ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 лютого 2025 рокусправа № 380/25058/24
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Чаплик І.Д., розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького до Західного офісу Держаудитслужби, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області, за участю третьої особи, яка не заявляяє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРБІО» про визнання протиправним і скасування висновку, -
в с т а н о в и в :
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького (адреса місцезнаходження: 79010, м. Львів, вул. Пекарська, 69; ЄДРПОУ: 02010793) звернувся до суду із позовом до Західного офісу Держаудитслужби (адреса місцезнаходження: 79007, м. Львів, вул. Костюшка, 8; ЄДРПОУ: 40479801), Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області (адреса місцезнаходження: 33028, м. Рівне, вул. Міцкевича, 14; ЄДРПОУ: 40913624), у якому просить:
визнати протиправним та скасувати висновок Державної аудиторської служби України про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-10-08- 010081-a від 10.12.2024.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що в оскаржуваному висновку встановлено порушення п.п.2 п.44 Особливостей №1178, а саме: пропозиція ТОВ «УКРБІО» не відповідає вимогам п.п.2.1 п.2 таблиці відповідності Додатку 2 до Тендерної документації, в частині не підтвердження посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою) в якому міститься ця інформація разом з додаванням його копій (щодо включення до складу аналізатора стартового комплекту: набір для ідентифікації грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для ідентифікації грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт). Як наслідок в порушення вимог пп. 2 пункту 44 Особливостей Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «УКРБІО» та визнано переможцем торгів. З огляду на встановлене порушення законодавства відповідач зобов`язав здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором відповідно до законодавства, здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів. Позивач не погоджується із таким висновком, оскільки на підтвердження вимоги визначеної пунктом 12, Додатку 2 до Тендерної документації учасником переможцем - ТОВ «УКРБІО», надано у складі пропозиції документ «13.Таблиця відповідності технічним характеристикам.pdf», в якому щодо наявності стартового комплекту вказано: «Так, включено до комплекту, файл 23.Тендерна пропозиція, ст.1». В документі «23. Тендерна пропозиція.pdf» Учасником детально описано, що прилад буде постачатися з стартовим комплектом, а саме: набір для ідентифікації грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для ідентифікації грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт. Враховуючи вищенаведене, на думку позивача, пропозиція Учасника ТОВ «УКРБІО» повністю відповідає встановленим вимогам Замовника в пункті 12 Додатку 2 до тендерної документації. У зв`язку з вищевикладеним позивач звернувся до суду з цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Ухвалою суду від 23.12.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання зазначеної ухвали, подати відзив на позовну заяву та всі письмові докази, що підтверджують заперечення проти позову.
Відповідач Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області 31.12.2024 подав відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог повністю. Відзив обґрунтований тим, що Закон №922-VIII та Особливості не наділяють учасників процедури закупівлі таким правом, як на власний розсуд трактувати умови тендерної документації в частині вибіркового виконання окремих пунктів (положень, умов тощо) тендерної документації або визначати на власний розсуд обсяги інформації (форму, вибіркову кількість документів), яку вони подаватимуть у складі тендерної пропозиції на підтвердження відповідності умовам тендерної документації. Відповідно до пункту 1 частини другої статті 22 Закону №922-VIII у тендерній документації зазначається, зокрема, інструкція з підготовки тендерних пропозицій. Так, пунктом 1 Розділу 3 Тендерної документації по процедурі відкриті торги щодо закупівлі товару «ДК 021:2015:38430000-8 Детектори та аналізатори (Мікробіологічний аналізатор відповідний код 38432000-2) (Код згідно НК 024:2023:56747 Аналізатор бактеріологічний для ідентифікації та визначення антимікробної чутливості ІВД, автоматичний)» (далі-Тендерна документація) передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема, інформацією, що підтверджують відповідність технічним вимогам предмета закупівлі встановленим замовником вимогам згідно з Додатком 2 до тендерної документації. В свою чергу, пунктом 6 Розділу 3 Тендерної документації встановлено, що вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації. Відповідно до вимог пункту 12 Додатку 2 до Тендерної документації Товар, запропонований Учасником, повинен відповідати технічним вимогам, встановленим у даному додатку. Відповідність технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановленим у даному додатку, повинна бути обов`язково підтверджена посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою), в якому міститься ця інформація разом з додаванням його копій. Підтвердження відповідності технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановленим в Технічній специфікації (описі предмета закупівлі), викладеній у даному додатку до Документації, надається Учасником у формі заповненої таблиці відповідності. Так, під час проведення контрольного заходу Управлінням здійснено аналіз розгляду тендерних пропозицій і визначення переможця торгів та встановлено, що у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «УКРБІО» надано Таблицю відповідності технічним характеристикам (файл «13.Таблиця відповідності технічним характеристикам.pdf»). Однак, в підпункті 2.1 пункту 2 Таблиці відповідності технічним характеристикам учасника ТОВ «УКРБІО» щодо наявності вищевказаного стартового комплекту в колонці «Посилання на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника» не міститься посилання на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника, а зазначено «Так, включено до комплекту, файл 23.Тендерна пропозиція, ст.1.», тобто містить посилання на Тендерну пропозицію учасника ТОВ «УКРБІО». Проте, у тендерній пропозиції ТОВ «УКРБІО» (файл «23.Тендерна пропозиція.pdf») також відсутні посилання на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою), в якому міститься ця інформація. Отже, на переконання відповідача, тендерна пропозиція ТОВ «УКРБІО» не відповідає вимогам підпункту 2.1 пункту 2 таблиці відповідності Додатку 2 до Тендерної документації, в частині не підтвердження посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного 7 опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою), в якому міститься ця інформація разом з додаванням його копій (щодо включення до складу аналізатора стартового комплекту: набір для ідентифікації грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для ідентифікації грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт). Таким чином учасником ТОВ «УКРБІО» не виконана вимога Замовника, встановлена пунктом 12 Додатку 2 до Тендерної документації, а як наслідок у Замовника були наявні підстави для відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «УКРБІО» відповідно до пункту 44 Особливостей.
Представник позивача 07.01.2025 подав відповідь на відзив, у якій вказав, що вимога, щодо поставки аналізатора разом з стартовим комплектом є вимогою щодо комплектності, а не щодо технічних характеристик аналізатора. Дана вимога, була встановлена з необхідністю запуску приладу та навчання персоналу, оскільки стандартні комплектації приладів такого типу не містять стартових комплектів, а його відсутність не дозволить провести перевірку роботи поставленого обладнання та забезпечити навчання персоналу. На підтвердження вимоги визначеної пунктом 12 Додатку 2 до Тендерної документації Учасником переможцем - ТОВ «УКРБІО», надано у складі пропозиції документ «13.Таблиця відповідності технічним характеристикам.pdf», в якому щодо наявності стартового комплекту вказано «Так, включено до комплекту, файл 23.Тендерна пропозиція, ст.1». В документі «23. Тендерна пропозиція.pdf» Учасником детально описано, що прилад буде постачатися з стартовим комплектом з вказанням назв і кількості даного комплекту.
Від представника третьої особи 08.01.2025 до суду надійшли пояснення, у яких зазначено, що згідно з п. 6 розділу 3 Тендерної документації вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації. Тобто, Додаток 2 до тендерної документації включає в себе не тільки технічні вимоги до Товару, що закуповується, а ще й якісні та кількісні характеристики Товару. Пунктом 12 Додатку 2 до Тендерної документації зазначено, що «Товар, запропонований Учасником, повинен відповідати технічним вимогам, встановленим у даному додатку. Відповідність технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановлених у даному додатку, повинна бути обов`язково підтверджена посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою), в якому міститься ця інформація разом з додаванням його копій. Підтвердження відповідності технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановлених в Технічній специфікації (описі предмета закупівлі), викладеній у даному додатку до Документації, надається Учасником у формі заповненої таблиці відповідності.». Тобто, тендерною документацією встановлено обов`язкове підтвердження відповідності технічних характеристик Товару. 12 листопада 2024 року між позивачем та ТОВ «УКРБІО» укладено Договір №130, відповідно до якого постачальник зобов`язується передати у зумовлений даним Договором строк у власність Замовника Мікробіологічний аналізатор відповідний код 38432000-2, а Замовник зобов`язується прийняти Товар і оплатити його за рахунок асигнувань бюджету розвитку спеціального фонду обласного бюджету департаменту охорони здоров`я, виділених як субвенція розпорядженням Львівської ОДА № 941/0/5-24 ВА від 16.09.2024 в порядку та на умовах передбачених даним Договором.
10.01.2025 відповідач подав заперечення на відповідь на відзив, у яких зазначив, що Замовником у Тендерній документації (пункт 12 Додатку 2 до Тендерної документації) вимагалось підтвердження відповідності технічних характеристик товару (зокрема, стартового комплекту як окремого компонента аналізатора) виключно посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника. Отже, учасником ТОВ «УКРБІО» не виконана вимога Замовника, встановлена пунктом 12 Додатку 2 до Тендерної документації, а як наслідок у Замовника були наявні підстави для відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «УКРБІО» відповідно до пункту 44 Особливостей. Однак, Замовником в порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «УКРБІО», а як наслідок визнано його переможцем торгів та укладено Договір про закупівлю №130 від 12.11.2024.
Інших заяв по суті справи до суду не надходило.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
08 жовтня 2024 року Львівським державним медичним університетом імені Данила Галицького було оприлюднено у системі електронних закупівель тендерну документацію щодо закупівлі товару згідно ДК 021:2015:38430000-8 Детектори та аналізатори (Мікробіологічний аналізатор відповідний код 38432000-2) (Код згідно НК 024:2023:56747 Аналізатор бактеріологічний для ідентифікації та визначення антимікробної чутливості ІВД, автоматичний) (далі Тендерна документація).
Пунктом 1 Розділу 3 Тендерної документації передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема, інформацією що підтверджують відповідність технічним вимогам предмета закупівлі встановленим замовником вимогам згідно з Додатком 2 до тендерної документації.
Пунктом 6 Розділу 3 Тендерної документації встановлено, що вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації.
Відповідно до вимог пункту 12 Додатку 2 до Тендерної документації Товар, запропонований Учасником, повинен відповідати технічним вимогам, встановленим у даному додатку. Відповідність технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановленим у даному додатку, повинна бути обов`язково підтверджена посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою), в якому міститься ця інформація разом з додаванням його копій. Підтвердження відповідності технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановленим в Технічній специфікації (описі предмета закупівлі), викладеній у даному додатку до Документації, надається Учасником у формі заповненої таблиці відповідності.
Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРБІО» було направлено тендерну пропозицію щодо участі у відкритих торгах із застосуванням особливостей здійснення публічних закупівель, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні на закупівлю товару згідно ДК 021:2015: 38430000-8 Детектори та аналізатори (Мікробіологічний аналізатор відповідний код 38432000-2) (Код згідно НК 024:2023: 56747 Аналізатор бактеріологічний для ідентифікації та визначення антимікробної чутливості ІВД, автоматичний) відповідно до вимог Замовника, викладених у тендерній документації.
12 листопада 2024 року між позивачем та ТОВ «УКРБІО» укладено Договір №130, відповідно до якого постачальник зобов`язується передати у зумовлений даним Договором строк у власність Замовника Мікробіологічний аналізатор відповідний код 38432000-2, а Замовник зобов`язується прийняти Товар і оплатити його за рахунок асигнувань бюджету розвитку спеціального фонду обласного бюджету департаменту охорони здоров`я, виділених як субвенція розпорядженням Львівської ОДА № 941/0/5-24 ВА від 16.09.2024 в порядку та на умовах передбачених даним Договором.
Згідно із видатковою накладною від 26.11.2024 №17908 ТОВ «УКРБІО» передало у власність Львівського державного медичного університету імені Данила Галицького: Аналізатор мікробіологічний VITEK 2 Compact 15-1 шт., Набір реагентів GN - 2 шт, Набір реагентів GP - 2 шт, Набір реагентів AST-N332 - 2 шт., Набір реагентів AST-P644 - 2 шт. на загальну суму 2 749 900,00 грн.
Згідно із Актом введення в експлуатацію та навчання персоналу роботі від 12.12.2024, роботи з введення в експлуатацію та навчання на приладі Vitec 2 Compact SNVK2C26082 було проведено в повному обсязі.
На підставі наказу начальника Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області від 20.11.2024 №98-з, та відповідно до статті 8 Закону №922-VIII проведено моніторинг процедури закупівлі за ID: № UA-2024-10-08-010081-a за предметом «Мікробіологічний аналізатор відповідний код 38432000-2 (Код згідно НК 024:2023: 56747 Аналізатор бактеріологічний для ідентифікації та визначення антимікробної чутливості ІВД, автоматичний), 2750000 UAH, 38432000-2, ДК021, 1, штука».
За результатами моніторингу складено висновок, який оприлюднено в електронній системі закупівель (з накладенням відповідних електронних підписів) 10.12.2024 (далі - Висновок).
У вищевказаному Висновку міститься:
- інформація про Замовника: Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, 02010793, Україна, Львів, 79010, Львівська обл., місто Львів, ВУЛИЦЯ ПЕКАРСЬКА, будинок 69;
- інформація про предмет закупівлі: Мікробіологічний аналізатор відповідний код 38432000-2 (Код згідно НК 024:2023: 56747 Аналізатор бактеріологічний для ідентифікації та визначення антимікробної чутливості ІВД, автоматичний), 2750000 UAH, 38432000-2, ДК021, 1, штука;
- інформація про оприлюднення: 404fd1922c004c00b4ba79c791760c98, 2024-10-08;
- застосована процедура закупівлі: відкриті торги з особливостями;
- підстава здійснення моніторингу: виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
- дата початку моніторингу: 21 листопада 2024 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації про закупівлю, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі Особливості), розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця торгів, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення (змін до нього), відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план UA-P-2024-10-08-011906-a на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію з додатками до неї (далі Тендерна документація), реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію ТОВ «ДІАЛОГ ДІАГНОСТІКС» (в частині правомірності відхилення), тендерну пропозицію переможця торгів товариства з обмеженою відповідальністю «УКРБІО» (далі ТОВ «УКРБІО»), обґрунтування аномально низької ціни, вимогу про усунення невідповідностей, протоколи уповноваженої особи від 23.10.2024 №37/2, від 25.10.2024 №37/3, від 30.10.2024 №37/5, повідомлення про намір укласти договір, договір про закупівлю від 12.11.2024 №130, додаткова угода №1 від 26.11.2024, пояснення Замовника з додатками до нього отримані через електронну систему закупівель 22.11.2024, 29.11.2024.
Проведеним аналізом розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця торгів встановлено наступне. Відповідно до поданої Тендерної пропозиції учасником-переможцем ТОВ «УКРБІО» запропоновано до постачання Аналізатор мікробіологічний VITEK 2 Compасt 15 - 1 шт, виробником якого є Biomereiux (країна США). Згідно з п.1 розділу 3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема, інформацією що підтверджують відповідність технічним вимогам предмета закупівлі встановленим замовником вимогам згідно з Додатком 2 до тендерної документації. Також, згідно з п.6 розділу 3 Тендерної документації вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації. Відповідно до вимог п.12 Додатку 2 до Тендерної документації Товар, запропонований Учасником, повинен відповідати технічним вимогам, встановленим у даному додатку. Відповідність технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановленим у даному додатку, повинна бути обов`язково підтверджена посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою) в якому міститься ця інформація разом з додаванням його копій. Підтвердження відповідності технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановленим в Технічній специфікації (описі предмета закупівлі), викладеній у даному додатку до Документації, надається Учасником у формі заповненої таблиці відповідності. Зазначена таблиця відповідності Додатку 2 до Тендерної документації, зокрема, містить колонку «Посилання на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника». В п.п.2.1 п.2 таблиці відповідності Додатку 2 до Тендерної документації Замовником, зокрема, визначено, що аналізатор має включати до свого складу, зокрема, стартовий комплект: набір для ідентифікації грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для ідентифікації грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт (далі Стартовий комплект). В складі тендерної пропозиції учасником-переможцем ТОВ «УКРБІО» надано Таблицю відповідності технічним характеристикам (файл «13.Таблиця відповідності технічним характеристикам.pdf»). Однак, в п.п.2.1 п.2 вищевказаної Таблиці відповідності технічним характеристикам учасника-переможця ТОВ «УКРБІО» щодо наявності вищевказаного Стартового комплекту, а саме, в колонці «Посилання на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника» не міститься посилання на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника, а має посилання на Тендерну пропозицію учасника-переможця ТОВ «УКРБІО»: Так, включено до комплекту, файл 23.Тендерна пропозиція, ст.1. При цьому у Тендерній пропозиції ТОВ «УКРБІО» (файл «23.Тендерна пропозиція.pdf») також відсутні посилання на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою) в якому міститься ця інформація. Викладені вище невідповідності пропозиції учасника ТОВ «УКРБІО» вимогам тендерної документації не відносяться до формальних (несуттєвих) помилок, що не впливають на зміст пропозиції. Пояснення надані Замовником під час проведення моніторингу процедури закупівлі щодо викладених у висновку порушень не спростовують виявлені порушення. Зважаючи на вищевикладене, пропозиція ТОВ «УКРБІО» не відповідає вимогам п.п.2.1 п.2 таблиці відповідності Додатку 2 до Тендерної документації, в частині не підтвердження посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою), в якому міститься ця інформація разом з додаванням його копій (щодо включення до складу аналізатора стартового комплекту: набір для ідентифікації грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для ідентифікації грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт). Як наслідок в порушення вимог пп. 2 пункту 44 Особливостей Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «УКРБІО» та визнано переможцем торгів.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором відповідно до законодавства, здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Позивач вважає Висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-10-08-010081-a від 10.12.2024 необґрунтованим та таким, що порушує права та інтереси позивача, а тому звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає таке.
Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Пунктом 1 ч.1 ст.19 КАС України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно положень пунктів 1-2, 7 ч.1 ст.4 КАС України, адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій. Суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 868 «Про утворення Державної аудиторської служби України», яка набрала чинності 03 листопада 2015 року, утворено Державну аудиторську службу України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів, реорганізувавши Державну фінансову інспекцію шляхом перетворення.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43 (далі Положення №43), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Пунктом 9 Положення №43 визначено, що Держаудитслужба в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує та контролює їх виконання.
Згідно з пунктом 7 цього Положення Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі Закон №2939-ХІІ).
Відповідно до статті 1 Закону №2939-ХІІ, здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
Відповідно до статті 2 Закону №2939-ХІІ, головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Відповідно до статті 5 Закону України № 2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Закон України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон №922-VIII) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад.
Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Відповідно до пункту 14 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Згідно з пунктом 22 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
За приписами пунктів 31, 32 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель; тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання (ч. 6 ст. 8 Закону №922-VIII).
Відповідно до пункту 3-7 розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про публічні закупівлі» постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) затверджено особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі Особливості №1178).
Згідно з пунктом 3 Особливостей №1178, замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
За змістом оспорюваного висновку порушення, встановлене відповідачем, полягає у тому, що згідно з пунктом 6 розділу 3 Тендерної документації вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації. Відповідно до вимог п.12 Додатку 2 до Тендерної документації Товар, запропонований Учасником, повинен відповідати технічним вимогам, встановленим у даному додатку. Відповідність технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановленим у даному додатку, повинна бути обов`язково підтверджена посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою) в якому міститься ця інформація разом з додаванням його копій. Підтвердження відповідності технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановленим в Технічній специфікації (описі предмета закупівлі), викладеній у даному додатку до Документації, надається Учасником у формі заповненої таблиці відповідності. Зазначена таблиця відповідності Додатку 2 до Тендерної документації, зокрема, містить колонку «Посилання на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника». В п.п.2.1 п.2 таблиці відповідності Додатку 2 до Тендерної документації Замовником, зокрема, визначено, що аналізатор має включати до свого складу, зокрема, стартовий комплект: набір для ідентифікації грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для ідентифікації грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт (далі Стартовий комплект). Отже відповідач вважає, що пропозиція ТОВ «УКРБІО» не відповідає вимогам п.п.2.1 п.2 таблиці відповідності Додатку 2 до Тендерної документації, в частині не підтвердження посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою) в якому міститься ця інформація разом з додаванням його копій (щодо включення до складу аналізатора стартового комплекту: набір для ідентифікації грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для ідентифікації грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт).
Відповідно до частин 1-3 статті 22 Закону №922-VIII, тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.
У тендерній документації зазначаються такі відомості:
1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій;
2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;
3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
5) кількість товару та місце його поставки;
6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;
7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов;
9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;
10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.
У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;
11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;
13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;
14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);
17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками;
18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;
19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Частиною першою статті 23 Закону №922-VIII передбачено, що технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Згідно із пунктом 2 частини першої статті 31 Закону №922-VIII, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель, зокрема, у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації; викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією; є такою, строк дії якої закінчився.
Підпунктом 2 пункту 44 Особливостей №1178 встановлено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція:
не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей;
є такою, строк дії якої закінчився;
є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації;
не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
З матеріалів справи судом встановлено, що за змістом тендерної документації, зокрема пункту 6 Розділу 3 Тендерної документації вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації.
Відповідно до вимог пункту 12 Додатку 2 до Тендерної документації Товар, запропонований Учасником, повинен відповідати технічним вимогам, встановленим у даному додатку. Відповідність технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановленим у даному додатку, повинна бути обов`язково підтверджена посиланням на відповідні розділ(и), та/або сторінку(и) технічного документу виробника (експлуатаційної документації: настанови (інструкції) з експлуатації (застосування), або технічного опису чи технічних умов, або інших документів українською мовою), в якому міститься ця інформація разом з додаванням його копій. Підтвердження відповідності технічних характеристик, запропонованого Учасником товару, встановленим в Технічній специфікації (описі предмета закупівлі), викладеній у даному додатку до Документації, надається Учасником у формі заповненої таблиці відповідності. Пунктом 2.1 Додатку 2 до Тендерної документації передбачено, що Аналізатор має включати до свого складу, зокрема, стартовий комплект: набір для ідентифікації грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для ідентифікації грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-негативних мікроорганізмів 2 шт, набір для визначення чутливості грам-позитивних мікроорганізмів 2 шт.
В свою чергу ТОВ «УКРБІО» при поданні тендерної пропозиції було надано, зокрема, таблицю відповідності технічним характеристикам, у якій наявність зазначеного стартового набору підтверджувалось із посиланням на ст. 1 тендерної пропозиції. У вказаній пропозиції було зазначено найменування товару: Аналізатор мікробіологічний VITEK 2 Compасt 15 - 1 шт., Набір реагентів GN - 2 шт, Набір реагентів GP - 2 шт, Набір реагентів AST-N332 - 2 шт., Набір реагентів AST-P644 - 2 шт. у комплекті.
Учасником були також подані Декларація № UKR 014 від 09.05.2022 про відповідність аналізатора мікробіологічного VITEK 2 та Декларація № UKR 006 від 21.09.2022 про відповідність реагентів діагностичних до аналізаторів мікробіологічних VITEK 2. Додатково Учасником у складі його пропозиції надано документ під назвою «28. Таблиця відповідності назв та одиниць виміру», в якому учасник також зазначає комплектацію приладу з детальним описом стартового комплекту.
З урахуванням викладеного суд приходить до висновку, що учасником були виконані вимоги тендерної документації замовника щодо повноти обсягу документації, у якій зазначені технічні характеристики товару, а зауваження відповідача зводяться до невідповідності пропозиції учасника вимогам тендерної документації, що носить суто формальний характер, так як не пов`язана із забезпеченням ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитком добросовісної конкуренції, оскільки жодним чином не завадило учасникам подати тендерні пропозиції, а замовнику - здійснити їх розгляд та визначити переможця, укласти відповідний договір з переможцем закупівлі.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими уст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб`єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності передзаконом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, зокрема, принципи прийняття рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України та прийняття рішення, вчинення дії обґрунтовано, що є одночасно і орієнтирами при реалізації повноважень владного суб`єкта, який вимагає від останнього діяти на виконаннязакону, за умов та обставин, визначених ним, з дотриманням встановленої законом процедури, та із урахуванням як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказують законодавчі акти, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації.
При цьому, суд повинен враховувати принцип співмірності наслідків такого заходу тим порушенням, які виявлені та ризиків, які вони утворюють, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єктів господарювання, безпосередніх отримувачів придбаних послуг (якими в даному випадку є хворі, що перебувають на стаціонарному лікуванні) і публічними інтересами.
Конституційний Суд України у Рішенні від 25.01.2012 № 3-рп/2012 (справа №1-11/2012) зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який серед іншого означає, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Додержання принципу пропорційності означає необхідність дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення (ст.2 КАС України).
За обставин, які склалися на момент вирішення спору, ступінь вини або недбалості з боку замовника чи учасника або, принаймні, відношення між поведінкою осіб та правопорушенням може бути враховано для того, щоб оцінити, чи було зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пропорційним.
На підставі викладеного в сукупності, суд дійшов висновку про те, що вимога відповідача про зобов`язання замовника вжити заходів щодо припинення договірних зобов`язань за договором, укладеним за результатами проведеного тендеру з суто формальних причин не спрямована на досягнення легітимної мети, визначеної статтею 2 Закону №2939-ХІІ та не є співмірною з нею.
Покликання представника відповідача на практику Верховного Суду, висловлену, зокрема у постановах від 29.10.2021 у справі №160/9990/20, від 29.10.2021 у справі №520/258/20, від 02.06.2022 у справі №160/2951/20, від 04.11.2022 у справі №620/6134/20, від 17.11.2022 у справі №620/6135/20, від 09.02.2023 у справі №520/6848/21, від 04.05.2023 у справі №640/17543/20, від 01.02.2024 у справі №640/18786/22, від 12.12.2024 у справі №380/14352/22 не є релевантним, оскільки з аналізу вказаних постанов суд приходить до висновку, що обставини, за яких органами фінансового контролю було прийнято висновки за наслідками проведених моніторингів у вказаних справах, не є подібними до обставин у справі, що розглядається.
Отже, позивач не мав правових підстав на відхилення конкурсної пропозиції ТзОВ «УКРБІО» з підстав, наведених у висновку, а тому твердження відповідача про порушення позивачем вимогЗакону № 992-VIIIта Особливостей № 1178 є помилковими.
Окрім цього, в матеріалах справи є відсутніми докази того, що виявлені відповідачем порушення мали шкідливі наслідки та призвели до нецільового використання бюджетних коштів чи шкоди бюджету.
За такого правового врегулювання та обставин справи, суд приходить до висновку про непропорційність виявлених порушень вимозі відповідача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку шляхом припинення договірних зобов`язань за укладеним договором.
Суд наголошує, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень.
Питання щодо розірвання договору визначеніст. 651 ЦК України, згідно з якою розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Відповідачем не встановлено, що виявлене порушення є істотним та є підставою для припинення зобов`язань за договором.
Додатково суд враховує, що умови договору від 12 листопада 2024 року №130 на теперішній час є виконаними.
Зокрема, згідно із видатковою накладною від 26.11.2024 №17908 ТОВ «УКРБІО» передало у власність Львівського державного медичного університету імені Данила Галицького: Аналізатор мікробіологічний VITEK 2 Compact 15-1 шт., Набір реагентів GN - 2 шт, Набір реагентів GP - 2 шт, Набір реагентів AST-N332 - 2 шт., Набір реагентів AST-P644 - 2 шт. на загальну суму 2 749 900,00 грн. Згідно із Актом введення в експлуатацію та навчання персоналу роботі від 12.12.2024, роботи з введення в експлуатацію та навчання на приладі Vitec 2 Compact SNVK2C26082 було проведено в повному обсязі.
Тому суд приходить до висновку, що усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків в оформлені тендерної документації, у запропонований в оскаржуваному висновку спосіб, призведе до порушення прав та інтересів третьої особи та матиме негативні наслідки для репутації позивача, що є непропорційним у співвідношенні з виявленим недоліком.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 21.01.2021 у справі № 120/1297/20-а, від 13.01.2021 у справі № 825/1525/19.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування оскаржуваного Висновку Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області від 10.12.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2024-10-08-010081-a, предметом якої є мікробіологічний аналізатор відповідний код 38432000-2 (Код згідно НК 024:2023: 56747 Аналізатор бактеріологічний для ідентифікації та визначення антимікробної чутливості ІВД, автоматичний), у зв`язку з чим позов слід задовольнити.
Згідно з частиною першоюстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другоїстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування своєї позиції, не довів наявності правових підстав для проведення моніторингу процедури закупівлі та повноти правопорушення позивача у сфері публічних закупівель, а тому приймаючи оскаржуваний висновок, діяв протиправно, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, непропорційно, зокрема без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи, і цілями, на досягнення яких спрямоване таке рішення.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до вимог ч.1ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Відтак, сплачений позивачем судовий збір за вказаним позовом підлягає стягненню на його користь з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 19-21, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,
в и р і ш и в :
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області від 10.12.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-10-08- 010081-a, предметом якої є мікробіологічний аналізатор відповідний код 38432000-2 (Код згідно НК 024:2023: 56747 Аналізатор бактеріологічний для ідентифікації та визначення антимікробної чутливості ІВД, автоматичний).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області (адреса місцезнаходження: 33028, м. Рівне, вул. Міцкевича, 14; ЄДРПОУ: 40913624) на користь Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького (адреса місцезнаходження: 79010, м. Львів, вул. Пекарська, 69; ЄДРПОУ: 02010793) судові витрати у вигляді 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 40 коп. сплаченого судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п.15.5 п.15 розділу VII Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
СуддяЧаплик Ірина Дмитрівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2025 |
Оприлюднено | 03.03.2025 |
Номер документу | 125508327 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Чаплик Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні