КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 лютого 2025 року м. Київ справа №320/42270/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Жука Р.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод 1991»
до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області,
Державної податкової служби України
про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення та рішення про результати розгляду скарги, -
ВСТАНОВИВ:
І. Зміст позовних вимог.
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Завод 1991» (далі позивач) з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач 1) та Державної податкової служби України (далі відповідач 2), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00110270408 від 17.05.2023, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області;
- визнати протиправним та скасувати рішення про результати розгляду скарги №23420/6/99-00-06-03-01-06 від 17.08.2023, прийняте Державною податковою службою України.
ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що вважає податкове повідомлення-рішення щодо застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних протиправним та таким, що підлягає скасуванню, з огляду на діючий мораторій, передбачений пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Крім того, на думку позивача, відповідачем протиправно не враховано факт продовження строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування за пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Також, позивач вказує на протиправне незастосування відповідачем пільгового розміру штрафних санкцій на підставі пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Представником Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надіслано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що не погоджується з позовними вимогами та вважає їх необґрунтованими, посилаючись на те, що податкове повідомлення-рішення винесено відповідно до норм чинного законодавства, згідно правильно встановлених обставин, які викладені в акті камеральної перевірки, а саме позивачем зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних із порушенням граничного строку, встановленого пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, за які відповідачем, у відповідності до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, правомірно нараховано штрафні санкції.
Представником Державної податкової служби України подано відзив, в якому заперечував проти позову та зазначив, що рішення, за результатами розгляду скарги позивача на податкове повідомлення-рішення від 17.05.2023 №00110270408, прийнято у порядку та строки, визначені Податковим кодексом України.
При цьому, представником зауважено, що в контексті статті 56 Податкового кодексу України процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору, тому за правовою природою само по собі рішення, прийняте за результатами вирішення спору у порядку досудового врегулювання, не створює, не змінює та не припиняє будь-яких прав та обов`язків для позивача.
Щодо вимоги про оскарження податкового повідомлення-рішення, то представником відповідача 2 зазначено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.
При цьому, вимоги законодавства щодо мораторію застосування штрафних санкцій на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або періоду карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, не застосовується. Крім того, відповідачем 2 зазначено, що позивачем не доведено документально, що ці обставини стали перешкодою у своєчасній реєстрації податкових накладних.
ІІІ. Заяви (клопотання) учасників справи інші процесуальні дії у справі.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.11.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
12.12.2023 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області надіслано до суду відзив на позовну заяву.
14.12.2023 Державною податковою службою України надіслано до суду відзив на позовну заяву.
06.03.2024 представником відповідача 1 подано додаткові пояснення.
Інших заяв чи клопотань по суті справи учасниками справи до суду не подано.
Частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно частини другої статті 262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
З урахуванням викладеного, керуючись положеннями частини другої статті 262 КАС України наявні підстави для розгляду справи в порядку письмового провадження.
ІV. Обставини встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
На підставі підпункту 19-1.1.1. пункту 19-1.1 статті 19-1, підпункту 20.1.4, підпункту 20.1.19 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України, посадовою особою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод 1991» (код 43965041) з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої складено акт від 21.03.2023 №8542/04-36-04-08/43965041.
Вказаною перевіркою встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, наведених у таблиці в акті. Відповідальність платника передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 глави 11 розділу ІІ Податкового кодексу України.
На підставі висновків акта перевірки Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення 17.05.2023 №00110270408, яким за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних за період: березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, грудень 2022 року, застосовано штраф у розмірі 986 296,93 грн.
Позивачем оскаржено податкове повідомлення-рішення від 17.05.2023 №00110270408 в адміністративному порядку до Державної податкової служби України.
Рішенням Державної податкової служби України про результати розгляду скарги від 17.08.2023 №23420/6/99-00-06-03-01-06 залишено без змін податкове повідомлення-рішення, а скаргу позивача - без задоволення.
Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду з цим позовом.
V. Оцінка суду.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
За приписами пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в ЄРПН у строк встановлений податковим законодавством. При цьому, належним та допустимим доказом реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування є квитанція, в якій фіксується дата та час надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно із пунктом 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Отже, порушення строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу, в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
Судом встановлено, що за результатами проведеної камеральної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних за періоди: березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, грудень 2022 року.
Перелік вказаних податкових накладних наведений у таблиці в акті та розрахунку штрафу, що є додатком до податкового повідомлення-рішення від 17.05.2023 №00110270408.
З наведеного переліку податкових накладних вбачається, що ТОВ «Завод 1991» несвоєчасно надіслано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні:
№ 7 від 28.03.2022, зареєстрована 18.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 34, розмір штрафу - 30%;
№ 10 від 31.03.2022, зареєстрована 18.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 34, розмір штрафу - 30%;
№1 від 01.04.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№2 від 04.04.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№4 від 05.04.2022, зареєстрована 05.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 21, розмір штрафу - 20%;
№6 від 15.04.2022, зареєстрована 05.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 21, розмір штрафу - 20%;
№10 від 18.04.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№11 від 20.04.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№3 від 05.05.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№4 від 10.05.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№5 від 10.05.2022, зареєстрована 18.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 34, розмір штрафу - 30%;
№6 від 11.05.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№7 від 11.05.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№8 від 13.05.2022, зареєстрована 22.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 38, розмір штрафу - 30%;
№9 від 13.05.2022, зареєстрована 02.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 49, розмір штрафу - 30%;
№10 від 13.05.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№14 від 18.05.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 15 від 23.05.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 16 від 23.05.2022, зареєстрована 18.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 34, розмір штрафу - 30%;
№ 17 від 24.05.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 18 від 24.05.2022, зареєстрована 18.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 34, розмір штрафу - 30%;
№ 19 від 25.05.2022, зареєстрована 18.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 34, розмір штрафу - 30%;
№ 20 від 25.05.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 21 від 26.05.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 22 від 27.05.2022, зареєстрована 18.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 34, розмір штрафу - 30%;
№ 23 від 30.05.2022, зареєстрована 22.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 38, розмір штрафу - 30%;
№ 1 від 01.06.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 50, розмір штрафу - 30%;
№ 2 від 01.06.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 50, розмір штрафу - 30%;
№ 6 від 23.06.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 7 від 23.06.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 8 від 15.06.2022, зареєстрована 09.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 40, розмір штрафу - 30%;
№ 9 від 15.06.2022, зареєстрована 09.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 40, розмір штрафу - 30%;
№ 10 від 15.06.2022, зареєстрована 08.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 39, розмір штрафу - 30%;
№ 11 від 24.06.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 12 від 27.06.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 13 від 28.06.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 14 від 28.06.2022, зареєстрована 01.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 48, розмір штрафу - 30%;
№ 15 від 29.06.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 16 від 30.06.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 17 від 30.06.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 35, розмір штрафу - 30%;
№ 1 від 06.07.2022, зареєстрована 19.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 19, розмір штрафу - 20%;
№ 2 від 12.07.2022, зареєстрована 01.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 32, розмір штрафу - 30%;
№ 4 від 15.07.2022, зареєстрована 01.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 32, розмір штрафу - 30%;
№ 5 від 15.07.2022, зареєстрована 12.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 12, розмір штрафу - 10%;
№ 6 від 15.07.2022, зареєстрована 10.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 10, розмір штрафу - 10%;
№ 8 від 18.07.2022, зареєстрована 31.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 16, розмір штрафу - 20%;
№ 9 від 18.07.2022, зареєстрована 01.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 17, розмір штрафу - 20%;
№ 10 від 19.07.2022, зареєстрована 31.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 16, розмір штрафу - 20%;
№ 11 від 19.07.2022, зареєстрована 31.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 16, розмір штрафу - 20%;
№ 12 від 20.07.2022, зареєстрована 31.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 16, розмір штрафу - 20%;
№ 13 від 20.07.2022, зареєстрована 01.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 17, розмір штрафу - 20%;
№ 14 від 21.07.2022, зареєстрована 31.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 16, розмір штрафу - 20%;
№ 15 від 21.07.2022, зареєстрована 31.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 16, розмір штрафу - 20%;
№ 16 від 26.07.2022, зареєстрована 31.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 16, розмір штрафу - 20%;
№ 17 від 31.07.2022, зареєстрована 02.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 18, розмір штрафу - 20%;
№ 18 від 31.07.2022, зареєстрована 01.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 17, розмір штрафу - 20%;
№ 19 від 31.07.2022, зареєстрована 18.08.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 3, розмір штрафу - 10%;
№ 20 від 31.07.2022, зареєстрована 01.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 17, розмір штрафу - 20%;
№ 1 від 02.08.2022, зареєстрована 12.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 12, розмір штрафу - 10%;
№ 2 від 09.08.2022, зареєстрована 12.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 12, розмір штрафу - 10%;
№ 3 від 10.08.2022, зареєстрована 12.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 12, розмір штрафу - 10%;
№ 4 від 11.08.2022, зареєстрована 13.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 13, розмір штрафу - 10%;
№ 5 від 15.08.2022, зареєстрована 13.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 13, розмір штрафу - 10%;
№ 6 від 15.08.2022, зареєстрована 06.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 6, розмір штрафу - 10%;
№ 7 від 15.08.2022, зареєстрована 05.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 5, розмір штрафу - 10%;
№ 8 від 15.08.2022, зареєстрована 02.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 2, розмір штрафу - 10%;
№ 9 від 15.08.2022, зареєстрована 12.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації - 12, розмір штрафу - 10%;
№ 1 від 19.12.2022, зареєстрована 18.01.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 3, розмір штрафу - 10%.
Порушення вказаних строків реєстрації спірних податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 10, 20 та 30 відсотків сум податку на додану вартість, зазначених в таких податкових накладних, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
Однак, позиція позивача полягає в тому, що приймаючи спірне податкове повідомлення-рішення, відповідачем порушений принцип правової визначеності та захисту законних очікувань позивача на звільнення від відповідальності в силу внесених змін до Податкового кодексу України під час дії карантину та введення в Україні воєнного стану.
Щодо застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України слід зазначити наступне.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
В подальшому Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних та/або розрахунків коригування передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних/розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом № 2260-ІХ) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.
Такі висновки суду узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23.
З матеріалів справи вбачається, що податкові накладні за березень-травень 2022 року зареєстровані ТОВ «Завод 1991» в період з 05.08.2022 по 02.09.2022, в той час граничний термін реєстрації яких - 15.07.2022, тобто з порушенням встановлених чинним законодавством строків.
При цьому, суд зазначає, що доказів подання позивачем заяви до контролюючого органу щодо неможливості виконання свого податкового обов`язку, зокрема, щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних, у відповідності до зазначених вище норм, до суду не надано.
Що стосується спірних податкових накладних, виписаних за червень, липень, серпень, грудень 2022 року, суд зазначає, що реєстрація вказаних податкових накладних здійснена вже у період дії Закону №2260-ІХ, що набрав чинності 27.05.2022, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем зареєстровано податкові накладні за червень 2022 року в період з 08.08.2022 по 01.09.2022, в той час граничний термін реєстрації яких - 30.06.2022 та 15.07.2022;
-за липень 2022 року податкові накладні зареєстровані в період з 10.08.2022 по 02.09.2022, в той час граничний термін реєстрації яких - 31.07.2022 та 15.08.2022;
-за серпень 2022 року податкові накладні зареєстровані в період з 10.08.2022 по 02.09.2022, в той час граничний термін реєстрації яких - 31.08.2022;
-за грудень 2022 року податкова накладна зареєстрована 18.01.2023, в той час граничний термін реєстрації якої 15.01.2023.
Виходячи з викладеного, оскільки позивачем зареєстровано податкові накладні за вказані періоди з порушенням граничних строків реєстрації їх в ЄРПН, у контролюючого органу були наявні правові підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, суд зазначає наступне.
Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08.02.2023) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Таким чином, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом, тобто 08.02.2023 року.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23.
Таким чином, оскільки в межах спірних правовідносин податкові накладні позивачем складено в період з березня по серпень, грудень 2022 року, а зареєстровано їх в Єдиному реєстрі податкових накладних - серпень-вересень 2022 року, січень 2023 року з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, суд приходить до висновку про правомірність застосування контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
Підсумовуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 17.05.2023 №00110270408 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправними та скасування рішення про результати розгляду скарги №23420/6/99-00-06-03-01-06 від 17.08.2023, прийнятого Державною податковою службою України, суд звертає увагу на наступне.
Згідно з пунктом 56.1 статті 56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню.
Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору (абзаци другий, третій пункту 56.18 статті 56 Податкового кодексу України).
Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, вказує на необґрунтованість висновків контролюючого органу, викладених в акті камеральної перевірки, про порушення ним граничних строків реєстрації податкових накладних та, як наслідок, безпідставність застосування відповідачем штрафних санкцій.
Тобто, належним способом захисту, у даному випадку, є звернення позивача до суду з позовними вимогами про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, яким застосовано до позивача штрафні санкції.
Водночас, суд звертає увагу на ту обставину, що рішення, яке просить скасувати позивач, стосуються лише розгляду його скарги на податкове повідомлення-рішення та є актом вирішення спору в досудовому порядку, яке не створює юридичного наслідку для позивача, а визнання такого рішення протиправним та його скасування не призведе до відновлення його порушеного права.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно зі статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, доведено правомірність та обґрунтованість прийнятих ними оскаржуваних рішень.
Натомість, позивачем не надано достатніх і належних доказів в підтвердження обставин, якими обґрунтовані позовні вимоги.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
VI. Судові витрати.
Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Шостого апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Суддя Жук Р.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2025 |
Оприлюднено | 07.03.2025 |
Номер документу | 125615561 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Жук Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні