Рішення
від 07.03.2025 по справі 440/13227/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/13227/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/13227/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК Полтава Центр" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

05.11.2024 директор Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК Полтава Центр" (надалі ТОВ "ТК Полтава Центр", Товариство) Ковріжкін Володимир Сергійович, діючи від імені та в інтересах зазначеного Товариства, звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУДПС), Державної податкової служби України (надалі - ДПС), в якому просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС №47981 від 26.07.2024, №51256 від 09.08.2024 та №59114 від 26.09.2024 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати ГУДПС виключити ТОВ "ТК Полтава Центр" з переліку ризикових платників податків;

- зобов`язати ДПС зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (надалі - ЄРПН) складені Товариством податкові накладні, реєстрація яких була зупинена на підставі рішень №47981 від 26.07.2024 та № 44952 від 12.08.2024, згідно з реєстром датою їх фактичного подання як такі, що підлягають автоматичній реєстрації за умови виконання вимог пункту 61 "Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.

Наявність обставин, які свідчать про порушення прав добросовісного платника податків, заявник пов`язує з фактом протиправного, як на його думку, віднесення позивача - платника податків на додану вартість до переліку ризикових за відсутності достатніх на те передумов, що потягло за собою негативні для підприємства наслідки у вигляді зупинення реєстрації податкових накладних, які підлягали автоматичній реєстрації.

Мотивуючи свої вимоги, представник позивача вказує, що підставою прийняття спірного рішення є пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому серед кодів податкової інформації, яка була підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, зазначено: 03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній / розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 07 недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній / розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); 11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 13 придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

В усіх трьох оскаржених позивачем рішеннях визначено податкові номери платників податку, задіяних у ризиковій операції "45249076", який належить ТОВ "ТК Полтава Центр" та "43752395", який належить ПП "Харт-Трейд". При цьому ПП "Харт-Трейд" було визнано ризиковим лише 25.07.2024 за відповідним рішенням про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №31484, тобто вже після здійснення операцій позивача з цим підприємством. Іншої інформації, яка давала б можливість ідентифікувати підставу для віднесення позивача до ризикових та в чому вона полягає у рішеннях відповідача не зазначено.

У зв`язку з цим представник зазначає, що Товариство є підприємством реального сектору економіки та здійснює виключно правомірну підприємницьку діяльність і сплачує всі необхідні податки та збори. Для ведення господарської діяльності Товариство має необхідний штат працівників. В ході здійснення господарської діяльності у період 01.05.2024 10.06.2024 позивач мав взаємовідносини з контрагентом ТОВ "Харт-Трейд", яке лише 25.07.2024 було віднесено до ризикових платників податків. Господарські взаємовідносини оформлені належним чином складеними первинними документами.

Твердження відповідача в оскаржуваних рішеннях про відповідність Товариства критеріям ризиковості через те, що платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги жодним чином не аргументовано, тим паче, що така підстава стосується контрагента постачання, а не позивача.

Посилання відповідача на обставини того, що платник податку накопичив залишки нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності були спростовані поясненнями з наданням відповідного переліку документів. Однак відповідач такі аргументи проігнорував і повторно вніс зазначену підставу до тексту 3 рішення. При цьому відповідач не зазначив які саме копії документів, що могли б свідчити про невідповідність критеріям ризиковості не надані платником податку, що створює умови невизначеності. Відповідачем жодним чином не аргументовано на підставі чого податковий орган дійшов до висновку накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання.

Поширення на позивача "ризиковості" через стосунки з іншими "ризиковими" платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства. Зокрема, настання визначеної законом відповідальності має відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.

Крім цього, на підставі аналізу положень Порядку №1165 позивач стверджує ще й про те, що у разі скасування рішення про ризиковість платника податку податкові накладні підлягають автоматичній реєстрації за умови виконання вимог п. 61 Порядку №1165, у зв`язку з чим належним і ефективним способом захисту порушеного права вважає покладення на відповідачів зобов`язання зареєструвати в ЄРПН складених Товариством податкових накладних датою їх фактичного подання.

03.12.2024 засобами системи "Електронний суд" від ГУДПС надійшов відзив на позовну заяву (т. 7 а.с. 91-101), в якому представник Шимка М.І. висловив свої заперечення проти задоволення позову. Зазначив, що TOB "ТК Полтава Центр" було включено до переліку ризикових платників податків на підставі інформації, виявленої в ході моніторингу поданих на реєстрацію платниками податків податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, а саме: сформовано податковий кредит (майже 40%) за рахунок придбання товарів від ПП "Харт-Трейд"» (43752395, 1603, який перебуває у журналі ризикових з 26.07.2024) у травні - липні 2024: бренді виноградний (2208206900), бренді Наполеон 0.5л 40 (2208202900), вина червоні сухі 0.75л (2204219800), горілка "Respect", TM "ZUBROFF", 0,25 дмЗ (2208601100), коньяк (2208201900), напої безалкогольні (2201900000), енергетик Пауер банк 0.5л (2202100000) на суму ПДВ 6847,0 тис. грн; згідно з повідомленням за формою № 20-ОПП TOB "ТК Полтава Центр" має у використанні орендований офіс за адресою: м. Полтава, вул. Чумацький Шлях, 66-Б, офіс 206 та склад за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, село Піщане, вулиця Київська, 145-Б (літера "А-п" "А-1"). Проте, за даними ЄРПН не придбає послуги оренди, а згідно з поданими податковими деклараціями з ПДВ придбання від неплатників ПДВ за 2024 рік (рядок 10.4) відсутнє; відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору у 2024 році не подавались. Згідно з поданим повідомленням прийнято на роботу за травень - липень 2024 року 7 осіб.

Платником були подані Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія ГУДПС, розглянувши подані документи та інформацію стосовно платника податків, прийняла рішення про відповідність TOB "ТК Полтава Центр" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами податкової інформації відповідно до наказу ДПС від 11.01.2023 №17 "Про затвердження довідника кодів податкової інформації": 03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 13 придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У зв`язку з цим представник ГУДПС стверджує, що внесення контролюючим органом платника податку до переліку ризикових платників податків є лише діяльністю контролюючого органу з виконання своїх повноважень по збиранню та формуванню податкової інформації, яка сама по собі не створює для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов`язкових юридичних наслідків. Включення до бази даних певної інформації не створює жодних перешкод для діяльності платника податку. Віднесення платника податків до переліку ризикових не є формою юридичної відповідальності, а лише служить додатковим елементом контролю держави у сфері податків.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання зареєструвати податкові накладні, що зупинені на підставі рішень №47981 від 26.07.2024, №51256 від 09.08.2024 та №59114 від 26.09.2024, представник відповідача зазначив, що лише після прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної для платника настануть правові наслідки. Однак, позивач фактично не посилається на таке рішення, як на підставу для визнання його протиправним. Позивач не вказує, які саме податкові накладні він подавав на реєстрацію, чим ставить у стан невизначеності обраний ним спосіб захисту в суді порушених, на його думку, прав. Тобто, заявляючи позовну вимогу щодо прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, реєстрацію яких зупинено на підставі оскаржених рішень, позивач фактично просить в обхід чинного законодавства, у спосіб не передбачений постановою КМ від 11.12.2019 №1165, розблокувати податкові накладні, що є юридично некоректним.

ДПС правом на відзив не скористалася.

Позивач правом на подачу відповіді на відзив також не скористався.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 вищезазначену позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників. Зобов`язано позивача пояснити зміст пункту 5 резолютивної частини позовної заяви, де він просить суд зобов`язати зареєструвати податкові накладні, реєстрація яких була зупинена, крім іншого, на підставі рішення №44952 від 12.08.2024, пояснень щодо якого позовна заява не містить.

Позивач таких пояснень так і не надав.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06.12.2024 клопотання представника ГУДПС щодо розгляду справи за участю представника відповідачів залишено без задоволення.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

TOB "ТК Полтава Центр" (код ЄДРПОУ 45249076) зареєстроване у статусі юридичної особи 31.01.2024, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис за №10000002728807 (т. 7 а.с. 106-107). Керівником, єдиним засновником та кінцевим бенефіціарним власником Товариства є ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ).

Основним видом економічної діяльності TOB "ТК Полтава Центр" за даними органів статистики, що визначений на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності за рік, є: Виробництво інших виробів з деревини; виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння (Код КВЕД: 16.29). Крім цього Товариством відкрито ще 32 КВЕД, серед яких є оптова торгівля напоями.

26.07.2024 відбулося засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, результати якого оформлено протоколом №148, на якому заступник начальника відділу моніторингу операцій та ризиків, роботи з ризиками управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУДПС Калембет Тетяна повідомила, що управлінням з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків за результатами опрацювання інформації по ПП "Харт-Трейд" (43752395) отриманої від ДПС в рамках оперативного обміну встановлено контрагента покупця ТОВ "ТК Полтава Центр" (45249076), який перебуває на обліку в ГУДПС. Згідно з повідомленням за формою №20-ОПП має у використанні орендований офіс за адресою: м. Полтава, вул. Чумацький Шлях, 665, офіс 206 та склад за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, село Піщане, вулиця Київська, 145-Б (літера "А-п" "А-1"). За даними ЄРПН підприємство не придбає послуги оренди, відповідно до поданих податкових декларацій з ПДВ придбання від неплатників ПДВ за 2024 рік (рядок 10.4) відсутнє. Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору у 2024 році не подавались. Згідно з поданим повідомленням прийнято на роботу за травень липень 2024 року 7 осіб. ТОВ "ТК Полтава Центр" сплачено до бюджету ПДВ 12,3 тис. грн, ЄСВ 11,0 тис. грн, ПДФО 9,0 тис. грн, плата за ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, електронними сигаретами 500,7 тис. грн. Згідно з деклараціями по ПДВ за квітень-червень 2024 року обсяг реалізації на митній території України склав 5540,5 тис. грн, нараховано до сплати у бюджет ПДВ 83,1 тис. грн, податкова ефективність 1,5%. Ліміт в СЕА ПДВ станом на 26.07.2024 становить 14 776,5 тис. грн. Поповнення рахунку ПДВ у 2024 році 12,3 тис. грн (т. 7 а.с. 120-121).

Податковий кредит сформовано за рахунок придбання товарів/послуг від основних постачальників:

- (майже 40%) за рахунок придбання товарів від ПП "Харт-Трейд" (43752395, 1603, який перебуває у журналі ризикових з 26.07.2024) у травні - липні 2024: бренді виноградний (2208206900), бренді наполеон 0.5л 40 (2208202900), вина червоні сухі 0.75л (2204219800), горілка "Respect", TM "Zubroff", 0,25 дмЗ (2208601100), коньяк (2208201900), напої безалкогольні (2201900000), енергетик Пауер банк 0.5 л (2202100000) на суму ПДВ 6 847,0 тис. грн;

ПП "Компані Бір" (41318643, 2011) напої алкогольні на суму ПДВ 2 983,3 тис. грн;

ТОВ "Алко-Трейдінг" (42745853, 2658) напій десертний на суму ПДВ 1762,8 тис. грн.;

ТОВ "Закарпатська Продовольча Компанія" (36908634, 0702) алкогольні та слабоалкогольні напої на суму ПДВ - 1679,7 тис. грн.

Згідно з ЄРПН у 2024 році ТОВ "ТК Полтава Центр" (45249076) придбає транспортні послуги на суму ПДВ - 12,3 тис. грн.

За результатами обговорення доведеної інформації Комісія ГУ ДПС вирішила, що ТОВ "ТК Полтава Центр" відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС №47981 від 26.07.2024 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТОВ "ТК Полтава Центр" визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість Порядку №1165 (т. 7 а.с. 124-125).

У якості підстав віднесення підприємства до ризикових у рішенні зазначено наступні коди податкової інформації, яка стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості:

- 03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній / розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

- 07 недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній / розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

- 13 придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У графі "Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" Комісією наведено перелік відповідних операцій:

- придбання у період з 01.05.2024 по 19.06.2024 (код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 2201), податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 43752395, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 25.07.2024;

- придбання у період з 06.05.2024 по 02.07.2024 (код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 2202), податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 43752395, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 25.07.2024;

- придбання у період з 10.06.2024 по 12.06.2024 (код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 2204), податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 43752395, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 25.07.2024;

- придбання у період з 13.06.2024 по 12.07.2024 (код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 220600), податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 43752395, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 25.07.2024;

- придбання у період з 10.06.2024 по 14.06.2024 (код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 2208201800), податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 43752395, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 25.07.2024;

- постачання у період з 07.05.2024 по 17.07.2024 (код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 2201), податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 45249076, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 26.07.2024;

- постачання у період з 07.05.2024 по 17.05.2024 (код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 2202), податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 45249076, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 26.07.2024;

- постачання у період з 02.07.2024 по 02.07.2024 (код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 2204), податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 45249076, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 26.07.2024;

- постачання у період з 14.06.2024 по 24.07.2024 (код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 220600), податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 45249076, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 26.07.2024;

- постачання у період з 11.06.2024 по 24.07.2024 (код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 2208201800), податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 45249076, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 26.07.2024.

31.07.2024 директор ТОВ "ТК Полтава Центр" Ковріжкін В.С. подав до ГУДПС пояснення №01 та копії документів, які на його думку підтверджують реальність господарських операцій та свідчать про невідповідність критеріям ризиковості платника податку (т. 7 а.с. 69-72). До пояснень були додані договори оренди нежитлового приміщення (складу), приміщення (офісу), акти прийому-передачі до цих договорів, договори поставки, транспортного експедирування, видаткові накладні, ТТН, платіжні інструкції, акти надання послуг, тощо.

09.08.2024 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУДПС було розглянуто матеріали, надані платником, за наслідками чого прийнято Рішення №51256 про відповідність ТОВ "ТК Полтава Центр" критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв (т. 7 а.с. 126-127) за тими ж підставами та інформацією, які було наведено Комісією у рішенні №47981 від 26.07.2024, замінивши лише код податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості з 07 на 11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

При цьому у графі "Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку" серед документів, які не надані для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку, зазначено: складські документи (інвентаризаційні описи); розрахунковий документ; банківська виписка з особових рахунків; паспорт якості; сертифікат відповідності; за даними ЄРПН баланс кількості придбаних та реалізованих алкогольних та слабоалкогольних напоїв свідчить про накопичення у значних обсягах зазначених товарів за відсутності достатньої площі для їх зберігання.

17.09.2024 директор ТОВ "ТК Полтава Центр" Ковріжкін В.С. подав до ГУДПС пояснення №1 та копії документів, які на його думку підтверджують реальність господарських операцій та свідчать про невідповідність критеріям ризиковості платника податку (т. 2 а.с. 77-82). До пояснень були додані договори, видаткові накладні, платіжні інструкції, оборотно-сальдові відомості.

26.09.2024 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУДПС було розглянуто матеріали, надані платником, за наслідками чого прийнято Рішення №59114 про відповідність ТОВ "ТК Полтава Центр" критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв (т. 7 а.с. 128-129) за тими ж підставами та інформацією, які було наведено Комісією у попередньому рішенні №51256 від 09.08.2024.

При цьому у графі "Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку" серед документів, які не надані для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку, зазначено лише значні залишки нереалізованих товарів.

Не погоджуючись із правомірністю підстав, покладених в основу рішень відповідача №47981 від 26.07.2024, №51256 від 09.08.2024 та №59114 від 26.09.2024 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, вважаючи безпідставними мотиви, за яких позивача віднесено до ризикових платників, позивач звернувся до суду з даним позовом, в якому просить скасувати усі ці рішення, а також зобов`язати ДПС зареєструвати в ЄРПН складені Товариством податкові накладні, реєстрація яких була зупинена на підставі рішень №47981 від 26.07.2024 та №44952 від 12.08.2024.

Окреслюючи належний предмет судового аналізу у контексті спірних правовідносин, суд одразу ж звертає увагу на приписи пункту 6 Порядку №1165, відповідно до яких у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

За таких обставин, з усіх оскаржених позивачем рішень комісії регіонального рівня судовому аналізу підлягає лише останнє з них - №59114 від 26.09.2024, оскільки усі попередні рішення (№47981 від 26.07.2024, №51256 від 09.08.2024) втратили чинність.

Тож надаючи правову оцінку рішенню №59114 від 26.09.2024, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (надалі - ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За приписами пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 56 і пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України 11.12.2019 своєю постановою №1165 затвердив Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банку/небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Приписами пункту 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, який склав та/або подав податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (крім розрахунку коригування, складеного відповідно до вимог підпунктів б і в підпункту 97.4 пункту 97 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення Кодексу).

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:

актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;

інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 26 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 10, ст. 376), - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 2 червня 2023 р. № 574.

Відповідно до пункту 44 Порядку №1165, комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Аналіз наведених вище норм чинного законодавства дає суду підстави для формулювання висновку про те, що положеннями Порядку №1165 передбачено певну послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості. Так, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, а потім здійснення моніторингу платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

Тобто, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Таким чином, питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатися Комісією регіонального рівня за наслідками подання таким платником для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. При цьому, моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Водночас право Комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду вказаного питання лише з підстав наявності податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, Порядком №1165 не передбачено.

Аналогічні висновки сформулював Другий апеляційний адміністративний суд у постанові від 14.03.2024, змінюючи в частині мотивів рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.11.2023 у справі №440/13055/23.

Ухвалою Верховного Суду від 16.04.2024 відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою ГУДПС на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.11.2023 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 14.03.2024 у справі №440/13055/23.

Всупереч цьому в жодному з прийнятих відносно позивача рішень відповідач не вказав конкретних податкових накладних/розрахунків коригування, складених позивачем та поданих ним на реєстрацію в ЄРПН, в яких були б зафіксовані ризикові операції, і реєстрація яких була зупинена, що зумовлювало б ініціацію вирішення питання відповідності платника податку - позивача Критеріям ризиковості.

Натомість зміст рішення №59114 від 26.09.2024 вказує на те, що воно прийняте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 17.09.2024 №1.

Водночас первинне рішення №47981 від 26.07.2024 було прийняте у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності.

Наказом ДПС від 11.01.2023 №17 затверджено довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, який включає в себе, зокрема:

03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній / розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

13 придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Саме ці коди були взяті відповідачем в якості підстав для прийняття остаточного рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості.

Разом з цим у спірному рішенні №59114 відповідачем не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.

Отже, передбачений Порядком №1165 обов`язок щодо розшифрування, яка саме податкова інформація стала фактичною підставою для прийняття відповідних рішень, відповідач не виконав.

Такий обов`язок контролюючого органу щодо розшифрування податкової інформації кореспондується з правом платника податку подати перелік документів задля виключення його з переліку ризикових платників податків, яке передбачено п. 6 Порядку №1165.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів задля виключення його з переліку ризикових прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом як конкретного критерію ризиковості, так і розшифрування податкової інформації, яка стала підставою для віднесення такого платника до переліку ризикових.

Відсутність конкретизації підстав прийняття рішення призводить до обмеження права платника податків знати суть звинувачень та відповідно мати можливість захищатися шляхом надання визначеного переліку документів задля виключення його з переліку ризикових.

Як відзначив Верховний Суд у постанові від 30.11.2021 у справі №340/1098/20, навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте невиконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком №1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування рішення.

Касаційний суд також зазначив, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Позивач, реагуючи на рішення відповідача від 26.07.2024 №47981, надавав до податкового органу пояснення №1 від 31.07.2024 та копії документів на підтвердження реальності господарських операцій. У своїх поясненнях платник зазначав, що висновок про відповідність критеріям ризиковості за кодами УКТЗЕД: 2201, 2202, 2204, 220600, 2208201800 спростовується обставинами постачання товару за вказаними кодами УКТЗЕД за період травень-липень 2024 року, яке відбувалося згідно з договорами поставки:

- №30/04ПЦ-ДВ-2024 від 30.04.2024 з ТОВ «Солодке Життя» (код ЄДРПОУ 45140265);

- №1906/1ПЦ-ДА-2024 від 19.06.2024 з ПП «Квара-2021» (код ЄДРПОУ 43905033);

- №2406/2ПЦ-ДА-2024 від 24.06.2024 з ТОВ «Лео Трейд Торговий Дім» (код ЄДРПОУ 45611647);

- №2006/1ПЦ-ДА-2024 від 20.06.2024, №2506/3ПЦ-ДА-2024 від 25.06.2024 з ТОВ «Алкобаза» (код ЄДРПОУ 45347285);

- №13/06ПЦ-ДВ-2024 від 13.06.2024 з ФОП ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 );

- №2206/1ПЦ-ДА-2024 від 27.06.2024 з ФОП ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 );

- №2706/2ПЦ-ДА-2024 від 27.06.2024 з ТОВ «Овація» (код ЄДРПОУ 22392394);

- №2506/2ПЦ-ДА-2024 від 25.06.2024 з ТОВ «Про Тек Логістик» (код ЄДРПОУ 44777672);

- №1707/2ПЦ-ДВ-2024 від 17.07.2024 з ТОВ «АДК Ллір» (код ЄДРПОУ 36940442);

- №2606/1ПЦ-ДВ-2024 від 26.06.2024 з ТОВ «Аква Спейс» (код ЄДРПОУ 42457989);

- №0307/1ПЦ-ДА-2024 від 03.07.2024 з ТОВ «Торгівельний Дім «Горобина» (код ЄДРПОУ 45339887);

- №2406/1ПЦ-ДА-2024 від 24.06.2024 з ФОП ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2 );

- №1207/1ПЦ-ДА-2024 від 12.07.2024 з ТОВ «Меркурій-К» (код ЄДРПОУ 38602272);

- №1507/1ПЦ-ДВ-2024 від 15.07.2024 з ФОП ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_3 );

- №0107/3ПЦ-ДВ-2024 від 01.07.2024 з ТОВ «Свіфт-2016» (код ЄДРПОУ 40156836);

- №0307/2 ПЦ-ДА-2024 від 03.07.2024 з ТОВ «Самсон-Іф» (код ЄДРПОУ 37409179);

- №1007/1ПЦ-ДВ-2024 від 10.07.2024 з ТОВ «Омела Маркет» (код ЄДРПОУ 37361085);

- №0306/1ПЦ-ДВ-2024 від 03.06.2024 з ТОВ «Форт-Бір-Плюс» (код ЄДРПОУ 38111769);

- №ТЛК24-110 від 03.07.2024 з ТОВ «Толіман Плюс» (ЄДРПОУ 44063494), за наслідками виконання яких були складені видаткові накладні, товарно-транспортні накладні.

Також позивач повідомляє, що транспортування товару здійснювалося перевізниками згідно з договорами транспортного експедирування №1724 від 17.06.2024 з ПП «Транслогістік», №18/06 від 18.06.2024 з ФОП ОСОБА_6 , №20/0624/2 від 20.06.2024з ФОП ОСОБА_7 , №30/0624/2 від 30.06.2024 з ТОВ «Євробус», №30072024 від 30.07.2024 з ПП «Полтавська Пивна Компанія».

Однак, як свідчить витяг з протоколу засідання Комісії ГУДПС від 09.08.2024 №158, відповідач усі ці документи не врахував, обмежившись натомість констатацією відображених в електронних базах даних ЄРПН по платнику, відповідно до яких баланс кількості придбаних та реалізованих алкогольних та слабоалкогольних напоїв свідчить про накопичення у значних обсягах товарів за відсутності достатньої площі для їх зберігання. Зокрема, залишаються нереалізованими: пиво більше 195 тис. шт., пиво в кегах по 30 л, 50 л 18,8 тис. л, вино більше 79,2 тис. пляшок, сидр більше 843 тис. шт., горілка майже 47 тис. пляшок, настоянка, слабоалкогольні газовані напої, енергетики майже 2479 тис. шт., з огляду на що податковим органом сформульовано висновок про ймовірність оформлення податкових накладних без проведення господарських операцій з метою штучного формування податкового кредиту.

У наступних поясненнях від 17.09.2024 позивач з приводу накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності зазначав, що для зберігання товару підприємство уклало договір відповідального зберігання №1 від 01.06.2024 з ТОВ «Алкогольно-безалкогольний комбінат Дніпро» за адресою: 51000, Дніпропетровська обл., Царичанський р-н, смт. Царичанка, вул. Царичанська, 168, надавши відповідну копію та довідку про місце зберігання надаємо. Стверджував, що у зв`язку з дефіцитом приміщення Товариство залишає товар у контрагентів та відвантажує на кінцевого споживача відповідно до діючих умов договорів поставки товару, на підтвердження чого надав відомість по залишках товару на складах в розрізі контрагентів та платіжні інструкції. В якості підтвердження здійснення фінансово-господарських операцій з постачання товару надав ОСВ по рах. 631, акти звірок з постачальниками товару, копії видаткових накладних, платіжні інструкції зі сплати постачальникам.

Однак і на засіданні Комісії ГУДПС 26.09.2024 подані платником документи ніяким чином враховано не було. Натомість Комісія зосередила увагу на обставинах придбання позивачем товарів (послуг) у платника податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме ПП «Харт-Трейд».

З Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань суд з`ясував, що станом на 20.07.2024, тобто на момент господарських взаємовідносин з позивачем, ПП «Харт-Трейд» мало статус юридичної особи, про що до реєстру 05.08.2000 внесено запис за №15851020000010931 (т. 7 а.с. 110-115). Підприємство було зареєстроване за адресою: Полтавська обл., м. Кременчук, вул. Сердюка, 1, к. 114. Основний вид економічної діяльності: 46.34 Оптова торгівля напоями. Функції керівника, засновника та кінцевого бенефіціарного власника підприємства виконував ОСОБА_8 ( АДРЕСА_2 ).

Однак на теперішній час за кодом "43752395" у Реєстрі значиться ПП "Аскар М-Трейд", що вже зареєстроване за адресою: 85114, Донецька обл., Краматорський р-н, м. Костянтинівка, вул. Незалежності, 116 (т. 7 а.с. 108-109). Функції керівника, засновника та кінцевого бенефіціарного власника підприємства натепер виконує ОСОБА_9 ( АДРЕСА_3 ).

У свою чергу позивач звертає увагу на те, що згідно з договором поставки від 01.06.2024 №0106/1-2024 позивач здійснював придбання товару у період травень, червень та до 12.07.2024, тобто у періоди коли ПП «Харт-Трейд» не підпадало до підприємств, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Проаналізувавши висновки Комісії, що викладені у витязі з протоколу №192 від 26.09.2024, суд доходить висновку про їх недостатність для віднесення позивача до числа ризикових за пунктом 8 Критеріїв ризиковості з урахуванням наступного.

Як зазначав Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 20.08.2019 у справі №2540/3009/18, здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Будь-яких доказів участі позивача у розповсюдженні та використанні ймовірно схемного податкового кредиту відповідачами суду не надано.

Очевидним є те, що Комісія не з`ясовувала специфіку господарських операцій та не визначала документів, які є достатніми для їх підтвердження. Переліку документів, необхідних для з`ясування обставин здійснення тієї чи іншої господарської операції за участю позивача контролюючий орган не визначав, запитів про їх надання Товариству не направляв, а тому стверджувати про ненадання платником копій документів щодо значних залишків нереалізованих товарів, Комісія не могла.

Податкова перевірка господарських операцій позивача з його контрагентами не проводилася, первинні документи в ході такої перевірки не досліджувалися, відповідно й висновки про нереальний характер господарських операцій не приймались.

Посилання Комісії на обставини того, що однією з підстав винесення спірного рішення є факт включення ПП «Харт-Трейд» до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, суд визнає безпідставними, оскільки, як слушно зазначає представник позивача, операції з придбання ТОВ «ТК Полтава Центр» продукції у ПП «Харт-Трейд» відбувалися впродовж травня, червня та до 12.07.2024, тоді як рішення щодо віднесення ПП «Харт-Трейд» до числа ризикових було прийнято лише 25.07.2024. Тож у період взаємовідносин з ТОВ «ТК Полтава Центр» та на дату підписання договору ПП «Харт-Трейд» не було віднесене до ризикових.

У постановах від 18.12.2018 у справі №816/1118/17, від 15.01.2019 у справі №809/2918/13-а Верховним Судом зроблено правові висновки, які зводяться до того, що порушення, допущені одним платником податків, за загальним правилом не впливають на права та обов`язки іншого платника податків; чинне законодавство не покладає на підприємство обов`язок збирання інформації про стан господарської діяльності та порушення підприємств-контрагентів; так само невиконання контрагентами своїх податкових обов`язків не може бути безумовним свідченням відсутності ділової мети та/або обізнаності платника податків із протиправним характером діяльності його контрагентів та відповідно недостовірності задекларованих даних податкового обліку платника податків.

Податкова інформація щодо контрагента, на яку посилається контролюючий орган, не ґрунтується на безпосередньому аналізі первинних документів.

Тож, допущені контрагентом порушення вимог законодавства при веденні господарської діяльності можуть потягнути відповідальність лише щодо нього та не впливають на право платника податку на формування складу податкового кредиту.

З огляду на з`ясовані обставини, які були взяті відповідачем в якості підстав для віднесення позивача до ризикових, суд доходить висновку про їх недоведеність, у зв`язку з чим підстави для застосування пункту 8 Критеріїв ризиковості відсутні, що свідчить про протиправність рішення №59114 від 26.09.2024.

Відповідно до приписів п. 6 Постанови №1165, рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Таким чином, ефективним способом відновлення порушеного права позивача у спірних правовідносинах є скасування як протиправного рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС №59114 від 26.09.2024 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «ТК Полтава Центр» (ЄДРПОУ 45249076) критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку з чим на ГУДПС слід покласти обов`язок виключити ТОВ «ТК Полтава Центр» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, а позов у відповідній частині вимог - задовольнити.

Разом з цим не може бути задоволеною вимога позивача щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН складені Товариством податкові накладні, реєстрація яких була зупинена на підставі рішень №47981 від 26.07.2024 та №44952 від 12.08.2024, згідно з реєстром датою їх фактичного подання.

Так, пунктом 61 Порядку №1165 передбачено, що у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, поданих платником податку для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку, або прийняття комісією центрального рівня рішення про задоволення скарги та скасування рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, наступного робочого дня після дати прийняття такого рішення підлягають автоматичній реєстрації податкові накладні/розрахунки коригування, якщо одночасно виконуються такі умови:

реєстрацію таких податкових накладних/розрахунків коригування зупинено на підставі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з рішеннями, прийнятими починаючи з дати останнього включення платника податку в перелік платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, до дати подання інформації та копій документів, за результатами розгляду яких прийняте рішення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку;

дата подання для реєстрації в Реєстрі таких податкових накладних/розрахунків коригування припадає на період, що не перевищує 180 днів до дати подання інформації та копій документів, за результатами розгляду яких прийняте рішення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку або рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, якщо щодо такого рішення комісією центрального рівня задоволено скаргу та скасовано рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;

на початок операційного дня, протягом якого здійснюється така автоматична реєстрація в Реєстрі, операції в таких податкових накладних/розрахунках коригування не відповідають критеріям ризиковості здійснення операцій згідно з додатком 3 та стосовно платника податку відсутнє чинне рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;

щодо таких податкових накладних/розрахунків коригування платника податку комісією регіонального рівня не прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520;

у день такої автоматичної реєстрації в Реєстрі наявна сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати такі податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі, обчислена відповідно до пункту 2001.3 або 2001.9 статті 2001 Кодексу.

Таким чином Порядком №1165 визначено чітку послідовність дій, які передують автоматичній реєстрації в Реєстрі.

Дотримання визначеного Порядком №1165 алгоритму дій не охоплюється предметом спору у цій справі, а тому суд позбавлений можливості сформулювати висновок про наявність або відсутність достатніх підстав для автоматичної реєстрації в Реєстрі податкових накладних, реквізити і кількість яких позивач до того ж не повідомляє.

За таких обставин позов у цій частині вимог задоволенню не підлягає.

Тож позов у цілому слід задовольнити частково.

Звертаючись до суду з цим позовом, позивач сплатив 7 267,20 грн (3028,00 грн х 3 х 0,8) судового збору, факт чого підтверджується платіжною інструкцією АТ Акцент-Банк від 04.11.2024 №941 (т. 1 а.с. 20) та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду державного бюджету України від 05.11.2024 (т. 7 а.с. 86).

З огляду на факт часткового задоволення позову, суд у відповідності до вимог ч. 3 ст. 139 КАС України стягує з відповідача на користь позивача 1/3 частину судових витрат, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 2 422,40 грн.

Керуючись статтями 242 - 246, 255, 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Полтава Центр» у справі №440/13227/24 - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №59114 від 26.09.2024.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ТК Полтава Центр» (код ЄДРПОУ 45249076) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Полтава Центр» частину судових витрат, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 2 422,40 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн 40 коп.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ТК Полтава Центр» (код ЄДРПОУ 45249076; вул. Чумацький шлях, буд. 66-Б, офіс 206, м. Полтава, 36007).

Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 44057192; вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000).

Відповідач: Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ 43005393; Львівська площа, 8, м. Київ, 04053).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня його підписання до Другого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.03.2025
Оприлюднено10.03.2025
Номер документу125676220
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/13227/24

Ухвала від 09.04.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 07.03.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні