Постанова
від 27.02.2025 по справі 295/17115/24
БОГУНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЖИТОМИРА

Справа №295/17115/24

3/295/174/25

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.02.2025 року м. Житомир

Богунський районний суд м. Житомира у складі:

головуючої судді ДовгалюкЛ.В.,

за участю секретаря судового засідання Морозової К.П., Желєвої Т.Г.,

представника митниціКондратюка А.В.,

розглянувши увідкритому судовомузасіданні взалі судуу м.Житомирі матеріли,які надійшлиз Житомирськоїмитниці Державноїмитної службиУкраїни пропритягнення доадміністративної відповідальностігромадянина Республіки Литва ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса місця реєстрації (проживання) - АДРЕСА_1 , про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 483 Митного кодексу України (далі - МК України), -

в с т а н о в и в :

Житомирською митницею під час перевірки законності ввезення на митну територію України транспортних засобів у якості гуманітарної допомоги зі звільненням від сплати обов`язкових митних платежів, отримувачами яких є суб`єкти, розташовані (зареєстровані) на території Житомирської області, встановлено таке.

Одним із таких отримувачів гуманітарної допомоги є благодійна організація «Благодійний фонд «Справжні українці» (вул. Вільський шлях, 18, м. Житомир, ЄДРПОУ 44705676) - (далі - Благодійна організація). Із метою встановлення законності ввезення на митну територію України транспортних засобів у якості гуманітарної допомоги, отримувачем яких зазначено вказану Благодійну організацію, до якої Житомирською митницею до направлено запитити про надання інформації від 24.05.2024 за вих. № 7.19-3/20-02/14/4179 та від 30.08.2024 за вих. № 7.19-4/20-02/14/7056 щодо отримання таких транспортних засобів.

30.05.2024 на адресу Житомирської митниці надійшли відповіді Благодійної організації, згідно з якими частина транспортних засобів, вказаних у запитах, надійшли на адресу Благодійної організації, крім деяких транспортних засобів, зокрема, транспортного засобу марки «Mercedes, модель «Vito», кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 .

Згідно з інформацією, що міститься у базі даних АСМО «Інспектор», встановлено, що 17.06.2022 о 02 год. 25 хв. через міжнародний пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці громадянином Республіки Литва ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) на митну територію України ввезено транспортний засіб марки «Mercedes, модель «Vito», кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , 1999 року виготовлення, бувший у використанні, об`єм двигуна - 2299 см3, тип двигуна - дизель, оформлений у якості гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану без оподаткування та застосовування заходів нетарифного регулювання і випущений на митну територію України.

З метою з`ясування обставин ввезення на митну територію України даного транспортного засобу Житомирською митницею направлено запит у Волинську митницю за вих. № 7.19-3/20-02/7/4303 від 29.05.2024 із проханням надати копії документів, на підставі яких даний транспортний засіб ввезено на митрну територію України в якості гуманітарної допомоги.

Декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 17.06.2022, заповнено та підписано особисто громадянином Республіки Литва ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ).

На адреси місця реєстрації (проживання), наявні в електронних базах Державної митної служби, ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ), направлено виклик від 19.07.2024 за № 7.19-3/20-02/10/5889 про необхідність прибуття до митного органу для дачі пояснень із приводу обставин ввезення указаного вище транспортного засобу однак, даний громадянин у визначений термін не прибув та не направив на адресу Житомирської митниці письмових пояснень із цього приводу.

У судовому засідання представник митниці підтримав протокол і просив визнати винним ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, та застосувати стягнення у вигляді штрафу у межах санкції статті з конфіскацією безпосередніх предметів порушення митних правил.

Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності - громадянин Республіки Литва ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) у судові засідання не з`явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи неодноразово повідомлявся належним чином, шляхом направлення судових повісток за відомими суду адресами його місця проживання.

Попри те, що конституційне право на суд є правом, його реалізація покладається на учасників справи певні обов`язки. Практика ЄСПЛ визначає, що сторона, яка задіяна у ході судового розгляду справи, зобов`язані з розумним інтервалом часу сама цікавитися проваджденням у її справі, добросовісно користуватися належними їй правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Як зазначено у рішенні ЄСПЛ у справі «Пономарьов проти України» від 03.04.2008, сторони мають вживати заходи, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження. Заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуюються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засобі внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання (рішення ЄСПЛ у справі «Юніон Аліментарія Сандерс С.О. проти Іспанії від 07.07.1989).

Зважаючи на викладене, байдужа поведінка учасника справи, що виявляється, зокрема, у не отриманні повідомлень суду, не повинна схвалюватися судовою практикою. Навпаки, судова практика повинна стимулювати учасників справи використовувати прогресивні форми роботи (правова позиція ВС рішення № 560/5541/20 від 17.11.2022.

Відповідно до ч. 10 ст. 494, ч. 4 ст. 526 МК України суд вважає за можливе провести розгляд справи за відсутності ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ), оскільки останній є таким, що належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи. Заяв про відкладення розгляду справи, проведення судового засідання у режимі відеоконференції до суду не надав.

Заслухавши пояснення представника митниці, дослідивши матеріали справи, суд дійшов такого висновку.

Відповідно до ч. 1 ст. 467 МК України, зі змінами, внесеними відповідно до Закону України від 08.11.2018 № 2612-VIII «Про внесення змін до Митного України та деяких інших законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України», процесуальні строки накладення адміністративного стягнення обчисляються з моменту виявлення правопорушення (цей момент може співпадати з моментом складання протоколу про порушення митних правил, а також відраховуватись з моменту встановлення ознак правопорушення).

Датою виявлення та встановлення ознак правопорушення є дата отримання Житомирською митницею письмової відповіді благодійної організації Благодійний фонд «Справжні українці» за вих. №212 від 04.09.2024 тобто 09.09.2024, до суду справа надійшла 14.11.2024, тобто з дотриманням строків накладення адміністративного стягнення.

У ст. 1 Закону Україну «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 № 1192-XIV визначено, що гуманітарна допомога цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Безоплатна допомога (пересилка, виконання робіт, надання послуг) - надання гуманітарної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації донорам.

Згідно з постановою Кабінету міністрів України від 01.03.2022 № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» (із змінами) (далі постанова КМУ від 01.03.2022 № 174) на період воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги від донорів (у значенніЗакону України«Про гуманітарну допомогу») здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Отже, з 01.12.2023 переміщення гуманітарної допомоги, врегульовано іншим порядком пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2023 № 953 «Деякі питанняпропуску таобліку гуманітарноїдопомоги вумовах воєнногостану (ПКМУ від 01.03.2022 №174 із 01.12.2023 втратила чинність).

Водночас Порядок митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2000 № 544, та Порядок взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади та Національного банку щодо реалізації Закону України «Про гуманітарну допомогу», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2013 № 241, не застосовуються.

За змістом ч. 1 ст. 318 Митного кодексу України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України. Товари будь-які рухомі речі, у тому числі ті, на які законом поширено режим нерухомої речі (крім транспортних засобів комерційного призначення), валютні цінності, культурні цінності, а також електроенергія, що переміщується лініями електропередачі (п. 57 ст.4 Митного кодексу України).

У п. 5 Постанови Пленуму Верховного суду України від 03.06.2005 № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» із змінами і доповненнями, внесеними постановою Пленуму Верховного Суду України від 30.05.2008 № 8 передбачено, що незаконне переміщення предметів із приховуванням від митного контролю це їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві дані.

Відповідно до п. 6 цієї Постанови підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.

Підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації щодо фактів, які ними посвідчуються, а також документи з підробленими підписами, відбитками печаток та штампів. Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.

На момент вчинення правопорушення санкція ч. 1 ст. 483 МК передбачала накладення штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією цих товарів, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для переміщення товарів безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Згідно з Законом України від 21.11.2023 № 3475-IX ч. 1 ст. 483 МК України викладено у такій редакції: переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від 50 до 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, або з конфіскацією товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю.

Вина ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483МК України підтверджується:протоколом про адміністративне адміністративне правопорушення № 0260/10100/24 від 09.09.2024; доповідною запискою від 09.09.2024; відповіддю зВолинської митниці№ 7.3-2/28-07/7/6285 від 06.06.2024про наданняінформації щодо ввезення на митну територію України від 01.03.2022; запитом Житомирськоїмитниці доблагодійної організацію «Благодійний фонд «Справжні українці»від 24.05.2024 про наданняінформації, яка підтверджуєабо спростовує замовлення, очікування таотримання ОСОБА_3 організацією у якості гуманітарної допомогит/з«Mercedes, модель «Vito», кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 ; відповіддю керівника Благодійної організації від 27.05.2024№ 133,згідно з якою зазначений транспортний засіб до неї не надходив, на обліку не перебуває та не отриманий; згідно з поданою ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) до митного контролю та оформлення декларації про передік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 04.06.2024, яку ним підписано особисто, отримувачем товару зазначено Благодійну організацію; довідкою про виготовлення витягу з Центральної бази данихДержмитслужби від09.09.2024; скріншотами № 1 - 4 від 09.09.2024 та іншими матеріалами справи.

За вказаних обставин судом встановлено, що громадянин Республіки Литва ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) вчинив дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару - транспортного засобу марки «Mercedes, модель «Vito», кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 ,1999року виготовлення, бувший у використанні, об`єм двигуна - 2299см3, тип двигуна -дизель, у якості гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану без оподаткування та застосування заходів нетарифного регулювання,з приховуваннямвід митного контролю, шляхом подання митному органу, як підставудля йогопереміщення документи, що містять неправдиві відомості щодо оримувача товару, а саме Декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарної допомогою від 17.06.2022, в якій отримувачем вказаноБлагодійну організацію.

Враховуючи характервчиненого правопорушення,особу,яка притягаєтьсядо адміністративноївідповідальності,ступінь йоговини,майновий стан,обставини,що пом`якшуютьі обтяжуютьвідповідальність,суд дйшоввисновку пронакладення на ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 )адміністративного стягненняу видіштрафу з конфіскацію товарів.

При цьому, у даному випадку має бути застосовано адмінстративне стягнення, передбачене санкцією ч. 1 ст. 483 МК України у новій редакції, з огляду на положення ст. 3 МК України та ст. 58 Контитуції України, оскільки вона не погіршує, а пом`якшує ступінь відповідальності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Відповідно до ч. 2 ст. 541 МК України у разі неможливості конфіскації товарів, транспортних засобів, з осіб, які вчинили порушення митних правил, державним виконавцем за рішенням суду в установленому законом порядку може стягуватись вартість цих товарів, транспортних засобів.

Згідно з п. 14 постанови Пленуму Верховного суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03.06.2005 № 8, якщо особу визнано винною у вчиненні правопорушення, але зазначені товари чи транспортні засоби відсутні, суд вправі вирішити у постанові питання про стягнення їхньої вартості.

Відповідно до матеріалів справи, безпосередній предмет порушення митних правил не вилучався та був випущені у вільний обіг, вартість предмету становить 110 000 грн, які підлягають стягненню з особи, яка вчинила порушення митних правил, у разі неможливості конфіскації транспортного засобу.

Крім того, відповідно до ст. 40-1 КУпАП судовий збір у провадженні по справі про адміністративне правопорушення у разі винесення суддею постанови про накладення адміністративного стягнення сплачується особою, на яку накладено таке стягнення.

Керуючись ст. ст.467,473,483,491,522,541 МК України, ст. ст.283,284,294 КУпАП України, суд, -

п о с т а н о в и в :

ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) визнати винуватим у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України та накласти на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 50 відсотків вартості товарів безпосереднього предмету порушення митних правил, що становить 55 000 (п`ятдесят п`ять тисяч) гривень 00 коп. із конфіскацією предметів порушення митних правил, а саме: транспортного засобу марки «Mercedes, модель «Vito», кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 ,1999року виготовлення.

У разі неможливості конфіскації транспортного засобу марки «Mercedes, модель «Vito», кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 ,1999 року виготовлення, державний виконавець на підставі ч. 2 ст. 541 МК України стягує з ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) на користьдержави вартість товарів у розмірі110 000 (сто десять тисяч) гривень.

Штраф стягнути на рахунок: (Отримувач: Житомирська митниця, код отримувача (ЄДРПОУ) - 44005610, МФО 899998, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), р/р UA028999980355749089801466726, призначення платежу: номер справи про порушення митних правил № 0260/10100/24, ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ).

Стягнути з ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) на користь держави в особі ДСА України судовий збір у розмірі 605 грн (шітьсот п`ять) 60 коп. Отримувач коштів ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783, Банк отримувача Казначейство України (ЕАП), Рахунок отримувача UA908999980313111256000026001, Код класифікації доходів бюджету 22030106.

Роз`яснити особі, щодо якої застосовано адміністративне стягнення, що відповідно до ч. 1 ст. 307 КУпАП штраф має бути сплачений порушником не пізніше як через 15 (п`ятнадцять) днів з дня вручення йому копії постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніше як через п`ятнадять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.

Відповідно вимог ст. 308 КУпАП, у разі несплати правопорушеником штрафу у строк, встановлений ч. 1 ст. 307 КУпАП, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника. У порядку примусового виконання про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується подвійний розмір штрафу.

Постанова може бути оскаржена до Житомирського апеляційного суду через Богунський районний суд м. Житомира протягом 10 днів з дня її винесення.

Суддя

Постанова підлягає зверненню до виконання протягом трьох місяців з дня її винесення.

СудБогунський районний суд м. Житомира
Дата ухвалення рішення27.02.2025
Оприлюднено03.03.2025
Номер документу125490467
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —295/17115/24

Постанова від 27.02.2025

Адмінправопорушення

Богунський районний суд м. Житомира

Довгалюк Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні