ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"26" лютого 2025 р. Справа № 924/25/25
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладія С.В., при секретарі судового засідання Тлусті У.О., розглянувши матеріали справи
за позовом першого заступника керівника Шепетівської окружної прокуратури м. Шепетівка, Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної військової адміністрації м. Хмельницький
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - КП "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс" Улашанівської сільської ради с. Жуків, Шепетівського району, Хмельницької області
до Берездівської сільської ради с. Берездів, Шепетівського району, Хмельницької області
про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі права власності на нерухоме майно право комунальної власності Берездівської сільської ради на земельні ділянки лісогосподарського призначення із кадастровими номерами 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001
про повернення на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації земельних ділянок лісового фонду з кадастровими номерами: 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 загальною площею 396,5132 гектари
Представники сторін:
від позивача: не з`явився
від відповідача: не з`явився
від третьої особи: не з`явився
від прокуратури: Ткачук Н.С. прокурор Хмельницької обласної прокуратури (посвідчення №079907 від 23.07.2024)
В судовому засіданні згідно зі ст. 240 ГПК України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
В С Т А Н О В И В:
Перший заступник керівника Шепетівської окружної прокуратури м. Шепетівка, Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної військової адміністрації м. Хмельницький звернувся з позовною заявою до Берездівської сільської ради с. Берездів, Шепетівського району, Хмельницької області про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі права власності на нерухоме майно право комунальної власності Берездівської сільської ради на земельні ділянки лісогосподарського призначення із кадастровими номерами: 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 про повернення на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації земельних ділянок лісового фонду з кадастровими номерами: 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 загальною площею 396,5132 гектари.
В обґрунтування позову посилається на те, що на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 року за відповідачем зареєстровано право комунальної власності на вище зазначені земельні ділянки лісогосподарського призначення. Проте, за положеннями підпункту в) пункту 24Перехідних положень Земельного кодексу України до земель комунальної власності переходять всі землі державної власності, крім земель лісогосподарського призначення. Таким чином прокурор вважає, що спірні земельні ділянки вибули з державної власності неправомірно, тому просить повернути їх розпоряднику - Хмельницькій обласній державній адміністрації.
Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 17.01.2025р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 18.02.2025р.
31.01.2025р. відповідач через електронний суд на адресу суду подав заяву про визнання позову, де останній зазначив, що повністю визнає позовні вимоги.
За результатами підготовчого засідання 18.02.2025р. постановлено ухвалу про оголошення в підготовчому засіданні перерви до 26.02.2025р.
Позивач в підготовче засідання не з`явився, надіслав на адресу суду через електронний суд клопотання в якому просить розгляд справи проводити без участі представника та повідомив, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить позов задовольнити.
Третя особа, в судове засідання не з`явилась, письмові пояснення суду не подала.
Прокурор в підготовчому засіданні суду 26.02.2025р. підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві.
Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.
15.02.2017 року у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку зареєстровано земельну ділянку площею 132,4679 га з кадастровим номером 6823988000:04:011:0001 із цільовим призначенням « 09.01 для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг».
15.02.2017 року у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку зареєстровано земельну ділянку площею 41,8344 га з кадастровим номером 6823988000:04:008:0001 із цільовим призначенням « 09.01 для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг».
09.03.2017 року у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку зареєстровано земельну ділянку площею 80.2359 га з кадастровим номером 6823981200:02:002:0001 із цільовим призначенням « 09.01 для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг».
10.04.2017 року у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку зареєстровано земельну ділянку площею 6,6916 га з кадастровим номером 6823984800:02:014:0008 із цільовим призначенням «09.01 для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг».
10.04.2017 року у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку зареєстровано земельну ділянку площею 42,4519 га з кадастровим номером 6823980600:06:053:0001 із цільовим призначенням « 09.01 для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг».
17.07.2017 року у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку зареєстровано земельну ділянку площею 49,1979 га з кадастровим номером 6823987100:04:007:0002 із цільовим призначенням « 09.01 для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг».
17.07.2017 року у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку зареєстровано земельну ділянку площею 43,6336 га з кадастровим номером 6823987100:04:009:0021 із цільовим призначенням « 09.01 для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг».
Відповідно до інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.07.2024 року, земельна ділянка площею 41,8344 га з кадастровим номером 6823988000:04:008:0001 зареєстрована 23.03.2017 року на праві державної власності, в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Відповідно до інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.07.2024 року, земельна ділянка площею 132,4679 га з кадастровим номером 6823988000:04:011:0001 зареєстрована 23.03.2017 року на праві державної власності, в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Відповідно до інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.07.2024 року, земельна ділянка площею 80,2359 га з кадастровим номером 6823981200:02:002:0001 зареєстрована 23.03.2017 року на праві державної власності, в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Відповідно до інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.07.2024 року, земельна ділянка площею 42,4519 га з кадастровим номером 6823980600:06:053:0001 зареєстрована 10.04.2017 року на праві державної власності, в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Відповідно до інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.07.2024 року, земельна ділянка площею 6,6916 га з кадастровим номером 6823984800:02:014:0008 зареєстрована 10.04.2017 року на праві державної власності, в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Відповідно до інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.07.2024 року, земельна ділянка площею 43,6336 га з кадастровим номером 6823987100:04:009:0021 зареєстрована 01.09.2017 року на праві державної власності, в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Відповідно до інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.07.2024 року, земельна ділянка площею 49,1979 га з кадастровим номером 6823987100:04:007:0002 зареєстрована 01.09.2017 року на праві державної власності, в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
05.04.2017 року на земельну ділянку з кадастровим номером 6823981200:02:002:0001 зареєстровано право постійного користування земельними ділянками комунального підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс" Улашанівської сільської ради (Районне спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс").
06.04.2017 року на земельні ділянки з кадастровими номерами 6823988000:04:008:0001, 6823988000:04:011:0001 зареєстровано право постійного користування земельними ділянками комунального підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс" Улашанівської сільської ради (Районне спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс").
12.04.2017 року на земельні ділянки з кадастровими номерами 6823980600:06:053:0001, 6823984800:02:014:0008 зареєстровано право постійного користування земельними ділянками комунального підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс" Улашанівської сільської ради (Районне спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс").
05.09.2017 року на земельні ділянки з кадастровими номерами 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021 зареєстровано право постійного користування земельними ділянками комунального підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс" Улашанівської сільської ради (Районне спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс").
Згідно з вищезазначеної інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно дані земельні ділянки з кадастровими номерами 6823981200:02:002:0001 площею 80,2359 га, 6823988000:04:011:0001 площею 132,4679 га, 6823988000:04:008:0001 площею 41,8344 га, 6823984800:02:014:0008 площею 6,6916 га, 6823987100:04:007:0002 площею 49,1979 га, 6823987100:04:009:0021 площею 43,6336 га, 6823980600:06:053:0001 площею 42,4519 га із цільовим призначенням "для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг" зареєстровані 11.02.2022р. на праві власності Берездівської сільської територіальної громади в особі Берездівської сільської ради на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" №1423-ІХ від 28.04.2021 року.
13.06.2024 перший заступник керівника Шепетівської окружної прокуратури звернувся до Берездівської сільської ради з листом №54-1685-24 в якому просить надати детальну інформацію підстави оформлення (передання) у комунальну власність земельних ділянок з наступними кадастровими номерами: 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001, надавши належно завірені копії рішень та інших підтверджуючих документів.
20.06.2024 листом №431/06-30 Берездівська сільська рада повідомила прокуратуру про те, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 знаходяться у комунальній власності Берездівської сільської ради. На даний час земельні ділянки в користуванні КП «Спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Ліс».
Листом №54-5541вих-24 від 08.07.2024 прокурор звернувся до Хмельницької обласної державної адміністрації з вимогою проінформувати прокуратуру, чи надані у постійне користування вищезазначені земельні ділянки та чи приймалось рішення щодо вилучення із державного лісового фонду вищезазначених земельних ділянок. Окрім цього, прокурор просить повідомити чи вживались/чи будуть вживатись запитуваними органами заходи для повернення зазначених земельних ділянок до земель державного лісового фонду, у тому числі в судовому порядку.
Хмельницька обласна військова адміністрація листом №99/24-12-7533/2024 від 06.08.2024 повідомила Шепетівську окружну прокуратуру, що розпорядчих актів щодо земельних ділянок лісогосподарського призначення з кадастровими номерами 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001обласною військовою адміністрацією не видавались. Заходів в судовому порядку, щодо повернення вищезазначених земельних ділянок для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг, Хмельницька обласна військова адміністрація не вживала у зв`язку із обмеженим фінансуванням. У випадку встановлення порушень чинного законодавства, не заперечує щодо представництва Шепетівською окружною прокуратурою інтересів держави, в особі Хмельницької обласної військової адміністрації, у судах з метою усунення порушень вимог законодавства у сфері використання земельних ділянок лісогосподарського призначення.
23.08.2024р. листом №54-1615-24 прокурор звернувся до Південно-західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства з вимогою проінформувати прокуратуру, чи надані у постійне користування вищезазначені земельні ділянки та чи приймалось рішення щодо вилучення із державного лісового фонду вищезазначених земельних ділянок. Окрім цього, прокурор просить повідомити чи вживались/чи будуть вживатись запитуваними органами заходи для повернення зазначених земельних ділянок до земель державного лісового фонду, у тому числі в судовому порядку.
11.09.2024р. листом №14-05/1072 Південно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства повідомило прокуратуру, що управління не зможе самостійно вжити заходів для повернення вказаних вище земельних ділянок до земель лісового фонду водночас підтримує застосування органами прокуратури представницьких повноважень на захист інтересів держави.
23.08.2024 прокурор звернувся до РСЛП "Ліс" листом №54-6714вих-24 з вимогою проінформувати прокуратуру: чи надавались комунальним підприємством заяви/погодження на вилучення із державного лісового фонду спірних земельних ділянок (надавши копії підтверджуючих документів: заяви/погодження, матеріали лісовпорядкування, розпорядчі акти про надання у постійне користування земель лісогосподарського призначення, державні акти на право постійного користування), про вжиті/заплановані заходи уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах органом, для повернення земельних ділянок до земель лісового фонду державної власності, які перебувають у постійному користуванні РСЛП «Ліс», у тому числі у судовому порядку. У різі невжиття заходів, повідомити причини; факти повідомлення комунальним підприємством про оформлення права комунальної власності на спірні земельні ділянки Хмельницьку обласну державну адміністрацію та Хмельницьке обласне управління лісового та мисливського господарства.
29.08.2024р. листом №61 комунальне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс" Улашанівської сільської ради повідомило Шепетівську окружну прокуратуру, що на адресу КП "СЛП "ЛІС" жодних клопотань/заяв на вилучення із держаного лісового фонду земельних ділянок від Берездівської сільської територіальної громади не надходило. Перевірити факт переоформлення актів на право постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, що були надані у постійне користування КП «СЛП «Ліс» не має можливості у зв`язку з блокуванням АРІ ДЗК на період воєнного стану.
Також прокуратурою додано до позовної заяви довідник показників нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.01.2024р. (гривень за гектар).
06.12.2024 прокуратура звернулася до Хмельницької обласної військової адміністрації з повідомленням №54-9482вих24 про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в суді.
З вищевикладеного, прокурор з мотивів, вказаних у позовній заяві, звернувся до суду в інтересах позивача з даним позовом.
До матеріалів справи додано:
Лист прокуратури №54-311 вих-25 від 13.01.2025р. до ГУ Деержгеокадастру у Хмельницькій області про надання витягів про ГНО на кожну земельну ділянку лісогосподарського призначення.
Листом ГУ Деержгеокадастру у Хмельницькій області №8Ш/281-25 від 14.01.2025р. повідомило прокуратуру про те, що відповідно до довідника показників нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.01.2025р.нормативну грошову оцінку площі ріллі по Хмельницькій області становить 35875,09 грн.
Лист Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №7-28-0.222-12591/2-24 від 09.12.2024р.
Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, судом прийнято до уваги наступне:
Щодо підстав звернення прокурора з даним позовом.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке, порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
В розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Під захистом права розуміється державна примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути виражений як концентрований вираз змісту (суті) державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинене порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в іншій спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Даний спір пов`язаний із реалізацією прокурором повноважень згідно зі статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", зокрема представництва інтересів держави у суді.
Згідно ч. 2 ст. 2 ЦК України одним з учасників цивільних відносин є держава Україна, яка відповідно до статей 167, 170 ЦК України набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом ч. 3 ст. 4 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Статтею 53 ГПК України визначено участь у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Так, відповідно до ч.ч. 4, 5 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених ст. 174 цього Кодексу.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Положення п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України відсилає до спеціального закону, яким мають бути визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді. Таким законом є Закон України "Про прокуратуру".
Так, відповідно до частини першої, абзацу першого частини третьої та абзацу першого частини четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Про необхідність обґрунтування прокурором підстав представництва у суді зазначено й у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц.
Аналіз положень частин третьої-п`ятої статті 53 ГПК України у взаємозв`язку зі змістом частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.
Отже, захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень. При цьому, щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду.
Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.
Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом таких підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Предметом позову у даній справі є вимоги першого заступника керівника Шепетівської окружної прокуратури м. Шепетівка, Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної військової адміністрації м. Хмельницький до Берездівської сільської ради с. Берездів, Шепетівського району, Хмельницької області про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі права власності на нерухоме майно право комунальної власності Берездівської сільської ради на земельні ділянки лісогосподарського призначення із кадастровими номерами 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 та повернення на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації земельні ділянки лісового фонду з кадастровими номерами: 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 загальною площею 396,5132 гектари.
В обґрунтування підстав для представництва прокурор вказує на бездіяльність органу уповноваженого від імені держави здійснювати повноваження власника державного майна - Хмельницької обласної військової адміністрації.
Прокурор зазначає, що при виконанні повноважень, передбачених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", встановлено наявність підстав для представництва інтересів держави під час використання майна, що належить до державної власності.
Так, Шепетівською окружною прокуратурою листами №54-5541вих-24 від 08.07.2024 та №54-948вих-24 від 06.12.2024 повідомлено Хмельницьку ОВА про виявлені порушення та запропоновано вжити заходи реагування щодо повернення земельних ділянок у власність держави. Однак, Хмельницькою ОВА відповідні заходи не вжито, що стало підставою для звернення прокурора з даним позовом.
Відтак, маючи відповідні правомочності для звернення до суду, прокурор звернувся з даним позовом.
Щодо позовних вимог.
Згідно ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі землі лісогосподарського призначення.
До земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства (ст. 5 ЛК України).
Згідно зі ст. 55 ЗК України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті: зеленими насадженнями у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів; окремими деревами і групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.
Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства (ст. 57 ЗК України, ч. 1 ст. 17 ЛК України).
Відповідно до ч. 2 ст. 84 ЗК України право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави (ч. 2 ст. 1 ЛК України).
Статтею 5 ЛК України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, на яких розташовані полезахисні лісові смуги. Віднесення земельних ділянок до складу земель лісогосподарського призначення здійснюється відповідно до земельного законодавства.
Ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи (ст. 7 ЛК України).
У державній власності, відповідно до ст. 8 ЛК України, перебувають усі ліси України, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності. Право державної власності на ліси набувається і реалізується державою в особі Кабінету міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій відповідно до закону.
У комунальній власності перебувають ліси в межах населених пунктів, крім лісів, що перебувають у державній або приватній власності (ст. 9 ЛК України). У комунальній власності можуть перебувати й інші ліси, набуті або віднесені до об`єктів комунальної власності в установленому законом порядку. Право комунальної власності на ліси реалізується територіальними громадами безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування.
Законом України "Про розмежування земель державної та комунальної власності" від 05.02.2004 визначено, що при розмежуванні земель державної та комунальної власності не можуть передаватися до земель комунальної власності землі лісового фонду за межами населених пунктів.
Таким чином, з дня набрання чинності вказаним законом 14.07.2004 усі землі лісового фонду за межами населених пунктів віднесено до земель державної форми власності.
З 01.01.2013 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", пунктами 3, 4, 7 Прикінцевих та Перехідних положень якого визначено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:
а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;
б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.
4. У державній власності залишаються:
а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони;
б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;
в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу, а також земель, які відповідно до закону віднесені до комунальної власності.
З дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.
Як встановлено судом згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та також не заперечується сторонами, спірні земельні ділянки перебували у державній власності в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (реєстрація права державної власності здійснена 10.04.2017р., 01.09.2017р., 23.03.2017р.), постійним користувачем земель з 05.04.2017р., 06.04.2017р., 12.04.2017р., 05.09.2017р. є районне спеціалізоване лісокомунальне підприємство «Ліс» (Комунальне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "ЛІС" Улашанівської сільської ради).
27.05.2021 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин", згідно якого внесено низку змін до Земельного кодексу України.
Так, розділ Х Перехідних положень ЗК України доповнено пунктом 24, яким визначено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Отже, земельні ділянки лісогосподарського призначення віднесені до земель державної форми власності.
На підставі зазначеного Закону відповідачем Берездівською сільською радою 11.02.2022р. здійснено державну реєстрацію права комунальної власності в особі Берездівської сільської ради на спірні земельні ділянки.
Проте, п. 24 Перехідних положень ЗК України містить виключення щодо земель лісогосподарського призначення, якими є спірні земельні ділянки згідно даних з Державного земельного кадастру про земельні ділянки.
Тобто, право державної власності земельних ділянок лісогосподарського призначення загальною площею 396,5132 га із кадастровими номерами 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 не підлягало припиненню в силу дії Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин".
Згідно ст. 92 Земельного кодексу право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Таким чином, право постійного користування не може змінювати права власності земельної ділянки, яке в даному випадку належить державі в особі Хмельницької ОДА.
Згідно ч. 5 ст. 122 ЗК України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
На даний час Хмельницька обласна державна адміністрація є розпорядником земель лісогосподарського призначення, в тому числі і щодо вилучення земельних ділянок вказаної категорії.
Згідно із ч. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори, правочини, інші юридичні факти.
За приписами ст. ст. 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ч. 1 ст. 316 ЦК України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном (ст. 317 Цивільного кодексу України).
За змістом ст. 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Відповідно до ст. 41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Зазначений принцип відображено й конкретизовано в ч. 1 ст. 321 ЦК України, згідно з якою, право власності є непорушним, і ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до ст. 326 ЦК України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами.
Згідно зі ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Згідно з ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав (частина 3 цієї статті).
Самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду (ст. 212 ЗК України).
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 386 ЦК України держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності. Власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.
Відповідно до ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Відповідно до ч. 1 ст. 167 ЦК України визначено, що держава діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.
Держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом (ч. 1ст. 170 ЦК України).
Положення ст. 391 Цивільного кодексу України, якою передбачено права власника майна вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном, передбачають регулювання захисту права власності не в будь-якому випадку, а саме в разі його порушення шляхом вчинення перешкод у здійсненні власником його правомочностей з користування та (або) розпорядження майном. Цей спосіб захисту спрямований на усунення порушення прав власника, які не пов`язані з позбавленням володіння майном. Тобто передбачений вказаною правовою нормою негаторний позов пред`являється власником за умови, що він має майно у своєму володінні, однак протиправна поведінка інших осіб перешкоджає йому здійснювати користування та розпорядження ним. Також характерною ознакою цього позову, як правило, є відсутність спорів з приводу належності позивачу майна на праві власності чи іншому титулі.
Звернутися з негаторним позовом може власник або титульний володілець, у якого знаходиться річ, щодо якої відповідач ускладнює здійснення повноважень користування або розпорядження, а відповідачем - лише та особа, яка перешкоджає позивачеві у здійсненні його законного права користування чи розпорядження річчю (позиція Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, викладена в п.4.26 постанови від 19.09.2019р. у справі №906/1063/18).
Негаторний позов подається у випадках, коли власник має своє майно у володінні, але дії інших осіб перешкоджають йому вільно його використовувати або розпоряджатися ним. Характерною ознакою негаторного позову є його спрямованість на захист права від порушень, не пов`язаних з позбавленням володіння майном, а саме у разі протиправного вчинення третьою особою перешкод власнику в реалізації ним повноважень розпорядження та користування належним йому майном. Отже, предмет негаторного позову становить вимога володіючого майном власника до третіх осіб про усунення порушень його права власності, що перешкоджають йому належним чином користуватися, розпоряджатися цим майном тим чи іншим способом. При цьому для задоволення вимог власника достатньо встановити факт об`єктивно існуючих перешкод у здійсненні власником своїх правомочностей. Таким чином право власності як абсолютне право має захищатися лише при доведенні самого факту порушення (позиція Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, викладена в п.47 постанови від 15.10.2019р. у справі №902/1003/17).
Однією з умов подання негаторного позову є триваючий характер правопорушення і наявність його в момент подання позову. Якщо ж на час подання позову порушення припинилися, то й відпадає підстава для пред`явлення негаторного позову.
Предмет негаторного позову становить вимога володіючого майном власника до третіх осіб про усунення порушень його права власності, що перешкоджають йому належним чином користуватися, розпоряджатися цим майном тим чи іншим способом.
Підставою негаторного позову слугують посилання позивача на належне йому право користування і розпорядження майном, а також факти, що підтверджують дії відповідача у створенні позивачеві перешкод щодо здійснення ним цих правомочностей. Таким чином, право власності як абсолютне право має захищатися лише при доведенні самого факту порушення (постанова Вищого господарського суду України від 07.06.2016 року у справі №907/810/15).
Відповідна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 27.05.2015 у справі № 6-92цс15, у якій зазначено, що передбачений статтею 391 ЦК спосіб захисту - усунення перешкод у здійсненні власником прав користування та розпорядження своїм майном, підлягає застосуванню у тих випадках, коли між позивачем, який є власником майна, і відповідачем, який користується спірним майном, не існує договірних відносин щодо цього майна і майно перебуває у користуванні відповідача не на підставі договору, укладеного з позивачем.
Зважаючи на викладене, позивачем із даними позовними вимогами може виступати власник або постійний землекористувач.
Доказів розпорядження позивачем земельними ділянками площею 396,5132 га із кадастровими номерами 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 шляхом передачі її у комунальну власність матеріали справи не містять.
З вищевикладеного, слідує про безпідставність вибуття земельних ділянок площею 396,5132 га із кадастровими номерами 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 з державної власності та набуття Берездівською сільською радою права комунальної власності на них.
За приписами п.п. 1, 2, 3 ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом а пункту 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом а пункту 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Отже, у розумінні положень наведеної норми, способами судового захисту порушених прав та інтересів особи є судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав; судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; судове рішення про скасування державної реєстрації прав. При цьому з метою ефективного захисту порушених прав законодавець уточнив, що ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Аналогічні правові висновки наведені у постанові від 13.10.2021р. у справі №911/1968/20, де Верховний Суд зазначив, що відповідно до положень ч.3 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Отже, за наведеним Законом передбачено можливість скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що є підставою для припинення відповідного речового права. Наведене є ефективним способом захисту порушеного права, оскільки державна реєстрація права є моментом виникнення права на земельну ділянку згідно ст. 125 Земельного кодексу України.
Таким чином, з огляду на відсутність правових підстав для реєстрації за відповідачем права комунальної власності на спірну земельну ділянку, вимога про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі права власності на нерухоме майно права комунальної власності Берездівської сільської ради на земельні ділянки лісогосподарського призначення площею 396,5132 га із кадастровими номерами 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001, є ефективним способом захисту прав позивача та підлягає задоволенню.
Згідно ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Так, у кожній справі за змістом обґрунтувань позовних вимог, наданих позивачем пояснень тощо суд має встановити, якого саме результату позивач хоче досягнути унаслідок вирішення спору. Суд розглядає справи у межах заявлених вимог (частина перша статті 13 ЦПК України), але, зберігаючи об`єктивність і неупередженість, сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим кодексом (пункт 4 частини п`ятої статті 12 ЦПК України). Виконання такого обов`язку пов`язане, зокрема, з тим, що суд має надавати позовним вимогам належну інтерпретацію, а не тлумачити їх лише буквально (див., наприклад, постанови Великої Палати Верховного Суду від 30 червня 2021 року у справі № 9901/172/20 (пункти 1, 80-81, 83), від 1 липня 2021 року у справі № 9901/381/20 (пункти 1, 43-47), від 26 жовтня 2021 року у справі № 766/20797/18 (пункти 6, 20-26, 101, 102), від 1 лютого 2022 року у справі № 750/3192/14 (пункти 4, 26, 47), від 22 вересня 2022 року у справі № 462/5368/16-ц (пункти 4, 36), від 4 липня 2023 року у справі № 233/4365/18 (пункт 31)).
Виходячи з мети позову, який заявив прокурор, і його обґрунтування, враховуючи задоволення першої позовної вимоги та скасування судом права комунальної власності на спірні земельні ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі права власності на нерухоме майно, що є підставою для внесення відповідних змін у Реєстри, позовна вимога про повернення спірних земельних ділянок її власнику, тобто, державі в особі позивача також підлягає задоволенню.
Суд також вважає за належне зазначити, що відповідачу повернути спірні земельні ділянки жодним чином не впливають на право постійного користування нею КП «Спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Ліс».
Відтак, позов першого заступника керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної військової адміністрації м. Хмельницький до Берездівської сільської ради с. Берездів, Шепетівського району, Хмельницької області про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі права власності на нерухоме майно право комунальної власності Берездівської сільської ради на земельні ділянки лісогосподарського призначення із кадастровими номерами 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 про повернення на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації земельні ділянки лісового фонду з кадастровими номерами: 6823981200:02:002:0001, 6823988000:04:011:0001, 6823988000:04:008:0001, 6823984800:02:014:0008, 6823987100:04:007:0002, 6823987100:04:009:0021, 6823980600:06:053:0001 загальною площею 396,5132 гектари, суд задовольняє в повному обсязі.
У зв`язку із задоволенням позову, витрати по оплаті судового збору, відповідно до статті 129 ГПК України, покладаються на відповідача.
Положеннями ст. 130 ГПК України передбачено, що у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідному рішенні в порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50% судового збору, сплаченого при поданні позову. Аналогічні положення закріплено у ч. 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір".
Враховуючи вищевикладене, судовий збір в розмірі 34228,21 грн. (50%) підлягає поверненню Хмельницькій обласній прокуратурі з державного бюджету України, а 34228,21 грн. (50%) судових витрат покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст.2, 13, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 130, 185, 210, 220, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
Прийняти визнання позову Берездівської сільської ради до початку розгляду справи по суті, викладене в заяві від 31.01.2025р.
Позов задовольнити.
Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі права власності на нерухоме майно право комунальної власності Берездівської сільської ради на земельні ділянки лісогосподарського призначення площею 42,4519 га із кадастровим номером 6823980600:06:053:0001, площею 43,6336 га із кадастровим номером 6823987100:04:009:0021, площею 49,1979 га із кадастровим номером 6823987100:04:007:0002, площею 6,6916 га із кадастровим номером 6823984800:02:014:0008, площею 41,8344 га із кадастровим номером 6823988000:04:008:0001, площею 132,4679 га із кадастровим номером 6823988000:04:011:0001, площею 80,2359 га із кадастровим номером 6823981200:02:002:0001.
Зобов`язати Берездівську сільську раду (30053, Хмельницька область, Шепетівський район, с. Берездів, вул. Б. Хмельницького, 50, код 04405171) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (29005, м. Хмельницький, Майдан Незалежності, буд. 2, код 22985083) земельні ділянки лісогосподарського призначення площею 42,4519 га із кадастровим номером 6823980600:06:053:0001, площею 43,6336 га із кадастровим номером 6823987100:04:009:0021, площею 49,1979 га із кадастровим номером 6823987100:04:007:0002, площею 6,6916 га із кадастровим номером 6823984800:02:014:0008, площею 41,8344 га із кадастровим номером 6823988000:04:008:0001, площею 132,4679 га із кадастровим номером 6823988000:04:011:0001, площею 80,2359 га із кадастровим номером 6823981200:02:002:0001.
Стягнути з Берездівської сільської ради (30053, Хмельницька область, Шепетівський район, с. Берездів, вул. Б. Хмельницького, 50, код 04405171) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, пров. Військкоматський,3, код 02911102) 34228,21 грн. (тридцять дві тисячі двісті двадцять вісім гривень 21 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст підписано 05.03.2025р.
Суддя С.В. Гладій
Віддрук: 6 прим.:
1 до справи
2 позивачу (електронний суд)
3 відповідачу (електронний суд)
4 прокуратуру (електронний суд)
5,6 третій особі - (КП " Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Ліс" Улашанівської сільської ради) (3000, с. Жуків, Шепетівського району, Хмельницької обл., вул. К. Сангушків,31, та м. Славута, вул Церковна,40, код 31329140)(реком. з повід.)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2025 |
Оприлюднено | 06.03.2025 |
Номер документу | 125601479 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладій С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні