Рішення
від 28.02.2025 по справі 380/9256/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/9256/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 лютого 2025 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сидор Н.Т., розглянувши в м. Львові в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Будівельна компанія «Рідний дім» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства «Будівельна компанія «Рідний дім» до Головного управління ДПС у Львівській області, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 21.12.2023 № 32939/13-01-04-07/35664556 в частині застосування штрафних санкцій з податку на додану вартість на суму 552317,92 грн.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що на підставі акту від 22.11.2023 №30470/13-01-04-07/35664556 Головне управління ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 21.12.2023 № 32939/13-01-04-07/35664556 на застосування штрафних санкцій з податку на додану вартість (код платежу 14060100) на загальну суму 839460,08 грн. Вказує, що Приватне підприємство «Будівельна компанія «Рідний дім» не декларувало суми податку на додану вартість, що підлягають сплаті до бюджету (18 рядок уточнюючого розрахунку). Відповідно по уточнюючих розрахунках від 05.03.2023 №9041324891; від 07.02.2023 №9016550831, від 28.12.2022 №9283206813 податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок ПП «Будівельна компанія «Рідний Дім» не можуть бути нараховані штрафні санкції на підставі п.124.1 Податкового кодексу України за несвоєчасну сплату узгоджених сум грошового зобов`язання.

Щодо процесуальних дій, вчинених у зв`язку із розглядом справи, слід зазначити, що ухвалою судді від 02.05.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за цим позовом; ухвалено розглянути цю справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами.

Представник відповідача у поданому на позовну заяву відзиві проти позову заперечив, з підстав, що ГУ ДПС у Львівській області на підставі п.п. 20.1 п.20.1 ст.20 розділу I, ст.75, 76, 86 розділу II Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку ПП «Рідний дім» (код ЄДРПОУ 35664556) з питань порушення термінів сплати (перерахування) податку на прибуток. За результатами перевірки складено акт від 22.11.2023 № 30470/13-01-04-07/35664556, згідно з яким перевіркою встановлено, Приватного підприємства «Будівельна компанія «Рідний дім» відповідно до п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України в частині несвоєчасної сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість. Вказує, що відповідно до норм Податкового кодексу України пеня та штрафні санкції нараховуються на податковий борг, яким є сума коштів, яку платник мав сплатити, але не сплатив своєчасно до відповідного бюджету як податок, що визначений в порядку та строки, встановлені Податковим кодексом України.

Представником позивача в спростування заперечень відповідача, висловлених у відзиві на позовну заяву, подано до суду відповідь на відзив.

Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Судом з матеріалів справи встановлено, що Головним управлінням ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість (14010100) Приватного підприємства «Будівельна компанія «Рідний дім» (ЄДРПОУ 35664556).

За результатами перевірки складено акт від 22.11.2023 № 30470/13-01-04-07/35664556.

Так, проведеною перевіркою встановлено порушення Приватним підприємством «Будівельна компанія «Рідний дім» п. 57.1 ст. 57, п. 50.1 ст. 50, п. 203.2 ст. 203 Податкового кодексу України від 02.12.2010№2755-VI року із змінами та доповненнями, а саме - порушення термінів сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання з податку на додану вартість, що тягне за собою відповідальність у вигляді штрафних санкцій передбачених ст.124 ПК України.

На підставі акту перевірки ГУ ДПС у Львівській області 21.12.2023 складено податкове повідомлення-рішення форми Ш за № 32939/13-01-04-07/35664556 на загальну суму штрафної санкції 839 460,08 грн.

Позивач 31.01.2024 подав скаргу на податкове повідомлення-рішення.

За результатами розгляду скарги Державна податкова служба України прийняла рішення від 03.04.2024 № 9396/6/99-00-06-03-01-06 про результати розгляду скарги, у якому зазначила, що відповідно до п. 56.10, п. 56.17, п. 56.18 та п. 56.19 ст. 56 ПК України, рішення ДПС, прийняте за результатами розгляду скарги та ППР ГУ ДПС у Львівській області від 21.12.2023 № 32939/13-01-04-07/35664556 не підлягають адміністративному оскарженню, але з урахуванням строків давності можуть бути оскаржені до судупорядку, визначеному чинним законодавство України.

Суд зауважує, що в межах даного позову позивач заперечує застосування штрафних санкцій з податку на додану вартість (код платежу 14060100) на суму 552317,92 грн згідно з уточнюючих розрахунків від 05.03.2023 № 9041324891; від 07.02.2023 № 9016550831, від 28.12.2022 № 9283206813.

Вважаючи, що спірне податкове повідомлення-рішення від 21.12.2023 № 32939/13-01-04-07/35664556 в частині накладення на позивача штрафу у розмірі 552317,92 грн, на переконання позивача, прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Вирішуючи даний спір, суд застосовує такі норми права та виходить з таких мотивів.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України).

Відповідно до п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Згідно з пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до пп.75.1.1 п. 75.1 ст.75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема: 3) своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

У розумінні пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Згідно з ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний серед іншого сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Строк сплати податку та збору встановлюється відповідно до податкового законодавства для кожного податку окремо. Зміна платником податку, податковим агентом або представником платника податку чи контролюючим органом встановленого строку сплати податку та збору забороняється, крім випадків, передбачених цим Кодексом (п. 31.3 ст. 31 ПК України).

Відповідно до норм п. 46.1 ст. 46, пп. 49.18.1 п. 49.18 ст. 49 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.

Податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює, зокрема, календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

При цьому, п. 203.1 ст. 203 розд. V «Податок на додану вартість» ПК України встановлено, що податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Згідно з абз. 1 п. 57.1 ст. 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Поряд із цим ст. 50 ПК України врегульовані питання щодо порядку внесення змін до податкової звітності.

Так, абз. 1 п. 50.1 цієї статті Кодексу передбачено, що у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

Відповідно до положень пункту 20 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1177), у разі подання платниками податку уточнюючих розрахунків до податкових декларацій з податку за попередні звітні (податкові) періоди, за результатами яких зменшуються позитивні нарахування в межах залишку узгоджених податкових зобов`язань, не сплачених до бюджету, що обліковуються Казначейством до виконання в повному обсязі, ДПС не пізніше наступного робочого дня подання таких уточнюючих розрахунків надсилає Казначейству коригуючий реєстр. На підставі такого реєстру Казначейство уточнює інформацію, зазначену в раніше надісланих реєстрах.

Згідно із висновками акту перевірки, під час перевірки відповідачем встановлено несвоєчасну сплату Приватним підприємством «Будівельна компанія «Рідний дім» грошового зобов`язання, зокрема, за:

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 28.06.2023, сума податкового боргу, що сплачено 49372 грн, кількість днів прострочення 115, сума штрафної санкції 4 937,20 грн;

- уточнюючим розрахункомз ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 21.08.2023, сума податкового боргу, що сплачено 100000грн, кількість днів прострочення 169, сума штрафної санкції 10000 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 20.07.2023, сума податкового боргу, що сплачено 73000 грн, кількість днів прострочення 137, сума штрафної санкції 7300 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 20.04.2023, сума податкового боргу, що сплачено 650 000 грн, кількість днів прострочення 46, сума штрафної санкції 65000 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 20.03.2023, сума податкового боргу, що сплачено 536400 грн, кількість днів прострочення 15, сума штрафної санкції 26820 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 28.06.2023, сума податкового боргу, що сплачено 628грн, кількість днів прострочення 115, сума штрафної санкції 62,8 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 07.09.2023, сума податкового боргу, що сплачено 14 764,53грн, кількість днів прострочення 186, сума штрафної санкції 1476,453 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 22.05.2023, сума податкового боргу, що сплачено 500000 грн, кількість днів прострочення 78, сума штрафної санкції 50000 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 20.06.2023, сума податкового боргу, що сплачено 32529грн, кількість днів прострочення 107, сума штрафної санкції 3252,9 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 15.11.2023, сума податкового боргу, що сплачено 837,49грн, кількість днів прострочення 255, сума штрафної санкції 83,749 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 25.10.2023, сума податкового боргу, що сплачено 50000грн, кількість днів прострочення 234, сума штрафної санкції 5000 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 13.10.2023, сума податкового боргу, що сплачено 500000 грн, кількість днів прострочення 222, сума штрафної санкції 50000 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 11.10.2023, сума податкового боргу, що сплачено 50000грн, кількість днів прострочення 220, сума штрафної санкції 5000 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 29.09.2023, сума податкового боргу, що сплачено 50000грн, кількість днів прострочення 208, сума штрафної санкції 5000 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 27.09.2023, сума податкового боргу, що сплачено 50000грн, кількість днів прострочення 206, сума штрафної санкції 5000 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 21.09.2023, сума податкового боргу, що сплачено 50000грн, кількість днів прострочення 200, сума штрафної санкції 5000 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 15.09.2023, сума податкового боргу, що сплачено 50000грн, кількість днів прострочення 194, сума штрафної санкції 5000 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 05.03.2023 № 9041324891, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 06.09.2023, сума податкового боргу, що сплачено 3584,15грн, кількість днів прострочення 185, сума штрафної санкції 358,415 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 07.02.2023 № 9016550831, граничний термін сплати 06.03.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 20.02.2023, сума податкового боргу, що сплачено 2 320 176 грн, кількість днів прострочення 13, сума штрафної санкції 116008,8 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 28.12.2022 № 9283206813, граничний термін сплати 29.12.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 07.02.2023, сума податкового боргу, що сплачено 608 842,4 грн, кількість днів прострочення 41, сума штрафної санкції 60 884,24 грн;

- уточнюючим розрахунком з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 28.12.2022 № 9283206813, граничний термін сплати 29.12.2023, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 20.02.2023, сума податкового боргу, що сплачено 1 711334грн, кількість днів прострочення 54, сума штрафної санкції 171 133,4 грн.

Суд зазначає, що пунктом 31.1 ст. 31 ПК України передбачено, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.

Відповідно до пункт 36.1 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Згідно з пункту 38.1 статті 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Відповідно до п. 54.1 ст. 54 ПК України платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Згідно з п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 175 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Згідно з пп. 14.1.156 п. 14.1 ст. 14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.

Враховуючи наведені норми пеня та штрафні санкції нараховуються на податковий борг, яким є сума коштів, яку платник мав сплатити, але не сплатив своєчасно до відповідного бюджету як податок, що визначений в порядку та строки, встановлені ПК України.

Відповідно до п. 87.9 ст. 87 ПК України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків.

Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Відповідно до п. 124.1 ст. 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Аналіз наведених норм ПК України у сукупності дає підстави для висновків, що на платника податків покладено обов`язок здійснити у встановлені строки сплату узгодженого грошового зобов`язання. За несплату або несвоєчасну сплату платником податків узгодженої суми податкового зобов`язання, такий притягується до відповідальності у вигляді штрафу на умовах визначених податковим законодавством, - а саме ст. 124 ПК України.

При цьому, передумовою нарахування штрафних санкцій з підстав, визначених пунктом 124.1 статті 124 ПК України, є несплата платником податків суми узгодженого грошового (податкового) зобов`язання у встановлені законом строки. Більш того, передбачена названим пунктом статті 124 ПК України відповідальність у вигляді штрафу застосовується в силу самого факту погашення (сплати) грошового зобов`язання з простроченням, і розмір такої відповідальності залежить виключно від терміну прострочення, а не від способу і порядку погашення грошового зобов`язання.

Позивач у позовній заяві зазначає, що не декларував суму податку на додану вартість, що підлягають сплаті бюджету (18 рядок уточнюючого розрахунку).

Однак, суд встановив, що позивач у податковій декларації з ПДВ заповнив рядок 19, 20, 20.1.

Згідно з розділу 5 «Порядок заповнення податкової декларації» порядку заповнення декларації з ПДВ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.03.2021 № 131) якщо в результаті розрахунку значення різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано від`ємне значення, то заповнюється рядок 19 декларації.

При від`ємному значенні суми податку на додану вартість, розрахованої інвестором (оператором) за угодою про розподіл продукції, така сума підлягає відшкодуванню інвестору (оператору) в порядку та строки, передбачені угодою про розподіл продукції, затвердженою Кабінетом Міністрів України. При цьому інвестор (оператор) має право на автоматичне бюджетне відшкодування такої суми в повному обсязі.

З рядка 19 визначається сума перевищення від`ємного значення над сумою, обчисленою відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації. Визначена сума вказується у рядку 19.1 та зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21).

У разі якщо сума від`ємного значення (рядок 19) менша або дорівнює сумі, обчисленій відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, рядок 19.1 не заповнюється.

Сума, обчислена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, зазначається у відповідному службовому полі у рядку 19.1;

3) сума від`ємного значення, що не перевищує суми, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), зазначається у рядку 20;

4) сума від`ємного значення (рядок 20 у декларації):

зараховується у зменшення суми податкового боргу, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до Кодексу) (відображається у рядку 20.1).

Отже, відповідно до норм порядку заповнення декларації з ПДВ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.03.2021 № 131) можна зробити висновок, що:

Рядок 19 вказує на суму податкового кредиту, яку платник податків має право включити в податкову декларацію за звітний період. Податковий кредит - це сума ПДВ, яку платник податків сплатив або повинен сплатити при покупці товарів чи послуг. Оскільки рядок 19 містить суму ПДВ яка підлягає відшкодуванню або зарахуванню на користь платника податків.

Рядок 19.1 є подальшим уточненням що визначає точну суму ПДВ, яку платник може віднести на податковий кредит у цьому періоді.

Рядок 20 використовується для відображення суми податкових зобов`язань яку платник податків повинен сплатити до бюджету на основі поданих показників декларації.

Рядок 20.1 визначає від`ємне значення ПДВ яке може бути зараховане або повернуте платнику. Погашення недоїмки по ПДВ здійснюється через сплату суми зазначеної в рядку 20, або через зарахування від`ємного значення, якщо воно вказане в рядку 20.1.

З заповнених рядків поданих позивачем, вбачається збільшення податкового зобов`язання (недоїмки).

Суд встановив, що первинна декларація з податку на додану вартість була подана 17.10.2022 за звітній період 2022 року у 2 місяці, де у рядку 18 була зазначена сума податку на додану вартість 3 963 186 грн.

У подальшому подана податкова декларація з податку на додану вартість 17.10.2022 за звітний (податковий) період 2022 рік за 9 місяць. У рядку 21 вказана сума становить 545 003 грн.

Однак, у 2022 році у 12 місяці був поданий уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за звітній період, що уточнюється 2022 рік 9 місяць, де у 21 рядку вказана сума вже становить 2 855 176 грн, тобто різниця 2 320 176 грн.

У 2023 році у 2 місяці позивач подав уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість, у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за звітній період, що уточнюється 2022 рік 9 місяць, де у 20 рядку зараховано від`ємне значення у зменшення боргу з ПДВ в сумі 2 320 176 грн, що призводить до погашення недоїмки податкової декларації з податку на додану вартість у сумі 2 320 176 грн і у 21 рядку сума податкового кредиту наступного звітного періоду становить 2 865 179 грн.

Згідно з зворотнього боку облікової картки платника ПДВ сума недоїмки станом на 31.12.2022 становить 4 031 509,56 грн, а сума переплати 1 720 973 грн.

19.02.2023 подана податкова декларація з податку на додану вартість за звітний період 2023 року 1 місяць, де у 21 рядку сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду становить 634 247 грн.

Проте 05.03.2023 був поданий позивачем уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за звітній період що уточнюється 2023 рік 1 місяць показник у 21 рядку змінюється на суму 4 666 777 грн різницею від поданої в декларації у сумі 4 032 530 грн.

При цьому згідно з даних зворотнього боку облікової картки платника ПДВ 20.02.2023 (на наступний день після подання податкової декларації) було зараховано від`ємне значення у зменшення боргу з ПДВ за 01.01.2023 4 032 530 грн.

Тобто позивач знову зменшував борги минулих років, а саме недоїмка 4 032 529,56 -1 711 333,6 2 320 176 1020 = 0,44.

З даних зворотнього боку облікової картки платника ПДВ випливає погашення боргу від`ємного значення, яке зменшувало податковий борг. Однак, при заповненні податкової декларації позивач неодноразово допускав некоректне заповнення податкового зобов`язання, що призвело до того, що у нього виникло збільшення податкового зобов`язання (недоїмки), та переплати одночасно.

Отже, суд дійшов висновку, що, в уточнюючих розрахунках позивач хотів зменшити суму податкового боргу з податку на додану вартість через від`ємне значення, однак для погашення недоїмки через від`ємне значення платник податків повинен мати кошти на рахунку станом на 1 число звітного періоду для автоматичного зарахування переплати, або кредитний ліміт який надається податковим органом для погашення податкового боргу.

Одна, у позивача були відсутні кошти на рахунку станом на 1 число звітного періоду для автоматичного зарахування переплати та відсутній кредитний ліміт.

При цьому, суд звертає увагу, що Приване підприємство «Будівельна компанія «Рідний дім» самостійно визначило та подало декларації, уточнюючі податкові декларації з податку на додану вартість, в яких задекларував суми податкових зобов`язань до сплати, у зв`язку з чим у позивача виникли узгоджені податкові зобов`язання з податку на додану вартість, які він вчасно не сплачував, тому контролюючим органом нараховано штрафну санкцію.

Доказів відсутності у позивача вказаної заборгованості суду не надано, факт порушення позивачем строків сплати сум узгоджених грошових зобов`язань з ПДВ, які наведені в акті перевірки, підтверджений матеріалами справи та позивачем не спростований.

Аргументи позивача про відсутність в нього узгодженої заборгованості є непереконливими та жодним чином не підтвердженими.

З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно застосовано до Приватного підприємства «Будівельна компанія «Рідний дім» штраф, у зв`язку з чим податкове повідомлення-рішення від 21.12.2023 № 32939/13-01-04-07/35664556 в частині застосування штрафних санкцій з податку на додану вартість на суму 552317,92 грн є правомірним та таким, що не підлягає скасуванню.

У відповідності до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

При цьому, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 77 КАС України).

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Суд дійшов висновку, що за сукупністю встановлених у даній справі обставин оскаржуване податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Львівській відповідає критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, що визначені частиною 2 статті 2 КАС України, відтак позовні вимоги є безпідставними і задоволенню не підлягають.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Відповідно до ст. 139 КАС України повернення судових витрат позивачу, якому відмовлено у задоволенні позову не передбачено.

Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-77, 90, 139, 242-246, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

в задоволенні позову Приватного підприємства «Будівельна компанія «Рідний дім» (79067, м. Львів, вул. Дубова, 40, ЄДРПОУ 35664556) до Головного управління ДПС у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 35, ЄДРПОУ 43968090) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії, відмовити повністю.

Судові витрати покласти на позивача.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Сидор Н.Т.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.02.2025
Оприлюднено03.03.2025
Номер документу125508628
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/9256/24

Рішення від 28.02.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні