Київський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 лютого 2025 року м. Київ № 640/2954/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Міністерства юстиції України до Політичної партії "Ліберально-гуманістична партія "Товариш" про анулювання реєстраційного свідоцтва,
в с т а н о в и в:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Міністерство юстиції України з позовом до Політичної партії «Ліберально-гуманістична партія «Товариш» про анулювання реєстраційного свідоцтва.
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що згідно наданої Центральною виборчою комісією України інформацією щодо висування кандидатівна вищезазначених виборах за останні 10 років від Політичної партії «Ліберально-гуманістична партія «Товариш» така відсутня, з огляду на що, у Міністерства юстиції України наявні правові підстави для звернення до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва Політичної партії «Ліберально-гуманістична партія «Товриш» на підставі ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні».
Ухвалою Окружного адміністративного суду у місті Києві від 14.02.2020 справу прийнято до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
До суду від Політичної партії "Ліберально-гуманістична партія "Товариш" надійшов відзив на позовну заяву, в якому заперечуючи проти задоволення позовних вимог, представник партії зазначив про те, що позивач помилково ототожнює поняття висування та реєстрація кандидата, тим самим проігнорувавши факт проведення з`їзду Партії з цього питання. Відповідач вважає, що неподання документів та не реєстрація кандидатів ЦВК не означає, що партія не висувала своїх кандидатів на відповідних виборах та не приймала із зазначеного питання рішення. Відповідач вважає, що законних підстав для анулювання реєстраційного свідоцтва немає, а таке рішення порушує конституційні права громадян на свободу об`єднання.
До суду також подано відповідь на відзив та заперечення.
15.12.2022 набрав чинності Закон України від 13.12.2022 № 2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду».
Відповідно до абзаців 1-3 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень зазначеного закону, Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя, а до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.
Відтак, розгляд зазначеної справи підпадає під територіальну юрисдикцію Київського окружного адміністративного суду.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, головуючим суддею у даній справі визначено суддю Головенка О.Д.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 прийнято справи до провадження, ухвалено здійснювати розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до Закону України «Про політичні партії в Україні» Міністерством юстиції України було зареєстровано Політичну партію «Партія гуманістів України», свідоцтво № 135-п.п від 15.09.2006.
Наказом Міністерства юстиції України від 04.12.2009 № 2373/5 «Про взяття до відома інформації про внесення змін до статуту, програми та складу керівних органів Політичної партії «Партія гуманістів України», взято до відома інформацію, зокрема, щодо зміни назви з Політичної партії «Партія гуманістів України» на Політична партія «Ліберально-гуманістична партія «Товариш», Свідоцтво № 135-п.п від 15.09.2006.
Відповідач має статус юридичної особи (дата державної реєстрації - 15.09.2006, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 10681200000017011, ідентифікаційний код юридичної особи - 34601811, місцезнаходження: 03127, м. Київ, провулок Коломіївський, 3/1, керівник - Щабельський Вячеслав Іванович.
Діяльність відповідача здійснюється на підставі Статуту Політичної партії «Ліберально-гуманістична партія «Товариш», затвердженому Установчим з`їздом Політичної партії «Ліберально-гуманістична партія «Товариш», Протокол № 1 від 22.01.2005, зі змінами внесеними II З`їздом «Партії гуманістів України» і викладеним у новій редакції Статуту, Протокол № 1 від 10.10.2009.
Частиною 1 ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні» передбачено, що у разі невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва.
З метою перевірки дотримання вимог ст. 24 Закону України «Про політичні партії в України» Міністерством юстиції України 15.01.2020 направлено лист № 400/00019.4.1/6-20 до Центральної виборчої комісії для отримання інформації щодо висування Партією кандидатів на участь у виборах народних депутатів України та на виборах Президента України протягом останніх 10 років.
У відповідь Центральна виборча комісія, листом від 31.01.2020 № 21-41-211, надала інформацію стосовно партій, які висували та подавали до Комісії документи щодо реєстрації кандидатів на пост Президента України на виборах Президента України (чергових, позачергових) протягом 2010-2019 років та кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному та одномандатних виборчих округах на виборах народних депутатів України (чергових, позачергових, повторних, проміжних) протягом 2005-2019 років.
Як зазначає позивач, інформація щодо висування кандидатів на вищезазначених виборах за останні 10 років від Політичної партії «Ліберально-гуманістична партія «Товариш» відсутня, з огляду на що, у Міністерства юстиції України наявні правові підстави для звернення до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва Політичної партії «Ліберально- гуманістична партія «Товриш».
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Так, спір у цій справі, стосується анулювання реєстраційного свідоцтва Політичної партії «Ліберально-гуманістична партія «Товариш» у зв`язку з порушенням нею вимог ч. 1 ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні».
Суд звертає увагу на те, що для правильного вирішення даного спору, слід встановити, чи має повноваження позивач на звернення до суду з позовом; чи правильно було вказано позивачем десятирічний строк, встановлений ч. 1 ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні»: чи було встановлено та надана оцінка фактам невисування партією кандидатів.
Політичні партії в Україні відповідно до ч. 2 ст. 36 Конституції України сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Народне волевиявлення здійснюється через вибори і референдум та інші форми безпосередньої демократії (ст. 69 Конституції України). Отже, участь партій у виборах є конституційним обов`язком, безумовним до виконання.
Реалізацію зазначених конституційних приписів забезпечує положення ч. 1 ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні» щодо обов`язкової участі політичної партії у виборчому процесі.
Вказана норма передбачає, що у разі невиконання політичною партією вимоги ч. 7 ст. 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.
Тож, участь у виборах на загальнодержавному рівні є правом політичної партії, яке кореспондується з обов`язком протягом встановленого законом десятирічного терміну хоча б один раз взяти участь у висуванні своїх кандидатів по виборах Президента України та народних депутатів України (Рішення Конституційного Суду України від 12.06.2007 № 2-рп/2007).
Висування партією кандидатів відбувається на з`їзді партії, що є необхідною, але не достатньою умовою для повноцінної участі у виборах. Порядок висування кандидатів партією встановлено приписами Закону України «Про вибори народних депутатів України» та Закону України «Про вибори Президента України».
У свою чергу, суд наголошує на тому, що реєстрація кандидата має місце виключно після його висування та за умови подання відповідного переліку документів до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) (статті 54, 55 Закону України «Про вибори народних депутатів України», стаття 51 Закону України «Про вибори Президента України»).
Водночас, суд акцентує увагу на тому, що у разі відмови у реєстрації або скасування реєстрації висунутих партією кандидатів, остання втрачає статус суб`єкта виборчого процесу, тобто не бере участі у виборах.
Таким чином, неподання партією висунутих нею кандидатів для реєстрації у встановлений законодавством строк/чи відмова в реєстрації призводить до втрати нею статусу суб`єкта виборчого процесу.
Тому, висування кандидатів, яке відбувається на з`їзді партії і реєстрація кандидатів, що здійснюється ЦВК, передбачають різні виборчі процедури, за якими проходить не лише висування кандидатів , але й їх реєстрація ЦВК.
Суд вважає, що саме рішення ЦВК про реєстрацію висунутих кандидатів від партії на загальнодержавних виборах, є завершенням процесу висування кандидатів і у такому випадку можна вважати, що партія взяла участь у виборах і виконала свій конституційний обов`язок.
З метою перевірки дотримання вимог ст. 24 Закону України «Про політичні партії в України» Міністерством юстиції України 15.01.2020 направлено лист № 400/00019.4.1/6-20 до Центральної виборчої комісії для отримання інформації щодо висування Партією кандидатів на участь у виборах народних депутатів України та на виборах Президента України протягом останніх 10 років.
У відповідь Центральна виборча комісія, листом від 31.01.2020 № 21-41-211, надала інформацію стосовно партій, які висували та подавали до Комісії документи щодо реєстрації кандидатів на пост Президента України на виборах Президента України (чергових, позачергових) протягом 2010-2019 років та кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному та одномандатних виборчих округах на виборах народних депутатів України (чергових, позачергових, повторних, проміжних) протягом 2005-2019 років.
Інформація щодо висування кандидатів на вищезазначених виборах за останні 10 років від Політичної партії «Ліберально-гуманістична партія «Товариш» відсутня. (а.с. 44-60)
Доводи відповідача про те, що рішенням з`їзду партії (протокол № 1 від 28.08.2014) ухвалено висунути кандидатом в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України по 223 округу Машталяра О.В., а також рішення позачергового з`їзду партії (№ 1 від 27.08.2020) про висування кандидата в народні депутати України на проміжних виборах народних депутатів України по 208 округу Нечипорука Д.І., судом не враховуються, у зв`язку з відсутністю належних та достатніх доказів вчинення активних дій, та, власне рішення про реєстрацію кандидата в ЦВК.
Вирішальним моментом для завершення процесу висування кандидатів на виборах, є факт прийняття рішення ЦВК про реєстрацію кандидатів від партії на відповідних виборах. Відмова ЦВК зареєструвати кандидатів, висунутих партією, засвідчує недотримання партією вимог закону при висуванні кандидатів, а отже, неналежне виконання свого конституційного обов`язку.
У разі відсутності такого факту, відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні» у Міністерства юстиції України, як контролюючого органу, виникає обов`язок звернутися до суду із позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва партії, оскільки протягом десятирічного строку партією не було висунуто своїх кандидатів на загальнодержавних виборах.
Отже, анулювання реєстрації партії, передбачене ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні», є адміністративним заходом, яким засвідчується бездіяльність партії.
У ч. 1 ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні» не міститься посилання на день реєстрації політичної партії чи на будь-який інший день початку цього строку. Буквальне значення цієї норми свідчить про те, що будь-які десять послідовних календарних років, протягом яких політична партія не висувала кандидатів на виборах, є підставою для застосування заходу анулювання реєстрації партії. Таке розуміння строку не має прив`язки до дня реєстрації політичної партії.
Тож, доводи позивача, які підтверджуються інформацією, наданою ЦВК про те, що відповідачем було порушено вимоги ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні», оскільки протягом десятирічного строку партією не було висунуто своїх кандидатів на виборах Президента України та виборах народних депутатів України, є обґрунтованим.
Стосовно аргументів відповідача про те, що свідоцтво партії від 15.09.2006 вже недійсне після змін у законодавстві, суд зазначає, що Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» від 26.11.2015 № 835-VIII, були внесені зміни до Закону в частині, зокрема, скасування видачі політичним партіям свідоцтв про реєстрацію.
22.04.2016 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.03.2016 № 280 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 19.12.2012 № 1212 та визнання таким, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 13.07.2001 № 840 «Про реалізацію статей 9, 11 Закону України «Про політичні партії в Україні», якою регламентувався порядок видачі свідоцтв політичним партіям.
Однак, ч. 1 ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні» передбачено, що у разі невисування політичною партією своїх кандидатів на виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом 10 років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва.
Відповідно до пункту 1.1 Положення про Єдиний реєстр громадських формувань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 19 грудня 2008 року № 2226/5, Єдиний реєстр громадських формувань - це електронна база даних, яка містить відомості про легалізацію (реєстрацію), зокрема політичних партій.
Відповідно до 2.4 розділу II Положення про надходження на легалізацію (реєстрацію) документів, зокрема політичних партій, до Єдиного реєстру вносяться відомості, а саме про дату реєстрації та реєстраційний номер у паперовому Реєстрі політичний партій; номер та дата видачі свідоцтва про реєстрацію (його дубліката).
Частина 13 ст. 10 Закону України «Про політичні партії в Україні» встановлює, що діяльність політичної партії може здійснюватися лише після її реєстрації. Не допускається діяльність незареєстрованих політичних партій.
Таким чином, суд зазначає, що партія, яка не зареєстрована, не має права здійснювати партійну діяльність. При цьому визначальним є юридичний факт реєстрації чи нереєстрації політичної партії, а не спосіб засвідчення цього факту, з огляду на що, зміни в законодавстві, на які посилається відповідач, автоматично не призводять до нечинності документів, що були видані до їх внесення у спосіб, визначений законодавством, яке діяло на той час, не є підставою для незастосування приписів законодавства, на підставі яких у позивача виникає право звернення з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва (реєстрації) партії.
Закон України «Про політичні партії в Україні» визначає спосіб офіційного встановлення і державного визнання факту припинення діяльності партії у вигляді обов`язку ініціювання Міністерством юстиції України - органом уповноваженим здійснювати державний контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції і законів України, а також статуту політичної партії (стаття 18 цього Закону), - анулювання реєстрації (реєстраційного свідоцтва) політичної партії шляхом звернення до суду. Судовий спосіб прийняття остаточного рішення означає перевірку підстав та аргументів органу адміністративного контролю і прийнятого відповідного рішення. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.
Отже, анулювання реєстрації політичної партії відбувається судом за зверненням Міністерства юстиції України (контролюючого органу) після закінчення десятирічного періоду бездіяльності у виконанні свого конституційного обов`язку щодо висування своїх кандидатів на загальнодержавних виборах.
Згідно із Положенням про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 із змінами, Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, зокрема, державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Пунктом 3 п. п. 83-15 Положення передбачено, що Міністерство юстиції України здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії; звертається до суду із заявою про анулювання реєстраційного свідоцтва постійно діючого третейського суду у випадках, передбачених законом.
Підсумовуючи, суд зазначає, що виборче законодавство розрізняє такі етапи виборчого процесу, як висування кандидатів та їх реєстрацію, зокрема, кандидата/кандидатів (на виборах Президента України та/або на виборах народних депутатів (народного депутата) України) від політичної партії реєструє ЦВК і цей етап може настати лише після того, як партія на своєму з`їзді (зборах, конференції) висунула цього/цих кандидата/кандидатів, відтак вони подали відповідні документи до ЦВК. У аспекті вирішення питання про наявність підстав для анулювання реєстрації політичної партії з підстави, передбаченої ч. 1 ст. 24 Закону № 2365-ІІІ, потрібно виходити з того, що висування політичною партією свого кандидата на загальнодержавних виборах не охоплюється (не обмежується) реєстрацією (як результатом) висунутого кандидата/кандидатів від цієї політичної партії, але пов`язується з нею, при цьому, важливо оцінювати дії політичної партії щодо висування кандидата/кандидатів на вибори через призму того, чи ця інтенція партії узгоджувалася з вимогами закону (щодо процедури висування) та переслідувала легітимну мету. При цьому, висування та реєстрація кандидатів для участі у виборах, є різними етапами. Так, висування кандидата здійснюється на з`їзді партії, а реєстрація є наслідком такого висування, тобто офіційним підтвердження статусу відповідної особи, як кандидата на виборах.
Окрім того, Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян Касаційного адміністративного суду в постанові від 19.12.2023 у справі № 640/2933/20, дійшов висновку, що визначений приписами ст. 24 Закону № 2365-ІІІ десятирічний строк необхідно розуміти, як єдиний послідовний період діяльності політичної партії тривалістю у десять років, що передує зверненню контролюючого органу до суду з позовом щодо анулювання реєстраційного свідоцтва цієї політичної партії.
Під час розгляду даного спору в суді, відповідачем не надано доказів висування та реєстрації ЦВК кандидатів для участі у виборах, які б спростовували доводи позивача та виконували вимоги ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні».
Виходячи з системного аналізу фактичних обставин справи та наявних в матеріалах справи доказів, суд приходить до висновку, що у Міністерства юстиції України наявні правові підстави для звернення до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва відповідача.
Ураховуючи те, що відповідачем не спростовано доводів позивача, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а надані позивачем докази є достатніми для прийняття рішення по справі про задоволення адміністративного позову, шляхом анулювання реєстраційного свідоцтва Політичної партії «Ліберально-гуманістична партія «Товариш» свідоцтво № 135-п.п від 15.09.2006 (Код ЄДРПОУ: 34601811).
Частиною 1 ст. 73 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно із ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 27, 77, 90, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
в и р і ш и в:
Адміністративний позов Міністерства юстиції України до Політичної партії "Ліберально-гуманістична партія "Товариш" про анулювання реєстраційного свідоцтва - задовольнити.
Анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії «Ліберально-гуманістична партія «Товариш» свідоцтво № 135-п.п від 15.09.2006 (Код ЄДРПОУ 34601811).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2025 |
Оприлюднено | 10.03.2025 |
Номер документу | 125615478 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні