ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.03.2025м. ДніпроСправа № 904/1647/24
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", м. Київ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП Компані", м. Дніпро
про стягнення штрафних санкцій
Суддя Красота О.І.
Без участі представників сторін
СУТЬ СПОРУ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП Компані" і просить суд стягнути пеню у розмірі 107 971,20 грн., штраф у розмірі 41 076,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням Відповідачем умов Договору про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) № 4600007281 від 23.02.2023 в частині своєчасної поставки товару.
Ухвалою суду від 22.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Відповідач відзив на позов до суду не надав, ухвалу суду від 22.04.2024 про відкриття провадження у справі направлено за його місцезнаходженням згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 80), що підтверджується конвертом АТ "Укрпошта", повернутим відділенням поштового зв`язку з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою" (а.с. 83-86).
З урахуванням викладеного, господарський суд вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами, відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ч. 5 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше.
Справу відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод розглянуто судом протягом розумного строку.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
23.02.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" (далі - Позивач, Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АМП Компані" (далі - Відповідач, Постачальник) укладено Договір про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) № 4600007281 (далі - Договір).
Згідно з п. 1.1 Договору Постачальник зобов`язується у визначений Договором строк передати у власність Покупця турбіни та мотори (Торцеві ущільнення) (далі - товари), зазначені у Специфікації, яка наведена у Додатку 1 до Договору (далі - Специфікація), а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити такі товари.
Відповідно до п. 1.2 Договору найменування (номенклатура, асортимент), кількість товарів, одиниця виміру, ціна за одиницю, строк поставки, місце поставки, інші умови зазначаються у Специфікації.
За умовами п. 2.1 Договору якість та комплектність товарів повинні відповідати стандартам, технічним умовам, технічній та/або іншій документації, яка зазначається у додатках до Договору і містить вимоги до товарів згідно з додатком 2 до Договору.
Згідно з п. 3.1 Договору ціна Договору визначається загальною вартістю товарів, зазначених у Специфікації, та становить 489 000,00 грн., крім того ПДВ 97 800,00 грн. Ціна Договору, у т.ч. ПДВ, становить 586 800,00 грн.
Відповідно до п. 3.2 Договору ціна за одиницю товару наведена у Специфікації.
Згідно з п. 4.2 Договору Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів не раніше 20 та не пізніше 30 календарних днів з дати поставки.
Пунктом 5.1 Договору передбачено, що Постачальник зобов`язується передати Покупцю товари в кількості, строки та в місці поставки відповідно до Специфікації.
До моменту поставки товару Покупець уточнює конкретне місце поставки (адресу) у межах населеного(их) пункту(ів), зазначеного(их) у Додатку 1 до Договору, шляхом направлення листа на адресу Постачальника, вказану у розділі 15 Договору, та/або електронну адресу Постачальника, вказану у п. 14.12 Договору.
Постачальник повідомляє Покупця про дату та час поставки товару не пізніше ніж за 3 робочі дні до дати поставки.
Постачальник зобов`язаний одночасно з товаром передати Покупцю документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до Договору та чинного законодавства України.
Відповідно до п. 5.3 Договору поставка товарів здійснюється на умовах DDP «Поставка зі сплатою мита» (місце поставки згідно зі Специфікацією), Інкотермс-2010, з урахуванням умов п. 5.1 Договору.
Згідно з п. 5.6 Договору право власності на товари переходить від Постачальника до Покупця в дату прийняття товарів Покупцем за видатковою накладною.
Відповідно до п. 5.7 Договору приймання Покупцем товарів за видатковою накладною не є підтвердженням належного виконання Постачальником його обов`язку з поставки товарів за Договором і відсутності у Покупця претензій до Постачальника щодо якості та комплектності товарів. Такі претензії можуть бути заявлені Покупцем Постачальнику у порядку, визначеному Договором та чинним законодавством України.
За умовами п. 5.8 Договору датою поставки товарів за Договором є дата підписання Покупцем акта приймання товарів за кількістю та якістю відповідно до п. 5.14 Договору та передачі Постачальником Покупцю у повному обсязі наведених нижче документів (в рамках кожної поставки; перелічені документи повинні бути надані Постачальником одночасно зі здійсненням поставки товару):
5.8.1 видаткової накладної.
5.8.2 документу про підтвердження якості товарів на кожну одиницю (або партію) товару: сертифікат якості.
5.8.3 документу про підтвердження гарантійних зобов`язань виробника на товар: сертифікат якості.
5.8.4 товарно-транспортної накладної.
5.8.5 рахунку-фактури.
5.8.6 документу про експлуатацію товарів: інструкція з експлуатації.
5.8.7 паспорти та/або сертифікати якості (у вигляді оригіналів, що завірені підписами уповноважених осіб та печатками заводу-виробника (за наявності печатки) або штампами заводу-виробника), в яких обов`язково вказано назву та номер креслення виробу, призначений ресурс (із зазначенням обмежуючих факторів та/або додаткових робіт, які необхідно провести протягом призначеного ресурсу (за необхідності)), гарантійний термін, вказано матеріали, з яких виготовлено вироби, умови і термін зберігання (на кожну одиницю товару). Вищевказані паспорти та/або сертифікати якості повинні у повному обсязі підтверджувати технічні, якісні та кількісні характеристики товару, зазначені у Додатку № 2 до Договору.
Згідно з п. 5.9 Договору у разі виявлення недоліків в переданих товарах (будь-яка невідповідність товару вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам Договору або вимогам, що пред`являються до товарів, а також інформації про товар, наданій виробником (Постачальником)), Покупець має право, незалежно від можливості використання товарів за призначенням, вимагати від Постачальника за своїм вибором:
5.9.1 пропорційного зменшення вартості товарів;
5.9.2 безоплатного усунення недоліків товарів у визначений Покупцем строк, але не пізніше 30 календарних днів з моменту отримання Постачальником повідомлення Покупця про виявлені недоліки товарів;
5.9.3 відшкодування витрат на усунення недоліків товарів.
Відповідно до п. 5.10 Договору у разі виявлення істотних недоліків в переданих товарах (недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (Постачальника), після його усунення проявляється знову з незалежних від Покупця причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак: він взагалі не можу бути усунутий; його усунення потребує понад 14 календарних днів; він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено Договором), недотримання гарантій, визначених п. 1.3 Договору, Покупець має право за своїм вибором:
5.10.1 відмовитись від Договору шляхом його розірвання в односторонньому порядку і вимагати повернення сплаченої за товари грошової суми;
5.10.2 вимагати заміни товарів на товари належної якості та/або на товари, які відповідають гарантіям, наданим Постачальником відповідно до п. 1.3 Договору, у визначений Покупцем строк, але не пізніше 30 календарних днів з моменту отримання Постачальником повідомлення Покупця про заміну товарів.
Згідно з п. 5.11 Договору за результатами усунення недоліків в товарах сторони складають акт про усунення недоліків, в якому фіксується факт їх усунення.
Пунктом 5.12 Договору передбачено, що якщо Постачальник товарів неналежної якості не є його виробником, вимоги щодо заміни, безоплатного усунення недоліків товарів і відшкодування збитків пред`являються до Постачальника.
Відповідно до п. 5.13 Договору у разі необхідності оформлення товаросупровідних документів відповідальність за правильність та повноту їх оформлення і пов`язаних з цим затримок при передачі товарів несе Постачальник.
За умовами п. 5.14 Договору приймання товарів за кількістю та якістю здійснюється на підставі акту приймання товарів за кількістю та якістю.
5.14.1 приймання товарів Покупцем розпочинається з перевірки якості та кількості поставленого товару умовам Договору та вимогам Інструкції про порядок прийомки продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за кількістю, яка затверджена постановою Державного арбітража при Раді Міністрів СРСР від 15.06.1965 № П-6, та Інструкції про порядок прийомки продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за якістю, яка затверджена постановою Державного арбітража при Раді Міністрів СРСР від 25.04.1966 № П-7, що застосовуються до правовідносин сторін за Договором у тій частині, що не суперечить умовам, встановленим Договором.
5.14.2 Покупець в односторонньому порядку підписує акт приймання товарів за кількістю та якістю у порядку, передбаченому Договором. У випадку участі Постачальника у прийманні товарів за кількістю та якістю відповідний акт підписується обома сторонами Договору.
Згідно з п. 6.2 Договору Покупець має право, зокрема:
6.2.3 відмовитись від прийняття товарів у разі їх невідповідності якості та комплектності, технічним характеристикам, умовам поставки та відстрочити виконання своїх зобов`язань з оплати товарів до усунення порушень умов Договору.
6.2.6 вимагати від Постачальника здійснення поставки товарів на умовах Договору.
Відповідно до п. 6.3 Договору Постачальник зобов`язаний, зокрема:
6.3.1 забезпечити поставку товарів у строки, встановлені Договором.
6.3.2 забезпечити поставку товарів, якість та комплектність яких відповідають умова, установленим розділом 2 Договору.
6.3.3 надати Покупцю належним чином оформлені документи, зазначені в п. 5.8 Договору.
6.3.4 забезпечити безоплатне усунення порушень умов Договору, що виникають у Покупця у зв`язку із нестачею, недоліками, невідповідністю вимогам щодо якості (комплектності), кількості товарів.
6.3.5 у разі поставки товарів неналежної якості (комплектності) виконати вимоги Покупця відповідно до умов п. 5.9 та п. 5.10 Договору.
Згідно з пп. 6.4.1 п. 6.4 Договору Постачальник має право вимагати від Покупця належного виконання зобов`язань з оплати товарів лише у разі підписання актів приймання товарів за кількістю та якістю Покупцем відповідно до п. 5.14 Договору.
Відповідно до п. 7.4 Договору за порушення строків поставки товарів або недопоставку товарів Постачальник сплачує Покупцю пеню у розмірі 0,1% вартості товарів, поставку яких прострочено та/або недопоставлено, за кожний день такого прострочення, а за прострочення поставки товарів понад 30 календарних днів Постачальник додатково сплачує штраф у розмірі 7% вартості товарів, поставку яких прострочено та/або недопоставлено. Сплата пені та/або штрафу не звільняє Постачальника від виконання зобов`язань за Договором.
За умовами п. 7.12 Договору нарахування штрафних санкцій починається з дня, що є наступним після останнього дня строку виконання зобов`язання, і закінчується в день, що передує дню виконання зобов`язання у повному обсязі.
Згідно з п. 9.1 Договору Постачальник гарантує, що товари відповідають вимогам якості і комплектності, встановленим стандартами, технічними умовами, кресленнями, рецептурами, зразками (еталонами) виробника та(або) національним стандартам, якщо такі передбачені.
Пунктом 9.2 Договору передбачено, що при поставці товарів обов`язкова наявність документації, що підтверджує гарантійні зобов`язання Постачальника на товари та строк таких гарантійних зобов`язань. Гарантійний строк експлуатації зазначається в Додатку 1 до Договору та обчислюється відповідно до вимог законодавства. Якщо виробник товарів надає гарантію на товари на більш тривалий строк, Постачальник надає гарантію впродовж такого строку.
Цей Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2023 (включно), а в частині розрахунків - до їх повного виконання (п. 12.1 Договору).
Відповідно до п. 12.2 Договору закінчення терміну (строку) дії Договору не звільняє сторони від виконання обов`язків, взятих на себе за Договором, та від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії Договору.
За умовами п. 13.1 Договору сторони домовились про те, що з метою виконання умов Договору будуть здійснювати обмін документами, як електронними документами у розумінні Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" (далі - електронні документи). Під "обміном електронними документами" сторони розуміють їх створення, відправлення, передавання, одержання, зберігання, оброблення, підписання, використання тощо за допомогою Системи електронного документообігу, що визначена у п. 13.6 Договору.
Згідно з п. 13.2 Договору електронний документ - це документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа.
Відповідно до п. 13.3 Договору до електронних документів, обмін якими сторони зобов`язані здійснювати за допомогою Системи електронного документообігу, що визначена у п. 13.6 Договору, сторони відносять первинні (бухгалтерські) документи (рахунок на оплату / рахунок-фактура, акт звірки взаєморозрахунків, акти виконаних робіт, наданих послуг тощо), а також будь-які інші документи, необхідні для виконання Договору та/або створюються у процесі його виконання.
За умовами п. 13.6 Договору сторони домовились здійснювати обмін електронними документами, у т.ч. створювати, пересилати та підписувати електронні документи, із застосуванням визначеної у цьому пункту Договору системи, яка забезпечує обмін електронними документами (далі - Система електронного документообігу): комп`ютерна програма "Система зовнішнього обігу електронних документів "DEALS", та відповідно до положень Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Згідно з п. 13.7 Договору сторони домовились, що створення електронного документа завершується накладенням кваліфікованого електронного підпису уповноваженої на підписання такого документа особи (далі - КЕП). При цьому КЕП прирівнюється до власноручного підпису, якщо:
- КЕП підтверджено з використанням кваліфікованого сертифіката відкритого ключа;
- під час перевірки використовувався кваліфікований сертифікат відкритого ключа, чинний на момент накладення КЕП;
- особистий ключ підписувала відповідає відкритому ключу, зазначеному у сертифікаті.
Відповідно до п. 13.9 Договору сторони погоджують, що первинний електронний документ (акт виконаних робіт / наданих послуг, видаткова накладна тощо) складається в момент здійснення господарської операції. Дата складання, зазначена як обов`язків реквізит в первинному електронному документі, вважається датою належним чином оформленого первинного документа для цілей бухгалтерського та податкового обліку, за умови його підписання стороною, яка отримала цей електронний документ. Датою виникнення податкового зобов`язання з ПДВ та складання податкової накладної буде вважатись дата складання первинного документа, який містить відомості про господарську операцію, незалежно від дати накладання сторонами КЕП.
За умовами п. 13.10 Договору у випадку, коли у Договорі не встановлено строків підписання конкретного електронного документа, сторони погодили, що строк підписання такого документа у порядку, визначеному Договором, становить 10 робочих днів з дати отримання електронного документа. У разі не підписання стороною електронного документа у строки, визначені відповідно до цього пункту Договору, та ненадання мотивованої відмови у такий строк, електронний документ вважається підписаним такою стороною без зауважень. Мотивована відмова від підписання електронного документа надсилається через Систему електронного документообігу з використанням механізму відхилення електронного документа.
Згідно з п. 13.11 Договору момент отримання електронного документа стороною фіксується Системою електронного документообігу шляхом присвоєння такому електронному документу відповідного статусу, що дозволяє стороні, яка його отримала, прийняти і підписати електронний документ або ж відхилити його із зазначенням відповідних зауважень та надіслати мотивовану відмову від підписання цього електронного документу.
Відповідно до п. 13.12 Договору сторони домовились, що електронний документ, підписаний КЕП та відправлений за допомогою Системи електронного документообігу, має юридичну силу, породжує права та обов`язки для сторін, може бути представлений до суду як належний доказ та визнається рівнозначним документу на паперовому носієві.
Пунктом 13.3 Договору передбачено, що підтвердження передачі електронних документів (відправлення, отримання тощо) вважається легітимним підтвердженням фактичного приймання-передачі таких документів уповноваженими представниками сторін і не вимагає додаткового доказування.
Згідно з п. 14.9 Договору будь-які повідомлення за Договором мають юридичну силу, якщо вони викладені письмово і направлені іншій стороні на її адресу, зазначену у розділі 15 Договору, цінним листом (з описом вкладення) з повідомленням про вручення або доведені до відома іншої сторони кур`єром під розписку та/або на електронну адресу, зазначену в п. 14.12 Договору.
Відповідно до п. 14.12 Договору для надіслання повідомлення електронною поштою у випадках, передбачених Договором, використовуються такі електронні адреси сторін:
14.12.1 електронна адреса Покупця: minich-rv@tsoua.com.
14.12.2 електронна адреса Постачальника: office@amp.biz.ua.
Специфікацією (Додаток 1 до Договору) сторони узгодили найменування товарів, їх виробника, технічні та якісні характеристики, одиницю виміру, кількість, ціну загальну вартість, строк та місце поставки тощо.
Так, зокрема строк поставки (зазначається кількість календарних днів з дати отримання заявки) та місце поставки:
- торцеве ущільнення Р02S07-DDZ1-0350 - протягом 90; с. Гайове Олександрівського району Кіровоградської області - 2 кмп с. Суходіл Гусятинського району Тернопільської області - 6 кмп (конкретне місце поставки за зазначеною адресою уточнюється та погоджується відповідно до п. 5.1 Договору);
- торцеве ущільнення Р08-DDZ1-0300 - протягом 90; с. Суходіл Гусятинського району Тернопільської області - 12 кмп с. Гайове Олександрівського району Кіровоградської області - 4 кмп (конкретне місце поставки за зазначеною адресою уточнюється та погоджується відповідно до п. 5.1 Договору).
Загальна сума товарів складає 586 800,00 грн. з ПДВ.
У Додатку 2 до Договору "Технічні та якісні характеристики товарів" сторони узгодили найменування товарів, одиницю виміру, кількість, характеристики.
27.02.2023 Відповідач отримав від Позивача заявку на поставку № 1 на всю кількість товару.
Отже, Відповідач повинен був здійснити поставку товару у строк до 29.05.2023 включно.
На виконання умов Договору Відповідач здійснив поставку товарів відповідно до видаткових накладних № РН-186 від 13.06.2023 на суму 440 100,00 грн., № РН-187 від 13.06.2023 на суму 146 700,00 грн.
Враховуючи умови п. 5.14 Договору, Позивач здійснив приймання товарів за кількістю та якістю, в ході яких зафіксовано низку зауважень, які викладені в актах приймання товарів за кількістю та якістю № 8/4000 від 16.06.2023, № 1/06 від 20.06.2023. Відповідно до цих актів товар не був оприбуткований у зв`язку із невідповідністю умовам Договору.
У зв`язку з цим Позивач звернувся до Відповідача з листами за № ТОВВИХ-23-8532 від 23.06.2023 та за № ТОВВИХ-23-8565 від 23.06.2023 щодо зауважень до поставки товарів по договору № 4600007281 від 23.02.2023, в яких просив відповідно до п.п. 5.9, 5.10 Договору здійснити усунення недоліків або заміни неякісних товарів у найкоротші терміни, але не пізніше 30 днів з моменту отримання повідомлення про заміну товарів. При цьому, до вказаних листів були долучені акти приймання товарів за кількістю та якістю № 8/4000 від 16.06.2023, № 1/06 від 20.06.2023.
Відповідач повторно здійснив поставку товарів відповідно до видаткових накладних № РН-303 від 18.09.2023 на суму 146 700,00 грн., № РН-304 від 18.09.2023 на суму 440 100,00 грн.
Враховуючи умови п. 5.14 Договору, Позивач здійснив приймання товарів за кількістю та якістю, в ході яких зафіксовано низку зауважень, які викладені в актах приймання товарів за кількістю та якістю № 2/09 від 27.09.2023, № 8-1/4000 від 29.09.2023. Відповідно до цих актів товар не був оприбуткований у зв`язку із невідповідністю умовам Договору.
У зв`язку з цим Позивач звернувся до Відповідача з листом за № ТОВВИХ-23-13894 від 03.10.2023 щодо зауважень до поставки товарів по договору № 4600007281 від 23.02.2023, в якому просив відповідно до п.п. 5.9, 5.10 Договору здійснити усунення недоліків або заміни неякісних товарів у найкоротші терміни, але не пізніше 30 днів з моменту отримання повідомлення про заміну товарів. При цьому, до вказаного листа були долучені акти приймання товарів за кількістю та якістю № 2/09 від 27.09.2023, № 8-1/4000 від 29.09.2023.
Позивач зазначає, що у відповідь від Відповідача було отримано лист за № 39/10 від 09.10.2023 (вх. № ТОВВХ-23-22326 від 11.10.2023) із наданням пояснень щодо отриманих зауважень.
У відповідь на вказаний лист Відповідача Позивач звернувся до нього з листом за № ТОВВИХ-23-16013 від 08.11.2023 щодо зауважень до поставки товарів по договору № 4600007281 від 23.02.2023, в якому, зокрема наполягав на заміні товарів, поставлених Відповідачем, на товари, які відповідають умовам Договору.
У відповідь на лист Відповідача за № 42/01 від 22.01.2024 (вх. № ТОВВХ-24-2213 від 23.01.2024) Позивач звернувся до нього з листом за № ТОВВИХ-24-1112 від 24.01.2024 щодо зауважень до поставки товарів по договору № 4600007281 від 23.02.2023, в якому, зокрема просив невідкладно здійснити заміну товарів, зауваження до яких викладені в актах приймання товарів за кількістю та якістю № 2/09 від 27.09.2023, № 8-1/4000 від 29.09.2023.
До того ж, у відповідь на лист Відповідача за № 30/11 від 10.11.2023 (вх. № ТОВВХ-23-26891 від 23.11.2023) Позивач звернувся до нього з листом за № ТОВВИХ-24-2011 від 12.02.2024, в якому, зокрема просив невідкладно здійснити заміну товарів, зауваження до яких викладені в актах приймання товарів за кількістю та якістю № 2/09 від 27.09.2023, № 8-1/4000 від 29.09.2023.
При цьому, 04.10.2023 Позивач надіслав Відповідачу претензію № 1 № ТОВВИХ-23-1915 від 03.10.2023 про сплату штрафних санкцій, а також 21.02.2024 надіслав Відповідачу претензію № 2 № ТОВВИХ-24-2326 від 16.02.2024 про сплату штрафних санкцій, які залишені останнім без відповіді та задоволення.
Враховуючи, що Відповідач не здійснив заміну поставлених товарів на товари, які відповідають умовам Договору, тобто, фактично не поставив Позивачу товар у встановлений Специфікацією до Договору строк, останній звернувся з позовом до суду і просить стягнути з Відповідача пеню у розмірі 107 971,20 грн. та штраф у розмірі 41 076,00 грн., нараховані на підставі п. 7.4 Договору.
Ухвалюючи рішення, господарський суд виходив з таких підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистими, сімейними, домашніми або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
Згідно з ч. 2 ст. 712 Цивільного кодексу України до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
За приписами ст. 662 Цивільного кодексу України продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу. Продавець повинен одночасно з товаром передати покупцеві його приналежності та документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до договору або актів цивільного законодавства.
Статтею 663 Цивільного кодексу України передбачено, що продавець зобов`язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 664 Цивільного кодексу України обов`язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент:
1) вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов`язок продавця доставити товар;
2) надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.
Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Частина 5 статті 254 Цивільного кодексу України встановлює, що якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
Враховуючи умови Специфікації (Додаток 1 до Договору) та положення ч. 5 ст. 254 Цивільного кодексу України, Відповідач повинен був здійснити поставку товару у повному обсязі у строк до 29.05.2023 включно.
Однак, як встановлено судом, Відповідач не здійснив заміну поставлених товарів на товари, які відповідають умовам Договору, отже, фактично не поставив Позивачу товар у встановлений Специфікацією до Договору строк.
Згідно з ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим до виконання.
Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ст. 599 Цивільного кодексу України).
Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ст. 549 Цивільного кодексу України).
Згідно з ч. 1 ст. 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Відповідно до ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
За приписами ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Як вказувалось вище, відповідно до п. 7.4 Договору за порушення строків поставки товарів або недопоставку товарів Постачальник сплачує Покупцю пеню у розмірі 0,1% вартості товарів, поставку яких прострочено та/або недопоставлено, за кожний день такого прострочення, а за прострочення поставки товарів понад 30 календарних днів Постачальник додатково сплачує штраф у розмірі 7% вартості товарів, поставку яких прострочено та/або недопоставлено. Сплата пені та/або штрафу не звільняє Постачальника від виконання зобов`язань за Договором.
Позивач просить суд стягнути з Відповідача пеню за період з 30.05.2023 по 29.11.2023 у розмірі 107 971,20 грн. та штраф у розмірі 41 076,00 грн.
Суд, перевіривши наданий Позивачем розрахунок пені та штрафу, дійшов висновку, що вказаний розрахунок зроблено вірно.
З урахуванням викладеного, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю зі стягненням з Відповідача пені у розмірі 107 971,20 грн., штрафу у розмірі 41 076,00 грн.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за подання позовної заяви покладається на Відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 86, 129, ч. 9 ст. 165, ст.ст. 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АМП Компані" (49000, м. Дніпро, вул. Юрія Савченка, 46, кв. 117, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 35044502) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" (03065, м. Київ, пр. Любомира Гузара, 44, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 42795490) пеню у розмірі 107 971,20 грн., штраф у розмірі 41 076,00 грн., судовий збір у розмірі 3 028,00 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.
Суддя О.І. Красота
Повне рішення складено
05.03.2025
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2025 |
Оприлюднено | 07.03.2025 |
Номер документу | 125636488 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні