Рішення
від 05.03.2025 по справі 500/7620/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/7620/24

05 березня 2025 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Грицюка Р.П., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Скіфія" до Головного управління ДПС у Тернопільській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Скіфія» (далі - позивач) звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Тернопільській області №00172650901 від 10.12.2024 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 1 000 000 грн.

В обґрунтування позовної заяви зазначено, що позивач не погоджується з оскаржуваними податковими повідомленнями-рішенням, зазначаючи, що відповідачем в акті перевірки від 21.11.2024 №15564/19-00-09-01/24624287 зроблені помилкові висновки про порушення позивачем законодавства України по операціям з придбання і реалізації дизельного палива упродовж 2020-2024 років.

Позивач зазначає, що хоча кількість отриманого палива щороку перевищувала 1000 кубічних метрів, проте реалізовувалося в обсягах, що не перевищує 1000 кубічних метрів відповідно до ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі безпосередньо контрагентам без розміщення на території товариства.

Наявний резервуар позивача використовувався виключно для зберігання пального для потреб товариства відповідно до ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки), що не є діяльністю зі зберігання пального у розумінні ст. 14 Податкового кодексу України для реєстрації акцизного складу.

Враховуючи той факт, що пальне реалізовувалося безпосередньо контрагентам у загальній кількості, що не перевищувало 1000 кубічних метрів щороку і обсяг пального, який зберігався на території товариства виключно для власного споживання у резервуарі місткістю 25 кубічних метрів, також не перевищував щороку 1000 кубічних метрів, позивач вважає, що не є розпорядником акцизного складу і у нього відсутній обов`язок його реєструвати.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду 06.01.2025 відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання (у письмовому провадженні).

До суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначено, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення, прийняте на підставі, у межах повноважень контролюючого органу та у спосіб, що передбачений чинним податковим законодавством України, із врахуванням всіх обставин, що мали значення для їх прийняття, а тому підстави для їх скасування - відсутні. Відповідач наполягає, що діяв в межах повноважень та з дотриманням вимог чинного законодавства, а тому відсутні підстави для скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Скіфія» (код ЄДРПОУ 26627287) зареєстровано 27.03.1997, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області. З 13.06.2019 позивач зареєстрований платником акцизного податку.

Видами діяльності за КВЕД серед іншого є: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

Головним управлінням ДПС в Тернопільській області відповідно до листа ДПС України від 07.11.2024 №30922/7/99-00-09-030-01-07 від 11.11.2024 на підставі наказу №2450-п і направлення № 4258/09-01, № 4264/09-01 від 11.11.2024 проведено фактичну перевірку ТОВ «СКІФІЯ» за адресою: Тернопільська обл., м. Тернопільський р-н., м. Збараж, вул. Грушевського, буд. 90, тривалістю 10 діб з 12.11.2024 за період з 01.07.2019 - по дату закінчення фактичної перевірки.

За результатами перевірки ТОВ «Скіфія» ГУ ДПС в Тернопільській області складено акт про результати фактичної перевірки з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу пального, контроль за виконанням якого покладений на органи ДПС від 21.11.2024 № 15564/19-00-09-01/24627287, згідно з яким встановлено порушення п.п.230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України.

Зокрема, ГУ ДПС України у Тернопільській області встановлено, що реєстрації в якості акцизного складу підлягають ті об`єкти (приміщення, території) на яких здійснюється вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, тобто його фізичний обіг, і проводиться реєстрація акцизного складу виключно особою, що зареєстрована платником акцизного податку, безпосередньо виконує вказані види діяльності на зазначених об`єктах та має право власності або користування ними.

За результатами перевірки встановлено відсутність з вини платника податку реєстрації акцизного складу у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку розпорядником акцизного складу, за адресою: Тернопільська область, Тернопільський район, (Збаразький район) м. Збараж, вул. Грушевського, будинок 90, де здійснює діяльність ТОВ «СКІФІЯ» (код ЄДРПОУ 24627287).

На підставі акта перевірки №15564/19-00-09-01/24624287 від 21.11.2024 ГУ ДПС в Тернопільській області прийняло податкове повідомлення-рішення №00172650901 від 10.12.2024 про порушення п.п 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України та на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54. п. 128-1.2 ст.128-1 ПК України застосовано до ТОВ «Скіфія» штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 1000000,00 грн.

Правомірність прийняття зазначеного податкового повідомлення-рішення є предметом розгляду цієї адміністративної справи.

За приписами пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом (пункт 61.2 статті 61 ПК України).

Згідно з підпунктом 62.1.3 пункту 62.1 статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Відповідні функції контролю передбачені пунктом 19-1.1 статті 19-1 ПК України. Зокрема, контролюючі органи виконують такі функції: здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері (підпункт 19-1.14).

Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 2102-IX встановлено, що на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених пунктом 69 підрозділу 10 Податкового кодексу України. Відповідно до пункту 69.2. підрозділу 10 Податкового кодексу України - податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються; крім: 80.2.5. у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального

Отже, контролюючий орган має право на проведення перевірки господарюючого суб`єкта у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

За змістом пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України); запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов`язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи (підпункти 20.1.4, 20.1.6).

Згідно з пунктом 75.1 статті 75 ПК контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

На підставі листа ДПС України від 07.11.2024 №30922/7/99-00-09-03-01-07 Головним управлінням ДПС у Тернопільській області видано наказ від 11.11.2024 №2450-п «Про проведення фактичної перевірки ТОВ «СКІФІЯ» на предмет дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань наявності ліцензій на право здійснення роздрібної торгівлі підакцизними товарами, зберігання, здійснення оптової та роздрібної торгівлі пальним, реєстрації акцизних складів, обладнання та реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, а також інших питань що регулюють обіг підакцизних товарів. Результати перевірки відображені в акті від 21.11.2024 №15564/19-00-09-01/24624287.

Судом не встановлено порушень вимог закону відповідачем в частині наявності підстав для проведення перевірки, під час її фактичного проведення, а також оформлення матеріалів за результатами її проведення, не йдеться про такі й у позовній заяві.

Судом установлено, що ТОВ «СКІФІЯ» здійснює господарську діяльність з оптової торгівлі пальним на підставі ліцензії на право оптово торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі реєстраційний номер 990614202400797 від 25.07.2024 з терміном дії з 25.07.2024 до 25.07.2029 за адресою місцезнаходження: Тернопільська область, Тернопільський район, м. Збараж, вул. Грушевського, будинок 90.

Крім того, позивач за вказаною адресою зберігає пальне на підставі ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) реєстраційний номер 19060414202000157 від 14.02.2020 з терміном дії з 14.02.2020 до 14.02.2025 із зазначеною загальною місткістю резервуарів, що використовуються для зберігання пального 25000 літрів.

Земельна ділянка, на якій розташований паливний склад перебуває у користуванні позивача згідно договору оренди від 31.12.2022 №1 з ТОВ «Збаразький комбінат хлібопродуктів» (код ЄДРПОУ 31273402).

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України врегульовані Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР.

Поняття акцизного складу закріплено у пп. 14.1.6. п. 14.1 ст. 14 ПК України, зокрема це:

а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;

б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Не є акцизним складом:

а) приміщення відокремлених підрозділів розпорядника акцизного складу, які використовуються ним виключно для пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі маркованих марками акцизного податку горілки та лікеро-горілчаних виробів, відвантажених з акцизного складу, а також для здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі відповідно до отриманої розпорядником акцизного складу ліцензії;

б) приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб`єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу:

в) приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб`єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам;

г) паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої;

ґ) приміщення або територія, у тому числі платника податку, де зберігається або реалізується виключно пальне у споживчій тарі ємністю до 5 літрів включно, отримане від виробника або особи, яка здійснила його розлив у таку тару.

Акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.

Відповідно до пп. 230.1.2.(б) п. 230.1 ст. 230 ПК України платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:

а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;

б) усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.

Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.

Таким чином, для віднесення приміщення або території до акцизного складу необхідно враховувати загальну місткість розташованих ємностей для навантаження розвантаження та зберігання пального, загальний обсяг пального, який отримує власник або користувач такого приміщення або території протягом календарного року, а також здійснення операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Розпорядник акцизного складу, у відповідності до пп. 14.1.224. п. 14.1 ст. 14 ПК України, - це суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.

Відповідно до п. 22 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України платники податку зобов`язані з 1 травня 2019 року до 1 червня 2019 року зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року. Суб`єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників податку з 1 липня 2019 року, зобов`язані до 1 липня 2019 року зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.

Позивач, оскаржуючи податкове повідомлення-рішення про застосування до нього штрафу у розмірі 1000000,00 грн., обґрунтовує свої вимоги тим, що придбавав паливо для власних потреб, яке зберігав у резервуарі місткістю 25 кубічних метрів для забезпечення діяльності товариства відповідно до ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) реєстраційний номер 19060414202000157 від 14.02.2020 терміном дії з 14.02.2020 до 14.02.2025. Резервуар місткістю 25 м3 (25 000 літрів) ТОВ «Скіфія» використовує для зберігання пального виключно для власних потреб, а саме для заправки вантажних автомобілів, які перебувають у власності товариства та здійснюють перевезення по території України.

Судом встановлено, що згідно із обігово-сальдової відомості ТОВ «Скіфія» придбало для власних потреб дизельне паливо, зокрема, за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 - 336 834,00 літрів (336,834 м3); з 01.01.2021 по 31.12.2021 - 369 426,00 літрів (369,426 м3); з 01.01.2022 по 31.12.2022 - 271 670,00 літрів (271,670 м3); з 01.01.2023 по 31.12.2023 - 317 960,00 літрів (317,960 м3); з 01.01.2024 по 30.09.2024 - 276 500,00 літрів (276,500 м3), що не оспорюється сторонами.

На підтвердження наявності у власності товариства «Скіфія» транспортних засобів позивачем надані належним чином завірені копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів САК 398707, СХК 452557, СХТ 310978, СХТ 310976, САО 158760, СХТ 310980, САЕ 766647, САЕ 766760, СХТ 458700, СХТ 458702, САЕ 618634, САЕ 618631, САО 262699, САО 158761, СХН 253575, СХК 517054, СХК 960158, СХК 756676, САЕ 446127, САЕ 446125, СХТ 270375, НОМЕР_1 , САК 184235, СХН 427668, САЕ 446126, САЕ 446124, НОМЕР_2 , САК НОМЕР_3 , НОМЕР_4 .

Позивач стверджує, що з 12 липня 2019 року ТОВ «Скіфія» здійснювало оптову торгівлю пальним сільгоспвиробникам згідно ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі реєстраційний номер 990614201901350 від 12.07.2019 без фактичного зберігання пального на території товариства, безпосередньо реалізовуючи пальне контрагентам через паливні баки належних позивачу транспортних засобів.

Товариство зареєстровано платником акцизного податку з реалізації пального в реєстрі платників акцизного податку №3324 від 13.06.2019. У зв`язку із закінченням попередньої ліцензії 25.07.2024 ТОВ «Скіфія» одержано в ГУ ДПС у Тернопільській області ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі (реєстраційний номер 990614202400797) з терміном дії з 25.07.2024 до 25.07.2029.

Згідно обігово-сальдової відомості ТОВ «Скіфія» реалізувало пальне безпосередньо сільгоспвиробникам без потрапляння його на територію ТОВ «Скіфія» (Тернопільська обл., м. Збараж, вул. Грушевського, 90) з 01.01.2020 по 31.12.2020 в загальній кількості 878 624,00 літрів (878,624 м3), з 01.01.2021 по 31.12.2021 в загальній кількості 774 888,00 літрів (774,888 м3), з 01.01.2022 по 31.12.2022 в загальній кількості 641 540,00 літрів (641,540 м3), з 01.01.2023 по 31.12.2023 в загальній кількості 442 155,00 літрів (442,155 м3), з 01.01.2024 по 30.09.2024 в загальній кількості 382 615,00 літрів (382,615 м3), що також не оспорюється сторонами і стверджується позивачем у позовній заяві.

На підтвердження зазначених обставин позивачем надані належним чином завірені докази, яким суд, надаючи оцінку у розумінні статей 73, 74, 75, 76 КАС України, вважає їх належними, допустимими і достатніми, оскільки в цілому вони дають змогу дійти висновку про обставини справи, які входять до предмета доказування, одержані у процесуальний спосіб і містять інформацію щодо предмета доказування. За відсутності їх спростування відповідачем суд вважає їх достовірними, оскільки з них можна встановити дійсні обставини справи.

Таким чином, з наданих позивачем доказів установлено, що ТОВ «Скіфія» сукупно щороку упродовж 2020-2024 років отримувало пальне об`ємом понад 1000 кубічних метрів, що не заперечується ні позивачем, ні відповідачем, зважаючи на доводи позову і долучені обігово-сальдові відомості (а.с. 20-38). Аналогічні обставини установлені під час перевірки ГУ ДПС у Тернопільській області і суб`єкт господарювання не надав жодних доказів на спростування висновків контролюючого органу.

Верховним Судом у постановах від 17.08.2023 у справі №160/15431/21, від 11.10.2023 у справі №420/4383/23, від 15.01.2024 у справі №260/4885/22, від 12.03.2024 у справі №160/8390/22, від 27.03.2024 у справі №280/441/23 сформульовано правовий висновок, що не є акцизним складом, зокрема, приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Отже, передбачений цією нормою виняток застосовується при сукупності умов, а саме:

1. загальна місткість розташованих на території (в приміщенні) ємностей не перевищує 200 кубічних метрів;

2. суб`єкт господарювання (власник або користувач такого приміщення або території) отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів;

3. пальне використовується виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і суб`єкт господарювання не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Відсутність однієї з наведених умов виключає можливість невизнання відповідної території/приміщення акцизним складом.

Відповідно, у випадку, якщо протягом календарного року суб`єкт господарювання отримує пальне в обсягах, що перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), він зобов`язаний до часу, коли буде здійснена господарська операція, в результаті якої виникнуть обставини, які зумовлять обов`язок реєстрації акцизного складу, зареєструвати останній. Тобто, саме з моменту, коли платник податків вже достеменно знає, що відпадає хоча б одна з обов`язкових умов, передбачена абзацом шостим підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПК України, він зобов`язаний здійснити реєстрацію акцизного складу.

Відповідний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 29.05.2024 у справі №480/13995/21.

З огляду на наведене, суд відхиляє доводи позивача про те, що у нього був відсутній обов`язок зареєструвати акцизний склад, оскільки упродовж 2020-2024 щороку товариством реалізовувалося пальне обсягом, що не перевищує 1000 кубічних метрів, а інша частина отриманого палива, що становила понад 1000 кубічних метрів, використовувалася виключно для власного споживання.

Суд зазначає, що положення закону, які регулюють спірні правовідносини, не містять таких застережень, натомість вимоги пп. 14.1.6. п. 14.1 ст. 14 ПК України передбачають умову саме отримання упродовж року розпорядником акцизного складу пального в загальному обсязі понад 1000 кубічних метрів, незалежного від мети і напрямів його господарського використання реалізації чи власного споживання.

Враховуючи, що загальний обсяг отриманого упродовж 2020-2024 років позивачем палива перевищує обсяг 1000 куб.м., що не заперечується позивачем, та обставина, що паливо використовувалося частково для власних потреб і для реалізації в обсягах, що не перевищує 1000 куб.м., не звільняє його від обов`язку реєстрації акцизного складу.

Окрім того, із системного аналізу пп. 14.1.6. п. 14.1 ст. 14 ПК України вбачається, що суб`єкт господарювання не відповідає вимогам акцизного склад у випадку саме сукупності трьох умов, безумовною однією з яких є використання пального виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і суб`єкт господарювання не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

У той же час, за результатами перевірки ГУ ДПС у Тернопільській області встановлені обсяги реалізації пального ТОВ «Скіфія» упродвож 2020-2024 років, для чого позивачем отримано ліцензію про право оптової торгівлі пальним, що не заперечується позивачем та слідує із позовної заяви і долучених позивачем письмових доказів

Таким чином, враховуючи, що загальний обсяг отриманого позивачем палива щороку упродовж 2020-2024 років перевищував обсяг 1000 кубічних метрів і позивач використовував пальне не виключно для потреб власного споживання, а здійснював у тому числі операції з його реалізації іншим особам, він набув статусу розпорядника акцизного складу. Відтак, у нього виник обов`язок його реєстрації у визначеному законом порядку.

З огляду на вищенаведене, податкове повідомлення рішення від 10.12.2024 №00172 прийнято обґрунтовано з дотриманням вимог закону, підстави для його скасування відсутні.

Підсумовуючи викладене та зважаючи на правове регулювання спірних правовідносин, судом не встановлено жодних правових підстав, спираючись на які суд мав би змогу дійти висновку про протиправність податкового повідомлення-рішення від 10.12.2024 №00172650901 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 1 000 000 грн, а тому позовні вимоги підлягають відхиленню.

Оскільки суд відмовляє у задоволенні позову, то судові витрати не підлягають відшкодуванню позивачу.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 78, 90, 139, 241-246, 262 КАС України,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Скіфія» до Головного управління ДПС у Тернопільській області відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 05 березня 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Товариство з обмеженою відповідальністю "Скіфія" (місцезнаходження: вул. Грушевського, 90, м. Збараж, Збаразький район, Тернопільська область, 47302, код ЄДРПОУ 24627287);

відповідач:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 46003, код ЄДРПОУ 44143637).

Головуючий суддя Грицюк Р.П.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.03.2025
Оприлюднено10.03.2025
Номер документу125651538
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —500/7620/24

Рішення від 05.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Грицюк Роман Петрович

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Грицюк Роман Петрович

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Грицюк Роман Петрович

Ухвала від 20.01.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Грицюк Роман Петрович

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Грицюк Роман Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні