Справа № 592/12653/24
Провадження № 3/592/19/25
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2025 року м.Суми
Суддя Ковпаківського районного суду м. Суми Шияновська Т.В., з участю представника Сумської митниці Нестерова Д.О., захисника Бикова Д.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративний матеріал у справі про порушення митних правил, направлений Сумською митницею ДФС стосовно:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , керівника БО «Благодійний фонд «Чому так?» (код ЄДРПОУ 44741866), мешканця АДРЕСА_1 , закордонний паспорт НОМЕР_1 , виданий 05.12.2018 органом 4803,
за ст.485 Митного кодексу України,
у с т а н о в и в:
Згідно з протоколом про порушення митних правил №0090/80500/24 від 25.06.2024, Сумською митницею проведені перевірочні заходи з приводу законності ввезення на митну територію України транспортного засобу "VOLKSWAGEN PASSAT", р/н НОМЕР_2 , VIN: НОМЕР_3 та подальшого поміщення інформації про його продаж на сайті автомобільної інтернет-торгівлі Auto.RIA.
Згідно інформації Автоматизованої системи митного оформлення Інспектор" (далі - АСМО "Інспектор") встановлено, шо 15.11.2023 транспортний засіб "VOLKSWAGEN PASSAT", р/н НОМЕР_2 , VIN: НОМЕР_3 під керуванням гр. України ОСОБА_1 перетнув державний кордон України та був оформлений у якості гуманітарного вантажу на митному посту "Рава-Руська" Львівської митниці на адресу Благодійної організації "Благодійний фонд "Чому так? (код ЄДРПОУ 44741866, Україна, м. Миколаїв, вул. Садова, буд. 3).
З метою з`ясування обставин ввезення на митну територію України даного транспортного засобу Сумською митницею було направлено запит до Львівської митниці від 13.02.2024 №7.24- 3/7.24-20-01/7.4/751 з проханням надати копії документів, на підставі яких даний транспортний засіб ввезено в Україну у якості гуманітарної допомоги.
Факт ввезення на митну територію України та оформлення у якості гуманітарної допомоги даного транспортного засобу підтверджується відомостями, що містяться в АСМО "Інспектор" та копіями документів, які додані до відповіді Львівської митниці від 27.02.2024 №7.4-1/7.4-20- 01/7.24/5961, а саме: копією Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 15.11.2023, копією реєстраційного документа на транспортний засіб EUROPOS SAJUNGA F 6406620, копією листа Благодійної організації "Благодійний фонд "Чому так?" від 13.11.2023 №556-НО.
У графі 6 "Отримувач/Consignee" вказаної Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою зазначено "БФ "Чому так" м. Миколаїв, вул. Садова, 3, 44741866. у п. 6 графи 9 Вид допомоги / Type of assistance" - "VW PASSAT", VIN: НОМЕР_3 ".
У листі Благодійної організації "Благодійний фонд "Чому гак?" від 13.11.2023 № 556-НО йдеться про сприяння у проходженні митного контролю автомобілем "VOLKSWAGEN PASSAT", VIN: НОМЕР_3 та про його подальшу передачу у якості гуманітарної допомоги Збройним силам України, військовим формуванням, правоохоронним органам, а також іншим підприємствам .та організаціям будь якої форми власності, утвореним згідно чинного законодавства України, з метою подолання терористичної та воєнної загрози і збереження територіальної цілісності України. Підписаний даний лист співзасновником та керівником Благодійного фонду "Чому так?" ОСОБА_2 .
У ході перевірочних заходів 13.02.2024 Сумською митницею на адресу даного благодійного фонду було надіслано лист №» 7.24-3/7.24-20-01/14/759 з проханням надати інформацію з питань знаходження автомобіля "VOLKSWAGEN PASSAT", р/н НОМЕР_2 . VIN: НОМЕР_3 на обліку, а у випадку передачі вказаного транспортного засобу у користування іншим особам, повідомити кому безпосередньо та на підставі чого його було передано (з наданням копії відповідних документів із зазначених обставин).
Зазначений лист Сумської митниці Благодійною організацією "Благодійний фонд "Чому так?" отримано, про що свідчить трекінг поштових відправлень, але до цього часу відповіді даного благодійного фонду митниця не отримала.
15.05.2024 Сумська митниця листом за № 7.24-3/20-01/7/2391 звернулася до керівника Миколаївської митниці з проханням доручити підлеглим здійснити опитування посадових осіб Благодійної організації "Благодійний фонд "Чому так?" стосовно обліку та місцезнаходження автомобіля "VOLKSWAGEN PASSAT", р/н НОМЕР_2 , VIN: НОМЕР_3 .
Відповідно до листа Миколаївської митниці від 14.06,2024 № 7.16-2/20-01/7/1873 співробітниками УБК та ПМН даної митниці було здійснено виїзд за адресою Благодійного фонду "Чому так?" (м. Миколаїв, вул. Садова, буд. 3). у ході якого з`ясовано, що зазначений благодійний фонд не здійснює будь-якої діяльності за цією адресою.
Натомість, згідно даних досьє юридичної особи БФ "Чому так?" код ЄДРПОУ 44741866, розмішеного на веб-сайті YOUCONTROL.com.ua, на час останнього оновлення даних 18.06.2024 стан юридичної особи - не перебуває в процесі припинення.
Відповідно до ст.257 МК України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявления за встановленого формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Згідно із ч.4 ст.266 МК України у разі самостійного декларування товарів декларантом передбачену Митним кодексом України відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант.
Частинами 6 та 8 ст.264 МК України визначено, що митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом.
Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою митного органу, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дані та часу її прийняття тощо).
З моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
Відповідно до ст.1 ЗУ «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 №1192- XIV гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, шо надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті З Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Безоплатна допомога (пересилка, виконання робіт, надання послуг) - надання гуманітарної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації донорам.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 №174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» передбачено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою визначеною вказаною постановою Кабінету Міністрів України, без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Такі товари визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги та підлягають взяттю в установленому порядку на облік в Збройних Силах, правоохоронних органах, інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, або в інших суб`єктах, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону.
Відповідно до ч.2 ст.459 МК України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Згідно з інформацією, наявною в АСМО "Інспектор", громадянин ОСОБА_3 до адміністративної відповідальності за порушення митою законодавства не притягувався.
Відповідно до службової записки управління контролю та адміністрування митних платежів Сумської митниці від 21.06.2024 № 15/15/3042 сума митних платежів, які б підлягали сплаті до державного бюджету України у разі оформлення автомобіля "VOLKSWAGEN PASSAT", р/н НОМЕР_2 , VIN: НОМЕР_3 у вільний обіг станом на 15.11.2023 складає 118406,32 грн, з них: ввізне мито-4672,70 грн, акциз 86211,39 грн; ПДВ 27522,23 грн.
Таким чином, керівник БО "Благодійний фонд "Чому так?" (код ЄДРРОУ 44741866) ОСОБА_1 вчинив протиправні дії шляхом використання товару - транспортного засобу "VOLKSWAGEN PASSAT", р/н НОМЕР_2 , VIN: НОМЕР_3 , 2007 р.в., стосовно якого було надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, що призвело до ухилення від сплати митних платежів на загальну суму 118 406,32 грн.
Зазначені дії мають ознаки порушення митних правил, передбаченого ч.1 ст.485 МК України.
Вислухавши представника Сумської митниці, який просив притягнути ОСОБА_1 до відповідальності за порушення митних правил, передбачених ст.485 МК України, захисника, який просив закрити провадження у справі у зв`язку з відсутністю в діях ОСОБА_1 складу порушення митних правил, дослідивши матеріали справи, суд дійшов такого висновку.
Відповідно до вимог ст. 245, 251, 252, 280 КУпАП, ст.ст. 486, 489 МК України, суд зобов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, дослідити в судовому засіданні наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку і, в залежності від встановленого, прийняти мотивоване законне рішення.
Відповідно до ч.1 ст.458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Статтею 485 МК передбачена відповідальність за дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а саме, заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою органу доходів і зборів документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.
Склад порушення, передбаченого ст.485 МК України, обумовлює наявність в діях особи особливої мети ухилення від сплати податків та зборів, або зменшення їх розміру, та вини у формі прямого умислу.
Відповідно п. 41 Прикінцевих та перехідних положень МК та п. 32 підрозділу 2 розділу XX ПК, на період проведення АТО та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства звільняються від оподаткування ввізним митом та додатком на додану вартість товари, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифікатів кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, МОУ, ЗСУ та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб`єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або бере участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф.
На доведення вини у вчиненні інкримінованого порушення митних правил до протоколу Сумською митницею долучено, зокрема, Декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, у якій отримувачем допомоги "VW PASSAT", VIN: НОМЕР_3 " вказано "БФ "Чому так" м. Миколаїв, вул. Садова, 3, 44741866, а також скріншоти повідомлень з сайту автомобільної торгівлі Auto.RIA щодо продажу вказаного автомобіля особою під іменем Микола, тел. 097 22 7 32 23.
Разом з тим, з наданого стороною захисту акту приймання передачі №23-556-НО від 16.11.2023 вбачається, що транспортний засіб "VOLKSWAGEN PASSAT", р/н НОМЕР_2 , VIN: НОМЕР_3 , 2007 р.в. ОСОБА_1 передав на безоплатній основі представнику ОДП 028569 ОСОБА_4 з метою забезпечення обов`язків Збройних Сил України у зв`язку з повномасштабною військовою агресії росії проти України.
З наданої на виконання постанови суду старшим інспектором відділу правового забезпечення ДПОП «ОШБ «Лють» інформації від 06.12.2024 вбачається, що капітан поліції Безсмолий Володимир Олександрович з 01.02.2024 перебуває на посаді інспектора взводу №3 полку управління поліції особливого призначення №2 (штурмовий полк « ІНФОРМАЦІЯ_2 ») Департаменту поліції особливого призначення «Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України « ІНФОРМАЦІЯ_3 ».
З витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 18.05.2024 вбачається, що 16.05.2024 внесені відомості про кримінальне правопорушення №12024221250000179 за п.1 ч.2 ст.115 КК України, за повідомленням начальника управління моніторингу ДПОП «ОШБ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » ОСОБА_5 про те, що станом на 16.05.2024 після виконання бойових завдань поблизу АДРЕСА_2 , не повернулися до розташування поліцейські вказаного підрозділу, в тому числі інспектор взводу №3 полку управління поліцій особливого призначення №2 капітан поліції ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Отже, ОСОБА_1 передав в якості гуманітарної допомоги т/з "VOLKSWAGEN PASSAT", р/н НОМЕР_2 , VIN: НОМЕР_3 , 2007 р.в., щодо якого було надано пільги по сплаті митних платежів, поліцейському ОСОБА_4 для забезпечення обов`язків у зв`язку з повномасштабною військовою агресії росії проти України.
Відповідно ст.8 Конституції України, в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Норми Конституції є нормами прямої дії, а згідно ч.2 ст.62 Основного Закону усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться виключно на її користь, тобто суд може притягнути особу до адміністративної відповідальності лише на тих доказах, які спростовують усі розумні сумніви щодо вини особи. Докази, що викликають такі сумніви, суд має вмотивовано відхилити у своїй постанові.
Конституційний Суд України зауважує, що елементом принципу презумпції невинуватості є принцип «in dubio pro reo», згідно з яким при оцінюванні доказів усі сумніви щодо вини особи тлумачаться на користь її невинуватості. Презумпція невинуватості особи передбачає, що обов`язок доведення вини особи покладається на державу (абз. 1-3 п. 4 рішення ВП КСУ у справі за конституційним поданням 59 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України(конституційності) ст.368-2 КК від 26.02.2019№ 1-р/2019).
Зазначене узгоджується і з правовою позицією ЄСПЛ, згідно якої «доказування, зокрема, має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких та узгоджених між собою, а за відсутності таких ознак не можна констатувати, що винуватість особи доведено поза розумним сумнівом» (п. 43 рішення від 14.02.2008 у справі «Кобець проти України» (Kobets v. Ukraine), з відсиланням на п. 282 рішення у справі «Авшар проти Туреччини» (Avsar v. Turkey). Розумним є сумнів, який ґрунтується на певних обставинах та здоровому глузді, випливає зі справедливого та зваженого розгляду усіх належних та допустимих відомостей, визнаних доказами, або з відсутності таких відомостей і є таким, який змусив би особу втриматися від прийняття рішення у питаннях, що мають для неї найбільш важливе значення.
Стандарт доведення поза розумним сумнівом означає, що сукупність обставин справи, встановлена під час судового розгляду, виключає будь-яке інше розумне пояснення події, яка є предметом судового розгляду, крім того, що інкриміноване правопорушення було вчинене і правопорушник є винним у його вчиненні. Поза розумним сумнівом має бути доведений кожний з елементів, які є важливими для правової кваліфікації діяння. Це питання має бути вирішено на підставі безстороннього та неупередженого аналізу наданих сторонами допустимих доказів, які свідчать за чи проти тієї або іншої версії подій.
Обов`язок всебічного і неупередженого дослідження судом усіх обставин справи у цьому контексті означає, що для того, щоб визнати винуватість доведеною поза розумним сумнівом, версія обвинувачення має пояснювати всі встановлені судом обставини, що мають відношення до події, яка є предметом судового розгляду. Суд не може залишити без уваги ту частину доказів та встановлених на їх підставі обставин лише з тієї причини, що вони суперечать версії обвинувачення. Наявність таких обставин, яким версія обвинувачення не може надати розумного пояснення або які свідчать про можливість іншої версії інкримінованої події, є підставою для розумного сумніву в доведеності вини особи.
Для дотримання стандарту доведення поза розумним сумнівом недостатньо, щоб версія обвинувачення була лише більш вірогідною за версію захисту. Необхідно, щоб будь-який обґрунтований сумнів у тій версії події, яку надало обвинувачення, був спростований фактами, встановленими на підставі допустимих доказів, і єдина версія, якою розумна і безстороння людина може пояснити всю сукупність фактів, установлених у суді, є та версія подій, яка дає підстави для визнання особи винною за пред`явленим обвинуваченням.
Таким чином, ретельно дослідивши та перевіривши в ході судового розгляду усі наявні в справі докази, суд дійшов переконання про відсутність в діях ОСОБА_1 складу правопорушення, передбаченого ст.485 МК України, оскільки належних, достовірних і допустимих доказів, яких було б достатньо для визнання його винуватим у вчиненні даного правопорушення в судовому засіданні встановлено не було. При цьому всі можливості для усунення сумнівів були вичерпані, а сукупність зібраних та проаналізованих у справі доказів не дозволяє їх спростувати у категоричній формі.
Керуючись статтями458,467,485,487,527 МК України, ст.247,283,285,287,289 КУпАП,
п о с т а н о в и в :
Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст.485 МК України закрити на підставі п.1 ст.247 КУпАП, за відсутністю складу адміністративного правопорушення.
Постанова суду у справі про порушення митних правил може бути оскаржена особою, стосовно якої вона винесена, представником такої особи або митним органом, який здійснював провадження у цій справі до Сумського апеляційного суду протягом десяти днів з дня її винесення.
Суддя Т.В. Шияновська
Суд | Ковпаківський районний суд м.Сум |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2025 |
Оприлюднено | 05.03.2025 |
Номер документу | 125525058 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів |
Адмінправопорушення
Ковпаківський районний суд м.Сум
Шияновська Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні