Рішення
від 03.03.2025 по справі 320/20321/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 березня 2025 року м. Київ справа №320/20321/24

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МХТК»

до Головного управління ДПС у м. Києві

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «МХТК» звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, в якому просить суд:

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві № 00059300702 від 30.01.2024, за основним податковим зобов`язанням 1 847 848,00 грн, за штрафними санкціями 461 962,00 грн;

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві № 00059320702 від 30.01.2024, штраф 44 533,50 грн;

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві № 00059310702 від 30.01.2024, за основним зобов`язанням 1 833 273,00 грн, штрафні санкції 458 318,00 грн;

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві № 00059330802 від 30.01.2024 на суму 154,00 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що на підставі наказу ГУ ДПС у м. Києві № 5318-п від 30.10.2023 була проведена планова документальна ТОВ «МХТК» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.04.2017 по 30.09.2023. За результатами перевірки складено акт документальної планової виїзної перевірки № 85156/26-15-07-02-01-03/34405192 від 22.12.2023. З урахуванням висновків акта перевірки№ 85156/26-15-07-02-01-03/34405192 від 22.12.2023 прийнято наступні податкові повідомлення-рішення:

№00059300702 від 30.01.2024, за основнім податковім зобов`язанням 1 847848,00 грн, за штрафними санкціями 461 962,00 грн податок на прибуток;

№00059320702 від 30.01.2024, штраф 44 533,50 грн (відсутність складання та реєстрації податкових накладних);

№00059310702 від 30.01.2024, за основним податковим зобов`язанням з податку на додану вартість 1 833 2 73,00грн, штрафні санкції 458 318,00 грн.

№00059330802 від 30.01.2024, за основним зобов`язанням завищено суму від`ємного значення об`єкту оподаткування на 154,00 грн.

Вважає вказані податкові повідомлення-рішення протиправними, оскільки вони винесені на підставі акта податкової перевірки, проведеної із порушенням вимог Податкового кодексу України, висновки акта не узгоджуються з існуючою судовою практикою щодо розгляду зазначених спірних правовідносин, а тому такі рішення підлягають скасуванню як незаконні. Просить суд задовольнити позов.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07 травня 2024 року, позовну заяву розподілено судді Жуковій Є.О.

13 травня 2024 року зазначену позовну заяву було фактично передано судді Жуковій Є.О.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14 травня 2024 року відкрито провадження у справі №320/20321/24, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

28 травня 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від ГУ ДПС у м. Києві надійшов відзив на позовну заяву.

Відповідач у відзиві просить відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки перевіркою встановлено відсутність визнання доходу по протермінованій кредиторській заборгованості по постачальникам ПП «МТІ» на суму 4 129 320 грн та ПП «АМБРОЗІЯ» на суму 3 869 436 грн. Суми ПДВ по операціям із постачання товарів/послуг при взаємовідносинах із ПП «МТІ» (код СДРПОУ 36798441) та ПП «АМБРОЗІЯ» (код ЄДРПОУ 32850778) включені ТОВ «МХТК» до складу податкового кредиту декларацій з ПДВ попередніх періодів. Перевіркою встановлено, що суми ПДВ по операціям із постачання товарів/послуг при взаємовідносинах із ПП «МТІ» та ПП «АМБРОЗІЯ» включено ТОВ «МХТК» до складу податкового кредиту по деклараціях з ПДВ попередніх періодів. Перевіркою встановлено факт відсутності компенсації ТОВ «МХТК» вартості поставлених послуг/товарів, у тому числі у зв`язку із припиненням діяльності постачальника цих послуг/товарів та закінчення строку позовної давності, коригування податкового кредиту декларацій з ПДВ, у зв`язку із зміною компенсації вартості товарів з 7 998 756 грн до 0 грн. Просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду постановленою 20 листопада 2024 року без видалення до нарадчої кімнати вирішено здійснювати розгляд справи в порядку письмовому провадженні.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

На підставі наказу ГУ ДПС у м. Києві № 5318-п від 30.10.2023 проведена планова документальна ТОВ «МХТК» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.04.2017 по 30.09.2023, валютного - за період з 01.04.2017 по 30.09.2023, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - за період з 01.01.2011 по 30.09.2023 та іншого законодавства за відповідний період, про що складено акт перевірки від 22.12.2023 №85156 /26-15-07-02-01-03/34 405192.

Згідно висновків акта перевірки встановлено наступні порушення:

1. пункту 44.1, пункту 44.2, пункту 44.6 статті 44, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ, зі змінами та доповненнями, пункту 5, пункту 7, пункту 21 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Доходи», пункту 5 Положення (стандарт) 41 бухгалтерського обліку II «Зобов`язання», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 січня 2000 року № 20, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 лютого 2000 року за № 85/4306, пункту 5, пункту 7 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», що затверджені наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 №318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 за № 27/4248, в результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 1 847 848 грн , в тому числі:

за 2018 рік на суму 407841 грн;

за 2022 рік на суму 231 грн;

за три квартали 2023 року на суму 1 439 776 грн.

2. пункту 44.1, пункту 44.2, пункту 44.6 статті 44, пункту 188.1 статті 188, пункту 192.1 статті 192, пункту 198.1, пункту 198.2, пункту 198.3, пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 Податкового кодексу України, підпункту 2 пункту 3 Розділу V «Порядок заповнення податкової декларації» Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 29.01.2016 за № 159/28289 що призвело до:

заниження податку на додану вартість, що підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету всього на суму 1 833 273 грн, в тому числі по періодам: травень 2017 на суму 10830 грн; липень 2017 на суму 5623 грн; вересень 2017 на суму 4327 грн; жовтень 2017 на суму 18646 грн; січень 2018 на суму 5812 грн; березень 2018 на суму 8796 грн; квітень 2018 на суму 10066 грн; травень 2018 на суму 157 грн; червень 2018 на суму 14980 грн, вересень 2018 на суму 4762 грн; листопад 2018 на суму 509 грн; січень 2019 на суму 22080 грн; травень 2019 на суму 12164 грн; липень 2019 на суму 33605 грн; січень 2020 на суму 17866 грн; березень 2020 на суму 175841 грн; квітень 2020 на суму 500 грн; липень 2020 на суму 61388 грн; вересень 2020 на суму 15249 грн, липень 2021 на суму 9322 грн; листопад 2021 на суму 8542 грн; листопад 2022 па суму 4089 грн; березень 2023 на суму 54835 грн; травень 2023 на суму 312 грн; вересень 2023 на суму 1332972 грн;

завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 Декларації) всього на суму 154 грн, в тому числі: вересень 2023 на суму 154 грн.

3.пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ, із змінами та доповненнями, в зв`язку із не реєстрацією в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних на загальну суму ПДВ 500 271 грн, в т.ч. по періодам: квітень 2017 на суму 8 879 грн; травень 2017 на суму 1 951 грн; червень 2017 на суму 4 026 грн; липень 2017 на суму 1 597 грн; вересень 2017 на суму 4 590 грн; жовтень 2017 на суму 18383 грн; січень 2018 на суму 5 812 грн; березень 2018 на суму 8 796 грн; квітень 2018 на суму 10 066 грн; травень 2018 на суму 157 грн; червень 2018 на суму 14 980 грн; вересень 2018 на суму 4 762 грн; листопад 2018 на суму 509 грн; грудень 2018 на суму 20 456 грн; січень 2019 на суму 1 624 грн; березень 2019 на суму 8 146 грн; квітень 2019 на суму 1 538 грн; травень 2019 на суму 2 480 грн; червень 2019 на суму 17 691 грн; липень 2019 на суму 15 914 грн; січень 2020 на суму 17 836 грн; лютий 2020 на суму 17 320 грн; березень 2020 на суму 15 8521 грн; квітень 2020 на суму 500 грн; травень 2020 на суму 29 147 грн; червень 2020 на суму 5 797 грн; липень 2020 на суму 25 444 грн; серпень 2020 на суму 1 494 грн; вересень 2020 на суму 13 755 грн; січень 2021 на суму 2 074 грн; червень 2021 на суму 9 966 грн; липень 2021 на суму 1 011 грн; вересень 2021 на суму 2 495 грн; листопад 2021 но суму 2 318 грн; листопад 2022 на суму 4 089 грн; грудень 2022 на суму 54 835 грн; травень 2023 на суму 312 грн, у зв`язку з чим застосовано штраф у сумі 44 533,50 грн.

З урахуванням висновків акта перевірки№ 85156/26-15-07-02-01-03/34405192 від 22.12.2023 прийнято наступні податкові повідомлення-рішення:

№00059300702 від 30.01.2024, за основнім податковім зобов`язанням 1 847848,00 грн, за штрафними санкціями 461 962,00 грн податок на прибуток;

№00059320702 від 30.01.2024, штраф 44 533,50 грн (відсутність складання та реєстрації податкових накладних);

№00059310702 від 30.01.2024, за основним податковим зобов`язанням з податку на додану вартість 1 833 2 73,00грн, штрафні санкції 458 318,00 грн.

№00059330802 від 30.01.2024, за основним зобов`язанням завищено суму від`ємного значення об`єкту оподаткування на 154,00 грн.

Рішенням ДПС України від 09.04.2024 № 10118/6/99-00-06-01-01-06 було залишено без змін податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у м. Києві від 30.01.2024 № 00059320702, 00059300702, 00059310702, а скаргу без задоволення.

Не погоджуючись із податковими повідомленнями-рішеннями від 30.06.2024 №00059300702, №00059320702, №00059310702, №00059330802, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).

Пунктом 102.1 статті 102 ПК України визначено, що контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації або уточнюючої декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань, в межах поданих уточнень, за такою податковою декларацією протягом 1095 днів (2555 дня - у разі проведення перевірки відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу) з дня подання уточнюючого розрахунку (декларації).

У разі виявлення за результатами перевірки порушень інших вимог податкового законодавства, безпосередньо не пов`язаних з декларуванням податкових зобов`язань платником податків, а також порушень вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків не пізніше 1095 дня з дня вчинення відповідного правопорушення.

З місцевих податків та/або зборів, за якими передбачено подання річної податкової декларації, контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право за результатами перевірки самостійно визначити суму грошових зобов`язань, у разі виявлення ним за результатами перевірки заниження суми визначеного платником податків податкового зобов`язання з цих податків, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати цих податків, визначених відповідними розділами цього Кодексу.

Пунктом 102.2 статті 102 ПК України передбачено, що грошове зобов`язання може бути нараховане або провадження у справі про стягнення такого податку може бути розпочате без дотримання строку давності, визначеного в абзаці першому пункту 102.1 цієї статті, якщо:

податкову декларацію за період, протягом якого виникло податкове зобов`язання, не було подано;

посадову особу платника податків (фізичну особу - платника податків) засуджено за ухилення від сплати зазначеного грошового зобов`язання або у кримінальному провадженні винесено рішення про його закриття з нереабілітуючих підстав, яке набрало законної сили.

При цьому, для визначення перевіряємого періоду податкової перевірки крім вищевказаних вимог необхідно враховувати наступні внесені зміни до Законів України, а саме:

1) Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОУЮ-19)» від 17.03.2020 № 533-1Х, підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу доповнено пунктами 52і - 525.

Відповідно до пункту 52-2, на період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупинено перебіг строків давності, передбачених статтею 102 Кодексу.

2) Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)» від 13.05.2020 № 591 IX, до розділу XX «Перехідні положення» Кодексу внесено зміни, у т.ч. змінено період зупинення перебігу строків давності, передбачених статтею 102 Кодексу, а саме встановлену дату 31 травня 2020 року змінено на дату по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID -19).

3) Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-ІХ:

дія пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу зупиняється на період дії воєнного, надзвичайного стану.

статтю 102 доповнили пунктом 102.9 такого змісту: «На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи».

4) Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» від 30.06.2023 № 3219-ІХ внесені зміни, у т.ч.:

пункт 102.9 статті 102 виключено;

розділ XX «Перехідні положення» доповнено підпунктом 69.36 наступного змісту: «Для контролюючого органу та платників податків зупиняється відлік строку давності щодо документальних планових та позапланових перевірок, які не передбачені підпунктами 69.2-1 та 69.35.

Для платників податків продовжуються строки зберігання документів та інформації, визначених пунктом 44.1 статті 44 Кодексу, на період зупинення відліку строку давності, передбаченого абзацом першим цього підпункту».

Довідково, положеннями підпункту 69.2 і установлено, що тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ, документальні позапланові перевірки проводяться виключно на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 (у частині документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України та/або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють свою діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги), 78.1.2 (у частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.9, 78.1.12, 78.1.14 - 78.1.16, 78.1.21 та 78.1.22 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, та/або документальні позапланові перевірки платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.

Підпунктом 69.35 установлено, що тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02. 2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ, до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені виключно:

платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;

платники податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);

платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги.

З огляду на наведене з 18.03.2020 для контролюючого органу та платників податків залишається зупинений відлік строку давності щодо строку документальних планових та позапланових перевірок, які не передбачені підпунктами 69.2-1 та 69.35 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

В ході проведення перевірки ТОВ «МХТК» за перевіряємий період з 01.04.2017 по 30.09.2023, на підставі наданого регістра бухгалтерського обліку по рахунку 631 «Розрахунки і вітчизняними постачальниками» встановлено, що станом на 01.04.2017 та на 10.09.2023 обліковується кредиторська заборгованість перед постачальниками:

ПП «МТІ» (код ЄДРПОУ 36798441) на суму 4 129 320грн;

ПП «АМБРОЗІЯ» (код ЄДРПОУ 32850778) на суму 3 869 436грн.

Суми ПДВ по операціям із постачання товарів/послуг при взаємовідносинах із ПП «МТІ» (код ЄДРПОУ 36798441) та ПП «АМБРОЗІЯ» (код ЄДРПОУ 32850778), включені ТОВ «МХТК» до складу податкового кредиту декларацій з ПДВ попередніх періодів.

Під час проведення перевірки та станом на дату реєстрації акта перевірки ТОВ «МХТК» не надано первинні документи та договори, на підставі яких виникла вказана в регістрах бухгалтерського обліку по рахунку 631 «розрахунки з вітчизняними постачальниками» заборгованість по ПП «МТІ» (код ЄДРПОУ 36798441) на суму 4 129 320 грн та ПП «АМБРОЗІЯ» (код ЄДРПОУ 32850778) на суму 3 869 436 грн.

З метою отримання до перевірки первинних документів та договорів відповідно по яким обліковується вказана заборгованість по регістру бухгалтерського обліку, посадовим особам ТОВ «МХТК» вручено запити від 27.11.2023 № 1/26-15-07-02-01.

У зв`язку із не наданням до перевірки запитуваних документів, в останній день терміну проведення перевірки складено акт про ненадання до перевірки запитуваних документів від 15.12.2023.

Також, на запит від 27.11.2023 № 1/26-15-07-02-01 ТОВ «МХТК» листом надано пояснення, а саме: «...Так звісно згідно даних бухгалтерських регістрів така заборгованість по даним підприємствам існує. Заборгованість виникла в ході ведення господарської діяльності нашого підприємства з ПП «Амброзія» (код 32850778) та ПП «МТІ» (код 36798441) вони забезпечували збільшення збуту продукції нашого основного виду діяльності.

Дана заборгованість тягнеться ще з періоду, який не потрапив в перевіряємий період і зі сторони ДПС виникло питання за період, який не підлягає перевірці згідно наказу №5318-0 від 30.10.2023. ТОВ «МХТК» планує погасити заборгованість перед ПП «Амброзія» (код 32850778) в сумі 3 869 436 грн та перед ПП «МТІ» (код 36798441) в сумі 4 129 320 грн, і планує закрити своє зобов`язання перед контрагентами. Зв`язок з цими підприємствами був і велася домовленість про збільшення строків давності кредиторської заборгованості в усній формі. На даний час зв`язок з керівництвом цих підприємств перерваний, так як з 24.02.2022 відбулося країною агресором повномасштабне вторгнення на територію України та оголошено по всій території військовий стан, фізичні особи чоловічої статі з 18-60 років можуть бути призвані до служби в українську армію та захисту своєї батьківщини. Після закінчення війни та бойових дій на території України, маємо надію, що зв`язок з цими людьми відновиться і кредиторська заборгованість буде погашена.

Щодо надання документального підтвердження кредиторської заборгованості, то згідно з наказом 35318-0 від 30.10.2023 Головного управління ДПС в м. Києві Про проведення документальної планової виїзної перевірки, перевіряємий період становить з 01.04.2017 по 30 09 2023. Так як кредиторська заборгованість перед ПП «Амброзія»(код 32850778) в сумі 3 869 436 грн та ПП «МТІ» (код 36798441) в сумі 4 129 320 грн виникла ще до 01.04.2017 і не попадає по даті її виникнення в перевіряємий період згідно з договорами і первинними документами, які створені і оприбутковані до 01.04.2017, саме тому ми вважаємо, що законодавчо визначених підстав для надання документів податковий орган не навів...».

ПП «АМБРОЗІЯ» (код ЄДРПОУ 32850778) перебуває на обліку ГУ ДПС у м. Києві, свідоцтво ПДВ №100240609 анульовано - 03.09.2014.

Відповідно до відомостей отриманих з ЄДР стан платника - 7, до ЄДР внесено запис про відсутність підтвердження відомостей.

Також, відповідно до наявної податкової інформації перевіркою встановлено « 27.06.2014. було здійснено виїзд на юридичну адресу підприємства з метою вручення наказу про проведення документальної позапланової виїзної перевірки від 27.06.2014 №1967 підприємству ПП«Амброзія», щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків ТОВ «Главм`ясторг» (ЄДРПОУ 36087924) та ПП «Горизонт-КПС»(ЄДРПОУ 33488257) за листопад 2013 року.

Згідно свідоцтва про державну реєстрацію від 10.03.2004 №10701060007013296, виданого Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією, ПП «Амброзія» (п.н.З2850778), зареєстроване за адресою: 01103, м. Київ, Печерський район, проїзд Військовий, буд. 1/8.

Підприємство не знаходиться за юридичною адресою, у зв`язку з чим, складено акт про відсутність місцезнаходження за юридичною адресою та неможливість вручення наказу про проведення документальної позапланової виїзної перевірки від 27.06.2014 №1349/26-55-22-10.

До слідчого управління фінансових розслідувань ДПІ у Печерському р-ні ГУ Міндоходів у м. Києві направлено запит на встановлення місцезнаходження від 26.06.2014 №1139/9/26-55-22-10...».

Отже, враховуючи наведене перевіркою встановлено відсутність визнання доходу по протермінованій кредиторській заборгованості по постачальникам ПП «МТІ» (код ЄДРПОУ 36798441) на суму 4 129 320 грн та ПП «АМБРОЗІЯ» (код ЄДРПОУ 32850778) на суму 3 869 436 грн.

Таким чином, на порушення пункту192.1 статті 192, пункту 198.1 статті 198, пункту 200.1 пункту 200.2 статті 200 ПК України ТОВ «МХТК» не відкоригувало суму податкового кредиту ПДВ з вартості товарів/послуг, отриманих від ПП «МТІ» та ПП «АМБРОЗІЯ», внаслідок чого завищено податковий кредит декларацій з ПДВ на загальну суму 1 333 126 грн за вересень 2023 року.

Тобто, перевіркою встановлено не дотримання ТОВ «МХТК» вимог податкового законодавства.

Відповідно до вимог підпункту 14.1.257 пункту 14.1 статті 14 Кодексу передбачено, що безповоротна фінансова допомога - це:

сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів;

сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;

сума заборгованості одного платника податків перед іншим платником податків, що

не стягнута після закінчення строку позовної давності;

основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику податків без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокові облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених (списаних).

Відповідно до статті 257 Цивільного кодексу України загальну позовну давність встановлено тривалістю у три роки.

Відповідно до вимог пункту 44.1 статті 44 Кодексу передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Згідно з пунктом 44.2 статті 44 ПК України встановлено що для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Також, пунктом 44.6 статті 44 ПК України передбачено, що у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в пункті 86.7 статті 86 цього Кодексу, платник податків не надає посадовим і; особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого попадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій І звітності, вважаються, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.

Відповідно до вимог підпункту. 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Кодексу встановлено, що об`єктом Оподаткування є: прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування прибутку або збитку, визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.

Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом збільшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається:

зменшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку);

збільшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).

Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається:

збільшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку);

зменшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).

Відповідно до статті 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності [підприємства. бухгалтерський облік є обов`язковім видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична ти інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Згідно з статтею 4 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» одним із принципів бухгалтерського обліку та фінансової звітності є повне висвітлений - фінансова звітність повинна містити всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки господарських операцій та подій, здатних вилинути на рішення, що приймаються на її основі.

Пунктом 5 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 року №290, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.12.1999 за № 860/4153 встановлено що дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов`язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком І зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу' може буз и достовірно визначена.

Разом з тим, пунктом 21 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 року №290, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.12.1999 за № 860/4153, передбачено, що дохід відображається в бухгалтерському обліку в сумі справедливої вартості активів, що отримані або підлягають отриманню.

Якщо безоплатно отриманий актив забезпечує надходження економічних вигід протягом кількох звітних періодів, то доходи визнаються на систематичній основі (наприклад, у сумі нарахованої амортизації) протягом тих звітних періодів, коли надходять відповідні економічні вигоди.

Також, п.5 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку II «Зобов`язання», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 січня 2000 року № 20, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 лютого 2000 року за № 85/4306 визначено, що зобов`язання визнається, якщо його оцінка може бути достовірно визначена та існує ймовірність зменшення економічних вигод у майбутньому внаслідок його погашення. Якщо на дату балансу раніше визначене зобов`язання не підлягає погашенню, то його сума включається до складу доходу звітного періоду.

Таким чином, в порушення вимог пункту 44.1, пункту 44.6 статті 44, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК України зі змінами та доповненнями; пункту 5, пункту 21 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 №290, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.12.1999 за № 860/4153; пункту 5 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 11 «Зобов`язання», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 січня 2000 року № 20, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 лютого 2000 року за №85/4306, встановлено заниження задекларованих ТОВ «МХТК» ряд. 01 «Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку» та ряд.02 «Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (+, -)» податкової декларації з податку на прибуток підприємства, на загальну суму 7 998 756 грн.

Перевіркою встановлено, що в період з 01.01.2018 по 06.03.2018 ТОВ «МХТК» здійснювало господарські операції з контрагентами-постачальниками, а саме «МОL НUNGARIAN OIL AND PUBLIC LIMITED COMPANY» (Угорщина).

Операції, здійснені між ТОВ «МХТК» та вищенаведеним контрагентом-нерезидентом за період з 01.01.2018 по 06.03.2018, відповідають підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті140 ПК України:

нерезидент зареєстрований в Угорщині, яка, відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України (зі змінами та доповненнями), входить до затвердженого переліку держав (територій), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1045 (зі змінами та доповненнями).

В 2018 році до Переліку № 1045 внесені зміни постановами Кабінету Міністрів України: від 31 січня 2018 року № 108 «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 № 1045», згідно з якою з Переліку №1045 виключено Угорщину з 07.03.2018.

Отже, для визнання у 2018 році господарських операцій платника податків з нерезидентом контрольованими застосовується Перелік №1045 зі змінами та доповненнями, за умови дотримання вартісного критерію, встановленого підпунктом 39.2.1.7 підпунктом 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України. При цьому обсяг таких операцій розраховується за період перебування держави (території) у переліку.

Згідно з підпунктом 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК України об`єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.

Податкові різниці, шо виникають при здійсненні фінансових операцій, на які збільшується фінансовий результат податкового (звітного) періоду визначено пунктом 140.5 статті 140 ПУ України.

Підпунктом 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 ПК України передбачено збільшення фінансового результату податкового (звітного) періоду на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг, придбаних у:

нерезидентів зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу;

нерезидентів, організаційно-правова форма яких включена до переліку затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.

Вимоги цього підпункту не застосовуються платником податку, якщо операція не є контрольованою та сума таких витрат підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої статтею 39 цього Кодексу, але без подання звіту.

В ході проведення перевірки ТОВ «МХТК» з метою перевірки дотримання вимог підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 Податкового Кодексу України, вручено директору Горбань І. А. запит від 15.12.2023 № б/н щодо надання підтвердження придбання товарів (робіт, послуг) за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» по взаємовідносинам з переліченими контрагентами-нерезидентами.

Під час проведення перевірки ТОВ «МХТК» не надано відповідь щодо підтвердження придбання товарів (робіт, послуг) за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» по взаємовідносинах з «МОL НUNGARIAN OIL AND PUBLIC LIMITED COMPANY» (Угорщина).

Враховуючи вищевикладене, суд погоджується із висновками контролюючого органу, що ТОВ «МХТК» не дотримано вимоги підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 ПК України, та не збільшено фінансовий результат податкового (звітного) періоду на суму 30 відсотків вартості товарів, придбаних у перелічених контрагентів-нерезидентів на загальну суму 2 247 135 грн, у тому числі: за 2018 рік з контрагентом «МОL НUNGARIAN OIL AND PUBLIC LIMITED COMPANY» (Угорщина) (р.3.1.6.1 додатку РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємств) на суму 2 247 135 грн.

Перевіркою встановлено порушення в частині формування Додатку РІ відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 Кодексу, а саме заниження показників в Додатку РІ на суму 2 247 135 грн., в т.ч. по роках:

2018 рік - 2 247 135 грн (р. 3.1.6.1), що призвело до заниження податку на прибуток на загальну суму 404 484 грн.

Відповідальними за фінансово-господарську діяльність за період, в якому виявлено порушення, був директор ТОВ «МХТК» Горбань І. А. (РНОКПІІ НОМЕР_1 ).

Відповідно до пункту 109.1 статті 109 Кодексу, податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього) контролюючих органів га/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у| випадках, прямо передбачених ним Кодексом. Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

З мстою доведення чи спростування умислу у діях платника податку в момент вчинення податкового правопорушення на ТОВ «МХТК» надано запит № 6/26-15-07-02-01 від 15.12.2023.

На запит - опитування від 15.12.2023 № 6/26-15-07-02-01 ТОВ «МХГК» відповіді не надано.

Керівник підприємства безпосередньо здійснював контроль за веденням бухгалтерського обліку від початку здійснення операції, створення документу до стадії його відображення в бухгалтерських регістрах та податковій звітності підприємства, декларуванням показників в податковій звітності в повному обсязі відповідно до вимог чинного законодавства.

Враховуючи, що всі записи в регістрах бухгалтерського обліку здійснювалися за участю керівника, зроблено висновок, що керівник ТОВ «МХТК», мав уявлення про зміст складеної фінансової звітності та декларацій, оформлення господарських операцій належними первинними документами, про декларуванням показників в податковій звітності.

Тобто, керівником ТОВ «МХТК» не вжито достатніх заходів щодо дотримання норм Кодексу в частині оформлення господарських операцій належними первинними документами, відображення операцій в регістрах бухгалтерського обліку, щодо дотримання норм Кодексу та Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» в частині оформлення, складання декларацій з податку на додану вартість, які б відповідали даним бухгалтерського обліку та нормам чинного законодавства.

Таким чином, створення платником податків удавано, цілеспрямовано умов, які направлені на невиконання або неналежне виконання норм Кодексу, є свідченням того, що дані дії (бездіяльність) ним вчинені умисно.

Враховуючи зазначене, саме умисні дії особи (створення удавано, цілеспрямовано умов які направлені на невиконання або неналежне виконання установлених законодавчих вимог), визначають її вину (можливість дотримуватися встановлених Кодексу правил, через вчинення дій (бездіяльності), які можуть характеризуватися як нерозумні, недобросовісні та без належної обачності) у вчиненні податкового правопорушення, за умови доведення вказаного контролюючим органом.

Невиконання або неналежне виконання встановлених законодавством правил завжди є наслідком дій (бездіяльності) особи, які кваліфікуються як умисні.

В ході проведення перевірки ТОВ «МХТК» на підставі наданих до перевірки видаткових накладних, митних декларацій, ТТН, митних декларацій, актів, облікової політики підприємства, а також на підставі регістрів бухгалтерського обліку ТОВ «МХТК» по рахункам: 36 «Розрахунки з покупцями та замовниками», 70 «Доходи від реалізації», 902 «Собівартість реалізованих товарів», перевіркою встановлено реалізацію ТОВ «МХТК» товарів на користь покупців по ціні нижче їх придбання (первісної вартості запасу, що списано до складу собівартості).

Перелік накладних (згідно бухгалтерського обліку), перелік покупців, сума реалізації товарів, сума придбання товарів (первісна вартість запасів), яка списуються, сума реалізації товарів нижче ціни придбання, сума заниження ПДВ наведено у відповідній таблиці акта перевірки (25-27 стор. акта перевірки).

Проведеною перевіркою встановлено реалізацію підприємством товару на користь покупців но ціні нижче первісної вартості запасу, який було списано до складу собівартості, чим порушено вимоги податкового законодавства.

Ведення бухгалтерського обліку, який є підставою для податкового обліку, регламентується Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХІУ та Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 № 88 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-ХІV, із змінами і доповненнями, метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності підприємства, бухгалтерський облік е обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Статтею 2 Закону України від 16.07.1999 № 996-ХІУ зазначено, що сфера дії Закону поширюється на всіх маркетингових осіб створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, які зобов`язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.

Згідно з статтею 4 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999\ 996-ХІУ, із змінами і доповненнями, одним із принципів бухгалтерського обліку та фінансової звітності є повне висвітлення - фінансова звітність повинна містити всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки господарських операцій та подій, здатних вплинути на рішення, що приймаються на її основі.

Пунктом 10 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати» затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 №318 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 №27/4248 передбачено, що собівартість реалізованих товарів визначається за Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 9 "Запаси".

Пунктом 9 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 "Запаси" затверджено наказом Міністерства фінансів України від 20.10.1999 № 246 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02.11.1999 № 751/4044 визначено, що первісною вартістю запасів, що придбані за плату, є собівартість запасів, яка складається з таких фактичних витрат:

суми, що сплачуються згідно з договором постачальнику (продавцю), за вирахуванням непрямих податків;

суми ввізного мита;

суми непрямих податків у зв`язку з придбанням запасів, які не відшкодовуються підприємству/установі;

транспортно-заготівельні витрати;

інші витрати, які безпосередньо пов`язані з придбанням запасів і доведенням їх до стану, в якому вони придатні для використання у запланованих цілях. До таких витрат, зокрема, належать прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші прямі витрати підприємства/установи на доопрацювання і підвищення якісно технічних характеристик запасів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій і постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості і з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бузи нижче ціни придбання таких товарів/послу». база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціпи).

Підпунктом 2 пункту 3 Розділу V «Порядок заповнення податкової декларації» Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 29.01.2016 за №159/28289, передбачено, що у рядку 1.1 (ряд. 1.2) декларації вказуються дані операцій на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою (7%), крім ввезення товарів на митну територію України.

До рядка 1.1 (ряд. 1.2) декларації включаються оподатковувані за основною ставкою (7%) обсяги постачання товарів/послуг, здійснені на митній території України, з урахуванням їх місця постачання відповідно до статті 186 розділу V Кодексу.

Таким чином, в порушення вимог пункту 188.1 статті 188 Кодексу, пп. 2 п. 3 Розділу V «Порядок заповнення податкової декларації» Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 29.01.2016 за № 159/28289, занижено податкові зобов`язання декларації з ПДВ по вищенаведеним операціям.

Якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних(пункт 192.1 статті 192 ПК України).

Згідно вимог пунктів 198.1, 198.2, 198.3, 198.6 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу;

ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

дата списання коштів з рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів/послуг, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата списання електронних грошей платника податків як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець постачальника;

дата отримання платником податку товарів/послуг.

Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою збільшення податкового кредиту лізингоодержувача (орендаря) для операцій з фінансового лізингу (фінансової оренди) є дата фактичного отримання об`єкта фінансового лізингу (фінансової оренди) таким лізингоодержувачем (орендарем).

Датою віднесення сум до податкового кредиту замовника з договорів (контрактів), визначених довгостроковими відповідно до пункту 187.9 статті 187 цього Кодексу, є дата фактичного отримання замовником результатів робіт (оформлених актами виконаних робіт) за такими договорами (контрактами).

Для товарів/послуг, постачання (придбання) яких контролюється приладами обліку, факт постачання (придбання) таких товарів/послуг засвідчується даними обліку.

Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:

придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);

ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду (пункт 200.1 статті 200 ПК України).

Аналізуючи вищевикладене та надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та, відповідно, про відсутність правових підстав для їх задоволення.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

На думку суду, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, покладений на нього обов`язок доказування було виконано з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться в матеріалах справи, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати в цьому випадку стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «МХТК» відмовити повністю.

2. Розподіл судових витрат не здійснювати.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Жукова Є.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.03.2025
Оприлюднено04.03.2025
Номер документу125529348
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —320/20321/24

Ухвала від 02.04.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 03.03.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жукова Є.О.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жукова Є.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні