Восьмий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 380/12461/23 пров. № А/857/29193/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Судової-Хомюк Н.М.,
суддів Онишкевича Т.В., Сеника Р.П.,
за участі секретаря судового засідання Демчик Л.Р.,
представника позивача: Залевська І.В.
представника відповідача: Крутоузов Д.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в м. Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «БНК-УКРАЇНА» на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2024 року у справі № 380/12461/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БНК-УКРАЇНА» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання дії та бездіяльності протиправними,
суддя в 1-й інстанції Потабенко В.А.
час ухвалення рішення не зазначено,
місце ухвалення рішення м. Львів,
дата складання повного тексту рішення 07 жовтня 2024 року,
В С Т А Н О В И В :
До Львівського окружного адміністративного суду надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю «БНК-УКРАЇНА» (далі ТзОВ «БНК-УКРАЇНА», позивач) до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі ЦМУ ДПС по роботі з ВПП, відповідач), в якому позивач просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків від 24.11.2022 № 8215 щодо можливості виконання ТОВ «БНК-УКРАЇНА» свого податкового обов`язку;
- зобов`язати Центральне міжрегіональне управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ «БНК-УКРАЇНА» свого податкового обов`язку.
В обґрунтування заявленого позову покликається на те, що оскаржуваним рішенням встановлено можливість виконання ТОВ «БНК-УКРАЇНА» свого податкового обов`язку, а саме: подання податкових декларацій по ПДВ за такі звітні періоди 2022 року, як лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; подання податкових декларацій по акцизному податку за такі звітні періоди 2022 року, як лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; подання податкових декларацій по податку на прибуток за І квартал 2022 року, перше півріччя 2022 року; здійснення податкового обов`язку з погашення податкового векселя АА 2837836 від 31.01.2022.
Позивач зазначає, що відповідач, розглядаючи заяву (та доповнення до неї) та приймаючи оскаржуване рішення, помилково прийняв рішення лише щодо частини податкових обов`язків, зокрема щодо подання податкових декларації по ПДВ за такі звітні періоди 2022 року: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; подання податкових декларації по акцизному податку за такі звітні періоди 2022 року: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; подання податкових декларацій по податку на прибуток за 1 квартал 2022 року, перше півріччя 2022 року; здійснення податкового обов`язку з погашення податкового векселя АА2837836 від 31.01.2022. Тобто, оскаржуване рішення є необґрунтоване та прийняте без врахування всіх обставин справи та щодо частини податкових обов`язків. Крім того, відповідач в оскаржуваному рішенні дійшов помилкових висновків, що товариством не подано інших документів, що б підтвердили причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сипи (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 25.09.2024 у задоволенні позовних вимог було відмовлено.
З висновками суду першої інстанції не погодився позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «БНК-УКРАЇНА» звертаючись з апеляційною скаргою, в якій зазначає про невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Апелянт зазначив про те, що приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції також залишив поза увагою той факт, що крім відсутності правових підстав для прийняття рішення про можливість виконання податкових обов`язків, відповідачем також порушено процедуру його прийняття. Так, згідно з пунктом 1 розділу III вищевказаного Порядку заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків. У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків. Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу. Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення. Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання. Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Апелянт зазначає про те, що вказані обставини належно обґрунтовують підстави для задоволення апеляційної скарги. Просить рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2024 року у справі № 380/12461/23 скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задоволити. Визнати протиправним та скасувати рішення Центрального міжрегіонального управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків від 24.11.2022 року за № 8215 щодо можливості виконання ТОВ «БНК-УКРАЇНА» свого податкового обов`язку. Зобов`язати Центральне міжрегіональне управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 43968084) прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання товариством з обмеженою відповідальністю «БНК-Україна» (код ЄДРПОУ 36949031) свого податкового обов`язку.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та наполягав на її задоволенні.
Представник відповідача підтримав свої заперечення, викладені у відзиві на апеляційну скаргу.
Згідно з ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши рішення суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи наступне.
ТОВ «БНК-УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 36949031) є юридичною особою, що зареєстрована відповідно до законодавства України. Основним видом діяльності товариства є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (код КВЕД 46.71).
24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією рф проти України Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
В подальшому дія воєнного стану на території України неодноразово продовжувалась.
Загальновідомим є той факт, що станом на момент прийняття рішення в цій справі воєнний стан не скасований та не припинений.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджується про те, що 07.09.2022 позивачем подано заяву до ЦМУ ДПС по роботі з ВПП про неможливість своєчасного виконання свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Податкового кодексу України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
В заяві повідомлено, що товариство вживає всіх необхідних заходів щодо відновлення можливості виконання своїх податкових обов`язків відповідно до термінів, передбачених п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
28.09.2022 ЦМУ ДПС по роботі з ВПП прийнято попереднє рішення № 6267 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого обов`язку, в якому зазначено, що в зв`язку з недостатністю документів, які підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків, а саме:
1. акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.12.2003 № 2030;
2. інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів в України від 25.12.2015 № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.№ 599);
3. витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;
4. інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії рф, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 20.03.2022 № 326;
5. документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);
6. документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих тими формуваннями рф;
7. документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних у зв`язку із введенням воєнного стану;
8. копії платіжних доручень (розрахункових та інших та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку системи від електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом з документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку;
9. документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення, що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;
10. повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання, до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема, скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;
11. документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з веденням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера);
12 документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);
13. документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);
14. документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви;
15. документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно п. 44.5 ст. 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість ввезення первинних документів згідно п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України);
16. подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією рф, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Крім того, 30.09.2022 товариством подано заяву (з доданим переліком документів) до контролюючого органу про неможливість своєчасного виконання свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. У вказаній заяві повідомлено, що товариство вживає всіх необхідних заходів щодо відновлення можливості виконання своїх податкових обов`язків відповідно до термінів, передбачених п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
19.10.2022 ЦМУ ДПС по роботі з ВПП прийнято попереднє рішення № 6822 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, в якому зазначено, що в зв`язку з недостатністю документів, які підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків, в якому зазначено, що в зв`язку з недостатністю документів, які підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків, в порядку визначеному у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Мінфіну України від 29.07.2022 № 225.
03.11.2022 товариством надіслано на адресу контролюючого органу доповнення вих. № 0862 (до заяви від 07.09.2022 №0804).
11.11.2022 товариством надіслано до контролюючого органу доповнення до заяви від 30.09.2022 №0835 (вхідний ЦМУ від 03.10.2022 №6660/6), в якому повідомлено, що станом на 24.02.2022 на зберіганні у ТОВ «АЛІУМ-ПРОМ», код ЄДРПОУ 41282429, (зберігач), знаходились нафтопродукти, що перебувають у власності товариства (поклажодавець). Відповідно до договору зберігання від 28.12.2018 №510/АМ- 18 нафтопродукти в кількості 4934,60 т. зберігалися на двох нафтобазах: нафтобаза у м. Бровари (Київська область, м. Бровари, вул. Олега Оникієнка, 127-Б) - 476,55 т. пального (у резервуарах); нафтобаза у с. Крячки (Київська область, Фастівський район, село Крячки, вул. Кривова, 42) - 4458,05 т. пального (3978,00 т. - у резервуарах, 480,05 т. - у вагонах). З початком військової агресії рф проти України, по нафтобазі у с. Крячки неодноразово було завдано ракетні удари. За фактом знищення нафтобази і майна, що на ній знаходилось, до ЄРДР 27.02.2022 було внесено кримінальне провадження № 42022112310000038 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 438 Кримінального кодексу України. Також факт знищення нафтобази з пальним підтверджується актами про пожежу від 06.03.2022, 12.03.2022, 26.03.2022. Товариство неодноразово зверталось до ТОВ «АЛІУМ-ПРОМ», як зберігача, для надання доступу до нафтобаз для встановлення фактичної кількості пального на зберіганні, але відповіді не отримало. Тому ТОВ «БНК-Україна» було подано до Головного управління Національної поліції в Київській області заяву про вчинення кримінального правопорушення (заява про злочин, вих. № 0857 від 25.10.2022). Згідно Листа Фастівського РУП ГУ Національної поліції в Київській області №10053/1700/00-22 від 02.11.2022 заяву приєднано до матеріалів кримінального провадження № 12022111310000544 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 438 Кримінального кодексу України (за фактами пошкодження майна через військову агресію рф), досудове слідство в якій здійснюється ГУ СБУ в Київській області. Крім того, товариство у встановленому законом порядку звернулося до органів слідства (заява до Головного слідчого управління СБУ про залучення до провадження № 42022112310000038 як потерпілого (вих. № 0864 від 03.11.2022), заява до Головного управління СБУ у Київській області про залучення до провадження № 12022111310000544 як потерпілого вих. № 0865 від 03.11.2022) з метою залучення до провадження як потерпілого та отримання витягів з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчують факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення за № 42022112310000038 та за № 12022111310000544 в ЄРДР. Також товариством повідомлено, про те що в нього немає документів, що свідчать про наявність чи знищення палива, що є об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків. Крім того, товариством додатково повідомлено про неможливість своєчасного виконання свого податкового обов`язку, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Податкового кодексу України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо за податкові періоди, починаючи з 24.02.2022.
24.11.2022 ЦМУ ДПС по роботі з ВПП прийняло рішення № 8215 щодо можливості виконання ТОВ «БНК-УКРАІНА» свого податкового обов`язку.
В цьому рішення контролюючий орган зазначив, що ним розглянуто заяву платника та відповідні документи від 07.09.2022 №0804 (вхідний ЦМУ від 08.09.2022 №5961/6), з додатками, та доповненнями від 30.09.2022 №0834 (вхідний ЦМУ від 30.09.2022 №6646/6), від 03.11.2022 №0862 (вхідний ЦМУ від 04.11.2022 №7596/6), заяву платника та відповідні документи від 30.09.2022 №0835 (вхідний ЦМУ від 03.10.2022 №6660/6), з додатками та доповненнями від 11.11.2022 №0871 (вхідний ЦМУ від 14.11.2022 №7819/6) щодо неможливості виконання податкового обов`язку, а саме: своєчасності подання податкових декларації з ПДВ за такі звітні періоди 2022 року: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; своєчасності подання податкових декларації з акцизного податку за такі звітні періоди 2022 року: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; своєчасності подання податкових декларації з податку на прибуток за 1 квартал 2022 року, перше півріччя 2022 року; здійснення податкового обов`язку з погашення податкового векселя АА2837836 від 31.01.2022. У зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, а саме: подання податкових декларацій по ПДВ за такі звітні періоди 2022 року: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; подання податкових декларацій по акцизному податку за такі звітні періоди 2022 року: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; подання податкових декларацій по податку на прибуток за 1 квартал 2022 року, перше півріччя 2022 року; здійснення податкового обов`язку з погашення податкового векселя АА2837836 від 31.01.2022.
Як на підставу прийняття такого рішення відповідач покликався на те, що у ТОВ «БНК-УКРАЇНА» відсутні обставини та документи, що підтверджують відсутність можливості своєчасно подати до ЦМУ податкові декларації з ПДВ за так звітні періоди 2022 року: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; декларації з акцизного податку за такі звітні періоди 2022 року: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; податкові декларації з податку на прибуток за 1 квартал 2022 року, перше півріччя 2022 року; відсутність можливості здійснити податковий обов`язок з погашення податкового векселя АА2837836 від 31.01.2022. Так, ТОВ «БНК-УКРАЇНА» надано документи, в яких повідомляється, що Головним слідчим управлінням СБУ здійснюються досудові розслідування у кримінальних провадженнях № 42022112310000038 та № 12022111310000544 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст.438 КК України (зокрема, за фактами пошкодження майна через військову агресію рф). ТОВ «БНК-УКРАЇНА» надало додатки, що стосуються баз зберігання нафтопродуктів та скрапленого газу (далі - нафтобаз), що розміщуються за адресами: Київська обл., м. Бровари, вул. Олега Оникієнка, 127-Б; Київська обл., Фастівський р-н, с. Крячки, вул. Кривова, 42. Дані об`єкти не є центром подачі звітності підприємства. Офіс підприємства знаходиться в м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Сім`ї Прахових, 58/10, стосовно якого відсутня інформація щодо фактів руйнування/пожежі/захоплення/обстрілів. ТОВ «БНК-УКРАЇНА» не подано інших документів, що б підтвердили причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили, що сталися в результаті збройної агресії рф, безпосереднім впливом таких обставин на неможливість виконання податкового обов`язку в частині своєчасності подання податкових декларацій з ПДВ за такі звітні періоди 2022 року: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; податкових декларацій з акцизного податку за такі звітні періоди 2022 року: лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; податкових декларацій з податку на прибуток за 1 квартал 2022 року, перше півріччя 2022 року та відсутність можливості здійснити податковий обов`язок з погашення податкового векселя АА2837836 від 31.01.2022. Також контролюючий орган зазначив, що відсутня інформація щодо делегування повноважень з подачі податкової звітності підприємства.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням від 24.11.2022 № 8215 щодо можливості виконання ТОВ «БНК-УКРАІНА» свого податкового обов`язку, позивач оскаржив його в адміністративному порядку.
Відповідно до рішення про залишення скарги без розгляду від 14.04.2023 № 9267/6/99-00-06-01-02-06 Державна податкова служба України скаргу ТОВ «БНК-УКРАЇНА» на рішення від 24.11.2022 № 8215 залишила без розгляду.
Не погоджуючись із правомірністю вказаних рішень, позивач звернувся до суду за їх оскарженням.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з відсутності у відповідача правових підстав для визнання позивача таким, що не може виконувати свої податкові обов`язки. Представником позивача до суду не надано документів на підтвердження наявності будь-якої з підстав неможливості виконання ТОВ «БНК-Україна» своїх податкових обов`язків, передбачених Порядком № 225 та прийняття податковим органом відповідного рішення. Надані позивачем під час розгляду справи докази не спростовують висновків Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо можливості виконання податкового обов`язку Товариством з обмеженою відповідальністю «БНК-УКРАЇНА».
Суд першої інстанції встановив, що як на підставу неможливості виконання податкового обов`язку позивач покликається та надав до ЦМУ ДПС по роботі з ВПП, крім самої заяви, лист-звернення до ТОВ «АЛІУМ-ПРОМ» про надання допуску до майна, що зберігається, від 02.03.2022, 02.05.2022, 03.06.2022, претензію про повернення майна, що знаходиться на зберіганні, від 30.05.2022, наказ про організацію роботи ТзОВ «БНК-УКРАЇНА» від 30.03.2022 з додатками №№ 1, 2, комерційний акт № 326906 від 19.04.2022, постанови Подільської окружної прокуратури від 12.04.2022 про арешт майна коштів ТзОВ «БНК-УКРАЇНА», лист в адресу ТОВ «СОКАР-АВІА» про надання інформації для погашення податкового векселя АА 2837836 від 31.01.2022, відповідь від ТОВ «СОКАР-АВІА» від 28.09.2022, акти про пожежу від 12.03.2022, 06.03.2022, 26.03.2022 на території нафтобази ТОВ «АЛІУМ-ПРОМ» в с. Крячки Фастівського району Київської області, заяву від 25.10.2022 про вчинення злочину, адресовану Головному управлінню Національної поліції в Київській області, відповідь Фастівського РУП Головного управління Національної поліції в Київській області від 02.11.2022, заяву від 03.11.2022 про залучення до провадження №42022112310000038 як потерпілого, заяву від 03.11.2022 про залучення до провадження №12022111131000054 як потерпілого.
Таким чином, суд першої інстанції вважав, що подані позивачем до заяв від 07.09.2022 та від 30.09.2022 документи жодним чином не відповідали Переліку документів, що мали підтвердити неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, а, відтак, не підтверджують неможливість ТОВ «БНК-УКРАІНА» свого податкового обов`язку, а саме: подання податкових декларацій по ПДВ за такі звітні періоди 2022 року, як лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; подання податкових декларацій по акцизному податку за такі звітні періоди 2022 року, як лютий, березень, квітень, травень, червень, липень; подання податкових декларацій по податку на прибуток за І квартал 2022 року, перше півріччя 2022 року, погашення податкового векселя АА 2837836 від 31.01.2022.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позову, виходячи з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями статті 67 Конституції України закріплено обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України (надалі ПК України).
За визначенням, наведеним у підпункті 15.1 статті 15 ПК України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
В силу обов`язків, закріплених у статті 16 ПК України, платник податків, зокрема, зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи; подавати на належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством) документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансову звітність, інші документи, пов`язані з обчисленням та сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов`язково зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник податків, та підстави для їх надання; подавати контролюючим органам інформацію в порядку, у строки та в обсягах, встановлених податковим законодавством.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Надалі, Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженого Законом України від 15 березня 2022 року №2119-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб, а Указом Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 18 квітня 2022 року № 259, затвердженого Верховною Радою України, передбачено продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб, тобто до 25 травня 2022 року. В подальшому, Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 17.05.2022 №341/2022, затвердженим Законом України від 22.05.2022 №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», який затверджено Верховною Радою України, передбачено продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб, та в подальшому продовжено.
Отже, з 24.02.2022 та по теперішній час на території України триває воєнний стан.
Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон № 2260-IX), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Відповідно до положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (застосовуються починаючи з 27 травня 2022 року), у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2,пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2,пунктом 46.2статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
При цьому, як убачається зі змісту підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та підпункту 5пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303 (далі Порядок № 225), затверджено :
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Відповідно до пунктів 1 та 2 розділу І Порядку № 225 Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України розроблено відповідно до підпункту 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення Податкового кодексу України з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Положеннями пункту 1 розділу ІІ Порядку № 225 передбачено, що до платників податків /податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити:
- повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;
- код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
- реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
- податкову адресу платника податків;
- найменування контролюючого органу, до якого подається заява;
- дату подання заяви;
- чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;
- вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);
- які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;
- інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації;
- підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджено також Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку № 225 врегульовано, що контролюючий орган встановлює причиново-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Згідно з пунктом 1 частини Порядку № 225 до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, встановлені Податковим кодексом України або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, визначені цим Порядком
07.09.2022 року Товариством подано заяву в Контролюючий орган про неможливість своєчасного виконання свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо та повідомлено, що Товариство вживає всіх необхідних заходів щодо відновлення можливості виконання своїх податкових обов`язків відповідно до термінів, передбачених пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. 28.09.2022 р. контролюючим органом прийнято Попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 6267 від 28.09.2022 (надалі також Попереднє рішення 1) 30.09.2022 р. Товариством на підставі п.1 р. ІІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Мінфіну України від 29.07.2022 № 225 та з урахуванням Попереднього рішення-1 прийнятого Контролюючим органом, надано додаткові документи на підтвердження неможливості виконання Товариством своїх податкових обов`язків. 03.11.2022 р. Товариством надіслано на адресу Контролюючого органу доповнення вих. № 0862 (до Заяви від 07.09.2022 №0804).
Зокрема, 11.11.2022 товариством надіслано до контролюючого органу доповнення до заяви від 30.09.2022 №0835 (вхідний ЦМУ від 03.10.2022 №6660/6), в якому повідомлено, що станом на 24.02.2022 на зберіганні у ТОВ «АЛІУМ-ПРОМ», код ЄДРПОУ 41282429, (зберігач), знаходились нафтопродукти, що перебували у власності товариства (поклажодавець). Відповідно до договору зберігання від 28.12.2018 №510/АМ- 18 нафтопродукти в кількості 4934,60 т. зберігалися на двох нафтобазах: нафтобаза у м. Бровари (Київська область, м. Бровари, вул. Олега Оникієнка, 127-Б) - 476,55 т. пального (у резервуарах); нафтобаза у с. Крячки (Київська область, Фастівський район, село Крячки, вул. Кривова, 42) - 4458,05 т. пального (3978,00 т. - у резервуарах, 480,05 т. - у вагонах). З початком військової агресії рф проти України, по нафтобазі у с. Крячки неодноразово було завдано ракетні удари. За фактом знищення нафтобази і майна, що на ній знаходилось, до ЄРДР 27.02.2022 було внесено кримінальне провадження № 42022112310000038 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 438 Кримінального кодексу України. Також факт знищення нафтобази з пальним підтверджується актами про пожежу від 06.03.2022, 12.03.2022, 26.03.2022. Товариство неодноразово зверталось до ТОВ «АЛІУМ-ПРОМ», як зберігача, для надання доступу до нафтобаз для встановлення фактичної кількості пального на зберіганні, але відповіді не отримало. Тому ТОВ «БНК-Україна» було подано до Головного управління Національної поліції в Київській області заяву про вчинення кримінального правопорушення (заява про злочин, вих. № 0857 від 25.10.2022). Згідно Листа Фастівського РУП ГУ Національної поліції в Київській області №10053/1700/00-22 від 02.11.2022 заяву приєднано до матеріалів кримінального провадження № 12022111310000544 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 438 Кримінального кодексу України (за фактами пошкодження майна через військову агресію рф), досудове слідство в якій здійснюється ГУ СБУ в Київській області. Крім того, товариство у встановленому законом порядку зверталось до органів слідства (заява до Головного слідчого управління СБУ про залучення до провадження № 42022112310000038 як потерпілого (вих. № 0864 від 03.11.2022), заява до Головного управління СБУ у Київській області про залучення до провадження № 12022111310000544 як потерпілого вих. № 0865 від 03.11.2022) з метою залучення до провадження як потерпілого та отримання витягів з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчують факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення за № 42022112310000038 та за № 12022111310000544 в ЄРДР. Також товариством повідомлено, про те що в нього немає документів, що свідчать про наявність чи знищення палива, що є об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків. Крім того, товариством додатково повідомлено про неможливість своєчасного виконання свого податкового обов`язку, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Податкового кодексу України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо за податкові періоди, починаючи з 24.02.2022.
24 листопада 2022 року Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків (надалі також Відповідач або Контролюючий орган) прийнято рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 8215 (надалі рішення, яке оскаржується), за яким прийнято рішення щодо можливості виконання ТОВ «БНК-УКРАЇНА» свого податкового обов`язку.
Зі змісту підпункту 1 пункту 1 розділу II Порядку №225 випливає, що підставою неможливості виконання платником податків своїх податкових обов`язків є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації.
Колегія суддів зазначає, що саме втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання визначені п.п. 1 п. 1 розділу II Порядку підстав неможливості виконання податкових обов`язків зазначив у своїй заяві позивач та надав до податкового органу документи в підтвердження цього.
В подальшому, судом першої інстанції залишено без належної оцінки дії уповноваженого товариства Ліквідатора товариства «БНК Україна», котрі підтверджують вжиття заходів для отримання документів та інформації для відновлення можливості виконання позивачем податкових обов`язків ( т.ІІ а.с.67-74).
Колегія суддів вважає, що матеріалами справи підтверджується факт неможливості виконання податкового обов`язку наступними документами, зокрема: позивач покликається та надав до ЦМУ ДПС по роботі з ВПП, крім самої заяви, лист-звернення до ТзОВ «АЛІУМ-ПРОМ» про надання допуску до майна, що зберігається, від 02.03.2022, 02.05.2022, 03.06.2022, претензію про повернення майна, що знаходиться на зберіганні, від 30.05.2022, наказ про організацію роботи ТОВ «БНК-УКРАЇНА» від 30.03.2022 з додатками №№ 1, 2, комерційний акт № 326906 від 19.04.2022, постанови Подільської окружної прокуратури від 12.04.2022 про арешт майна коштів ТОВ «БНК-УКРАЇНА», лист в адресу ТОВ «СОКАР-АВІА» про надання інформації для погашення податкового векселя АА 2837836 від 31.01.2022, відповідь від ТОВ «СОКАР-АВІА» від 28.09.2022, акти про пожежу від 12.03.2022, 06.03.2022, 26.03.2022 на території нафтобази ТОВ «АЛІУМ-ПРОМ» в с. Крячки Фастівського району Київської області, заяву від 25.10.2022 про вчинення злочину, адресовану Головному управлінню Національної поліції в Київській області, відповідь Фастівського РУП Головного управління Національної поліції в Київській області від 02.11.2022, заяву від 03.11.2022 про залучення до провадження №42022112310000038 як потерпілого, заяву від 03.11.2022 про залучення до провадження №12022111131000054 як потерпілого.
Також, колегією суддів взято до уваги, що у спірних відносинах контролюючий орган у разі потреби відповідно до вимог Порядку № 225 мав можливість звернутися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах, однак, цього зроблено не було.
Крім того, обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається саме на контролюючий орган, який в силу вищенаведених вимог Порядку № 225 приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Так, фактично загальний висновок контролюючого органу, виходячи із змісту оскаржуваного рішення, зводиться до ненадання вичерпного переліку документів на підтвердження наявності підстав неможливості виконання платником податків податкових обов`язків додаткових документів.
Колегією суддів встановлено, що зміст поданої позивачем заяви щодо неможливості виконання податкових обов`язків, стосувався того, що внаслідок пожеж - акти про пожежу від 12.03.2022, 06.03.2022, 26.03.2022 на території нафтобази ТОВ «АЛІУМ-ПРОМ» в с. Крячки Фастівського району Київської області були пошкоджені резервуари з паливом, заява від 25.10.2022 про вчинення злочину, адресовану Головному управлінню Національної поліції в Київській області, відповідь Фастівського РУП Головного управління Національної поліції в Київській області від 02.11.2022, заяву від 03.11.2022 про залучення до провадження №42022112310000038 як потерпілого, заяву від 03.11.2022 про залучення до провадження №12022111131000054 як потерпілого, відбулося повне знищення документації, неможливість встановити обсяги втраченого палива, що перебувало в дорозі та потрапило в зону тимчасової окупації й після звільнення такої території не вдалось встановити обсяги втраченого палива, позивачем зазначалось про те, що АТ «Укрзалізниця» складено комерційні акти від 19.04.2022 № 326906/31, 326906/32, 326906/33, 326906/324, 326906/35, 326906/36, 326906/37,326906/38, 326906/39, 326906/40, відповідно до яких підтверджується неможливість встановлення вантажу у вагонах.
Зі змісту підпункту 1 пункту 1 розділу II Порядку №225 випливає, що підставою неможливості виконання платником податків своїх податкових обов`язків є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації.
Колегія суддів зазначає, що саме втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання п.п. 1 п. 1 розділу II Порядку підстав неможливості виконання податкових обов`язків зазначив у своїй заяві позивач та надав до податкового органу документи в підтвердження цього.
Отже, вказане свідчить про встановлення причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними в заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку саме на підставі підпункту 1 пункту 1 розділу II Порядку №225, що безпідставно не враховано податковим органом при прийнятті оскаржуваного рішення.
Колегія суддів зазначає, що відповідач, приймаючи спірне рішення, не навів жодних зауважень щодо поданих позивачем документів, не вказав, які документи конкретно необхідно подати для отримання позитивного для підприємства рішення, тощо.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку №225, обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.
Тобто, відповідно до наведених норм права обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган.
Відповідачем до суду не надано належних та допустимих доказів на підтвердження того, що на дату прийняття контролюючим органом спірного рішення позивач має можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки .
Також, відповідач приймаючи спірне рішення не навів жодних зауважень щодо поданих позивачем документів, не вказав, які документи конкретно необхідно подати для отримання позитивного для підприємства рішення, тощо.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Всупереч наведеної вище норми КАС України, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не було доказано правомірності прийняття свого рішення, що є предметом оскарження у даній справі.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку , що оскаржуване рішення відповідача щодо можливості виконання платником податків свого податкового обов`язку від 24.11.2022 № 8215 не можливо визнати обґрунтованим, а, отже, таке рішення не відповідає критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єкта владних повноважень та які визначені ч.2 ст.2 КАС України, що є підставою для його скасування.
Суд апеляційної інстанції вважає за необхідне звернути увагу на гарантоване статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право на ефективний засіб юридичного захисту, під яким слід розуміти такий засіб (спосіб), що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Тобто, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Згідно з пунктом 4 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Частина четверта статті 245 КАС України передбачає, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
За приписами вказаної правової норми слідує, що у разі, якщо суб`єкт владних повноважень використав надане йому законом право на прийняття певного рішення за наслідками звернення особи, але останнє визнане судом протиправним з огляду на його невідповідність чинному законодавству, при цьому суб`єктом звернення дотримано усіх визначених законом умов, то суд вправі зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти певне рішення.
Якщо ж таким суб`єктом на момент прийняття рішення не перевірено дотримання суб`єктом звернення усіх визначених законом умов або при прийнятті такого рішення суб`єкт дійсно має дискреційні повноваження, то суд повинен зобов`язати суб`єкта владних повноважень до прийняття рішення з урахуванням оцінки суду.
Отже, критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.
Такий підхід, встановлений процесуальним законодавством, є прийнятним не тільки при розгляді вимог про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень, але і у випадку розгляду вимог про зобов`язання вчинити дії після скасування його адміністративного акту.
Тобто, адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, і вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення з урахуванням обставин конкретної справи. Перебирання непритаманних суду повноважень державного органу не відбувається за відсутності обставин для застосування дискреції.
Судом першої інстанції не було враховано вищенаведених обставин, що призвело до неправильного вирішення справи.
Інші доводи і заперечення сторін на висновки суду апеляційної інстанції не впливають. Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити.У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб тощо.
Водночас суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Отже, спірне в цій справі рішення про можливість виконання ТОВ «БНК-Україна» своїх податкових обов`язків прийнято за умови формального та неповного дослідження відповідачем пояснень і документів, що подавалися позивачем, не відповідають вимогам щодо обґрунтованості, виваженості та об`єктивності рішення суб`єкта владних повноважень, а тому спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Так, діючи в межах позовних вимог, з огляду на завдання суду та унормовані ч. 3 ст. 2 КАС України принципи адміністративного судочинства, зокрема, принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі, суд встановлює правову природу правовідносин сторін на підставі належно доведених сторонами обставин, в результаті чого визначає норму права, що підлягає застосуванню. Такі повноваження суду носять імперативний характер, що означає обов`язок суду надати правову кваліфікацію відносинам та визначити релевантну норму.
Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Суд, у цій справі, також враховує положення Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (п. 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Згідно зі ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Згідно з ч.2 ст.317 КАС України неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому апеляційну скаргу слід задовольнити. Рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «БНК-УКРАЇНА» задовольнити.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2024 року у справі № 380/12461/23 скасувати, прийняти постанову, якою позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «БНК-УКРАЇНА» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання дії та бездіяльності протиправними задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків від 24.11.2022 № 8215 щодо можливості виконання ТОВ «БНК-УКРАЇНА» свого податкового обов`язку.
Зобов`язати Центральне міжрегіональне управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ «БНК-УКРАЇНА» свого податкового обов`язку.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н. М. Судова-Хомюк судді Т. В. Онишкевич Р. П. Сеник Повне судове рішення складено 05.03.25
| Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 25.02.2025 |
| Оприлюднено | 07.03.2025 |
| Номер документу | 125625553 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні