КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 березня 2025 року м. Кропивницький Справа № 340/7483/24
Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду Притула К.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави до Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Керівник Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області звернувся до суду із позовом в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Аджамської сільської ради (ЄДРПОУ: 04365135) стосовно невжиття заходів щодо вчинення дій, спрямованих на визнання об`єкту нерухомості, а саме гідротехнічної споруди, а саме: гребля - земляна, насипна, проїжджа, довжиною 190,00 м, ширина по гребеню - 6,0 м, висота - 4,3 м; характеристика водоскидних споруд - шахтний, (тип), матеріал - бутобетон, на водному об`єкті типу русловий в каскаді - ставок площею 28, 9907 га (кадастровий номер 3522580300:51:000:0946), що розміщений на водотоку річки Чорна ліва притоки річки Аджамка, яка є лівою притокою річки Інгул в межах села Аджамка, Аджамської сільської територіальної громади, Кропивницького району, Кіровоградської області, безхазяйним майном;
- зобов`язати Аджамську сільську раду (ЄДРПОУ: 04365135) вчинити дії, спрямовані на визнання гідротехнічної споруди, а саме: гребля - земляна, насипна, проїжджа, довжиною 190,00 м, ширина по гребеню -6,0 м, висота - 4,3 м; характеристика водоскидних споруд - шахтний, (тип), матеріал - бутобетон, на водному об`єкті типу русловий в каскаді - ставок площею 28, 9907 га (кадастровий номер 3522580300:51:000:0946), що розміщений на водотоку річки Чорна ліва притоки річки Аджамка, яка є лівою притокою річки Інгул в межах села Аджамка, Аджамської сільської територіальної громади, Кропивницького району, Кіровоградської області безхазяйним майном шляхом звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік нерухомого майна як безхазяйного.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що згідно з інформацією Аджамської сільської ради щодо набуття права власності на гідротехнічні споруди (греблі), які розташовані на території Аджамської сільської територіальної громади встановлено, що інвентаризація наяності і обліку водних об`єктів, в тому числі, гідротехнічних споруд проведена в 2021 році. Разом з цим, заходи щодо визнання гідротехнічної споруди, розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 3522580300:51:000:0946 безхазяйним майном та передачі її у комунальну власність не здійснювались, заходи щодо публікації в друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття на облік безхазяйних гідротехнічних споруд для цілей аквакультури не вживалися.
Водний об`єкт площею 28, 9907 га (кадастровий номер земельної ділянки 3522580300:51:000:0946) відноситься до земель комунальної власності Аджамської сільської територіальної громади, Кропивницького району, Кіровоградської області.
Таким чином, зазначена гідротехнічна споруда фактично є безхазяйним майном. Проте, Аджамською сільською радою не вжито заходів, спрямованих на взяття на облік гідротехнічної споруди як безхазяйного нерухомого майна.
Позивач вважає, що не вжиття таких заходів позбавляє територіальну громаду та державу можливості отримувати додаткові ресурси для поповнення бюджету коштами за користування відповідними особами такими гідротехнічними спорудами та, як наслідок, ускладнює реалізацію соціально-економічних функцій.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2024 року відкрито провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження, встановлено відповідачу строк для надання відзиву (а.с.37-38).
Відповідачем до суду відзив на позовну заяву не надано.
Розглянувши подані позивачем документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як вбачається з матеріалів справи, Аджамська сільська об`єднана територіальна громада утворена 12 червня 2020 року шляхом об`єднання Аджамської, Веселівської, Новоолександрівської та Червоноярської сільських рад Кропивницького району.
На території Аджамської сільської територіальної громади, Кропивницького району, Кіровоградської області перебуває безхазяйна гідротехнічна споруда, а саме: гребля - земляна, насипна, проїжджа, довжиною 190,00 м, ширина по гребеню - 6,0 м, висота - 4,3 м; характеристика водоскидних споруд - шахтний, (тип), матеріал - бутобетон, на водному об`єкті типу русловий в каскаді - ставок площею 28,9907 га (кадастровий номер 3522580300:51:000:0946), що розміщений на водотоку річки Чорна ліва притоки річки Аджамка, яка є лівою притокою річки Інгул в межах села Аджамка, Аджамської сільської територіальної громади, Кропивницького району, Кіровоградської області, що підтверджується паспортом водного об`єкта (розділ 1 п. 13) та актом інвентаризації від 20.12.2021.
Згідно з інформацією Аджамської сільської ради щодо набуття права власності на гідротехнічні споруди (греблі), які розташовані на території Аджамської сільської територіальної громади встановлено, що інвентаризація наяності і обліку водних об`єктів, в тому числі, гідротехнічних споруд проведена в 2021 році. Разом з цим, заходи щодо визнання гідротехнічної споруди, розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 3522580300:51:000:0946 безхозяйним майном та передачі її у комунальну власність не здійснювались, заходи щодо публікації в друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття на облік безхозяйних гідротехнічних споруд для цілей аквакультури не вживалися.
Водний об`єкт площею 28, 9907 га (кадастровий номер земельної ділянки 3522580300:51:000:0946) відноситься до земель комунальної власності Аджамської сільської територіальної громади, Кропивницького району, Кіровоградської області.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля.
Статтею 16 Конституції України передбачено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про аквакультуру» гідротехнічні споруди - це об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.
Відповідно до ст. ст. 181, 182, 186, 187 Цивільного кодексу України та Закону України «Про аквакультуру» гідротехнічна споруда рибогосподарської технологічної водойми (ставка), яка за своєю функцією призначена для управляння сільськогосподарською діяльністю із штучного розведення, утримання та вирощування об`єктів аквакультури, є інженерною спорудою, яка нерозривно пов`язана з водним об`єктом і земельною ділянкою, на якій вона розташована. Тобто окреме функціонування такої споруди як складової частини водойми неможливе без існування водного об`єкта.
Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Статтею 10 вказаного Закону визначено статус сільських, селищних та міських рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 60 Закону визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме та нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.
Підставою набуття права комунальної власності є передача майна громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Підставою набуття майна у комунальну власність, серед інших, є також рішення суду про визнання майна безхазяйним та передачу його у комунальну власність.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно зі статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
У свою чергу, статтею 26 цього Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.
Статтею 335 Цивільного кодексу України визначено, що безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий. Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Особливості набуття права власності на безхазяйні гідротехнічні споруди для цілей аквакультури визначаються законом.
Зокрема, статтею 14-1 Закону України «Про аквакультуру» встановлено, що у разі, якщо гідротехнічна споруда для цілей аквакультури не перебуває в управлінні органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, то вона визнається безхазяйним майном. Питання належності гідротехнічних споруд до нерухомого майна, право власності на які та взяття їх на облік як безхазяйного майна, підлягає державній реєстрації.
Відповідно до ст. 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Відповідно до ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.
За приписами ст.ст. 4, 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягають - право власності. Державний реєстр прав, серед іншого, повинен містити відомості про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Згідно пунктів 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку.
Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.
З аналізу зазначених норм чинного законодавства вбачається, що до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, подача заяви про взяття на облік та здійснення державної реєстрації безхазяйного нерухомого майна з метою можливості в подальшому набути таке майно у комунальну власність.
Окрім того, законодавством визначена поетапна процедура передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, що включає в себе:
- звернення органу місцевого самоврядування до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі;
- публікація органом місцевого самоврядування оголошення у друкованих засобах масової інформації про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі;
- звернення органу місцевого самоврядування після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі до суду із заявою про передання відповідного нерухомого майна у комунальну власність (у порядку, визначеному ст.ст. 329-333 ЦПК України);
-звернення органу місцевого самоврядування до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про державну реєстрацію права власності на підставі судового рішення.
Органи місцевого самоврядування, з огляду на ч. ч. 1, 5 ст. 15 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону; від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції.
Таким чином, відповідний орган місцевого самоврядування уповноважений визначати юридичну долю об`єктів, що перебувають у комунальній власності, та вирішувати питання щодо прийняття безхазяйного майна у комунальну власність. Невжиття органом місцевого самоврядування заходів до набуття права власності на безхазяйні гідротехнічні споруди сприяє порушенню основних засад державної політики у сфері забезпечення безпеки людей та збереження інженерної інфраструктури водних об`єктів, що у свою чергу є порушенням загальнодержавних інтересів.
А тому встановлення факту невжиття вказаними органами передбачених чинним законодавством заходів до набуття у комунальну власність відповідних безхазяйних гідротехнічних споруд свідчить про наявність підстав для реагування прокурора, в тому числі и шляхом звернення до суду з позовом з метою примусового зобов`язання таких органів до вчинення вищевказаних дій.
Про наявність підстав звернення прокурора до суду у таких випадках підтверджено й Верховним Судом у постанові від 21.06.2024 у справі №420/19870/21.
Однак, всупереч вимог наведеного законодавства Аджамською сільською радою, як уповноваженим органом, упродовж тривалого проміжку часу не вжито дієвих заходів, спрямованих на визнання об`єкту нерухомого майна - гідротехнічної споруди, розташованої на території Аджамської сільської територіальної громади, с. Аджамка безхазяйним майном з метою набуття права власності на це майно, чим допущено протиправну бездіяльність, у зв`язку з чим адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Оскільки, відповідно до приписів ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 9, 47, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 257 - 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області (код ЄДРПОУ: 02910025, 25002, Кіровоградська область, м. Є. Чикаленка, 11) в інтересах держави до Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (код ЄДРПОУ: 04365135, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Аджамка, вул. Центральна, 65) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Аджамської сільської ради (ЄДРПОУ: 04365135) стосовно невжиття заходів щодо вчинення дій, спрямованих на визнання об`єкту нерухомості, а саме гідротехнічної споруди, а саме: гребля - земляна, насипна, проїжджа, довжиною 190,00 м, ширина по гребеню - 6,0 м, висота - 4,3 м; характеристика водоскидних споруд - шахтний, (тип), матеріал - бутобетон, на водному об`єкті типу русловий в каскаді - ставок площею 28, 9907 га (кадастровий номер 3522580300:51:000:0946), що розміщений на водотоку річки Чорна ліва притоки річки Аджамка, яка є лівою притокою річки Інгул в межах села Аджамка, Аджамської сільської територіальної громади, Кропивницького району, Кіровоградської області, безхазяйним майном.
Зобов`язати Аджамську сільську раду (ЄДРПОУ: 04365135) вчинити дії, спрямовані на визнання гідротехнічної споруди, а саме: гребля - земляна, насипна, проїжджа, довжиною 190,00 м, ширина по гребеню -6,0 м, висота - 4,3 м; характеристика водоскидних споруд - шахтний, (тип), матеріал - бутобетон, на водному об`єкті типу русловий в каскаді - ставок площею 28, 9907 га (кадастровий номер 3522580300:51:000:0946), що розміщений на водотоку річки Чорна ліва притоки річки Аджамка, яка є лівою притокою річки Інгул в межах села Аджамка, Аджамської сільської територіальної громади, Кропивницького району, Кіровоградської області безхазяйним майном шляхом звернення до органу, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік нерухомого майна як безхазяйного.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду К.М. ПРИТУЛА
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2025 |
Оприлюднено | 05.03.2025 |
Номер документу | 125529566 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
К.М. ПРИТУЛА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні