ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
04.03.2025 Справа № 905/1532/24
Суддя - Говорун О.В.
Секретар судового засідання Руденко Е.В.
Позивач Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця".
Відповідач Державне підприємство "Добропіллявугілля-Видобуток".
Про стягнення штрафу у розмірі 341750 грн.
Представники учасників справи:
від позивача не з`явився;
від відповідача не з`явився.
Акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - позивач) звернулося до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Державного підприємства "Добропіллявугілля-Видобуток" (далі - відповідач) про стягнення заборгованості у розмірі 341750 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на невірно вказану відповідачем маси вантажу у накладній, що є підставою для стягнення штрафу.
В судовому засіданні представник позивача підтримала свої позовні вимоги, просила їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про причини неявки не повідомив. Відзив на позов не надав.
Суд, дослідивши письмові докази у справі, встановив наступні факти та відповідні ним правовідносини.
08.07.2024 Державне підприємство "Добропіллявугілля-Видобуток" (вантажовідправник), зі станції Добропілля Донецької залізниці на станцію Гнідава Львівської залізниці, відвантажило на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "С.О. Груп" (вантажоодержувач) за залізничною накладною №49546880, у вагонах №60024247, №61524641, вантаж вугілля кам`яне марки г-газове Г (Г2) (0-200) УДК 32. Вантаж розміщено нижче рівня бортів на 150 мм. Вантаж у твердому, вологому стані. Вагони «ЦТЛ». Вага тари після перетарювання. При оформленні залізничної накладної №49546880 відповідачем вказано загальну масу вантажу: нетто 135400 кг. Завантаження вантажу у вагони здійснювалось засобами відправника. Маса визначена на електронних вагах (№150), заводський 545 ВЭТ-150 В.15 грузовідправник (а.с.28).
При проходженні вагонів №60024247, №61524641 станції Нижньодніпровськ-Вузол- Придніпровської залізниці, було здійснено контрольну перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено невідповідність фактичної маси вантажу у вищезазначених вагонах з масою вантажу, яка зазначена вантажовідправником у накладній №49546880.
Невідповідність фактичної маси вантажу з масою вантажу, яка зазначена у накладній, засвідчено комерційним актом №450003/55 складеним 11.07.2024, в розділі "Д" якого зазначено: "11.07.2024 проводилось контрольне зважування вагонів №60024247, №61524641, що прибув за відправкою, вказаною на звороті цього акту. За документом значиться вантаж "Вугілля кам`яне марки г-газове Г (Г2) (0-200), насипом, вантаж у вологому стані, маркування нанесено трьома повздовжніми борознами у вагоні №60024247 вага брутто не вказана, тара перевірена 22200 кг, вага нетто 69000 к; №61524641 вага брутто-не вказана, тара перевірена 20900 кг, вага нетто-66400 кг. При зважуванні вагону на справних вагонних 150 тн електронно-тензометричних вагах ст..Нижньодніпровськ-Вузол заводський 032, що пройшли держповірку 31.01.2024 виявилось: в вагоні №60024247 вага брутто 95900кг, тара за документом -22200кг, вага нетто-73700кг, що більше ваги вказаної в документі на 4700кг, понад вантажопідйомність вагону на 3700кг; в вагоні №61524641 вага брутто-91900кг, тара за документом -20900г, вага нетто-71000кг, що більше ваги, вказаної в документі на 4600кг, понад вантажопідйомність вагону на 1000кг. Навантаження вантажу в обох вагонах нижче рівня бортів на 20 см, марковано трьома повздовжніми борознами. Поглиблень немає, маркування не порушене. Вагони бездверні, розвантажувальні люки з обох сторін закриті. Посипання вантажу немає. В технічному відношення вагони справні. Зав.вантажним двором за штатним розкладом немає. Вагони затримані для відвантаження надлишку вантажу" (а.с.25-26).
На станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці вагони №60024247, №61524641 було затримано для відвантаження надлишку вантажу, що підтверджується актами загальної форми №583 від 11.07.2024 та №584 від 11.07.2024, та відправлено на станцію Гнідава Львівської залізниці вантажоодержувачу (а.с.60-62).
Згідно з технічним паспортом засобу ваговимірювальної техніки (далі - ЗВВТ) вагонних ваг, тип тензометричні, заводський №032, міжповірочний інтервал ЗВВТ становить 1 раз на 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками 1 раз на 6 місяців. 31.01.2024 була проведена державна повірка зазначених ваг (а.с.52-58).
Факт зважування та розходження у масі вантажу підтверджується і випискою з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах по ст.Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, відповідно до якої маса вантажу у вагоні №60024247 більша ніж зазначена у накладній на 4700 кг, у вагоні №61524641 більша ніж зазначена у накладній на 4600 кг (а.с.22).
На станції призначення (ст.Гнідава Львівської залізниці) був заповнений розділ "Є" комерційного акту №450003/55 від 11.07.2024, в якому зазначено: "під час перевірки вантажу різниці проти цього акту не виявлено" (а.с.23 зворотній бік).
Відповідно до ч.1 ст.909 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) та ч.1 ст.307 Господарського кодексу України (далі ГК України), за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Згідно з ч.2 ст. 908 ЦК України та ч. 5 ст. 307 ГК України, умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Статтею 37 Статуту залізниць України (далі Статут) встановлено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.24 Статуту, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Згідно з ч.1 ст.129 Статуту, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Відповідно до ст.122 Статуту, за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Згідно з абз.2 п.2.6 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі Правила № 644), маса вантажу вважається правильною, якщо різниця між фактично виявленою масою і зазначеною в перевізних документах не перевищує 0,2%.
Пунктом 5.5. Правил № 644 закріплено, що якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Частиною 1 статті 118 Статуту встановлено, що за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Позивачем, за неправильно зазначену у залізничній накладній №49546880 масу вантажу у вагонах №60024247, №61524641 нарахований відповідачу штраф в загальному розмірі 341750 грн.
Судом встановлено, що розрахунок суми штрафу є арифметично вірним, та відповідає вимогам ст.ст. 118, 122 Статут залізниць України.
За таких обставин, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню повністю.
Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст.86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ст.129 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідача.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 129, 236-238 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Державного підприємства "Добропіллявугілля-Видобуток" (просп. Шевченка, б. 2, м. Добропілля(з), Донецька область, 85001, ідентифікаційний код юридичної особи 43895975) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Гедройця, б. 5, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код юридичної особи - 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Дмитра Яворницького, 108, м.Дніпро, 49038, код ЄДРПОУ ВП - 40081237) штраф у розмірі 341750 (триста сорок одна тисяча сімсот п`ятдесят) грн та витрати з оплати судового збору в сумі 4101 (чотири тисячі сто одна) грн.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня проголошення рішення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 10.03.2025.
Суддя О.В. Говорун
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2025 |
Оприлюднено | 12.03.2025 |
Номер документу | 125712233 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі перевезення, транспортного експедирування, з них залізницею, з них |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Говорун Олександр Володимирович
Господарське
Господарський суд Донецької області
Говорун Олександр Володимирович
Господарське
Господарський суд Донецької області
Говорун Олександр Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні