ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.02.2025 Справа № 914/2669/24
Господарський суд Львівської області у складі судді Петрашка М.М., розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АБМ-Трейд"
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна"
про стягнення збитків в розмірі 101625,00 грн
за участю представників:
від позивача Огроднічий Р.М.
від відповідача Тимофєєва І.В.
Суть спору: Позовні вимоги заявлено Товариством з обмеженою відповідальністю "АБМ-Трейд" до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна" про стягнення збитків в розмірі 101625,00 грн.
Хід розгляду справи викладено в ухвалах суду та відображено у протоколах судового засідання.
Представник позивача позовні вимоги підтримав повністю, позов просив задовольнити з підстав, що наведені у позовній заяві та у відповіді на відзив.
Представник відповідача проти позову заперечив, у задоволенні позовних вимог просив відмовити з підстав, що наведені у відзиві на позовну заяву та у запереченні на відповідь на відзив.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, заслухавши доводи та заперечення представників сторін, суд встановив таке.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на договір про надання послуг №200722/02 від 20.07.2022, що укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна" (виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АБМ-Трейд" (замовник), відповідно до пункту 1.1. якого виконавець зобов`язується надавати послуги з виготовлення виставкового стенду для замовника і організації його участі у виставці EuroTier 2022, а замовник зобов`язується приймати та оплачувати послуги виконавця в строки й на умовах, передбачених даним договором.
Відповідно до пункту 1.2. договору даний договір є базовим і передбачає загальні умови співробітництва між сторонами. Сторони затверджують в додатках до даного договору види, умови, строки і порядок надання послуг, вартість таких послуг і строки сплати. Додатки після підписання їх уповноваженими представниками сторін і скріплення печатками сторін є невід`ємною частиною даного договору.
Згідно з пунктами 2.1. та 2.2. договору територія надання послуг - Україна, крім АР Крим та районів проведення ООС в Донецькій та Луганській областях. Виконавець надає послуги замовнику відповідно до пункту 1.1. цього договору, а також сторони домовилися, що замовник може замовити виконавцю додатково інші послуги, не зазначені у пункті 1.1. цього договору, вартість яких оплачується додатково за погодженням сторін, шляхом підписання додаткових угод до цього договору.
Пунктами 2.3. та 2.4. договору передбачено, що на підтвердження виконання послуг за цим договором виконавець надає акти наданих послуг. Акти надаються виконавцем замовнику протягом 10 днів після завершення робіт. Замовник оплачує виконавцю усі фактичні витрати, викликані змінами в планах або інструкціях замовниками або в результаті припинення надання послуг на вимогу замовника, а також усі фактичні витрати виконавцю, викликані такими змінами і стосуються послуг, наданих до повідомлення про зміни. Якщо повідомлення про призупинення надання або модифікації послуг направлено замовником після підписання виконавцем договорів з третіми особами на ці послуги, замовник зобов`язується відшкодувати виконавцю підтверджені копіями платіжних документів суми витрат, фактично понесених останнім у зв`язку зі зміною або припиненням договірних зобов`язань з третіми особами, що наступили в результаті зазначеного повідомлення від замовника.
Відповідно до пунктів 3.1. та 3.2. договору загальна вартість послуг за цим договором не перевищує 2500000,00 грн. Вартість послуг виконавця затверджується сторонами у відповідних додатках до даного договору.
Пунктом 3.3. договору визначено, що оплата вартості послуг здійснюється у національній валюті України шляхом перерахування коштів на поточний рахунок виконавця наступним чином:
3.3.1. 70 % вартості послуг шляхом попередньої оплати, яка здійснюється протягом 5 (п`яти) календарних днів з моменту письмового підтвердження замовлення згідно п. 2.1. даного договору.
3.3.2. 30% вартості послуг на протязі (десяти) календарних днів з моменту надання акту виконаних робіт.
Згідно з пунктом 5.5.1. договору виконавець зобов`язується, зокрема, реєструвати податкові накладні та коригування до податкових накладних в електронному вигляді в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з нормами законодавства України без окремої вимоги замовника.
Відповідно до пункту 5.5.5. договору, у разі нездійснення стороною договору обов`язкової, згідно з податковим законодавством України, реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк більше 180 календарних днів з дати складання податкової накладної/розрахунку коригування, або в разі порушення порядку заповнення податкової накладної/розрахунку коригування, внаслідок чого сторона втратила право на податковий кредит чи право на зменшення податкових зобов`язань, винна сторона сплачує штраф у розмірі суми ПДВ, визначеної в незареєстрованих або заповнених з порушенням порядку податкових накладних або розрахунках коригування.
Відповідно до додатку №1 до договору від 20.07.2022 про надання наступних послуг: виготовлення виставкового стенду для замовника вартістю 1406750,00 грн без ПДВ; організація участі замовника у виставці Euro Tier 2022 вартістю 287000,00 грн без ПДВ. А всього на загальну суму 2032500,00 грн в тому числі з ПДВ - 338750,00 грн.
Відповідно до пункту 1 додатку №1 було погоджено наступні умови оплати:
- передоплата в сумі 1422750,00 грн у розмірі 70% вартості партії, визначеної цим додатком на протязі 5 (п`яти) банківських днів;
- решта 609705,00 грн у розмірі 30% вартості партії, протягом 10 (десяти) банківських днів з моменту надання акту виконаних робіт.
Згідно із пунктом 2 додатку №1, термін надання послуг: з 20.07.2022 по 28.11.2022. Відповідно до пункту 3 додатку №1, місце проведення виставки: Messegelande, 30521 Hannover, Німеччина.
Замовником було повністю оплачено надані послуги, що підтверджується наступними документами:
- платіжною інструкцією кредитового переказу коштів №9816 від 15.09.2022 на суму 100000,00 грн;
- платіжним дорученням №750 від 22.09.2022 на суму 1322750,00 грн;
- платіжним дорученням №1127 від 25.11.2022 на суму 609750,00 грнь;
За фактом надання послуг та їх оплати між сторонами було підписано акти №56 від 25.11.2022 року та №67 від 28.11.2022.
Відповідачем надано позивачу податкові накладні №10 від 15.09.2022 щодо сплати 100000,00 грн (в тому числі ПДВ в сумі 16666,67 грн) згідно з платіжною інструкцією №9816 від 15.09.2022 та №12 від 22.09.2022 по оплаті в сумі 1322750,00 (в тому числі ПДВ в сумі 220458,33 грн) згідно платіжного доручення №750 від 22.09.2022.
Однак, як зазначає позивач, відповідач не надав позивачу податкову накладну №21 від 25.11.2022 по платежу в сумі 609750,00 грн (в тому числі ПДВ в сумі 101625,00 грн) згідно з платіжним дорученням №1127 від 25.11.2022.
Отже, як вказано у позовній заяві, відповідач порушив зобов`язання за договором про надання послуг №200722/02 від 20.07.2022 та вимоги Податкового кодексу України, в частині складання та своєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з чим позивач був позбавлений права включити суму ПДВ до складу податкового кредиту та, відповідно, скористатись правом зменшення податкового зобов`язання на загальну суму 101625,00 грн.
Відповідач проти позову заперечив, подавши відзив на позовну заяву та заперечення на відповідь на відзив. Зокрема Товариство з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна" зазначає, що в усіх трьох податкових накладних в розділі "Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця" вказано 2 (дві позиції):
1) Виставковий стенд для АБМ-Трейд - товар згідно УКТ ЗЕД 9403208000 (меблі);
2) Організація участі замовника у виставці EuroTier 2022 - послуга - згідно з ДКПП 82.30.1 (послуги щодо організовування конференцій і спеціалізованих виставок).
Як вказав відповідач, вищезазначена номенклатура (товар та послуга) в податкових накладних була зазначена тому, що на момент складання та подання на реєстрацію податкових накладних початково між сторонами був укладений договір поставки обладнання №220822/01 від 22.08.2022, предметом якого є виготовлення та поставка виставкового стенду та організація його участі у виставці EuroTier 2022, місце проведення виставки - Messegelande, 30521 Hannover, Німеччина.
Як вказано у відзиві на позовну заяву, в подальшому з ініціативи ТзОВ «АБМ-Трейд», сторони здійснили заміну первинного зобов`язання новим зобов`язанням між тими самими сторонами, та підписали 20.01.2023 (тобто після складання та подання на реєстрацію податкової накладної №21 від 25.11.2022) у сервісі «Вчасно» шляхом накладення електронного цифрового підпису договір про надання послуг №200722/02 від 20.07.2022.
20.01.2023 у сервісі «Вчасно» шляхом накладення електронного цифрового підпису також сторони підписали: акт №56 від 25.11.2022, в якому зазначено, що виконавець надав послугу - організація участі замовника виставці EuroTier 2022 та акт №67 від 28.11.2022, в якому зазначено, що виконавець надав послугу - виготовлення виставкового стенду для АБМ-Трейд.
Відповідно до листа ТзОВ «АБМ-ТРЕЙД» від 18.09.2023 №18/09-4, з посиланням на договір поставки обладнання №220822/01 від 22.08.2022, позивач просить надати податкову накладну, яка зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних за № №9266968176 від 13.12.2022 на суму ПДВ 101625,00 грн з метою їх включення до податкової декларації у звітному періоді.
Листом ТзОВ «Маркквен Україна» від 18.12.2023 №52 відповідач надав пояснення позивачу про наявність двох договорів та некоректне відображення господарської операції, що стало наслідком відмови в реєстрації податкової накладної.
У листі ТзОВ «Маркквен Україна» від 18.10.2024 № 18/10 (відповідь на вимогу від 30.09.2024) вказано, що відповідач виконав вимогу головного бухгалтера та підписав новий договір про надання послуг, а також здійснив всі дії для розблокування та реєстрації даної податкової накладної.
Як зазначено у відзиві на позовну заяву, в даному випадку неможливо підтвердити правомірність податкової накладної, де в розділі «номенклатура» зазначено товар - виставковий стенд, договором про надання послуг та актом наданих послуг. Також відповідач вказав, що ТзОВ «Маркквен Україна» позбавлене можливості скласти та подати розрахунок коригування до даної податкової накладної та змінити в розділі «номенклатура» товар на послуги, так як розрахунок коригування можна подати виключно на зареєстровану податкову накладну.
Відповідач вважає, що його вина в незабезпеченні реєстрації податкової накладної №21 від 25.11.2022 відсутня, з огляду на що відповідач просив відмовити у задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, суд дійшов висновку позов задовольнити з огляду на таке.
Згідно із частиною 1 статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.
Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
У відповідності із статтею 193 Господарського кодексу України, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Як передбачено статтею 174 Господарського кодексу України, однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але які йому не суперечать.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на договір про надання послуг №200722/02 від 20.07.2022, що укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна" (виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АБМ-Трейд" (замовник), відповідно до пункту 1.1. якого виконавець зобов`язується надавати послуги з виготовлення виставкового стенду для замовника і організації його участі у виставці EuroTier 2022, а замовник зобов`язується приймати та оплачувати послуги виконавця в строки и на умовах, передбачених даним договором.
При цьому, як встановлено судом, вказаний договір про надання послуг №200722/02 від 20.07.2022 шляхом накладення електронного цифрового підпису зі сторони Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна" підписаний 20.01.2023, а зі сторони Товариства з обмеженою відповідальністю "АБМ-Трейд" - 23.01.2023. Договір підписано в сервісі «Вчасно» (власник документу Товариство з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна", отримувач документу Товариство з обмеженою відповідальністю "АБМ-Трейд").
Проте судом також встановлено, що 22.08.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна" (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АБМ-Трейд" (покупець) укладено договір поставки обладнання №220822/01, відповідно до пункту 1.1. якого постачальник зобов`язується виготовити та поставити, а також надавати різного роду послуги, пов`язані із цим обладнанням покупцю, а покупець прийняти та оплатити обладнання та відповідні послуги.
Пунктами 2.1.-2.3. договору №220822/01 від 22.08.2022 передбачено, що поставка обладнання здійснюється постачальником на підставі письмового замовлення покупця. Поставка обладнання здійснюється на умовах та в строки, вказані у специфікації, і визначається відповідно до Інкотермс, офіційних правил тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати (редакція 2020 року). Поставка обладнання здійснюється єдиною партією. Розмір партії обладнання складає собою весь перелік обладнання, зазначений у специфікації.
Датою поставки обладнання є дата підписання уповноваженим представником покупця видаткової накладної, товарно-транспортної накладної, акту приймання-передачі або іншого документу, який був пред`явлений до підпису під час приймання-передачі обладнання (пункт 2.4. договору №220822/01 від 22.08.2022).
Згідно з пунктами 2.5. та 2.6. договору №220822/01 від 22.08.2022, постачальник вважається таким, що виконав свої зобов`язання за цим договором з моменту передачі обладнання покупцю, що посвідчується підписаною та скріпленою печаткою обох сторін видатковою накладною. Приймання-передача обладнання здійснюється в місці поставки уповноваженими представниками сторін.
Пунктом 3.2. договору №220822/01 від 22.08.2022 передбачено, що оплата за обладнання здійснюється покупцем наступним чином: 70% вартості відповідної партії обладнання - шляхом попередньої оплати, яка здійснюється протягом 5 (п`яти) календарних днів з моменту письмового підтвердження замовлення згідно з пунктом 2.1. даного договору; 30% вартості відповідної партії обладнання - протягом 10 (десяти) календарних днів з моменту поставки обладнання.
Як передбачено пунктом 4.1. договору №220822/01 від 22.08.2022, постачальник зобов`язується надати покупцю в момент поставки обладнання видаткову накладну, паспорт на обладнання та інструкцію з експлуатації обладнання, зареєструвати податкову накладну.
Згідно пункту 4.2. вказаного договору, покупець зобов`язується: оплатити вартість Обладнання в сумі та порядку передбаченому розділом 3 цього Договору; прийняти у Постачальника Обладнання в порядку, передбаченому Розділом 2; підготувати приміщення для встановлення обладнання.
Відповідно до пункту 7.5. договору №220822/01 від 22.08.2022 сторони зобов`язуються дотримуватися вимог ПК України з адміністрування ПДВ, в тому числі вимоги щодо складання, оформлення та порядку своєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).
Як встановлено судом, позивачем на користь відповідача здійснено три оплати, а саме: 15.09.2022 - 100000,00 грн, 22.09.2022 1322750,00 грн та 25.11.2022 - 609750,00 грн.
Відповідачем зареєстровано податкові накладні №10 від 15.09.2022 щодо сплати 100000,00 грн (в тому числі ПДВ в сумі 16666,67 грн) згідно з платіжною інструкцією №9816 від 15.09.2022, №12 від 22.09.2022 по оплаті в сумі 1322750,00 (в тому числі ПДВ в сумі 220458,33 грн) згідно платіжного доручення №750 від 22.09.2022 та подано на реєстрацію податкову накладну №21 від 25.11.2022 по платежу в сумі 609750,00 грн (в тому числі ПДВ в сумі 101625,00 грн) згідно з платіжним дорученням №1127 від 25.11.2022.
В усіх трьох податкових накладних в розділі "Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця" вказано 2 (дві позиції):
1) Виставковий стенд для АБМ-Трейд - товар згідно УКТ ЗЕД 9403208000 (меблі);
2) Організація участі замовника у виставці EuroTier 2022 - послуга - згідно з ДКПП 82.30.1 (послуги щодо організовування конференцій і спеціалізованих виставок).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.
У додатку № 3 вказаного Порядку визначено критерії ризиковості здійснення операцій.
Один із критеріїв ризиковості здійснення операцій визначено у пункті 1 додатку № 3 Порядку, а саме коли обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування (зокрема обсягом постачання за операціями з вивезення за межі митної території України товарів, до яких застосовується режим експортного забезпечення відповідно до вимог статті 19-2 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність), зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Згідно із пунктом 13 Порядку, у таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання таких умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки (постанова ВС КАС від 12.02.2025 у справі № 160/34198/23).
Відповідно до квитанції від 13.12.2022 №9266968176 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних документ (податкову накладну № 21 від 25.11.2022) доставлено до ДПС України, документ прийнято, реєстрацію зупинено.
Як вказано в квитанції від 13.12.2022 №9266968176 "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 25.11.2022 №21 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 82.30 1, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації. зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Додатково повідомляємо: показник D = 1,9739 %, Р = 1386841,74.
Для підтвердження здійснення господарської операції відповідачем до податкової накладної №21 від 25.11.2022 подано наступні документи: 1) договір №200722/02 від 20.07.2022, предметом якого є надані послуги; 2) акт звірки №4 з контрагентом за 2022 рік; 3) додаток №1 від 20.07.2022 до договору; 4) акт №56 від 25.11.2022; 5) акт №67 від 28.11.2022; 6) виписка банку за 15.09.2023; 7) виписка банку за 22.09.2023; 8) виписка банку за 25.11.2023.
Слід зазначити, що вищенаведені документи фактично виникли у 2023 році, тобто після таких подій, як: поставка обладнання; подання податкової накладної № 21 від 25.11.2022 на реєстрацію; зупинення її реєстрації.
Відповідно до квитанції від 31.10.2023 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, Комісією регіонального рівня прийнято рішення від 31.10.2023 №9826486/41047841 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.11.2022 №21 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
13.11.2023 ТзОВ "Маркквен Україна" звернулося до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України із скаргою вих.№48, відповідно до якої скаржник просив скасувати рішення Комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при ДПС у Львівській області №9826486/41047841 від 31.10.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №21 від 25.11.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №21 від 25.11.2022.
Однак відповідно до квитанції від 20.11.2023 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги №9306448373 від 13.11.2023 комісією центрального рівня прийнято рішення №80539/41047841/2 від 20.11.2023 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №21 від 25.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін та роз`яснено, що рішення може бути оскаржене в судовому порядку.
Рішення №80539/41047811/2 від 20.11.2023 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №21 від 25.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариством з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна" в судовому порядку не оскаржувалося.
Як вбачається з матеріалів справи на час здійснення попередньої оплати товару позивачем, поставки товару та реєстрації податкових накладних відповідачем, сторони керувались саме договором поставки обладнання №220822/01 від 22.08.2022, оскільки договір про надання послуг №200722/02 від 20.07.2022 фактично укладено сторонами у січні 2023, шляхом накладення сторонами договору електронного цифрового підпису. При цьому, зі сторони відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна" договір підписаний 20.01.2023, а зі сторони Товариства з обмеженою відповідальністю "АБМ-Трейд" - 23.01.2023. Договір підписано в сервісі «Вчасно» (власник документу Товариство з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна", отримувач документу Товариство з обмеженою відповідальністю "АБМ-Трейд").
Відповідно до предмету договору поставки обладнання №220822/01 від 22.08.2022 (пункт 1.1.), постачальник зобов`язується виготовити та поставити, а також надавати різного роду послуги, пов`язані із цим обладнанням покупцю, а покупець прийняти та оплатити обладнання та відповідні послуги.
Згідно із статтею 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;
в) ввезення товарів на митну територію України;
г) вивезення товарів за межі митної території України;
е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
З метою оподаткування цим податком до операцій з ввезення товарів на митну територію України та вивезення товарів за межі митної території України прирівнюється поміщення товарів у будь-який митний режим, визначений Митним кодексом України.
Згідно з пунктом 186.1. статті 186 Податкового кодексу України місцем постачання товарів є:
а) фактичне місцезнаходження товарів на момент їх постачання (крім випадків, передбачених у підпунктах "б" і "в" цього пункту);
б) місце, де товари перебувають на час початку їх перевезення або пересилання, у разі якщо товари перевозяться або пересилаються продавцем, покупцем чи третьою особою;
в) місце, де провадиться складання, монтаж чи встановлення, у разі якщо товари складаються, монтуються або встановлюються (з випробуванням чи без нього) продавцем або від його імені.
Відповідачем подано на реєстрацію податкову накладну №21 від 25.11.2022 по платежу в сумі 609750,00 грн (в тому числі ПДВ в сумі 101625,00 грн) зі змісту якої вбачається поставка товару, місце постачання якого розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 та з урахуванням положень статті 201 Податкового кодексу України.
Поряд з цим доказів ввезення товару на митну територію України чи вивезення товару за межі митної території України матеріали справи не містять.
Втім як вбачається з долучених відповідачем матеріалів та як зазначає відповідач у запереченні на відповідь на відзив, з метою виконання своїх зобов`язань по договору поставки обладнання № 220822/01 від 22.08.2022 р., який на момент проведення виставки був єдиним офіційним укладеним договором, ТОВ «МАРККВЕН Україна» уклав з MARKQUEN s.r.o. (Словаччина) договір поставки № 1609/22-1 від 16.09.2022 р. В свою чергу, MARKQUEN s.r.o. (Словаччина) 22.09.2022 р. уклав з SIABALTIC EXPOSERVICE (Латвія) Контракт № SL-02. На виконання цих контрактів SIABALTIC EXPOSERVICE (Латвія) виготовила та встановила виставковий стенд на виставці ЕuгоТіег 2022, місце проведення виставки - Messegelande, 30521 Hannover, Німеччина.
У підтвердження вказаних обставин відповідачем долучено відповідні докази (договори, специфікації, оплата тощо).
З вищенаведених документів вбачається, що має місце постачання товару, а саме виготовлення та монтаж обладнання (виставкового стенду), за межами митної території України нерезидентом без ввезення товару на митну територію України.
За приписами статті 16 ЦК України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів судом є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.
Відповідно до частин 1, 2 статті 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) витрати, яких особа зазнала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Статтею 224 Господарського кодексу України (далі - ГК України) визначено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Згідно з пунктом 1 статті 225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Тобто, збитки - це об`єктивне зменшення будь-яких майнових благ сторони, що обмежує її інтереси як учасника певних господарських відносин і проявляється у витратах, зроблених кредитором, втраті або пошкодженні майна, а також у не одержаних кредитором доходах, які б він одержав, якби зобов`язання було виконано боржником.
Підставою для відшкодування збитків відповідно до пункту 1 статті 611 ЦК та статті 224 ГК України є порушення зобов`язання.
Для застосування такого заходу відповідальності як стягнення збитків необхідна наявність усіх елементів складу господарського правопорушення: 1) протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи (порушення зобов`язання); 2) шкідливого результату такої поведінки - збитків; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою та збитками; 4) вини особи, яка заподіяла шкоду. У разі відсутності хоча б одного із цих елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не настає.
Протиправною вважається поведінка, яка порушує імперативні норми права або санкціоновані законом умови договору, внаслідок чого порушуються права іншої особи (така поведінка особи може виявлятися у прийнятті нею неправомірного рішення або у неправомірній поведінці - діях або бездіяльності). Під збитками розуміється матеріальна шкода, що виражається у зменшенні майна потерпілого в результаті порушення належного йому майнового права, та (або) применшенні немайнового блага тощо. Причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяними збитками виражається в тому, що протиправні дії заподіювача є причиною, а збитки є наслідком такої протиправної поведінки. Вина заподіювача збитків є суб`єктивним елементом відповідальності і полягає в психічному ставленні особи до вчинення нею протиправного діяння і проявляється у вигляді умислу або необережності.
Важливим елементом доказування наявності збитків є встановлення причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та збитками потерпілої сторони. Причинний зв`язок між протиправною поведінкою і збитками є обов`язковою умовою відповідальності. Протиправна поведінка особи тільки тоді є причиною збитків, коли вона прямо (безпосередньо) пов`язана зі збитками. Непрямий (опосередкований) зв`язок між протиправною поведінкою і збитками означає лише, що поведінка оцінюється за межами конкретного випадку, і, відповідно, за межами юридично значимого зв`язку.
Верховний Суд неодноразово наголошував на необхідності застосування категорій стандартів доказування та зазначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи.
Зазначений принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони.
Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний.
Близький за змістом правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18, від 18.11.2019 у справі №902/761/18, від 04.12.2019 у справі №917/2101/17.
У постанові від 07 червня 2023 року у справі № 916/334/22 Верховний Суд звернув увагу, що хоча обов`язок відповідача зареєструвати податкову накладну (розрахунок коригування до податкової накладної) є обов`язком платника податку у публічно-правових відносинах, але у разі визначення такого обов`язку у господарському договорі такий обов`язок стає також господарсько-договірним зобов`язанням перед позивачем, і саме невиконання цього обов`язку може завдати покупцю збитків.
Поряд з цим, у вищенаведеній постанові Верховний Суд зробив висновок, що факт відсутності реєстрації податкових накладних у ЄРПН через нездійснення контрагентом за договором відповідних дій або через відмову податкового органу у їх реєстрації є достатнім доказом протиправної поведінки відповідача, порушення ним господарського зобов`язання - наданої ним гарантії того, що контрагент за договором матиме право на користування податковим кредитом у розмірі суми ПДВ, який визначено договором у складі ціни.
Суд звертає увагу відповідача, що саме на нього, а не на позивача, було покладено обов`язок спростувати належними доказами обставини, зазначені в квитанції від 13.12.2022 №9266968176, а саме про те, що Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 82.30 1 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Позивачем здійснена оплата за виставковий стенд для АБМ-Трейд - товар згідно УКТ ЗЕД 9403208000 (меблі), що відповідає умовам договору поставки обладнання № 220822/01 від 22.08.2022, а відтак відповідачу, як постачальнику товару, належало підтвердити господарську операцію з поставки товару.
Суд не погоджується з доводами відповідача, що саме з вини позивача укладено договір про надання послуг на виготовлення виставкового стенду, оскільки, як вбачається з матеріалів справи, з метою підтвердження господарської операції (виправлення ситуації) такий договір потрібен був саме відповідачу, який на виконання п.п. 4.1. та 7.5. договору поставки мав зареєструвати податкову накладну дотримуючись вимог ПК України.
Водночас, з переписки сторін вбачається, що позивач лише пропонував варіанти розблокування податкової накладної, проте жодним чином не вимагав укласти договір про надання послуг, разом з тим зі змісту переписки вбачається, що відповідальність за зупинення та відмову у реєстрації податкової накладної відповідач намагався покласти на позивача.
Протиправність поведінки відповідача полягає через відмову ДПС у реєстрації податкової накладної у зв`язку з не підтвердженням/неможливості підтвердження господарської операції належними доказами відповідачем, внаслідок чого позивач втратив право на податковий кредит у сумі 101625,00 грн, відповідно був позбавлений права включити суму ПДВ до складу податкового кредиту та, відповідно, скористатись правом зменшення податкового зобов`язання на загальну суму 101625,00 грн, що є збитками позивача. Як вбачається з матеріалів справи, саме з вини відповідача у податковій накладній невірно визначено фактично проведену господарську операцію, адже матеріалами справи підтверджується відсутність наміру у відповідача виготовити та поставити обладнання відповідно до умов договору поставки обладнання № 220822/01 від 22.08.2022.
Поряд з цим, матеріали справи не містять доказів, що після здійснення першої оплати у сумі 100000,00 грн (в тому числі ПДВ в сумі 16666,67 грн) відповідач заперечував щодо призначення платежу та пропонував його виправити, натомість без зауважень зареєстрував податкову накладну №10 від 15.09.2022, а в подальшому також без зауважень отримав оплату з тим самим призначенням платежу та подав на реєстрацію податкові накладні.
Згідно із частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Враховуючи наведені норми законодавства та встановлені судом обставини, суд дійшов висновку позов задовольнити та стягнути з відповідача на користь позивача збитки в розмірі 101625,00 грн.
При поданні позовної заяви до господарського суду позивачем було сплачено судовий збір в розмірі 3028,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №13698 від 29.10.2024.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку стягнути з відповідача на користь позивача 3028,00 грн витрат по сплаті судового збору, оскільки позов підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 2, 13, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 129, 236, 237, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркквен Україна" (79024, місто Львів, вулиця Промислова, будинок 50/52, ідентифікаційний код 41047841) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АБМ-Трейд" (45500, Волинська область, Володимирський район, селище міського типу Локачі, вулиця Шевченка, будинок 43-А, ідентифікаційний код 35580267) збитки в розмірі 101625,00 грн та витрати по сплаті судового збору в розмірі 3028,00 грн.
3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили відповідно до статті 327 ГПК України.
Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку у відповідності до Глави 1 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 05.03.2025.
Суддя Петрашко М.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2025 |
Оприлюднено | 06.03.2025 |
Номер документу | 125600911 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Петрашко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні