Рішення
від 27.02.2025 по справі 489/1329/25
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. МИКОЛАЄВА

справа № 489/1329/25 провадження №2-о/489/79/25

РІШЕННЯ

Іменем України

27 лютого 2025 року м. Миколаїв

Ленінський районний суд м. Миколаєва у складі:

головуючого судді Коваленка І.В.,

за участю секретаря судових засідань Воробйова В.В.,

розглянувши увідкритому судовомузасіданні взалі судум.Миколаєва в порядкуокремого провадженняцивільну справуза заявою Виконавчого комітету Олешківської міської ради в інтересах малолітнього ОСОБА_1 , заінтересовані особи Інгульський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Миколаєві Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), ОСОБА_2 про встановлення факту смерті,

встановив:

У лютому 2025 року представник заявника звернулась до суду з заявою в якій просить встановити факт смерті батьків малолітнього ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , які померли ІНФОРМАЦІЯ_4 в м. Олешки Херсонського району Херсонської області.

Заявлені вимоги обґрунтовує тим, що батьками малолітнього ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ,є ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .Малолітній ОСОБА_1 зареєстрований заадресою: АДРЕСА_1 ,де проживавразом збатьками табабусею ОСОБА_2 . ІНФОРМАЦІЯ_6 вм.Олешки Херсонськогорайону Херсонськоїобласті ОСОБА_3 та ОСОБА_4 померли.З метоюсоціального захиступрав малолітнього ОСОБА_1 ,відповідно доакту провиявлення дитини,яка залишиласябез батьківськогопіклування,переміщеної зтериторій,які розташованів районіпроведення воєнних(бойових)дій,або батькиякої перебуваютьна територіях,які розташованів районіпроведення воєнних(бойових)дій або,які перебуваютьв тимчасовійокупації,оточенні (блокуванні)/тимчасовоокупованій територіївід 12лютого 2025року,постанов КабінетуМіністрів Українивід 24вересня 2008року №866«Питання діяльностіорганів опікита піклування,пов`язаноїіз захистомправ дитини»,від 15квітня 2022року №447«Про внесеннязмін доПорядку провадженняорганами опікита піклуваннядіяльності,пов`язаної іззахистом правдитини»,був наданийстатус дитини,позбавленої батьківськогопіклування домоменту документальногопідтвердження смертібатьків.Для наданнядитині статусудитини-сиротиСлужба усправах дітейОлешківської міськоїрад Херсонськогорайону Херсонськоїобласті повинназібрати необхіднідокументи,що засвідчуютьобставини,за якихдитина залишиласьбез батьківськогопіклування.Статус дитини-сиротинадається дітям,у якихбатьки абоодин зних померли(загинули),що підтверджуєтьсясвідоцтвом просмерть.В зв`язкуз небезпечноюситуацією,під загрозоюпредставників рф,що заберутьдитину,яка залишиласябез батьківськогопіклування натериторію рф,бабуся терміновопокинула тимчасовоокуповану територіюі виїхалане встигшиоформити свідоцтвапро смерть.12лютого 2025року сталовідомо,що малолітнядитина,в супроводірідної бабусіз тимчасовоокупованої територіїУкраїни,прибули заадресою: АДРЕСА_2 .Заявник маєвжити заходівщодо наданнядитині відповідногостатусу,але відсутністьналежно оформленогосвідоцтва просмерть батьківчинить йомуперешкоди уцьому.В своючергу,медичні свідоцтвапро смерть ОСОБА_3 та ОСОБА_4 не створюютьжодних правовихпідстав.Іншої можливості зареєструвати та отримати свідоцтво про смерть ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у інший, ніж як у судовий спосіб не має. У зв`язку з цим необхідним є встановлення факту, що має юридичне значення, зокрема факту смерті батьків малолітнього ОСОБА_1 .

Ухвалою Ленінського районного суду міста Миколаєва від 26.02.2025 відкрито провадження та призначено справу до судового розгляду.

У судове засідання, призначене на 27.02.2025, заявник та заінтересовані особи не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись у встановленому законом порядку.

Представник заявника надала до суду заяву в якій просила розгляд справи провести за її відсутності, заявлені вимоги підтримала у повному обсязі.

ОСОБА_2 надала до суду заяву в якій просила розгляд справи провести за її відсутності, заявлені вимоги підтримала у повному обсязі.

Інгульський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Миколаєві Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) свого представника у судове засідання не направив, причини його неявки не повідомив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся у встановленому законом порядку.

З урахуванням приписів статті 317 ЦПК України про невідкладність розгляду даної категорії справ, суд вважає за можливе проводити її розгляд за відсутності усіх учасників.

Згідно вимогстатті 247ЦПК України,у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи та встановивши фактичні обставини, приходить до наступного.

Відповідно до статей 315, 317 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Статтею 317 ЦПК України передбачені особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України. Заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхнім представником до суду за межами такої території.

Судом встановлено, що батьками малолітнього ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 записані: батько ОСОБА_4 , мати ОСОБА_3 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 , виданим Відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Цюрупинського районного управління юстиції у Херсонській області, актовий запис №29, та повним витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження №00049572034 від 19.02.2025.

Відповідно до медичного свідоцтва про смерть серії №53/КЛ від 29.01.2025, виданого незаконно діючим на тимчасово окупованій території України Державною бюджетною установою охорони здоров`я Херсонської області «Бюро судово-медичної експертизи» Каланчацьке відділення, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_4 в м. Олешки Херсонської області. Причина смерті: гостра крововтрата; травматичний пневмоторакс; травматичний розрив обох легень; мінно-вибухова травма.

Відповідно до медичного свідоцтва про смерть серії №52/КЛ від 29.01.2025, виданого незаконно діючим на тимчасово окупованій території України Державною бюджетною установою охорони здоров`я Херсонської області «Бюро судово-медичної експертизи» Каланчацьке відділення, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , помер ІНФОРМАЦІЯ_4 в м. Олешки Херсонської області. Причина смерті: інші поєднання розтрощень декількох ділянок тіла; мінно-вибухова травма.

Згідно із Актом про виявлення дитини, яка залишилася без батьківського піклування, переміщеної з територій, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, або батьки якої перебувають на територіях, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або, які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)/тимчасово окупованій території Служби у справах дітей та сім`ї Гатненської сільської ради Фастівського району Київської області від 12.02.2025, головним фахівцем відділу ОЗЦЗ Фастівського РУГУ ДСНС Мусієнко Дар`єю Володимирівною та працівником органу Національної поліції капітаном поліції ПОГС ВГВП Фастівського РУП Бергун С.С. 12.02.2025 була виявлена дитина, яка залишилась без батьківського піклування ОСОБА_1 2015 року народження. Обставини, що спричинили переміщення з території, яка розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій/тимчасово окупованій території в умовах воєнного стану в Україні смерть батьків.

Як вбачається з акту обстеження умов проживання від 13.02.2025, спеціалістом Служби у справах дітей та сім`ї Гатненської сільської ради Фастівського району Київської області з метою захисту прав та інтересів дитини проведено обстеження умов проживання за адресою: АДРЕСА_2 , за якою проживають ОСОБА_1 , та його бабуся ОСОБА_2 . В будинку чисто, тепло, є окрема ванна кімната, умови проживання задовільні, санітарно-гігієнічні норми дотримані. У хлопчика є речі на сезон (одяг й взуття), місце для сну окреме.

Наказом начальника Олешківської міської військової адміністрації Херсонського району Херсонської області №24 від 14.02.2025 малолітньому ОСОБА_1 встановлено статус дитини, позбавленої батьківського піклування.

Згідно з наказом начальника Олешківської міської військової адміністрації Херсонського району Херсонської області №26 від 20.02.2025 про встановлення опіки над малолітнім ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , яка фактично проживає за адресою: АДРЕСА_2 , призначено опікуном на малолітнім ОСОБА_1 ; визначено місце проживання дитини за адресою опікуна; покладено персональну відповідальність за життя та здоров`я, фізичний стан та психологічний розвиток малолітнього на опікуна.

Як вказує заявник, встановлення факту смерті ОСОБА_3 та ОСОБА_4 необхідно для можливості отримати свідоцтва про смерть останніх.

Відповідно до пункту 13 Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» № 5 від 31.03.1995, суд встановлює факт смерті особи за умови підтвердження доказами, що ця подія мала місце у певний час та за певних обставин.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» від 22.12.2022 №309 затверджено перелік території, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією в редакції від 27.12.2024 (яка була чинна на момент смерті ОСОБА_3 та ОСОБА_4 ). Так, зокрема, до вказаного переліку належить вся територія Олешківської міської територіальної громади, до складу якої входить місто Олешки Херсонської області.

Згідно зі статтею 12-2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи й установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією України й законами України, а також на те, що відповідно до статті 26 цього Закону скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.

Таким чином, місце смерті ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на дату смерті було тимчасово окупованою територією України.

Тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території (частина друга статті першої, четвертої Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»).

Відповідно до статті 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків. Встановлення зв`язків та взаємодія органів державної влади України, їх посадових осіб, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, допускається виключно з метою забезпечення національних інтересів України, захисту прав і свобод громадян України, виконання міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, сприяння відновленню в межах тимчасово окупованої території конституційного ладу України.

Згідно зі статтею 18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.

Відповідно до положень частини другої статті 49 ЦК України, актами цивільного стану є, серед іншого, смерть фізичної особи. Згідно з положеннями частини 3 і 4 цієї ж статті, смерть фізичної особи підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно з положеннями пункту 2 частини першої статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Також, під час вирішення питання щодо оцінки доказів у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, суд застосовує практику Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), яка відповідно до українського законодавства має застосовуватись судами при розгляді справ як джерело права. Так, під час розгляду згаданої категорії справ необхідно враховувати висновки ЄСПЛ у справах проти Туреччини (зокрема, "Loizidou v. Turkey", "Cyprus v. Turkey"), а також Молдови та Росії (зокрема, "Mozer v. the Republic o f Moldova and Russia", "Ila § cu and Others v. Moldova and Russia"), де, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case), ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.

Такий висновок ЄСПЛ слід розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого "намібійського винятку", який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на такій території. Застосовуючи "намібійський виняток" у справі "Кіпр проти Туреччини", ЄСПЛ, зокрема, зазначив, що виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а це становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать.

Враховуючи наведену практику ЄСПЛ, а також ключове значення, яке має встановлення факту народження або смерті особи для реалізації майнових та особистих немайнових прав заявників, рішення суду у такій категорії справ має ґрунтуватись на дотриманні вимог статті 263 ЦПК України щодо повного і всебічного з`ясування обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, в тому числі з урахуванням документів, які видані органами та установами, що знаходяться на такій території.

Таким чином, документи, видані органами та установами (зокрема, медичними закладами), що знаходяться на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, як виняток, можуть братись до уваги судом та оцінюватись разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв`язку під час розгляду справ у порядку статті 317 ЦПК України.

За викладених обставин надані заявником медичні свідоцтва про смерть, з врахуванням наведеної вище практики ЄСПЛ, як виняток, приймаються судом до уваги під час розгляду даної справи як такі, що підтверджують факт смерті особи на тимчасово окупованій території України.

Суд враховує, що проведення державної реєстрації смерті ОСОБА_3 та ОСОБА_4 не вбачається за можливе в будь-якому органі реєстрації актів цивільного стану на території, підконтрольній українській владі, оскільки відсутні належні документи, які відповідно до законодавства, підтверджує факт їх смерті.

Встановлення даного факту, що має юридичне значення, необхідно заявнику для реєстрації смерті ОСОБА_3 та ОСОБА_4 в Єдиному державному реєстрі актів цивільного стану громадян України. Наявні у заявника документи не створюють правових наслідків та не дозволяють безпосередньо вчинити державну реєстрацію смерті органом реєстрації актів цивільного стану.

З урахуванням вищевикладеного, з метою захисту прав заявника, суд вважає заяву про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України такою, що підлягає задоволенню, оскільки лише такий спосіб забезпечити можливість отримати заявнику свідоцтво про смерть особи, видане державним органом України.

Згідно пункту 8 частини першої статті 430 ЦПК України, суд допускає негайне виконання рішення про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України.

Керуючись статтями 12, 13, 81, 89, 263-265, 293, 294, 315-319 ЦПК України,

вирішив:

Заяву Виконавчого комітетуОлешківської міськоїради вінтересах малолітнього ОСОБА_1 про встановлення факту смерті задовольнити.

Встановити факт, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_4 в м. Олешки Херсонського району Херсонської області, яке на час її смерті було тимчасово окупованою російською федерацією територією України.

Встановити факт, що ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , помер ІНФОРМАЦІЯ_4 в м. Олешки Херсонського району Херсонської області, яке на час його смерті було тимчасово окупованою російською федерацією територією України.

Рішення підлягає негайному виконанню.

Рішення у справах про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути оскаржено в загальному порядку, встановленомуЦПК України.Оскарження рішення суду не зупиняє його виконання.

Апеляційна скарга на судове рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення або з дня складання повного тексту рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Відомості про учасників справи:

заявник Виконавчий комітет Олешківської міської ради, ЄДРПОУ 37929985місцезнаходження: Херсонська область, Херсонський район, м. Олешки, вул. Героїв Рятувальників, 30;

заінтересовані особи: Інгульський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Миколаєві Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), місцезнаходження: м. Миколаїв, просп. Миру, 46/1; ОСОБА_2 , місце проживання: АДРЕСА_2 .

Повний текст судового рішення складено 27.02.2025.

Суддя І.В.Коваленко

СудЛенінський районний суд м. Миколаєва
Дата ухвалення рішення27.02.2025
Оприлюднено28.02.2025
Номер документу125464928
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —489/1329/25

Рішення від 27.02.2025

Цивільне

Ленінський районний суд м. Миколаєва

Коваленко І. В.

Ухвала від 26.02.2025

Цивільне

Ленінський районний суд м. Миколаєва

Коваленко І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні