ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 лютого 2025 рокусправа № 380/24467/24Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Щебінь плюс» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Щебінь плюс» (далі ТОВ «Щебінь плюс», позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України (далі - відповідачі), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області від 20.08.2024 року № 11663405/43546105 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації ПН №115 від 18.10.2023 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області від 20.08.2024 року № 11663393/43546105 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації ПН №117 від 18.10.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 115 від 18.10.2023 року на загальну суму 117000 грн. (з ПДВ);
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 117 від 18.10.2023 року на загальну суму 126000 грн. (з ПДВ).
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ «Щебінь плюс» зареєстроване як суб`єкт господарювання від 04.03.2020, основним видом діяльності якого є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (КВЕД 46.73), серед інших видів діяльності є надання в оренду будівельних машин і устатковання (КВЕД 77.32), надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у. (КВЕД 77.39), неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41), надання в оренду вантажних автомобілів (КВЕД 77.12). Стверджує, що не зважаючи на дотримання усіх вимог щодо формування та реєстрації податкових накладних, такі не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних з незалежних від позивача обставин. Вказане свідчить про протиправність рішень відповідача-1 щодо відмови в їх реєстрації. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складені ТОВ «Щебінь плюс» податкові накладні № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 днем їх надходження до ЄРПН.
Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 09.12.2024 та копію позовної заяви з додатками надіслано відповідачам засобами електронного зв`язку за допомогою сервісу «Електронний суд», що підтверджується довідками про доставку електронних листів. Правом подати письмовий відзив на позовну заяву відповідачі станом день розгляду справи не скористалися, відтак суд, керуючись частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), вирішив справу за наявними матеріалами.
Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Щебінь плюс» перебуває на обліку в ГУ ДПС у Львівській області та зареєстроване як суб`єкт господарювання з 04.03.2020, основним видом діяльності якого є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (КВЕД 46.73), серед інших видів діяльності є надання в оренду будівельних машин і устатковання (КВЕД 77.32), надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у. (КВЕД 77.39), неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41), надання в оренду вантажних автомобілів (КВЕД 77.12).
В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «Щебінь плюс» (постачальник) уклало договір поставки від 01.09.2023 із ПП «Кантрансбуд» (покупець). Згідно умов цього договору постачальник зобов`язується поставляти та передати у власність Покупця за його заявками товарно-матеріальні цінності, в подальшому «Товар», а покупець зобов`язується прийняти його та оплатити на умовах цього договору (пункт 1.1.). Покупець оплачує товар за ціною, передбаченою в рахунку-фактурі (пункт 2.1). Покупець здійснює попередню оплату товару в розмірі 100% (пункт 5.1) (том 1 а.с. 239).
18.10.2023 року ПП «Кантрансбуд» на підставі рахунків на оплату № 189 від 18.10.2023 та № 190 від 18.10.2023 (том 2 а.с. 13, 34 зворот) здійснило попередню оплату за товар на рахунок ТОВ «Щебінь плюс», що підтверджується платіжними інструкція № 17405 від 18.10.2023, № 17406 від 18.10.2023 (том 1 а.с. 194).
За фактом першої події (попередньої оплати за товар) ТОВ «Щебінь плюс» склало податкові накладні № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 (том 1 а.с. 9, 85) та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Платник податку отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документ (податкові накладні) прийнято, однак реєстрація зазначених податкових накладних зупинена (том 1 а.с. 10, 86).
В квитанціях зазначено, що реєстрація зазначених податкових накладних зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 2517 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області пояснення № 30 від 09.08.2024 та № 31 від 09.08.2024 до податкових накладних та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено (том 1 а.с. 11, 87). В письмових поясненнях щодо заблокованої податкової накладної позивач пояснив, що зареєстроване як суб`єкт господарювання від 04.03.2020, основним видом діяльності якого є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (КВЕД 46.73), серед інших видів діяльності є надання в оренду будівельних машин і устатковання (КВЕД 77.32), надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у. (КВЕД 77.39), неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41), надання в оренду вантажних автомобілів (КВЕД 77.12). Пояснило, що є підприємством- виробником щебеню різних фракцій з 2020 року, має власне нерухоме майно та виробничі потужності, сировину закупляє у ТОВ «Вісла»-W, що підтверджується наданим договором, видатковими накладними та ТТН. ТОВ «Щебінь плюс» уклало договір поставки від 01.09.2023 із ПП «Контрансбуд», на підставі цього договору ТОВ «Щебінь плюс» отримало авансову оплату за товар, що підтверджується платіжними інструкція № 17405 від 18.10.2023, № 17406 від 18.10.2023. За фактом авансової оплати (перша подія) ТОВ «Щебінь плюс» склало податкові накладні № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023. На підтвердження та реальності операцій за вказаними податковими накладними позивач надав комісії відповідача копії документів у кількості по 68 додатків: договір поставки від 01.09.2023 із ПП «Контрансбуд», платіжні інструкції № 17405 від 18.10.2023, № 17406 від 18.10.2023, договір поставки (конвеєра стрічкового) № 17/05/22-1 від 17.05.2022, договір про надання послуг з калібрування ваги № В-005/025-КБ від 22.05.2023, договір поставки (дробильних установок, вібраційних установок) № 01/07/22-1 від 01.07.2022, договір купівлі-продажу транспортного засобу № 21-06-416 від 17.06.2021, договір купівлі-продажу (автозаправного блоку-пункту дизельного палива) № 02/05/22-1 від 02.05.2022, договір купівлі-продажу (екскаватора гусеничної марки) № 12-П від 27.04.2022, договір поставки (мийної спіральної машини для промивки піску від грунту, глини та інших домішків, що погіршують якість піску) № 03/12/2021 від 03.12.2021, договір купівлі-продажу (сталевого накопичувального бункера, насоса, машини для просіювання гравію) № 02/05/22-2 від 02.05.2022, договір купівлі-продажу (навантажувача фронтального) № 02/05/22-2 від 02.05.2022, фактура № FV/04/10/2023/EKSPORT від 30.10.2023, паспорт радіаційної якості НРБУ-97 від 03.05.2024, договір купівлі-продажу (піщано-гравійної суміші) із ТОВ «Вісла»-W № 11/10-01 від 12.10.2021, ліцензія на право зберігання палива № 13180414202400080 від 19.02.2024, сертифікат відповідності № UA.1О210.01162-22 від 31.08.2022, акт звірки від 30.06.2024, виписка за рахунком від 17.10.2023 № 1, накладна на передачу готової продукції від 01.12.2023 № 8, ОСВ по рахунку № 1 від 30.06.2024, картка по рахунку 361 від 30.06.2024, акт прийому-передачі від 01.07.2022, видаткові накладні № 130 від 14.08.2023, 010722/01 від 01.07.2022, № 4 від 16.10.2023, № 157 від 12.02.2024, № 167 від 26.02.2024, довіреність № 54 від 31.01.2024, довіреність № 9 від 01.01.2024, ТТН № 4-1 від 16.10.2023, № 4-2 від 16.10.2023, № 4-3 від 16.10.2023, № 4-4 від 16.10.2023, № 4-5 від 16.10.2023, № 4-6 від 16.10.2023, № 4-7 від 16.10.2023, № 4-8 від 16.10.2023, № 4-9 від 16.10.2023, № 4-10 від 16.10.2023, № 4-11 від 16.10.2023, № 4-12 від 16.10.2023, № 4-13 від 16.10.2023, № 4-14 від 16.10.2023, № 4-15 від 16.10.2023, № 4-16 від 16.10.2023, № 4-17 від 16.10.2023, № 4-18 від 16.10.2023, № 4-19 від 16.10.2023, № 4-20 від 16.10.2023, № 4-21 від 16.10.2023, № 4-22 від 16.10.2023, № 4-23 від 16.10.2023, № 4-24 від 16.10.2023, № 4-25 від 16.10.2023, № 0000062/1 від 12.02.2024, № 0000062/2 від 12.02.2024, № 0000062/3 від 12.02.2024, № 0000062 від 12.02.2024, № 0000083/1 від 26.02.2024, № 0000083/2 від 26.02.2024, № 0000083/3 від 26.02.2024, № 0000083 від 26.02.2024, № 20 від 17.01.2024, № 0000025 від 17.01.2024, № 0000025-1 від 17.01.2024, № 0000026 від 17.01.2024, № 0000026-1 від 17.01.2024, № 0000026-2 від 17.01.2024.
Платник податків отримав повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, відповідно до якого платнику податків запропоновано додатково надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме копії первинних документів щодо придбання товарів; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі «додаткова інформація» зазначено, що відсутні виробничі документи. (а.с. 12-13, 122, 123).
У відповідь платник податку скерував пояснення до податкових накладних та до раніше наданих копій документів додатково додав документи на підтвердження закупівлі матеріалів для здійснення власного виробництва щебеню, а саме: договір купівлі-продажу піщано-гравійної суміші укладеного із ТОВ «Вісла»-W № 11/10-01 від 12.10.2021, видаткові накладні та ТТН, а також договори купівлі-продажу обладнання для виробництва щебеню, паспорти радіаційної якості щебеню різних фракцій, сертифікат відповідності щебеню, протокол випробувань продукції та ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки).
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення № 11663405/43546105 від 20.08.2024, № 11663393/43546105 від 20.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 (а.с. 40, 149). Рішення обґрунтовані тим, що платник податків не надав/частково надав додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
ТОВ «Щебінь плюс», вважаючи згадані рішення комісії ДПС у Львівській області протиправними, подало скарги до комісії ДПС України, долучивши до скарг копії підтверджуючих документів.
Комісія ДПС України прийняла рішення № 57624/43546105/2 від 05.09.2024, №57892/43546105/2 від 06.09.2024 (а. с. 43, 64, 69), відповідно до яких залишила скарги ТОВ «Щебінь плюс» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі Порядок № 1246).
Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку № 1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку № 1165.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).
Пунктом 11 Порядку № 1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Додатком № 3 до Порядку № 1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Відповідно до п.6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок № 520) письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно п.п. 10, 11,12 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: - ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; - та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).
Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.
Відповідно до пункту 3 скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими мотивами:
товариство з обмеженою відповідальністю «Щебінь плюс» зареєстроване як суб`єкт господарювання від 04.03.2020, основним видом діяльності якого є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (КВЕД 46.73), серед інших видів діяльності є надання в оренду будівельних машин і устатковання (КВЕД 77.32), надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у. (КВЕД 77.39), неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41), надання в оренду вантажних автомобілів (КВЕД 77.12).
ТОВ «Щебінь плюс» уклало договір поставки від 01.09.2023 із ПП «Кантрансбуд», на виконання умов цього договору ТОВ «Щебінь плюс» 18.10.2023 отримало попередню оплату за товар від ПП «Кантрансбуд», що підтверджується платіжними інструкціями № 17405 від 18.10.2023, № 17406 від 18.10.2023. За фактом першої події (попередньої оплати) ТОВ «Щебінь плюс» склало податкові накладні № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 та скерувало такі на реєстрацію в ЄРПН. Реєстрація податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозиціями надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначених в податкових накладних інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: обсяг постачання товару/послуги 2517 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд також звертає увагу на те, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цих податкових накладних, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкових накладних № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 ТОВ «Щебінь плюс» скерувало контролюючому органу письмові пояснення щодо здійснення господарських операцій за податковими накладними та копіями первинних документів та додатково надіслало пояснення з копіями підтверджуючих документів.
Проте контролюючий орган скерував платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання про реєстрацію спірних податкових накладних, а саме: копії первинних документів щодо придбання товарів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У пункті «додаткова інформація» комісія ГУ ДПС у Львівській області зазначило, що відсутні виробничі документи.
Суд звертає увагу, що у відповідь на повідомлення про надання додаткових пояснень платник податку скерував пояснення та повторно надав документи на підтвердження реальності здійснення операції, а саме виробничі документи, які на думку комісії були відсутні, а саме: договір купівлі-продажу піщано-гравійної суміші укладеного із ТОВ «Вісла»-W № 11/10-01 від 12.10.2021, договори купівлі-продажу обладнання для виробництва щебеню, а також видаткові накладні та товарно-транспортні накладні на підтвердження отримання такого обладнання та сировини, паспорти радіаційної якості щебеню різних фракцій, сертифікат відповідності щебеню, протокол випробувань продукції та ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки).
Рішення контролюючого органу № 11663405/43546105 від 20.08.2024, № 11663393/43546105 від 20.08.2024 про відмову у реєстрації податкових накладних № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 обґрунтовані тим, що платник податків не надав/частково надав додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у розділі «додаткова інформація» вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід зазначити конкретні документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідач-1 або не зазначив конкретних документів взагалі. Тому для суду залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ «Щебінь плюс».
Оцінюючи описані підстави для прийняття оскаржених рішень суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та не обґрунтував прийняті рішення у встановлений Порядком №1165 спосіб, оскільки: - не вказав конкретних документів з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі; - навів у рішенні інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин.
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованої в них господарської операції.
Суд також враховує, що платник податків втретє скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та поясненням щодо господарських відносин з ПП «Кантрансбуд» разом із скаргами на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 до ДПС України. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скарги ТОВ «Щебінь плюс» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; ці рішення комісії відповідача-1 аргументувала «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних».
Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи та додатково просила їх надати, мотивуючи своє рішення тим, що платник податків не надав документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, що не відповідає дійсним обставинам справи. Суд дійшов висновку, що надані платником податків до скарг документи були достатніми для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а отже достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 комісією ДПС.
Наведені судом мотиви свідчать про надуманий та свавільний характер рішень обох комісій ДПС щодо реєстрації податкових накладних позивача.
Суд також враховує, що здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення № 11663405/43546105 від 20.08.2024, № 11663393/43546105 від 20.08.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних №115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних є таким, що не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому такі підлягає скасуванню як протиправні.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку № 1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її надходження до ЄРПН.
Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ТОВ «Щебінь плюс» суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.
Керуючись ст.ст.19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовільнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11663405/43546105 від 20.08.2024, № 11663393/43546105 від 20.08.2024.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Щебінь плюс» (81138, Львівська область, Львівський район, село Жирівка, вул. Центральна, буд. 29А; ідентифікаційний код 43546105) податкові накладні № 115 від 18.10.2023, № 117 від 18.10.2023 датою їх надходження до ЄРПН.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Щебінь плюс» (81138, Львівська область, Львівський район, село Жирівка, вул. Центральна, буд. 29А; ідентифікаційний код 43546105) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 4844 (чотири тисячі вісімсот сорок чотири) гривні 80 копійок. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Щебінь плюс» (81138, Львівська область, Львівський район, село Жирівка, вул. Центральна, буд. 29А; ідентифікаційний код 43546105) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 4844 (чотири тисячі вісімсот сорок чотири) гривні 80 копійок.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяМоскаль Ростислав Миколайович
Суд | Миколаївський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2025 |
Оприлюднено | 03.03.2025 |
Номер документу | 125508323 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні