Рішення
від 04.03.2025 по справі 340/7100/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2025 року м. Кропивницький Справа № 340/7100/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Савонюка М.Я., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області до Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , Товариство з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНЯХІВСЬКІ КОВБАСИ", про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,-

ВСТАНОВИВ:

Керівник Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області (надалі позивач) звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду в інтересах держави з позовом до Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради (надалі відповідач), у якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради, щодо невжиття заходів із забезпечення демонтажу тимчасових споруд по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів IRIS» та споруди без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси»;

- зобов`язати Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради вжити заходів щодо демонтажу тимчасових споруд по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів IRIS» та споруди без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси».

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що розпорядженням Кропивницького міського голови від 12.09.2022 №69 «Про впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» створено робочу групу із впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та вказано управлінню містобудування та архітектури Кропивницької міської ради (зараз - департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради) спільно з департаментом з питань економічного розвитку Кропивницької міської ради за сформованою базою даних провести у двомісячний термін інвентаризацію тимчасових споруд. За результатами перевірки проінформувати власників ТС та вжити заходів щодо укладення договорів на право користування місцем для розташування ТС. Також, Управлінню Державного архітектурно-будівельного контролю Кропивницької міської ради до 12.03.2023 провести інвентаризацію ТС в частині встановлення відповідності розмірів та місця розташування ТС виданим паспортам прив`язки. За результатами інвентаризації управлінню Державного архітектурно-будівельного контролю Кропивницької міської ради надати дані до управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради (зараз - Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради) для внесення змін до паспортів прив`язки або на розгляд комісії з демонтажу тимчасових споруд та малих архітектурних форм (п. 8 Розпорядження).

Водночас, Кропивницькою окружною прокуратурою 05.09.2024 внесено відомості за №42024122010000200 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за частиною 1 статті 197-1 КК України за фактом встановлення тимчасових споруд в межах міста Кропивницького за відсутності дозвільних документів. У межах вказаного досудового розслідування кримінального провадження №42024122010000200 від 11.09.2024 із залученням спеціалістів у галузі будівництва, представника Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та техніка-геодезиста проведено огляди місця події, якими встановлено розташування по вул. Архангельській тимчасових споруд з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів IRIS» та без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси». При цьому, будь-які дозвільні документи на право розміщення тимчасових споруд (далі ТС), а також документи на право власності чи користування земельними ділянками для розміщення вказаних тимчасових споруд відсутні.

Вказує, що Кропивницька окружна прокуратура звернулась до Кропивницької міської ради з листом від 07.10.2024 №51-78-10974вих-24 щодо вжиття заходів щодо усунення порушень розміщення тимчасових споруд «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна» по вул. Архангельській, «Крамниця квітів IRIS» та споруда без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави») по вул. Шевченка; «Черняхівські ковбаси» по вул. Преображенській (напроти Дитячої обласної лікарні) у м. Кропивницький. У відповідь на який, окружну прокуратуру поінформовано про те, що наразі здійснюється підготовка матеріалів для попереднього розгляду їх на комісії з демонтажу тимчасових споруд та малих архітектурних форм.

Зауважує, що упродовж тривалого часу будь-які заходи щодо організації їх демонтажу не вживаються, на розгляд комісії питання щодо демонтажу зазначених ТС не виносилось та комісією не розглядалось, рішення про демонтаж ТС не приймалось, зазначені споруди фактично не демонтовані.

Вищезазначене, на думку позивача, свідчить про те, що Кропивницька міська рада, в особі уповноваженого нею спеціального органу - департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради, який повинен здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою, вживати заходів до виявлення та організації демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд в межах міста Кропивницький, будучи обізнаним про порушення вимог земельного та містобудівного законодавства на території обласного центру, ефективно не реагує на порушення законодавства та не вживає заходів до усунення вказаних порушень.

Звертає увагу, що зазначені тимчасові споруди розміщені на відстані менше ніж 5 м від дороги, впритул до проїжджої частини, на пішохідних доріжках, що перешкоджає проходу пішоходів, знижує видимість дороги для водіїв автомобільного транспорту. При цьому, ТС з назвою «Тютюн» по вул. Архангельській, що здійснює роздрібну торгівлю тютюновими виробами, розміщена в безпосередній близькості від входу до дитячого навчального закладу - ДНЗ №60 «Ягідка», що може негативно вплинути на несформовану дитячу психіку та формує стереотип нормальності тютюнопаління.

З цих підстав просить позов задовольнити.

Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, у якому заперечив проти задоволення позовних вимог.

На обгрунтування заперечень зазначив, що керівник Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області протиправно, з порушенням статті 23 Закону України «Про прокуратуру» звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду без визначення суб`єкта, якому належать повноваження звертатися до суду за захистом відповідного права або інтересу. Також, прокурором не підтверджено наявності підстав для представництва інтересів держави.

Вказує, що спірні тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності розміщенні на земельних ділянках комунальної власності Кропивницької міської територіальної громади, тому саме власник має право на захист такого права. Відтак саме Кропивницька міська рада є представницьким органом місцевого самоврядування, який наділений правом представляти інтереси Кропивницької міської територіальної громади, приймати від її імені рішення та здійснювати в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, в тому числі шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Зауважує, що листом від 24.10.2024 №7753/15 Кропивницька міська рада на звернення позивача від 07.10.2024 повідомила, що відповідно до розпорядження Кропивницького міського голови від 12.09.2022 №69 «Про впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» в ході проведеної інвентаризації членам робочої групи були виявлені тимчасові споруди: «Квіткова крамниця «IRIS» на зупинці громадського транспорту по вул. Шевченка; «Формула кави» біля Ланч-кафе Ятрань по вул. Шевченка (без назви); «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна» по вул. Архангельській; «Черняхівські ковбаси» по вул. Преображенській, напроти Дитячої обласної лікарні, по яких здійснюється підготовка необхідних матеріалів для попереднього розгляду їх на комісії з демонтажу тимчасових споруд та малих архітектурних форм. Тому вважає, що позивачем не підтверджено наявності підстав для представництва інтересів держави.

Звертає увагу, що уповноваженим виконавчим органом за підготовку відповідних матеріалів та організацію заходів по демонтажу незаконно розміщених ТС або МАФ є управління містобудування та архітектури Міської ради міста Кропивницького (відповідно до Рішення Кропивницької міської ради від 28.09.2023 №1692 - Департамент містобудування та земельних ресурсів). Водночас, попередній розгляд відповідних матеріалів щодо демонтажу незаконно розміщених ТС та МАФ здійснюється комісією з демонтажу ТС та МАФ, склад та положення якої затверджується рішенням Виконавчого комітету Міської ради міста Кропивницького.

Відповідно до пунктів 1-6 протоколу засідання комісії з демонтажу тимчасових споруд та малих архітектурних форм від 20.11.2024 №2 тимчасові споруди по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів «IRIS» та споруди без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси» є самовільно встановленими без паспортів прив`язки, тому такі тимчасові споруди підлягають демонтажу.

З урахуванням наведеного 21.11.2024 департаментом містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради прийнято наказ «Про демонтаж тимчасових споруд» №435.

З огляду на наведене вважає, що в діях Департаменту відсутня протиправна бездіяльність щодо невжиття заходів із забезпечення демонтажу вищевказаних тимчасових споруд, у зв`язку з чим просить відмовити у задоволенні позову.

02.12.2024 Керівник Кропивницької окружної прокуратури надав суду відповідь на відзив, у якій вказує, що після відкриття провадження у даній справі наказом директора департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради від 21.11.2024 № 435 «Про демонтаж тимчасових споруд» вирішено демонтувати тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності у вигляді торговельних павільйонів (кіосків) відповідно до протокольного рішення комісії з демонтажу тимчасових споруд та малих архітектурних форм від 20.11.2024 №2 на території Кропивницької міської територіальної громади: по вул. Архангельській: кіоск «Тютюн» Гезумян Гаяне, павільйон «Овочі та фрукти» з навісом, павільйон «Чебуречная» з навісом; по вул. Преображенській: павільйон «Черняхівські ковбаси» ТОВ «Черняхівські ковбаси»; по вул. Шевченка: павільйон «Квіткова крамниця «IRIS» Щербак Анастасії; кіоск без назви. У той же час, зазначені тимчасові споруди наразі не демонтовано, а порушення вимог чинного законодавства, що стали підставою для звернення прокурора з відповідним позовом, не усунуто.

Вважає бездіяльність відповідача протиправною та з цих підстав просить позов задовольнити.

02.12.2024 відповідач надав суду заперечення, у якому наводить свої аргументи на спростування тверджень у відповіді на відзив прокурора. Додатково зазначає, що з метою дотримання порядку демонтажу ТС, Департамент у своєму наказі від 21.11.2024 №435 надав суб`єктам, які розмістили спірні ТС, 90 - денний термін для добровільного їх демонтажу. Тому доводи прокурора про бездіяльність Департаменту через непроведення на даний час демонтажу ТС є безпідставними.

26.11.2024 від Товариства з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНЯХІВСЬКІ КОВБАСИ" до суду надійшло клопотання про перехід у загальне позовне провадження.

26.11.2024 до суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНЯХІВСЬКІ КОВБАСИ" до суду надійшло клопотання про закриття провадження у справі на підставі пункту 1 частини 1 статті 238 КАС України.

Будь-яких інших клопотань від учасників справи не надходило.

07.11.2024 ухвалою Кіровоградського окружного суду відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), залучено третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 та Товариство з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНЯХІВСЬКІ КОВБАСИ".

05.12.2024 ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНЯХІВСЬКІ КОВБАСИ" про перехід в загальне позовне провадження.

05.12.2024 ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНЯХІВСЬКІ КОВБАСИ" про закриття провадження у адміністративній справі.

Установивши фактичні обставини справи, на які посилаються сторони як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши та оцінивши докази, проаналізувавши норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд приходить до наступних висновків.

12.09.2022 Кропивницьким міським головою видано розпорядження №69 «Про впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності». Вказаним розпорядженням передбачено створити робочу групу із впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності. Управлінню містобудування та архітектури Кропивницької міської ради спільно з Департаментом з питань економічного розвитку Кропивницької міської ради за сформованою базою даних наказано провести у двомісячний термін інвентаризацію тимчасових споруд. За результатами перевірки проінформувати власників ТС та вжити заходів щодо укладення договорів на право користування місцем для розташування ТС. Крім цього, управлінню Державного архітектурно- будівельного контролю Кропивницької міської ради до 12.03.2023 - провести інвентаризацію ТС в частині встановлення відповідності розмірів та місця розташування ТС виданим паспортам прив`язки (а.с. 73-74).

Рішенням Кропивницької міської ради №1935 від 14.03.2024 у зв`язку з приєднанням управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради та управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради до Департаменту містобудування та земельних ресурсів, визначено, що останній є правонаступником прав та обов`язків обох управлінь. Затверджено Положення про департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради (а.с. 77).

Відповідно до пунктів 2.2.31-2.2.33 Положення про департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради до функцій Департамента містобудування та земельних ресурсів, зокрема, відноситься надання паспортів прив`язки тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності, ведення інформаційного банку даних місць розташування тимчасових споруд, організація заходів з демонтажу рекламних засобів та тимчасових споруд (а.с. 78-80).

Згідно витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 16.10.2024 Кропивницькою окружною прокуратурою здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні за №42024122010000200 від 11.09.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 197-1 КК України (а.с. 22).

У рамках вказаного кримінального провадження із залученням спеціалістів у галузі будівництва, представника Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та техніка-геодезиста проведено огляди місця події, за результатами чого оформлені протоколи огляду місця події, до яких долучені схеми споруд, із зазначенням їх розмірів, площі, відстаней від дороги, перехрестя, найближчих капітальних будівель та сформованих земельних ділянок, а також фототаблиці.

Так, протоколом огляду місця події від 11.09.2024 встановлено, що на земельній ділянці по АДРЕСА_1 (з боку магазину «Файно Маркет») розташована тимчасова споруда з написом: «Тютюн», розміри якої складають 3,04 х 1,84 м. Відстань зазначеної тимчасової споруди від паркану дитячого садочка №60 «Ягідка» (кадастровий номер земельної ділянки 3510100000:28:209:0081) становить 8,38 м, а від дороги по вул. Архангельській складає 0,43 та 0,39 м (а.с. 51-57).

За адресою Кіровоградська обл., м. Кропивницький, Подільський район, Архангельська/навпроти буд. 4/, кіоск «Тютюн» фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 видано ліцензію на право здійснення роздрібної торгівлі тютюновими виробами №11230311202400795 від 20.06.2024 (а.с. 72).

Протоколом огляду місця події від 11.09.2024 встановлено, що на земельній ділянці по вулиці Архангельській у м. Кропивницький (поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 3510100000:28:209:0081) розташована тимчасова споруда з написом: «Овочі та фрукти» площею 24,58 кв.м, розміри якої складають 4,06 м х 6,06 м. Відстань зазначеної тимчасової споруди від паркану дитячого садочка №60 «Ягідка» (кадастровий номер земельної ділянки 3510100000:28:209:0081) становить 3,22 м та 3,57 м, а від дороги по вул. Архангельській складає 2,67 м та 2,75 м. Споруда на момент огляду не функціонувала (а.с. 44-50).

Також, протоколом огляду місця події від 11.09.2024 встановлено, на земельній ділянці по вулиці Архангельській у м. Кропивницький (поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 3510100000:28:209:0081) розташована тимчасова споруда з написом: «Чебуречна» площею 15,57 кв.м, розміри якої складають 6,06 м х 2,57 м. Відстань зазначеної тимчасової споруди від паркану дитячого садочка №60 «Ягідка» (кадастровий номер земельної ділянки 3510100000:28:209:0081) становить 3,57 м та 3,87 м, а від дороги по вул. Архангельській складає 3,2 м та 3,28 м. Споруда на момент огляду не функціонувала (а.с. 37-43).

Протоколом огляду місця події від 11.09.2024 встановлено, що на земельній ділянці по вулиці Шевченка у м. Кропивницький (на зупинці) розташована тимчасова споруда з написом: «Крамниця квітів «IRIS» площею 27,78 кв.м. Зазначена споруда має навіс площею 47 кв.м. Відстань тимчасової споруди від дороги по вул. Шевченка становить 4,65 м та 4,61 м. (а.с. 23-29).

Протоколом огляду місця події від 11.09.2024 встановлено, що на земельній ділянці по вулиці Шевченка у м. Кропивницький (напроти торговельної споруди «Формула кави») розташована тимчасова споруда без назви площею 2,03 кв.м, розмірами 1,44 м х 1,44 м. Відстань тимчасової споруди від дороги по вул. Шевченка становить 3,61 м та 3,00 м. Споруда на момент огляду не функціонувала (а.с. 30-36).

Протоколом огляду місця події від 11.09.2024 встановлено, що на земельній ділянці по вулиці Преображенській у м. Кропивницькому, напроти Дитячої обласної лікарні, розташована та функціонує тимчасова споруда з написом: «Черняхівські ковбаси» фірмовий магазин». Тимчасова споруда має жовтий та червоний кольори. У результаті геодезичних вимірювань встановлено, що тимчасова споруда з назвою «Черняхівські ковбаси» фірмовий магазин» по вул. Преображенській (напроти Дитячої обласної лікарні) має загальну площу 29,47 кв.м., а її розміри складають 4,3 х 6,86 м (а.с. 58-64).

За інформацією Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, викладеною в листі від 18.09.2024 №10-11-0.42-3835/2-24, у Державному земельному кадастрі відсутні відомості про право власності або право користування земельними ділянками під розміщення вищезазначених тимчасових споруд (а.с. 66-67).

Згідно листа Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради від 03.10.2024 №2118/15 у зв`язку з реорганізацією виконавчих органів Кропивницької міської ради кошти на проведення демонтажу тимчасових споруд у 2024 році не були передбачені та у період з 28.09.2023 по 14.03.2024 була відсутня юридична можливість здійснювати подальшу роботу з інвентаризації тимчасових споруд підприємницької діяльності та здійснення їх демонтажу. Також повідомлено, що інформація стосовно дозвільних документів на право розміщення тимчасових споруд «Квіткова крамниця «IRIS» по вул. Шевченка, «Формула кави» біля ланч кафе «Ятрань» по вул. Шевченка, ТС навпроти ТС «Формула кави» по вул. Шевченка, «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуреки» по вул. Архангельській, «Черняхівські ковбаси» навпроти Дитячої обласної лікарні в Департаменті містобудування та земельних відносин відсутня (а.с. 68).

Позивач 07.10.2024 звернувся до Кропивницької міської ради з листом №51-78-10974вих-24 про надання інформації: щодо наявності документів, на підставі яких встановлені спірні тимчасові споруди; щодо виділення для їх розміщення земельних ділянок; щодо суб`єктів господарювання, які використовують земельні ділянки за вказаними адресами під розміщення тимчасових споруд за відсутності дозвільних документів на право їх розміщення; щодо надходження звернень фізичних чи юридичних осіб до Кропивницької міської ради щодо встановлення вищезазначених тимчасових споруд; щодо встановлення уповноваженими органами Кропивницької міської ради фактів розміщення вищезазначених тимчасових споруд без належним чином оформлених документів. Також, просив надати інформацію чи вживалися та чи будуть вживатися Кропивницькою міською радою заходи, у тому числі звернення до суду з метою захисту порушених інтересів територіальної громади щодо земельних ділянок в межах міста, які використовуються для розміщення тимчасових споруд (а.с. 69-70).

У відповідь Кропивницька міська рада листом від 24.10.2024 №7753/15 повідомила позивача, що інформація про документи на підставі яких встановлені тимчасові споруди «Квіткова крамниця «IRIS» по вул. Шевченка, «Формула кави» біля ланч кафе «Ятрань» по вул. Шевченка, ТС навпроти ТС «Формула кави» по вул. Шевченка, «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуреки» по вул. Архангельській, «Черняхівські ковбаси» навпроти Дитячої обласної лікарні відсутня. Кропивницькою міською радою рішення щодо надання дозволів на розроблення проектів землеустрою з метою передачі у власність чи надання у користування земельних ділянок для розміщення об`єктів торгівлі за вищезазначеними місцями розміщення ТС не приймалися. Інформація щодо суб`єктів господарювання, які використовують для розміщення ТС вищезазначені території відсутня. В департаменті містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради відсутня інформація стосовно надходження заяв від суб`єктів господарювання про погодження місця розміщення та/або оформлення паспорта прив`язки вищезазначених ТС. Відповідно до розпорядження Кропивницького міського голови від 12.09.2022 № 69 «Про впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» (зі змінами), в ході проведення інвентаризації членами робочої групи були виявлені вищезазначені ТС. Наразі здійснюється підготовка необхідних матеріалів для попереднього розгляду їх на комісії з демонтажу тимчасових споруд та малих архітектурних форм (а.с. 71).

Відповідно до пунктів 1-6 протоколу №2 засідання комісії з демонтажу тимчасових споруд та малих архітектурних форм від 20.11.2024 прийнято висновки про демонтаж самовільно встановлених тимчасових споруд: по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречная»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів «IRIS» та кіоску без назви (буля буд. №26 у м. Кропивницькому); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси» у зв`язку з відсутністю паспортів прив`язки ТС, виданого уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури. Рекомендовано Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради вжити заходів передбачених законодавством щодо їх демонтажу (а.с. 123-124).

21.11.2024 наказом Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради №435 «Про демонтаж тимчасових споруд» визначено демонтувати тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності у вигляді торгівельних павільйонів (кіосків) відповідно до протокольного рішення комісії з демонтажу тимчасових споруд та малих архітектурних форм від 20.11.2024 №2 на території міста Кропивницького (а.с. 121-122).

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частинами 1, 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 №1697-VII (далі - Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

З урахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Таким чином, "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17).

В даному випадку, підставою представництва в суді інтересів держави є захист інтересів територіальної громади міста Кропивницький у сфері благоустрою населеного пункту, дотримання вимог містобудівного та земельного законодавства при розміщенні тимчасових споруд на землях комунальної власності.

Так, розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Відповідно до підпункту 7 пункту "а" Закону України "Про місцеве самоврядування" від 21.05.1997 №280/97-ВР до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, зокрема, належить організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" від 06.09.2005 № 2807-IV (далі - Закон №2807-IV) організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Частиною першою статті 40 Закону №2807-IV визначено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Таким чином, Закон №2807-IV наділяє повноваженнями міські ради та їх виконавчі органи здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів.

У розумінні Закону №2807-IV дії з демонтажу елементів благоустрою є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту (демонтаж - це роботи щодо відновлення об`єкту благоустрою території).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 25.06.2019 у справі №914/1092/18 виклала правові висновки, відповідно до яких спори щодо виконання суб`єктами владних повноважень функцій у сфері благоустрою є публічно-правовими й мають розглядатись в порядку адміністративного судочинства.

При цьому, як зазначив прокурор, орган, на який покладаються повноваження щодо забезпечення виконання міською радою та її виконавчих органів своїх зобов`язань у спірних правовідносинах, відсутній.

Суд зазначає, що особливістю органів місцевого самоврядування як суб`єктів владних повноважень є те, що кожен з таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним, автономним та не знаходиться у підпорядкуванні жодного органу.

Позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. У такій категорії справ орган прокуратури повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави.

При цьому інтереси держави, у тому числі охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, зокрема, у таких сферах, як земельні відносини щодо розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.

Суд вважає, що такий підхід відповідає положенням статей 5, 7 Конституції України, згідно з якими носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування; в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

За приписами статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

З огляду на те, що прокурором в адміністративному позові вказано, які саме інтереси держави порушено невжиттям відповідачем заходів щодо забезпечення демонтажу стаціонарних тимчасових споруд та враховуючи, що відсутній орган, до компетенції якого належить здійснення нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, суд вважає, що прокурором доведено підстави для захисту інтересів держави у суді.

Статтею 28 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон №3038-VI) визначено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Механізм розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності регулюється Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 (далі Порядок №244), пунктами 2.1, 2.29 якого передбачено, що підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди (додаток 1).

Замовник, який має намір встановити тимчасову споруду, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення тимчасової споруди (пункт 2.1, Розділу II Порядку №244).

Згідно п. п. 2.10 - 2.12 Розділу II Порядку №244 паспорт прив`язки тимчасової споруди оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.

Паспорт прив`язки тимчасової споруди включає: титульний аркуш із зазначенням реквізитів замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напряму підприємницької діяльності; схему розміщення тимчасової споруди, виконану на топографо- геодезичній основі у масштабі 1: 500; ескізи фасадів тимчасової споруди у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення тимчасової споруди, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж.

Паспорт прив`язки тимчасової споруди підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Згідно пункту 2.20 Розділу II Порядку №244 встановлення тимчасової споруди здійснюється відповідно до паспорта прив`язки тимчасової споруди.

Відповідно до правового висновку, наведеного у постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 04.05.2020 у справі № 2040/6175/18, паспорт прив`язки тимчасової споруди за своєю правовою суттю та змістом є офіційним письмовим документом з приводу відсутності технічно-будівельних перепон (перешкод) для подальшого фізичного розміщення тимчасової споруди.

Пунктами 2.21.-2.22. Порядку №244 відхилення від паспорта прив`язки тимчасової споруди не допускається. Відновлення благоустрою замовником є обов`язковим.

Після розміщення тимчасової споруди замовник подає до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної районної державної адміністрації письмову заяву за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку, у якій зазначає, що він виконав вимоги паспорта прив`язки тимчасової споруди (пункт 2.23. Порядку №244).

Згідно п. 2.29. - 2.30. Розділу II Порядку №244 у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки тимчасової споруди, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу. Розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється.

Вказане підтверджується і правовим висновком, наведеним у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 06.10.2021 у справі № 750/2431/17.

Так, Верховний Суд, проаналізувавши норми Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності дійшов висновку, що встановлення малої архітектурної форми - торгових рядів у вигляді тимчасових приміщень (споруд) для провадження підприємницької діяльності здійснюється лише за наявності і на підставі паспорта прив`язки, виданого конкретній особі (замовнику), який має намір встановити таку споруду із включенням до паспорту прив`язки його реквізитів (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація). Встановлення ж вищевказаних тимчасових споруд іншими особами, не вказаними у паспорті прив`язки, або без такого документа забороняється законом і вважається самовільним розміщенням цих споруд, порушує благоустрій населених пунктів, організація і контроль за станом якого здійснюється органами місцевого самоврядування згідно з наявними у них повноваженнями у цій сфері, зокрема, відповідними радами і їх виконавчими органами.

Самовільно розміщені тимчасові споруди, як це передбачено пунктом 2.30 Порядку №244 підлягають демонтажу і мають бути прибрані особами, які їх самовільно розмістили.

Рішенням Кропивницької міської ради від 18.12.2019 №3054 (далі Правила №3054) було затверджено Правила благоустрою території м. Кропивницького.

Пунктом 5 розділу VIII "Порядок розміщення та демонтажу малих архітектурних форм та тимчасових споруд" вказаних правил визначено, що розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності здійснюється відповідно до Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068, та Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/2669.

Відповідно до підпункту 10-1 пункту 10 розділу VIII Правил №3054, незаконно розмішена тимчасова споруда підлягає демонтажу, а відповідне місце розташування тимчасової споруди приведенню в належний стан з відновленням об`єкту благоустрою у наступних випадках:

- припинення дії строку паспорта прив`язки тимчасової споруди;

- анулювання паспорта прив`язки тимчасової споруди;

- відсутності паспорта прив`язки тимчасової споруди;

- в разі самовільного розміщення тимчасової споруди;

- розміщення тимчасової споруди з відхиленням від паспорта прив`язки тимчасової споруди;

- самовільної зміни власником (користувачем) тимчасової споруди її призначення;

- закінчення терміну дії документації для встановлення тимчасової споруди, яка видавалася до набрання чинності Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244;

- в інших випадках, передбачених законодавством.

Пунктами 11-15 розділу VIII Правил №3054 передбачено, що виявлення незаконно розміщених тимчасових споруд та МАФ здійснюється шляхом проведення оглядів територій та опрацювання заяв (повідомлень) органів самоорганізації населення, громадян, підприємств, установ, організацій щодо фактів можливого незаконного розміщення тимчасових споруд та МАФ.

Уповноваженим виконавчим органом за підготовку відповідних матеріалів та організацію заходів по демонтажу незаконно розміщених тимчасових споруд або МАФ є управління містобудування та архітектури Міської ради міста Кропивницького.

Попередній розгляд відповідних матеріалів щодо демонтажу незаконно розміщених тимчасових споруд та МАФ здійснюється комісією з демонтажу тимчасових споруд та МАФ, склад та положення якої затверджується рішенням Виконавчого комітету Міської ради міста Кропивницького.

До складу комісії з демонтажу тимчасових споруд та МАФ, зокрема, входять депутати Міської ради міста Кропивницького, представники управління містобудування та архітектури, управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, департаменту з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій, Головного управління житлово-комунального господарства, спеціалізованої інспекції, юридичного управління.

За рішенням комісії з демонтажу тимчасових споруд та МАФ до її роботи можуть залучатися представники інших виконавчих органів Міської ради міста Кропивницького.

Також, на засідання комісії з демонтажу тимчасових споруд та МАФ можуть запрошуватися органи самоорганізації населення, депутат Міської ради міста Кропивницького по виборчому округу, в якому розміщені тимчасові споруди та МАФ, представники державних органів, комунальних підприємств, міських служб та організацій.

За результатами опрацювання і розгляду питань щодо демонтажу тимчасових споруд та МАФ комісія з демонтажу тимчасових споруд та МАФ приймає протокольне рішення, в якому надає свої висновки. Висновки комісії з питань демонтажу тимчасових споруд та МАФ містять рекомендаційний характер.

Демонтаж незаконно розміщених тимчасових споруд та МАФ здійснюється на підставі наказу управління містобудування та архітектури, як уповноваженого відповідно до п. 12 Розділу VIII цих Правил виконавчого органу Міської ради міста Кропивницького за організацію заходів по демонтажу незаконно розміщених тимчасових споруд та МАФ, в якому повинно бути зазначено:

- місце розташування незаконно розміщеного ТС/МАФ або їх перелік;

-відомості про власників користувачів ТС/МАФ (якщо власник (користувач) відомі),

- строку добровільного демонтажу за рахунок коштів особи, яка здійснила їх розміщення, який не може бути меншим 14 календарних днів, та вимога про приведення місця розташування ТС/МАФ в належний стан з відновленням об`єкту благоустрою у встановлений строк;

- наслідки невиконання вказаних вимог (інформація про заходи примусового демонтажу).

Управління містобудування та архітектури повідомляє власників (користувачів) незаконно розміщених ТС/МАФ (якщо власник (користувач) відомий), про наказ про демонтаж незаконно розміщених ТС та МАФ.

Способи такого повідомлення визначає управління містобудування та архітектури, якими, зокрема є: направлення листів засобами поштового зв`язку, повідомлення телефонним зв`язком або через мережу Інтернет тощо.

Повідомлення про демонтаж також розміщується на самій ТС/МАФ (з проведенням фотофіксації).

Отже, розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності можливе тільки після отримання паспорту прив`язки. Чинним законодавством України забороняється самовільне без наявності паспорта прив`язки встановлення тимчасових споруд.

Судом встановлено та відповідачем не заперечується, що тимчасові споруди: по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів IRIS» та споруди без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси», розміщені без паспортів прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності та дозвільних документів на право користування земельними ділянками під ними.

Відсутність паспортів прив`язки тимчасових споруд згідно приписів пункту 2.29 Порядку №244 та пункту 10 розділу VIII Правил №3054 є підставою для їх демонтажу.

При цьому, в силу приписів Правил №3054 уповноваженим виконавчим органом за підготовку відповідних матеріалів та організацію заходів по демонтажу незаконно розміщених тимчасових споруд або МАФ є управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради, правонаступником якого згідно рішенням Кропивницької міської ради №1935 від 14.03.2024 є Департамент містобудування та земельних ресурсів.

Таким чином, суд робить висновок, що відповідач Правилами №3054 та Положенням про департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради наділений самостійними повноваженням стосовно прийняття рішень про демонтаж тимчасових споруд, а рішення Комісії з демонтажу тимчасових споруд та МАФ має для нього рекомендаційний характер.

З урахуванням наведеного суд зазначає, що 12.09.2022 розпорядження міського голови міста Кропивницького №69 «Про впорядкування розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» було наказано Управлінню містобудування та архітектури Кропивницької міської ради спільно з Департаментом з питань економічного розвитку Кропивницької міської ради за сформованою базою даних провести у двомісячний термін інвентаризацію тимчасових споруд.

У матеріалах справи наявні два накази управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради №147 від 01.06.2023 та №46 від 31.01.2024, якими встановлено провести демонтаж низки ТС, серед яких тимчасові споруди по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів IRIS» та споруди без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси», відсутні.

Водночас лише після звернення Керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області із цим позовом до суду Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради прийняв наказ від 21.11.2024 №435 «Про демонтаж тимчасових споруд», яким визначено демонтувати тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності у вигляді торгівельних павільйонів (кіосків) відповідно до протокольного рішення комісії з демонтажу тимчасових споруд та малих архітектурних форм від 20.11.2024 №2 на території міста Кропивницького, зокрема: по вул. Архангельській з назвами «Тютюн» (проти ДНЗ «Ягідка»), «Овочі та фрукти» з навісом (проти ДНЗ «Ягідка»), павільйон «Чебуречна» з навісом (проти ДНЗ «Ягідка»); по вул. Шевченка павільйон «Квіткова крамниця IRIS» (напроти бібліотеки ім. Т.Г. Шевченка) та кіоск без назви (біля буд. №26); по вул. Преображенській павільйон «Черняхівські ковбаси» (напроти дитячої обласної лікарні).

При цьому, докази демонтажу вказаних тимчасових споруд, як і повідомлень власникам (користувачам) незаконно розміщених ТС/МАФ про наказ про демонтаж незаконно розміщених ТС та МАФ, на дату розгляду справи відповідачем суду не надані.

Суд критично сприймає доводи відповідача про неможливість вжиття заходів із забезпечення демонтажу спірних тимчасових споруд у зв`язку з встановленням у наказі від 21.11.2024 №435 власникам ТС 90 - денного терміну для їх добровільного демонтажу, адже згідно вказаного наказу належним чином встановлено лише двох власників тимчасових споруд - з написом: «Тютюн» (фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ) та з написом: «Черняхівські ковбаси» фірмовий магазин» (ТОВ «Черняхівські ковбаси»).

На підставі викладеного суд вважає, що прийняття відповідачем наказу від 21.11.2024 №435 «Про демонтаж тимчасових споруд» не свідчить про усунення у повній мірі допущеної бездіяльності щодо невжиття заходів із забезпечення демонтажу тимчасових споруд по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів IRIS» та споруди без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси».

Розглядаючи адміністративну справу щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. (ч. 2 ст. 2 КАС України)

Критерій прийняття рішення, вчинення (невчинення) дії обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення або вчинення дії - відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи чи не є суттєвими. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

При цьому в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 КАС України).

Суд також зауважує, що протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Враховуючи встановлені судом обставини, суд дійшов висновку про протиправність бездіяльності відповідача щодо невжиття заходів із забезпечення демонтажу тимчасових споруд по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів IRIS» та споруди без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси».

З огляду на наведене, суд вбачає достатність підстав для задоволення позовних вимог у спосіб зобов`язання Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради вжити заходів щодо демонтажу тимчасових споруд по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів IRIS» та споруди без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси».

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На розвиток зазначених положень Конституції України частиною другою статті 2 КАС України визначені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, яким є відповідач.

Таким чином, бездіяльність відповідача не відповідає критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, встановленим в частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства, порушує права та законні інтереси позивача.

Згідно з частинами першою, другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає, що порушені права позивача підлягають захисту шляхом повного задоволення позову.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Позивачем не надано суду доказів понесення витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз під час розгляду справи.

Керуючись статтями 241 246, 255 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов Керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області до Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , Товариство з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНЯХІВСЬКІ КОВБАСИ", про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради, щодо невжиття заходів із забезпечення демонтажу тимчасових споруд по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів IRIS» та споруди без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси».

Зобов`язати Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради вжити заходів щодо демонтажу тимчасових споруд по вул. Архангельській з назвами «Тютюн», «Овочі та фрукти», «Чебуречна»; по вул. Шевченка з назвою «Крамниця квітів IRIS» та споруди без назви (напроти торговельної споруди «Формула кави»); по вул. Преображенській з назвою «Черняхівські ковбаси».

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 04 березня 2025 року.

Повне найменування учасників справи:

Позивач - Керівник Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 02910025, вулиця Є. Чикаленка, 11, місто Кропивницький, Кіровоградська область, 25002);

Відповідач - Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради (код ЄДРПОУ 45215157, вулиця Велика Перспективна, 41, місто Кропивницький, Кіровоградська область, 25022);

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНЯХІВСЬКІ КОВБАСИ" (код ЄДРПОУ 35741403, 27641, Кіровоградська область, Кропивницький район, село Черняхівка (пн),вулиця Польова, будинок 15 А) .

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ).

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду М.Я. САВОНЮК

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2025
Оприлюднено06.03.2025
Номер документу125576505
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —340/7100/24

Ухвала від 06.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 22.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 15.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 04.03.2025

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

М.Я. САВОНЮК

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

М.Я. САВОНЮК

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

М.Я. САВОНЮК

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

М.Я. САВОНЮК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні