Полтавський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/12612/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головка А.Б., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЬБРУС" до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛЬБРУС" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України, у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494964/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 13 від 03.03.2023 на суму 109296,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 18216,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 13 від 03.03.2023 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494956/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 18 від 04.03.2023 на суму 109296,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 18216,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 18 від 04.03.2023 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494957/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 20 від 06.03.2023 на суму 109296,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 18216,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 20 від 06.03.2023 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494949/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 21 від 07.03.2023 на суму 127 680,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 21280,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 21 від 07.03.2023 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494959/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 24 від 08.03.2023 на суму 109296,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 18216,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 24 від 08.03.2023 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494960/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 25 від 09.03.2023 на суму 109296,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 18216,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 25 від 09.03.2023 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494961/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 27 від 10.03.2023 на суму 109296,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 18216,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 27 від 10.03.2023 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494962/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 29 від 11.03.2023 на суму 109296,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 18216,00 грн.;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 29 від 11.03.2023 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494966/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 30 від 13.03.2023 на суму 109296,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 18216,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 30 від 13.03.2023 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494954/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 31 від 14.03.2023 на суму 109296,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 18216,00 грн.;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 31 від 14.03.2023 датою її подання;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області № 11494955/31431036 від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 32 від 15.03.2023 на суму 109296,00 грн., у т.ч. ПДВ 20% 18216,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану ТОВ ЕЛЬБРУС податкову накладну № 32 від 15.03.2023 датою її подання.
В обґрунтування позовних вимог зазначено про відсутність правових підстав для відмови в реєстрації податкової накладної Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування з огляду на подання товариством документів на підтвердження підстави складення податкових накладних та реальності господарської операції.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.10.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/12612/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
У відзиві на позовну заяву представник відповідача Головного управління ДПС у Полтавській області проти позову заперечував, зазначивши, що у ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "ЕЛЬБРУС" до податкових наладених, встановлено, що ТОВ "ЕЛЬБРУС" придбає послуги оренди транспортних засобів від ТОВ "ЛОГІСТИК ТРАНСАВТО", який на момент надання послуги зареєстрований в якості платника податку на додану вартість, однак згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних не зареєстрував податкові накладні на постачання послуги оренди транспортних засобів ТОВ "ЕЛЬБРУС", що ставить під сумнів здійснення даних господарських операцій.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини справи та відповідні правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛЬБРУС" (ідентифікаційний код 31431036) зареєстроване як юридична особа та є платником податку на додану вартість.
01.03.2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕЛЬБРУС" (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРІМУМ АКТИВ" (Замовник) укладено договір про надання послуг № 23-1/03-1, за умовами якого виконавець надає замовнику послуги з роботи автомобільної техніки для використання в господарській діяльності, а замовник примає виконані послуги та оплачує їх вартість на умовах цього Договору.
Між ТОВ "ЕЛЬБРУС" та ТОВ "ПРІМУМ АКТИВ" підписані акти надання послуг № 25 від 03.03.2023 року, № 29 від 04.03.2023 року, № 31 від 06.03.2023 року, № 32 від 07.03.2023 року, № 35 від 08.03.2023 року, № 36 від 09.03.2023 року, № 38 від 10.03.2023 року, № 40 від 11.03.2023 року, № 41 від 13.03.2023 року, № 42 від 14.03.2023 року, № 43 від 15.03.2023 року.
На підставі актів надання послуг ТОВ "ЕЛЬБРУС" на виконання вимог Податкового кодексу України сформовано та направлено до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 13 від 03.03.2023 року, № 18 від 04.03.2023 року, № 20 від 06.03.2023 року, № 21 від 07.03.2023 року, № 24 від 08.03.2023 року, № 25 від 09.03.2023 року, № 27 від 10.03.2023 року, № 29 від 11.03.2023 року, № 30 від 13.03.2023 року, № 31 від 14.03.2023 року, № 32 від 15.03.2023 року.
За результатами реєстрації податкових накладних платником податку отримано квитанції, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкових накладних зупинено. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомляємо: показник "D"=7.3896%, "P"=92687.95 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛЬБРУС" направило контролюючому органу письмові пояснення та інші документи, копії яких містяться у матеріалах справи щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено.
Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення: - № 11494964/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 13 від 03.03.2023 року;
- № 11494956/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 18 від 04.03.2023 року;
- № 11494957/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 20 від 06.03.2023 року;
- № 11494949/31431036 року від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 21 від 07.03.2023 року;
- № 11494959/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 24 від 08.03.2023 року;
- № 11494960/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 25 від 09.03.2023 року;
- № 11494961/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 27 від 10.03.2023 року;
- № 11494962/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 29 від 11.03.2023 року;
- № 11494966/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 30 від 13.03.2023 року;
- № 11494954/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 31 від 14.03.2023 року;
- № 11494955/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 32 від 15.03.2023 року у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Додаткова інформація: При розгляді наданих до повідомлення документів встановлено, що платником не надано акт надання послуг; документи, що підтверджують оплату ФОП ОСОБА_1 . Також, ТОВ "ЕЛЬБРУС" придбає послуги оренди транспортних засобів від ТОВ "ЛОГІСТИК ТРАНСАВТО", який на момент надання послуги зареєстрований в якості платника ПДВ, однак за даними Єдиного реєстру податкових накладних не зареєстрував податкові накладні на постачання послуг оренди транспортних засобів ТОВ "ЕЛЬБРУС", що ставить під сумнів здійснення даних господарських операцій".
Позивач, не погодившись із вказаними рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі-Порядок №1165, в редакції, чинній на час спірних правовідносин).
Пунктом 2 Порядку №1165 передбачено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій.
До критеріїв ризиковості здійснення операцій пунктом 1 віднесено такий: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, регламентований Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).
Пунктами 2-4 Порядку №520 передбачено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «;Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За змістом пункту 5 Порядку №520 Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування /пункт 6 Порядку № 520/.
Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 (в редакції Наказів Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, № 394 від 14.07.2023) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку /п. 12 Порядку № 520/.
Згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Аналіз наведених вище положень свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).
У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Надаючи оцінку спірним рішенням суд зазначає, що на підтвердження факту надання послуг позивачем надані копії: договору про надання послуг № 23-1/03-1 від 01.03.2023 року; - товарно-транспортних накладних; - рапортів про роботу будівельної машини (механізму); - актів надання послуг ; - рахунків на оплату; - платіжних інструкцій.
Відповідно до частин 1, 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Надані суду акти надання послуг № 25 від 03.03.2023 року, № 29 від 04.03.2023 року, № 31 від 06.03.2023 року, № 32 від 07.03.2023 року, № 35 від 08.03.2023 року, № 36 від 09.03.2023 року, № 38 від 10.03.2023 року, № 40 від 11.03.2023 року, № 41 від 13.03.2023 року, № 42 від 14.03.2023 року, № 43 від 15.03.2023 року за формою та змістом відповідають положенням Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Платник податку ТОВ "ЕЛЬБРУС" після настання першої з умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України (дата надання послуг), був зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку, що позивач надав копії документів, необхідних для складення та реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 13 від 03.03.2023 року, № 18 від 04.03.2023 року, № 20 від 06.03.2023 року, № 21 від 07.03.2023 року, № 24 від 08.03.2023 року, № 25 від 09.03.2023 року, № 27 від 10.03.2023 року, № 29 від 11.03.2023 року, № 30 від 13.03.2023 року, № 31 від 14.03.2023 року, № 32 від 15.03.2023 року.
Щодо аналізу господарських операцій між позивачем та його контрагентами, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки ці питання повинні досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Отже, доводи ГУ ДПС у Полтавській області, покладені в обґрунтування спірних рішень, є безпідставними.
Суд зауважує, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Водночас частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що рішення комісії ГУ ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:
- № 11494964/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 13 від 03.03.2023 року;
- № 11494956/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 18 від 04.03.2023 року;
- № 11494957/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 20 від 06.03.2023 року;
- № 11494949/31431036 року від 26.07.2024 про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 21 від 07.03.2023 року;
- № 11494959/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 24 від 08.03.2023 року;
- № 11494960/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 25 від 09.03.2023 року;
- № 11494961/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 27 від 10.03.2023 року;
- № 11494962/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 29 від 11.03.2023 року;
- № 11494966/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 30 від 13.03.2023 року;
- № 11494954/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 31 від 14.03.2023 року;
- № 11494955/31431036 від 26.07.2024 року про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкової накладної № 32 від 15.03.2023 року прийняті без врахування усіх обставин, а отже є протиправними та підлягають скасуванню.
Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних, належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 13 від 03.03.2023 року, № 18 від 04.03.2023 року, № 20 від 06.03.2023 року, № 21 від 07.03.2023 року, № 24 від 08.03.2023 року, № 25 від 09.03.2023 року, № 27 від 10.03.2023 року, № 29 від 11.03.2023 року, № 30 від 13.03.2023 року, № 31 від 14.03.2023 року, № 32 від 15.03.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання.
Беручи до уваги встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ "ЕЛЬБРУС" повністю.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що передумовою для виникнення цього спору послугувало прийняття ГУ ДПС у Полтавській області протиправних рішень про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН, суд дійшов висновку, що судовий збір належить стягнути у повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Полтавській області.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЬБРУС" (ідентифікаційний код 31431036, вул. М. Бірюзова, буд. 53,Полтава,Полтавська область,36007) до Головного управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44057192, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000), Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11494964/31431036 від 26.07.2024 року; №11494956/31431036 від 26.07.2024 року; №11494957/31431036 від 26.07.2024 року; №11494949/31431036 року від 26.07.2024 року; №11494959/31431036 від 26.07.2024 року; №11494960/31431036 від 26.07.2024 року; №11494961/31431036 від 26.07.2024 року; №11494962/31431036 від 26.07.2024 року; №11494966/31431036 від 26.07.2024 року; №11494954/31431036 від 26.07.2024 року; №11494955/31431036 від 26.07.2024 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 13 від 03.03.2023 року, № 18 від 04.03.2023 року, № 20 від 06.03.2023 року, № 21 від 07.03.2023 року, № 24 від 08.03.2023 року, № 25 від 09.03.2023 року, № 27 від 10.03.2023 року, № 29 від 11.03.2023 року, № 30 від 13.03.2023 року, № 31 від 14.03.2023 року, № 32 від 15.03.2023 року, подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕЛЬБРУС", датою їх подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЬБРУС" витрати зі сплати судового збору у розмірі 26 646,40 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2025 |
Оприлюднено | 07.03.2025 |
Номер документу | 125618263 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні