Господарський суд донецької області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
26.02.2025 Справа №905/210/23
Господарський суд Донецької області у складі судді Шилової О.М.
розглянув у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін справу
за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ, в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Дніпро
до відповідача Державного підприємства «Добропіллявугілля-Видобуток», м.Добропілля Донецької області
про стягнення 114140,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу.
СУТЬ СПОРУ:
Акціонерне товариство «Українська залізниця», м.Київ, в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Дніпро, звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Державного підприємства «Добропіллявугілля-Видобуток», м.Добропілля Донецької області, про стягнення 114140,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на неправильне зазначення відповідачем маси вантажу в залізничній накладній №53903373 від 30.08.2022 (напіввагон №63703284), що тягне накладення штрафу.
Сторони належним чином повідомлені про відкриття провадження в цій справі (довідки про доставку ухвали від 05.06.2024 до електронних кабінетів та електронних скриньок позивача і відповідача а.с.43-46).
Після відкриття провадження у справі сторони не надали суду документів щодо суті спору. Зокрема, відповідач без поважних причин не скористався передбаченим ст.ст.165, 251 Господарського процесуального кодексу (далі ГПК) України правом надати відзив на позов та довести обставини, які мають значення для вирішення спору по суті, з огляду на що відповідно до приписів ч.ч.4, 9 ст.165, абз.1 ч.2 ст.178 ГПК України суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до п.п.1, 3 ч.1 ст.129 Конституції України, ст.ст.2, 7, 13, 14, 74 ГПК України основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Дослідивши наявні у матеріалах справи документи, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням докази, які мають значення для вирішення спору, суд
ВСТАНОВИВ:
Укладення договору перевезення вантажу відповідно до ч.3 ст.909 Цивільного кодексу (далі ЦК) України та ч.2 ст.307 Господарського кодексу (далі ГК) України підтверджується складанням транспортної накладної.
Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються кодексами, законами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами (ч.5 ст.307 ГК України).
Стаття 6 Статуту залізниць України (далі Статут) визначає, що накладна основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до Статуту та правил і наданий залізниці разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажів, яка укладається між відправником і залізницею. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезень до станції призначення.
Згідно зі ст.23 Статуту відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).
Згідно з п.28 Правил приймання вантажів до перевезення (затв. наказом №644 від 21.11.2011 Міністерства транспорту України, в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу; відповідно до ст.24 Статуту залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
30.08.2022 Державне підприємство «Добропіллявугілля-Видобуток» (далі вантажовідправник або відправник, відповідач) в особі шахти «Новодонецька» зі станції відправлення Добропілля Донецької залізниці на станцію призначення Трипілля-Дніпровське Південно-західної залізниці за залізничною накладною №53903373 (а.с.5) відвантажило на адресу Трипільської ТЕС (вантажоодержувач) насипом нижче бортів у напіввагоні №63703284 вантажопідйомністю 70,5т вугілля кам`яне марки Г(Г2) (0-200) у твердому стані, волога 0,2%, зазначивши масу вантажу: 63800кг. Відповідно до граф 24, 26, 28 та 55 залізничної накладної вантажовідправник завантажив вантаж у вагон і визначив масу вантажу на власних вагонних вагах (150т) заводський №545 ВЭТ-150 В15; правильність внесених до накладної відомостей підтвердила своїм підписом прийомоздавач відправника.
На проміжній станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці на підставі акту загальної форми №1971т від 31.08.2022 вагон №63703284 відчеплено на ваги і при перевірці маси вантажу виявлено, що у накладній №53903373 невірно вказано масу вантажу: фактично нетто 68300кг (це більше ваги, вказаної в документі, на 4500кг), про що 01.09.2022 складений акт загальної форми №86/Ваги (а.с.6).
В акті загальної форми №591 від 01.09.2022 станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці зазначено: проведено комісійну перевірку маси вантажу у вагоні №63703284; фактична маса брутто вагона 91100кг, тара вагона за документом 22800кг, маса вантажу нетто за документом 63800кг, фактична маса вантажу нетто 68300кг, що більше від зазначеного в документі на 4500кг (а.с.7). Внесені до акта №591 від 01.09.2022 відомості підтверджуються випискою з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах станції Нижньодніпровськ-Вузол (а.с.8).
На додаток до акта №591 від 01.09.2022 на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці складено комерційний акт №450003/202 від 01.09.2022 (а.с.9), за змістом якого за результатами контрольного зважування вагону №63703284 у статичному режимі на справних вагонних 150т електронно-тензометричних вагах заводський №032 станції Нижньодніпровськ-Вузол, держповірка 27.09.2021, виявилось: вага брутто 91100кг, тара за документом 22800кг, вага нетто 68300кг, що більше ваги, вказаної в документі, на 4500кг. Комерційний акт також містить відомості про те, що навантаження вантажу нижче бортів на 20см з маркуванням повздовжніми борознами; поглиблень немає, маркування не порушене; вагон бездвірний, розвантажувальні люки закриті; течі вантажу немає; вагон технічно справний. Завідуючого вантажним двором за штатним розкладом немає.
Врахувавши зміст наказу №76 від 07.02.2022 (а.с.13), службових документів позивача (а.с.14-15, 16), суд встановив, що комерційний акт №450003/202 від 01.09.2022 підписаний належними особами відповідно до вимог п.10 Правил складання актів, затверджених наказом №334 від 28.05.2002 Міністерства транспорту України (з подальшими змінами).
Згідно з даними технічного паспорта №14 засобу ваговимірювальної техніки (ЗВВТ) станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці (власник Дніпровська дирекція залізничних перевезень) дата прийняття тензометричних вагонних ваг заводський №032 в експлуатацію 26.12.2012, встановлений виробником строк експлуатації 15 років, міжповірочний інтервал ЗВВТ 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками 6 місяців; остання державна повірка ваг відбулась 27.09.2021; 25.03.2022 вагам проведено профілактичне технічне обслуговування, ваги придатні для застосування (а.с.10-12).
Відповідно до ст.37 Статуту під час здавання вантажів для перевезення відправник має зазначити у накладній їх масу. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
Згідно з п.5 Правил приймання вантажів до перевезення (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) загальну масу вантажу визначає відправник зважуванням або розрахунковим способом; спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов`язаний зазначити в накладній.
Правильність внесених у залізничну накладну відомостей своїм підписом підтверджує представник відправника у графі 55 накладної (п.2.3. Правил оформлення перевізних документів).
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Згідно зі ст.129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Для засвідчення обставини невідповідності маси вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.
Отже, невідповідність фактичної маси вантажу масі, зазначеній відповідачем у залізничній накладній, засвідчена належним та допустимим доказом комерційним актом №450003/202 від 01.09.2022, який є підставою для покладення на відправника відповідальності, передбаченої ст.122 Статуту.
Суд бере до уваги, що згідно з відомостями графи 28 залізничної накладної та розділів «А» і «Д» комерційного акту спірний вантаж прибув у завантаженому засобами відправника технічно справному вагоні, сліди доступу до вантажу відсутні. Докази оскарження або спростування викладених у комерційному акті відомостей відповідач суду не надав.
Якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача, з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли (п.5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів). Аналогічні положення містить ст.122 Статуту.
Відповідно до ст.118 Статуту штраф підлягає стягненню у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення. При цьому штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитків.
Згідно з п.27 Правил видачі вантажів (затв. наказом №644 від 21.11.2000 Міністерства транспорту України, з подальшими змінами) надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній, вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2%. Норми недостачі або надлишку маси для вантажів, які перевозяться без тари й упаковки, розраховуються від маси нетто.
В графі 24 залізничної накладної №53903373 відповідач зазначив масу вантажу у вагоні №63703284 63800кг, 0,2% від якої складає 127,6кг, в той час як в комерційному акті зафіксовано перевантаження цього вагона на 4500кг. Отже, надлишок вантажу перевищує норму.
Провізна плата за перевезення вантажу у вагоні №63703284 на відстань 721км складає 22828,00грн (графи 30, 31 залізничної накладної).
Суд встановив, що розрахунок суми штрафу в розмірі 114140,00грн (22828,00грн х 5) є арифметично правильним і відповідає приписам ст.ст.118, 122 Статуту, а вимога позивача до вантажовідправника є правомірною, доведеною, обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Судовий збір в сумі 2684,00грн покладається на відповідача відповідно до приписів п.2 ч.1 ст.129 ГПК України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 7, 13, 14, 74, 76-78, 80, 86, 129, 165 (ч.ч.4, 9), 178 (ч.2), 210, 233, 236-238, 240 (ч.ч.4, 5), 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ, в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Дніпро, до Державного підприємства «Добропіллявугілля-Видобуток», м.Добропілля Донецької області, про стягнення 114140,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу задовольнити.
Стягнути з Державного підприємства «Добропіллявугілля-Видобуток» (85001, Донецька область, м.Добропілля, пр.Шевченка, 2; ідентифікаційний код 43895975) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, м.Київ, вул.Єжи Ґедройця, 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (49602, м.Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 108; ідентифікаційний код 40081237) 114140,00грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу, 2684,00грн судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст.ст.256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складений та підписаний 03.03.2025.
Суддя О.М. Шилова
надр. 1прим. у справу
(сторони мають електронні кабінети)
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2025 |
Оприлюднено | 06.03.2025 |
Номер документу | 125585676 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі перевезення, транспортного експедирування, з них залізницею, з них |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Шилова Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні