Рішення
від 27.02.2025 по справі 500/7518/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/7518/24

27 лютого 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мандзія О.П., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, Державного агентства лісових ресурсів України до Заліщицької міської ради Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобовя`зання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Бучацька окружна прокуратура в інтересах держави в особі Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, Державного агентства лісових ресурсів України звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Заліщицької міської ради Чортківського району Тернопільської області, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Заліщицької міської ради №5790 від 19.09.2024 "Про розгляд звернень № 806 та 807 від 26.06.2024 Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України щодо віднесення земельних ділянок до самозалісених";

зобов`язати Заліщицьку міську раду розглянути на сесії ради подання Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 806 від 26.06.2024 та № 807 від 26.06.2024 та прийняти за результатами розгляду рішення про віднесення земельних ділянок до самозалісених у порядку, визначеному ст. 57-1 Земельного кодексу України.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що порушуючи вимоги законодавства, яке регулює порядок збільшення лісистості території України, Заліщицька міська рада 19.09.2024 рішенням сорок другої сесії восьмого скликання № 5790 за результатами розгляду подання № 806 від 26.06.2024 та № 807 від 26.06.2024 Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства протиправно відмовила у віднесенні 22 земельних ділянок, загальною площею 278,9936 га, та 13 земельних ділянок, загальною площею 43,1501 га, до самозалісених земельних ділянок у зв`язку з відсутністю вільних коштів у бюджеті Заліщицької міської ради. Рекомендовано Південно-Західному міжрегіональному управлінню лісового та мисливського господарства звернутися до Заліщицької міської ради з клопотанням про надання дозволу на виготовлення проектної документації із землеустрою щодо відведення у постійне користування земельних ділянок для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг. Такі дії органу місцевого самоврядування не сприяють реалізації державної екологічної ініціативи "Масштабне залісення України" та порушують інтереси держави у сфері охорони лісових ресурсів, що слугувало підставою для звернення до суду із даним позовом.

Ухвалою суду від 23.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 23.12.2024 Заліщицька міська рада отримала 25.12.2024, що підтверджується повідомленням про доставку електронного листа.

Відповідач у строк встановлений судом (п`ятнадцять днів з дня вручення йому ухвали про відкриття провадження у справі) та станом на 27.02.2025 відзив на позов не подав, як і будь-які докази у спростування позовних вимог. Клопотань про продовження процесуального строку також до суду не надходило.

Згідно з ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

У зв`язку з перебуванням головуючого судді у відпустці розгляд справи продовжено за межами строків, передбачених ч.1 ст.258 КАС України.

Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд при прийняті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.

Судом встановлено, що Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства 26.06.2024 звернулося до Заліщицької об`єднаної територіальної громади з поданнями № 806 та № 807 щодо віднесення 22 земельних ділянок, орієнтовною площею 278,9936 га, та 13 земельних ділянок, орієнтовною площею 43,1501 га, відповідно до самозалісених ділянок.

З метою встановлення підстав для представництва інтересів держави 23.08.2024 Бучацькою окружною прокуратурою на адресу Заліщицької міської ради скеровано лист № 53/2-3316ВИХ-24 щодо надання інформації та належним чином засвідчених копій документів щодо розгляду подання Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 806 від 26.06.2024 та № 807 від 26.06.2024.

Відповідно до інформації Заліщицької міської ради №03-23/2155 від 27.09.2024 виготовлення документації із землеустрою на вище перераховані земельні ділянки для внесення їх до Державного земельного кадастру потребує значних фінансових затрат міської ради, які у зв`язку з невиконанням бюджету за 8 місяців 2024 року (недоотримано 2 435,40 тис грн), Заліщицька міська рада на даний момент не може виділити.

Рішенням сесії Заліщицької міської ради №5790 від 19.09.2024 "Про розгляд звернень № 806 та 807 від 26.06.2024 Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України щодо віднесення земельних ділянок до самозалісених" відмовлено у віднесенні 22 земельних ділянок, загальною площею 278,9936 га, та 13 земельних ділянок, загальною площею 43,1501 га, до самозалісених земельних ділянок у зв`язку з відсутністю вільних коштів у бюджеті Заліщицької міської ради. Рекомендовано Південно-Західному міжрегіональному управлінню лісового та мисливського господарства звернутися до Заліщицької міської ради з клопотанням про надання дозволу Південно-Західному міжрегіональному управлінню лісового та мисливського господарства на виготовлення проектної документації із землеустрою щодо відведення у постійне користування 22 земельних ділянок, загальною площею 278,9936 га, та 12 земельних ділянок, загальною площею 42,3839 га (за винятком земельної ділянки площею 0,7662 га на території колишньої Касперівської сільської ради, на якій розміщено житловий будинок, що знаходиться у власності громадян) для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг.

Відповідно до інформації в листі Заліщицької міської ради № 03-23/2325 від 25.10.2024 до розгляду на сесії міської ради, питання віднесення земельних ділянок до самозалісених, згідно з поданням Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 806 від 26.06.2024 та № 807 від 26.06.2024, було розглянуто на засіданні постійної комісії Заліщицької міської ради з питань містобудування, архітектури, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища.

На засіданні комісії, згідно з додатком до подання Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства №806 від 26.06.2024 було розглянуто земельні ділянки: земельна ділянка загальною площею 0,7318 га, яка розміщена біля села Колодрібка; земельна ділянка загальною площею 0,7905 га, яка розміщена біля села Щитівці; земельна ділянка загальною площею 0,8247 га, яка розміщена на схилах біля села Щитівці; земельна ділянка загальною площею 1,0664 га, яка розміщена біля села Колодрібка; земельна ділянка загальною площею 1,6752 га, яка розміщена біля села Витянці; земельна ділянка загальною площею 1,7558 га, яка розміщена біля села Кулаківці (біля дороги на Дунів); земельна ділянка загальною площею 2,3197 га, яка розміщена за селом Синьків, справа від дороги на Колодрібку; земельна ділянка загальною площею 2,6394 га, яка розміщена біля села Винятинці; земельна ділянка загальною площею 4,6134 га, яка розміщена біля села Щитівці; земельна ділянка загальною площею 5,2068 га, яка розміщена між селами Винятинці і Новосілка; земельна ділянка загальною площею 6,0402 га, яка розміщена між селами Винятинці і Новосілка; земельна ділянка загальною площею 6,5068 га, яка розміщена біля села Колодрібка; земельна ділянка загальною площею 7,0142 га; земельна ділянка загальною площею 7,7208 га, яка розміщена біля села Колодрібка; земельна ділянка загальною площею 8,0184 га, яка розміщена біля села Дзвиняч; земельна ділянка загальною площею 9,5565 га, яка розміщена біля села Дзвиняч; земельна ділянка загальною площею 13,0810 га, яка розміщена біля села Винятинці; земельна ділянка загальною площею 15,3529 га, яка розміщена біля села Колодрібка; земельна ділянка загальною площею 18,2661 га, яка розміщена біля села Щитівці; земельна ділянка загальною площею 25,0363 га, яка розміщена біля села Колодрібка; земельна ділянка загальною площею 29,4167 га, яка розміщена біля села Щитівці; земельна ділянка загальною площею 111,3600 га, яка розміщена біля села Синьків, колишній колгоспний ліс.

Також, на засіданні комісії, згідно з додатком до подання Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства №807 від 26.06.2024 було розглянуто земельні ділянки: земельна ділянка загальною площею 0,7662 га, яка розміщена на межі сіл Бедриківці та Касперівці, на території розміщено житловий будинок, на якого є заповіт; земельна ділянка загальною площею 0,8829 га, яка розміщена біля села Касперівці; земельна ділянка загальною площею 0,9375 га, яка розміщена біля села Торське; земельна ділянка загальною площею 1,1006 га, яка розміщена біля села Новосілка; земельна ділянка загальною площею 1,1359 га, яка розміщена біля села Торське; земельна ділянка загальною площею 1,2107 га, яка розміщена біля села Блищанка; земельна ділянка загальною площею 1,3156 га, яка розміщена біля села Дуплиська; земельна ділянка загальною площею 1,8417 га, яка розміщена біля села Блищанка; земельна ділянка загальною площею 2,7826 га, яка розміщена біля села Касперівці; земельна ділянка загальною площею 3,9808 га, яка розміщена біля села Блищанка; земельна ділянка загальною площею 4,2597 га, яка розміщена біля села Торське; земельна ділянка загальною площею 8,1272 га, яка розміщена біля села Торське; земельна ділянка загальною площею 14,8087 га, яка розміщена біля села Дуплиська (колишній колгоспний сад).

Аналогічні викопіювання долучено до листа Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства №06- 05/1259 від 23.10.2024, скерованого на адресу Бучацької окружної прокуратури, з яких вбачається, що площа кожної окремої земельної ділянки перевищує 0,5 га.

На виконання листа Бучацької окружної прокуратури представниками філії "Чортківське лісове господарство" та Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства проведено обстеження земельних ділянок, за результатами яких складено акти обстеження самозалісених земельних ділянок від 28.11.2024. В актах зафіксовано, що земельні ділянки на території Заліщицької територіальної громади, а саме: біля села Колодрібка, загальною площею 25,0363 га, біля села Винятинці, загальною площею 13,0810 га, біля села Колодрібка, загальною площею 15,3529 га, біля села Синьків, загальною площею 111,3600 га, біля села Щитівці, загальною площею 18,2661 га, біля села Колодрібка, загальною площею 6,5068 га, біля села Винятинці, загальною площею 7,0142 га, біля села Колодрібка, загальною площею 7,7208 га, біля села Дзвиняч, загальною площею 9,5565 га, біля села Блищанка, загальною площею 3,9808 га, біля села Блищанка, загальною площею 1,8417 га, біля села Дзвиняч, загальною площею 8,0184 га, біля села Блищанка, загальною площею 1,2107 га, біля села Щитівці, загальною площею 29,4167 га, вкриті лісовою рослинністю.

На переконання прокурора, вказане свідчить, що земельні ділянки, власником яких є Заліщицька міська рада, є самозалісеними та про протиправність дій органу місцевого самоврядування щодо відмови у задоволенні подання Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 806 та № 807 від 26.06.2024. Такі дії органу місцевого самоврядування не сприяють реалізації державної екологічної ініціативи "Масштабне залісення України" та порушують інтереси держави у сфері охорони лісових ресурсів, що слугувало підставою для звернення до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінки встановленим обставинам та спірним правовідносинам сторін суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст.74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

У ст.1 Лісового кодексу України надано визначення терміну самозалісена ділянка це земельна ділянка будь-якої категорії земель (крім земель лісогосподарського призначення, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення) площею понад 0,5 гектара, вкрита частково чи повністю лісовою рослинністю, залісення якої відбулося природним шляхом.

Відповідно до ст.4 Лісового кодексу України до лісового фонду України належать усі ліси на території України незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, у тому числі лісові ділянки, захисні насадження лінійного типу площею не менше 0,1 гектара, інші лісовкриті землі.

Статтею 7 Лісового кодексу України передбачено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.

У ч.2 ст.57-1 Земельного кодексу України зазначено, що рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки приймається за поданням відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.

При цьому віднесення земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав, відомості про яку внесені в Державний земельний кадастр, до самозалісеної ділянки здійснюється без розроблення документації із землеустрою (ч.4 ст. 57-1 Земельного кодексу України).

Згідно із Положенням про Державне агентство лісових ресурсів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 № 521, Держлісагентство є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства і відповідно до покладених на нього завдань у межах повноважень, передбачених законом, організовує та контролює виконання в його територіальних органах Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів Міндовкілля; має право одержувати безоплатно від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та їх посадових осіб, а також громадян та їх об`єднань інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань.

Наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 09.11.2022 № 1008 затверджено Положення про Південно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (надалі Положення).

Пунктами 1, 3 Положення встановлено, що Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства підпорядковується Держлісагенству, є його територіальним органом та здійснює реалізацію повноважень Держлісагенства у сфері лісового та мисливського господарства на території Тернопільської області. Воно є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах ДКС України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства забезпечує, зокрема, ведення моніторингу лісів; організовує збір інформації для ведення лісовпорядкування, обліку лісів, державного лісового кадастру та державного кадастру мисливських тварин, що перебувають на території України; в межах повноважень бере участь у розроблені та виконанні загальнодержавних, регіональних (місцевих) програм з охорони, захисту, використання, відтворення лісів та розвитку мисливського господарства; здійснює інші повноваження, визначені Законами України.

Згідно з ч.3 ст.57-1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважається самозалісеною ділянкою з дня внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру.

Відповідно до ч.4 ст.21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про угіддя земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема, на підставі заяви власника земельної ділянки або за рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, який відповідно до статті 122 Земельного кодексу України приймає рішення про передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність, - щодо зміни угідь на угіддя самозалісеної ділянки.

Пунктом 121 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, передбачено, що внесення до Державного земельного кадастру змін до відомостей про склад угідь земельної ділянки на угіддя самозалісеної ділянки здійснюється державним кадастровим реєстратором на підставі заяви за формою згідно з додатком 12 власника земельної ділянки або за рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, який відповідно до статті 122 Земельного кодексу України приймає рішення про передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність, без розроблення документації із землеустрою.

Відповідно до ч.5 ст.57-1 Земельного кодексу України віднесення земельної ділянки, несформованої як об`єкт цивільних прав, а також земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав, але відомості про яку не внесені до Державного земельного кадастру, до самозалісеної ділянки здійснюється відповідно до документації із землеустрою, на підставі якої відомості про земельну ділянку вносяться до Державного земельного кадастру.

Судом встановлено і це не оспорюється сторонами, Заліщицька міська рада за результатами розгляду подання Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 806 від 26.06.2024 та № 807 від 26.06.2024 прийняла рішення про відмову у віднесенні угідь до самозалісених, обґрунтувавши це відсутністю вільних коштів у бюджеті міської ради.

Будь-який інший нормативно-правовий акт, крім ст.57-1 Земельного кодексу України, не визначає процедуру віднесення земель до самозалісених.

Як слідує з аналізу вищезазначених положень, законодавчо встановлена процедура віднесення земель до самозалісених передбачає, що для земельних ділянок, сформованих як об`єкт цивільних прав, власнику земельної ділянки достатньо подати до Державного земельного кадастру заяву про зміну угідь на угіддя самозалісеної ділянки, а органу місцевого самоврядування рішення про віднесення земель до самозалісених.

Разом з тим для земельних ділянок, межі яких не визначені в натурі (на місцевості), законодавець визначив іншу процедуру, за якою орган місцевого самоврядування приймає рішення щодо віднесення земельних ділянок до самозалісених за поданням відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.

Заліщицька міська рада відповідно до ст.122 Земельного кодексу України є органом місцевого самоврядування, який уповноважений розпоряджатися землями комунальної власності територіальної громади, зокрема приймати рішення про віднесення земельних ділянок до самозалісених земель.

Однак, незважаючи на те, що Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства у своїх поданнях зазначало, що земельні ділянки самозалісені, Заліщицька міська рада не провела їх обстеження перед прийняттям оскаржуваного рішення.

Натомість на виконання листа Бучацької окружної прокуратури представниками філії "Чортківське лісове господарство" та Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства проведено обстеження земельних ділянок, за результатами яких складено акти обстеження самозалісених земельних ділянок від 28.11.2024. В актах зафіксовано, що земельні ділянки на території Заліщицької територіальної громади, а саме: біля села Колодрібка, загальною площею 25,0363 га, біля села Винятинці, загальною площею 13,0810 га, біля села Колодрібка, загальною площею 15,3529 га, біля села Синьків, загальною площею 111,3600 га, біля села Щитівці, загальною площею 18,2661 га, біля села Колодрібка, загальною площею 6,5068 га, біля села Винятинці, загальною площею 7,0142 га, біля села Колодрібка, загальною площею 7,7208 га, біля села Дзвиняч, загальною площею 9,5565 га, біля села Блищанка, загальною площею 3,9808 га, біля села Блищанка, загальною площею 1,8417 га, біля села Дзвиняч, загальною площею 8,0184 га, біля села Блищанка, загальною площею 1,2107 га, біля села Щитівці, загальною площею 29,4167 га, вкриті лісовою рослинністю.

Так, аналіз ст.57-1, 122 Земельного кодексу України та ст.1, 4, 5, 7, 45, 47, 48, 54 Лісового кодексу України і фактичний стан 22 земельних ділянок, орієнтовною площею 278,9936 га, та 13 земельних ділянок, орієнтовною площею 43,1501 га, зазначених у поданнях Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, свідчать, що ці угіддя є самозалісеними, а тому орган місцевого самоврядування зобов`язаний був належним чином виконати вимоги ст.57- 1 Земельного кодексу України та прийняти рішення про віднесення цих ділянок до самозалісених.

З огляду на викладене, встановлені судом обставини та законодавчі положення, що регулюють спірні правовідносини обґрунтовують невідповідність оскаржуваного рішення Заліщицької міської ради №5790 від 19.09.2024 "Про розгляд звернень № 806 та 807 від 26.06.2024 Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України щодо віднесення земельних ділянок до самозалісених" критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень в контексті ч.2 ст.2 КАС України, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно з ч.3 ст.245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Аналіз зазначеної норми, у взаємозв`язку з ч.2 ст.2 КАС України, свідчить про те, що такі повноваження суд реалізує у разі встановленого факту порушення прав, свобод чи інтересів позивача, що зумовлює необхідність їх відновлення належним способом у тій мірі, у якій вони порушені. Зміст вимог позову, як і, відповідно, зміст рішення, має виходити з потреби захисту саме порушених прав, свобод та інтересів у цій сфері.

У випадку віднесення радою земельних ділянок, зазначених у поданнях Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 806 від 26.06.2024 та № 807 від 26.06.2024 до самозалісених не йдеться про вибір ради на власний розсуд прийняти рішення про їх віднесення чи про відмову у віднесенні до замозалісених ділянок, оскільки згідно із ст. 57-1 Земельного кодексу України до самозалісених угідь орган місцевого самоврядування не може віднести лише землі державної та приватної власності, а також землі лісогосподарського, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.

За таких обставин, суд вважає, що ефективним способом захисту інтересів держави у сфері охорони самозалісених земель є зобов`язання Заліщицьку міську раду розглянути на сесії ради подання Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 806 від 26.06.2024 та № 807 від 26.06.2024 та прийняти за результатами розгляду рішення про віднесення земельних ділянок до самозалісених у порядку, визначеному ст.57-1 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч.3 ст.53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

У ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" встановлено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

"Інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (п.4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99).

У постановах Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 у справі № 826/2793/18 та від 06.02.2019 у справі № 810/3046/17 сформульовано визнання "інтересу держави" ("публічного інтересу") як важливої для значної кількості фізичних і юридичних осіб потреби, які відповідно до законодавчо встановленої компетенції забезпечуються суб`єктами публічної адміністрації. Тобто публічний інтерес є не чим іншим, як певною сукупністю приватних інтересів.

Відтак, "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

У справі, що розглядається, ураховуючи положення ст.23 Закону України "Про прокуратуру", Бучацька окружна прокуратура № 53/2-4028ВИХ-24 від 18.10.2024 повідомила Державне агентство лісових ресурсів України та листами № 53/2-3992ВИХ-24 від 16.10.2024, №53/2-4308ВИХ-24 від 07.11.2024 повідомила Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства про наявність відмови Заліщицької міської ради у віднесенні спірних земельних ділянок до самозалісених, що свідчить про протиправність прийнятого рішення та про бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо віднесення 22 земельних ділянок орієнтовною площею 278,9936 га та 13 земельних ділянок орієнтовною площею 43,1501 га відповідно до самозалісених ділянок. В указаних листах Бучацька окружна прокуратура просила повідомити, чи вживалися цими органами державної влади заходи для захисту порушених інтересів держави.

Державне агентство лісових ресурсів України у листі від 28.10.2024 № 12-12/6177-24 повідомило, що воно до суду не зверталось. Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства у листі від 23.10.2024 № 06-05/1259 та від 12.11.2024 № 06- 05/1331 будь-якої інформації щодо вжиття заходів для захисту порушених інтересів держави, у тому числі у судовому порядку не надало. Окрім цього, моніторингом Єдиного державного реєстру судових рішень та офіційного веб-сайту "Судова влада" встановлено, що ні Державним агентством лісових ресурсів України, ні Південно-Західним міжрегіональним управлінням лісового та мисливського господарства відповідного позову до Заліщицької міської ради не подано, ухвали про відкриття провадження за вказаним фактом відсутні.

Наведене свідчить про те, що фактично Державне агентство лісових ресурсів України та Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства, як органи державної влади, уповноважені на захист інтересів держави у сфері охорони самосійних лісів, не здійснювали захист таких інтересів, що свідчить про їх бездіяльність та наявність підстав для вжиття прокурором заходів представницького характеру в інтересах держави в особі цих органів.

Верховний Суд в постанові від 09.02.2023 у справі № 160/7640/20 дійшов висновку, що прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст.23 Закону України "Про прокуратуру" і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх на обґрунтування підстав для представництва, яке міститься в позові, однак якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

З огляду на зазначене, суд вважає, що прокурор в повній мірі довів невжиття вказаними компетентними органами заходів, спрямованих на захист інтересів держави у сфері охорони лісових ресурсів, що надало йому у спірних правовідносинах право на звернення до суду в інтересах держави з позовом.

Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 17.11.2022 у справі №640/16767/21, від 09.10.2023 у справі № 640/4637/21, від 30.01.2024 у справі №420/10218/22.

Водночас Верховний Суд у постанові від 05.07.2023 № 380/15396/22 виснував, що підстави для представництва інтересів держави (які охоплюють у цій справі й суспільні інтереси) у суді виникли у прокурора з того моменту, коли він дізнався або повинен був дізнатися про невжиття протягом розумного строку органами, уповноваженими на здійснення функцій контролю заходів щодо усунення виявленого у відповідних сферах порушення. У цій справі такі підстави виникли після надходження на адресу Бучацької окружної прокуратури інформації від Заліщицької міської ради (лист № 03-23/2155 від 27.09.2024 надійшов до прокуратури 09.10.2024), Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства (лист від 23.10.2024 № 06-05/1259 надійшов до окружної прокуратури 06.11.2024), та Державного агентства лісових ресурсів України (лист від 28.10.2024 № 12-12/6177-24 надійшов до прокуратури 29.10.2024), а тому звернення прокурора з позовом здійснено в межах строку, встановленого ч.2 ст.122 КАС України.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, а отже підлягають до задоволення в повному обсязі у спосіб, обраний прокурором.

В силу приписів ч.2 ст. 139 КАС України у разі задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.139, 142, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Заліщицької міської ради Чортківського району Тернопільської області №5790 від 19.09.2024 "Про розгляд звернень № 806 та 807 від 26.06.2024 Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України щодо віднесення земельних ділянок до самозалісених".

Зобов`язати Заліщицьку міську раду Чортківського району Тернопільської області розглянути на сесії ради подання Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 806 від 26.06.2024 та № 807 від 26.06.2024 та прийняти за результатами розгляду рішення про віднесення земельних ділянок до самозалісених у порядку, визначеному ст. 57-1 Земельного кодексу України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 27 лютого 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач: - Державне агенство лісових ресурсів України (місцезнаходження: вул.Руставелі Шота, 9А, м.Київ, 01001, код ЄДРПОУ: 37507901);

- Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства Державного агенства лісових ресурсів України (місцезнаходження: вул.Кам`янецька, 55, м.Хмельницький, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 29005, код ЄДРПОУ: 45029517);

- Бучацька окружна прокуратура (місцезнаходження: вул.Міцкевича, 10А, м.Бучач, Чортківський р-н, Тернопільська обл., 48402, код ЄДРПОУ: 0291009822);

відповідач: - Заліщицька міська рада Чортківського району Тернопільської області (місцезнаходження: вул.Степана Бандери, 15 Б, м.Заліщики, Тернопільська обл., Чортківський р-н, 48601, код ЄДРПОУ: 04058396).

Головуючий суддяМандзій О.П.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2025
Оприлюднено03.03.2025
Номер документу125510507
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —500/7518/24

Рішення від 27.02.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні