П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/5294/22
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Черняхович Ірина Едуардівна
Суддя-доповідач - Ватаманюк Р.В.
05 березня 2025 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Ватаманюка Р.В.
суддів: Сапальової Т.В. Капустинського М.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15 травня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Лекстер ЛТД» до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Позивач звернувся із позовом до Житомирського окружного адміністративного суду в якому просив:
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Житомирській області від 19.11.2021 №3395676/42740284 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.11.2021 №1; від 19.11.2021 №3395677/42740284 про відмову у реєстрації податкової накладної від 02.11.2021 №2; від 19.11.2021 №3395678/42740284 про відмову у реєстрації податкової накладної від 03.11.2021 №3; від 19.11.2021 №3395679/42740284 про відмову у реєстрації податкової накладної від 05.11.2021 №4; від 22.11.2021 №3402636/42740284 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15.11.2021 №5; від 19.11.2021 №3395681/42740284 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15.11.2021 №6; від 19.11.2021 №3395680/42740284 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15.11.2021 №7;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕКСТЕР ЛТД" від 01.11.2021 №1, від 02.11.2021 №2, від 03.11.2021 №3, від 05.11.2021 №4, від 15.11.2021 №5, від 15.11.2021 №6, від 15.11.2021 №7.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 17.11.2021 №69322 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕКСТЕР ЛТД" критеріям ризиковості платника податку.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 30.12.2021 №76249 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕКСТЕР ЛТД" критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Житомирській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛЕКСТЕР ЛТД" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
ІІ. ЗМІСТ СУДОВОГО РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 15.05.2024 позов задоволено повністю.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняте оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем надано не було. При цьому, в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
ІІІ. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що позивачем не надано контролюючому органу повний пакет відповідних документів, що підтверджують здійснення господарської операції.
Вказано, що судом першої інстанції не досліджено належним чином доводи контролюючого органу відносно співставлення поданих документів на розгляд Комісії та відомостями, які містяться в базах даних ДПС, за якими встановлено відсутність будь-якої техніки у ТОВ «Лекстер ЛТД».
Крім того, Головним управлінням Держпродспоживслужби в Житомирській області повідомлено, що згідно уніфікованих базах даних, не зареєстрована сільськогосподарська техніка за ТОВ «Лекстер ЛТД».
Тобто товариство фактично не могло надати послуги з оренди с/г техніки.
Зазначено, що на розгляд Комісії, позивачем не було надано договору оренди сільськогосподарської техніки з ТОВ «Івентайс». Тому, Комісія під час прийняття оскаржуваних рішень не мала можливості встановити наявність у позивача с/г техніки, якою надавалися послуги.
ІV. ВІДЗИВ НА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ
Позивач правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористався, що в силу вимог ч. 4 ст. 304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
V. РУХ СПРАВИ У СУДІ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
Ухвалою суду від 16.09.2024 відкрито апеляційне провадження у справі та призначено справу до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції прийняте у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, а в матеріалах справи достатньо доказів для прийняття законного і обґрунтованого рішення, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
VІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, код ЄДРПОУ 42740284 та з 16.01.2021 взято на облік в ГУ ДПС у Житомирській області як платник податків. Основним видом діяльності підприємства є допоміжна діяльність у рослинництві, що включає надання сільськогосподарської техніки разом із обслуговуючим персоналом (код КВЕД 01.61). Додатковими видами діяльності підприємства є: діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (код КВЕД 46.19); неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90); оброблення насіння для відтворення (код КВЕД 01.64); оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код КВЕД 46.21); вантажний автомобільний транспорт (код КВЕД 49.41) та інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (код КВЕД 52.29).
20.09.2021 між ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" (орендодавець) та ТОВ "ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ КОМБІКОРМОВИЙ ЗАВОД" (орендар) укладено договір оренди сільськогосподарської техніки №20-09-1-2021 та додаток №1 до вказаного договору, за умовами якого орендодавець передав орендареві, а орендар прийняв у строкове платне користування сільськогосподарську техніку: Claas Lexion 760 69692АА разом з екіпажем. Строк дії договору до 31.12.2021.
ТОВ "ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ КОМБІКОРМОВИЙ ЗАВОД" здійснило оплату за надані Позивачем послуги з оренди сільськогосподарської техніки на підставі рахунку від 22.10.2021 №40 та відповідно до платіжних доручень:
- від 01.11.2021 №3631 на суму 20 000,00 грн, в тому числі ПДВ 3333,33 грн;
- від 03.11.2021 №3660 на суму 20 000,00 грн.; в тому числі ПДВ 3333,33 грн;
- від 05.11.2021 №3693 на суму 10 000,00 грн., в тому числі ПДВ 1666,67 грн;
- від 15.11.2021 №3776 на суму 46 160,00 грн., в тому числі ПДВ 7693,33 грн.
На виконання умов вищевказаного договору ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" було складено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні від 01.11.2021 №1, від 03.11.2021 №3, від 05.11.2021 №4 та від 15.11.2021 №7. Відповідно до квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.11.2021 реєстрацію вказаних податкових накладних було зупинено з підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підтвердження реального здійснення господарських операцій з ТОВ "ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ КОМБІКОРМОВИЙ ЗАВОД" позивачем надано детальні письмові пояснення та копії первинних документів щодо кожної з податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, зокрема, договір оренди сільськогосподарської техніки від 20.09.2021 №20-09-1-2021; рахунок на оплату від 22.10.2021 №40; платіжні доручення від 01.11.2021 №3631, від 03.11.2021 №3660, від 05.11.2021 №3693 та від 15.11.2021 №3776.
Однак, 19.11.2021 ГУ ДПС у Житомирській області було прийнято рішення №3395676/42740284, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 01.11.2021 №1, рішення №3395678/42740284, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 03.11.2021 №3, рішення №3395679/42740284, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 05.11.2021 №4, рішення №3395680/42740284, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 15.11.2021 №7.
Підставами для прийняття спірних рішень зазначено: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись з такими рішеннями позивач направив скаргу на рішення Комісії ГУ ДПС в Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме - на рішення від 19.11.2021 №3395676/42740284 про відмову в реєстрації податкових накладних від 01.11.2021 №1 додавши до неї всі документи, які були подані разом із поясненнями.
Рішенням ДПС України від 12.01.2022 №1459/42740284/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишила скаргу без задоволення та рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.11.2021 №3395676/42740284 про відмову в реєстрації податкових накладних від 01.11.2021 №1 - без змін.
Крім того, 01.10.2021 між ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" (орендодавець) та ТОВ "ЖИТОМИР-АГРО-ІНВЕСТ" (орендар) укладено договір оренди сільськогосподарської техніки №01-10-1-2021 та додатки №1 та №2 до вказаного договору, за умовами якого орендодавець передав орендареві, а орендар прийняв у строкове платне користування сільськогосподарську техніку: Claas Lexion 760 69691АА разом з екіпажем. Строк дії договору до 31.12.2021.
Між сторонами вказаного договору підписано акт надання послуг від 02.11.2021 №75 на загальну суму 180 000,00 грн., в тому числі ПДВ 30 000,00 грн.
02.11.2021 позивач виставив орендарю рахунок на оплату №43 за надані послуги згідно договору оренди сільськогосподарської техніки від 01.10.2021 №01-10-1-2021 на загальну суму 180 000,00 грн., в тому числі ПДВ 30 000,00 грн.
ТОВ "ЖИТОМИР-АГРО-ІНВЕСТ" здійснило оплату по даному рахунку у повному обсязі відповідно до платіжних доручень від 05.11.2021 №2000 на суму 90 000,00 грн., в тому числі ПДВ 15000,00 грн. та від 16.11.2021 №2074 на суму 90 000,00 грн., в тому числі ПДВ 15000,00 грн.
На виконання умов вказаного договору ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" було складено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні від 02.11.2021 №2.
Відповідно до квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.11.2021, реєстрацію вказаної податкової накладної було зупинено з підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підтвердження реального здійснення господарських операцій з ТОВ "ЖИТОМИР-АГРО-ІНВЕСТ" позивачем надано детальні письмові пояснення та копії первинних документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, зокрема, договір оренди сільськогосподарської техніки від 01.10.2021 №01-10-1-2021; рахунок на оплату від 02.11.2021 №43; акт надання послуг від 02.11.2021 №75.
Однак, 19.11.2021 ГУ ДПС у Житомирській області було прийнято рішення №3395677/42740284, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 02.11.2021.
Підставою для прийняття спірного рішень зазначено: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Також, 16.08.2021 між ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" (орендодавець) та ФГ "АГРОПІВДЕНЬ ПЛЮС" (орендар) укладено договір оренди сільськогосподарської техніки №16/08/2021 та додаток №1 до вказаного договору, за умовами якого орендодавець передав орендареві, а орендар прийняв у строкове платне користування сільськогосподарську техніку: Claas Lexion 760 ТЕRRА ТRАС разом з екіпажем. Строк дії договору до 31.12.2021.
Між сторонами вказаного договору підписано акт надання послуг від 15.11.2021 №71 на загальну суму 118 800,00 грн., в тому числі ПДВ 19 800,00 грн.
15.11.2021 позивач виставив орендарю рахунок на оплату №46 за надані послуги згідно договору оренди сільськогосподарської техніки від 16.08.2021 №16/08/2021 на загальну суму 133 920,00 грн., в тому числі ПДВ 22 320,00 грн.
ТОВ "ЖИТОМИР-АГРО-ІНВЕСТ" здійснило оплату по даному рахунку у повному обсязі відповідно до платіжного доручення від 17.11.2021 №459 на суму 133 920,00 грн., в тому числі ПДВ 22 320,00 грн.
На виконання умов вказаного договору ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" було складено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні від 15.11.2021 №5.
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.11.2021 реєстрацію вказаної податкової накладної було зупинено з підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підтвердження реального здійснення господарських операцій з ТОВ "ЖИТОМИР-АГРО-ІНВЕСТ" позивачем надано детальні письмові пояснення та копії первинних документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, зокрема, договір оренди сільськогосподарської техніки від 16.08.2021 №16/08/2021; рахунок на оплату від 15.11.2021 №46; акт надання послуг від 15.11.2021 №71.
Проте, 22.11.2021 ГУ ДПС у Житомирській області було прийнято рішення №3402636/42740284, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 15.11.2021.
Підставою для прийняття спірного рішень зазначено: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Крім того, 01.06.2021 між ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" (орендодавець) та Державне підприємство "Дослідне господарство "Андріївське" Інституту водних проблем і меліорації Національної академії аграрних наук України" (орендар) укладено договір оренди сільськогосподарської техніки №01/06, за умовами якого орендодавець передав орендареві, а орендар прийняв у строкове платне користування сільськогосподарську техніку разом з екіпажем. Строк дії договору до 31.12.2021.
15.11.2021 позивач виставив орендарю рахунок на оплату №48 за надані послуги згідно договору оренди сільськогосподарської техніки від 01.06.2021 №01/06 та акту надання послуг від 15.11.2021 №72 на загальну суму 391 700,40 грн., в тому числі ПДВ 65 283,00 грн.
Державне підприємство "Дослідне господарство "Андріївське" Інституту водних проблем і меліорації Національної академії аграрних наук України" здійснило оплату по даному рахунку у повному обсязі відповідно до платіжних доручень від 03.12.2021 №2232 на суму 100 000,00 грн., в тому числі ПДВ 16666,67 грн., від 07.12.2021 №2265 на суму 50 000,00 грн., в тому числі ПДВ 8333,33 грн., від 15.12.2021 №2321 на суму 50 000,00 грн., в тому числі ПДВ 8333,33 грн., від 20.12.2021 №2346 на суму 41 700,00 грн., в тому числі ПДВ 6950,07 грн., 17.12.2021 №2338 на суму 100 000,00 грн., в тому числі ПДВ 16666,67 грн., від 08.12.2021 №2274 на суму 50 000,00 грн., в тому числі ПДВ 8333,33 грн. (т.1 а.с. 192-197).
На виконання умов вказаного договору ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" було складено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні від 15.11.2021 №6.
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.11.2021 реєстрацію вказаної податкової накладної було зупинено з підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підтвердження реального здійснення господарських операцій з Державним підприємством "Дослідне господарство "Андріївське" Інституту водних проблем і меліорації Національної академії аграрних наук України" позивачем надано детальні письмові пояснення та копії первинних документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, зокрема, договір оренди сільськогосподарської техніки від 01.06.2021 №01/06; рахунок на оплату від 15.11.2021 №48; акт надання послуг від 15.11.2021 №72.
Однак, 19.11.2021 ГУ ДПС у Житомирській області було прийнято рішення №3395681/42740284, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №6 від 15.11.2021.
Підставою для прийняття спірного рішень зазначено: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Крім того, відповідно до рішення комісії регіонального рівня ГУ ДПС у Житомирській області про відповідність/не відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 17.11.2021 №69322 ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" визнано таким, що відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податків "Підприємство та/або контрагент задіяні в проведенні ризикових операцій.
З метою виключення з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку позивачем було подано відповідачеві 1 повідомлення про подання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Однак, врахувавши отримані копії документів та пояснення від платника податку, ГУ ДПС у Житомирській області прийнято рішення від 30.12.2021 №76249 про відповідність ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" п.8 Критеріїв ризиковості платника податків із зазначенням: "Підприємство та/або контрагент задіяні в проведенні ризикових операції", оскільки подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.
Позивач, вважаючи вказані дії відповідачів протиправними та вчиненими всупереч діючого законодавства, звернувся до суду з цим позовом.
VІІ. ПОЗИЦІЯ СЬОМОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ
Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Пунктами 13, 15 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання зазначеної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165 якою серед іншого затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
За приписами пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно матеріалів справи підставою для зупинення реєстрації податкових накладних від 01.11.2021 №1, від 02.11.2021 №2, від 03.11.2021 №3, від 05.11.2021 №4, від 15.11.2021 №5, від 15.11.2021 №6 від 15.11.2021 №7 вказано те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. При цьому у частині зазначення критерію ризиковості відповідач 1 посилається лише на номер пункту та не конкретизує, про який саме ризик йдеться. Разом з тим, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачу до контролюючого органу для реєстрації податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиковості.
При цьому контролюючим органом запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Однак, відповідач не дотримався вимог пункту 11 Порядку № 1165, оскільки у сформованих квитанціях чітко не зазначено, які саме копії документів пропонується надати позивачу та чого мають стосуватися пояснення, які були б достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Загальне посилання контролюючого органу на правомірність зупинення реєстрації податкової накладної на підставі Критеріїв ризиковості господарських операцій, є протиправним та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
При цьому, матеріалами справи не підтверджено факт виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем господарських операцій, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Згідно з пунктом 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом з тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Надаючи оцінку рішенням відповідача 1 про відмову у реєстрації податкової накладної, судом першої інстанції правильно зазначено, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення, яке не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної.
У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Загальними вимогами до акта індивідуальної дії як акта правозастосування є його обґрунтованість та вмотивованість, що означає надання податковим органом конкретних підстав для його оформлення (як фактичних, так і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів, що підтверджують правомірність формування та подання податкової накладної, безпосередньо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Використання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без зазначення відповідної підстави та розрахованих показників за критерієм, який відповідає платнику податку, є неконкретизованим і призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Тому невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Наведене узгоджується із правовою позицією, що викладена Верховним Судом у постановах від 23.02.2023 у справі № 420/9924/20, від 27.01.2022 у справі № 380/2365/21, від 18.06.2019 у справі № 0740/804/18, від 23.10.2018 у справі № 822/1817/1).
Вказані висновки в подальшому застосовані Верховним Судом у постанові від 12.02.2025 у справі № 160/34198/23.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Разом з тим, надіслані позивачем копії первинних та документи, що містяться в матеріалах справи повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентами та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкових накладних.
Таким чином колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позов підлягає задоволенню шляхом визнання протиправними та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області №3395676/42740284, №3395677/42740284, №3395678/42740284, №3395679/42740284, №3402636/42740284, №3395681/42740284 та №3395680/42740284.
Щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати спірні податкові накладні датою їх фактичного подання, суд зазначає наступне.
Згідно з пунктом 19 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення суду); 3) неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу 10), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Судом першої інстанції правильно встановлено та підтверджено матеріалами справи, що наданих позивачем документів достатньо для реєстрації податкових накладних від 01.11.2021 №1, від 02.11.2021 №2, від 03.11.2021 №3, від 05.11.2021 №4, від 15.11.2021 №5, від 15.11.2021 №6, від 15.11.2021 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію вказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні від 01.11.2021 №1, від 02.11.2021 №2, від 03.11.2021 №3, від 05.11.2021 №4, від 15.11.2021 №5, від 15.11.2021 №6, від 15.11.2021 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання.
Разом з тим, суд також вважає помилковим посилання скаржника, що зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є втручанням у дискреційні повноваження відповідачів, оскільки в даному випадку обрана судом першої інстанції форма захисту порушених прав платника є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений. Наведене узгоджується із правовою позицією, що викладена Верховним Судом у постановах від 28.04.2023 у справі № 640/24227/19, від 17.05.2023 у справі № 140/14282/20, від 18.04.2024 у справі № 160/18840/22 та інші.
В подальшому вказана позиція була застосована Верховним Судом у постанові від 14.08.2024 у справі № 120/5503/23.
Щодо позовних вимог в частині прийняття рішень про віднесення позивача до ризикових платників, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з п.6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Критерії ризиковості платника податків на додану вартість викладено у Додатку 1 до Порядку № 1165, відповідно до яких таким критерієм є, зокрема:
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Судом першої інстанції вірно встановлено, що документального підтвердження обставин, що позивач та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій, відповідач не надав. Під час розгляду справи відповідач не надав належних доказів, які досліджувалися в ході засідання Комісії і які слугували підставою для прийняття оскаржуваних рішень.
У витязі з протоколу від 17.11.2021 №220/06-30-18-02-14 зазначено, що за результатами аналізу інформаційних баз даних ДПС встановлено, що підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій. Встановлено взаємовідносини із контрагентами з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ "БЕЛНАФТОГАЗ" (код ЄДРПОУ 40500120), ТОВ "АРГОНІС" (код ЄДРПОУ 43511947) та ТОВ "МОТОРСТРЕЙДКОМПАНІ" (код ЄДРПОУ 42714008).
Також у вказаному витязі йдеться про те, що членами комісії зазначено, що ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" та … ймовірно є постачальниками схемного податкового кредиту, відповідають критеріям ризиковості та підлягають включенню до переліку ризикових платників податку на додану вартість.
Разом з тим, будь-яких доказів на підтвердження такої інформації відповідачем надано не було.
Дані про контрагентів позивача - ТОВ "БЕЛНАФТОГАЗ", ТОВ "АРГОНІС" та ТОВ "МОТОРСТРЕЙДКОМПАНІ", контролюючим органом були отримані за результатом аналізу інформаційних баз даних ДПС.
При цьому доказів того, що контролюючий орган провів перевірку вказаного контрагенту позивача, останній не надав, а тому такі висновки не можуть бути покладені в основу судового рішення та нести негативних наслідків для позивача у вигляді включення до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Крім того, віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські стосунки із платником податків, по відношенню до яких податковим органом прийнято рішення про відповідність останніх критеріям ризиковості, є необґрунтованим.
Відтак, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відповідач, будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняте оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем не надано, як і не надано доказів того, що позивач задіяний у проведенні ризикових операцій.
В подальшому позивач скористався своїм правом подання документів на виключення з переліку ризикових платників податків та надав на розгляд комісії ГУ ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних перелік документів.
Разом з тим, відповідно до рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Житомирській області про відповідність/не відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 30.12.2021 за №76249 прийнято рішення про відповідність ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" п.8 Критеріїв ризиковості платника податків.
Відповідно до витягу з протоколу засідання комісії від 30.12.2021 за результатами розгляду копій документів та аналізу інформаційних баз даних ДПС встановлено, що ТОВ "ЛЕКСТЕР ЛТД" не підлягає виключенню з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, оскільки подані документи не відображають у повному обсязі здійснення фінансово-господарської діяльності, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.
Прийнято рішення про відповідність позивача Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість згідно п.8 додатку до Порядку №1165.
Суд звертає увагу на те, що податкова інформація, наявна у контролюючого органу, щодо неможливості діяльності позивача, у зв`язку із недостатністю ресурсів для здійснення діяльності, є лише припущенням, яке саме по собі не може свідчити про вчинення підприємством порушень та не підтверджує ризиковість платника податків.
Аналогічні правові висновки викладено у постановах Верховного Суду від 05.01.20214 у справі 640/10988/230, від 19.11.2021 у справі №140/17441/20, від 05.01.2021 у справі №640/11321/20.
У витязі з протоколу засідання комісії не обґрунтовано яких саме документів не вистачає для необхідності відображення у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності позивача.
Податковим органом при прийнятті рішень про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку був порушений принцип належного урядування, контролюючий орган позбавив платника податку можливості спростувати факт відповідності критеріям ризиковості, не надавши повної інформації щодо підстав прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості.
Більш того, позивачем надано відповідачу перелік документів, який був достатнім для прийняття відповідачем рішення про виключення з переліку ризикових.
Отже, будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняте оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем надано не було. При цьому, в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
Положеннями п.6 Порядку №1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Відтак колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржувані рішення від 17.11.2021 №69322 та від 30.12.2021 №76249 не містять обґрунтування підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та не містять доказів наявності податкової інформації, яка свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи, з урахуванням чого рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
При цьому в апеляційній скарзі скаржником вказано, що із інформаційної довідки ТОВ «Лекстер ЛТД», яку надано до суду першої інстанції вбачається, що оскаржувані рішення №69322 від 17.11.2021 та №76249 від 30.12.2021 про відповідність товариства критеріям ризиковості є не діючими, у зв`язку із прийняттям ГУ ДПС у Житомирській області рішення №36254 від 12.09.2022, яке в даній адміністративній справі не оскаржується. З вищезазначеного вбачається, що 12.09.2022 рішення про відповідність товариства критеріям ризиковості №69322 від 17.11.2021 та №76249 від 30.12.2021 втратили свою дію, про що внесено відповідний запис в електронний Журнал ризикових платників.
Стосовно таких тверджень суд зазначає, що вказані рішення були дійсними на момент звернення позивача до суду з цим позовом та порушавали законні права та інтереси позивача, які підлягають відновленню шляхом задоволення позову повністю.
VІІІ. ВИСНОВОК ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15 травня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Сапальова Т.В. Капустинський М.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2025 |
Оприлюднено | 07.03.2025 |
Номер документу | 125624516 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Ватаманюк Р.В.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні