ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Давидюка Тараса, 26А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" лютого 2025 р. Справа № 918/1165/24
Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Політики Н.А.,
за участі секретаря судового засідання Костюкович Ю.С.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду матеріали справи за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу
до Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" про стягнення коштів у сумі 404 050 грн 00 коп.,
у судовому засіданні приймали участь:
від позивача - Комісаров І.Д. (самопредставництво);
від відповідача - не з`явився.
Відповідно до частини 14 статті 8, статті 222 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) при розгляді судової справи здійснювалося фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу програмно-апаратного комплексу "Діловодство суду".
У судовому засіданні 24 лютого 2025 року, відповідно до частини 1 статті 240 ГПК України, проголошено скорочене рішення (вступну та резолютивну частини).
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
У грудні 2024 року Державна екологічна інспекція Поліського округу (далі - позивач) звернулася до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" (далі - відповідач), в якій просить стягнути шкоду завдану навколишньому природному середовищу в розмірі 404 050 грн 00 коп. та перерахувати на р/р UA358999980333189331000017507 ГУК у Рівненській області/Гощанська селищна ТГ/24062100 код за ЄДРПОУ - 38012494.
Також позивач просить стягнути з відповідача на користь Державної екологічної інспекції Поліського округу сплачений судовий збір по даній справі.
До позовної заяви Державною екологічною інспекцією Поліського округу долучено платіжну інструкцію від 20 грудня 2024 року № 827 про оплату судового збору за подання даної позовної заяви до Господарського суду Рівненської області в розмірі 4 848 грн 60 коп.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що Державною екологічною інспекцією Поліського округу відповідно до наказів від 3 квітня 2024 року № 208-ОД та від 5 квітня 2024 року № 212-ОД проведено перевірку фактів порушення природоохоронного законодавство викладених у зверненні громадянки ОСОБА_1 . В ході проведення перевірки інспектори разом із представниками Гощанської селищної ради в присутності директора Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" Леонтія Супрунця, зафіксували факт видалення крони сироростучих дерев породи липа у кількості 202 штуки, діаметрами в корі біля шийки кореня 20 см - 1 шт., 21 см -1 шт., 24 см - 1 шт., 26 см - 2 шт., 27 см - 1 шт., 28 см - 2 шт., 29 см - 4 шт., 30 см - 5 шт., 31 см - 7 шт., 32 см - 7 шт., 33 см - 8 шт., 34 см - 7 шт., 35 см - 12 шт., 36 см - 13 шт., 37 см - 11 шт., 38 см - 14 шт., 39 см - 8 шт., 40 см - 9 шт., 41 см - 11 шт., 42 см - 6 шт., 43 см - 6 шт., 44 см - 11 шт., 45 см - 10 шт., 46 см - 5 шт., 47 см - 10 шт., 48 см - 4 шт., 49 см - 5 шт., 50 см - 8 шт., 51 см - 2 шт., 52 см - 3 шт., 53 см - 1 шт., 54 см - 2 шт., 55 см - 1 шт., 56 см - 2 шт., 58 см - 1 шт., 60 см - 1 шт., видалення крони сироростучих дерев породи горіх у кількості 8 штук, діаметрами в корі біля шийки кореня 24 см - 1шт., 25 см - 1 шт., 28 см - 1 шт., 32 см - 1 шт., 34 см - 1 шт., 35 см - 1 шт., 37 см - 1 шт., 49 см - 1 шт. та видалення крони сироростучих дерев породи горобина у кількості 3 штуки, діаметрами в корі біля шийки кореня 27 см - 1шт., 28 см - 1шт., 32 см - 1 шт. по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненського району. Вказаними вище діями дерева пошкоджено до ступеня припинення росту. Цей факт підтверджується Актом, складеним за результатами здійснення заходу, спрямованого на запобігання та виявлення адміністративних правопорушень від 10 квітня 2024 року та Актом, складеним за результатами проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації № 41/001405Р від 10 квітня 2024 року, а також Польовою переліковою відомістю пошкоджених дерев до ступеня припинення росту по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненської області від 10 квітня 2024 року № 1, яка відображає діаметри, категорію придатності та породу пошкоджених дерев.
Як зазначає позивач, відповідно до листа Гощанської селищної ради № 05-21/782 від 28.03.2024 року роботи по обрізці дерев по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району проводились Комунальним підприємством Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі".
Позивач стверджує, що видаленням крони сироростучих дерев, які зазначені в акті від 10 квітня 2024 року Комунальним підприємством "Агентство розвитку Гощі" пошкоджено дерева до ступеня припинення росту, чим порушено законодавство про охорону навколишнього природного середовища.
Державна екологічна інспекція Поліського округу листом від 15 квітня 2024 року за вих. № 1826/5/2-08 повідомила директора Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" щодо забезпечення прибуття відповідальної посадової особи о 10 год. 30 хв. 19 квітня 2024 року до Державної екологічної інспекції Поліського округу за адресою: м. Рівне, вул. 16 Липня, 38, 1-ий поверх, каб. 18, для дачі пояснень та складання адміністративних матеріалів по факту пошкодження дерев до ступеня припинення росту по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району. На адресу Державної екологічної інспекції Поліського округу 18 квітня 2024 року надійшов лист від Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" щодо перенесення розгляду справи (лист за вих. №18 від 18.04.2024). Державна екологічна інспекція Поліського округу, взявши до уваги лист відповідача направила повторний виклик (лист від 22.04.2024 за вих. № 1932/5/2-08) щодо необхідності забезпечити прибуття відповідальної посадової особи о 10 год. 00 хв. 29 квітня 2024 року до Державної екологічної інспекції Поліського округу за адресою: м. Рівне, вул. 16 Липня, 38, 1-ий поверх, каб. 18, для дачі пояснень та складання адміністративних матеріалів по факту пошкодження дерев до ступеня припинення росту по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненської області.
Окрім того листом від 22.04.2024 року за вих. № 1932 Державна екологічна інспекція Поліського округу відправила на адресу Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" один примірник Акту складеного за результатами проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу № 41/001405Р від 10.04.2024 року, який проведено на підставі звернення ОСОБА_1 за № 001405 від 23.03.2024, яке надійшло через Веб-сайт ЕкоЗагроза, а також повідомлено, що вищезазначений Акт розміщений на Веб-сайті ЕкоЗагроза, який має офіційну адресу в Інтернеті - https://ecozagroza.gov.ua. У вказаний в листах час відповідальна особа Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" до Інспекції не прибула. Зважаючи на викладене вище, з метою складання адміністративних матеріалів по факту пошкодження дерев в селищі Гоща по вулиці Незалежності, Державною екологічною інспекцією Поліського округу 10 травня 2024 року направлено лист за вих. № 2257/5/2-06 до ВП № 5 Рівненського РУП ГУНП в Рівненській області з проханням забезпечити явку директора або відповідальної за обрізку дерев посадової особи Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі до адміністративного приміщення Відділення поліції № 5 Рівненського районного управління поліції ГУНП в Рівненській області, про що необхідно повідомити Державну екологічну інспекцію Поліського округу. Про результати розгляду листа ВП № 5 Рівненського РУП ГУНП в Рівненській області на адресу Державної екологічної інспекції Поліського округу - не надходило. Державною екологічною інспекцією Поліського округу проведено обрахування розміру шкоди, заподіяної пошкодженням дерев до ступеня припинення росту, проведено відповідно до додатку № 1 постанови Кабінету Міністрів України від 8 квітня 1999 р. № 559 "Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів" (із змінами ПКМ № 1789 від 28.12.2001 року, № 111 від 01.02.2012 року).
Розмір шкоди, заподіяної пошкодженням до ступеня припинення росту сироростучих дерев, яке вчинене працівниками відповідача згідно з розрахунком становить 404 050 грн 00 коп. На адресу відповідача відправлено претензію № 81/11-12 від 03.06.2024 року з розрахунком шкоди щодо відшкодування збитків завданих державі. Однак претензія залишилася без задоволення. Державна екологічна інспекція Поліського округу вважає, що в діях Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентства розвитку Гощі" наявні всі складові правопорушення, а саме, факт неправомірної поведінки, наявність шкоди, наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою, а також вина.
Відтак в обґрунтування позовних вимог Державна екологічна інспекція Поліського округу посилається на те, що державі завдано збитків внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, які заявлено до стягнення з відповідача.
Ухвалою суду від 27 грудня 2024 року позовну заяву Державної екологічної інспекції Поліського округу від 24.12.2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін у змішаній (паперовій та електронній) формі, судове засідання для розгляду справи призначено на 27 січня 2025 року на 11:20 год.
13 січня 2025 року від представника відповідача через систему "Електронний суд" надійшов відзив на позовну заяву, зі змісту з якого вбачається, що відповідач заперечує позовні вимоги в повному обсязі. Зокрема відповідач зазначає, що Державною екологічною інспекцією Поліського округу не доведено те, що внаслідок протиправних дій Комунального підприємства "Агентство розвитку Гощі" було заподіяно шкоду зеленим насадженням по вул. Незалежності у селищі Гоща Рівненського району Рівненської області, оскільки омолоджувальне обрізання таких дерев відбувалося у чіткій відповідності до вимог Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, Законів України "Про благоустрій населених пунктів", "Про охорону навколишнього природного середовища" та з метою запобігання передчасному старінню таких насаджень і зниженню їх життєздатності. На думку відповідача з долучених до позову доказів, жодним чином не підтверджується наявність двох обов`язкових елементів деліктної (позадоговірної) відповідальності, таких як неправомірність поведінки особи, оскільки ріст зелених насаджень по вул. Незалежності у селищі Гоща після охолоджувального обрізання (кронування) - припинений не був, що підтверджується фотознімками долученими до даного відзиву на позовну заяву, та вина підприємства у нібито завданій шкоді навколишньому природному середовищу, оскільки акт від 10 квітня 2024 року не може бути документом, який встановлює вину відповідача, а є документом, який лише фіксує порядок проведення огляду (обстеження) зелених насаджень працівниками позивача, а про наявність іншого документу, який відповідає вимогам частини другої статті 2 КАС та є обов`язковим актом суб`єкта владних повноважень, як наприклад постанова про притягнення до адміністративної відповідальності, - позивачем у даному позові не зазначається. Відтак, відповідач вважає, що відсутність хоча б одного із перелічених елементів позадоговірної відповідальності виключає можливість притягнення до відповідальності відповідача та є достатньою правовою підставою для відмови судом у задоволенні позовних вимог позивача щодо покладання на відповідача обов`язку з відшкодування завданої навколишньому природному середовищу шкоди у розмірі 404 050 грн 00 коп. у повному обсязі.
15 січня 2025 року від представника позивача через систему "Електронний суд" надійшла відповідь на відзив, в якій підтримує позовні вимоги в повному обсязі.
27 січня 2025 року від представника відповідача через систему "Електронний суд" надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю з`явитися у судове засідання через погане самопочуття.
Ухвалою суду від 27 січня 2025 року позовну заяву Державної екологічної інспекції Поліського округу від 24.12.2024 року залишено без руху та встановлено позивачу строк на усунення недоліків позовної заяви - 5 (п`ять) днів з дня отримання даної ухвали та спосіб усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду письмової заяви із зазначенням вірного місцезнаходження відповідача.
29 січня 2025 року від Державної екологічної інспекції Поліського округу через систему "Електронний суд" надійшла заява від 29.01.2025 року про усунення недоліків з додатками.
Ухвалою суду від 31 січня 2025 року розгляд справи продовжено та призначено судове засідання на 24 лютого 2025 року на 11:50 год.
Представник позивача у судовому засіданні 24 лютого 2025 року підтримав вимоги, викладені у позовній заяві, та наполягав на їх задоволенні.
Відповідач у судове засідання 24 лютого 2025 року не з`явився, про дату, час і місце даного засідання був повідомлений належним чином, що підтверджується наявною в матеріалах справи довідкою за підписом відповідального працівника суду про доставку електронного листа, а саме ухвали суду від 27.12.2024 року, до електронного Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" (а.с. 110). В той час 21 лютого 2025 року від представника відповідача через систему "Електронний суд" надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю з`явитися у судове засідання через погане самопочуття (підвищена температура тіла, ломота у м`язах та суглобах тощо).
Розглянувши у судовому засіданні 24.02.2025 року вказане клопотання відповідача, суд відмовив в його задоволенні, так як відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Застосовуючи при розгляді справи частину 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується обов`язок добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (пункт 35 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії" (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain") від 07.07.1989).
Верховний Суд вже неодноразово у своїх рішеннях звертав увагу на те, що повноваження щодо відкладення судового розгляду на підставі поданого учасниками судового процесу клопотання є дискреційними.
Та обставина, що відповідні повноваження суду є дискреційними не створює імунітету від перевірки належності застосування судом свого розсуду при розгляді справи на предмет відповідності такого цілям та завданням, які стоять перед судом, та в аспекті відповідності таких дій принципу верховенства права як стримуючого фактору.
При цьому будь-який законодавчий припис, що встановлює певні межі розсуду, повинен бути оцінений на предмет дотримання фундаментальних вимог верховенства права, зокрема щодо співмірності (пропорційності) тій меті, за якою законом передбачене відповідне обмеження, або яке відбулось унаслідок застосування розсуду суду.
Пропорційність є загальною умовою для вирішення всіх процесуальних питань у межах дискреційних повноважень і повинна належно застосовуватись на кожній стадії правозастосування.
Оцінюючи дотримання принципу пропорційності, слід визначити, чи можливо досягти легітимної мети за допомогою заходів, які були б менш обтяжливими для прав і свобод заінтересованої особи, оскільки обмеження не повинні бути надмірними або такими, що є більшими, ніж необхідно для реалізації поставленої мети.
При цьому, судова дискреція щодо оцінки обставин, які не дають можливості особі прийняти участь у судовому засіданні, на предмет їх поважності чи неповажності для цілей відкладення судового розгляду не має абсолютних меж. Суд має враховувати конкретну ситуацію та обґрунтування особи, яка просить суд відкласти судовий розгляд, відповідне обґрунтування не має бути абстрактним, а обставини, наведені у ньому, повинні бути підтверджені належною доказовою базою. Тобто реалізація відповідної дискреції суду щодо кваліфікації наведених учасником судового процесу у клопотанні про відкладення судового розгляду обставин має здійснюватися індивідуально з урахуванням принципу верховенства права. Це зумовлено тим, що сама концепція верховенства права передбачає суд як найдієвіший інструмент її застосування, адже тільки суд може вийти за межі формального права та визначити доцільне та належне регулювання в кожній конкретній ситуації. При цьому для цілей дотримання принципу верховенства права суд повинен обирати такий варіант вирішення клопотання про відкладення судового засідання, який є максимально доцільним та справедливим у відповідній ситуації, а обраний ним процесуальний наслідок розгляду відповідного клопотання, як результат реалізації наданих йому дискреційних повноважень, завжди вимагає мотивації зробленого вибору.
Будь-яких інших поважних причин відкладення розгляду справи, зокрема, необхідність подання додаткових доказів, ознайомлення з матеріалами справи відповідачем зазначено та обґрунтовано не було.
Таким чином, оскільки матеріали справи містять належні та допустимі докази, необхідні для вирішення судом спору у даному судовому засіданні, а відповідачем не подано обґрунтованих доказів необхідності відкладення розгляду справи, суд відмовив в задоволенні клопотання відповідача про відкладення розгляду справи.
У той же час повторне відкладення розгляду справи призведе до виходу за межі встановлених чинним ГПК України строків розгляду господарських спорів та порушення вимог статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності представника відповідача.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Зі звернення на ім`я начальника Державної екологічної інспекції Поліського округу від 25 березня 2024 року вбачається, що ОСОБА_1 повідомила про те, що вздовж вул. Незалежності в селищі Гоща знищено варварською обрізкою більше 200 дерев, у зв`язку з чим просила здійснити перевірку факту порушення норм природоохоронного законодавства та притягнути винних осіб до відповідальності.
У ході розгляду звернення ОСОБА_1 за № 001405 від 23.03.2024, яке надійшло через Веб-сайт ЕкоЗагроза та звернення ОСОБА_1 від 25.03.2024, що надійшло на електронну адресу Інспекції, щодо незаконної порубки дерев в селищі Гоща Рівненського району Рівненської області, 26 березня 2024 року Державна екологічна інспекція Поліського округу скерувала на адресу Гощанської селищної ради лист за вих. № 1335/5/2-07 щодо залучення представника Гощанської селищної ради до обстеження зелених насаджень по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району.
29 березня 2024 року на адресу Держекоінспекції Поліського округу надійшов лист Гощанської селищної ради від 28.03.2024 за вих. № 05.21/782, що участь в обстеженні буде приймати - Солончук Олександр Миколайович , заступник начальника відділу земельних відносин, екології та благоустрою Гощанської селищної ради.
Окрім того у вищевказаному листі Гощанська селищна рада повідомила Інспекцію, що обрізка крон дерев по зазначеній вулиці проводилась Комунальним підприємством "Агентство розвитку Гощі".
Враховуючи вищевикладене 1 квітня 2024 року Держекоінспекцією Поліського округу направлено лист за вих. №1455/5/2-08 до Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" код ЄДРПОУ 40818898, щодо надання кандидатуру представника Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" код ЄДРПОУ 40818898 для проведення спільно з представниками Держекоінспекції Поліського округу обстеження зелених насаджень по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненської області.
На адресу Держекоінспекції Поліського округу 04 квітня 2024 року за вх. № 1544/5/2-08 надійшов лист Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" код ЄДРПОУ 40818898 від 03 квітня 2024 року за вих. № 34, що представником для проведення обстеження зелених насаджень по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненської області спільно з представниками Держекоінспекції Поліського округу буде Супрунець Леонтій Володимирович - директор Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" код ЄДРПОУ 40818898.
Наказом начальника Державної екологічної інспекції Поліського округу від 3 квітня 2024 року № 208-ОД "Про перевірку фактів" головним спеціалістам Відділу державного екологічного нагляду (контролю) природно-заповідного фонду, лісів та рослинного світу Управління державного екологічного нагляду (контролю) біоресурсів, природно-заповідного фонду, лісів, рослинного та тваринного світу Рівненської області Державної екологічної інспекції Поліського округу - державним інспекторам з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Корінцю Сергію Івановичу, Ясковцю Івану Анатолійовичу , з 3 квітня по 22 квітня 2024 року наказано здійснити перевірку фактів, викладених у зверненні громадянки ОСОБА_1 від 25.03.2024, щодо обрізки дерев в селищі Гоща по вулиці Незалежності.
Наказом начальника Державної екологічної інспекції Поліського округу від 5 квітня 2024 року № 212-ОД "Про проведення огляду (обстеження) за зверненням ОСОБА_1 на веб-сайті "ЕкоЗагроза" головним спеціалістам Відділу державного екологічного нагляду (контролю) природно-заповідного фонду, лісів та рослинного світу Управління державного екологічного нагляду (контролю) біоресурсів, природно-заповідного фонду, лісів, рослинного та тваринного світу Рівненської області Державної екологічної інспекції Поліського округу - державним інспекторам з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Ясковцю Івану Анатолійовичу, Корінцю Сергію Івановичу , Легкобиту Івану Йосиповичу у термін з 8 квітня по 19 квітня 2024 року наказано провести огляд (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, за наступними координатами: широта - 50.608044661812; довгота - 26.686301567574, за результатами якого забезпечити належне складання відповідних матеріалів.
Державною екологічною інспекцією Поліського округу відповідно до наказів від 3 квітня 2024 року № 208-ОД та від 5 квітня 2024 року № 212-ОД проведено перевірку фактів порушення природоохоронного законодавство, викладених у зверненні ОСОБА_1
10 квітня 2024 року Державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Легкобитом І.Й., Ясковцем І.А. , Корінцем С.І. в ході розгляду звернення ОСОБА_1 за № 001405 від 23.03.2024, яке надійшло через Веб-сайт ЕкоЗагроза та звернення ОСОБА_1 від 25.03.2024, що надійшло на електронну адресу Інспекції, в присутності заступника начальника відділу земельних відносин, екології та благоустрою Гощанської селищної ради Олександра Солончука та директора Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" Леонтія Супрунця, встановлено факт видалення крони сироростучих дерев породи липа у кількості 202 штуки, діаметрами в корі біля шийки кореня 20 см - 1 шт., 21 см -1 шт., 24 см - 1 шт., 26 см - 2 шт., 27 см - 1 шт., 28 см - 2 шт., 29 см - 4 шт., 30 см - 5 шт., 31 см - 7 шт., 32 см - 7 шт., 33 см - 8 шт., 34 см - 7 шт., 35 см - 12 шт., 36 см - 13 шт., 37 см - 11 шт., 38 см - 14 шт., 39 см - 8 шт., 40 см - 9 шт., 41 см - 11 шт., 42 см - 6 шт., 43 см - 6 шт., 44 см - 11 шт., 45 см - 10 шт., 46 см - 5 шт., 47 см - 10 шт., 48 см - 4 шт., 49 см - 5 шт., 50 см - 8 шт., 51 см - 2 шт., 52 см - 3 шт., 53 см - 1 шт., 54 см - 2 шт., 55 см - 1 шт., 56 см - 2 шт., 58 см - 1шт., 60 см - 1 шт., видалення крони сироростучих дерев породи горіх у кількості 8 штук, діаметрами в корі біля шийки кореня 24 см - 1 шт., 25 см - 1 шт., 28 см - 1 шт., 32 см - 1 шт., 34 см - 1 шт., 35 см - 1 шт., 37 см - 1 шт., 49 см - 1 шт. та видалення крони сироростучих дерев породи горобина у кількості 3 штуки, діаметрами в корі біля шийки кореня 27 см - 1шт., 28 см - 1шт., 32 см - 1 шт. по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненського району. Вказаними вище діями дерева пошкоджено до ступеня припинення росту.
Цей факт підтверджується Актом, складеним за результатами здійснення заходу, спрямованого на запобігання та виявлення адміністративних правопорушень від 10 квітня 2024 року та Актом, складеним за результатами проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації № 41/001405Р від 10 квітня 2024 року, а також Польовою переліковою відомістю пошкоджених дерев до ступеня припинення росту по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненської області від 10 квітня 2024 року № 1, яка відображає діаметри, категорію придатності та породу пошкоджених дерев.
Обстеженням виявлено факт видалення крони сироростучих дерев породи липа у кількості 202 штуки, діаметрами в корі біля шийки кореня 20 см - 1 шт., 21 см -1 шт., 24 см - 1 шт., 26 см - 2 шт., 27 см - 1 шт., 28 см - 2 шт., 29 см - 4 шт., 30 см - 5 шт., 31 см - 7 шт., 32 см - 7 шт., 33 см - 8 шт., 34 см - 7 шт., 35 см - 12 шт., 36 см - 13 шт., 37 см - 11 шт., 38 см - 14 шт., 39 см - 8 шт., 40 см - 9 шт., 41 см - 11 шт., 42 см - 6 шт., 43 см - 6 шт., 44 см - 11 шт., 45 см - 10 шт., 46 см - 5 шт., 47 см - 10 шт., 48 см - 4 шт., 49 см - 5 шт., 50 см - 8 шт., 51 см - 2 шт., 52 см - 3 шт., 53 см - 1 шт., 54 см - 2 шт., 55 см - 1 шт., 56 см - 2 шт., 58 см - 1шт., 60 см - 1 шт., а також видалення крони сироростучих дерев породи горіх у кількості 8 штук, діаметрами в корі біля шийки кореня 24 см - 1 шт., 25 см - 1 шт., 28 см - 1 шт., 32 см - 1 шт., 34 см - 1 шт., 35 см - 1 шт., 37 см - 1 шт., 49 см - 1 шт. та видалення крони сироростучих дерев породи горобина у кількості 3 штуки, діаметрами в корі біля шийки кореня 27 см - 1шт., 28 см - 1шт., 32 см - 1 шт. по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненського району.
Вказаний перелік пошкоджених дерев також відображено у польовій переліковій відомості від 10 квітня 2024 року № 1.
Гощанська селищна рада листом від 28.03.2024 № 05-21/782 повідомила Інспекцію, що роботи по обрізці дерев по вул. Незалежності в селищі Гоща проводилися Комунальним підприємством "Агентство розвитку Гощі".
Предметом спору у даній справі є стягнення з відповідача шкоди, внаслідок порушення норм природоохоронного законодавства.
Статтею 11 Цивільного кодексу України встановлено, що цивільні права і обов`язки виникають безпосередньо з актів цивільного законодавства, а також внаслідок завдання майнової (матеріальної) шкоди. Підставою виникнення цивільних прав і обов`язків є завдання майнової шкоди.
Згідно зі ст. 66 Конституції України кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Статтею 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ч.1 ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Згідно із ст. 10 Закону України "Про рослинний світ" спеціальне використання природних рослинних ресурсів здійснюється за дозволом юридичними або фізичними особами для задоволення їх виробничих та наукових потреб, а також з метою отримання прибутку від реалізації цих ресурсів або продуктів їх переробки.
Відповідно до ст. 25 Закону України "Про рослинний світ" охорона рослинного світу передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження просторової, видової, популяційної та ценотичної різноманітності і цілісності об`єктів рослинного світу, охорону умов їх місцезростання, збереження від знищення, пошкодження, захист від шкідників і хвороб, а також невиснажливе використання. Охорона рослинного світу здійснюється центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, власниками та користувачами (в тому числі орендарями) земельних ділянок, на яких знаходяться об`єкти рослинного світу, а також користувачами природних рослинних ресурсів.
Згідно п. 3 ч. 2 ст. 40 Закону України "Про рослинний світ" відповідальність за порушення законодавства про рослинний світ несуть особи, винні у, зокрема, протиправному знищенні або пошкодженні об`єктів рослинного світу.
Статтею 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відповідно до ст. 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища передбачають відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно зі ст. 35 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України (ст. 28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади").
Відповідно до п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 року № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
За приписами підп. "ж" підп. 2 п. 4 вказаного Положення Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, утримання і використання зелених насаджень.
Державна екологічна інспекція Поліського округу (далі - Держекоінспекція) діє на підставі Положення, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України від 20.02.2023 року № 32 (далі - Положення), згідно якого Держекоінспекція є міжрегіональним територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.
Повноваження Інспекції поширюються на територію Житомирської та Рівненської областей.
Статтею 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначена компетенція центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища, зокрема, щодо повноважень з організації і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Державна екологічна інспекція Поліського округу у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міндовкілля, дорученнями Міністра захисту довкілля та природних ресурсів, його заступників, наказами Держекоінспекції України, дорученнями Голови Держекоінспекції України, актами Житомирської та Рівненської обласних державних адміністрацій, обласних рад, іншими актами законодавства України, а також Положенням про Інспекцію.
Пунктом 2 розд. 2 Положення встановлено, що Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог екологічного законодавства. Інспекція проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням, здійснює лабораторні вимірювання (випробування). Розраховує розмір шкоди, збитків і втрат, заподіяних внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції. Вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах (п. п. 3, 7-8 Положення).
Процедуру видалення дерев, кущів, газонів і квітників на території населеного пункту визначено Порядком видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 року № 1045 (далі - Порядок № 1045).
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем проведено видалення крони сироростучих дерев, які зазначені в акті від 10.04.2024 року по вулиці Незалежності в селищі Гоща, чим пошкоджено дерева до ступеня припинення росту.
Згідно зі ст. 28 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.
Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на об`єктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів залежно від підпорядкування об`єкта благоустрою, а на земельних ділянках, переданих у власність, наданих у постійне користування або в оренду, - за рахунок коштів їх власників або користувачів відповідно до нормативів, затверджених у встановленому порядку.
Видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
Негайне видалення пошкоджених дерев або кущів (їх частин) може здійснюватися підприємствами, установами, організаціями або громадянами в разі, якщо стан таких пошкоджених зелених насаджень загрожує життю, здоров`ю громадян, а також майну громадян та/або юридичних осіб.
У містах та інших населених пунктах ведеться облік зелених насаджень та складається їх реєстр за видовим складом та віком.
Облік зелених насаджень проводиться органами місцевого самоврядування.
Правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади.
Роботи щодо видалення зелених насаджень виконуються тільки після отримання погодженого акта з територіальними органами центрального органу виконавчої влади у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Факт пошкодження сироростучих дерев в селищі Гоща Рівненського району Рівненської області по вулиці Незалежності зафіксовано Актом за результатами здійснення заходу, спрямованого на запобігання та виявлення адміністративних правопорушень, від 10 квітня 2024 року, та Актом, складеним за результатами проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації № 41/001405Р від 10 квітня 2024 року, а також Польовою переліковою відомістю пошкоджених дерев до ступеня припинення росту по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненської області від 10 квітня 2024 року № 1, яка відображає діаметри, категорію придатності та породу пошкоджених дерев.
Видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст. 28 Закону України "Про благоустрій населених пунктів").
До відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів притягаються особи, винні у знищенні або пошкодженні зелених насаджень чи інших об`єктів озеленення населених пунктів, крім випадків, передбачених статтею 28 цього Закону (п. 8 ч. 1 ст. 42 Закону України "Про благоустрій населених пунктів").
Статтею 153 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність за знищення або пошкодження зелених насаджень, окремих дерев, чагарників, газонів, квітників та інших об`єктів озеленення в межах населених пунктів, невжиття заходів для їх охорони, а також самовільне перенесення в інші місця під час забудови окремих ділянок, зайнятих об`єктами озеленення; пошкодження дерев і чагарників за межами населених пунктів, що не віднесені до лісового фонду, або їх незаконна порубка.
Об`єктом даного адміністративного проступку є суспільні відносини у сфері благоустрою та екологічної безпеки. Предмет посягання - зелені насадження та інші об`єкти озеленення населених пунктів (відповідно до Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 року №105, зелені насадження - це деревна, чагарникова, квіткова та трав`яна рослинність природного і штучного походження на визначеній території населеного пункту).
Об`єктивна сторона правопорушення виражається у знищенні або пошкодженні зелених насаджень, окремих дерев, чагарників, газонів, квітників та інших об`єктів озеленення в населених пунктах, невжитті заходів для їх охорони, а також самовільному перенесенні в інші місця під час забудови окремих ділянок, зайнятих об`єктами озеленення.
Згідно з Правилами утримання зелених насаджень у населених пунктах України, пошкодження зелених насаджень - це завдання шкоди кореневій системі, стовбуру, кроні, гілкам деревно-чагарникових порід, а також газонам, квітникам, але яка не припинила їх росту.
Суб`єктом адміністративного проступку є як громадяни, так і посадові особи.
Суб`єктивна сторона правопорушення визначається ставленням до наслідків і характеризується наявністю вини як у формі умислу, так й у формі необережності.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 16 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" від 06.09.2005 року № 2807-IV на об`єктах благоустрою забороняється, зокрема, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо.
Зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях є елементами (частинами) об`єктів благоустрою (п. 2 ч. 1 ст. 21 Закону № 2807-IV).
Згідно ч. ч. 1, 2 ст. 28 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" від 06.09.2005 року № 2807-IV охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв. Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на об`єктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів залежно від підпорядкування об`єкта благоустрою.
Державною екологічною інспекцією Поліського округу проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної видаленням дерев, відповідно до додатку № 1 постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.1999 року № 559 "Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів" (із змінами ПКМ № 1789 від 28.12.2001 року, № 111 від 01.02.2012 року).
Згідно п. 4 примітки до додатку 1 постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.1999 року № 559 "Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів" (із змінами ПКМ № 1789 від 28.12.2001 року, № 111 від 01.02.2012 року), до категорії пошкоджених до ступеня припинення росту належать дерева з переломом стовбура, обдиром кори понад 30 відсотків його периметра незалежно від довжини за висотою стовбура, обшморгом крони більше половини її довжини, обдиром та обломом скелетних коренів понад половину периметра стовбура, а також повалені дерева та ті, що мають нахил, спричинений дією антропогенних факторів, більше 30 відсотків від вертикальної осі, та зрубані та викорчувані чагарники.
Розмір шкоди, заподіяної внаслідок пошкодження дерев до ступеня припинення росту породи липа у кількості 202 штуки, діаметрами в корі біля шийки кореня 20 см - 1 шт., 21 см -1 шт., 24 см - 1 шт., 26 см - 2 шт., 27 см - 1 шт., 28 см - 2 шт., 29 см - 4 шт., 30 см - 5 шт., 31 см - 7 шт., 32 см - 7 шт., 33 см - 8 шт., 34 см - 7 шт., 35 см - 12 шт., 36 см - 13 шт., 37 см - 11 шт., 38 см - 14 шт., 39 см - 8 шт., 40 см - 9 шт., 41 см - 11 шт., 42 см - 6 шт., 43 см - 6 шт., 44 см - 11 шт., 45 см - 10 шт., 46 см - 5 шт., 47 см - 10 шт., 48 см - 4 шт., 49 см - 5 шт., 50 см - 8 шт., 51 см - 2 шт., 52 см - 3 шт., 53 см - 1 шт., 54 см - 2 шт., 55 см - 1 шт., 56 см - 2 шт., 58 см - 1шт., 60 см - 1 шт., а також видалення крони сироростучих дерев породи горіх у кількості 8 штук, діаметрами в корі біля шийки кореня 24 см - 1 шт., 25 см - 1 шт., 28 см - 1 шт., 32 см - 1 шт., 34 см - 1 шт., 35 см - 1 шт., 37 см - 1 шт., 49 см - 1 шт. та видалення крони сироростучих дерев породи горобина у кількості 3 штуки, діаметрами в корі біля шийки кореня 27 см - 1шт., 28 см - 1шт., 32 см - 1 шт. по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненського району, яке вчинене працівниками Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі", згідно розрахунку становить 404 050 грн 00 коп.
На адресу відповідача відправлено претензію № 81/11-12 від 03.06.2024 року з розрахунком шкоди щодо відшкодування збитків завданих державі.
Статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Притягнення винних до відповідальності за порушення природоохоронного законодавства, не звільняє від обов`язку відшкодування збитків.
Частиною 1 ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Так, ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Загальними підставами для покладення відповідальності на особу, яка заподіяла шкоду, за змістом ст. 1166 Цивільного кодексу України, є: протиправна поведінка особи, що заподіяла шкоду, шкідливий результат такої поведінки, тобто настання, наявність самої шкоди, причинний зв`язок між протиправною поведінкою і настанням шкоди та вина особи у заподіянні шкоди.
У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. В свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.
Питання про наявність або відсутність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи і шкодою має бути вирішено судом шляхом оцінки усіх фактичних обставин справи.
Аналогічна позиція щодо застосування вимог законодавства щодо стягнення шкоди завданої порушенням вимог природоохоронного законодавства наведена в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 11.11.2019 року у справі № 925/856/18.
Дослідивши матеріали справи та з`ясувавши доводи сторін, суд дійшов висновку, що в діях Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" наявні всі складові правопорушення, а саме, факт неправомірної поведінки, наявність шкоди, наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою, а також вина.
Відповідно до ч. 2 ст. 1166 Цивільного кодексу України, особа, яка завдала шкоду, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини.
Вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної природному середовищу слід виходити з презумпції вини правопорушника. Позивач не повинен доводити наявність вини відповідача, навпаки, відповідач повинен довести, що шкоду завдано не з його вини, або ж у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.
Однак, відповідачем не надано до суду належних та допустимих доказів у розумінні ст. ст. 76, 77 ГПК України, які б спростовували його вину у завданій шкоді та підтверджували відсутність порушення природоохоронного законодавства.
У діях відповідача наявні всі підстави для покладення на нього відповідальності за заподіяну шкоду, зокрема: факт неправомірної поведінки, наявність шкоди, наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою, а також вина, що підтверджується Актом, складеним за результатами здійснення заходу спрямованого на запобігання та виявлення адміністративних правопорушень, від 10 квітня 2024 року, а також Польовою переліковою відомістю пошкоджених дерев до ступеня припинення росту по вулиці Незалежності в селищі Гоща Рівненського району Рівненської області від 10 квітня 2024 року № 1.
Отже відповідачем порушено вимоги природоохоронного законодавства внаслідок власних дій. У спірних правовідносинах наявні всі елементи складу правопорушення.
Дії посадових осіб Держекоінспекції щодо складання акту перевірки, складання розрахунків збитків та пред`явлення претензії щодо добровільного відшкодування збитків відповідачем в порядку адміністративного судочинства не оскаржувались, а отже у спірних правовідносинах наявні всі елементи складу цивільного правопорушення.
Враховуючи зазначене, вбачається, що позов про відшкодування збитків завданих державі є обґрунтований та доведений належними та допустимими доказами, а доводи позивача відповідачем не спростовані.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища передбачають відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Окрім цього ст. 11 Закону України "Про державний бюджет на 2024 рік" встановлено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2024 рік у частині доходів є надходження, визначені ч. 3 ст. 29 Бюджетного кодексу України.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності зараховуються до спеціального фонду місцевих бюджетів, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.
Таким чином, шкода, заподіяна порушенням природоохоронного законодавства, відшкодовується шляхом перерахування коштів на єдиний розподільчий казначейський рахунок відповідної місцевої ради, на адміністративній території якої скоєно правопорушення, на користь зведеного бюджету, із якого місцевим органом Державної казначейської служби України в подальшому розподіляються конкретні суми коштів до Державного, обласного та місцевого бюджетів у вказаному вище співвідношенні.
З огляду на викладене, шкода, заподіяна порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, підлягає відшкодуванню до відповідних бюджетів органів місцевого самоврядування за місцем заподіяння такої шкоди, в даному випадку на спеціальний фонд Гощанської селищної територіальної громади Рівненської області.
Кошти, які має сплатити відповідач надійдуть до Державного бюджету України, а саме фонду охорони навколишнього природного середовища Гощанської селищної територіальної громади Рівненської області та можуть бути використані для реалізації природоохоронних заходів.
Бюджетна система України - сукупність державного бюджету та місцевих бюджетів, побудована з урахуванням економічних відносин, державного і адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права.
Згідно з ст. 9 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" кожний громадянин України має право на безпечне для його життя та здоров`я навколишнє природне середовище.
Громадяни України зобов`язані берегти природу, охороняти, раціонально використовувати її багатства відповідно до вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, не порушувати екологічні права і законні інтереси інших суб`єктів.
Враховуючи вищевикладене, оскільки перевірку та складені розпорядчі документи Державною екологічною інспекцією Поліського округу проведено у відповідності до правових та організаційних засад визначених законодавством України, зокрема Законами України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про благоустрій населених пунктів", - звернення позивача до суду з даним позовом спрямоване на забезпечення дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності та відшкодуванні шкоди, заподіяної державі відповідачем, що є економічним заходом забезпечення охорони навколишнього природного середовища.
Щодо інших доказів, доводів та заперечень сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010 року).
Відповідно до ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
За результатами з`ясування обставин, на які позивач посилався як на підставу своїх вимог, а відповідач своїх заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст. ст. 75-79, 86 ГПК України, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову та про стягнення з відповідача шкоди завданої навколишньому природному середовищу в розмірі 404 050 грн 00 коп. та перерахування на р/р UA358999980333189331000017507 ГУК у Рівненській області/Гощанська селищна ТГ/24062100 код за ЄДРПОУ - 38012494.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Частиною 1 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу з 1 січня складає 3 028 грн 00 коп.
Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" ставка судового збору за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру ставка судового збору становить - 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ч. 3 до ст. 4 Закону України "Про судовий збір", при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Враховуючи, що позивачем заявлено одну вимогу майнового характеру, за яку судовий збір становить 1,5 відсотка від ціни позову (6 060 грн 75 коп.), та позовну заяву подано через систему "Електронний суд", відповідно останній зобов`язаний був сплатити при поданні позову до суду, судовий збір в розмірі 4 848 грн 60 коп., так як у даному випадку застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору (6 060,75*0,8).
Як вбачається з матеріалів справи, при поданні позову Державною екологічною інспекцією Поліського округу було сплачено 4 848 грн 60 коп. судового збору, що підтверджується платіжною інструкцією від 20 грудня 2024 року № 827.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
З огляду на зазначене, враховуючи, що позов визнано обґрунтованим судом в повному обсязі, судові витрати у справі по сплаті судового збору в розмірі 4 848 грн 60 коп. покладаються на відповідача у справі.
Керуючись ст. ст. 73-79, 91, 123, 129, 202, 222, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" (35400, Рівненська обл., Рівненський р-н, селище Гоща, вул. Східна, будинок 6-А, код ЄДРПОУ 40818898) шкоду завдану навколишньому природному середовищу в розмірі 404 050 (чотириста чотири тисячі п`ятдесят) грн 00 коп. та перерахувати на р/р UA358999980333189331000017507 ГУК у Рівненській області/Гощанська селищна ТГ/24062100 код за ЄДРПОУ 38012494.
Стягнути з Комунального підприємства Гощанської селищної ради "Агентство розвитку Гощі" (35400, Рівненська обл., Рівненський р-н, селище Гоща, вул. Східна, будинок 6-А, код ЄДРПОУ 40818898) на користь Державної екологічної інспекції Поліського округу (10014, м. Житомир, вул. Леха Качинського, буд. 12-А, код ЄДРПОУ 42163803) витрати по оплаті судового збору в розмірі 4 848 (чотири тисячі вісімсот сорок вісім) грн 60 коп.
Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було проголошено скорочене (вступну та резолютивну частини) рішення суду або якщо розгляд справи (вирішення питання) здійснювався без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено та підписано 3 березня 2025 року.
Суддя Політика Н.А.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2025 |
Оприлюднено | 05.03.2025 |
Номер документу | 125525628 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Політика Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні