П'ятий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяП`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 березня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/33859/24
Перша інстанція суддя Андрухів В.В.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідачаЯковлєва О.В.,
суддівЄщенка О.В., Крусяна А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги ОСОБА_1 та Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 грудня 2024 року, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А :
Позивач звернувся до суду з позовом у якому заявлено вимоги Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області, Головному управлінню Пенсійного фонду України у Київській області, а саме:
- визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області від 23 жовтня 2024 року про відмову у перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці на підставі довідки П`ятого апеляційного адміністративного суду № 324 від 03 жовтня 2024 року про суддівську винагороду судді у відставці ОСОБА_1 ;
- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, а за наявності автоматизованого розподілу будь-який інший структурний підрозділ Пенсійного фонду України, здійснити негайно після набрання судовим рішенням чинності, з 01 січня 2024 року перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 на підставі довідки П`ятого апеляційного адміністративного суду № 324 від 03 жовтня 2024 року про суддівську винагороду для обчислення і перерахунку щомісячного довічного грошового утримання як судді у відставці, згідно з якою його суддівська винагорода, яка враховується при перерахунку щомісячного грошового утримання судді у відставці, з врахуванням прожиткового мінімуму для громадян на рівні 3 028,00 грн, складає 350 112,50 грн, а загальний процент розрахунку щомісячного довічного утримання дорівнює 94 % від суми вказаної суддівської винагороди.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31 грудня 2024 року частково задоволено позовні вимоги, а саме:
- визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області від 23 жовтня 2024 року № 57624/03-16 про відмову у перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці на підставі довідки П`ятого апеляційного адміністративного суду № 324 від 03 жовтня 2024 року про суддівську винагороду судді у відставці ОСОБА_1 ;
- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області здійснити з 01 січня 2024 року перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 на підставі довідки П`ятого апеляційного адміністративного суду № 324 від 03 жовтня 2024 року про суддівську винагороду для обчислення і перерахунку щомісячного довічного грошового утримання як судді у відставці, згідно з якою його суддівська винагорода, яка враховується при перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, з врахуванням прожиткового мінімуму для громадян 3 028,00 грн, складає 350 112,50 грн, з загальним відсотком розрахунку щомісячного довічного грошового утримання 94% від суми вказаної суддівської винагороди.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням позивачем та Головним управлінням Пенсійного фонду України у Київській області подано апеляційні скарги в яких зазначається про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а як наслідок просять суд апеляційної інстанції ухвалити нове рішення у справі, відповідно до їхніх позовних вимог та заперечень.
Вимоги апеляційної скарги позивача обґрунтовано тим, що судом першої інстанції помилково зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області здійснити перерахунок його довічного грошового утримання, так як позивач знаходиться на обліку в Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області, а тому саме цей орган має виконувати рішення суду про перерахунок довічного грошового утримання позивача.
Вимоги апеляційної скарги Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області обґрунтовано тим, що позивач не має права на перерахунок розміру його довічного грошового утримання за наслідком підняттям з 01 січня 2024 року розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, оскільки для розрахунку базового розміру посадового окладу діючих суддів в ЗУ «Про Державний бюджет України на 2021 рік» встановлено окрему величину прожиткового мінімуму.
Крім того, Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області наголошує на тому, що у довідці П`ятого апеляційного адміністративного суду № 324 від 03 жовтня 2024 року зазначено ім`я, що відрізняється від імені позивача.
В свою чергу, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області подано відзив на апеляційну скаргу позивача, в якому зазначається, що саме Головним управлінням Пенсійного фонду України у Київській області прийнято оскаржуване рішення про відмову у здійсненні перерахунку довічного грошового утримання позивача, а як наслідок саме відповідний орган має виконувати рішення суду про перерахунок довічного грошового утримання позивача.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що подана апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що рішенням Вищої ради правосуддя № 2539-0-15-19 від 24 вересня 2019 року ОСОБА_1 звільнено з посади судді П`ятого апеляційного адміністративного суду у відставку.
При цьому, позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області та отримує щомісячне довічного грошового утримання судді у відставці, із загальним відсотком розрахунку довічного грошового утримання 94% від суми суддівської винагороди.
Між тим, 03 жовтня 2024 року П`ятим апеляційним адміністративним судом на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2024 року, у справі № 420/15369/24 позивачу видано довідку про суддівську винагороду для обчислення щомісячного грошового утримання судді у відставці № 324, складену з врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого станом на 01 січня 2024 року, розміром 3028,00 грн.
В свою чергу, 15 жовтня 2024 року позивач звернувся до ГУ ПФУ в Одеській області із заявою щодо проведення перерахунку щомісячного грошового утримання судді у відставці на підставі довідки П`ятого апеляційного адміністративного суду № 324 від 03 жовтня 2024 року.
За принципом екстериторіальності заяву позивача розглянута 23 жовтня 2024 року ГУ ПФУ у Київській області, яке рішенням № 57624/03-16 відмовило ОСОБА_1 у проведенні перерахунку щомісячного грошового утримання судді у відставці на підставі довідки П`ятого апеляційного адміністративного суду № 324 від 03 жовтня 2024 року.
Не погоджуючись з отриманою відмовою, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
За наслідком з`ясування обставин справи, судом першої інстанції ухвалено рішення про часткове задоволення позовних вимог, так позивач має право на перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці з 01 січня 2024 році, виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, розмір якого визначено ст. 7 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2024 рік», який має бути здійснений року Головним управлінням ПФУ у Київській області, з чим погоджується колегія суддів, з огляду на наступне.
Так, згідно ст. 130 Конституції України, Держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя.
Розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій.
При цьому, Закон України «Про судоустрій і статус суддів» визначає організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд.
Згідно ч. 1 ст. 135 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів», суддівська винагорода регулюється цим Законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами.
Згідно ч. 2 ст. 135 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів» суддівська винагорода виплачується судді з дня зарахування його до штату відповідного суду, якщо інше не встановлено цим Законом. Суддівська винагорода складається з посадового окладу та доплат за: 1) вислугу років; 2) перебування на адміністративній посаді в суді; 3) науковий ступінь; 4) роботу, що передбачає доступ до державної таємниці.
Згідно п. 2 ч. 3 ст. 135 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів», базовий розмір посадового окладу судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду - 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року.
В свою чергу, Закон України «Про прожитковий мінімум», відповідно до статті 46 Конституції України, дає визначення прожитковому мінімуму, закладає правову основу для його встановлення, затвердження та врахування при реалізації державою конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень.
Згідно ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про прожитковий мінімум», прожитковий мінімум - вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров`я набору продуктів харчування (далі - набір продуктів харчування), а також мінімального набору непродовольчих товарів (далі - набір непродовольчих товарів) та мінімального набору послуг (далі - набір послуг), необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Згідно ч. 2 ст. 1 ЗУ «Про прожитковий мінімум», прожитковий мінімум визначається нормативним методом у розрахунку на місяць на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком до 6 років; дітей віком від 6 до 18 років; працездатних осіб; осіб, які втратили працездатність.
Згідно ч. 3 ст. 4 ЗУ «Про прожитковий мінімум», прожитковий мінімум на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік. Прожитковий мінімум публікується в офіційних виданнях загальнодержавної сфери розповсюдження.
В свою чергу, ст. 7 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2024 рік», зокрема, встановлено у 2024 році прожитковий мінімум для працездатних осіб - 3028 гривень; працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу судді, - 2102 гривні.
Між тим, згідно ч. 4 ст. 142 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів», у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, здійснюється перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання.
В свою чергу, Порядок подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, судді Конституційного Суду України територіальними органами Пенсійного фонду України затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 25 січня 2008 року № 3-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 09 лютого 2023 року № 7-2) (далі Порядок № 3-1).
Згідно п. 1 розділу IV Порядку № 3-1, перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться відповідно до частини четвертої статті 142 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», частини другої статті 27 Закону України «Про Конституційний Суд України» органами, що призначають щомісячне довічне грошове утримання.
Про наявність підстав для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання (зміну розміру складових суддівської винагороди працюючого судді, винагороди працюючого судді Конституційного Суду України) Пенсійний фонд України повідомляється Конституційним Судом України, Верховним Судом, Вищим судом з питань інтелектуальної власності, Вищим антикорупційним судом - щодо суддів цих судів, Державною судовою адміністрацією України - щодо суддів місцевих та апеляційних судів, судів, що перебувають в процесі ліквідації, у місячний строк з дня виникнення таких підстав.
Згідно п. 2 розділу IV Порядку № 3-1, Пенсійний фонд України протягом трьох робочих днів після отримання повідомлення інформує органи, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, про підстави для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання та про необхідність підготовки списків одержувачів щомісячного довічного грошового утримання (далі - список).
Згідно п. 3 розділу IV Порядку № 3-1, органи, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, протягом 5 робочих днів з дня надходження інформації Пенсійного фонду України складають списки за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку та подають їх відповідним судам, ліквідаційним комісіям, що здійснюють заходи із ліквідації відповідних судів, або територіальним органам Державної судової адміністрації України (далі - відповідні органи).
Згідно п. 4 розділу IV Порядку № 3-1, на підставі списків відповідні органи видають довідки про суддівську винагороду працюючого судді / довідки про винагороду працюючого судді Конституційного Суду України за відповідною посадою станом на дату, з якої відбулось підвищення розміру суддівської винагороди / винагороди судді Конституційного Суду України, що враховується для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання, для кожного судді, зазначеного в списку.
Відповідні органи можуть звертатись до органів, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, із запитами щодо отримання додаткових відомостей, необхідних їм для видачі довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України.
Згідно п. 5 розділу IV Порядку № 3-1, довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України надсилаються відповідними органами органу, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, який надав список, та судді у відставці (судді Конституційного Суду України), щодо якого видана довідка, у місячний строк з дня надходження списку.
Згідно п. 6 розділу IV Порядку № 3-1, перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться органом, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, на підставі довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України, надісланої відповідним органом (без звернення судді у відставці, судді Конституційного Суду України), або за зверненням судді у відставці, судді Конституційного Суду України.
Звернення судді за перерахунком щомісячного довічного грошового утримання здійснюється шляхом подання до органу, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, заяви про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання та довідки про суддівську винагороду судді у відставці / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України, в тому числі через вебпортал або засобами Порталу Дія з використанням суддею електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), або надсилання поштою.
Заява про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання приймається органом, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, за наявності в судді всіх необхідних документів та оформляється відповідно до вимог розділу III цього Порядку.
Днем звернення за перерахунком щомісячного довічного грошового утримання вважається день прийняття органом, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, заяви про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання та довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України.
У разі надсилання заяви про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання і документів для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання поштою днем звернення за перерахунком вважається дата, що зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення цієї заяви (у разі подання заяви про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання через вебпортал або засобами Порталу Дія - дата реєстрації цієї заяви на вебпорталі або засобами Порталу Дія разом із сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення тексту документа та його реквізитів).
Згідно п. 7 розділу IV Порядку № 3-1, документи про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання розглядає орган, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про перерахунок або про відмову в перерахунку щомісячного довічного грошового утримання.
Згідно п. 8 розділу IV Порядку № 3-1, орган, що приймає рішення про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання, не пізніше 10 днів після винесення рішення інформує особу про перегляд щомісячного довічного грошового утримання із зазначенням його розміру або про відмову в перегляді щомісячного довічного грошового утримання із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
Згідно п. 9 розділу IV Порядку № 3-1, перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться з дня виникнення права на відповідний перерахунок.
У разі якщо внаслідок перерахунку розмір щомісячного довічного грошового утримання зменшується, щомісячне довічне грошове утримання виплачується в раніше встановленому розмірі, про що орган, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, повідомляє суддю.
Колегією суддів встановлено, що предметом спору у даній справі є перевірка правомірності рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області «Про відмову в перерахунку» № 57624/03-16 від 23 жовтня 2024 року, яким позивачу, як судді у відставці, відмовлено в здійсненні перерахунку довічного грошового утримання у зв`язку із збільшенням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з 01 січня 2024 року та розміру складових суддівської винагороди працюючих суддів.
В даному випадку, позивач вважає, що він з 01 січня 2024 року має право на отримання довічного грошового утримання, розмір якого має розраховуватись з використанням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (3028,00 грн), а не розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу судді (2102,00 грн), що визначені у ст. 7 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2024 рік».
Між тим, перевіряючи законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог, у межах доводів та вимог апеляційних скарг сторін у справі, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Так, вищевикладеними положеннями Конституції України встановлено, що розмір винагороди судді встановлюється виключно законом про судоустрій.
В свою чергу, вищевикладеними положеннями ЗУ «Про судоустрій і статус суддів» встановлено, що базовий розмір посадового окладу судді місцевого суду складає 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року.
Тобто, положеннями ЗУ «Про судоустрій і статус суддів» та ЗУ «Про прожитковий мінімум» не передбачено існування будь-якого альтернативного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а як наслідок і обов`язку застосування такої величини.
В даному випадку, зменшений розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб для обрахунку розміру суддівської винагороди у відповідний період встановлювався лише в ЗУ «Про Державний бюджет України на 2024 рік».
Тому, колегія суддів вважає, що саме ЗУ «Про Державний бюджет України на 2024 рік» запроваджено альтернативний підхід до розрахунку суддівської винагороди у відповідному періоді, який відрізняється від механізму розрахунку суддівської винагороди, встановленому ЗУ «Про судоустрій і статус суддів».
В свою чергу, враховуючи вищевикладені приписи Конституції України, колегія суддів погоджується з доводами позивача про те, що для визначення розміру базового посадового окладу судді з 01 січня 2024 року має застосовуватись розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що встановлений станом на 01 січня 2024 року.
При цьому, у зв`язку збільшенням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що встановлений станом на 01 січня 2024 року, мав збільшиться розмір суддівської винагороди працюючих суддів, а як наслідок судді у відставці отримали право на перерахунок довічного грошового утримання на підставі положень ч. 4 ст. 142 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів».
Між тим, щодо наявності описки в довідці П`ятого апеляційного адміністративного суду № 324 від 03 жовтня 2024 року стосовно імені ОСОБА_1 (помилково зазначено ОСОБА_2 ), колегія суддів вважає таку описку технічною, яка не впливає на права позивача щодо перерахунку соціальної виплати за наслідком підняття розміру прожиткового мінімуму, а також не свідчить про помилковість проведених судом розрахунків розміру суддівської винагороди.
Крім того, колегія суддів враховує, що відповідна довідка видана на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2024 року, ухваленого у справі № 420/15369/24 за позовом ОСОБА_1 .
З іншого боку, щодо доводів апеляційної скарги позивача про те, що судом першої інстанції помилково зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області здійснити перерахунок його довічного грошового утримання, так як позивач знаходиться на обліку в Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області, колегія суддів зазначає наступне.
В даному випадку, у межах спірних правовідносин питання про перерахунок розміру довічного грошового утримання позивача за принципом екстериторіальності доручено вирішити Головним управлінням Пенсійного фонду України у Київській області.
Тому, за наслідком прийняття Головним управлінням Пенсійного фонду України у Київській області протиправного рішення про відмову в перерахунку довічного грошового утримання, саме відповідний орган має виконати покладений на нього обов`язок.
Наведена правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 16 жовтня 2024 року (справа № 140/14380/23), від 24 травня 2024 року (справа № 460/17257/23), від 07 травня 2024 року (справа № 460/38580/22).
Крім того, колегія суддів вважає передчасними доводи апеляційної скарги позивача про те, що пенсійний орган не виконуватиме рішення суду у даній справі, так як рішення суду, що набрало законної сили, підлягає обов`язковому виконанню.
З іншого боку, колегія суддів зазначає, що питання здійснення судового контролю за виконанням рішення суду врегульовано у розділі IV КАС України.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції належним чином з`ясовано обставин, що мають значення для справи, а також не допущено неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Тому, керуючись ст.ст. 308, 311, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційні скарги ОСОБА_1 та Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 грудня 2024 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених у п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Суддя-доповідач О.В. ЯковлєвСудді О.В. Єщенко А.В. Крусян
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2025 |
Оприлюднено | 10.03.2025 |
Номер документу | 125679934 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Яковлєв О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні