Полтавський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/285/25
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" до Головного управління ДПС у Полтавській області та Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "КОППРОМ" про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
До Полтавського окружного адміністративного суду подано позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" /надалі позивач, ТОВ "АРЕВ"/ до Головного управління ДПС у Полтавській області /надалі відповідач-1, ГУ ДПС у Полтавській області/ та Державної податкової служби України /надалі відповідач-2, ДПС України/ про:
- визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 09 серпня 2024 року №11613598/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Арев» від 03 листопада 2022 року № 774;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «Арев» податкову накладну від 03 листопада 2022 року № 774 датою її подання;
- визнання протиправним та скасування про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 09 серпня 2024 року № 11613600/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Арев» від 04 листопада 2022 року № 777;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «Арев» податкову накладну від 04 листопада 2022 року № 777 ;
- визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 09 серпня 2024 року № 11613599/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Арев» від 02 листопада 2022 року № 770;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «Арев» податкову накладну від 02 листопада 2022 року № 770 датою її подання /а.с. 1-10/.
Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі документи, необхідні для реєстрації податкових накладних №770 від 02 листопада 2022 року, №774 від 03 листопада 2022 року, №777 від 04 листопада 2022 року, а тому рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11613599/39272453 від 09 серпня 2024 року, №11613598/39272453 від 09 серпня 2024 року, №11613600/39272453 від 09 серпня 2024 року, якими відмовлено в реєстрації вказаних податкових накладних, є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 10 січня 2025 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "КОППРОМ" /надалі третя особа/, витребувано докази.
Відповідачі позов не визнали та у відзиві на позовну заяву /а.с. 88-97/ зазначили, що підставою для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних №770 від 02 листопада 2022 року, №774 від 03 листопада 2022 року, №777 від 04 листопада 2022 року згідно рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11613599/39272453 від 09 серпня 2024 року, №11613598/39272453 від 09 серпня 2024 року, №11613600/39272453 від 09 серпня 2024 року стало ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Правом на подання відповіді на відзив позивач не скористався.
Правом на подання письмових пояснень третя особа не скористалася.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" (ідентифікаційний код 39272453) пройшло державну реєстрацію юридичної особи та відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстрованими видами діяльності товариства є: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний); 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів /а.с. 85/.
13 вересня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" (Перевізник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "КОППРОМ" (Замовник) укладено договір про надання послуг по перевезенню вантажів №АР-10 /а.с. 67-68/, відповідно до якого в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Перевізник зобов`язується доставляти (перевозити) автомобільним транспортом довірені йому Замовником нафтопродукти, нафтохімію, (в подальшому Вантаж), в пункти призначення. В свою чергу, Замовник зобов`язується в повному обсязі сплачувати за надані послуги на умовах та в терміни передбачені даним Договором (підпункт 1.1. пункту 1); конкретні умови перевезень вантажів, наданих Замовником зазначаються в транспортному замовленні на перевезення. Графік подач і транспорту, маршрути перевезення, кількість та різновид вантажу, вантажовідправники і вантажоодержувачі, строки виконання, вартість послуг Перевізника - зазначаються в транспортних замовленнях на перевезення, які є невід`ємною частиною даного Договору і надаються Замовником Перевізнику перед кожним перевезенням або групою перевезень. Транспортне замовлення має переважну силу над умовами договору (підпункт 1.2 пункту 1); транспортне замовлення на перевезення вантажу повинно бути складене в письмовій формі і скріплене печатками Перевізника і Замовника та є невід`ємною частиною даного договору. Сторони визнають юридичну силу транспортного замовлення на перевезення, переданого шляхом факсимільного зв`язку (підпункт 1.3 пункту 1); вартість послуг встановлюється Сторонами за попередньою домовленістю та вказується Перевізником у рахунку на оплату. Вартість послуг встановлюється у гривні (підпункт 3.1 пункту 3); замовник впродовж 3-х днів після отримання рахунку сплачує Перевізнику кошти згідно виставленого рахунку. Надання послуг підтверджується складанням акту виконаних робіт, що узгоджується Сторонами (підпункт 3.2 пункту 3); даний Договір вступає в силу з моменту його підписання обома сторонами та діє до 31 грудня 2022 року. Договір вважається пролонгованим на кожний наступний рік, якщо жодна зі сторін за місяць до закінчення терміну його дії не повідомить іншу сторону про розірвання договору чи перегляд його умов (підпункт 8.1 пункту 8).
Сторонами (відповідною стороною) договору про надання послуг по перевезенню вантажів №АР-10 від 13 вересня 2022 року оформлено:
- акт надання послуг №211/01 від 02 листопада 2022 року /а.с. 57, 168/ відповідно до якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані послуги): «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) м. Богодухів (Харківська обл.), авто ВІ 20-37 ВМ, причіп ВІ 01-02 ХТ, водій ОСОБА_1 , кількість - 130 км, ціна з ПДВ 45,00 грн, сума з ПДВ 5850,00 грн; всього: 5850,00 грн; в т.ч. ПДВ 975,00 грн;
- акт надання послуг №311/01 від 03 листопада 2022 року /а.с. 50, 168-зворот/ відповідно до якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані послуги): «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) м. Богодухів (Харківська обл.), авто ВІ 20-37 ВМ, причіп ВІ 01-02 ХТ, водій ОСОБА_1 , кількість - 130 км, ціна з ПДВ 45,00 грн, сума з ПДВ 5850,00 грн; «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) м. Богодухів (Харківська обл.), авто ВІ 30-37 ВМ, причіп ВІ 01-02 ХТ, водій ОСОБА_1 , кількість - 130 км, ціна з ПДВ 45,00 грн, сума з ПДВ 5850,00 грн; всього: 11700,00 грн; в т.ч. ПДВ 1950,00 грн;
- акт надання послуг №411/01 від 04 листопада 2022 року /а.с. 63, 169/ відповідно до якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані послуги): «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) м. Богодухів (Харківська обл.), авто ВІ 20-37 ВМ, причіп ВІ 01-02 ХТ, водій ОСОБА_1 , кількість - 130 км, ціна з ПДВ 45,00 грн, сума з ПДВ 5850,00 грн; всього: 5850,00 грн; в т.ч. ПДВ 975,00 грн;
- рахунок на оплату №411/01 від 04 листопада 2022 року /а.с. 138-зворот, 169-зворот/ щодо вартості послуг, що надаються: «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) м. Богодухів, кількість - 130 км, ціна з ПДВ 45,00 грн, сума з ПДВ 5850,00 грн; «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) м. Богодухів, кількість - 130 км, ціна з ПДВ 45,00 грн, сума з ПДВ 5850,00 грн; «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) м. Богодухів, кількість - 130 км, ціна з ПДВ 45,00 грн, сума з ПДВ 5850,00 грн; «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) м. Богодухів, кількість - 130 км, ціна з ПДВ 45,00 грн, сума з ПДВ 5850,00 грн; всього: 23400,00 грн; в т.ч. ПДВ 3900,00 грн;
- платіжну інструкцію №87 від 08 листопада 2022 року /а.с. 139/ щодо перерахування 23400,00 грн як оплати транспортних послуг згідно рах. №411/01 від 04 листопада 2022 року, договір №АР-10 від 13 вересня 2022 року, у т.ч. ПДВ 20,00% - 3900,00 грн.
Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /надалі - ПК України (у відповідних редакціях)/.
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) /пункт 201.7 статті 201 ПК України/.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та направити її контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаних норм Товариством з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" складено:
- податкову накладну №770 від 02 листопада 2022 року /а.с. 108/ на загальну суму з ПДВ: 5850,00 грн (сума ПДВ: 975,00 грн) за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №211/01 від 02 листопада 2022 року (на суму: 5850,00 грн; в т.ч. ПДВ 975,00 грн) /а.с. 57/;
- податкову накладну №774 від 03 листопада 2022 року /а.с. 109/ на загальну суму з ПДВ: 11700,00 грн (сума ПДВ: 1950,00 грн) за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №311/01 від 03 листопада 2022 року (на суму 11700,00 грн; в т.ч. ПДВ 1950,00 грн) /а.с. 50/;
- податкову накладну №777 від 04 листопада 2022 року /а.с. 110/ на загальну суму з ПДВ: 5850,00 грн (сума ПДВ: 975,00 грн) за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №411/01 від 04 листопада 2022 року ( на суму 5850,00 грн; в т.ч. ПДВ 975,00 грн) /а.с. 63/.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /надалі - Порядок №1165/.
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: 1) відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку; 2) відповідність податкової накладної/ розрахунку коригування Критеріям ризиковості здійснення операцій.
Додатком 3 до Порядку №1165 (у відповідній редакції) визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/ умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД / Державного класифікатора продукції та послуг / умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, контролюючий орган після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 (у відповідній редакції) передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Тож у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Судовим розглядом встановлено, що за результатами розгляду податкових накладних №770 від 02 листопада 2022 року, №774 від 03 листопада 2022 року, №777 від 04 листопада 2022 року контролюючий орган направив Товариству з обмеженою відповідальністю "АРЕВ":
- квитанцію від 30 листопада 2022 року /а.с. 105/, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 02.11.2022 №770 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.5344%, "P"=0;
- квитанцію від 30 листопада 2022 року /а.с. 106/, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 03.11.2022 №774 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.5344%, "P"=0;
- квитанцію від 30 листопада 2022 року /а.с. 107/, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 04.11.2022 №777 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.5344%, "P"=0.
Таким чином, у квитанціях від 30 листопада 2022 року зазначено конкретний критерій ризиковості здійснення операцій із розрахованим показником критерію, якому відповідає платник податку, а також міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну, зокрема первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, то в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної міститься лише загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику податків для підтвердження інформації, що зазначена у відповідній податковій накладній. Відповідно які саме документи надати до пояснень на цьому етапі вирішення питання про реєстрацію податкової накладної визначає не контролюючий орган, а платник податків, виходячи із вимог законодавства та умов укладених ним договорів та фактично складених на виконання таких договорів первинних та супровідних документів.
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 (у відповідній редакції) комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /надалі Порядок № 520/.
Пунктами 4 та 5 Порядку № 520 (у відповідній редакції) передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, визначений Порядком № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є чітко визначеним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений його сторонами, та вимог законодавства.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкових накладних №770 від 02 листопада 2022 року, №774 від 03 листопада 2022 року, №777 від 04 листопада 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" направило контролюючому органу Повідомлення №16 від 29 липня 2024 року із письмовими поясненнями та копіями документів щодо таких податкових накладних (кількість додатків: 21) /а.с. 117/.
Згідно з пунктом 9 Порядку № 520 (у відповідній редакції) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Таким чином, у разі надання платником податку копій документів, недостатніх для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, комісія регіонального рівня направляє платнику податку Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення) з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування. У разі ж надання платником податку необхідних для реєстрації копій документів, але складених/оформлених із порушенням законодавства, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно із наявним в матеріалах справи Витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31 липня 2024 року №151 /а.с.125/ за результатами опрацювання первинних документів, поданих ТОВ "АРЕВ" (39272453) до податкових накладних від 02 листопада 2022 року №770, від 03 листопада 2022 року №774, від 04 листопада 2022 року №777, складених з ТОВ "КОППРОМ" на надання транспортних послуг, встановлено, що необхідно надати документи, що підтверджують отримання оплати від замовника; товарно-транспортні накладні; документи, що підтверджують право власності/користування на транспортні засоби, якими здійснювалося перевезення; документи на придбання та списання паливо-мастильних матеріалів; ухвалено прийняти рішення (одноголосно) щодо направлення ТОВ "АРЕВ" до податкових накладних від 02 листопада 2022 року №770, від 03 листопада 2022 року №774, від 04 листопада 2022 року №777 Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією ГУ рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, у Комісії виникло зауваження до повноти наданих платником документів та платнику були надіслані Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, №11525562/39272453 від 31 липня 2024 року /а.с.111-112/, №11525566/39272453 від 31 липня 2024 року /а.с. 113-114/, №11525604/39272453 від 31 липня 2024 року /а.с. 115-116/, в яких зазначено які документи необхідно надати платнику податків для реєстрації податкових накладних №770 від 02 листопада 2022 року, №774 від 03 листопада 2022 року, №777 від 04 листопада 2022 року, а саме: документи, що підтверджують отримання оплати від замовника; товарно-транспортні накладні; документи, що підтверджують право власності/користування на транспортні засоби, якими здійснювалася перевезення; документи на придбання та списання паливо-мастильних матеріалів.
Пунктом 9 Порядку № 520 (у відповідній редакції) також встановлено, що платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 (у відповідній редакції) комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути повне або часткове ненадання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, вказаних в Повідомленні, або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
ТОВ «АРЕВ» направило контролюючому органу:
- Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №81 від 07 серпня 2024 року щодо податкової накладної №770 від 02 листопада 2022 року (кількість додатків 5) /а.с. 118/;
- Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №82 від 07 серпня 2024 року щодо податкової накладної №774 від 03 листопада 2022 року (кількість додатків 5) /а.с. 119/;
- Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №83 від 07 серпня 2024 року щодо податкової накладної №777 від 04 листопада 2022 року (кількість додатків 5) /а.с. 120/.
Згідно із наявним в матеріалах справи Витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09 серпня 2024 року №158 /а.с. 126/ за результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів встановлено, що до повідомлення платником не надано: документи, що підтверджують отримання оплати від замовника; товарно-транспортні накладні; документи, що підтверджують право власності/користування на транспортні засоби, якими здійснювалося перевезення; документи на придбання та списання паливо-мастильних матеріалів; ухвалено прийняти рішення (одноголосно) щодо відмови в реєстрації ТОВ "АРЕВ" (39272453) податкових накладних від 02 листопада 2022 року №770, від 03 листопада 2022 року №774, від 04 листопада 2022 року №777 в Єдиному реєстрі податкових накладних .
09 серпня 2024 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 11613599/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної № 770 від 02 листопада 2022 року /а.с.121/.
Вказане рішення обґрунтовано ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
09 серпня 2024 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 11613598/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної № 774 від 03 листопада 2022 року /а.с.122/.
Вказане рішення обґрунтовано ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
09 серпня 2024 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 11613600/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної № 777 від 04 листопада 2022 року /а.с.123/.
Вказане рішення обґрунтовано ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Відповідно до пунктів 11 та 12 Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Не погодившись з рішеннями Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11613599/39272453 від 09 серпня 2024 року, №11613598/39272453 від 09 серпня 2024 року, №11613600/39272453 від 09 серпня 2024 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням, суд виходить з наступного.
У постанові від 21 лютого 2023 року у справі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації, а у постанові від 29 червня 2023 року у справі № 500/2655/22 Верховним Судом звернуто увагу на те, що при розгляді спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкову накладну та її зареєструвати в ЄРПН.
Приписи пункту 187.1 статті 187 ПК України дату виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дату складання податкової накладної, ставлять у залежність від дати настання однієї із подій, що сталася раніше: або факту зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або факту відвантаження товару, а для послуг факту оформлення документа, що засвідчує постачання послуг платником податку.
Судовим розглядом встановлено, що:
-податкова накладна №770 від 02 листопада 2022 року на загальну суму з ПДВ: 5850,00 грн (сума ПДВ: 975,00 грн) складена ТОВ «АРЕВ» за першою із подій, що настала, а саме: за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №211/01 від 02 листопада 2022 року;
-податкова накладна №774 від 03 листопада 2022 року на загальну суму з ПДВ: 11700,00 грн (сума ПДВ: 1950,00 грн) складена ТОВ «АРЕВ» за першою із подій, що настала, а саме: за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №311/01 від 03 листопада 2022 року;
-податкова накладна №777 від 04 листопада 2022 року на загальну суму з ПДВ: 5850,00 грн (сума ПДВ: 975,00 грн) складена ТОВ «АРЕВ» за першою із подій, що настала, а саме: за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №411/01 від 04 листопада 2022 року.
Зауважень до змісту, форми та достовірності актів надання послуг №211/01 від 02 листопада 2022 року, №311/01 від 03 листопада 2022 року та №411/01 від 04 листопада 2022 року у Комісії ГУ ДПС у Полтавській з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не виникло, а відтак відповідач-1 на етапі розгляду питання щодо реєстрації в ЄРПН податкових накладних погодився з повнотою та достовірністю зазначених в них реквізитів і відомостей.
З огляду на те, що до податкового органу позивачем надано документи, які були підставою для складання податкових накладних №770 від 02 листопада 2022 року, №774 від 03 листопада 2022 року, №777 від 04 листопада 2022 року, посилання відповідача-1 у Витязі із протоколу засідання комісії від 09 серпня 2024 року №158 на факт необхідності надання документів, що підтверджують отримання оплати від замовника; товарно-транспортних накладних; документів, що підтверджують право власності/користування на транспортні засоби, якими здійснювалася перевезення; документів на придбання та списання паливо-мастильних матеріалів, не відповідає правильному застосуванню норми статті 201 ПК України в системному взаємозв`язку із нормами пунктів 5 та 11 Порядку № 520, проаналізувавши які Верховний Суд у постанові від 17 травня 2023 року у справі № 140/14282/20 дійшов висновків, що на етапі вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції платника податку на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Таким чином, оцінка реальності здійснення господарських операцій згідно податкових накладних №770 від 02 листопада 2022 року, №774 від 03 листопада 2022 року, №777 від 04 листопада 2022 року може бути здійснена контролюючим органом в межах проведення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Крім того, при вирішенні спору суд враховує і ту обставину, що оскаржувані рішення містять лише загальне твердження про ненадання / часткове надання документів без конкретизації переліку документів, які зазначалися Комісією у Витязі із протоколу засідання комісії від 09 серпня 2024 року №158, що свідчить про необґрунтованість прийнятих суб`єктом владних повноважень рішень.
Суд зазначає, що будь-яке рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими (вчиненими, допущеними) в межах наданих повноважень, ґрунтуватися на конкретних об`єктивних фактах, на підставі яких рішення ухвалено (дії вчинено, а бездіяльність допущено), та правових нормах, якими керувався суб`єкт владних повноважень при прийнятті рішення (вчиненні дій чи допущенні бездіяльності).
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання суб`єктом владних повноважень законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Суд наголошує, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає особі можливість апелювати. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання суб`єктом владних повноважень вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для прийняття рішення, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини можуть бути підтверджені, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення. Принцип обґрунтованості рішення або дії вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами.
І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень "суб`єктивізує" акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Такі висновки суду узгоджуються з висновками Верховного Суду, викладеними, зокрема, у постановах від 23 жовтня 2019 року у справі №822/190/18, від 17 жовтня 2019 року у справі №826/13854/17 та від 11 вересня 2023 року у справі № 460/7260/20.
Оскільки позивачем був поданий пакет документів, достатній для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №770 від 02 листопада 2022 року, №774 від 03 листопада 2022 року, №777 від 04 листопада 2022 року та оскаржувані рішення є необґрунтованими, суд доходить висновку про те, що рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11613599/39272453 від 09 серпня 2024 року, №11613598/39272453 від 09 серпня 2024 року, №11613600/39272453 від 09 серпня 2024 року є протиправними, у зв`язку із чим підлягають скасуванню, а відповідні позовні вимоги - задоволенню.
Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, податкові накладні, реєстрацію яких зупинено, може бути зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі судового рішення.
Обираючи спосіб захисту порушеного права позивача відповідно до встановлених у справі обставин та висновків суду, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №770 від 02 листопада 2022 року, №774 від 03 листопада 2022 року, №777 від 04 листопада 2022 року, які складені ТОВ "АРЕВ" датами їх подання на реєстрацію, а тому відповідні позовні вимоги також належить задовольнити.
Таким чином, адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання цього позову позивачем сплачено судовий збір в сумі 7267,20 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №6273 від 25 грудня 2024 року /а.с. 69/.
Таким чином, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1 підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 7267,20 грн.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" (вул. Богаєвського Лікаря, буд. 31, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 39272453) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192) та Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "КОППРОМ" (вул. Приколійна, буд. 21, м. Київ, 02099, ідентифікаційний код 44784669) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11613599/39272453 від 09 серпня 2024 року, №11613598/39272453 від 09 серпня 2024 року, №11613600/39272453 від 09 серпня 2024 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №770 від 02 листопада 2022 року, №774 від 03 листопада 2022 року, №777 від 04 листопада 2022 року, які складені ТОВ "АРЕВ" датами їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" витрати зі сплати судового збору в сумі 7267,20 грн (сім тисяч двісті шістдесят сім гривень двадцять копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2025 |
Оприлюднено | 10.03.2025 |
Номер документу | 125650934 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні