Рішення
від 27.02.2025 по справі 120/11843/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

27 лютого 2025 р. Справа № 120/11843/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян М.Б., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Фермерського господарства "Малинківське" про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Фермерського господарства "Малинківське" про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року № 275 інспекція звертається до суду з позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Як зазначає позивач, ФГ "Малинківське" здійснює свою діяльність з порушенням законодавства про охорону навколишнього середовища. Зокрема зазначає, що перевіркою встановлено, що фермерським господарством здійснюється планова діяльність без відповідного висновку з оцінки впливу на довкілля, яка підпадає під 2 категорію видів планової діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля. Тому позивач звернувся з цим позовом до суду та просить застосувати до фермерського господарства "Малинківське" заходи державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації Фермерським господарством «Малинківське» системи крапельного зрошення багаторічних насаджень на земельній ділянці, площею понад 20 га, що має географічні координати 49° 25' 56.7"№29° 11' 50.6"Е, із ставка, площею 6,1477 га, розташованого за межами с. Спичинці на території Погребищенської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, басейн річки Без назви (р. Хутірка), басейн річки Рось, район басейну річки Дніпро до отримання позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля.

Ухвалою суду від 12.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі.

У встановлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву не надав. Копію ухвали про відкриття провадження від 12.90.2024 отримав 18.09.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (частина 6 стаття 162 КАС України).

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).

Вивчивши матеріали справи, оцінивши наведені сторонами доводи, суд встановив, що відповідно до наказу начальника Державної екологічної інспекції від 14.08.2024 № 53-П та направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 14.08.2024 № 053 головним спеціалістом відділу державного екологічного нагляду (контролю) поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Вінницької області Дідуром С.М. і головним спеціалістом відділу державного екологічного нагляду (контролю) поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Вінницької області Водзінським М.В. 15.08.2024 була проведена позапланова перевірка ФГ "Малинівське" на предмет виконання суб`єктом господарювання припису від 22.12.2023, складеного під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної у період з 21.12.2023 по 22.12.2023 (акт від 22.12.2023 № 014/BH).

Так, попередньою перевіркою встановлено, що фермерським господарством здійснюється планова діяльність без відповідного висновку з оцінки впливу на довкілля, яка підпадає під 2 категорію видів планової діяльності та об?єктів які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, а саме встановлено, що використовується система крапельного зрошення багаторічних насаджень на земельній ділянці площею понад 20 га, що має географічні координати 49? 25' 56.7"№29? 11' 50.6"E із ставка, розташованого за межами с. Спичинці на території Погребищенської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, басейн річки Без назви (р. Хутірка), басейн річки Рось, район басейну річки Дніпро на підставі робочого проекту системи крапельного зрошення багаторічних насаджень на площі 27,88 га для ФГ «Малинківське» Погребищенського району Вінницької області від 2016 року згідно договору №16/5-3 від 17.04.2015, розробленого ТОВ «Водовід», та розширення площі зрошення на вказаній ділянці після 18.12.2017 відповідно до робочого проекту створення насаджень яблуні домашньої, площею 9,68 га для ФГ «Малинківське» на території Педосівської сільської ради Погребищенського району Вінницької області від 2020 рок на підставі договору № 156-2020 від 25.02.2020, розробленого ТзОВ «НК Укрбізнеспроект».

Під час проведення позапланової перевірки щодо виконання припису від 22.12.2023, державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Вінницької області, в присутності заступника голови фермерського господарства Шульганя А.В., було складено акт планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 15.08.2024 №051/BH.

В описі виявлених порушень вимог законодавства зафіксовано, що фермерським господарством не виконано пункт припису здійснити оцінку впливу на довкілля та отримати позитивний висновок з оцінки впливу на довкілля щодо планової діяльності пов`язаної із використанням системи крапельного зрошення багаторічних насаджень на земельній ділянці площею понад 20 га, що має географічні координати 49° 25' 56.7"№29° 11' 50.6"Е із ставка, площею 6,1477 га, розташованого за межами с. Спичинці на території Погребищенської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, басейн річки Без назви (р. Хутірка), басейн річки Рось, район басейну річки Дніпро.

В запереченнях до акту від 15.08.2024 №051/ВН було повідомлено про заключення договору щодо виготовлення документації по оцінці впливу на довкілля з наданням копії договору.

За наслідками не виконання припису від 22.12.2023, головним спеціалістом відділу державного екологічного нагляду (контролю) поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами Дідуром С.М. відносно заступника голови фермерського господарства Шульганя А.В. складено протокол про адміністративне правопорушення №015448 від 15.08.2024.

За результатами розгляду адміністративного матеріалу, головним спеціалістом відділу державного екологічного нагляду (контролю) поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами Дідуром С.М. винесено постанову про накладання адміністративного стягнення №03/175 від 19.08.2024, згідно якої ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-5 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 510 грн.

Штраф сплачено в повному обсязі.

Водночас на підставі Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, інспекція звертається до суду з позовом щодо застосування до фермерського господарства "Малинківське" заходів державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації Фермерським господарством «Малинківське» системи крапельного зрошення багаторічних насаджень на земельній ділянці, площею понад 20 га, що має географічні координати 49° 25' 56.7"№29° 11' 50.6"Е, із ставка, площею 6,1477 га, розташованого за межами с. Спичинці на території Погребищенської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, басейн річки Без назви (р. Хутірка), басейн річки Рось, район басейну річки Дніпро до отримання позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується такими мотивами.

Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь, визначає Закон України від 25.06.1991 № 1264-XII «Про охорону навколишнього природного середовища» (далі - Закон № 1264-XII).

Відповідно до статті 20-2 Закону № 1264-XII до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема:

а) організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі, про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля, про моніторинг, звітність та верифікацію викидів парникових газів; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов;

в) обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин;

е) надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.

За приписами статті 50 Закону № 1264-XII екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей. Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов`язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів. Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.

Наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 № 230, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.04.2020 за № 350/34633 затверджено Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції (далі - Положення № 230)

Відповідно до пункту 2 Розділу II Положення № 230, державна екологічна інспекція області відповідно до покладених завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: 1) про екологічну та радіаційну безпеку, зокрема щодо виконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля; 2) про охорону земель, надр, зокрема щодо виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних ділянок; 3) про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; здійснення водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території; 4) про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря; з питань поводження з відходами, зокрема щодо: дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів; збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів.

На підставі абзаців 1, 2 пункту 6 розділу ІІ Положення № 230 інспекція має право звертатись до суду з позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №877-V).

За змістом статті 7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частина сьома статті 7 Закону № 877-V).

Припис обов`язковий для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частина восьма статті 7 Закону № 877-V).

При цьому частиною першою статті 12 Закону № 877 передбачено, що невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

Згідно з частиною 5 статті 4 Закону № 877 виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Позивач просить застосувати до ФГ "Малинівське" заходи державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення використання відповідачем системи крапельного зрошення багаторічних насаджень на земельній ділянці, площею понад 20 га, що має географічні координати 49° 25' 56.7"№29° 11' 50.6"Е, із ставка, площею 6,1477 га, розташованого за межами с. Спичинці на території Погребищенської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, басейн річки Без назви (р. Хутірка), басейн річки Рось, район басейну річки Дніпро до отримання позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля.

Так, згідно статтею 2 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23.05.2017 №2059-VIII (далі - Закон №2059-VIII) визначено, що суб`єктами оцінки впливу на довкілля є суб`єкти господарювання, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які є замовниками планованої діяльності і для цілей цього Закону прирівнюються до суб`єктів господарювання, уповноважений центральний орган, уповноважені територіальні органи, інші органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, громадськість, а у випадках, визначених статтею 14 цього Закону, - держава походження та зачеплена держава.

У частині першій, третій статті 3 Закону № 2059-VIII передбачено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, зокрема, включає:

2) сільське господарство, лісівництво та водне господарство:

сільськогосподарське та лісогосподарське освоєння, рекультивація та меліорація земель (управління водними ресурсами для ведення сільського господарства, у тому числі із зрошуванням і меліорацією) на територіях площею 20 гектарів і більше або на територіях та об`єктах природно-заповідного фонду чи в їх охоронних зонах на площі 5 гектарів і більше, будівництво меліоративних систем та окремих об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем.

Частиною четвертою цієї ж статті передбачена заборона розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Планована діяльність - це планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України (частина третя статті 1 Закону № 2059-VIII).

Частинами першою - третьою статті 9 Закону № 2059-VIII визначено уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган видає висновок з оцінки впливу на довкілля, яким виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, зокрема величини та масштабів такого впливу (площа території та чисельність населення, які можуть зазнати впливу), характеру (у тому числі - транскордонного), інтенсивності і складності, ймовірності, очікуваного початку, тривалості, частоти і невідворотності впливу (включаючи прямий і будь-який опосередкований, побічний, кумулятивний, транскордонний, короткостроковий, середньостроковий та довгостроковий, постійний і тимчасовий, позитивний і негативний впливи), передбачених заходів, спрямованих на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення впливу на довкілля, визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності та визначає екологічні умови її провадження. Висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання. Висновок з оцінки впливу на довкілля враховується при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності та може бути підставою для відмови у видачі рішення про провадження планованої діяльності. При підготовці висновку з оцінки впливу на довкілля уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган розглядає та бере до уваги звіт з оцінки впливу на довкілля та звіт про громадське обговорення.

Відповідно до частин першої - третьої статті 11 Закону № 2059-VIII звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля подаються суб`єктом господарювання для отримання рішення органу державної влади або органу місцевого самоврядування про провадження планованої діяльності, яке є підставою для початку провадження цієї діяльності, встановлює (затверджує) параметри та умови провадження планованої діяльності і приймається у формі документа дозвільного характеру або іншого акта органу державної влади чи органу місцевого самоврядування у порядку, встановленому законодавством для відповідних рішень.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, приймаючи рішення про провадження планованої діяльності, зобов`язані врахувати висновок з оцінки впливу на довкілля. У рішенні про провадження планованої діяльності зазначається, що екологічні умови провадження планованої діяльності визначені у висновку з оцінки впливу на довкілля. За рішенням органу державної влади або органу місцевого самоврядування рішення про провадження планованої діяльності може включати екологічні умови провадження планованої діяльності, зазначені у частині п`ятій статті 9 цього Закону.

Якщо після ухвалення висновку з оцінки впливу на довкілля законодавством не передбачається прийняття рішення про провадження планованої діяльності для початку її провадження, висновок з оцінки впливу на довкілля, у якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, вважається рішенням про провадження планованої діяльності.

Відповідно до частини другої статті 17 Закону № 2059-VIII дія цього Закону не поширюється на суб`єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планованої діяльності до набрання чинності цим Законом, крім випадків, передбачених пунктом 22 частини другої та пунктом 14 частини третьої статті 3 цього Закону (розширення, перепрофілювання, ремонт, реконструкція, тощо).

Цією ж статтею визначено, що висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля.

Таким чином, суд доходить висновку, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності згідно із затвердженим Законом переліком, а у разі, якщо таке рішення було отримано до набрання чинності Законом № 2059-VIII - лише при розширенні та зміні, включаючи перегляд або оновлення умов провадження планованої діяльності, встановлених (затверджених) рішенням про провадження планованої діяльності або подовження строків її провадження, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, перепрофілювання діяльності з видобування корисних копалин.

Таке застосування статей 3, 17 Закону № 2059-VIII та положень Закону № 1264-XII відповідає правовим позиціям, викладеним Верховним Судом у постановах від 02 жовтня 2019 року у справі № 160/8706/18, від 03 вересня 2020 року у справі № 460/1094/19, від 31 березня 2021 року у справі № 804/3983/18, від 18 жовтня 2022 року у справі № 580/2808/21 та від 28 травня 2024 року у справі № 420/22829/21, від 09 жовтня 2024 року у справі №160/1570/22, від 24 грудня 2024 року у справі №160/14062/22.

Як встановлено судом фермерським господарством здійснюється планова діяльність, яка підпадає під 2 категорію видів планової діяльності та об?єктів які можуть мати значний вплив на довкілля (відповідно частини 3 статті 3 Закону №2050 - сільськогосподарське та лісогосподарське освоєння, рекультивація та меліорація земель (управління водними ресурсами для ведення сільського господарства, у тому числі із зрошуванням і меліорацією) на територіях площею 20 гектарів і більше або на територіях та об`єктах природно-заповідного фонду чи в їх охоронних зонах на площі 5 гектарів і більше, будівництво меліоративних систем та окремих об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем).

Водночас, перевіркою встановлено, що фермерським господарством здійснюється планова діяльність без відповідного висновку з оцінки впливу на довкілля, а саме встановлено, що використовується система крапельного зрошення багаторічних насаджень на земельній ділянці площею понад 20 га, що має географічні координати 49? 25' 56.7"№29? 11' 50.6"E із ставка, розташованого за межами с. Спичинці на території Погребищенської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, басейн річки Без назви (р. Хутірка), басейн річки Рось, район басейну річки Дніпро на підставі робочого проекту системи крапельного зрошення багаторічних насаджень на площі 27,88 га для ФГ «Малинківське» Погребищенського району Вінницької області від 2016 року згідно договору №16/5-3 від 17.04.2015, розробленого ТОВ «Водовід», та розширення площі зрошення на вказаній ділянці після 18.12.2017 відповідно до робочого проекту створення насаджень яблуні домашньої, площею 9,68 га для ФГ «Малинківське» на території Педосівської сільської ради Погребищенського району Вінницької області від 2020 рок на підставі договору № 156-2020 від 25.02.2020, розробленого ТзОВ «НК Укрбізнеспроект».

Отже, суд зазначає, що після розширення площі зрошення відповідно договору № 156-2020 від 25.02.2020 та перед початком планової діяльності відповідач зобов`язаний був отримати висновок про оцінку впливу на довкілля та, в подальшому, з урахуванням цього висновку, отримати рішення про провадження планової діяльності.

Однак, у фермерського господарство відсутній позитивний висновок з оцінки впливу на довкілля щодо планової діяльності пов`язаної із використанням системи крапельного зрошення багаторічних насаджень на земельній ділянці площею понад 20 га, що має географічні координати 49° 25' 56.7"№29° 11' 50.6"Е із ставка, площею 6,1477 га, розташованого за межами с. Спичинці на території Погребищенської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, басейн річки Без назви (р. Хутірка), басейн річки Рось, район басейну річки Дніпро, а отже не виконано вимог припису.

Суд також зауважує, що відповідачем доказів оскарження припису від 22.12.2023, протоколу №015448, постанови про накладення адміністративного стягнення від 19.08.2024 №03/175 не надано, як і доказів усунення вказаних у цих приписах порушень, в тому числі, отримання позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля щодо планової діяльності пов`язаної із використанням системи крапельного зрошення багаторічних насаджень на земельній ділянці площею понад 20 га, що має географічні координати 49° 25' 56.7"№29° 11' 50.6"Е із ставка, площею 6,1477 га, розташованого за межами с. Спичинці на території Погребищенської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, басейн річки Без назви (р. Хутірка), басейн річки Рось, район басейну річки Дніпро.

Натомість відповідачем сплачено штраф відповідно постанови про накладення адміністративного стягнення від 19.08.2024 №03/175 та розпочато вчиненння дій, які свідчать про початок виконання відповідачем вимог припису, а саме укладено договір з надання послуг по розробці ноуково-технічної документації від 22.03.2024 №24_15, що додатково підтверджує той факт, що відповідач погоджується із винесеним приписом.

Доказів протилежного відповідачем суду не надано, як і не подано відзиву на позовну заяву.

Відповідно до положень статті 3 Закону України № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами, зокрема, пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

За приписами частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.

З огляду на наявність в матеріалах справи доказів, які свідчать про те, що відповідачем не усунуті порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, з урахуванням приписів норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів статті 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Застосувати до Фермерського господарства "Малинківське" заходи державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації Фермерським господарством «Малинківське» системи крапельного зрошення багаторічних насаджень на земельній ділянці, площею понад 20 га, що має географічні координати 49° 25' 56.7"№29° 11' 50.6"Е, із ставка, площею 6,1477 га, розташованого за межами с. Спичинці на території Погребищенської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, басейн річки Без назви (р. Хутірка), басейн річки Рось, район басейну річки Дніпро до отримання позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Державна екологічна інспекція у Вінницькій області (вул. 600-річчя, буд. 19, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 37979894)

Відповідач: Фермерське господарство "Малинівське" (вул. Колгоспна, 12, с. Малинки, Вінницький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 35322711)

СуддяМультян Марина Бондівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2025
Оприлюднено03.03.2025
Номер документу125473699
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —120/11843/24

Рішення від 27.02.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні