Справа № 420/33020/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді- Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «СВІТ ОІЛ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «СВІТ ОІЛ» з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 09.07.2024 року №11386797/45141506, №11386793/45141506, №11386791/45141506, №11386795/45141506, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «СВІТ ОІЛ» №7 від 03.03.2024 року, №9 від 04.03.2024 року, №10 від 04.03.2024 року, №11 від 04.03.2024 року.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачам строк для подання до суду відзивів на цю заяву, а позивачу - відповіді на відзиви.
Позов обґрунтований тим, що позивачем виписані податкові накладні, однак їх реєстрація зупинена та податковим органом запропоновано надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних. Позивачем такі документи направлені Комісії ГУ ДПС в Одеській області і такі документи підтверджують законність та реальність господарських операцій, здійснюваних позивачем, однак всупереч вимогам законодавства Комісією відмовлено в реєстрації податкових накладних. При цьому, в квитанціях податкового органу відсутній чітко окреслений перелік документів та вимоги до них, що необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної. Таким чином оскаржувані рішення є протиправним та підлягають скасуванню.
Відзив на позовну заяву обґрунтований тим, що позивачем надано на реєстрацію податкові накладні, реєстрація яких зупинена та контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів для підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, позивачем такі документи надані, однак не в повному об`ємі. Крім того, відповідач зазначає про не надання документів щодо зберігання товару, складських документів, платіжних доручень, квитанцій про оплату товару.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
ТОВ «СВІТ ОІЛ» є юридичною особою, яка перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області як платник податків, є платником ПДВ, основним видом діяльності товариства є: 46.71 «Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами», 49.41 «Діяльність вантажного автомобільного транспорту».
Позивач забезпечений шістьма транспортними засобами для перевезення пального на підставі договору оренди транспортних засобів з ТОВ «СЕАЛ НЕФТЬ» (без екіпажу) та договору суборенди транспортних засобів з ТОВ «ТРАНСНЕФТЬ ГРУПП» (з екіпажем), має ліцензію на перевезення небезпечних вантажів. Всі автомобілі, які використовуються в господарській діяльності зазначені у формі 20-ОПП.
Відповідно до положень п. п. 14.1.36 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України, господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства. Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.
З матеріалів справи вбачається, що 03.03.2024 року на підставі Договору перевезення вантажу (нафтопродуктів) №ТП-01/02-24 від 01.02.2024 року ТОВ «СВІТ ОІЛ» надало послуги ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ» з перевезення вантажу (нафтопродуктів) - дизельне пальне об`ємом 30000 літрів за маршрутом: Одеська обл., м. Ізмаїл Миколаївська обл., с. Костянтинівка. Послуги перевезення надані транспортним засобом марки DAF XF 450FT BH1324TA з напівпричепом LAG GSA-24 BH8511XF. Водій Щербан. На перевезення вантажу складено ТТН №1 від 03.03.2024 року. За фактом здійснення перевезення сторонами підписано Акт надання послуг №125 від 03.03.2024 року (перша подія). Відповідно, позивачем складено податкову накладну №7 від 03.03.2024 року на суму 32466 грн. у т.ч. ПДВ-20%-5411 грн. Оплата за надані послуги отримана від контрагента 06.03.2024 року платіжною інструкцією №116 від 06.03.2024 року.
04.03.2024 року на підставі Договору перевезення вантажу (нафтопродуктів) №ТП-01/02-24 від 01.02.2024 року ТОВ «СВІТ ОІЛ» надало послуги ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ» з перевезення вантажу (нафтопродуктів) - дизельне пальне об`ємом 30500 літрів за маршрутом: Одеська обл., м. Ізмаїл Миколаївська обл., с. Дорошівка. Послуги перевезення надані транспортним засобом марки MERCEDES-BENZ ACTROS 1843 LS BH7854PC з напівпричепом WSLLSG SANA 40.0 BH6728XF. Водій ОСОБА_1 . На перевезення вантажу складено ТТН №016 від 04.03.2024 року. За фактом здійснення перевезення сторонами підписано Акт надання послуг №126 від 04.03.2024 року (перша подія). Відповідно, позивачем складено податкову накладну №9 від 04.03.2024 року на суму 37800 грн. у т.ч. ПДВ-20%-6300 грн. Оплата за надані послуги отримана від контрагента 06.03.2024 року платіжною інструкцією №116 від 06.03.2024 року.
04.03.2024 на підставі Договору перевезення вантажу (нафтопродуктів) №ТП-01/02-24 від 01.02.2024 року ТОВ «СВІТ ОІЛ» надало послуги ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ» з перевезення вантажу (нафтопродуктів) - дизельне пальне об`ємом 31000 літрів за маршрутом: Одеська обл., м. Ізмаїл Миколаївська обл., с. Калинівка. Послуги перевезення надані транспортним засобом марки DAFXF460 BH4592PC з напівпричепом ELZAM 3 NC38 DE5187XG. Водій ОСОБА_2 . На перевезення вантажу складено ТТН №020, №021 від 04.03.2024 року. За фактом здійснення перевезення сторонами підписано Акт надання послуг №127 від 04.03.2024 року (перша подія). Відповідно, позивачем складено податкову накладну №10 від 04.03.2024 року на суму 40278 грн. у т.ч. ПДВ-20%-6713 грн. Оплата за надані послуги отримана від контрагента 06.03.2024 року платіжною інструкцією №116 від 06.03.2024 року.
04.03.2024 року на підставі Договору перевезення вантажу (нафтопродуктів) №ТП-01/02-24 від 01.02.2024 року ТОВ «СВІТ ОІЛ» надало послуги ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ» з перевезення вантажу (нафтопродуктів) - дизельне пальне об`ємом 30790 літрів за маршрутом: Одеська обл., м. Ізмаїл Одеська обл., с. Жеребкове. Послуги перевезення надані транспортним засобом марки DAF XF CF 85.460 BH3528TB з напівпричепом ESTERER НОМЕР_1 . Водій ОСОБА_3 . На перевезення вантажу складено ТТН №022 від 04.03.2024 року. За фактом здійснення перевезення сторонами підписано Акт надання послуг №128 від 04.03.2024 року (перша подія). Відповідно, позивачем складено податкову накладну №11 від 04.03.2024 року на суму 32676 грн. у т.ч. ПДВ-20%-5446 грн. Оплата за надані послуги отримана від контрагента 06.03.2024 року платіжною інструкцією №116 від 06.03.2024 року.
ТОВ «СВІТ ОІЛ» склало та направило на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні №7 від 03.03.2024 року; №9 від 04.03.2024 року; №10 від 04.03.2024 року; №11 від 04.03.2024 року, проте відповідно до квитанцій від 28.03.2024 року реєстрацію накладних зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Позивачем направлено до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №7 від 03.03.2024 року, а саме: Пояснення; Ліцензія на право оптової торгівлі пальним; Витяг з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового від 14.08.2023 року, Штатний розпис з Наказом №10 від 01.11.2023 року; Повідомлення про об`єкти оподаткування Форма 20-ОПП; Договір суборенди частини нежитлового приміщення (офіс) №06.0723-1 від 06.07.2023 року; Договір суборенди транспортних засобів з екіпажем № АР 20/10-23 від 20.10.2023 року з ТОВ «Транснефть Групп»; Акт надання послуг суборенди № 3 від 31.03.2024 року послуги суборенди від ТОВ «Транснефть Групп»; Виписка банку за 05.04.2024 року - оплата за послуги автотранспорту; Договір оренди транспортного засобу №АР- 13/07-2023 від 13.07.2023 року з ТОВ «Сеал Нефть»; Акт надання послуг по оренді транспорту №12 від 31.03.2024оку від ТОВ «Сеал Нефть»; Договір надання послуг із паркування авто № 06/10/23 від 06.10.2023 року; Договір №ТП-01/02-24 перевезення вантажу(пальне) автотранспортом від 01.02.2024 року з ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Рахунок №104 від 03.03.2024 року на оплату послуг ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Акт надання послуг №125 від 03.03.2024 року ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; ТТН на відпуск нафтопродуктів №1 від 03.03.2024 року; Подорожній лист вантажного автомобіля №109981 від 03.03.2024 року; Свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів СТР №681317 СТТ №970930, якими надавались послуги з перевезення; Виписка банку від 06.03.2024 року - передоплата послуг перевезення від ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Інформаційне повідомлення № 116 від 06.03.2024 року про оплату послуг перевезення; Акт звірки взаємних розрахунків за період 01.03.2023 року по 31.03.2024 року між ТОВ «СВІТ ОІЛ» та ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Картка бухгалтерського рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» по контрагенту ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ» за період з 03.03.2024 року по 31.03.2024року.
Позивачем направлено до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №9 від 04.03.2024 року, а саме: Пояснення; Ліцензія на право оптової торгівлі пальним; Витяг з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового від 14.08.2023 року, Штатний розпис з Наказом №10 від 01.11.2023 року; Повідомлення про об`єкти оподаткування Форма 20-ОПП; Договір суборенди частини нежитлового приміщення (офіс) №06.0723-1 від 06.07.2023 року; Договір суборенди транспортних засобів з екіпажем № АР 20/10-23 від 20.10.2023 року з ТОВ «Транснефть Групп»; Акт надання послуг суборенди № 3 від 31.03.2024 року послуги суборенди від ТОВ «Транснефть Групп»; Виписка банку за 05.04.2024 року - оплата за послуги автотранспорту; Договір оренди транспортного засобу №АР- 13/07-2023 від 13.07.2023 року з ТОВ «Сеал Нефть»; Акт надання послуг по оренді транспорту №12 від 31.03.2024оку від ТОВ «Сеал Нефть»; Договір надання послуг із паркування авто № 06/10/23 від 06.10.2023 року; Договір №ТП-01/02-24 перевезення вантажу(пальне) автотранспортом від 01.02.2024 року з ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Рахунок №103 від 04.03.2024 року на оплату послуг ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Акт надання послуг №126 від 04.03.2024 року ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; ТТН на відпуск нафтопродуктів №116 від 04.03.2024 року; Подорожній лист вантажного автомобіля №109910 від 04.03.2024 року; Свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів СТР №837519 СТР №837564, якими надавались послуги з перевезення; Виписка банку від 06.03.2024 року - передоплата послуг перевезення від ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Інформаційне повідомлення № 116 від 06.03.2024 року про оплату послуг перевезення; Акт звірки взаємних розрахунків за період 01.03.2023 року по 31.03.2024 року між ТОВ «СВІТ ОІЛ» та ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Картка бухгалтерського рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» по контрагенту ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ» за період з 03.03.2024 року по 31.03.2024року.
Позивачем направлено до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №10 від 04.03.2024 року, а саме: Пояснення; Ліцензія на право оптової торгівлі пальним; Витяг з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового від 14.08.2023 року, Штатний розпис з Наказом №10 від 01.11.2023 року; Повідомлення про об`єкти оподаткування Форма 20-ОПП; Договір суборенди частини нежитлового приміщення (офіс) №06.0723-1 від 06.07.2023 року; Договір суборенди транспортних засобів з екіпажем № АР 20/10-23 від 20.10.2023 року з ТОВ «Транснефть Групп»; Акт надання послуг суборенди №3 від 31.03.2024 року послуги суборенди від ТОВ «Транснефть Групп»; Виписка банку за 05.04.2024 року - оплата за послуги автотранспорту; Договір оренди транспортного засобу №АР- 13/07-2023 від 13.07.2023 року з ТОВ «Сеал Нефть»; Акт надання послуг по оренді транспорту №12 від 31.03.2024оку від ТОВ «Сеал Нефть»; Договір надання послуг із паркування авто № 06/10/23 від 06.10.2023 року; Договір №ТП-01/02-24 перевезення вантажу(пальне) автотранспортом від 01.02.2024 року з ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Рахунок №105 від 04.03.2024 року на оплату послуг ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Акт надання послуг №127 від 04.03.2024 року ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; ТТН на відпуск нафтопродуктів №020, №021 від 04.03.2024 року; Подорожній лист вантажного автомобіля №109955 від 04.03.2024 року; Свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів СТТ №940051 СТМ №024601, якими надавались послуги з перевезення; Виписка банку від 06.03.2024 року - передоплата послуг перевезення від ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Інформаційне повідомлення № 116 від 06.03.2024 року про оплату послуг перевезення; Акт звірки взаємних розрахунків за період 01.03.2023 року по 31.03.2024 року між ТОВ «СВІТ ОІЛ» та ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Картка бухгалтерського рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» по контрагенту ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ» за період з 03.03.2024 року по 31.03.2024року.
Позивачем направлено до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №11 від 04.03.2024 року, а саме: Пояснення; Ліцензія на право оптової торгівлі пальним; Витяг з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового від 14.08.2023 року, Штатний розпис з Наказом №10 від 01.11.2023 року; Повідомлення про об`єкти оподаткування Форма 20-ОПП; Договір суборенди частини нежитлового приміщення (офіс) №06.0723-1 від 06.07.2023 року; Договір суборенди транспортних засобів з екіпажем № АР 20/10-23 від 20.10.2023 року з ТОВ «Транснефть Групп»; Акт надання послуг суборенди №3 від 31.03.2024 року послуги суборенди від ТОВ «Транснефть Групп»; Виписка банку за 05.04.2024 року - оплата за послуги автотранспорту; Договір оренди транспортного засобу №АР- 13/07-2023 від 13.07.2023 року з ТОВ «Сеал Нефть»; Акт надання послуг по оренді транспорту №12 від 31.03.2024оку від ТОВ «Сеал Нефть»; Договір надання послуг із паркування авто № 06/10/23 від 06.10.2023 року; Договір №ТП-01/02-24 перевезення вантажу(пальне) автотранспортом від 01.02.2024 року з ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Рахунок №106 від 04.03.2024 року на оплату послуг ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Акт надання послуг №128 від 04.03.2024 року ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; ТТН на відпуск нафтопродуктів №022 від 04.03.2024 року; Подорожній лист вантажного автомобіля №109504 від 03.03.2024 року; Свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів СТР №945564 СТР №837550, якими надавались послуги з перевезення; Виписка банку від 06.03.2024 року - передоплата послуг перевезення від ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Інформаційне повідомлення № 116 від 06.03.2024 року про оплату послуг перевезення; Акт звірки взаємних розрахунків за період 01.03.2023 року по 31.03.2024 року між ТОВ «СВІТ ОІЛ» та ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ»; Картка бухгалтерського рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» по контрагенту ТОВ «ОРАНЖ ЕЛ ПІ ДЖІ» за період з 03.03.2024 року по 31.03.2024року.
Однак комісією Головного управління ДПС в Одеській області прийняті рішення від 09.07.2024 року №11386797/45141506, №11386793/45141506, №11386791/45141506, №11386795/45141506 про відмову в реєстрації податкових накладних №7 від 03.03.2024 року, №9 від 04.03.2024 року, №10 від 04.03.2024 року, №11 від 04.03.2024 року в ЄРПН у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.
Позивач не погодився з правомірністю зазначених рішень Комісії регіонального рівня та оскаржив їх в адміністративному порядку до Державної податкової служби України, однак скарги позивача 24.07.2024 року залишені без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання i транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Позивач не погодився з правомірністю вищезазначених рішень Комісії, а тому звернувся до суду з цим позовом про їх скасування.
Відповідно до положень п. 201.1, 201.7, 201.10, 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 12, 13 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року, після надходження податкової накладної до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та перевірка, зокрема, відповідності податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, за результатами якої формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Згідно з п. 5, 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (в редакції на час виникнення спірних правовідносин), платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Додатком 3 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій зазначено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає «Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520.
Відповідно до п. 2, 3, 4, 5, 7, 9 «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку та надсилає його платнику податку на додану вартість.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Оскаржувані позивачем рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області прийняті з підстав ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН.
Суд вважає прийняті відповідачем рішення про відмову в реєстрації податкових накладних №7 від 03.03.2024 року, №9 від 04.03.2024 року, №10 від 04.03.2024 року, №11 від 04.03.2024 року необґрунтованим та протиправним, з огляду на наступне.
Згідно висновків Верховного Суду в рішенні від 07 грудня 2022 року у справі №500/2237/20, які враховуються судом, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів. В протилежному випадку невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Така позиція викладена у постановах Верховного Суду від 29.06.2022 року у справі №380/5383/21, від 03.11.2021 року у справі №360/2460/20, від 18.05.2022 року у справі №440/170/20, від 01.12.2021 року у справі №600/1878/20-а, від 20.01.2022 року у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 року у справі №380/9411/21, від 16.09.2022 року у справі №380/7736/21.
Положення п. 5 «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» визначений перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, але він не є вичерпним.
Згідно висновків Верховного Суду у постанові від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18 для кожного критерію передбачений самостійний список документів, за умови подання якого, приймається рішення про реєстрацію податкової накладної. При цьому загальне посилання на Вичерпний перелік документів контролюючим органом не є достатнім, а перелік документів, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом, повинен бути конкретизований та чіткий. Дотримання вимоги чіткості і недвозначності щодо інформації, яка зазначена в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, є особливо важливим з огляду на специфіку податкового законодавства та наслідки недотримання платником податків вимог щодо подання неповного переліку документів.
Недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.
У постанові Верховного Суду від 10.06.2021 року у справі №822/1886/18 зазначено, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено податкову накладну, направлену для реєстрації в Реєстрі, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної в Реєстрі, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації податкової накладної, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної на платника не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації податкової накладної (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №520/15348/20).
Суд звертає увагу, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних та в рішеннях про відмову в реєстрації посадкових накладних не зазначений загальний перелік документів які необхідно надати, або яких не вистачає для реєстрації податкових накладних, що є самостійною підставою для скасування цих рішень.
Позивачем надані до податкового органу пояснення та документи, які підтверджують здійснення позивачем господарських операцій, за якими ним подано на реєстрацію податкові накладні, з цих документів можливо встановити зміст і обсяг господарських операцій.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, однак суд вважає, що відповідач не довів правомірність своїх рішень, не обґрунтував правомірність їх прийняття.
Враховуючи викладені обставин, суд приходить до висновку щодо протиправності рішень Комісії ГУ ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкових накладних №7 від 03.03.2024 року, №9 від 04.03.2024 року, №10 від 04.03.2024 року, №11 від 04.03.2024 року
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Отже, суд вважає, що під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто, ефективний спосіб захисту порушеного права беззаперечно повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Враховуючи встановлені під час розгляду справи обставини протиправності оскаржуваних рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, суд вважає, що саме зобов`язання Державної податкової служби України здійснити реєстрацію зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є ефективним способом захисту порушених прав позивача, оскільки законодавством України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних покладено на Державну податкову службу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «СВІТ ОІЛ» обґрунтовані, відповідають вимогам законодавства та підлягають задоволенню повністю.
Щодо судових витрат, зокрема, сплаченого судового збору, він підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань у відповідності до приписів ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «СВІТ ОІЛ» (вул. Середньофонтанська, буд. 19-А, прим. 229, м. Одеса, 65039, код ЄДРПОУ 45141506) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 09.07.2024 року №11386797/45141506, №11386793/45141506, №11386791/45141506, №11386795/45141506, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «СВІТ ОІЛ» №7 від 03.03.2024 року, №9 від 04.03.2024 року, №10 від 04.03.2024 року, №11 від 04.03.2024 року задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 09.07.2024 року №11386797/45141506, №11386793/45141506, №11386791/45141506, №11386795/45141506.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «СВІТ ОІЛ» №7 від 03.03.2024 року, №9 від 04.03.2024 року, №10 від 04.03.2024 року, №11 від 04.03.2024 року.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СВІТ ОІЛ» (вул. Середньофонтанська, буд. 19-А, прим. 229, м. Одеса, 65039, код ЄДРПОУ 45141506) сплачений судовий збір у розмірі 9689,60 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
СуддяЛеонід СВИДА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2025 |
Оприлюднено | 03.03.2025 |
Номер документу | 125509330 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні