Господарський суд міста києва
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
04.03.2025Справа № 910/12967/24
за позовом Керівника Обухівської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі:
позивача-1: Північного офісу Держаудитслужби,
позивача-2: Української міської ради
до відповідача-1: Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВІЙ ГАЗЗБУТ"
та до відповідача-2: Управління гуманітарного розвитку Української міської ради
про визнання недійсним договору, стягнення сум у розмірі 47 160,00 грн.
Суддя: Людмила ШКУРДОВА.
Секретар с/з: Станіслав ЖАЛОБА.
Представники сторін: згідно з протоколом судового засідання.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Керівник Обухівської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Північного офісу Держаудитслужби, Української міської ради звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВІЙ ГАЗЗБУТ", Управління гуманітарного розвитку Української міської ради про визнання недійсним договору про постачання природного газу для потреб непобутових споживачів № 41В200-4066-23-b від 21.12.2023 р., укладеного між Управлінням гуманітарного розвитку Української міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТВІЙ ГАЗЗБУТ", та стягнення заборгованості у розмірі 47 160,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що договір про постачання природного газу для потреб непобутових споживачів № 41В200-4066-23-b від 21.12.2023 р. має бути визнаний судом недійсним як такий, що укладений без додержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, його моральним засадам, та як такий, що порушує правові та економічні засади держави, а також приписи санкційного регулювання. Враховуючи, що ТОВ "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" отримало за спірним правочином 47 160,00 грн., то одержані кошти в зазначеній сумі повинні бути повернуті іншій стороні договору, а отримані нею за рішенням суду кошти - стягнуті в дохід держави.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.10.2024 р. відкрито провадження у справі № 910/12967/24 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
20.11.2024 р. до Господарського суду міста Києва від Північного офісу Держаудитслужби надійшли пояснення, в яких позивач-1 зазначив, що Північним офісом Держаудитслужби моніторинг процедури закупівлі за номером UA-2023-12-22-016292-a не проводився. Разом з тим, дослідивши позовну заяву та пред`явлені вимоги, Північний офіс Держаудитслужби вважає позов, поданий Керівником Обухівської окружної прокуратури Київської області, законним, обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
20.11.2024 р. до Господарського суду міста Києва від Північного офісу Держаудитслужби надійшло клопотання про здійснення розгляду справи № 910/12967/24 за відсутності представника позивача-1.
22.11.2024 р. до Господарського суду міста Києва від Управління гуманітарного розвитку Української міської ради надійшло клопотання про проведення підготовчого засідання у справі № 910/12967/24 за відсутності представника відповідача-2. Також відповідач-2 зазначив, що підтримує позовні вимоги Керівника Обухівської окружної прокуратури Київської області.
26.11.2024 р. до Господарського суду міста Києва від Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 зазначає, що товариство не є юридичною особою, на яку накладалася санкція у вигляді заборони на здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг. Будь-які документи, які б підтверджували накладення вищезазначеної санкції безпосередньо на відповідача-1, відсутні, а відтак немає підстав для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ТВІЙ ГАЗЗБУТ» відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі».
26.11.2024 р. до Господарського суду міста Києва від Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" надійшло клопотання про закриття провадження у справі № 910/12967/24 на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України, мотивоване тим, що спірні правовідносини припинені та фактично не тривають (строк дії договору № 41В200-4066-23-b від 21.12.2023 р. закінчився виконанням), а вимога про стягнення коштів є похідною від вимоги про визнання договору недійсним, реституція у спірних правовідносинах неможлива.
26.11.2024 р. до Господарського суду міста Києва від Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" надійшло клопотання про зупинення провадження у справі, мотивоване тим, що у справі № 9901/332/21 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду розглядає питання щодо протиправності та скасування Указу Президента України від 24.06.2021 р. № 266/2021, тобто, досліджується питання самого факту правомірності накладення санкцій на громадянина ОСОБА_1., які, в свою чергу, стали підставою для звернення прокурора з позовом у даній справі про визнання недійсним договору про постачання природного газу та застосування наслідків недійсності правочину.
Розглянувши у підготовчому засіданні 26.11.2024 р. клопотання про зупинення провадження у справі № 910/12967/24, суд дійшов висновку щодо відмови в його задоволенні, оскільки наявні у даній справі докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.
Розглянувши у підготовчому засіданні 26.11.2024 р. клопотання про закриття провадження у справі № 910/12967/24, суд дійшов висновку щодо відмови в його задоволенні, оскільки питання недійсності правочину розглядається на момент його вчинення, відтак наслідки недійсності можуть бути застосовані навіть, якщо договір припинений через його виконання та/або через закінчення строку його дії.
03.12.2024 р. до Господарського суду міста Києва від Керівника Обухівської окружної прокуратури Київської області надійшла відповідь на відзив, в якій прокурор зазначив, що доводи ТОВ "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" не ґрунтуються на нормах матеріального права, не відповідають фактичним обставинам справи та не спростовують позицію прокуратури.
Підготовче засідання, призначене на 14.01.2025 р., не відбулось у зв`язку з перебуванням судді Шкурдової Л.М. на лікарняному.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.01.2025 р. призначено підготовче засідання на 04.02.2025 р.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.02.2025 р. закрито підготовче провадження та призначено справу № 910/12967/24 до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні 04.03.2025 р. проголошено скорочене рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва,
ВСТАНОВИВ:
21.12.2023 р. Управлінням гуманітарного розвитку Української міської ради в електронній системі публічних закупівель «ProZorro» проведено публічну закупівлю природного газу без використання електронної системи за рахунок місцевого бюджету загальним обсягом 2082,12 куб.м (ідентифікатор закупівлі UA-2023-12-22-016292-a); очікувана вартість предмета закупівлі - 47 160,00 грн.
Участь у вказаній процедурі відкритих торгів прийняв один суб`єкт господарювання - ТОВ «ТВІЙ ГАЗЗБУТ».
Згідно з протоколом розкриття тендерної пропозиції Товариство з обмеженою відповідальністю "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим в тендерній документації. Відсутні підстави для відмови, встановлені ст. 17 закону України "Про публічні закупівлі".
За результатами торгів, 21.12.2023 р. між Управлінням гуманітарного розвитку Української міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТВІЙ ГАЗЗБУТ» укладено договір про постачання природного газу для потреб непобутових споживачів № 41В200-4066-23-b, за умовами п. 2.1 якого постачальник зобов`язався передати у власність споживачу у 2023 році природний газ, а споживач прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором.
Згідно з п. 2.2 договору річний плановий обсяг постачання газу - 2082,12 куб.м.
Відповідно до п. 4.1 договору ціна останнього становить 47 160,00 грн.
Договір набирає чинності з дати його підписання та діє до 31.12.2023 р. (п. 11.1 договору).
За наслідками укладання договору Управлінням гуманітарного розвитку Української міської ради спожито 2082,12 куб.м газу, що підтверджується актом № 63246624 від 21.12.2023 р., та сплачено на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" 47 160,00 грн., що підтверджується платіжним інструкціями № 3114 від 22.12.2023 р. на суму 25 160,00 грн. та № 3135 від 22.12.2023 р. на суму 22 000,00 грн.
Звертаючись до суду з даним позовом, прокурор стверджує, що кінцевим бенефіціарним власником ТОВ "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" є громадянин України ОСОБА_1 , який перебуває під санкціями Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до Державного реєстру санкції, наслідком чого мало бути відхилення замовником тендерної пропозиції відповідача-1 та відмова в участі у процедурі закупівлі, відповідно до пп. 11 п. 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. № 1178.
Щодо підстав звернення прокурора до суду в інтересах держави в особі позивачів, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Пред`явлення позову прокурором у даному випадку зумовлено очевидним порушенням інтересів держави, оскільки ТОВ "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" вчинено порушення законодавства про санкції та здійснено, попри заборону, участь у публічних закупівлях та отримано бюджетні кошти.
Наслідком цього стало нівелювання мети застосування санкцій - захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидії терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави.
Своє звернення до суду з позовом в інтересах держави в особі Північного офісу Держаудитслужби, Української міської ради Керівник Обухівської окружної прокуратури Київської області обґрунтовував наступним.
Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.
Частиною 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів (ч.ч. 3, 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до п. 23 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання як розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.
За змістом п. 1 Положення про Управління гуманітарного розвитку Української міської ради, затвердженого рішенням Української міської ради № 029/0/7-20-2-8 від 22.11.2020 р., Управління є виконавчим органом Української міської ради, утворюється радою відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», є підзвітним, підконтрольним міській раді.
Пунктом 7 Положення передбачено, що Управління утримується за рахунок коштів місцевого бюджету.
Джерелом фінансування оскаржуваної закупівлі є кошти місцевого бюджету.
Орган місцевого самоврядування зобов`язаний контролювати виконання бюджету, зокрема, законність та ефективність використання коштів цього бюджету за договорами про закупівлю товарів, то вказаний орган місцевого самоврядування є особою, уповноваженою на вжиття заходів представницького характеру щодо захисту інтересів територіальної громади, інтереси якої є складовою інтересів держави, пов`язаних із законним та ефективним витрачанням коштів обласного бюджету.
Таким чином, органом, уповноваженим державою на виконання відповідних функцій у спірних правовідносинах є Українська міська рада.
Поряд з цим, Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування (ст. 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні»).
На підставі п.п 8, 10 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» органу державного фінансового контролю надається право, зокрема, порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну аудиторську службу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 43 від 03.02.2016 р., Держаудитслужба є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Основними завданнями Держаудитслужби є реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю та здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів (п. 3 Положення).
Згідно з пп. 20 п. 6 Положення Держаудитслужба має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства.
Реалізацію повноважень Державної аудиторської служби України на території Київської області здійснює Північний офіс Держаудитслужби згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 266 від 06.04.2016 р.
Відповідно до пп. 18 п. 6 Положення про Північний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України № 23 від 02.06.2016 р., останній має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства.
Таким чином, саме Північний офіс Держаудитслужби наділений повноваженнями щодо здійснення заходів державного фінансового контролю з метою ефективного, законного, результативного використання державних фінансових ресурсів, досягнення економії бюджетних коштів. У тому числі - у сфері здійснення публічних закупівель на території Київської області.
Обухівська окружна прокуратура Київської області на виконання вимог, встановлених абз. 4 ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», листами № 56-5217вих-24 від 12.06.2024 р. та № 56-7371вих24 від 22.08.2024 р. повідомила Українську міську раду та її виконавчий орган про існування порушення інтересів держави у зв`язку з укладенням між Управлінням гуманітарного розвитку Української міської ради та ТОВ "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" договору про постачання природного газу для потреб непобутових споживачів № 41В200-4066-23-b від 21.12.2023 р. з порушенням пп. 11 п. 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі".
Відповідь на вказані листи Обухівська окружна прокуратура Київської області не отримувала.
Листом № 56-5218вих-24 від 12.06.2024 р. Обухівська окружна прокуратура Київської області повідомила Північний офіс Держаудитслужби про вжиття заходів звернення до суду із відповідним позовом.
У свою чергу, Північний офіс Держаудитслужби листом № 262616-17/4400-2024 від 01.07.2024 р. повідомив прокуратуру про відсутність можливості звернення до суду з позовом про визнання недійсним договору.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що Керівник Обухівської окружної прокуратури Київської області, звертаючись до суду з позовом в інтересах держави в особі Північного офісу Держаудитслужби, Української міської ради, належним чином обґрунтував наявність у нього підстав для представництва інтересів держави у суді, вказав, у чому полягає порушення інтересів держави, та правильно визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
За змістом ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч. 1-3, 5 та 6 ст. 203 цього Кодексу.
Частиною 3 ст. 215 ЦК України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, встановлені статтею 203 ЦК України, відповідно до якої зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Статтею 228 Цивільного кодексу України встановлено, що правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним.
У разі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, його моральним засадам такий правочин може бути визнаний недійсним. Якщо визнаний судом недійсний правочин було вчинено з метою, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, то при наявності умислу у обох сторін - в разі виконання правочину обома сторонами - в дохід держави за рішенням суду стягується все одержане ними за угодою, а в разі виконання правочину однією стороною з іншої сторони за рішенням суду стягується в дохід держави все одержане нею і все належне - з неї першій стороні на відшкодування одержаного. При наявності умислу лише у однієї з сторін все одержане нею за правочином повинно бути повернуто іншій стороні, а одержане останньою або належне їй на відшкодування виконаного за рішенням суду стягується в дохід держави.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України "Про публічні закупівлі".
Згідно зі ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про публічні закупівлі" замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у п.п. 2, 4, 5 ч. 2 ст. 40 цього Закону) в разі, якщо учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно з Законом України "Про санкції".
За приписами пп. 11 п. 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно з Законом України "Про санкції".
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, кінцевим бенефіціарним власником ТОВ "ТВІЙ ГАЗЗБУТ", якому належить 100% статутного капіталу в юридичній особі та право голосу в юридичній особі є ОСОБА_1 .
Як слідує з пояснень прокурора, кінцевим бенефіціарним власником ТОВ "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" є громадянин України ОСОБА_1 , який перебуває під санкціями Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до Державного реєстру санкції, наслідком чого мало бути відхилення замовником тендерної пропозиції відповідача-1 та відмова в участі у процедурі закупівлі, відповідно до пп. 11 п. 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. № 1178.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про санкції" з метою захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидії терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави можуть застосовуватися спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи.
Правову основу застосування санкцій становлять Конституція України, міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, закони України, нормативні акти Президента України, Кабінету Міністрів України, рішення Ради національної безпеки та оборони України, відповідні принципи та норми міжнародного права (ст. 2 Закону України "Про санкції").
Статтею 4 Закону України "Про санкції" встановлено, що видами санкцій, згідно з цим Законом є:
1) блокування активів - тимчасове позбавлення права користуватися та розпоряджатися активами, що належать фізичній або юридичній особі, а також активами, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними;
1-1) стягнення в дохід держави активів, що належать фізичній або юридичній особі, а також активів, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними;
2) обмеження торговельних операцій;
3) обмеження, часткове чи повне припинення транзиту ресурсів, польотів та перевезень територією України;
4) запобігання виведенню капіталів за межі України;
5) зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань;
6) анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності, зокрема, анулювання чи зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами;
7) заборона участі у приватизації, оренді державного майна резидентами іноземної держави та особами, які прямо чи опосередковано контролюються резидентами іноземної держави або діють в їх інтересах;
8) заборона користування радіочастотним ресурсом України;
9) обмеження або припинення надання електронних комунікаційних послуг і використання електронних комунікаційних мереж;
10) заборона здійснення публічних та оборонних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб-резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, а також публічних та оборонних закупівель у інших суб`єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом;
11) заборона або обмеження заходження іноземних невійськових суден та військових кораблів до територіального моря України, її внутрішніх вод, портів та повітряних суден до повітряного простору України або здійснення посадки на території України;
12) повна або часткова заборона вчинення правочинів щодо цінних паперів, емітентами яких є особи, до яких застосовано санкції згідно з цим Законом;
13) заборона видачі дозволів, ліцензій Національного банку України на здійснення інвестицій в іноземну державу, розміщення валютних цінностей на рахунках і вкладах на території іноземної держави;
14) припинення видачі дозволів, ліцензій на ввезення в Україну з іноземної держави чи вивезення з України валютних цінностей та обмеження видачі готівки за платіжними картками, емітованими резидентами іноземної держави;
15) заборона здійснення Національним банком України реєстрації учасника міжнародної платіжної системи, платіжною організацією якої є резидент іноземної держави;
16) заборона збільшення розміру статутного капіталу господарських товариств, підприємств, у яких резидент іноземної держави, іноземна держава, юридична особа, учасником якої є нерезидент або іноземна держава, володіє 10 і більше відсотками статутного капіталу або має вплив на управління юридичною особою чи її діяльність;
17) запровадження додаткових заходів у сфері екологічного, санітарного, фітосанітарного та ветеринарного контролю;
18) припинення дії торговельних угод, спільних проектів та промислових програм у певних сферах, зокрема у сфері безпеки та оборони;
19) заборона передання технологій, прав на об`єкти права інтелектуальної власності;
20) припинення культурних обмінів, наукового співробітництва, освітніх та спортивних контактів, розважальних програм з іноземними державами та іноземними юридичними особами;
21) відмова в наданні та скасування віз резидентам іноземних держав, застосування інших заборон в`їзду на територію України;
22) припинення дії міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;
23) анулювання офіційних візитів, засідань, переговорів з питань укладення договорів чи угод;
24) позбавлення державних нагород України, інших форм відзначення;
24-1) заборона на набуття у власність земельних ділянок;
25) інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановленим цим Законом.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про санкції" пропозиції щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій виносяться на розгляд Ради національної безпеки та оборони України Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Національним банком України, Службою безпеки України.
Заява щодо застосування санкції, передбаченої п. 1-1 ч. 1 ст. 4 цього Закону, подається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції, до суду в порядку, визначеному ст. 5-1 цього Закону.
Рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо іноземної держави або невизначеного кола осіб певного виду діяльності (секторальні санкції), передбачених п.п.1, 2-5, 13-15, 17-19, 24-1, 25 ч. 1 ст. 4 цього Закону, приймається Радою національної безпеки та оборони України, вводиться в дію указом Президента України та затверджується протягом 48 годин з дня видання указу Президента України постановою Верховної Ради України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту прийняття постанови Верховної Ради України і є обов`язковим до виконання.
Рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які знаходяться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб`єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених п.п. 1, 2-21, 23-25 ч. 1 ст. 4 цього Закону, приймається Радою національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов`язковим до виконання.
Як зазначалось вище, відповідно до пп. 11 п. 44 Особливостей замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно з Законом України "Про санкції".
Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18.06.2021 р., введеним в дію Указом Президента України від 24.06.2021 р. № 266/2021 застосовані персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до фізичних осіб згідно з додатком 1 та юридичних осіб згідно з додатком 2.
Відповідно до додатку 1 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.06.2021 р. до ОСОБА_1. застосовані персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції), а саме:
1) блокування активів - тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном;
2) обмеження торговельних операцій;
3) обмеження, часткове чи повне припинення транзиту ресурсів, польотів та перевезень територією України (повне припинення);
4) запобігання виведенню капіталів за межі України;
5) зупинення виконання економічних та фінансових зобов`язань;
6) анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності, зокрема, анулювання чи зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами;
7) заборона участі у приватизації, оренді державного майна резидентами іноземної держави та особами, які прямо чи опосередковано контролюються резидентами іноземної держави або діють в їх інтересах;
8) повна заборона заходження іноземних невійськових суден та військових кораблів до територіального моря України, її внутрішніх вод, портів;
9) заборона видачі дозволів, ліцензій Національного банку України на здійснення інвестицій в іноземну державу, розміщення валютних цінностей на рахунках і вкладах на території іноземної держави;
10) припинення видачі дозволів, ліцензій на ввезення в Україну з іноземної держави чи вивезення з України валютних цінностей та обмеження видачі готівки за платіжними картками, емітованими резидентами іноземної держави;
11) заборона передання технологій, прав на об`єкти права інтелектуальної власності;
12) позбавлення державних нагород України, інших форм відзначення;
13) інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановленим Законом України ''Про санкції''.
Разом з тим, судом встановлено, що санкція у вигляді заборони на здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг, згідно із Законом України "Про санкції", рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18.06.2021 р. до ОСОБА_1. не застосована.
У додатку 2 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.06.2021 р., в якому наведений перелік юридичних осіб, до яких застосовуються обмежувальні заходи (санкції), ТОВ «ТВІЙ ГАЗЗБУТ» не вказане.
Відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону України «Про санкції» санкції можуть застосовуватися з боку України по відношенню до іноземної держави, іноземної юридичної особи, юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб`єктів, які здійснюють терористичну діяльність, а санкції у виді позбавлення державних нагород - проти будь-яких нагороджених осіб, зазначених у ч. 4 ст. 3 цього Закону.
Указ Президента України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) є актом індивідуальної дії, позаяк не містить загальнообов`язкових правил поведінки, а з урахуванням рішення РНБО, уведеним в дію таким Указом, передбачає індивідуалізовані приписи щодо застосування санкцій до конкретних юридичних і фізичних осіб, тобто він адресований цим особам і спрямований на припинення конкретних правовідносин.
З огляду на викладене, враховуючи те, що згідно з додатком 2 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.06.2021 р. ТОВ «ТВІЙ ГАЗЗБУТ» не включене до переліку юридичних осіб, щодо яких застосовуються персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції), зважаючи на те, що Указ Президента України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) є актом індивідуальної дії, суд зазначає про те, що застосування персонально санкції до фізичної особи - ОСОБА_1 , не означає те, що такі санкції є такими, що застосовані до ТОВ «ТВІЙ ГАЗЗБУТ», кінцевим бенефіціарним власником якого є ОСОБА_1 .
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.12.2024 р. у справі № 922/3275/23.
Окрім того, відповідно до ч.ч. 1 та 3 ст. 96 Цивільного кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.
Учасник (засновник) юридичної особи не відповідає за зобов`язаннями юридичної особи, а юридична особа не відповідає за зобов`язаннями її учасника (засновника), крім випадків, встановлених установчими документами та законом.
За змістом ст. 3 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» товариство несе відповідальність за своїми зобов`язаннями всім належним йому майном та не відповідає за зобов`язаннями своїх учасників.
Як встановлено судом, єдиним учасником Товариства з обмеженою відповідальністю «ТВІЙ ГАЗЗБУТ» є ЄГАЗ Холдінг ГмбХ, резиденство Австрія.
Таким чином, санкції, застосовані персонально до фізичної особи, не можуть бути застосовані до юридичної особи, кінцевим бенефіціарним власником якої є така фізична особа, оскільки ТОВ «ТВІЙ ГАЗЗБУТ» є самостійною юридичною особою та не відповідає за зобов`язаннями свого учасника.
Щодо посилання прокурора на рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель суд зазначає, що ці рішення не стосуються спірної закупівлі. Водночас, положення ГПК України не зобов`язують господарський суд при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин враховувати висновки щодо застосування норм права, викладені у рішеннях Антимонопольного комітету України.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав про визнання недійсним договору про постачання природного газу для потреб непобутових споживачів № 41В200-4066-23-b від 21.12.2023 р., укладеного між відповідачами, а також стягнення з ТОВ "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" грошових коштів у розмірі 47 160,00 грн. як похідної позовної вимоги.
Решта долучених до матеріалів справи документів та висловлених учасниками процесу пояснень була ретельно досліджена судом і наведених вище висновків щодо відсутності підстав для задоволення позову не спростовує.
На підставі викладеного, враховуючи положення ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на прокуратуру.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-80, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні позовних вимог - відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили через 20 днів з моменту виготовлення повного рішення у разі не оскарження його в установленому порядку. Рішення може бути оскаржене в 20-денний строк до Північного апеляційного господарського суду.
Суддя Людмила ШКУРДОВА
Повне рішення складено та підписано 06.03.2025 р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2025 |
Оприлюднено | 07.03.2025 |
Номер документу | 125636965 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Шкурдова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні