Постанова
від 07.03.2025 по справі 440/11390/24
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2025 р. Справа № 440/11390/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Присяжнюк О.В.,

Суддів: Любчич Л.В. , Спаскіна О.А. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Пирятинської міської ради на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2024 р. (ухвалене суддею Слободянюк Н.І.) по справі № 440/11390/24

за позовом Заступника керівника Лубенської окружної прокуратури

до Пирятинської міської ради, третя особа ДП «СГП «Березівське» , Арбітражний керуючий Приходько Дмитро Володимирович

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Лубенської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з адміністративним позовом до Пирятинської міської ради, в якому просив: визнати протиправною бездіяльності Пирятинської міської ради щодо невжиття заходів, спрямованих на набуття права власності на безхазяйне нерухоме майно - греблю довжиною 100 метрів, шириною 5,5 метра, обладнаної фронтальним водоспуском трубного типу, яка розташована на водному об`єктуставку, загальною площею 2,36 га, що знаходиться на річці Перевід (Перевод) у межах села Березова Рудка Пирятинської територіальної громади, Лубенського району, Полтавської області; зобов`язати Пирятинську міську раду Лубенського району вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне нерухоме майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме: греблі довжиною 100 метрів, шириною 5,5 метра, обладнаної фронтальним водоспуском трубного типу, яка розташована на водному об`єктуставку, загальною площею 2,36 га, що знаходиться на річці Перевід (Перевод) у межах села Березова Рудка Пирятинської територіальної громади, Лубенського району, Полтавської області.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2024 р. позов задоволено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просило скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2024 р. та прийняти рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а саме: вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ч. 4 ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Кодексу адміністративного судочинства України та на не відповідність висновків суду обставинам справи.

Позивач подав до суду апеляційної інстанції письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому, посилаючись на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, вважає, що вимоги апеляційних скарг не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно із ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судовим розглядом встановлено, що листом Лубенської окружної прокуратури Полтавської області № 53/2-2784ВИХ-24 від 24.04.2024 р. Пирятинській міській раді повідомлено, що на виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15.04.2021 р. «Про заходи державної регіональної політики на підтримку децентралізації влади», введеного в дію Указом Президента України від 29.04.2021 р. № 180/2021, за результатами проведення у 2021 році інвентаризації водних об`єктів, лісових ресурсів, об`єктів державної та комунальної власності, що знаходяться на території територіальних громад, при виявленні безхазяйних гідротехнічних споруд на водних об`єктах, орган місцевого самоврядування, на території якого знаходяться дані об`єкти, з метою впорядкування обліку комунального майна територіальної громади, мав прийняти рішення про взяття на облік безхазяйних гідротехнічних споруд на водних об`єктах. Лубенською окружною прокуратурою встановлено, що на території Пирятинської ОТГ на ставках у басейні річки Перевід розташовані наступні гідроспоруди, зокрема,гребля обладнана водоскидною спорудою фронтального (трубного) типу, яка розташована на ставку, площею 2,36 га, у межах с. Березова Рудка, що перебуває у постійному користуванні ДП СГП «Березівське». Враховуючи викладене, просить вказати: чи перебувають вказані гідротехнічні споруди на балансі Пирятинської міської ради; чи приймалось Пирятинською міською радою рішення про взяття на облік вказаних гідротехнічних споруд; хто є власником вказаних гідротехнічних споруд, а також об`єктів водного фонду (земельних ділянок), на яких вони розташовані; чи укладала Пирятинська міська рада, або Березоворудська сільська рада чи Крячківська сільська рада договори оренди стосовно вказаних об`єктів водного фонду (земельних ділянок); надати належним чином завірені копії договорів оренди, додаткових угод до них та актів приймання-передачі; надати характеристики про вказані гідротехнічні споруди (висоту, довжину, сторону, балансову вартість, стан) щодо кожної гідротехнічної споруди; чи використовуються вказані гідроспоруди за цільовим призначенням на даний час; чи проводилось представниками міської ради обстеження даних гідроспоруд протягом останніх років. Зазначену інформацію необхідно надати у строк до 10.05.2024 р.

Листом Лубенської окружної прокуратури Полтавської області №53/2-3017ВИХ-24 від 06.05.2024 р. Арбітражному керуючому ДП «СП «Березівське» Приходьку Дмитру Володимировичу повідомлено, що Лубенською окружною прокуратурою встановлено, що на території Пирятинської ОТГ на ставках у басейні річки Перевід розташовані наступні гідроспоруди, які перебувають у постійному користуванні ДП СГП «Березівське», зокрема гребля обладнана водоскидною спорудою фронтального (трубного) типу, яка розташована на ставку, площею 2,36 га, у межах с. Березова Рудка. Враховуючи викладене, просить вказати: чи укладало ДП СГП «Березівське» із уповноваженим суб`єктом цивільних відносин будь-які договори стосовно вказаних гідротехнічних споруд; чи перебувають вказані гідроспоруди на балансі ДП СГП «Березівське» та / або у його власності; чи проводилось обстеження вказаних гідроспоруд, за результатами якого складався відповідний акт; який стан вказаних гідроспоруд на даний час та чи використовуються вони за цільовим призначенням; на підставі яких договорів ДП СГП «Березівське» використовує об`єкти водного фонду (земельних ділянок), де розташовані вказані гідроспоруди; з якого часу ДП СГП «Березівське» у процесі припинення (у випадку, якщо перебуває - надати належним чином завірену копію документу про початок ліквідаційної процедури) та чи має воно правонаступника, надати належним чином завірену копію виписки з Державного реєстру юридичних осіб стосовно ДП СГП «Березівське». Зазначену інформацію необхідно надати у строк до 24.05.2024 р.

Листом № 01-28/423 від 22.05.2024 р. Арбітражним керуючим ДП «СП «Березівське» Приходьком Дмитром Володимировичем на лист № 53/2-3014ВИХ-24 від 06.05.2024 р. Лубенській окружній прокуратурі повідомлено, що 13.07.2017 р. Господарський суд Полтавської області у справі № 18/2694/11 постановив визнати банкрутом Державне підприємство "Сільськогосподарське підприємство "Берегівське", с. Березова Рудка, Пирятинський район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 33582037 та відкрити ліквідаційну процедуру. 24.04.2018 р. Харківський апеляційний господарський суд у справі № 18/2694/11 постановив призначити ліквідатором Державного підприємства "Сільськогосподарське підприємство "Берегівське" арбітражного керуючого Приходька Дмитра Володимировича з усіма повноваженнями згідно з Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".Під час проведення роботи по виявленню активів підприємства було встановлено, що ДП "Сільськогосподарське підприємство "Березівське" на праві постійного користування є користувачем 67 земельних ділянок, в тому числі 7 земельних ділянок на яких розташовуються водойми. Згідно наявної фінансово-бухгалтерської документації ДП "СГП "Березівеьке" на балансі підприємства згадані у запиті гідротехнічні споруди не обліковуються та у власності не перебувають. Обстежень згаданих гідротехнічних споруд не проводилось та будь- яких відповідних актів не складалось. Надати інформацію щодо стану споруд та використання за цільовим призначенням не вбачається за можливе.

Листом Лубенської окружної прокуратури Полтавської області № 53/2-3358ВИХ-24 від 22.05.2024 р. Регіональному офісу водних ресурсів у Полтавській області повідомлено, щоЛубенською окружною прокуратурою встановлено, що на території Пирятинської ОТГ на ставках у басейні річки Перевід розташовані наступні гідроспоруди, зокрема гребля обладнана водоскидною спорудою фронтального (трубного) типу, яка розташована на ставку, площею 2,36 га у межах с. Березова Рудка, що перебуває у постійному користуванні ДП СГП «Березівське».Враховуючи викладене, просить вказати: чи приймалось Полтавською обласною державною (військовою) адміністрацією у 2018 - 2024 роках рішення (доручення) для органів місцевого самоврядування про необхідність інформувати Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області про вжиті заходи щодо набуття права власності на безхазяйні гідроспоруди; чи надавалась Пирятинською міською радою у Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області інформація про взяття облік та/або оформлення права власності на вказані гідроспоруди; чи направляв Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області листи про необхідність взяття на облік вказаних гідроспоруд у Пирятинську міську раду протягом останніх років; чи звертався Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області із позовною заявою до Пирятинської міської ради про взяття на облік вказаних гідроспоруд або оформлення на них права власності та чи володіє він відповідними повноваженнями; характеристики про вказані гідротехнічні споруди (висоту, довжину, сторону, балансову вартість, стан) щодо кожної гідротехнічної споруди; чи використовуються вказані гідроспоруди за цільовим призначенням на даний час; чи наявна у Регіонального офісу водних ресурсів інформація про обстеження даних гідроспоруд протягом останніх років, зокрема відповідні акти. Зазначену інформацію із наданням належним чином завірених копій документів необхідно надати у строк до 06 червня 2024 року.

Листом №838/10-06 від 30.05.2024 р. Регіональним офісом водних ресурсів у Полтавській області на лист № 53/2-3358ВИХ-24 від 22.05.2024 р. Лубенській окружній прокуратурі повідомлено, що з метою упорядкування, утримання і безпечної експлуатації безгосподарських гідротехнічних споруд на штучно створених водних об`єктах (водосховищах і ставках) області головою обласної державної адміністрації було прийнято розпорядження від 25.02.2019 р. № 127 «Про стан гідротехнічних споруд водних об`єктів (водосховищ і ставків) на території Полтавської області». Пунктом 6 розпорядження було доручено органам місцевого самоврядування вжити необхідних заходів щодо передачі безгосподарських гідротехнічних споруд у комунальну власність територіальних громад, відповідно до їх розташування та інформувати Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області для узагальнення та інформування облдержадміністрації. Комісією, створеною розпорядженням голови Пирятинської районної державної адміністрації від 02.04.2019 р. № 75, було проведено обстеження та інвентаризацію штучно створених водних об`єктів (ставків) та гідротехнічних споруд вищезгаданих водних об`єктів на території колишнього Пирятинського району та складено акти інвентаризації. В актах та анкетах стану гідротехнічних споруд зазначено, що власники (балансоутримувачі) гідротехнічних споруд - відсутні та не виконано рекомендації голови облдержадміністрації, зазначені в пункті 6 розпорядження від 25.02.2019 р. № 127 щодо передачі безгосподарських гідротехнічних споруд ставків у державну чи комунальну власність територіальних громад, відповідно до їх розташування.Станом на 30.05.2024 р. Офісу невідомо хто є власником та балансоутримувачем споруд, ставків, площею водного дзеркала 1,99 га, 3,99 га, 2,36 га, 3,22 га, 1,14 га, 1,97 га, 3,22 га, 35,7 га, розташованих у басейні річки Перевід на території Пирятиської міської ТГ. «Ставок площею водного дзеркала 117,9 га», як зазначено у листі - це Березоворудське водосховище, гідротехнічні споруди якого перебувають на балансі Офісу. Про необхідність взяття на баланс гідротехнічних споруд Офіс повідомляв об`єднані територіальні громади і районні державні адміністрації, в тому числі Пирятинську міську раду, листами № 287/01-05 від 12.03.2019 р., № 951/01-05 від 08.08.2019 р., № 1290/01-05 від 09.06.2021 р., № 1457/01-05 від 10.06.2020 р.Офіс не звертався із позовною заявою до Пирятинської міської ради щодо взяття на облік вищезазначених гідроспоруд.Водні об`єкти, про які йде мова у запиті Лубенської окружної прокуратури - ставки площею водного дзеркала 1,99 га, 3,99 га, 2,36 га, 3,22 га, 1,14 га, 1,97 га, 3,22 га, 35,7 га не паспортизовані відповідно до «Порядку». Офіс не володіє інформацією про стан, параметри, балансову вартість гідротехнічних споруд вищезгаданих водних об`єктів.За інформацією про цільове призначення і використання гідроспоруд ставків площею водного дзеркала 1,99 га, 3,99 га, 2,36 га, 3,22 га, 1,14 га, 1,97 га, 3,22 га, 35,7 га рекомендуємо звернутися до Пирятинської міської ради.Інформація про обстеження гідротехнічних споруд ставків площею водного дзеркала 1,99 га, 3,99 га, 2,36 га, 3,22 га, 1.14 га, 1,97 га, 3,22 га, 35,7 га, розташованих у басейні річки Перевід на території Пирятинської міської ТГ, відсутня.

Відповідно до висновку, що є додатком до акту обстеження та інвентаризації штучно створених водних об`єктів (водосховищ, ставків) та гідротехнічних споруд №13 від 12.07.2019 р., який затверджено головою Пирятинської районної державної адміністрації 01.08.2019 р., встановлено, що водний об`єкт - ставок «№ 3» знаходиться в межах села Березова Рудка Березоворудської сільської ради. Загальна площа 2,36 га. Гідроспоруда - ґрунтова гребля довжиною 100 метрів, шириною 5,5 метрів. Гребля відноситься до насипних, однорідних гребель із замком. Гребля обладнана фронтальним водоспуском трубного типу. По верху греблі проходить асфальтована дорога. Комісія вважає стан гідроспоруди добрим і таким, який не несе загрози людям. Комісія не має інформації, щодо виготовлення паспорта водного об`єкта на даний ставок. Згідно вказаного акту зазначена гідроспоруда розміщена на ставку на річці Перевод (Перевід) у межах с. Березова Рудка, а водний об`єкт перебуває у постійному користуванні Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство «Березівське».

Листом № 5086/02-33 від 03.06.2024 р. Виконавчим комітетом Пирятинської міської ради на лист № 53/2-3607ВИХ-24 від 31.05.2024 р. Лубенській окружній прокуратурі повідомлено, що гідроспоруди греблі знаходяться в межах населеного пункту с. Березова Рудка обладнані водоскидною спорудою фронтального (трубного) типу, які розташовані на ставках, площею 1,9900 га, 2,3600 га, 3,2200 га, 1,1400 га, 1,9700 га, 3,2200 га на даний час перебувають у постійному користуванні ДП СГП «Березівське», договори оренди відсутні. Інформація стосовно характеристик вказаних гідроспоруд відсутня. На даний час ДП СГП «Березівське» знаходиться у стані ліквідації.

Листом Лубенської окружної прокуратури Полтавської області №53/2-4095ВИХ-24 від 20.06.2024 р. Полтавській обласній військовій адміністрації повідомлено, що Лубенською окружною прокуратурою встановлено, що на території Пирятинської ОТГ на ставках у басейні річки Перевід розташовані наступні гідроспоруди, зокрема гребля обладнана водоскидною спорудою фронтального (трубного) типу, яка розташована на ставку, площею 2,36 га у межах с. Березова Рудка, що перебуває у постійному користуванні ДП СГП «Березівське». Відповідно до інформації Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області від 30.05.2024 р. № 838/10-06 встановлено, що розпорядженням Полтавської обласної державної адміністрації від 25.02.2019 р. № 127 «Про стан гідротехнічних споруд водних об`єктів (водосховищ і ставків) на території Полтавської області» було доручено органам місцевого самоврядування вжити необхідних заходів стосовно передачі безгосподарських гідротехнічних споруд у комунальну власність територіальних громад. Враховуючи викладене, просить надати належним чином завірену копію вказаного розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації. Також просить зазначити чи направлялось дане розпорядження у Пирятинську міську раду, а також чи насилала Пирятинська міська рада у Полтавську ОВА інформацію про його виконання. Зазначену інформацію необхідно надати у строк до 28.06.2024 р.

Листом № 9668/1/01-52 від 26.06.2024 р. Полтавською обласною військовою адміністрацією на лист № 53/2-4095ВИХ-24 від 20.06.2024 р. Лубенській окружній прокуратурі повідомлено, щорозпорядженням рекомендовано головам районних рад, міським головам міст обласного значення, головам об`єднаних територіальних громад вжити необхідних заходів щодо передачі безгосподарських гідротехнічних споруд у державну чи комунальну власність територіальних громад відповідно до їх розташування та проінформувати Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області для узагальнення та інформування облдержадміністрації до 01 грудня 2021 року. Водночас пунктом 9 розпорядження визначено Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області (далі - РОВР) відповідальним за узагальнення і інформування облдержадміністрації щодо виконання пунктів 6,7 розпорядження. Також надано інформацію, яка надійшла до Департаменту екології та природних ресурсів облвійськадміністрації від РОВР.

Розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 25.02.2019 р. № 127 «Про стан гідротехнічних споруд водних об`єктів (водосховищ і ставків) на території Полтавської області» визначено: Департаменту агропромислового розвитку облдержадміністрації головам райдержадміністрацій рекомендувати міським головам міст обласного значення, головам об`єднаних територіальних громад: створити спільні комісії із залученням спеціалістів Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області та міжрайонних управлінь водного господарства, Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області, Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, юридичного відділу апарату облдержадміністрації, органів місцевого самоврядування та провести інвентаризацію гідротехнічних споруд на штучно створених водних об`єктах (водосховищах, ставках) в районах області з визначенням їх технічного стану та власника (балансоутримувача) або складання переліку безгосподарських гідротехнічних споруд до 01.08.2019 р.; 2) Рекомендувати Регіональному офісу водних ресурсів у Полтавській області розробити та направити районним державним адміністраціям зразок акту інвентаризації водних об`єктів та гідротехнічних споруд та типову Інвентаризаційну відомість обстеження гідротехнічних споруд водних об`єктів (водосховищ, ставків) району до 15.03.2019 р.; 3) Головам райдержадміністрацій акти інвентаризації водних об`єктів та гідротехнічних споруд, складені окремо по кожному водосховищу і ставку та їх гідротехнічних спорудах районними комісіями, надати разом з інвентаризаційною відомістю Регіональному офісу водних ресурсів у Полтавській області до 01.08.2019 р.; 4) Рекомендувати Регіональному офісу водних ресурсів у Полтавській області за результатами інвентаризації скласти перелік таких водних об`єктів і гідротехнічних споруд у межах адміністративних територій та надати до облдержадміністрації до 15.08.2019 р.; 5) Юридичному відділу апарату облдержадміністрації спільно з ГТУЮ у Полтавській області розробити поетапний алгоритм дій щодо порядку взяття на баланс безгосподарських гідротехнічних споруд органами місцевого самоврядування або юридичними особами відповідно до їх розташування та направити його райдержадміністраціям, органам місцевого самоврядування до 25.03.2019 р.; 6) Головам райдержадміністрацій та рекомендувати головам районних рад, міським головам міст обласного значення, головам об`єднаних територіальних громад вжити необхідних заходів щодо передачі безгосподарських гідротехнічних споруд у державну чи комунальну власність територіальних громад відповідно до їх розташування та проінформувати Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області для узагальнення та інформування облдержадміністрації до 01 грудня 2021 року; 7) Рекомендувати Регіональному офісу водних ресурсів у Полтавській області на замовлення органів місцевого самоврядування забезпечити розроблення «Паспортів гідротехнічних споруд», по безгосподарських гідротехнічних спорудах. Про проведену роботу поінформувати облдержадміністрацію до 01.12.2021 р.; 8) Рекомендувати районним радам, міським радам міст обласного значення, об`єднаним територіальним громадам визначити підприємства, установи, заклади комунальної власності територіальних громад району/міста, яким доручити здійснення заходів з експлуатації, утримання та проведення ремонтів гідротехнічних споруд, що будуть передані на баланси міських, селищних і сільських рад як безгосподарське майно до 01.12.2019 р.; 9) Відповідальним виконавцям пунктів 6, 7 розпорядження інформацію щодо його виконання надавати Регіональному офісу водних ресурсів у Полтавській області (Еренбург І.Ю.) щоквартально до 10 числа наступного місяця впродовж 2019-2021 років для подальшого узагальнення та інформування облдержадміністрацію що місяця впродовж 2019-2021 років.

Згідно із листом Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області № 1969/10-04 від 06.12.2023 р., який направлено у Департамент екології та природних ресурсів Полтавської ОВА, на виконання пункту 3 Розпорядження, районними державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування області було проведено інвентаризацію штучно створених водних об`єктів (водосховищ і ставків) та гідротехнічних споруд. Офіс не проводив інвентаризацію водних об`єктів, а лише надавав допомогу органам місцевого самоврядування в її проведенні. Офіс неодноразово листами звертався до районних державних адміністрацій та територіальних громад з проханням завершити розпочаті роботи по обстеженню водних об`єктів та їх гідроспоруд та надати відповідні документи для узагальнення. Відповідно до пункту 9 Розпорядження щоквартальні звіти про хід виконання інвентаризації Офісом надавались відділу контролю Полтавської обласної державної адміністрації. На виконання пункту 4 даного Розпорядження Офіс узагальнив та опрацював результати частково проведеної інвентаризації на території Полтавської області, сформував перелік водних об`єктів і гідротехнічних споруд, відповідно до наданої районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування інформації (акти, анкети та інвентаризаційні відомості). Районні державні адміністрації та органи місцевого самоврядування області частково виконали пункт 3 Розпорядження, провівши інвентаризацію не всіх наявних на території області гідротехнічних споруд водних об`єктів. На виконання пункту 6 Розпорядження, Офіс неодноразово надсилав для використання в роботі «Алгоритм дій щодо взяття на баланс безгосподарських гідротехнічних споруд органами місцевого самоврядування відповідно до їх розташування», розробленого Юридичним відділом апарату облдержадміністрації. Заходи зазначені в пунктах 6, 7 Розпорядження, зокрема, виготовлення паспортів гідротехнічних споруд та взяття на баланс органами місцевого самоврядування гідротехнічних споруд водних об`єктів, не виконані у зв`язку з відсутністю фінансування цих заходів з місцевих бюджетів. З моменту прийняття Розпорядження органами місцевого самоврядування Полтавської області не взято на баланс жодної гідротехнічної споруди, які так і залишаються безгоспним/безхазяйним майном. До Офісу не надходили замовлення від органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій на виконання робіт з виготовлення паспортів гідротехнічних споруд водних об`єктів.

Листом Лубенської окружної прокуратури Полтавської області № 53/2-4327ВИХ-24 від 28.06.2024 р. Регіональному офісу водних ресурсів у Полтавській області повідомлено, щоЛубенською окружною прокуратурою встановлено, що на території Пирятинської ОТГ на ставках у басейні річки Перевід розташовані наступні гідроспоруди, зокрема гребля обладнана водоскидною спорудою фронтального (трубного) типу, яка розташована на ставку, площею 2,36 га, у межах с. Березова Рудка, що перебуває у постійному користуванні ДП СГП «Березівське».Відповідно до листа Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області від 30.05.2024 р. № 838/10-05 встановлено, що Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області повідомляв об`єднані територіальні громади про необхідність взяття на баланс гідротехнічних споруд, зокрема і Пирятинську міську раду листами від 12.03.2019 р. № 287/01-05, від 09.06.2021 р. № 1290/01-05, від 10.06.2020 р. № 1457/01-05. Враховуючи викладене, просить вказати, чи отримував Регіональний офіс водних ресурсів відповіді на вказані листи; чи надавалась Пирятинською міською радою у Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області інформація про взяття облік та/або оформлення права власності на вказані гідроспоруди протягом 2024 року. Зазначену інформацію необхідно надати невідкладно у строк до 11.07.2024 р.

Листом Лубенської окружної прокуратури Полтавської області № 53/2-4336ВИХ-24 від 28.06.2024 р. Пирятинській міській раді повідомлено, що Лубенською окружною прокуратурою встановлено, що на території Пирятинської ОТГ на ставках у басейні річки Перевід розташовані наступні гідроспоруди, зокремагребля обладнана водоскидною спорудою фронтального (трубного) типу, яка розташована на ставку, площею 2,36 га у межах с. Березова Рудка, що перебуває у постійному користуванні ДП СГП «Березівське». Відповідно до інформації Пирятинської міської ради від 03.06.2024 р. №5068/02-33 інформація про вказані у міської ради гідроспоруди відсутня, вони у її власності чи на балансі не перебувають. Згідно із статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» Лубенською окружною прокуратурою встановлюється можливість для захисту та представництва інтересів держави. Враховуючи викладене, просить зазначити: чи перебувають вказані гідроспоруди на балансі міської ради; чи приймалось Пирятинською міською радою рішення про взяття на облік вказаних гідротехнічних споруд; чи перебувають вказані гідроспоруди у комунальній власності Пирятинської міської ради; чи приймались Пирятинською міською радою будь-які рішення стосовно вказаних гідроспоруд. Зазначену інформацію необхідно надати невідкладно у строк до 11.07.2024 р.

Листом № 5881/02-33 від 03.07.2024 р. Виконавчим комітетом Пирятинської міської ради на лист № 53/2-4336ВИХ-24 від 28.06.2024 р. Лубенській окружній прокуратурі повідомлено, що гідроспоруди греблі знаходяться в межах населеного пункту с. Березова Рудка обладнані водоскидною спорудою фронтального (трубного) типу, які розташовані на ставках, площею 1,9900 га, 2,3600 га, 3,2200 га, 1,1400 га, 1,9700 га, 3,2200 га, на даний час перебувають у постійному користуванні ДП СГП «Березівське», договори оренди відсутні. Інформація стосовно характеристик вказаних гідроспоруд відсутня. На даний час ДП СГП «Березівське» знаходиться у стані ліквідації.

Листом № 138/12/10 від 05.07.2024 р. Регіональним офісом водних ресурсів у Полтавській області на лист № 53/2-4327ВИХ-24 від 28.06.2024 р. Лубенській окружній прокуратурі повідомлено, що про необхідність взяття на баланс гідротехнічних споруд Офіс повідомляв міські, селищні, сільські об`єднані територіальні громади і районні державні адміністрації листами № 287/01-05 від 12.03.2019 р., Хе 951/01-05 від 08.08.2019 р., Хе 1290/01-05 від 09.06.2021 р., Хе 1457/01-05 від 10.06.2020 р. Відповіді Пирятинської міської ради та Пирятинської РДА на листи Офісу додаються. Інформація про взяття на облік та/або оформлення права власності на вищезазначені гідротехнічні споруди протягом 2024 року Пирятинською міською радою Офісу не надавались. Станом на 03.07.2024 р. Офісу невідомо хто є власником та балансоутримувачем споруд, ставків площами водного дзеркала 1,99 га, 3,99 га, 2,36 га, 3,22 га, 1,14 га, 1,97 га, 3,22 га, 35,7 га, розташованих у басейні річки Перевід на території Пирятинської міської ТГ. Гідротехнічні споруди ставка площею водного дзеркала 117,9 га (Березоворудського водосховища) перебувають на балансі Офісу. Офіс не звертався із позовною заявою до Пирятинської міської ради про взяття на облік вказаних гідроспоруд або оформлення на них права власності, оскільки дане питання не відноситься до повноважень Офісу. Відповідно до «Положення про Регіональний офіс водних ресурсів у Полтавській області», Офіс, як організація, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, управління використання та відтворення поверхневих водних ресурсів - Державодагенства, чи його посадові особи, не наділені повноваженнями щодо втручання у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень.Завірена копія листа Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області від 08 серпня 2019 року № 951/01-05, яким Офіс надав районним державним адміністраціям, територіальним громадам та Департаменту агропромислового розвитку Полтавської ОДА «Алгоритм дій щодо взяття на баланс безгосподарських гідротехнічних споруд органами місцевого самоврядування відповідно до їх розташування», розроблений юридичним відділом Полтавської обласні державної адміністрації додається.

Листом Лубенської окружної прокуратури Полтавської області №53/2-5275ВИХ-24 від 13.08.2024 р. Пирятинській міській раді повідомлено, що Лубенською окружною прокуратурою встановлено, що на території Пирятинської ОТГ на ставках у басейні річки Перевід розташовані наступні гідроспоруди, зокремагребля обладнана водоскидною спорудою фронтального (трубного) типу, яка розташована на ставку, площею 2,36 га, у межах с. Березова Рудка, що перебуває у постійному користуванні ДП СГП «Березівське». Відповідно до інформації Пирятинської міської ради від 04.07.2024 р. №5881/02-33 у власності чи на балансі міської ради вказані гідроспоруди не перебувають. Враховуючи викладене, просить зазначити чи перебувають вказані гідроспоруди на балансі міської ради на даний час; чи приймалось Пирятинською міською радою рішення про взяття на облік вказаних гідротехнічних споруд, або чи здійснювались будь-які дії стосовно оформлення на них права власності; чи приймались Пирятинською міською радою будь-які рішення стосовно вказаних гідроспоруд. Зазначену інформацію необхідно надати невідкладно у строк до 28.08.2024 р.

Листом № 7198/02-33 від 03.09.2024 р. Виконавчим комітетом Пирятинської міської ради на лист № 53/2-5275ВИХ-24 від 13.08.2024 р. Лубенській окружній прокуратурі повідомлено, що гідроспоруди греблі знаходяться в межах населеного пункту с. Березова Рудка обладнані водоскидною спорудою фронтального (трубного) типу, які розташовані на ставках, площею 1,9900 га, 2,3600 га, 3,2200 га, 1,1400 га, 1,9700 га, 3,2200 га, на даний час перебувають у постійному користуванні ДП СГП «Березівське», договори оренди відсутні. Інформація стосовно характеристик вказаних гідроспоруд відсутня. На даний час ДП СГП «Березівське» знаходиться у стані ліквідації. Зазначені гідротехнічні споруди на балансі Пирятинської міської ради не перебувають та не передавалися актом прийому-передачі.

Вважаючи протиправною бездіяльність Пирятинської міської ради щодо невжиття заходів, спрямованих на набуття права власності на безхазяйне нерухоме майно - греблю довжиною 100 метрів, шириною 5,5 метра, обладнаної фронтальним водоспуском трубного типу, яка розташована на водному об`єкту ставку, загальною площею 2,36 га, що знаходиться на річці Перевід (Перевод) у межах села Березова Рудка Пирятинської територіальної громади, Лубенського району, Полтавської області, прокурор звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не надано належних доказів здійснення заходів з метою набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гребля довжиною 100 метрів, шириною 5,5 метра, обладнаної фронтальним водоспуском трубного типу, яка розташована на водному об`єкту ставку, загальною площею 2,36 га, що знаходиться на річці Перевід (Перевод) у межах села Березова Рудка Пирятинської територіальної громади, Лубенського району, Полтавської області.

Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком суду першої інстанції з наступних підстав.

Згідно із ч. 2ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

До нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч. 1ст. 181 Цивільного кодексу України).

Відповідно доч. 1ст. 182 Цивільного кодексу України,право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Згідно із п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону УкраїниПро державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень(в подальшомуЗакону № 1952-IV), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ч. 1ст. 5 Закону № 1952-IV,у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Згідно із Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженим наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 р.№507 (чинний на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - ДК 018-2000) споруди - це будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельномонтажних робіт.

У чинному з 01.01.2024 р.Класифікаторі будівель і споруд НК 018:2023, затвердженому наказом Міністерства економіки України від 16.05.2023 р. № 3573 (далі - НК 018:2023), використовуються терміни, визначені Європейським класифікатором типів споруд, а саме: споруди - структури, пов`язані із землею, які створені з будівельних матеріалів і комплектуючих та/або для яких виконуються будівельні роботи.

Також Національний стандарт № 2Оцінка нерухомого майна, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2004 р. № 1442, містить положення про те, що споруди - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій (дамби, тонелі, естакади, мости тощо).

Термінгідротехнічні спорудивживається у Додатку А до ДБН В.2.4-3:2010 Гідротехнічні, енергетичні та меліоративні системи і споруди, підземні гірничі виробки. Гідротехнічні споруди. Основні положення (далі - ДБН В.2.4-3:2010). Це споруди, що підпадають під вплив водного середовища, призначені для використання і охорони водних ресурсів, а також для захисту від шкідливого впливу вод. Переміщення такої споруди призводить до втрати її призначення.

Відповідно доп. 1.3 Правил безпеки при експлуатації каналів, трубопроводів, інших гідротехнічних споруд у водогосподарських системах, затвердженихнаказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 03.04.2012 р. № 661(в подальшомуПравила № 661),гідротехнічна споруда - інженерна споруда, призначена для керування водним режимом, використовування водних ресурсів або для запобігання шкідливій дії вод.

Частиною 1статті 5 Закону № 1952-IVвизначається необхідність державної реєстрації споруд, а також їх окремих частин.

Виключенням є споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, перелічені у ч. 4ст. 5 Закону № 1952-IV, зокрема магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії, крім меліоративних мереж, складових частин меліоративної мережі.

Гідротехнічнаспорудане є частиною чи приналежністю головної речі, не включена до переліку споруд, передбачених ч. 4ст. 5 Закону № 1952-IV.

Таким чином, гідротехнічна споруда належить до нерухомого майна, щодо якого має проводитися державна реєстрація прав.

Аналогічний висновок щодо застосування нормматеріального права, викладений в постановах ВерховногоСуду від 05.03.2024 р. у справі № 300/3657/22, від 21.06.2024 р. у справі № 420/19870/21.

Відповідно до ч.ч. 1, 5ст. 16 Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР«Про місцеве самоврядування в Україні»(в подальшому Закон № 280/97-ВР), органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону; від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до законуздійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч. 5ст. 60 Закону № 280/97-ВР).

Відповідно до ч. ч. 1, 2ст. 335 Цивільного кодексу України, безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий. Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих медіа. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Частиною 14статті 18Закону № 1952-IVвстановлено, щовзяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно ізп. п. 82, 84, 85Порядкудержавної реєстраціїречових правна нерухоме майнота їх обтяжень, затвердженогоПостановою Кабінету Міністрів України№ 1127 від 25.12.2015 р.,взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначенихпунктами 83-88цього Порядку. За результатом розгляду заяви, а також за наявності відомостей про технічні характеристики відповідного безхазяйного нерухомого майна, отриманих з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, чи відомостей про земельну ділянку, сформовану за рахунок невитребуваної земельної частки (паю), отриманих з Державного земельного кадастру, державний реєстратор приймає рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або рішення щодо відмови у взятті на такий облік.Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.

Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що, зокрема,селищна рада має повноваження щододержавної реєстрації та взяття на облікбезхазяйного майна, розташованогона території відповідної територіальної громади.

Із врахуванням вищевикладених обставин, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач зобов`язаний взяти вищезазначену гідротехнічну споруду на облік як безхазяйне майно шляхом звернення із відповідною заявою до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

При прийнятті рішення у даній справі суд врахував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справіРуїс Торіха проти Іспанії(RuizTorija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Із врахуванням такого підходу Європейського суду з прав людини до оцінки аргументів сторін, суд апеляційної інстанції вважає, що ключові аргументи апеляційної скарги отримали достатню оцінку.

Інші доводи і заперечення сторін на висновки суду апеляційної інстанції не впливають.

Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2024 р. без змін, оскільки суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 308, 315,316, 322, 325, 326, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Пирятинської міської ради - залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2024 р. по справі № 440/11390/24 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та не може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.В. Присяжнюк Судді Л.В. Любчич О.А. Спаскін

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.03.2025
Оприлюднено12.03.2025
Номер документу125699485
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —440/11390/24

Постанова від 07.03.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 26.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні