Справа № 712/1249/25
Провадження № 2-о/712/99/25
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К РА Ї Н И
24 лютого 2025 року Соснівський районний суд м. Черкаси в складі:
головуючого-судді - Пироженко В.Д.
при секретарі - Каплі А.С.
за участі представника заявника адвоката Василенко К.О.
за участі представника зацікавленої особи Кучми А.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Бердичівський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Бердичівському районі Житомирської області, Міністерство оборони України про встановлення факту смерті особи, яка загинула або пропала безвісти в районах проведення воєнних дій або АТО,
В С Т А Н О В И В:
30.01.2025 року ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою, в якій просить встановити факт смерті особи, яка загинула або пропала безвісти в районах проведення воєнних дій або АТО вказуючи, що він є рідним братом загиблого ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер (загинув) ІНФОРМАЦІЯ_2 , під час виконання бойового завдання поблизу населеного пункту Козача Лопань Харківської області.
Загиблий був призваний на військову службу через ІНФОРМАЦІЯ_3 та перебував на військовій службі у військовій частині НОМЕР_1 .
22.04.2022 року 1 механізований батальйон військової частини, де перебував його брат, як старший солдат, старший кухар взводу матеріального забезпечення військової частини НОМЕР_1 , під час виконання бойового завдання підрозділ поніс втрати ту був зупинений на рубежі. Противник застосував артилерію та авіацію, в результаті чого його брат зник безвісти.
За фактом зникнення на підставі Наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 22.04.2022 року, було призначено службове розслідування.
За даними акту Службового розслідування 22.04.2022 року розпочалися пошуково-ударні дії на напрямку н.п. Козача Лопань Харківської області, ОСОБА_2 впав без свідомості та не міг продовжувати бій. Молодший сержант ОСОБА_3 провів поверхневий огляд старшого солдата ОСОБА_2 та не виявив поранень, але ознак життя останній не подавав. Через сильні обстріли, евакуювати ОСОБА_2 було не можливо.
За результатами службового розслідування складено висновок про визнання старшого кухаря взводу матеріального забезпечення 1 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 , старшого солдата ОСОБА_2 таким, що 22.04.2022 року зник безвісти за особливих обставин.
Також, в акті службового розслідування вказано, що відомості про місце їхнього перебування відсутні розшукові заходи позитивного результату не дали, а обставини зникнення вказують на ймовірну його загибель. Відсутні підстави оголошувати осіб такими, що самовільно залишили військову частину, вчинили дезертирство, здалися добровільно в полон. Ймовірно місце загибелі знаходиться на південно-західній околиці н.п. Козача Лопань Харківської області.
Відсутні аудіо, фото, відеоматеріалів, як б давали можливість встановити перебування старшого солдата ОСОБА_2 в полоні. В Національному інформаційному бюро щодо старшого солдата, старшого кухаря взводу матеріального забезпечення 1 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 , ОСОБА_2 вважається зниклим безвісти за особливих обставин.
Згідно з відповіді Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, відсутні відомості про перебування в полоні держави-агресора ОСОБА_2 .
Встановлення факту смерті брата йому необхідно для реєстрації факту смерті в органах РАЦС та отримання свідоцтва про смерть.
Просить встановити факт, що має юридичне значення, а саме факт смерті його рідного брата громадянина України, військоволужбовця ОСОБА_2 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 , внаслідок бойового зіткнення, масованого артилерійського та авіаційного обстрілу на південно-західній околиці н.п. Козача Лопань Харківскьої області, під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації під час воєнних дій на території України.
Ухвалою від 31.01.2025 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду в порядку окремого провадження, та залучено до участі у справі в якості заінтересованої особи Міністерство оборони України.
11.02.2025 року від Міністерства оборони України надійшло пояснення щодо заяви заявника в якому зазначено, що заявник не є членом сім`ї зниклого безвісти військовослужбовця у розумінні положень сімейного законодавства, а також не обгрунтовано, яким чином встановлення факту смерті брата вплине на його права, обов`язки чи законні інтереси. Вважають, що рішення суду може вплинути на права інших осіб, у зв`язку з чим справа не може розглядатися в окремому провадженні.
Представник заявника у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити. При цьому зазначила, що предметом даної справи є встановлення факту смерті особи в певний час у зв`язку з неможливістю реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті, а не встановлення факту родинних стосунків і воно не пов`язується з наступним вирішенням спору про будь-яке право. Також 12.02.2025 року надано заперечення на заяву Міністерства оборони, в якому зазначає, що у заяві ОСОБА_1 не йдеться про ймовірність загибелі його рідного брата, а йдеться саме про факт загибелі ОСОБА_2 , що підтверджується належними допустимими, достовірними та достатніми для цього доказами.
Представник Міністерства оборони України в судовому засіданні просила вирішити справу відповідно до викладених в поясненні обставин та прийняти відповідне рішення.
Представник заінтересованої особиБердичівського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Бердичівському районі Житомирської області Кулик Р.В. в судове засідання не з`явився, скерував до суду відзив в якому зазначає, що просить справу розглядати у його відсутність , рішення прийняти до вимог чинного законодавства. Зазначає, що актовий запис про смерть ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 на зберіганні у відділі відсутній.
Заслухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що заява підлягає до задоволення.
Судом встановлено та вбачається з матеріалів справи, що заявник ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 є рідним братом ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується копіями свідоцтв про їх народження, серія НОМЕР_3 від 18.08.1993 року та серії НОМЕР_4 від 14.09.1994.
В зазначених свідоцтвах про народження батьками ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , їх батьками зазначені ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .
Батьки заявника ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 : ОСОБА_4 (батько) помер ІНФОРМАЦІЯ_6 , що підтверджується копією свідоцтва про смерть серія НОМЕР_5 , а ОСОБА_5 (мати) померла ІНФОРМАЦІЯ_7 , що підтверджується копією свідоцтва про смерть серія НОМЕР_6 .
Повідомленням військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України про безвісті зниклого № 1/37/1286 від 23.04.2022, яке адресоване керівнику ІНФОРМАЦІЯ_3 доручено сповістити рідних старшого солдата по мобілізації ОСОБА_2 , старшого кухара взводу матеріального забезпечення механізованого батальйону, 26.02.2022 року призваного по мобілізації ІНФОРМАЦІЯ_3 , про те, що він 22.04.2022 року під час застосування ворогом артилерії та авіації по позиціях підрозділу на околицях населеного пункту Козача-Лопань Дергачівського району Харківської області безвісті зник. Тривають пошукові заходи.
Згідно відповіді начальника ІНФОРМАЦІЯ_8 ОСОБА_6 від 14.05.2022 № 5/145 адресовану ОСОБА_5 (матері ОСОБА_2 ) на її заяву, зазначено, що на їх звернення до керівника військової частини НОМЕР_1 надійшло повідомлення від 23.04.2022 року № 1/37/1286 про безвісті зниклого старшого солдата ОСОБА_2 . В разі надходження будь якої інформації стосовно її сина, вона буде повідомлена додатково.
З копії Акта службового розслідування військової частини НОМЕР_1 від 04.09.2022, вбачається, що за результатами службового розслідування, вважати таким, що зник безвісті 22.04.2022 року, зокрема, ОСОБА_2 за особливих обставин під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації під час воєнних дії на території України.
Наказом № 2242 від 07.09.2022 командира військової частини НОМЕР_1 , старшого кухара взводу матеріального забезпечення 1 механізованого батальйону старшого солдата ОСОБА_2 , вважати таким, що зник безвісті 22.04.2022 року за особливих обставин під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації під час воєнних дій на території України.
Згідно копії пояснення військовослужбовця ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_9 , під час бойового зіткнення з противником він йшов попереду прикриваючи свого брата ОСОБА_2 , однак ворожий снайпер вистрілив йому в область серця, від отриманого поранення він упав, підбігши до нього, однак він вже не подавав признаки життя. У зв`язку із сильними обстрілами противника з артелерії та авіації зазнав невдачі, одночасно з цим командир надав наказ відступати на безпечний рубіж. Вважає, що ОСОБА_2 загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 поблизу населеного пункту Козача Лопань Харківської області.
Згідно копії пояснення військовослужбовця ОСОБА_7 від 02.01.2025 року, під час бойового зіткнення з противником він йшов з ліва від ОСОБА_2 та ОСОБА_8 , в цей момент ворожий снайпер вистрілив ОСОБА_2 в область серця, від отриманого поранення він упав, йому на допомогу підбіг його брат ОСОБА_8 , однак він вже не подавав жодних ознак життя. У зв`язку із сильними обстрілами противника з артилерії та авіації зазнали невдачі, одночасно з цим командир надав наказ відступати на безпечний рубіж. Вважає, що ОСОБА_2 загинув під час виконання бойового завдання при захисті Батьківщини.
З пояснення колишнього військовослужбовця ОСОБА_9 вбачається, що 22.04.2022 року за бойовим розпорядженням командира 2 механізована частина вступила в бій на південно-західній частині околиці н.п. Козача Лопань Харківської області. Під час бою один з військовослужбовців прикриваючи свого побратима ОСОБА_2 бачив, як ворожий снайпер поцілив в район грудної клітини близько серця, який в свою чергу впав. Оглянувши тіло ознак життя ОСОБА_2 не подавав. Через сильний обстріл противника евакуювати військовослужбовця не було можливо.
З листа військової частини НОМЕР_1 від 11.11.2024 № 1/37/11845 вбачається, що наказом командира військової частини НОМЕР_1 № 41 від 26.02.2022 року, старший солдат ОСОБА_2 прийнятий на військову службу по мобілізації та зарахований у списки особового складу військової частини НОМЕР_1 . У розпорядженні військової частини НОМЕР_1 немає аудіо, фото та відеоматеріалів, які б давали можливість встановити перебування старшого солдата ОСОБА_2 у полоні. Наказом командира військової частини НОМЕР_1 № 96 від 22.04.2022 року старший солдат ОСОБА_2 визнаний зниклим безвісти за особливих обставин. Згідно матеріалів службового розслідування складений висновок, що старший солдат ОСОБА_2 під час виконання бойового завдання впав без свідомості та не міг продовжувати бій. Після проведення поверхневого огляду іншими військовослужбовцями було встановлено, що ознак життя старший солдат ОСОБА_2 не подавав. Через сильні обстріли, евакуювати тіло загиблого не було можливо. Акт про настання смерті не складався, тому надати його не має можливості.
У відповіді ДП «Український національний центр розбудови миру» № 08-11/23845 від 29.11.2024 зазначено, що за наявною у їх провадженні інформації відомості про ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_10 народженні, внесені до реєстру НІБ, однак відомості про перебування запитуваної особи в полоні відсутні. На дату звернення інформації від держави-агресора через Центральне агенство з розшуку Міжнародного комітету Червоного Хреста про ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до НІБ не надходила.
Згідно виписки ДП «Український національний центр розбудови миру» з реєстру оборонців України, які перебувають в полоні держави агресора № 08-11/23845 від 29.11.2024 відомості про ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , а саме: підтвердження про його перебування у полоні держави-агресора, інформації про стан здоров`я від держави агресора через Центральне агенство з розшуку Міжнародного комітету Червоного Хреста та підтвердження про перебування у полоні держави агресора з інших відкритих джерел відсутні.
З наявних в матеріалах справи фото, встановлено, що на Харківщині відкрили пам`ятник на честь воїнів, які загинули під час контрнаступу на ОСОБА_10 , на якому зазначено прізвища воїнів зокрема, « ОСОБА_2 ».
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12 травня 2015 року №389-VIII воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України від 24.02.2022 № 67/2022, затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, на території України з 24.02.2022 введено воєнний стан, термін якого продовжено.
Відповідно до ч. 1 ст. 293 ЦПК України, окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Згідно п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Згідно ч. 4 ст. 317 ЦПК України ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.
Відповідно до ст. 319 ЦПК України у рішенні суду повинно бути зазначено відомості про факт, встановлений судом, мету його встановлення, а також докази, на підставі яких суд установив цей факт. Рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.
Як роз`яснив Пленум Верховного Суду України у постанові № 5 від 31.03.1995 "Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення" в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо: згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.
У відповідності з частин 3, 4 ст. 49 ЦК України, державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону. Народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Заява про державну реєстрацію смерті подається не пізніше трьох днів з дня настання смерті або виявлення трупа, а в разі якщо неможливо одержати документ закладу охорони здоров`я або судово-медичної установи, - не пізніше п`яти днів. Державна реєстрація смерті за заявою, поданою у строки, визначені частиною другою цієї статті, та до закінчення одного року з дня настання смерті, проводиться за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті чи виявлення трупа або за місцем поховання. Державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника у разі: 1) якщо заява надійшла після закінчення одного року з дня настання смерті; 2) встановлення у судовому порядку факту смерті; 3) звернення для реєстрації смерті особи, оголошеної судом померлою. Державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров`я, де настала смерть, та інших осіб.
Пунктом 1 глави 5 розділу III Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України 18.10.2000 № 52/5 встановлено, що підставою для державної реєстрації смерті є: лікарське свідоцтво про смерть (форма №106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за №1150/13024 (далі - лікарське свідоцтво про смерть); фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 №545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024 (далі - фельдшерська довідка про смерть); лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; рішення суду про оголошення особи померлою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час; повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів; повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть.
У відповідності до правового висновку викладеного в постанові об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 05.12.2022 в справі №490/6057/19-ц - встановлення факту, що має юридичне значення, щодо загибелі військовослужбовця під час захисту Батьківщини внаслідок збройної агресії російської федерації проти України можливе лише у судовому порядку, оскільки законодавець не визначив іншого, позасудового способу встановлення причинно-наслідкового зв`язку між смертю військовослужбовця та військовою агресією російської федерації. Від встановлення факту загибелі військовослужбовця при виконанні військової служби внаслідок збройної агресії російської федерації проти України залежить виникнення та реалізація особистих та майнових прав заявника як члена сім`ї загиблого військовослужбовця.
Суд вважає, що надані заявником й досліджені судом докази в достатній мірі підтверджують факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що мав місце ІНФОРМАЦІЯ_2 внаслідок бойового зіткнення, масованого артилерійського та авіаційного обстрілу на південно-західній околиці н.п. Козача Лопань Харківської області, під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації рід час воєнних дій на території України. Відсутність відповідних документів про смерть унеможливлюють, щонайменше зареєструвати смерть захисника України.
Для заявника встановлення факту смерті рідного брата ОСОБА_2 необхідно дляреєстрації факту смерті в органах РАЦС та отримання свідоцтва про смерть.
В матеріалах справи маються нотаріально завірені заяви ОСОБА_11 , ОСОБА_8 , рідних братів померлого, які не заперечують щодо встановленння такого факту.
За таких обставин, оскільки заявник фактично просить встановити факт смерті рідного брата, який був військовослужбовцем Збройних Сил України та загинув під час проходження військової служби під час ведення бойових дій, що тягне за собою можливі юридичні наслідки, суд приходить до висновку, що вимоги заяви обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Враховуючи те, що військова агресія російської федерації проти України розпочалася 24.02.2022, наразі чинним законодавством України не встановлений порядок набрання рішенням у справах про встановлення факту смерті на території, на якій ведуться бойові дії законної сили, суд вважає за необхідне застосувати аналогію закону та відповідно до ч. 4 ст. 317 ЦПК України визначити, що рішення про встановлення факту смерті особи на території, де ведуться бойові дії, підлягає до негайного виконання.
Згідно з вимогами ч. 2 ст. 133 ЦПК України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Відповідно до п. 21 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються заявники - у справах за заявами про встановлення фактів, що мають юридичне значення, поданих у зв`язку із збройною агресією, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру, що призвели до вимушеного переселення з тимчасово окупованих територій України, загибелі, поранення, перебування в полоні, незаконного позбавлення волі або викрадення, а також порушення права власності на рухоме та/або нерухоме майно.
Таким чином, заявник в силу закону звільнений від сплати судового збору під час розгляду даної справи, а тому судові витрати необхідно віднести за рахунок держави.
Керуючись ст.ст. 89, 258, 259, 265, 268, 273, 317, 319, 354, 355 ЦПК України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Заяву задовольнити.
Встановити факт смерті громадянина України, військовослужбовця (старшого кухаря взводу матеріального забезпечення 1 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 ), старшого солдата ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження: Україна, Житомирської області с. Іванківці Бердичівського району, який загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 внаслідок бойового зіткнення, масованого артилерійського та авіаційного обстрілу в н.п. Козача Лопань Харківської області, під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації під час воєнних дій на території України.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення в частині встановлення факту смерті підлягає до негайного виконання.
ГОЛОВУЮЧИЙ:
Повний текст рішення суду складено 28.02.2025
Суд | Соснівський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2025 |
Оприлюднено | 03.03.2025 |
Номер документу | 125501516 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: факту смерті, з них: |
Цивільне
Соснівський районний суд м.Черкас
Пироженко (В.Д.) В. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні