Рішення
від 05.02.2025 по справі 496/7929/23
БІЛЯЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 496/7929/23

Провадження № 2/496/1663/25

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2025 року м. Біляївка

Біляївський районний суд Одеської області у складі:

головуючого - судді Горяєва І.М.,

за участю секретаря Касьяненко А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Біляївка Одеської області в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом керівника Біляївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації до Яськівської сільської ради Одеського району Одеської області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Військова частина НОМЕР_1 про визнання незаконними та скасування рішення сесії, усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки, державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку та зобов`язання повернути земельну ділянку, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом та просив суд ухвалити рішення, яким визнати незаконним та скасувати рішення Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області за № 1551/VІІ від 15.05.2020 «Про затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0300 га (кадастровий номер земельної ділянки 5121084800:01:001:0683) у власність для ведення особистого селянського господарства (за межами населеного пункту)». Усунути перешкоди державі в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,3373 га шляхом скасування державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку площею 1,0300 га з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683, що розташована за межами населеного пункту Яськівської сільської ради Одеського району Одеської області (запис про речове право № 36877027 від 09.06.2020, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2099914651210) з одночасним припиненням права приватної власності. Усунути перешкоди державі в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,3373 га шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683, площею 1,0300 га в Державному земельному кадастрі з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки. Усунути перешкоди державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою шляхом зобов`язання ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) повернути у власність держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації (код ЄДРПОУ 00022585) земельну ділянку площею 0,3373, що є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683 та має 4 поворотні точки за наступними координатами: № 1 координати: Х 5147 888,140, Y-3329310,946; № 2 координати: Х 5147 936,525, Y - 3329298,301; № 3 координати: Х 5147952,260, Y- 3329363,900; № 4 координати: Х 5147903,875, Y 3329376,540. Судові витрати розподілити відповідно до вимог Цивільного процесуального кодексу України і стягнути з відповідачів сплачений за подачу позовної заяви судовий збір на користь Одеської обласної прокуратури за такими реквізитами: отримувач коштів Одеська обласна прокуратура (адреса: 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3), код отримувача (код ЄДРПОУ) 03528552, рахунок отримувача UA808201720343100002000000564, банк отримувача ДКСУ у м. Києві, код банку отримувача 820172, код класифікації доходів бюджету 22030101.

Свої вимоги позивач мотивував тим, що рішенням Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області №1373/VII від 24.12.2019 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність громадянам для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Яськівської сільської ради, в тому числі, ОСОБА_1 (1,0300 га). На виконання вказаного рішення, на підставі договору №8ПЗ від 22.01.2020 ФОП ОСОБА_2 22.01.2020 розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам України - ОСОБА_3 (та іншим 10 особам, в тому числі ОСОБА_1 ) для ведення особистого селянського господарства за адресою: Одеська область, Біляївський район, Яськівська сільська рада. Відомості про земельну ділянку площею 1,0300 га з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683 внесено до Державного земельного кадастру шляхом відкриття Поземельної книги державним кадастровим реєстратором Відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Долготер Р.В. 08.05.2020, що вбачається з інформації про земельну ділянку з програмного модуля Державного земельного кадастру. В подальшому, на підставі заяви ОСОБА_1 від 08.05.2020, рішенням Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області за № 1551/VІІ від 15.05.2020 затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,0300 га (кадастровий номер земельної ділянки 5121084800:01:001:0683) у власність для ведення особистого селянського господарства (за межами населеного пункту), та рекомендовано ОСОБА_1 звернутись до державного реєстратора щодо оформлення права власності на земельну ділянку. Право приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.06.2020, номер запису про речове право 36877027. Відповідні відомості внесено на підставі рішення державного реєстратора Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області Деркач В.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 52652141 від 15.06.2020. З метою забезпечення обороноздатності держави в умовах військового стану та забезпечення додержання прикордонного режиму, органами прокуратури області спільно з органами державної влади вживаються заходи щодо поновлення інтересів держави стосовно земель оборони, які знаходяться уздовж державного кордону та щодо яких законодавством регламентовано особливий режим використання. Одеською обласною прокуратурою 07.07.2023 з ІНФОРМАЦІЯ_1 отримано інформацію щодо результатів аудиту земельних ділянок, які прилягають до державного кордону України в межах Одеської області та входять в 50 метрову смугу, в межах якої здійснюються заходи з утримання та нарощування інженерної інфраструктури прикордонними загонами. Вивченням матеріалів аудиту земель установлено, що на території Одеського району Одеської області сформовано після 01.01.2020 земельні ділянки державної, комунальної та приватної власності, межі яких повністю або частково входять до 50 метрової зони державного кордону України з Республікою Молдова, у тому числі ділянка з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683, що знаходиться на території Одеського (колишнього Біляївського) району Одеської області. Відповідно до схеми розміщення земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683 площею 1,0300 га відносно державного кордону України та Республіки Молдова, виготовленої ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» з урахуванням документації по демаркації кордону на запит обласної прокуратури від 09.08.2023 за № 15/1/1-1357ВИХ-23 вбачається, що частина вищевказаної земельної ділянки площею 0,3373 га знаходиться в межах 50 метрової смуги від лінії державного кордону. Поворотні точки накладення на 50 метрову смугу мають наступні координати: № 1 координати: Х 5147 888,140, Y-3329310,946; № 2 координати: Х 5147 936,525, Y - 3329298,301; № 3 координати: Х 5147952,260, Y- 3329363,900; № 4 координати: Х 5147903,875, Y 3329376,540. Відповідна схема розміщення земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683 складена ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» за результатами опрацювання архівних матеріалів інституту (проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування військовим частинам для розташування прикордонної смуги Державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Одеської області, альбом ортофотокарт масштабу 1:10000 Державного кордону між Україною та Республіка Молдова) та координат поворотних точок ділянок з кадастровим номерами, що зазначені в запиті обласної прокуратури. За таких обставин, частина земельної ділянки приватної форми власності з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683, площею 0,3373 га знаходиться у межах прикордонної смуги шириною 50 метрів вздовж від лінії державного кордону України з Республікою Молдова, відтак має належати до земель оборони. У зв`язку з вище викладеним, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Ухвалою Біляївського районного суду Одеської області від 04.12.2023 року було відкрито загальне позовне провадження з призначенням підготовчого судового засідання.

Також ухвалою суду від 21.12.2023 року було задоволено заяву керівника Біляївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації про забезпечення позову.

Ухвалою суду від 15.10.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

До судового засідання представник позивача не з`явилася, проте надала до суду заяву про розгляд справи у відсутність прокурора, не заперечує проти заочного розгляду справи, позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила їх задовольнити (а.с. 231).

Представник Яськівської сільської ради Одеського району Одеської області, відповідач ОСОБА_1 та її представник до судового засідання не з`явилися, причини не явки суду не відомі, неодноразово представник відповідача Войтової В.О. надавав заяви про відкладення судового засідання, що були задоволені, судові засідання відкладені, крім того, в установлений ч. 7ст. 178 ЦПК Українистроки відповідачі не подали до суду відзив на позовну заяву, будучи повідомленими належним чином про наявність ухвали про відкриття провадження та необхідністю подання відзиву, а тому суд вирішує справу за наявними матеріалами, що передбачено ч. 8ст. 178 ЦПК України.

Оскільки відповідачі були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання відповідно до частин 3, 4, 11 ст. 128 ЦПК України (а.с. 200, 201, 215, 216, 220, 224, 225, 234-236), в судове засідання не з`явилися без поважних причин, а представник позивача не заперечувала проти проведення заочного розгляду справи, судом було постановлено ухвалу про заочний розгляд справи, що відповідає вимогам статей 280-281 ЦПК України.

Представник третьої особи Військової частини НОМЕР_1 до судового засідання не з`явився, причини не явки суду не відомі.

Вивчивши матеріали справи, оцінивши надані докази, суд приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що рішенням Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області №1373/VII від 24.12.2019 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність громадянам для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Яськівської сільської ради, в тому числі, ОСОБА_1 (1,0300 га) (а.с. 34).

На виконання вказаного рішення, на підставі договору №8ПЗ від 22.01.2020 ФОП ОСОБА_2 22.01.2020 розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам України - ОСОБА_3 (та іншим 10 особам, в тому числі ОСОБА_1 ) для ведення особистого селянського господарства за адресою: Одеська область, Біляївський район, Яськівська сільська рада (а.с. 52-140).

Відомості про земельну ділянку площею 1,0300 га з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683 внесено до Державного земельного кадастру шляхом відкриття Поземельної книги державним кадастровим реєстратором Відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Долготер Р.В. 08.05.2020, що вбачається з інформації про земельну ділянку з програмного модуля Державного земельного кадастру (а.с. 38-51).

В подальшому, на підставі заяви ОСОБА_1 від 08.05.2020, рішенням Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області за № 1551/VІІ від 15.05.2020 затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,0300 га (кадастровий номер земельної ділянки 5121084800:01:001:0683) у власність для ведення особистого селянського господарства (за межами населеного пункту), та рекомендовано ОСОБА_1 звернутись до державного реєстратора щодо оформлення права власності на земельну ділянку (а.с. 36).

Право приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.06.2020, номер запису про речове право 36877027. Відповідні відомості внесено на підставі рішення державного реєстратора Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області Деркач В.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 52652141 від 15.06.2020 (а.с. 146-147).

Відповідно до схеми розміщення земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683 площею 1,0300 га відносно державного кордону України та Республіки Молдова, виготовленої ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» з урахуванням документації по демаркації кордону на запит обласної прокуратури від 09.08.2023 за № 15/1/1-1357ВИХ-23 вбачається, що частина вищевказаної земельної ділянки площею 0,3373 га знаходиться в межах 50 метрової смуги від лінії державного кордону. Поворотні точки накладення на 50 метрову смугу мають наступні координати: № 1 координати: Х 5147 888,140, Y-3329310,946; № 2 координати: Х 5147 936,525, Y - 3329298,301; № 3 координати: Х 5147952,260, Y- 3329363,900; № 4 координати: Х 5147903,875, Y 3329376,540.

Відповідно до частин другої статті 158ЗК України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб.

На підставі нормЗемельного кодексу України від 25 жовтня 2001 рокуземельні відносини регулюютьсяКонституцією України, цим кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. У свою чергу, відповідно достатті 14 Конституції Україниправо власності на землю гарантується; право власності на земельні ділянки набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України «Про використання земель оборони».

Відповідно до ст. 65 Земельного кодексу України землями промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності.

Порядок використання земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення встановлюється законом.

На підставі ч. ч. 1- 4 ст. 77 Земельного кодексу України землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України.

Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності.

Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування.

У межах прикордонної смуги з метою забезпечення національної безпеки і оборони, дотримання режиму державного кордону військовим частинам Державної прикордонної служби України для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій надаються в постійне користування земельні ділянки шириною 30-50 метрів уздовж лінії державного кордону на суші, по берегу української частини прикордонної річки, озера або іншої водойми, а вздовж лінії державного кордону України з Російською Федерацією і Республікою Білорусь - шириною до 2 кілометрів. (ч. 3 ст. 77 Земельного кодексу України).

Порядок використання земель оборони встановлюється законом.

Згідно ч.4ст.84Земельного кодексуУкраїни доземель державноївласності,які неможуть передаватисьу приватнувласність,серед інших,належать землі оборони.

У відповідності до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про використання земель оборони» військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

За приписами ч. ч. 2, 3 ст. 115 Земельного кодексу України та ст. 3 Закону України «Про використання земель оборони» уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюється відповідно до закону.

Згідно ст. 3 Закону України «Про використання земель оборони» землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України.

Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюються відповідно до закону.

Статтею 22 Закону України «Про державний кордон України» передбачено, що з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони.

Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України. До прикордонної смуги не включаються населені пункти і місця масового відпочинку населення.

Суд погоджується з позицією позивача про те, що сукупний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що земельні ділянки у межах прикордонної смуги, яка встановлена вздовж державного кордону України, відносяться до земель оборони, які можуть перебувати лише у державній власності та не підлягають передачі до комунальної чи приватної власності, а також щодо яких встановлений спеціальний режим їх використання. Отже, встановлення факту розташування спірної земельної ділянки в межах прикордонної смуги свідчить про належність вказаної ділянки до земель оборони в силу законодавчого визначення цільового призначення земель, розташованих у межах прикордонної смуги.

При наданні земельної ділянки за відсутності проекту землеустрою зі встановлення прикордонної смуги необхідно виходити із її нормативних розмірів ширини у 30-50 метрів, встановлених ст. 22 Закону України «Про державний кордон України» та п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1147 від 27.07.1998 «Про прикордонний режим» та ч. 3 ст. 77 Земельного кодексу України.

Суд звертає увагу на те, що не розроблення та не затвердження окремого проекту землеустрою щодо встановлення прикордонної смуги не свідчить про її відсутність, оскільки розміри (ширина) прикордонної смуги встановлені законом - від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень, тому з урахуванням законодавчо встановлених розмірів ширини прикордонної смуги, кадастрового плану земельної ділянки, а також схеми розміщення меж земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683 відносно державного кордону України з Республікою Молдова вбачається, що частина вказаної ділянки площею 0,3373 га з визначними координатами поворотних точок Х та У знаходиться в смузі відведення шириною 50 метрів від лінії державного кордону, тобто у прикордонній смузі.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною 1 ст. 20 та частиною 1 ст. 122 Земельного кодексу України закріплено, що селищні ради взагалі не наділені повноваженнями щодо вилучення, зміни цільового призначення та інвентаризації земель оборони.

Також знайшло своє підтвердження у судовому засіданні та доведено з боку прокурора те, що рішення Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області за № 1551/VІІ від 15.05.2020 «Про затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0300 га (кадастровий номер земельної ділянки 5121084800:01:001:0683) у власність для ведення особистого селянського господарства (за межами населеного пункту)» прийнято поза межами повноважень відповідної сільської ради, що визначені ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною.

Таким чином, оспорюване рішення Яськівської сільської ради, прийнято в порушення вимог ст. ст. 6, 14, 19 Конституції України, ст. ст. 3, 15-2, 17, 20, 77, п. в ч. 4 ст. 88, 122 Земельного кодексу України, ст. 3 Закону України «Про використання земель оборони».

Статтею 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акту, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Положення ст. 152 Земельного кодексу України визначають, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням прав володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

У зв`язку із вище викладеним суд погоджується із позицією позивача та викладеними обґрунтуваннями, рішення Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області за № 1551/VІІ від 15.05.2020 «Про затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0300 га (кадастровий номер земельної ділянки 5121084800:01:001:0683) у власність для ведення особистого селянського господарства (за межами населеного пункту)», на підставі якого вказану земельну ділянку передано до приватної власності, підлягає визнанню незаконним та скасуванню в порядку, визначеному ст. ст. 16, 21, 393 Цивільного кодексу України та ст. ст. 152, 155 Земельного кодексу України.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Слід зазначити, що однією з засад судочинства, регламентованих п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, є змагальність сторін та свобода в наданні ними до суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

На підставі ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до вимог ст. 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин(фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Частиною шостою ст. 81 ЦПК України передбачено, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях, тобто рішення суду може ґрунтуватись лише на тих доказах, які були предметом дослідження і оцінки судом.

Статтею 89 ЦПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

У відповідності до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» ставка судового збору за подання до суду позовної заяви майнового характеру становить 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

З урахуванням вимог ст. 4 Закону України «Про судовий збір», ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» за подання вказаної позовної заяви Одеською обласною прокуратурою сплачено судовий збір в розмірі 10 736 грн., згідно платіжної інструкції №2464 від 02.11.2023 року (а.с. 182).

Окрім того, представником позивача сплачено 1342 грн. судового збору за заявою про забезпечення позову (а.с. 181).

Таким чином, загальна сума судових витрат за пред`явлення вказаного позову складає 12078 грн.

Щодо скасування заходів забезпечення позову суд зазначає наступне.

Ухвалою суду від 21.12.2023 року забезпечено позов шляхом накладення арешту на земельну ділянку із кадастровим номером 5121084800:01:001:0683, площею 1,0300 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2099914651210), розташовану на території Яськівської сільської ради Одеського району Одеської області, що належить ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 . Заборонити ОСОБА_1 , а також іншим фізичним та юридичним особам здійснювати будь-які дії щодо поділу, об`єднання, передачі у власність або в оренду, тощо земельної ділянки із кадастровим номером 5121084800:01:001:0683, площею 1,0300 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2099914651210), розташованої на території Яськівської сільської ради Одеського району Одеської області, що належить ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 .

Згідно ч. 7ст. 158 ЦПК Україниу разі ухвалення судом рішення про задоволення позову заходи забезпечення позову продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотаннямучасника справи.

Таким чином, законодавцем визначений чіткий порядок скасування заходів забезпечення позову.

Оскільки, як встановлено судом, арешт на земельну ділянку був накладений на підставі ухвали суду з метою забезпечення позову, порядок вирішення питання щодо скасування заходів забезпечення позову визначенийст. 158 ЦПК України, таким чином правові підстави для скасування арешту при задоволенні позову відсутні.

Виходячи з встановлених конкретних обставин справи, дослідивши всебічно, повно, безпосередньо та об`єктивно наявні у справі докази, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, з`ясувавши усі обставини справи, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням того, що відповідно дост. 2 ЦПК Українизавданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою захисту порушених або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичної особи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 65, 77, 122, 152, 155 ЗК України, ст..ст. 21, 393 ЦК України, ст.ст. 9, 10, 12, 13, 141, 259, 263-265, 282-284, 354, 355 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В :

Позовну заяву керівника Біляївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області за № 1551/VII від 15.05.2020 «Про затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0300 га (кадастровий номер земельної ділянки 5121084800:01:001:0683) у власність для ведення особистого селянського господарства (за межами населеного пункту)».

Усунути перешкоди державі в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,3373 га шляхом скасування державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку площею 1,0300 га з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683, що розташована за межами населеного пункту Яськівської сільської ради Одеського району Одеської області (запис про речове право № 36877027 від 09.06.2020, реєстраційний об`єкта нерухомого майна 2099914651210) з одночасним припиненням приватної власності.

Усунути перешкоди державі в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,3373 га шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683, 1,0300 га в Державному земельному кадастрі з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки.

Зобов`язати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 )повернути увласність державив особіОдеської обласної державної (військової) адміністрації (код ЄДРПОУ 00022585) земельну ділянку площею 0,3373 га, що є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0683 та має 4 поворотні точки за наступними координатами: № 1 - координати: X - 5 147 888,140, Y- 3329310,946; № 2 - координати: X - 5 147 936,525, Y - 3 329 298,301; № 3 координати: X - 5 147 952,260, Y - 3 329 363,900; № 4 - координати: X 5147903,875, 903,875, Y -3 329 376,540.

Стягнути солідарно з Яськівської сільської ради Одеського району Одеської області, ОСОБА_1 ,РНОКПП НОМЕР_2 на користь Одеської обласної прокуратури, за реквізитами: отримувач коштів - Одеська обласна прокуратура (адреса: 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3), код отримувача (код ЄДРПОУ) - 03528552, рахунок отримувача UА808201720343100002000000564, банк отримувача - ДКСУ у м. Києві, код банку отримувача - 820172, код класифікації доходів бюджету 22030101, сплачений судовий збір у розмірі 12078,00 грн.

Учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності у особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення - якщо така адреса відсутня.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Апеляційна скарга на заочне рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Заочне рішення суду набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Суддя І.М. Горяєв

Повний текст рішення складено 10.03.2025 року, з врахуванням тривалої недостатньої кількості суддів в Біляївському районному суду Одеської області, щодо яких здійснюється автоматизований розподіл справ (без урахування суддів, які на лікарняному, перебувають у відрядженні, знаходяться у відпустці), що створює надмірне навантаження та виключає можливість розгляду справи в строки, передбачені національним законодавством, судом було здійснено розгляд справи з врахуванням поточного навантаження, яке обумовило збільшення строку виготовлення повного тексту рішення суду.

СудБіляївський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення05.02.2025
Оприлюднено13.03.2025
Номер документу125733804
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —496/7929/23

Рішення від 05.02.2025

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

Рішення від 05.02.2025

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

Ухвала від 15.10.2024

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

Ухвала від 21.12.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

Ухвала від 04.12.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні