Рішення
від 03.03.2025 по справі 380/21596/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 березня 2025 рокусправа № 380/21596/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Мартинюка В.Я.

розглянувши у письмовому провадженні в порядку загального позовного провадження у м.Львові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (далі позивач) до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Буської міської ради Золочівського району Львівської області (далі відповідач 1), Буської міської ради Золочівського району Львівської області (далі відповідач 2), з участю третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування розпорядження, -

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Буської міської ради Золочівського району Львівської області, Буської міської ради Золочівського району Львівської області, в якому просить:

визнати протиправними дії при проведенні конкурсу на заміщення посади директора Буського ЗЗСО І-ІІІ ст. №2 в частині приймання та формування документів;

визнати протиправним та скасувати розпорядження "Про призначення на посаду директора Буського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ст. №2 Буської міської ради" №119-К від 22.07.2024 року про призначення на посаду директора Буського ЗЗСО І-ІІІ ст.№2 ОСОБА_2 як переможця конкурсу.

В обґрунтування позову зазначає, що конкурсна комісія допустила до конкурсу ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , в яких відсутні необхідні документи. Зокрема, продовжує позивач, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 не було подано Державний сертифікат про рівень володіння державною мовою.

Відповідач 1, у відзиві зазначає, що на час розгляду документів претендентів та вирішення питання допуску до участі у конкурсі ОСОБА_3 та ОСОБА_2 додали копії державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою. Крім того, уважають, що згадані особи обіймали посади педагогічних працівників, а тому не мали обов`язку подавати державний сертифікат про рівень володіння державною мовою.

Аналогічними за змістом є аргументи викладені у відзиві відповідача 2.

Ухвалою суду від 04.11.2024 відкрито загальне позовне провадження.

Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 16.12.2024 продовжень підготовче провадження на 30 днів.

Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 03.02.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Дослідивши наявні у справі докази та давши їм оцінку, суд встановив наступні обставини справи.

14.06.2024 рішенням виконавчого комітету Буської міської ради прийнято рішення за №126, яким з 18.06.2024 оголошено конкурс на зайняття посади директора Буського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Буської міської ради.

Дане рішення позивачем не оскаржується, а тому судом не надається правова оцінка його правомірності.

Відповідно до оголошення прийом документів здійснювався відділом освіти, культури, молоді та спорту Буської міської ради з 18.06.2024 по 08.07.2024.

Згідно протоколу засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу на посаду директора Буського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 від 11.07.2024 третю особу та ОСОБА_3 допущено до конкурсного відбору, при цьому зазначено, що Державні сертифікати про рівень володіння державною мовою датовані 10.07.2024, хоча іспит претендентки склали 03.07.2024 та 02.07.2024 відповідно, підтвердженням чого є витяги з особистих кабінетів, які долучені до їх документів.

Також, у цьому протоколі зазначено і не повну відповідність документу ОСОБА_3 довідці про проходження попереднього (періодичного) психіатричного огляду.

За результатами проведеного конкурсу переможницею визнано ОСОБА_2 (третя особа) та розпорядженням міського голови Буської міської ради від 22.07.2024 за №119-к з 01.08.2024 її призначено на посаду директора Буського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Буської міської ради.

Змістом спірних правовідносин є відповідність розпорядження «Про призначення на посаду директора Буського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Буської міської ради» від 22.07.2024 за №119-к, критеріям правомірності, передбачених ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року № 2747-IV, з наступними змінами та доповненнями (далі - КАС України).

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти, регулюються Законом України «Про освіту» від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII, з наступними змінами та доповненнями (далі Закон України № 2145-VIII).

Абзацом першим частини другої статті 26 Закону України № 2145-VIII передбачено, що керівник закладу освіти призначається засновником у порядку, визначеному законами та установчими документами, з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою і мають вищу освіту.

Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначаються Законом України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-IX, з наступними змінами та доповненнями (далі Закон України № 463-IX).

Абзацом першим частини першої статті 38 Закону України № 463-IX передбачено, що керівником закладу загальної середньої освіти може бути особа, яка є громадянином України, вільно володіє державною мовою, має вищу освіту ступеня не нижче магістра, стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менше трьох років (крім керівників приватних, корпоративних закладів освіти), організаторські здібності, стан фізичного і психічного здоров`я, що не перешкоджає виконанню професійних обов`язків, пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу відповідно до цього Закону.

Згідно абзацу першого ч.1 ст.39 Закону України № 463-IX, керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).

При цьому, позивач не заперечує обставини відповідності третьої особи вимогам до керівника, визначені абзацом першим частини першої статті 38 Закону України № 463-IX, а порушення свого права пов`язує з допуском такої особи до участі у конкурсі у зв`язку з неподанням всіх документів, що є визначальним у цьому спорі.

Так, серед документів для участі в конкурсі, положеннями абзацу першого ч.5 ст.39 Закону України № 463-IX визначено документ, що підтверджує вільне володіння державною мовою.

У відповідності до положень абзацу другого частини 6 згаданої статті до участі у конкурсі не можуть бути допущені особи, які, у тому числі, подали документи після завершення строку їх подання.

Аналогічні вимоги містить Положення про проведення конкурсу та призначення на посаду керівників закладів загальної середньої освіти, які перебувають у комунальній власності Буської міської територіальної громади, затвердженого Рішенням Буської міської ради від 08.04.2021 №84.

Згідно положень ч.2 ст.10 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25 квітня 2019 року № 2704-VIII, з наступними змінами та доповненнями (далі Закон України № 2704-VIII), рівень володіння державною мовою особами, визначеними пунктами 1, 3, 4, 7, 9, 9-1, 10, 13 частини першої статті 9 цього Закону, засвідчується державним сертифікатом про рівень володіння державною мовою (далі - державний сертифікат), що видається Національною комісією зі стандартів державної мови відповідно до цього Закону.

У відповідності до вимог п.13 ч.1 ст.9 Закону України № 2704-VIII, володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов`язків зобов`язані керівники закладів освіти всіх форм власності.

Наведені норми вказують на те, що рівень володіння державною мовою керівником закладу освіти підтверджується державним сертифікатом.

При цьому, частиною четвертою статті 10 Закону України № 2704-VIII визначено, що документ, який засвідчує рівень володіння державною мовою, подається особою до обрання чи призначення на посади, визначені частиною першою статті 9 цього Закону.

Зібраним у справі доказами підтверджується те, що третя особа успішно склала іспит на знання української мови 03.07.2024 та подала докази у підтвердження цього у строк визначений для подання документів претендентами на посаду.

Однак, з незалежних від неї причин Державний сертифікат про рівень володіння державною мовою серії НОМЕР_1 отримала 10.07.2024 - через два дні після закінчення строку для подання документів.

Дані обставини 11.07.2024 були предметом розгляду конкурсної комісії для проведення конкурсу на посаду директора Буського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2, яка рішенням допустила третю особу до участі у конкурсі.

Системний аналіз положень абзацу другого ч.6 ст.39 Закону України № 463-IX та ч.4 ст.10 Закону України № 2704-VIII, у межах даного спору, дозволяють суду прийти до висновку, що державний сертифікат повинен бути поданий до обрання чи призначення на посаду, а формальний не допуск особи до участі у конкурсі через відсутність такого, за наявності інших документів, які підтверджують зволікання у видачі такого сертифікату уповноваженим державою органом, не буде переслідувати легітимну мету проведення конкурсу.

Як наслідок, на переконання суду, наведене позивачем формальне порушення не може трактуватись судом як суттєве, оскільки при поданні документів для участі у конкурсі третьою особою були подані документи, у підтвердження обставин успішного складання іспиту на знання української мови, з подальшим поданням державного сертифікату із незначним пропуском строку.

При цьому, аргументи щодо протиправного допуску до участі у конкурсі ОСОБА_3 не стосуються спірного акта індивідуальної дії, як і прав позивача.

Відтак, наведені позивачем аргументи не вказують на протиправність спірного розпорядження.

З урахуванням викладеного, судом, під час розгляду справи, не встановлено порушення розпорядженням «Про призначення на посаду директора Буського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Буської міської ради» від 22.07.2024 за №119-к критеріїв правомірності, передбаченим ч.2 ст.2 КАС України, а тому таке не може уважатись протиправним та як наслідок бути скасованим.

З огляду на викладене, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Що стосується судових витрат, то, у відповідності до вимог ст.139 КАС України, такі належить присудити з позивача.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський оружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяМартинюк Віталій Ярославович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.03.2025
Оприлюднено06.03.2025
Номер документу125576867
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —380/21596/24

Ухвала від 24.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 03.03.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні