Герб України

Рішення від 27.02.2025 по справі 560/67/25

Чемеровецький районний суд хмельницької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 560/67/25

РІШЕННЯ

іменем України

27 лютого 2025 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом керівника Летичівської окружної прокуратури до Віньковецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, на стороні відповідача - відділ культури і туризму Віньковецької селищної ради. про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Летичівської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом до Віньковецької селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

В обґрунтування позовних вимог зазначає про те, що за наявності підстав та відповідних повноважень Віньковецькою селищною радою, як суб`єктом комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальних громад відповідні права комунальної власності, упродовж тривалого часу фактично не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення (будівлю) та земельну ділянку Майдан - Олександрівського сільського будинку культури Віньковецької селищної ради.

Ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

До суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому останній зазначає про те, що правовстановлюючі документи на приміщення (будівлю) та земельну ділянку Майдан - Олександрівського сільського будинку культури Віньковецької селищної ради знаходяться в процесі виготовлення.

Третя особа правом на подання пояснень по суті спору не скористалась.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.

Віньковецьким відділом Летичівської окружної прокуратури вивчено стан додержання вимог чинного законодавства в діяльності органів влади та місцевого самоврядування в частині набуття права власності та подальшого управління майном територіальних громад Хмельницького району.

Встановлено, що на території Віньковецької об`єднаної територіальної громади Хмельницького (колишнього Віньковецького) району функціонує комунальний заклад Майдан - Олександрівський сільський будинок культури, що розташований за адресою: вул.І.Рембача, 1 в с. Майдан-Олександрівський Хмельницького району, Хмельницької області, приміщення (будівля) та земельна ділянка, в тому числі земельна ділянка під приміщенням (будівлею), яка використовуються без оформлення та реєстрації права власності.

Відповідно до рішення першої сесії сьомого скликання Віньковецької селищної ради № 40-1/2020 від 10.12.2020 "Про реорганізацію Майдан - Олександрівської сільської ради шляхом приєднання до Віньковецької селищної ради" з 10.12.2020 розпочато процедуру реорганізації Майдан-Олександрівської сільської ради, правонаступником усього майна, прав та обов`язків є Віньковецька селищна рада.

Згідно з додатком до передавального акту (який є додатком до вказаного рішення) в переліку міститься - сільський будинок культури.

Відповідно до додатку рішення шостої сесії восьмого скликання №19-6/2021 від 22.04.2021 "Про затвердження переліку нерухомого майна об`єктів комунальної власності Віньковецької селищної ради", Майдан-Олександрівський сільський будинок є об`єктом нерухомого майна комунальної власності Віньковецької селищної ради.

Рішенням третьої сесії восьмого скликання №23-3/2021 від 21.01.2021 "Про визначення органу управління закладів культури Віньковецької селищної ради", відділ культури і туризму Віньковецької селищної ради з 01.01.2021 визначено органом управління закладами культури, та згідно акту приймання-передачі майна закладів культури Віньковецької селищної ради від 25.03.2021 майно Майдан-Олександрівського сільського будинку культури передано на баланс відділу культури і туризму Віньковецької селищної ради. Разом з майном відділ культури і туризму приймає документи, що підтверджують право власності на об`єкти основних засобів та документів, що підтверджують право власності або користування земельними ділянками.

За інформацією відділу культури і туризму селищної ради (лист № 109 від 23.10.2024) Майдан-Олександрівський сільський будинок не є юридичною особою, даний заклад культури є діючим та входить до КЗ "Центральний будинок культури" Віньковецької селищної ради, що діє на підставі статуту, затвердженого рішенням Віньковецької селищної ради 15.12.2020 №6-2/2020. Будівлю та все майно Майдан-Олександрівського сільського будинку культури, Віньковецькою селищною радою 25.03.2021 на підставі акта приймання - передачі передано на баланс відділу культури і туризму Віньковецької селищної ради.

Відповідно до п.п. 1.1-1.2, 6.2.8 Положення про відділ культури і туризму Віньковецької селищної ради, затвердженого рішенням сесії селищної ради восьмого скликання від 01.12.2020 №30-1/2020 (із змінами від 20.01.2023 № 9-31/2023) відділ культури і туризму Віньковецької селищної ради утворюється як юридична особа публічного права і є виконавчим органом Віньковецької селищної ради, підзвітний і підконтрольний селищній раді, підпорядкований її виконавчому комітету, селищному голові, заступнику.

Відповідно до п. 3.2 Статуту комунального закладу Центральний будинок культури Віньковецької селищної ради Хмельницької області, затвердженого рішенням селищної ради другої сесії, восьмого скликання Віньковецької селищної ради від 15.12.2020 № 6-2/2020, до Центрального будинку культури (надалі - ЦБК) входять сільські заклади культури, які розташовані на Віньковецької селищної ради.

Майно закладу є власністю Віньковецької селищної ради, керівництво яким здійснює заклад на праві оперативного управління (п. 5.1 Статуту). Засновником та вищим органом управління закладу є Віньковецька селищна рада, яка приймає рішення про утворення, ліквідацію або реорганізацію Закладу.

Майдан-Олександрівський сільський будинок культури є комунальний клубний заклад та діючий.

Згідно з інформацією наданою Віньковецькою селищною радою (листи №35/13-13-1483/2024 від 03.10.2024,№35/13-13-1548/2024 від 16.10.2024) правовстановлюючі документи на приміщення Майдан-Олександрівський сільський будинок культури та земельну ділянку під ним не оформлялися через відсутність фінансування в бюджеті громади.

Аналогічна інформація надана відділом культури і туризму Віньковецької селищної ради (лист №109 від 23.10.2024).

Відповідно до інформації відділу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №10-22-0.502-3781/281-24 від 14.10.2024, будь які правовстановлюючі документи на земельну ділянку під об`єктом на якій розташований Майдан-Олсксандрівський сільський будинок культури в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди у відділі відсутні, будь-які дії стосовно реєстрації земельної ділянки, не проводились.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державною реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності чи будь-яке інше речове право на вказане нерухоме майно (приміщення та земельну ділянку) Майдан-Олескандрівського сільського будинку культури Віньковецької селищної ради, яке розташоване за адресою: вул. І. Рембача, 1, с. Майдан-Олександрівський, Хмельницький район, Хмельницька область, не реєструвалося.

Відповідно до листа КП "Бюро технічної інвентаризації" Віньковецької селищної ради від 16.10.2024 №2-1236, правовстановлюючі документи станом до 01.01.2013 року на Майдан-Олександрівський сільський будинок культури, не видавались.

За таких обставин будівля вказаного закладу культури та земельна ділянка під ним всупереч вимог законодавства, використовуються без оформлення відповідних правовстановлюючих документів.

Бездіяльність органу місцевого самоврядування суперечить інтересам держави в цілому та територіальної громади зокрема, оскільки позбавляє її можливості вільно володіти, користуватись та розпоряджатись своїм майном (об`єктами нерухомості), а також отримувати дохід від передачі в користування третім особам.

З метою спонукання відповідача вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів, прокурор в інтересах держави звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з частиною 5 статті 16 Закону №280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

За приписами частин 1, 2, 5 статті 60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

За приписами частини 4 статті 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV) у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 частини 1 статті 3 Закону №1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Частиною першою статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений статтею 123 ЗК України.

Статтями 125, 126 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Враховуючи вказані нормативно-правові акти суд вважає, що відповідач, як орган, уповноважений управляти комунальним майном, яке знаходиться на території територіальної громади, зобов`язаний вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів на приміщення (будівлю) та земельну ділянку Майдан - Олександрівського сільського будинку культури Віньковецької селищної ради за адресою: вул. І. Рембача, 1, с. Майдан - Олександрівський, Хмельницький район Хмельницька область.

Відтак, суд погоджується із доводами прокурора, що всупереч вимогам законодавства, відповідачем упродовж тривалого проміжку часу не вжито належних заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на вказане приміщення (будівлю) та земельну ділянку, чим допущено протиправну бездіяльність.

Враховуючи встановлені обставини справи та наведені норми чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підтверджені належними і допустимими доказами, а тому позовній вимоги слід задовольнити.

Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи зазначену вище норму та те, що докази про такі судові витрати суду не надано, підстави для їх розподілу відсутні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Віньковецької селищної ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення (будівлю) та земельну ділянку Майдан - Олександрівського сільського будинку культури Віньковецької селищної ради за адресою: вул. І. Рембача, 1, с. Майдан - Олександрівський, Хмельницький район Хмельницька область.

Зобов`язати Віньковецьку селищну раду вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення (будівлю) та земельну ділянку Майдан - Олександрівського сільського будинку культури Віньковецької селищної ради за адресою: вул. І. Рембача, 1, с. Майдан - Олександрівський, Хмельницький район Хмельницька область.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Керівник Летичівської окружної прокуратури (вул. Чорновола, 3, с-ще Летичів, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 31500 , код ЄДРПОУ - 029111024) Відповідач:Віньковецька селищна рада (вул. Соборної України, 15, с-ще Віньківці, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 32500 , код ЄДРПОУ - 04403315) Третя особа:Відділ культури і туризму Віньковецької селищної ради (вул.Заславська, 6, с-ще Віньківці, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 32500 , код ЄДРПОУ - 44033826)

Головуючий суддя Я.В. Драновський

СудЧемеровецький районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення27.02.2025
Оприлюднено03.03.2025
Номер документу125478144
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —560/67/25

Рішення від 27.02.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 07.01.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні