ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/16118/21 Суддя (судді) суду 1-ї інст.:
Терлецька О.О.
ПОСТАНОВА
Іменем України
03 березня 2025 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Сорочка Є.О.,
суддів Коротких А.Ю.,
Чаку Є.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги Державної митної служби України, Київської митниці на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 травня 2024 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» до Київської митниці Держмитслужби, Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Приватним підприємством «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» звернулося до суду із позовом до Київської митниці Держмитслужби, Державної митної служби України, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати акт комісії Київської митниці Держмитслужби б/н від 16 грудня 2020 року про проведення огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, магазинів безмитної торгівлі, територій вільних митних зон та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи;
- визнати протиправним та скасувати наказ Державної митної служби України від 11 лютого 2021 року № 86 про виключення Центральної сортувальної станції Приватного підприємства« ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» з Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій;
- зобов`язати Державну митну службу України включити Центральну сортувальну станцію Приватного підприємства «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій.
Позовні вимоги обґрунтовані необґрунтованістю висновків відповідачів, які стали фактичною підставою до винесення оскаржуваних рішень.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22 травня 2024 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасувати акт комісії Київської митниці Держмитслужби б/н від 16 грудня 2020 року про проведення огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, магазинів безмитної торгівлі, територій вільних митних зон та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи. Визнано протиправним та скасовано наказ Державної митної служби України від 11 лютого 2021 року № 86 про виключення Центральної сортувальної станції Приватного підприємства «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» з Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідачі подали апеляційні скарги, в яких просять скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Апеляційні скарги обґрунтовано тим, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх фактичних обставин у справі. Апелянти зазначають, що з урахуванням неодноразового виявлення порушень експрес-перевізником (позивачем) вимог митного законодавства та положень Інструкції з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України, затвердженої наказом Державної митної служби України від 3.09.2007 №728, та у відповідності до положень абз.3 п.1 Р.VIII цієї Інструкції, відповідачем було ініційовано подання до Державної митної служби України про виключення ЦСС з Реєстру. За результатами перевірки усунення позивачем виявлених порушень митницею встановлено відсутність зв`язку з ЄАІС Держмитслужби України і мережею Інтернет та складено Акт про проведення огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, магазинів безмитної торгівлі, територій вільних митних зон та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи проводиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи від 16.12.2020 б/н. Відповідач вказав, що при виданні оскаржуваного наказу не порушував прав та інтересів позивача, діяв на підставі законодавства, в межах своїх повноважень у спосіб, визначений Р.VІІІ Інструкції. Питання ж включення ЦСС до Реєстру є дискреційними повноваженнями Держмитслужби і не може бути належним способом захисту, допущеним судом. Також відповідач-2 звернувся до суду з клопотанням про зменшення розміру заявлених в позовній заяві витрат на правничу допомогу.
Згідно зі статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
В Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців наявні відомості про реєстрацію Київської митниці (код ЄДРПОУ 43997555; місцезнаходження: 03124, м. Київ, бульвар Вацлава Гавела, будинок 8-А) та про те, що Київська митниця Держмитслужби (код ЄДРПОУ 43337359; місцезнаходження: 03124, м. Київ, бульвар Вацлава Гавела, будинок 8-А) перебуває в стані припинення.
Водночас, відповідно до наказу Держмитслужби від 30.06.2021 № 472 «Про початок здійснення митницями як відокремленими підрозділами Державної митної служби України покладених на них функцій і повноважень з реалізації державної митної політики, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань митної справи» Київська митниця як відокремлений підрозділ Державної митної служби України розпочала свою діяльність з 01.07.2021. Супроводження судових справ, де стороною виступала Київська митниця Держмитслужби, здійснює Київська митниця як відокремлений підрозділ Державної митної служби України.
Враховуючи викладене, колегія суддів допускає процесуальну заміну відповідача у справі його правонаступником - Київською митницею (ЄДРПОУ: 43997555).
Згідно п.3 ч.1 ст.311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Розглянувши доводи апеляційних скарг, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Так, судом першої інстанції встановлено і підтверджується матеріалами справи, що 03 червня 2021 року позивачем в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань були зареєстровані відомості про відокремлений підрозділ позивача - філію Приватного підприємства «Лімекс Експрес» у м. Київ (код ЄДРПОУ: 38785916, адреса: м. 03036, м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б) із визначеними видами діяльності згідно КВЕД: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (основний); 52.10 Складське господарство; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 53.20 Інша поштова та кур`єрська діяльність.
Відповідно до наказу Державної фіскальної служби України № 1051 від 30 грудня 2016 року, відокремлений підрозділ позивача - центральну сортувальну станцію ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» (далі - ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС»), розташовану за адресою: 03036, м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б, було включено до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій згідно розділу II Інструкції з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України, затвердженої наказом Державної митної служби України від 03 вересня 2007 року № 728, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 вересня 2007 року за № 1081/14348 (зі змінами).
За своєю суттю, господарська діяльність ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» полягає у роботі підрозділу митного оформлення, що безпосередньо здійснює митні формальності в місцях міжнародного поштового обміну та центральних сортувальних станціях, регіональних сортувальних, діяльність якого регулюється Інструкцією з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України, затвердженої наказом Державної митної служби України від 03 вересня 2007 року № 728, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 вересня 2007 року за № 1081/14348, та не може здійснюватись без укладених договорів та міжнародних контрактів з іноземними суб`єктами господарювання, які постачають товар на територію України, які проходять процедуру моніторингу Київської митниці Держмитслужби.
Сортувальна станція, має відповідати вимогам Інструкції з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України, затвердженої наказом Державної митної служби України від 03 вересня 2007 року № 728, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 вересня 2007 року за № 1081/14348, а моніторинг та контроль дотримання цих норм здійснює Київська митниця Держмитслужби.
Так, 02 липня 2020 року комісією Київської митниці Держмитслужби у складі: заступника начальника управління - начальника відділу по роботі з митними посередниками управління забезпечення митного контролю та оформлення Володимира Тендітного, начальника управління інформаційних технологій, митної статистики та захисту інформації Сергія Цивіна, та т.в.о. заступника начальника відділу по роботі з митними посередниками управління забезпечення митного контролю та оформлення Тетяною Волоховською було проведено огляд складських приміщень площею 160 кв. м. - відокремленої частини металевого ангару, що використовується на праві оренди ПП «Лімекс Експрес», як центральна сортувальна станція (надалі - ЦСС), розташованого за адресою: 03036, м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б, з метою визначення відповідності фактичної кількості ввезених товарів, транспортних засобів комерційного призначення відомостям, заявленим у митній декларації та дотримання встановлених Митним кодексом України та іншими законами України правил провадження діяльності, контроль за якою покладено на митні органи, про що було складено акт про проведення огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, магазинів безмитної торгівлі, територій вільних митних зон та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи № 25/07 від 02 липня 2020 року.
Відповідно до Акту № 25/07 комісією Київської митниці Держмитслужби були виявлені порушення зі сторони ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» вимог законодавства, а саме:
1) Встановлено факти порушення підприємством вимог Інструкції з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України, затвердженої наказом Державної митної служби України від 03 вересня 2007 року № 728, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 вересня 2007 року за№ 1081/14348 (надалі - Інструкція), зокрема пункту 14 розділу II Інструкції в частині строків інформування про зміни відомостей в документах. Не проінформовано про зміни у переліку обладнання та технічних засобів, достатніх для забезпечення функціонування повірених, що складають локальну мережу експрес-перевізника (договори доручення з повіреними прострочено), а також у переліку працівників ЦСС, яким надано право доступу до місць зберігання міжнародних експрес-відправлень (надалі -МЕВ); пункту І розділу III Інструкції в частині обов`язку експрес-перевізника із забезпечення належним чином обладнаного приміщення для посадових осіб підрозділу митного оформлення (на момент огляду відсутнє підключення до локальної мережі ЄАІС Держмитслужби, до мережі Інтернет та до телефонної лінії), а також обладнання на ЦСС зон митного контролю (надалі - ЗМК) (відсутні таблички позначення ЗМК та її меж й інформація щодо переліку осіб, які мають доступ на територію ЗМК, позначення ЗМК здійснюється у відповідності до вимог розділу III Порядку створення зон митного контролю, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22 травня 2012 року № 583, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 червня 2012 року за № 879/21191); пункту 2 розділу III Інструкції в частині відсутності сертифікованого обладнання для зважування МЕВ та технічних засобів контролю (відсутні дозвільні документи), а також відсутності первинних засобів пожежогасіння (наявні 3 вогнегасника не придатні до експлуатації, як такі, що не пройшли технічне обслуговування).
2) Встановлено порушення вимог пункту 1.7 наказу Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року № 646 «Про місця доставки товарів транспортними засобами», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 червня 2012 року за №1052/21364 в частині того, що територія місця доставки товарів для автомобільного транспорту не забезпечена каналами та засобами зв`язку, у тому числі з ЄАІС Держмитслужби, для виконання посадовими особами митних органів своїх повноважень. Комісією також зазначено, що з моменту включення ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій і на час проведення перевірки, ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» не функціонує та не здійснює переміщення МЕВ, початок функціонування ЦСС можливий лише за умови усунення виявлених порушень.
Враховуючи неможливість усунення виявлених у Акті 25/07 порушень у зв`язку із запровадженням на території України карантинних обмежень у зв`язку із поширенням гострої респіраторної хвороби СОVID-19, позивач звернувся до Київської митниці Держмитслужби із листами вх. № 30537/11/ЕЗ від 25 серпня 2020 року та № 31496/11/ЕЗ від 02 вересня 2020 року та № 32171/11 від 08 вересня 2020 року в яких повідомляло про наявні карантинні обмеження на території України, у зв`язку із якими позивач не має змоги усунути вказані порушення протягом встановленого місячного строку з моменту виявлення вказаних у Акті 25/07 порушень.
Листом №787/18/11/18600 від 21 вересня 2020 року Київська митниця Держмитслужби повідомила позивача про необхідність звернення до Торгово-промислової палати України з метою отримання сертифікату, який би підтверджував наявність форс-мажорних обставин, зокрема карантинних обмежень, які не дозволяють усунути порушення, що зафіксовані в Акті 25/07.
Листом від 27 листопада 2020 року позивач повідомив Київську митницю Держмитслужби про усунення виявлених та зафіксованих у Акті 25/07 порушень та надано відповідні підтвердження, а саме: оновлену план-схему територій та приміщень ЦСС; оновлений перелік обладнання та технічних засобів; договори з повіреними особами; договори з інтернет-провайдерами; перелік працівників ЦСС, яким надано право доступу до місць зберігання МЕВ; договори на придбання та обслуговування рентген установки; подовжено строк дії вогнегасників.
16 грудня 2020 року комісією Київської митниці Держмитслужби у складі: т.в.о. заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №2 митного поста «Київ-центральний» Дениса Копейкіна було проведено огляд складських приміщень площею 160 кв. м. - відокремленої частини металевого ангару, що використовується на праві оренди ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС», як центральна сортувальна станція (надалі - ЦСС), розташованого за адресою: 03036, м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б, з метою дотримання встановлених Митним кодексом України та іншими законами України правил провадження діяльності, контроль за якою покладено на митні органи, про що було складено акт про проведення огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, магазинів безмитної торгівлі, територій вільних митних зон та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи № б/н від 16 грудня 2020 року.
Відповідно до Акту № б/н комісією Київської митниці Держмитслужби були виявлені порушення зі сторони ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» вимог законодавства, а саме: територія місця доставки та приміщення посадових осіб митниці не забезпечені каналами та засобами зв`язку, у тому числі з САІС Держмитслужби, для виконання посадовими особами митних органів своїх повноважень, що є порушенням абзацу 7 пункту 1 розділу III Інструкції та п.1.7 наказу Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року № 646 «Про місця доставки товарів транспортними засобами», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 червня 2012 року за № 1052/21364. Серед іншого комісією у Акті № б/н зазначено, що з моменту включення ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій і на даний час, ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» не функціонує та не здійснює переміщення МЕВ.
Листом від 27 листопада 2020 року позивачем були надані документи, що підтверджують усунення порушень митного законодавства, в тому числі й щодо забезпечення каналами та засобами зв`язку, у тому числі з ЄАІС Держмитслужби для виконання посадовими особами митних органів своїх повноважень.
Листом від 30 грудня 2020 року № 78-1/17/4/26088 Київська митниця Держмитслужби звернулась до Державної митної служби України із поданням про виключення з реєстру ЦСС та Переліку місць доставки ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС», в обґрунтування якого навела виявлені в Актах № 25/07 та № б/н порушення та фактичне не здійснення функціонування ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» протягом її включення до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій.
Згідно наказу Державної митної служби України від 11 лютого 2021 року № 86, що був підписаний в.о. Голови Сергієм Звягінцевим, ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» було виключено з Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій.
Позивач вважаючи Акт № б/н від 16 грудня 2020 року та наказ від 11 лютого 2021 року №86, необгрунтованими та незаконними, прийнятими без з`ясування фактичних обставин та такими, що порушують законні права та інтереси позивача, звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції задовольняючи частково позовні вимоги виходив з того, що з боку позивача у спірних правовідносинах відсутні порушення норм чинного законодавства.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції при прийнятті цієї постанови виходить з такого.
Наказом Державної митної служби України № 728 від 03 вересня 2007 року затверджено Інструкцію з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес- відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України (далі - Інструкція), яка визначає умови та правила погодження місць розташування ЦСС, обов`язки експрес-перевізника, порядок обліку та зберігання МЕВ, а також подання митному органу звітності про них, переміщення територією України МЕВ, що перебувають під митним контролем, митний контроль та митне оформлення вантажів експрес-перевізника при ввезенні їх на митну територіюУкраїни, митний контроль і митне оформлення МЕВ, призначених для вивезення за межі митної території України, а також виключення ЦСС (РСС) з Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій.
Розділом III Інструкції визначені обов`язки експрес-перевізника, серед яких визначено, що експрес-перевізник зобов`язаний: 1) забезпечити оформлення домашнього транспортного документа під час прийняття МЕВ у відправника; 2) забезпечити наявність у ЦСС (РСС) інформації в електронному вигляді про кожне МЕВ, що переміщується (пересилається) через митний кордон України, та можливість перегляду посадовими особами ПМО інформації, що міститься в цій комп`ютерній мережі відстеження проходження МЕВ від відправника до одержувача; 3) вивезти МЕВ у зворотному напрямку на вимогу відправника; 4) протягом строку зберігання, визначеного пунктом 4.6 цієї Інструкції, вивезти у зворотному напрямку МЕВ, що містять предмети стосовно яких застосовуються нетарифні заходи регулювання зовнішньої торгівлі або які підлягають іншимпередбаченим законодавством видам контролю і щодо яких не було здійснено митне оформлення; 5) надати на ЦСС (РСС) належним чином обладнане приміщення для посадових осіб ПМО; 6) обладнати на ЦСС (РСС) ЗМК.
У місці зберігання МЕВ експрес-перевізник зобов`язаний забезпечити: 1) функціонування протипожежної сигналізації та наявність засобів пожежогасіння; 2) цілодобову охорону; 3) наявність системи відеоспостереження та виведення інформації з неї в підрозділ митного органу; 4) наявність матеріально-технічного обладнання у достатній для забезпечення діяльності ЦСС (РСС) кількості (навантажувально-розвантажувальних засобів; спеціального сертифікованого обладнання для зважування МЕВ; технічних засобів контролю; засобів зв`язку, оргтехніки); 5) неможливість проникнення до цих місць сторонніх осіб; 6) можливість накладення не менше ніж двох засобів забезпечення (ідентифікації), які унеможливлюють проникнення в ці місця або вилучення МЕВ із цих місць без пошкодження засобів забезпечення (ідентифікації), один з яких повинен належати митному органу, другий - експрес-перевізнику.
Відповідно до положень статті 343 Митного кодексу України, огляд територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, магазинів безмитної торгівлі, територій вільних митних зон та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи (крім житла громадян), може здійснюватися посадовими особами митного органу за письмовим рішенням керівника цього органу або особи, яка виконує його обов`язки, з метою: 1) перевірки законності ввезення товарів, транспортних засобів комерційного призначення на митну територію України, дотримання порядку їх ввезення, а також правильності нарахування та повноти сплати митних платежів; 2) перевірки відповідності фактичної кількості ввезених товарів, транспортних засобів комерційного призначення відомостям, заявленим у митній декларації; 3) перевірки дотримання встановлених цим Кодексом та іншими законами України правил провадження діяльності, контроль за якою покладено на митні органи.
Огляд проводиться після пред`явлення особі, у володінні (користуванні) якої перебуває територія, особі, відповідальній за експлуатацію складу організації - отримувача гуманітарної допомоги, утримувачеві складу тимчасового зберігання, митного складу, магазину безмитної торгівлі, вільної митної зони або уповноваженій ним особі відповідного рішення та службового посвідчення посадової особи митного органу. Огляд повинен здійснюватися не більш як протягом одного дня, якщо інше не встановлено законодавством.
За результатами огляду складається акт, один примірник якого вручається відповідно особі, у володінні (користуванні) якої перебуває територія, особі, відповідальній за експлуатацію складу організації - отримувача гуманітарної допомоги, утримувачеві складу тимчасового зберігання, митного складу, магазину безмитної торгівлі або уповноваженій ним особі, керівникові чи заступнику керівника органу управління відповідної спеціальної (вільної) економічної зони.
Форма такого акту затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Приписами розділу VIII Інструкції визначено, що ЦСС (РСС) може бути виключено з Реєстру на підставі: 1) подання митного органу, у зоні діяльності якого розташована ЦСС, у випадках неодноразового (два і більше разів протягом одного календарного року) порушення експрес-перевізником строків зберігання МЕВ, визначених пунктом 6 розділу IV цієї Інструкції (виключаються ЦСС і РСС /за наявності/); 2) подання митного органу, посадовими особами якого неодноразово (два та більше разів протягом одного календарного року) були виявлені порушення експрес-перевізником митних правил та/або положень цієї Інструкції, у поданні зазначаються причини доцільності виключення ЦСС (РСС) з Реєстру; 3) заяви експрес-перевізника, поданої митному органу, у зоні діяльності якого розташована ЦСС (РСС), у якій зазначається дата припинення функціонування ЦСС (РСС). Така заява подається експрес-перевізником не пізніше ніж за два місяці до дати припинення функціонування ЦСС (РСС).
Держмитслужба видає наказ про виключення ЦС С (РСС) з Реєстру, про що того самого дня інформує митний орган, у зоні діяльності якого розташована ЦСС (РСС). Копія наказу про виключення ЦСС (РСС) з Реєстру надсилається Департаментом організації митного контролю експрес-перевізникові.
Відповідно до Акту № б/н комісією Київської митниці Держмитслужби були виявлені порушення зі сторони ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» вимог законодавства, а саме: територія місця доставки та приміщення посадових осіб митниці не забезпечені каналами та засобами зв`язку, у тому числі з САІС Держмитслужби для виконання посадовими особами митних органів своїх повноважень, що є порушенням абзацу сьомого пункту 1 розділу III Інструкції та п.1.7 наказу Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року № 646 «Про місця доставки товарів транспортними засобами», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 червня 2012 року за № 1052/21364.
З матеріалів справи слідує, що позивач з метою здійснення господарської діяльності, 16 листопада 2016 року уклав з Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Волз» (надалі - Оператор), договір № 4200 про надання телекомунікаційних послуг, відповідно до умов якого Оператор надає Споживачу телекомунікаційні послуги, а Споживач отримує та оплачує вказані послуги відповідно до умов вказаного договору.
Відповідно до додатку №1 від 16 листопада 2016 року до договору № 4200 про надання телекомунікаційних послуг від 16 листопада 2016 року було визначено кінцеві точки каналу електрозв`язку (адреси об`єктів, між якими здійснюється передача даних) - м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б (склад Споживача) та м. Київ, бульвар Івана Лепсе, 8-А (Київська митниця Держмитслужби).
Тобто, вказаний канал зв`язку є спеціальним каналом та засобом зв`язку, у тому числі з САІС Держмитслужби, для виконання посадовими особами митних органів своїх повноважень.
З моменту включення центральної сортувальної станції ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС», розташованої за адресою: 03036, м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б, до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій, ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» фактично не здійснювало господарської діяльності та відповідно не отримувало прибутки, тому керівництвом ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» було прийнято рішення щодо призупинення оплати по договору № 4200 про надання телекомунікаційних послуг від 16 листопада 2016 року до моменту початку здійснення фактичної господарської діяльності задля оптимізації витрат ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС».
Згідно відповіді вих. № 506 від 12 травня 2021 року на адвокатський запит представника позивача від 23 квітня 2021 року, ТОВ «Науково-виробнича фірма «ВОЛЗ» зокрема повідомило, що: «Дійсно, 16 листопада 2016 року між ТОВ «НВФ «ВОЛЗ» та ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» було укладено договір про надання телекомунікаційних послуг №4200, яким зокрема ТОВ «НВФ «ВОЛЗ» взяло на себе зобов`язання надавати телекомунікаційні послуги ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС», в тому числі щодо кінцевих точок каналу електрозв`язку (адреси об`єктів, між якими здійснюється передача даних): м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б - м. Київ, бульвар Івана Лепсе, 8-А. Принцип надання телекомунікаційних послуг (інтернету) за вказаним договором полягає у безперебійному наданні вказаних послуг ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» за умови виконання останнім умов договору щодо оплати послуг. Починаючи з 01 березня 2017 року ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» припинило здійснювати оплати за послуги за договором № 4200 від 16.11.2016, що стало підставою для тимчасового призупинення надання телекомунікаційних послуг вказаному абоненту.
Звертаємо увагу, що все необхідне обладнання для надання телекомунікаційних послуг за договором № 4200 від 16 листопада 2016 року у місці надання послуг: м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б та м. Київ, бульвар Івана Лепсе, 8-А щодо абонента ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» залишилось діючим, а відновлення надання телекомунікаційних послуг відбувається та є технічно можливим не пізніше 2-х годин з моменту внесення оплати за послуги та після повідомлення абонента про здійснення відповідної оплати за телефоном служби підтримки клієнтів ТОВ «НВФ «BOЛ3». Договір про надання телекомунікаційних послуг № 4200 від 16 листопада 2016 року з ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» сторонами чи в односторонньому порядку не розривався, а відтак і зберігав свою чинність з моменту його укладення і до 31 січня 2021 року, оскільки 01 лютого 2021 року між ТОВ «НВФ «ВОЛЗ» та ПП «Лімекс Експрес» було переукладено новий договір №6800 щодо надання телекомунікаційних послуг, в тому числі й в частині щодо кінцевих точок каналу електрозв`язку (адреси об`єктів, між якими здійснюється передача даних): м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б-м. Київ, бульвар Івана Лепсе, 8-А».
01 вересня 2016 року позивачем також було укладено з інтернет-провайдером «SIMNET», від імені якого діяв фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (надалі - Виконавець), договір № 56799 про надання інформаційних послуг, відповідно до умов якого Виконавець надає Абоненту послуги в сфері інформатизації за адресою: 03036, м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б (17 склад), а Абонент зобов`язується оплачувати вказані послуги, надані Виконавцем. З моменту включення центральної сортувальної станції ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС», розташованої за адресою: 03036, м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б, до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій, ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» фактично не здійснювало господарської діяльності та відповідно не отримувало прибутки, тому керівництвом ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» було прийнято рішення щодо призупинення оплат по договору № 56799 про надання інформаційних послуг від 01 вересня 2016 року до моменту початку здійснення фактичної господарської діяльності задля оптимізації витрат ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС».
У відповіді ФОП ОСОБА_1 № 3004-21/1 від 30 квітня 2021 року на адвокатський запит представника позивача від 27 квітня 2021 року зазначено: «З моменту укладення Договору № 56799, Абонент мав позитивний залишок на особовому рахунку протягом вересня-листопада 2016 року включно, тобто доступ до мережі інтернет надавався Абоненту у період з 01.09.2016 по 30.11.2016 включно. Починаючи з 01.12.2016 року, доступ до мережі інтернет був обмежений у зв`язку з відсутністю оплати з боку Абонента.
12.01.2017 Договір 56799 був призупинений за зверненням Абонента до технічної підтримки інтернет-провайдера засобами телефонного зв`язку, тобто станом на 16 грудня 2020 року Договір № 56799 був чинним, але надання послуг доступу до мережі інтернет було призупинено на підставі звернення Абонента. Станом на дату надання відповіді на адвокатський запит, від Абонента не надходило заяви про поновлення дії Договору №56799. Технічна можливість невідкладного відновлення послуг за адресою: 03036, м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б (17 склад) існує за умови наявності непошкодженого оптичного кабелю. За умови збереження цілісності оптичного кабелю, термін підключення Абонента до послуги доступу до мережі складає 1 (один) робочий день з моменту оформлення заяви від потенційного Абонента. За умови необхідності оновлення оптичного кабелю, термін підключення Абонента до послуги доступу до мережі складає 2 (два) робочих дні з моменту оформлення заяви від потенційного Абонента».
З вищевикладеного вбачається, що договір № 56799 про надання інформаційних по слуг від 01 вересня 2016 року діяв на момент проведення перевірки та складення Акту б/н від 16 грудня 2020 року про наявність порушень митних правил та/або положень Інструкції в частині незабезпечення території місць доставки та приміщення посадових осіб митниці каналами та засобами зв`язку, у тому числі з САІС Держмитслужби для виконання посадовими особами митних органів своїх повноважень, а відновлення послуг за таким договором було можливе протягом максимум 2-х днів з моменту внесення оплати послуг за вказаним договором та подання заявки Виконавцю навіть за умови відсутності чи пошкодження оптичного кабелю, який не є пошкодженим та перебував у приміщенні ПСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» за адресою: 03036. м. Київ, проспект Повітрофлотський, 92-Б (17 склад).
Разом із тим, колегія суддів наголошує, що вищевикладені обставини жодним чином не спростовують висновки контролюючого органу, відображені в Акті б/н від 16 грудня 2020 року щодо наявності порушень митних правил та/або вимог Інструкції в частині незабезпечення території місць доставки ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» та приміщення посадових осіб митниці каналами та засобами зв`язку, у тому числі з ЄАІС Держмитслужби, для виконання посадовими особами митних органів своїх повноважень, оскільки даними каналами було неможливо скористатися через відсутність оплати, тобто саме позивачем не було забезпечено проведення оплати таких послуг, а їх формальне існування не може вважатися належним виконанням своїх обов`язків.
При цьому, на переконання колегії суддів, враховуючи встановленні обставини, відповідач спростував належними і допустимими доказами доводи позивача, що в ході проведення перевірки відповідачем не в повному обсязі було з`ясовано всі необхідні обставини, які мали суттєве значення для прийняття об`єктивних висновків щодо наявності порушень митних правил та/або положень Інструкції в частині незабезпечення території місць доставки та приміщення посадових осіб митниці каналами та засобами зв`язку, у тому числі з ЄАІС Держмитслужби, для виконання посадовими особами митних органів своїх повноважень, оскільки наведеними позивачем доказами такі висновки контролюючого органу жодним чином не спростовуються.
ЦСС ПП «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» та приміщення посадових осіб митниці на момент проведення перевірки та винесення спірного Акту від 16 грудня 2020 року було забезпечено каналами та засобами зв`язку, у тому числі з ЄАІС Держмитслужби, які не діяли, мало місце призупинення надання таких послуг за зверненням позивача.
Таким чином, виявлені порушення полягають у невиконанні позивачем обов`язку забезпечити наявність ЦСС та території місця доставки каналами та засобами зв`язку, у тому числі з ЄАІС Держмитслужби, для виконання посадовими особами митних органів своїх повноважень.
Відповідно до п.1 розділу ІІ Інструкції №728 для погодження місця розташування ЦСС (РСС) і включення її (їх) до Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій (далі - Реєстр) експрес-перевізник звертається до митного органу, у зоні діяльності якого планується відкрити ЦСС (РСС), з письмовою заявою про погодження місця розташування ЦСС (РСС) і включення підрозділу експрес-перевізника до Реєстру, форму якої наведено в додатку 1 до цієї Інструкції. Заява повинна містити обґрунтування потреби створення ЦСС (РСС).
Згідно п.3 розділу ІІ Інструкції №728 митний орган перевіряє відповідність відомостей, зазначених у поданих експрес-перевізником документах, і стану передбачуваних для ЦСС (РСС) приміщень вимогам Порядку і умов здійснення митного контролю товарів та інших предметів, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон у міжнародних експрес-відправленнях, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2002 № 1948 ( 1948-2002-п ) (зі змінами), і цієї Інструкції.
За результатами огляду територій і приміщень складається Акт про проведення огляду територій і приміщень складів тимчасового зберігання, митних ліцензійних складів, спеціальних митних зон, магазинів безмитної торгівлі та інших місць, де перебувають або можуть перебувати товари й транспортні засоби, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено законом на митні органи, форму якого затверджено наказом Держмитслужби від 04.07.2003 № 435 (z0625-03 ), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22.07.2003 за № 625/7946.
За таких обставин, Інструкцією визначено, що з метою перевірки відомостей у поданих заявником документах, митницею здійснюється перевірка фактичного стану приміщень передбачених для ЦСС, з відомостями зазначеними у заяві та документах експрес-перевізника, шляхом проведення митницею огляду територій і приміщень, де планується розташування ЦСС, зі складанням відповідного акту, в якому відображаються фактичні відомості, зокрема, про наявні канали та засоби зв`язку.
Наявність договорів про надання телекомунікаційних, інформаційних чи інших послуг, пов`язаних із забезпеченням приміщень ЦСС каналами та засобами зв`язку, без надання за ними послуг не свідчить про виконання експрес-перевізником обов`язків, визначених розділом ІІІ Інструкції.
Відповідно до розділу VIII Інструкції, ЦСС (РСС) може бути виключено з Реєстру на підставі: 1) подання митного органу, у зоні діяльності якого розташована ЦСС, у випадках неодноразового (два і більше разів протягом одного календарного року) порушення експрес-перевізником строків зберігання МЕВ, визначених пунктом 6 розділу IV цієї Інструкції (виключаються ЦСС і РСС /за наявності/); 2) подання митного органу, посадовими особами якого неодноразово (два та більше разів протягом одного календарного року) були виявлені порушення експрес-перевізником митних правил та/або положень цієї Інструкції. У поданні зазначаються причини доцільності виключення ЦСС (РСС) з Реєстру; 3) заяви експрес-перевізника, поданої митному органу, у зоні діяльності якого розташована ЦСС (РСС), у якій зазначається дата припинення функціонування ЦСС (РСС). Така заява подається експрес-перевізником не пізніше ніж за два місяці до дати припинення функціонування ЦСС (РСС).
Таким чином, суд апеляцінйої інстанції дійшов висновку про правомірність наказу Державної митної служби України від 11 лютого 2021 року № 86 про виключення Центральної сортувальної станції Приватного підприємства« ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» з Реєстру центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій.
Позовна вимога щодо зобов`язання Державної митної служби України вчинити дії по внесенню в Реєстр центральних сортувальних станцій є необгрунтованою, оскільки виключення позивача із такого реєстру визнано судом правомірним.
Окрім того, додатково суд апеляційної інстанції звертає увагу на неможливість задоволення вимоги щодо визнання протиправним та скасування акту комісії Київської митниці Держмитслужби б/н від 16 грудня 2020 року про проведення огляду, оскільки такий акт є виключно документом, який фіксує певні факти та не створює для позивача жодних прав та обов`язків, тобто не порушує його права.
Враховуючи наведене, судова колегія приходить до висновку про необхідність скасування рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позовних вимог.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Повноваження суду апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення встановлені статтею 315 КАС.
Відповідно до пункту другого частини першої статті 315 КАС за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
За змістом частини першої статті 317 КАС підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини справи, висновки суду не відповідають обставинам справи, судом неправильно застосовано норми матеріального права, порушено норми процесуального права, то оскаржуване судове рішення підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 242, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Державної митної служби України, Київської митниці - задовольнити.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 22 травня 2024 року - скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову Приватного підприємства «ЛІМЕКС ЕКСПРЕС» - відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у випадках, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду. В інших випадках постанова не підлягає касаційному оскарженню.
Суддя-доповідач Є.О. Сорочко
Суддя А.Ю. Коротких
Суддя Є.В. Чаку
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2025 |
Оприлюднено | 06.03.2025 |
Номер документу | 125581757 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні