Постанова
від 25.02.2025 по справі 758/9431/24
ПОДІЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 758/9431/24

3/758/839/25

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 лютого 2025 року м. Київ

Подільський районний суд міста Києва у складі

головуючого судді - Казмиренко Л.В.,

при секретарі - Луценко А.О.,

за участю представника Енергетичної митниці - Швед А.О.,

захисника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності - адвоката Бакуліної М.С. (дистанційно в режимі відеоконференції),

розглянувши матеріали, які надійшли від Енергетичної митниці Державної митної служби України, про притягнення

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , громадянина України, місце роботи: ТОВ «Юкрейніан Петролеум», директор, код ЄДРПОУ 44637774,

до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України,

встановив :

Згідно протоколу про порушення митних правил № 0226/90300/24 від 18.06.2024 року, 08.03.2023 року через пункт пропуску «Ягодин - Дорогуськ» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Латвійської Республіки транспортним засобом р.н. НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , підприємство перевізник ТОВ «Транспортна Компанія «Укрлогістика» (код ЄДРПОУ 44591206), на митну територію України на адресу ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» (адреса на час вчинення правопорушення Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Вадима Гурова, буд. 11, кв.121, код ЄДРПОУ 44637774) ввезено товар «газ скраплений вуглеводний» у кількості 19,900 тон, 36,989 тис. л при 15° С, вартістю 8,856 тис. євро.

Переміщення товару через митний кордон України було здійснено на підставі наступних документів:

- митної декларації типу «IM 40 ЕА», поданої до митного оформлення 07.03.2023 №23UA903040003712U0;

-товаротранспортної накладної CMR від 06.03.2023 № LV-23100592;

-рахунку (invoice) від 06.03.2023 №380038;

-сертифікату якості від 01.02.2023 №162615_4912929;

-зовнішньоекономічного контракту від 25.03.2022 №25/03-2022.

Відповідно до умов зазначеного зовнішньоекономічного контракту продавцем товару є чеське підприємство «PPS Group» s.r.o. (Sazovicka 457/20 155 21 Praha 5, Czech Republic), одержувачем та покупцем є ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані». Відправку товару здійснило латвійське підприємство SIA «Latvijas propana gaze» (Kurzemes prospekts 19, Riga, Latvija, LV-1067).

08.03.2023 зазначений товар був випущений у вільний обіг за митною декларацією типу «ІМ 40 ЕА» №23UA903040003712U0. З метою підтвердження фізико-хімічних характеристик товару до митних органів надано сертифікат (паспорт) якості від 01.02.2023 №162615_4912929, відповідно до якого товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає стандарту LST EN 589:2018+A1:2022, відомості про який внесені до гр. 44 зазначених митних декларацій.

Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно із статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.

Нормами ст. 335 Митного кодексу України встановлено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами У країни.

Постановами Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з РФ» та від 09.04.2022 №426 «Про застосування заборони ввезення товарів з РФ» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації.

З метою дотримання вищезазначених норм, посадовими особами ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів для підтвердження відомостей про фізико-хімічні характеристики товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 589:2018 (палива автомобільні газ нафтовий скраплений) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 01.02.2023 №162615_4912929, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».

01.03.2023 року листом №20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю стосовно використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих Public Company «Orlen Lietuva».

З метою перевірки законності ввезення на митну територію України нафтопродуктів, Енергетичною митницею на адресу Public Company «Orlen Lietuva» був направлений лист від 15.01.2024 №7.6/7.6-20.3/13/240 стосовно сертифікатів (паспортів) якості нафтопродуктів виданих компанією «Orlen Lietuva» щодо яких існує ризик фальсифікацій.

12.02.2024 Енергетичною митницею отримано відповідь Public Company «Orlen Lietuva» (лист від 09.02.2024 №D2 (12.11-9)-339) стосовно проведеної перевірки сертифікатів (паспортів) якості виданих компанією «Orlen Lietuva».

За результатами опрацювання відповідей, наданих Public Company «Orlen Lietuva» встановлено, що сертифікат (паспорт) якості від 01.02.2023 №162615_4912929 був виданий на партію товару «газ нафтовий скраплений для автомобільного транспорту» у кількості 19,420 тон, яка була реалізована підприємству SIA «Orlen Latvija».

Попередньо Public Company «Orlen Lietuva» повідомляла (лист від 16.10.2023 №D2 (12.11-9)-2356), що продукція придбана в Компанії, може бути перепродана покупцями третім особам за умови, що сертифікати якості, видані Компанією, використовуються виключно для кількості придбаної продукції. Покупці, які об`єднують різні продукти на своїх терміналах і згодом продають ці продукти третім особам, зобов`язані надати власні сертифікати якості та не мають права використовувати сертифікати видані Компанією.

За результатами аналізу бази даних АСМО "Інспектор" українськими підприємствами на митну територію України з використанням сертифікату (паспорту) якості від 01.02.2023 №162615_4912929 ввезено товар "газ вуглеводний скраплений LPG" у кількості 6 134,680 тон ( 11402, 760 тис. л. при 15С), зокрема, підприємством ТОВ "Юкрейніан Петролеум Компані" з використанням сертифіката (паспорта) якості від 01.02.2023 №162615_4912929 на митну територію України фактично ввезено зазначений товар у кількості 19,900 тон, що на 0,480 тон більше, ніж продано (відвантажено) компанією «Orlen Lietuva» підприємству SIA «Orlen Latvija» згідно з сертифікатом (паспортом) якості від 01.02.2023 №162615_4912929.

Тобто директором ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» ОСОБА_1 до митних органів України був наданий сертифікат (паспорт) якості від 01.02.2023 №162615_4912929, виданий компанією «Orlen Lietuva» на іншу кількість товару (19,420 тон).

Таким чином, директором ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «газ скраплений вуглеводний» у кількості 0,480 тон, 0,892 тис. л при 15° С, вартістю 213,60 Євро або 8 333,22 грн. (станом на 08.03.2023 курс становив 1 Євро = 39,0132 грн.) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо кількості (ваги) товару.

В судовому засіданні представник Енергетичної митниці Швед А.О. вважала обставини, викладені в протоколі про порушення митних правил, доведеними.

Посилалась на те, що ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані», який є імпортером газу на митну територію України та пред`являє документи митним органам, повинен додержуватися вимог законодавства, виконувати митні правила України. Твердження захисника, що ОСОБА_1 не є декларантом та не несе відповідальність за відомості, наведені в декларації, не відповідає дійсності, оскільки згідно з п.5.4 договору-доручення на надання послуг на брокерсько-митне обслуговування від 08.02.2022 №08/02, Замовник несе відповідальність за достовірність сертифікатів, дозволів та інших документів, що подаються Виконавцем для митного оформлення. Згідно вказаного пункту замовник ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» несе відповідальність згідно Митного кодексу України та інших законодавчих актів України за достовірність, точність, правдивість даних про товари, та іншої інформації, яка міститься в документах, що видаються виконавцю ФОП " ОСОБА_2 " для митного оформлення товарів. Директор ОСОБА_1 відповідно до ст. 65 ГК України як керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтеерси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства. Посилається на п.2.1 зовнішньоекономічного контракту від 25.03.2022 року №25/03/22 і вказує, що саме ОСОБА_3 є суб`єктом відповідальності. Фактично ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» з наданням сертифікату (паспорту) якості від 01.02.2023 №162615_4912929 було ввезено 19 900 кг, що на 480 кг більше ніж продано (відвантажено) компанією "Orlen Lietuva" підприємству SIA "Orlen Latvija" товару. Саме імпортер повинен додержуватись вимог законодавства та виконувати митні правила. Звертає увагу на лист PPS GROUP від 31.05.2024 року.

В судовому засіданні захисник адвокат Бакуліна М.С. просила закрити справу за відсутністю події та складу правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Зазначала, що дії, пов`язані із декларуванням та митним оформленням товару за укладеним контрактом здійснювались ФОП ОСОБА_2 , який діяв на підставі Договору-доручення на надання послуг та брокерсько-митне обслуговування №08/02, укладеного 08.02.2022 між ФОП ОСОБА_2 та ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані». При переміщенні товарів через митний кордон ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» надало належні документи щодо ввезення на митну територію України 08.03.2023 р. "газу скрапленого вуглеводневого" у кількості 19 900 тон, 36,989 тис. л , тобто діяло у межах та у спосіб, визначений законодавством України, а отже, переміщення товарів здійснювалось у відповідності до вимог чинного митного законодавства України, з наданням митному органу належних документів про об`єм товару, який ввозиться. Дійсність сертифікату (паспорту) якості від 01.02.2023 №162615_4912989 підтверджена самим виробником Public Company «Orlen Lietuva» листом від 09.02.2024 №D2 (12.11-9)-339), отриманим 12.02.2024 р. Енергетичною митницею. Отже, в даному випадку переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю не відбулося, товар був розмитнений на підставі наданих документів, належність яких не викликає сумніву, що було перевірено митними органами.

Заслухавши пояснення захисника та представника митного органу, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступних висновків.

В силу вимог ст. 486 МК України, завданням провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи встановлюється наявними у справі доказами.

Стаття 9 КУпАП передбачає, що адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за який законом передбачено адміністративну відповідальність.

При цьому, адміністративне правопорушення складається з об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єкта та суб`єктивної сторони.

Відповідно до ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Крім цього, згідно з вимогами ст.ст.245,252 КУпАП, під час провадження у справах про адміністративні правопорушення забезпечується всебічне, повне та об`єктивне дослідження всіх обставин справи.

За змістом ст. 489 МК України, посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Як вбачається з ч. 1 ст. 483 МК України, переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві дані.

Таким чином, основним безпосереднім об`єктом є встановлений порядок переміщення товарів та транспортних засобів через митний кордон України.

Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.

Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.

Необхідно враховувати, що підставою для переміщення предметів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митниці на пропуск предметів через митний кордон. Законодавчими актами встановлено, зокрема, що це можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, товарно-супровідні документи, дозвіл відповідних державних органів тощо.

Документами, що містять неправдиві дані, є такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості предметів, щодо їх відправника чи одержувача, щодо держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, тощо не відповідають дійсності: - недійсні документи, тобто документи, що втратили юридичну силу.

Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні злочину чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.

Будь-яких належних доказів на підтвердження того, що громадянину ОСОБА_1 могло бути відомо про неправдивість зазначених у документах відомостей та які саме дії ним у зв`язку з цим не було вчинено, що могло б свідчити про наявність у нього прямого умислу на вчинення дій, відповідальність за які передбачена ст. 483 МК України, матеріали справи не містять.

В матеріалах справи відсутні також будь-які дані чи належні докази на підтвердження того, що ОСОБА_1 вчинив протиправні дії та має нести відповідальність за правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України.

Встановлено також, що дії пов`язані із декларуванням та митним оформленням товару здійснювались Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 , що діяв на підставі Договору-доручення на надання послуг на брокерсько-митне обслуговування №08/02, укладеного 08.02.2022 року між ФОП ОСОБА_2 , за умовами договору Виконавець, та ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані», за умовами договору Замовник, відповідно до п. 1.1. якого Замовник доручає, а Виконавець зобов`язується здійснювати роботу по брокерсько-митному обслуговуванню, представляти інтереси Замовника на митниці, в інших організаціях, пов`язаних з виконанням покладених на нього обов`язків на умовах даного договору.

Доставка товару здійснювалась Товариством з обмеженою відповідальністю «Транспортна компанія «Укрлогістика» на підставі укладеного 17.03.2022 року між ТОВ «ТК «Укрлогістика», за умовами договору Виконавець, та ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані», за умовами договору Замовник, відповідно до п. 1.1 якого Виконавець зобов`язався за оплату Замовника на підставі замовлення на перевезення вантажів доставити спеціалізованим автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж - газ скраплений, з місця відправлення до пункту призначення.

Встановлено, що товар «газ скраплений вуглеводний» було ввезено на митну територію України 08.03.2023 року. Під час переміщення товару через митний кордон України, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності стандартам і його ідентифікації, до митних органів надано Сертифікат якості, який видано виробником - підприємством Public Company «Orlen Lietuva».

Отже, ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» використовувало відомості з отриманих від Продавця («PPS Group s.r.o.») товаросупровідних документів, зокрема й сертифікату якості, виданого компанією «Orlen Lietuva».

Сертифікат якості за своєю формою не містить такого реквізиту як вага/об`єм товару, на який видано такий сертифікат. Сам сертифікат якості отримано ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» разом із товаром від продавця - «PPS Group» s.r.o.

У міжнародно товаротранспортній накладній CMR №LV-23100592 вказано відповідний сертифікат якості.

Відправник додав до вантажної накладної необхідні документи та надав їх в розпорядження перевізника, забезпечив його всією інформацією, якої він може потребувати. Продавцем «PPS Group s.r.o.» було надано вищевказаний сертифікат якості в пакеті товаросупровідних документів, який супроводжував товар при переміщенні через митний кордон України.

З метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовській Республіці до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару), а саме рахунок-фактура (invoice) від 06.03.2023 р. №380038, в якому зазначено, що країна походження товару - Литва.

Таким чином, при переміщенні товарів через митний кордон ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» надало усі документи, необхідні для ввезення на митну територію України "газу скрапленого вуглеводневого", а отже, переміщення товарів здійснювалось у відповідності до вимог чинного митного законодавства України, з наданням митному органу належних документів про об`єм товару, який ввозиться.

При цьому, не можна розглядати як порушення митних правил дії особи, яка, переміщуючи товари через митний кордон України, надала митним органам супровідні документи з відомостями, що не відповідають дійсності, без умислу порушити митні правила, передбачені чинним законодавством України (пункт 6 Постанови Пленуму Верховного суду від 03 червня 2005 року №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил»).

Зміст положень частини другої статті 495 МК України у взаємозв`язку із положеннями статті 489 МК України свідчить про те, що докази у справі про порушення митних правил повинні відповідати критерію належності, тобто повинні бути такими, на підставі яких можна встановити обставини, які входять до предмету доказування.

Так, митний орган, як на підставу для притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачених частиною першою статті 483 МК України, посилається на інформацію та копії документів, наданих митними органами Литви.

Разом із тим сертифікат якості не містять відомостей про вагу/об`єм товару, а стосуються його фізико-хімічних властивостей.

Тому відсутні підстави вважати, що ОСОБА_3 вчиняв активні дії, передбачені диспозицією ч. 1 ст. 483 МК України, адже при переміщенні товарів через митний кордон ТОВ «Юкрейніан Петролеум Компані» надало усі документи, необхідні для ввезення на митну територію України газу скрапленого вуглеводневого, які отримало від PPS Group s.r.o., та які стали підставою для розмитнення товару.

Енергетичною митницею жодних доказів на підтвердження того, що подані до митного органу документи містять неправдиві відомості щодо ваги товару, суду надано не було.

Згідно ч. 3 ст. 62 Конституції України усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Згідно зі ст. 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

З урахуванням положень, що наявною сукупністю доказів у справі не доведена наявність в діях ОСОБА_3 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, а тому провадження у справі підлягає закриттю на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 247, 283, 284, 294 КУпАП, ст. 458 Митного кодексу України, суд

постановив :

Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст. 483 Митного кодексу України закрити у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Постанова може бути оскаржена особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови до Київського апеляційного суду через Подільський районний суд міста Києва.

Суддя Л. В. Казмиренко

СудПодільський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.02.2025
Оприлюднено04.03.2025
Номер документу125523173
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —758/9431/24

Постанова від 25.02.2025

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Казмиренко Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні