О К Р Е М А Д У М К А
судді Дзюбича Віктора Леонідовича
18.02.2025 Справа №607/13273/24 Провадження №2-о/607/74/2025
Рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 18 лютого 2025 року, по справі №607/13273/24, було задоволено заяву ОСОБА_1 з участю заінтересованої особи Управління соціальної політики Тернопільської міської ради про визнання фізичної особи недієздатною, встановлення над нею опіки та призначення опікуна.
Судом було прийнято рішення визнати ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 недієздатною. Встановлено опіку над недієздатною ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та призначено її опікуном ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Строк дії рішення про визнання недієздатною ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 встановлено 2 (Два) роки з дня набрання рішенням законної сили.
Частиною 2 статті 35 ЦПК України передбачено, що при ухваленні рішення з кожного питання жоден із суддів не має права утримуватися від голосування та підписання рішення.
На виконання вказаних положень закону, мною підписано прийняте судом рішення, але користуючись положеннями частини 3 статті 35 ЦПК України, які передбачають, що суддя, не згідний з рішенням, може письмово викласти свою окрему думку, а тому вважаю за необхідне викласти свою окрему думку, зважаючи на наступне.
Як правильно було зазначено в рішенні суду, згідно з положеннями статті 39 ЦК України, фізична особа може бути визнана судом недієздатною, якщо вона внаслідок хронічного, стійкого психічного розладу не здатна усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними.
Відповідно до ч.1 ст. 300 ЦПК України суд, ухвалюючи рішення про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи (у тому числі обмеження або позбавлення права неповнолітньої особи самостійно розпоряджатися своїми доходами) чи визнання фізичної особи недієздатною, встановлює над нею відповідно піклування або опіку і за поданням органу опіки та піклування призначає їй піклувальника чи опікуна.
Пунктом 1.1. Правил опіки та піклування, затверджених наказом Державного комітету України у справах сім`ї та молоді, Міністерства освіти України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України від 26.05.1999 (далі - Правила), передбачено, що опіка (піклування) є особливою формою державної турботи про неповнолітніх дітей, що залишились без піклування батьків, та повнолітніх осіб, які потребують допомоги щодо забезпечення їх прав та інтересів.
Відповідно до частини 1 статті 55 ЦК України опіка та піклування встановлюються з метою забезпечення особистих немайнових і майнових прав та інтересів малолітніх, неповнолітніх осіб, а також повнолітніх осіб, які за станом здоров`я не можуть самостійно здійснювати свої права і виконувати обов`язки.
Згідно зі статтею 58 ЦК України опіка встановлюється над малолітніми особами, які є сиротами або позбавлені батьківського піклування та фізичними особами, які визнані недієздатними.
Суд встановлює опіку над фізичною особою у разі визнання її недієздатною і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування (частина 1 статті 60 ЦК України).
Положеннями статті 63 ЦК України передбачено, що опікуна або піклувальника призначає орган опіки та піклування, крім випадків, встановлених статтею 60 цього Кодексу. Опікуном або піклувальником може бути лише фізична особа з повною цивільною дієздатністю. Фізична особа може бути призначена опікуном або піклувальником лише за її письмовою заявою. Опікун або піклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у сімейних, родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків між ними, можливості особи виконувати обов`язки опікуна чи піклувальника. При призначенні опікуна для малолітньої особи та при призначенні піклувальника для неповнолітньої особи враховується бажання підопічного. Фізичній особі може бути призначено одного або кількох опікунів чи піклувальників.
При призначенні опікуна важливі та обов`язково повинні враховуватися особисті приязні взаємини між опікуном і підопічним, що забезпечить нормальне життєзабезпечення підопічного. Можливість особи здійснювати повноваження опікуна перевіряються органом опіки та піклування, який висловлює пропозиції про доцільність призначення опікуна.
Призначення опікуна недієздатної особи здійснюється за поданням органу опіки та піклування, яке повинне відповідати вимогам закону щодо його обґрунтованості та змісту, має бути подано в належній процесуальній формі згідно вимог Цивільного процесуального кодексу України. При внесенні подання орган опіки та піклування має якнайкраще врахувати інтереси особи, над якою встановлюється опіка.
Зазначені висновки викладені Верховним Судом у постанові від 07 квітня 2022 року у справі № 712/10043/20.
Згідно витягу з протоколу №8 засідання опікунської ради від 04.12.2024, опікунська рада при виконавчому комітеті Тернопільської міської ради вирішила: погодити кандидатуру ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 в опікуни над матір`ю - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 у разі визнання останньої рішенням суду недієздатною.
Під час розгляду справи встановлено, що ОСОБА_1 є діючим військовослужбовцем.
Натомість, ОСОБА_2 за своїм станом здоров`я не здатна усвідомлювати значення своїх дій та керувати ними. Відповідно, потребує постійного щоденного стороннього догляду, який, на моє переконання, на цей час не може забезпечити ОСОБА_1 , проходячи службу в ЗСУ в іншій місцевості.
Аналогічного змісту правові висновки викладені в постанові Верховного Суду від 4 грудня 2024 року у справі № 634/1126/23 (провадження № 61-9837св24).
При цьому, заявник не позбавлений права надалі бути призначеним опікуном над недієздатною матір`ю, якщо перестануть існувати обставини, які перешкоджають йому в повному обсязі виконувати обов`язки опікуна.
У свою чергу до встановлення опіки і призначення опікуна над недієздатною матір`ю заявника орган опіки та піклування відповідно до ст. 67 ЦК України зобов`язаний дбати про підопічну, про створення їй необхідних побутових умов, забезпечення її доглядом та лікуванням; вживати заходів щодо захисту цивільних прав та інтересів підопічної.
Мною враховується те, що згідно висновку експерта ОСОБА_2 на теперішній час виявляє ознаки розладу особистості та поведінки внаслідок дисфункції головного мозку з вираженими когнітивними порушеннями, що досягає рівня недоумства, що беззаперечно є психічним розладом, а тому наявні підстави для визнання вказаної особи недієздатною, однак я не згідний із погодженою Органом опіки та піклування кандидатурою опікуна ОСОБА_1 .
Тож, саме з наведених міркувань, я не згідний із прийнятим рішенням в частині призначення опікуном ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1 , оскільки вважаю, що за встановлених обставин справи необхідно було б тимчасово покласти виконання обов`язків опікуна над недієздатною ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 на орган опіки і піклування Тернопільської міської ради враховуючи те, що ОСОБА_1 на даний час проходить військову службу в Збройних Силах України.
СуддяВ. Л. Дзюбич
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2025 |
Оприлюднено | 05.03.2025 |
Номер документу | 125539243 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання фізичної особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, з них: про визнання фізичної особи недієздатною |
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Дзюбич В. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні