Ухвала
від 24.02.2025 по справі 504/3063/24
КОМІНТЕРНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №504/3063/24

Провадження №2/504/1185/25

Комінтернівський районний суд Одеської області

УХВАЛА

24.02.2025с-ще Доброслав

Комінтернівський районний суд Одеської області у складі:

Головуючого судді -Барвенко В.К.,

секретаря- Ориник М.В., -

розглянувши у відкритому підготовчому засіданні, в залі суду № 5, с-ще. Доброслав, справу за позовом пані ОСОБА_1 до Комунального підприємства «ПЕРСПЕКТИВА» Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області код ЄДРПОУ 32744759, про визнання протиправною бездіяльність, яка полягає у ненаданні відповіді на запит про надання інформації, відмови у наданні відповідної документації, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулась до суду із позовом до відповідача, яким просить суд:

визнати протиправною бездіяльність КП «Перспектива», яка полягає у ненаданні відповіді на запит про надання інформації щодо стану, якості питної води, та у відмові у наданні відповідної документації; зобов`язати надати відповідь (інформацію) та надати документацію.

У підготовче засідання сторони не з`явились, повідомлені судом електронною поштою про дату, час та місце його проведення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши правовідносини, які склались між сторонами, суд дійшов до наступного висновку:

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Статтею 5 Закону України "Про інформацію" встановлено, що кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.

Положеннями статті 9 Закону України "Про інформацію" обумовлено, що всі громадяни України, юридичні особи і державні органи мають право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення та зберігання відомостей, необхідних їм для реалізації ними своїх прав, свобод і законних інтересів, здійснення завдань і функцій.

За змістом статей 1, 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначено, що публічна інформація - відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації в офіційних друкованих виданнях, на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет, на інформаційних стендах, будь-яким іншим способом, а також надання інформації за запитами на інформацію.

Згідно зі статтею 3 Закону України "Про доступ до публічної інформації" право на доступ до публічної інформації гарантується: 1) обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом; 2) визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє; 3) максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації; 4) доступом до засідань колегіальних суб`єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством; 5) здійсненням парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації; 6) юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.

Комунальними підприємствами має надаватись у відповідь на запит та опубліковуватись інформація, перелік якої зазначено у частині восьмій статті 78 Господарського кодексу України.

Водночас, відповідний перелік інформації, яка є суспільно необхідною та розпорядником якої є комунальні підприємства, не є вичерпним.

Статтею 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначено перелік розпорядників публічної інформації, на яких поширюються норми Закону. При цьому, лише суб`єкти владних повноважень є розпорядниками всієї інформації, яка знаходиться у їх володінні.

Всі інші розпорядники інформації, визначені Законом України «Про доступ до публічної інформації», залежно від категорії, до якої вони належать, є розпорядниками лише певної частини наявної у їх володінні інформації.

Відповідно до пункту 4 частини другої статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» комунальні підприємства можуть бути розпорядниками, серед іншого, інформації, що становить суспільний інтерес.

При цьому, відповідно до частини другої статті 29 Закону України «Про інформацію» предметом суспільного інтересу вважається інформація, яка свідчить про загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності України; забезпечує реалізацію конституційних прав, свобод і обов`язків; свідчить про можливість порушення прав людини, введення громадськості в оману, шкідливі екологічні та інші негативні наслідки діяльності (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб тощо.

Отже, перелік інформації, що становить суспільний інтерес, не є вичерпним, а публічність такої інформації визначається значимістю такої інформації для суспільства в кожному випадку окремо.

Важливою є обізнаність громадськості щодо діяльності комунальних підприємств, які утворюються органами місцевого самоврядування.

Це зумовлено, зокрема, тим, що такі підприємства утворюються з метою задоволення певних потреб територіальної громади, а майно підприємств є комунальною власністю.

Доступ до інформації про діяльність комунальних підприємств надає можливість громадськості контролювати законність та обґрунтованість рішень органів місцевого самоврядування щодо їх створення та діяльності, необхідності їх фінансування, належного виконання такими підприємствами визначених для них завдань, дотримання ними законодавства України, належне, цільове, не надмірне, в визначених законодавством України межах, використання грошових коштів, майна, яке є комунальною власністю.

Частиною восьмою статті 78 Господарського кодексу України визначено перелік інформації про діяльність підприємства, яка має в обов`язковому порядку оприлюднюватись.

Відповідно до частини восьмої статті 78 Господарського кодексу України комунальне унітарне підприємство оприлюднює інформацію про свою діяльність, крім випадків, установлених законом, шляхом розміщення її на власній веб-сторінці (веб-сайті) або на офіційному веб-сайті суб`єкта управління об`єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління підприємством, у строки та в порядку, визначені рішенням відповідної місцевої ради. Доступ до таких веб-сторінок та веб-сайтів є цілодобовим і безоплатним.

Обов`язковому оприлюдненню підлягає така інформація: цілі діяльності комунального унітарного підприємства; квартальна, річна фінансова звітність комунального унітарного підприємства за останні три роки, включаючи (за наявності) видатки на виконання некомерційних цілей державної політики та джерела їх фінансування; аудиторські висновки щодо річної фінансової звітності комунального унітарного підприємства за останні три роки, якщо аудит проводився відповідно до вимог закону або за рішенням наглядової ради комунального унітарного підприємства (у разі її утворення) або суб`єкта управління об`єктами комунальної власності, що здійснює функції з управління підприємством; статут комунального унітарного підприємства у чинній редакції, а також у редакціях, що діяли раніше; біографічна довідка (включаючи професійну характеристику) керівника комунального унітарного підприємства (з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних); біографічні довідки (включаючи професійні характеристики) членів наглядової ради (у разі її утворення) комунального унітарного підприємства (з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних), принципи їх добору, їхнє членство у наглядових радах інших суб`єктів господарювання, а також зазначається, хто із членів наглядової ради комунального унітарного підприємства є незалежним; річні звіти керівника та наглядової ради (у разі її утворення) комунального унітарного підприємства; структура, принципи формування і розмір винагороди керівника та членів наглядової ради комунального унітарного підприємства, включаючи компенсаційні пакети і додаткові блага, які вони отримують (або на отримання яких мають право) під час виконання посадових обов`язків, а також у зв`язку із звільненням; рішення суб`єкта управління об`єктами комунальної власності щодо комунального унітарного підприємства;

опис істотних передбачуваних факторів ризику, що можуть вплинути на операції та результати діяльності комунального унітарного підприємства, та заходи щодо управління такими ризиками; відомості про договори, учасником яких є комунальне унітарне підприємство, інформація про які підлягає оприлюдненню відповідно до Закону України «Про відкритість використання публічних коштів»; інформація про операції та зобов`язання комунального унітарного підприємства з державним та/або місцевим бюджетом, державними та/або місцевими установами, підприємствами та організаціями, включаючи договірні зобов`язання комунального унітарного підприємства (фінансові та нефінансові), що виникають у результаті державно-приватного партнерства.

Отже, вказану інформацію на законодавчому рівні визнано суспільно необхідною та відкритою.

Оскільки така інформація становить суспільний інтерес, вона є публічною відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» та має надаватись у відповідь на запити на інформацію.

Водночас, необхідно звернути увагу, що вказаний перелік інформації, яка є суспільно необхідною та розпорядником якої можуть бути комунальні підприємства, не є вичерпним.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 13 Закону № 2939-VI розпорядниками інформації є особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 19 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Вжитий у цій процесуальній нормі термін «суб`єкт владних повноважень» позначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 3 КАС).

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Отже, у даній справі серед іншого предметом спору є бездіяльність розпорядника публічної інформації, який виконує делеговані функції органу місцевого самоврядування, яка полягає у ненаданні відповіді на звернення щодо отримання публічної інформації, відповідних документів.

Тобто відповідача в даному випадку здійснює владні управлінські функції, та реалізовує свої контрольні функції у сфері управління діяльності, що підпадає під юрисдикцію адміністративного суду.

Суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства (ч.1 п.1 ст. 255 ЦПК України).

Роз`яснити позивачеві, що спір в цій частини позовних вимог віднесений до юрисдикції адміністративного суду.

На підставі наведеного, керуючись п.1 ч.1 ст. 255, 258-260, 353 ЦПК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Закрити провадження у справі за позовом пані ОСОБА_1 до Комунального підприємства «ПЕРСПЕКТИВА» Красносільської сільської ради Одеського району Одеської області код ЄДРПОУ 32744759, про визнання протиправною бездіяльність, яка полягає у ненаданні відповіді на запит про надання інформації, відмови у наданні відповідної документації, зобов`язання вчинити певні дії,.

Роз`яснити позивачеві, що спір в цій частини позовних вимог віднесений до юрисдикції адміністративного суду.

Ухвала підлягає оскарженню протягом 15 діб від дня її проголошення шляхом подання апеляційної скарги до Одеського апеляційного суду.

Суддя В. К. Барвенко

СудКомінтернівський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення24.02.2025
Оприлюднено12.03.2025
Номер документу125716972
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —504/3063/24

Ухвала від 28.03.2025

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Вадовська Л. М.

Ухвала від 24.02.2025

Цивільне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Барвенко В. К.

Ухвала від 19.07.2024

Цивільне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Барвенко В. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні