Герб України

Постанова від 06.03.2025 по справі 560/11543/24

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/11543/24

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Козачок І.С.

Суддя-доповідач - Кузьмишин В.М.

06 березня 2025 року м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Кузьмишина В.М.

суддів: Сапальової Т.В. Сушка О.О. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

І. Описова частина.

1.Короткий зміст позовних вимог.

1.1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправними дії та зобов`язати провести перерахунок пенсії:

- з 20.09.2021 по 30.06.2022 без обмеження сумою 19650,69 грн. та без обмеження максимального розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами, встановленими для осіб, які втратили працездатність, в тому числі в разі проведення перерахунків пенсії;

- з 20.09.2021 по 30.06.2022 без обмеження сумою 22688,60 грн. та без обмеження максимального розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами, встановленими для осіб, які втратили працездатність, в тому числі в разі проведення перерахунків пенсії;

- з 01.03.2024 зобов`язати провести виплату пенсії без обмеження її максимального розміру десятьма прожитковими мінімумами, встановленими для осіб, які втратили працездатність, в тому числі в разі проведення перерахунків пенсії, виплатити різницю розміру пенсії, яка утворилась з 01.03.2024 внаслідок застосування обмеження максимального розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами.

1.2. В обґрунтування позову зазначає, що на виконання рішення суду відповідачем проведені перерахунки його пенсії з 20.09.2021, 01.07.2022, під час яких відповідач знову протиправно обмежив пенсію максимальним розміром (10 прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність). Також зазначає, що відповідачем з 01.03.2024 проведено індексацію його пенсії, однак виплата здійснювалась також із обмеженням максимального розміру пенсії.

2. Фактичні обставини справи, встановлені судом першої інстанції.

2.1. ОСОБА_1 здійснено перерахунки пенсії з 20.09.2021, 01.07.2022, під час яких відповідач застосував обмеження пенсії максимальним розміром.

2.2. Вказані обставини слугували підставою для звернення позивача з позовом до суду.

3.Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції.

3.1. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2024 року позов задоволено частково.

3.2. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо обмеження пенсії ОСОБА_1 максимальним розміром.

3.3. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії та її виплату:

з 20.09.2021 без обмеження максимальним розміром, з урахуванням правових висновків, зазначених у рішенні Хмельницького окружного адміністративного суду від 08.07.2022 у справі №560/5654/24;

з 01.07.2022 без обмеження максимальним розміром, з урахуванням правових висновків, зазначених у рішенні Хмельницького окружного адміністративного суду від 15.01.2024 у справі №560/13050/23;

з 01.03.2024 із урахуванням індексації, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2024 №185 без обмеження пенсії максимальним розміром ( з урахуванням раніше виплачених коштів), а також із урахуванням усіх встановлених для нього розмірів складових пенсійної виплати, на які він раніше набув право відповідно до закону або рішення суду.

3.4. У задоволенні решти вимог позову - відмовлено.

4.Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу.

4.1. Відповідач просить скасувати рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2024 року та ухвалити постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на недотримання судом першої інстанції норм матеріального права, що на думку останнього призвело до неправильного вирішення питання.

4.2. Відзив позивача на апеляційну скаргу на адресу Сьомого апеляційного адміністративного суду не надходив, що відповідно до ч.4 ст. 304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

ІІ. Мотивувальна частина.

1. Позиція апеляційного суду

Апеляційний суд перевірив правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права у межах доводів апеляційної скарги та дійшов таких висновків.

1.1. Відповідно до частини сьомої статті 43 Закону № 2262-XII в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24.12.2015 №911-VIII, чинній з 01.01.2016 по 20.12.2016, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Тимчасово, у період з 01.01.2016 по 31.12.2016, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 грн.

1.2. Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону №3668-VI, обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом. Згідно з п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24.12.2015 №911-VIII, дія положень цього Закону щодо визначення максимального розміру пенсії застосовується до пенсій, які призначаються починаючи з 01.01.2016.

1.3. Рішенням Конституційного Суду України від 20.12.2016 №7-рп/2016 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення частини сьомої статті 43 Закону №2262-XII, згідно з якими максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність; тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 грн.

1.4. Згідно з пунктом 2 резолютивної частини цього рішення №7-рп/2016, положення частини сьомої статті 43 Закону №2262-XII, які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

1.5. Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VIII, який відповідно до Прикінцевих положень цього Закону, набрав чинності з 01.01.2017, у частині сьомій статті 43 Закону №2262-XII слова і цифри "у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року" замінено словами і цифрами "по 31 грудня 2017 року".

1.6. Отже, відповідно до частини сьомої статті 43 Закону №2262-XII, в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774, який набрав чинності з 01.01.2017, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не міг перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Тимчасово, по 31 грудня 2017 року максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень.

1.7. Відтак, протягом 2017-2024 років стаття 43 Закону №2262-XII не передбачала і не передбачає положення про те, що максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, а отже, внесені Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774 до частини сьомої зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.

1.8. Судом встановлено, що позивач отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

1.9. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 липня 2022 у справі №560/5654/22, яке набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити з 20.09.2021 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 без обмеження пенсії максимальним розміром десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, з урахуванням раніше проведених виплат.

1.10. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 15 січня 2024 у справі №560/13050/23, яке набрало законної сили, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області виплатити пенсію ОСОБА_1 з 01.07.2022 без обмеження її максимальним розміром, з урахуванням проведених виплат.

1.11. При цьому, після перерахунків пенсія позивача продовжує виплачуватись з обмеженням її максимальним розміром всупереч раніше прийнятим рішенням.

1.12. Згідно матеріалів пенсійної справи позивача встановлено, що з 20.09.2021 позивачу проведений перерахунок пенсії у розмірі 19650,69 грн. з урахуванням максимального розміру пенсії.

1.13. У листі-відповіді від 18.07.2024 відповідач вказав, що оскільки рішенням суду від 08.07.2022 у справі №560/5654/22 не покладено жодних зобов`язань щодо проведення перерахунку пенсії та її виплати в подальшому без обмеження максимальним розміром, сума до виплати з 01.07.2022 з урахуванням максимального розміру пенсії становить 20270 грн.

1.14. Також у листі відповідач посилається на те, що в подальшому на виконання рішення суду від 15.01.2024 у справі №560/13050/23 Головне управління провело перерахунок пенсії з 01.07.2022 без обмеження максимальним розміром, в результаті чого розмір пенсії склав 22688,60 грн.

1.15. Разом з тим, з наявного у справі протоколу перерахунку вбачається, що таке обмеження було застосоване (а. с. 30).

1.16. З 01.03.2024 пенсійним органом проведено індексації пенсії позивача згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2024 №185 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році". За перерахунком з 01.03.2024 було застосоване обмеження пенсії максимальним розміром, що підтверджується протоколом перерахунку з 01.03.2024, у якому розмір до виплати становить 23610 грн. (а.с. 33).

1.17. Водночас, такий підхід пенсійного органу до виконання рішень судів зводить нанівець їх суть та призначення як актів, якими поновлюється порушене право особи. Позиція пенсійного органу фактично зводиться до того, що для здійснення кожного наступного перерахунку пенсії фізична особа змушена буде щоразу звертатись до суду, оскаржуючи протиправні дії пенсійного органу, який відмовляється проводити виплату пенсії у передбаченому законом та рішенням суду розмірі.

1.18. Відтак те, що у рішенні суду окремо не зазначалось, що кожен наступний перерахунок пенсії позивача повинен здійснюватись також без обмеження її максимальним розміром, не призводить до висновку, що пенсійний орган може самовільно знову обмежувати розмір пенсії. У цьому випадку суд виходить з того, що обмеження пенсії максимальним розміром було визнано протиправним відповідно до усталеної судової практики та рішення Конституційного Суду, про що пенсійному органу відомо.

1.19. Зважаючи на це, відповідач повинен провести перерахунок пенсії позивача з 20.09.2021, з 01.07.2022 без застосування вказаного обмеження її максимальним розміром.

1.20. Що стосується перерахунку пенсії з 01.03.2024 з урахуванням розміру індексації, суд виходить з такого.

1.21. 23.02.2024 Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 185 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році (далі Постанова №185), пунктом 1 якої установлено, що з 1 березня 2024 перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 Питання проведення індексації пенсій у 2019 році (Офіційний вісник України, 2019 р., № 19, ст. 663), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,0796.

1.22. Відповідно до пункту 2 Постанови №185 з 1 березня 2024 р. розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118 Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році (Офіційний вісник України, 2022 р., № 18, ст. 968) та пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 168 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році (Офіційний вісник України, 2023 р., № 26, ст. 1475) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2023 р. включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови, з урахуванням положень, передбачених пунктом 3 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Підвищення пенсії, передбачене абзацом першим цього підпункту, встановлюється додатково до щомісячної доплати до пенсії, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 713 Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб.

1.23. У той же час, як вже зазначалось, з 20.12.2016 частина 7 статті 43 Закону №2262-ХІІ, яка визначала максимальний розмір пенсії військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за вказаним законом, втратила чинність на підставі рішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 №7-рп/2016.

1.24. З огляду на це, дії відповідача щодо врахування вказаного обмеження при обчисленні розміру пенсійної виплати з 01.03.2024 є неправомірними, як і відмова у вчиненні коректних перерахунків пенсії позивача. Оскільки відповідач не довів правомірність дій та підстав відмови, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

2. Висновок суду за результатами розгляду апеляційної скарги

2.1. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

2.2. Відповідно до п.1 ч.1 ст.315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

2.3. Відповідно до ч. 6 ст. 139 КАС України понесені сторонами судові витрати новому розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2024 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Кузьмишин В.М. Судді Сапальова Т.В. Сушко О.О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.03.2025
Оприлюднено10.03.2025
Номер документу125655107
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —560/11543/24

Ухвала від 24.04.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 06.03.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 19.10.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Рішення від 19.10.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні