Герб України

Рішення від 19.10.2010 по справі 10/1099

Господарський суд житомирської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

* 10002, м. Житомир, майдан П утятинський, 3/65, '481-620

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "19" жовтня 2010 р. Справа № 10/1099

Господарський суд Житомир ської області у складі:

судді Прядко О.В.

за участю представників ст орін:

від позивача: Романов С.В. , дов. №23/2 від 12.07.10р.

від відповідача: Жила С.М. , дов. №125 від 27.09.10р.

присутній: держінспектор з ОНПС Житомирської області - Легенчук С.Л., посв. №103 від

13.11.08р.

розглянув у відкритому суд овому засіданні в м.Житомирі справу

за позовом Державної еколо гічної інспекції в Житомирсь кій області (м.Житомир)

до Поліського природного з аповідника (с.Селезівка Овру цького району)

про стягнення 26632,50 грн.

В судовому засіданні 12.10.10р. відповідно до ст.77 ГПК України оголошувалась перерва до 19.10.10 р.

Державна екологічна інсп екція в Житомирській області звернулася з позовом про стя гнення з Поліського природно го заповідника 26632,50 грн. шкоди, з аподіяної державі внаслідо к порушення вимог природоохо ронного законодавства.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав у повному обсяз і з підстав, викладених у позо вній заяві.

Відповідач у відзивах від 22 .09.10р. на позовну заяву (а.с.50-51,59-61) та його представник в судовому засіданні проти позову запе речили та просили суд відмов ити в його задоволенні, посил аючись, зокрема, на те, що післ я пожежі в 2009р. на ділянках режи му абсолютної заповідності б ули призначені суцільні сані тарні рубки; відводи ділянок під рубки були здійснені у ст рогій відповідності до чинно го законодавства; рубка дере в за межами встановлених гра ниць ділянок була здійснена у зв'язку з проведенням підго товчих робіт, на які чинне зак онодавство не вимагає отрима ння дозволу чи складення інш ого документу; що згідно Пост анови КМ України "Про затверд ження Правил відпуску дереви ни на пні в лісах України" №1378 в ід 29.07.1999р. навколо лісосік повин ні прибиратись небезпечні де рева; що комісією в складі згі дно чинного законодавства пр и проведені обстеження вздов ж границь лісосік та лісовоз них під'їздних доріг виявлен о небезпечні дерева, які взят о в облік польових переліков их відомостей по кварталах т а виділах та вирішено за доці льне зрізати дані небезпечні дерева до проведення технол огічного процесу розробленн я лісосік; що в межах суцільно ї санітарної рубки зрубуютьс я всі без винятку дерева, тому пошкодження дерев до ступен я припинення росту не може за подіяти шкоди, оскільки такі дерева будуть в подальшому с пиляні; що пошкодження дерев сталося під час вивезення де ревини; що при здійснені розр ахунку розміру стягнень за н есвоєчасне вивезення дереви ни позивачем не було врахова но Розпорядження голови обла сної державної адміністраці ї від 19.04.2010р. №81 "Про зменшення та кс на деревину, пошкоджену по жежею" від 29.04.2009р., згідно якого в Поліському природному запов іднику була зменшена на 100% так са на деревину; що відшкодува ння збитків може здійснювати сь тільки небюджетними підпр иємствами, а не Поліським при родним заповідником за рахун ок бюджетних коштів.

Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали справи, господарс ький суд встановив наступне.

Частиною 1 статті 13 Конститу ції України передбачено, що з емля, її надра, атмосферне пов ітря, водні та інші природні р есурси, які знаходяться в меж ах території України, природ ні ресурси її континентально го шельфу, виключної (морсько ї) економічної зони є об'єктам и права власності Українсько го народу. Від імені Українсь кого народу права власника з дійснюють органи державної в лади та органи місцевого сам оврядування в межах, визначе них цією Конституцією.

Відповідно до пунктів "б", "з" ч. 1 ст. 20 Закону України „Про ох орону навколишнього природн ого середовища" до компетенц ії спеціально уповноваженог о центрального органу викона вчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать:

- державний контроль за вико ристанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземни х вод, атмосферного повітря, л ісів та іншої рослинності, тв аринного світу, морського се редовища та природних ресурс ів територіальних вод, конти нентального шельфу і виключн ої (морської) економічної зон и республіки, дотриманням за ходів біологічної і генетичн ої безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього приро дного середовища при створен ні, дослідженні та практично му використанні генетично мо дифікованих організмів у від критій системі, а також за дод ержанням норм екологічної бе зпеки;

- подання позовів про відшко дування збитків і втрат, запо діяних в результаті порушенн я законодавства про охорону навколишнього природного се редовища

Згідно з підпунктами 6, 9 пунк ту 5 Положення про Державну ек ологічну інспекцію в областя х, міст Києві та Севастополі, з атвердженого наказом Мініст ерства охорони навколишньог о природного середовища № 548 в ід 19.12.2006р. (із змінами і доповнен нями від 11.08.2009р.) інспекція має п раво: складати акти перевіро к і протоколи про адміністра тивні правопорушення та розг лядати справи про адміністра тивні правопорушення у межах повноважень, визначених зак оном; уживати в установленом у порядку заходів досудового врегулювання спорів та пода вати позови про відшкодуванн я втрат і збитків, завданих ун аслідок порушення вимог зако нодавства про охорону навкол ишнього природного середови ща.

Як вбачається з матеріалів справи, 30.04.10р. державними інспе кторами з охорони навколишнь ого природного середовища Жи томирської області було пров едено планову перевірку дотр имання Поліським природним з аповідником вимог природоох оронного законодавства, в хо ді якої виявлено порушення в ідповідачем вимог природоох оронного законодавства: пошк оджено дерева, що не підлягаю ть рубці за межами лісосік (п. 43 Санітарних правил в лісах Ук раїни), не ліквідовано порубк ові залишки після рубки (ст.16 З акону України "Про природно-з аповідний фонд", п. 33 Санітарни х правил в лісах України), пров одиться незаконна порубка де рев за межами границь відвед ених ділянок (ст.19 Лісового ко дексу України), порушення нас танов по відводу і таксації л ісосік (пункти 17, 18, 21 "Наставлени й по отводу и таксации лесосе к в лесах СССР").

За результатами перевірки складено відповідний акт ві д 30.04.10р. (а.с.6-8).

Як вбачається з вищевказан ого акту, під час проведення п еревірки, зокрема, встановле но:

- в кварталі 4 вид. 20 пл. 5,7га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено н езаконну порубку, за межами в становлених границь ділянки , трьох дерев породи сосна зви чайна;

- в кварталі 4 вид. 20 пл. 5,7га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено п ошкодження двох дерев породи сосна звичайна до ступеня пр ипинення росту;

- в кварталі 22 вид. 7 пл. 1,8га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено п ошкодження п'яти дерев пород и сосна звичайна та трьох дер ев береза повисла до ступеня припинення росту;

- в кварталі 22 вид. 7 пл. 1,8га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено п ошкодження дев'яти дерев пор оди сосна звичайна до ступен я неприпинення росту;

- в кварталі 7 вид. 7 пл. 3,3га, суці льна рубка санітарна 2009 року, К опищенська сільська рада Оле вського району, виявлено нез аконну порубку, за межами вст ановлених границь ділянки, д вадцяти семи дерев породи со сна звичайна;

- в кварталі 7 вид. 15 пл. 2,3га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено н езаконну порубку, за межами в становлених границь ділянки , дев'яти дерев породи береза п овисла;

- в кварталі 13. вид. 24 пл. 0,8га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено н езаконну порубку, за межами в становлених границь ділянки , трьох дерев породи сосна зви чайна;

- в кварталі 7 вид. 6 пл. 2,1га, суці льна рубка санітарна 2009 року, К опищенська сільська рада Оле вського району, виявлено нез аконну порубку, за межами вст ановлених границь ділянки, ш ести дерев породи сосна звич айна;

- в кварталі 9 вид. 3 пл. 2,1га, суці льна рубка санітарна 2009 року, К опищенська сільська рада Оле вського району, виявлено нез аконну порубку, за межами вст ановлених границь ділянки, ч отирьох дерев породи сосна з вичайна;

- в кварталі 4 вид. 4 пл. 1,2га, суці льна рубка санітарна 2009 року, К опищенська сільська рада Оле вського району, виявлено нез аконну порубку, за межами вст ановлених границь ділянки, д ев'яти дерев породи сосна зви чайна;

- в кварталі 22 вид. 7 пл. 1,8га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено н езаконну порубку, за межами в становлених границь ділянки , шість дерев породи сосна зви чайна та одне дерево породи б ереза повисла;

- в кварталі 22 вид. 7 пл. 1,8га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено н есвоєчасне вивезення лісопр одукції (дров паливних) в кіль кості 14,87 куб.м.;

- в кварталі 13 вид. 24 пл. 0,8га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено н есвоєчасне вивезення лісопр одукції (дров паливних) в кіль кості 42,2 куб.м. та дійової дерев ини (пиловник) в кількості 39,41 к уб.м.;

- в кварталі 4 вид. 4 пл. 1,2га, суці льна рубка санітарна 2009 року, К опищенська сільська рада Оле вського району, виявлено нес воєчасне вивезення лісопрод укції (дров паливних) в кілько сті 18,76 куб.м.

- в кварталі 22 вид. 7 пл. 1,8га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено н есвоєчасне вивезення лісопр одукції (дров паливних) в кіль кості 20,10 куб.м.;

- в кварталі 9 вид. 3 пл. 2,1га, суці льна рубка санітарна 2009 року, К опищенська сільська рада Оле вського району, виявлено нес воєчасне вивезення лісопрод укції (дров паливних) в кілько сті 142 куб.м.;

- в кварталі 7 вид. 15 пл. 2,3га, суц ільна рубка санітарна 2009 року , Копищенська сільська рада О левського району, виявлено н есвоєчасне вивезення лісопр одукції (дров паливних) в кіль кості 77,87 куб.м. та дійової дере вини (пиловник) в кількості 74,12 куб.м.

Акт перевірки підписаний с таршим державним інспекторо м з охорони навколишнього пр иродного середовища Радуш инським В.Е., державними інс пекторами з охорони навколи шнього природного середовищ а Федорчуком С.Л. та Леге нчуком С.Л. (усні пояснення о станнього було заслухано в с удовому засіданні). Керівник відповідача від підписання акту відмовився.

До акту перевірки додані по льові перелікові відомості п нів (а.с. 9-16).

Згідно розрахунків позива ча (а.с.17-33), здійснених на підста ві: додатку №1та №2 Постанови К абінету Міністрів України №5 21 від 21.04.1998р. "Про затвердження та кс для обчислення розміру ві дшкодування шкоди, заподіяно ї порушенням природоохоронн ого законодавства у межах те риторій та об'єктів природно -заповідного фонду України"; Постанови Кабінету Міністрі в України №174 від 21.02.2006р. "Про плат у за використання лісових ре сурсів"; пункту 52 Санітарних п равил в лісах України, затвер джених постановою Кабінету М іністрів України №555 від 27.07.1996р., загальна сума завданої шкоди складає 26632,50 грн.

Позивачем на адресу відпов ідача було надіслано претенз ію №132-13/6 від 19.05.10р. з вимогою в міс ячний термін відшкодувати шк оду, заподіяну лісовому госп одарству незаконною рубкою д ерев, пошкодженням дерев до с тупеня припинення та неприпи нення росту та порушенням те рмінів вивезення лісопродук ції в загальній сумі 26632,50 грн., я ку відповідач залишив без за доволення (а.с.34-35).

Факт отримання відповідач ем даної претензії підтвердж ується поштовим повідомленн ям (а.с.36).

В матеріалах справи містят ься пояснення відповідача що до зрубаних дерев за візирою (лист від 06.05.2010р., а.с. 43) та додані д о нього акти обстеження наса джень призначених під суціль ну санітарну рубку по Копища нському лісництву від 26.06.2009р. та 15.02.2010р. (а.с.44-45). Згідно вказаних ак тів, складених комісією в скл аді головного лісничого, інж енера лісового господарства , інженера ОЗЛ та лісничих Коп ищанського, Селезівського та Перганського лісництв, при п роведені обстеження насадже нь відведених під суцільну с анітарну рубку та прилеглих до лісосік насаджень, які пош коджені пожежею та вітровало м, вздовж границь лісосік та л ісовозних під'їздних доріг в иявлено небезпечні дерева, я кі взято в облік польових пер елікових відомостей по кварт алах та виділах та вирішено з а доцільне зрізати дані небе зпечні дерева до проведення технологічного процесу розр облення лісосік.

Посилання відповідача на т е, що рубка дерев за межами діл янок відводу була здійснена згідно актів обстеження наса джень відповідно до Постанов и Кабінету Міністрів України №1378 від 29.07.1999р. "Про затвердження Правил відпуску деревини на пні в лісах України", які, на ду мку відповідача, ні в якій мір і не протирічать чинному при родоохоронному законодавст ву, а деталізують його, господ арський суд вважає безпідста вними, враховуючи наступне.

Постанова Кабінету Мініст рів України №1378 від 29.07.1999р. "Про за твердження Правил відпуску д еревини на пні в лісах Україн и" втратила чинність з 1 січня 2008 року згідно постанови Кабі нету Міністрів України №761 від 23.05.07р.

Згідно зі статтею 69 Лісовог о кодексу України, спеціальн е використання лісових рес урсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спец іальним дозволом - лісорубни м квитком або лісовим квитко м, що видається безоплатно.

Відповідно до ч. 2 пункту 9 пос танови Пленуму Верховного су ду України № 17 від 10.12.2004р. визнаєт ься незаконною порубка дерев і чагарників, вчинена: без від повідного дозволу; за дозвол ом, виданим із порушенням чин ного законодавства; до почат ку чи після закінчення устан овлених у дозволі строків; не на призначених ділянках чи п онад установлену кількість; не тих порід дерев, які визнач ені в дозволі; порід, вирубку я ких заборонено.

Наявними в матеріалах спра ви доказами, а саме актом пере вірки від 30.04.2010р. та доданими до нього польовими переліковим и відомостями про породи, кіл ькість, діаметр зрізаних дер ев, підтверджується порушенн я відповідачем вимог природо охоронного законодавства вн аслідок порубки дерев за меж ами встановлених границь діл янки без належного на те дозв олу відповідного органу.

На підставі акту перевірки від 19.03.2009р. № 42, керуючись Додатк ом № 1 до Постанови Кабінету Мі ністрів України від 23.07.2008р. № 665 „ Про затвердження такс для об числення розміру шкоди, запо діяної лісу”, позивачем прав омірно нараховано шкоди у ро змірі 17351,50 грн.

Відповідно до п.43 Санітарни х правил в лісах України, зат верджених постановою Кабіне ту Міністрів України №555 від 27.0 7.1996р., під час розробки лісосік , а також проведення інших роб іт забороняється пошкодженн я дерев, що не підлягають рубц і, в тому числі за межами лісос ік, а також складання біля дер ев зрубаних стовбурів, сорти ментів, порубкових решток та інших матеріалів.

Як вбачається з матеріалів справи, перевіркою дотриман ня відповідачем природоохор онного законодавства також в иявлено пошкодження дерев до ступеня припинення та непри пинення росту за межами вста новлених границь ділянки, що підтверджується польовою пе реліковою відомістю пнів (а.с . 9-10).

Крім того, в матеріалах спра ви знаходяться копії протоко лів про адміністративне прав опорушення №003045-а та №003046 від 15.04.2010 р. (а.с.39,42), складених відносно го ловного лісничого Поліськог о природного заповідника Л інкевича В.К. та інженера ох орони та захисту лісів Поліс ького природного заповідник а Германчука В.В., а також к опія постанови Овруцького ра йонного суду Житомирської об ласті № 1251/10 від 27.05.2010р. (а.с.40), які та кож підтверджують, що відпов ідачем порушено законодавст во про охорону навколишнього природного середовища, в т.ч. у зв'язку з пошкодженням дере в.

Загальна сума завданої пош кодженням дерев шкоди згідно проведеного Державною еколо гічною інспекцією в Житомирс ькій області розрахунку скла дає 5147,00 грн. (а.с. 25-27).

Згідно з пунктом 44 Санітарн их правил в лісах України, зат верджених постановою Кабіне ту Міністрів України №555 від 27.0 7.1996р., вивезення деревини з ліс у, а також очищення лісосік ві д порубкових залишків здійсн юється, як правило, одночасно з її заготівлею. Зберігання д еревини в лісі допускається за умови додержання вимог, за значених у пункті 36 цих Правил .

Пунктом 36 вищевказаних Сані тарних правил встановлено, щ о якщо заготовлена і неокоро вана деревина (у вигляді круг лих лісоматеріалів або стовб урів) залишається у місцях ру бок, а також на верхніх склада х, вантажних пунктах та інших територіях на відстані менш як 2 кілометри від лісових нас аджень, підприємства, устано ви, організації та громадян и зобов'язані вживати заході в до запобігання заселенню д еревини шкідниками і пошкодж енню грибами шляхом: суцільн ого (для хвойних порід) або час ткового (для листяних) корува ння круглих лісоматеріалів і стовбурів та складання їх у штабелі відповідно до станд артів і спеціальних інструкц ій; обробки круглих лісомате ріалів біологічними чи хім ічними препаратами, використ ання яких дозволено в лісово му господарстві. Спосіб захи сту деревини визначається лісокористувачем. Забороня ється хімічна обробка дерев ини, призначеної для сплаву способом, що допускає контак т її з водою.

Частиною 2 пункту 52 Санітарн их правил передбачено, що у ра зі невивезення з лісосіки де ревини в установлений термін або залишення її в місцях руб ок, на верхніх складах, вантаж них пунктах та інших терито ріях на відстані менш як 2 кіл ометри від лісових насаджень (за винятком деревини, зрубан ої під час лісовпорядкування , проведення наукових досл іджень, інших вишукувальних робіт), якщо залишена дерев ина не захищена від шкідник ів та хвороб, сплачується штр аф у розмірі двократної такс ової вартості цієї деревини.

На підставі акту перевірки від 30.04.2010р., керуючись Постанов ою Кабінету Міністрів Україн и №174 від 21.02.2006р. "Про плату за вико ристання лісових ресурсів"; п унктом 52 Санітарних правил в л ісах України, затверджених п остановою Кабінету Міністрі в України №555 від 27.07.1996р., позивач ем розраховано розмір шкоди, заподіяної відповідачем ліс овому господарству внаслідо к несвоєчасного вивезення де ревини, що склала 4134,00грн. (а.с.28-33).

Відповідно до ст.107 ЛКУ, підпр иємства, установи, організац ії і громадяни зобов'язані ві дшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушенн я лісового законодавства, у р озмірах і порядку, визначени х законодавством України.

Згідно з ч.1 ст.224 ГК України, уч асник господарських відноси н, який порушив господарське зобов'язання або установлен і вимоги щодо здійснення гос подарської діяльності, повин ен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або зак онні інтереси якого порушено .

Відповідно до ч.1 ст.225 ГК Укра їни, до складу збитків, що підл ягають відшкодуванню особою , яка допустила господарське правопорушення, включаються , зокрема, вартість втраченог о, пошкодженого або знищеног о майна, визначена відповідн о до вимог законодавства.

Згідно з ч.1 ст.1172 ЦК України, ю ридична або фізична особа ві дшкодовує шкоду, завдану їхн ім працівником під час викон ання ним своїх трудових (служ бових) обов'язків.

Відповідно до ст.69 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища" від 25.06.91р. №1264-ХІІ, шкода, заподія на внаслідок порушення закон одавства про охорону навколи шнього природного середовищ а, підлягає компенсації, як пр авило, в повному обсязі без за стосування норм зниження роз міру стягнення та незалежно від збору за забруднення нав колишнього природного серед овища та погіршення якості п риродних ресурсів.

Відповідно до ст.33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на п ідставу своїх вимог і запере чень.

Згідно зі ст.34 вищевказаног о Кодексу господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відпо відно до законодавства пови нні бути підтверджені певним и засобами доказування, не мо жуть підтверджуватись іншим и засобами доказування.

Заперечення відповідача г осподарський суд вважає безп ідставними, оскільки вони су перечать чинному законодавс тву України та спростовуютьс я наявними в матеріалах спра ві доказами.

Станом на день розгляду спр ави докази про сплату завдан ої відповідачем шкоди в зага льній сумі 26632,50 грн. в матеріала х справи відсутні.

Враховуючи викладене, госп одарський суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, заяв леними відповідно до чинного законодавства та такими, що п ідлягають задоволенню в повн ому обсязі - 26632,50 грн. заподіяної шкоди внаслідок порушення в имог природоохоронного зако нодавства.

Судові витрати по сплаті де ржавного мита та за інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу покладаютьс я на відповідача.

Керуючись ст.ст.49, 82-85 ГПК Укра їни, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Поліського при родного заповідника, 11122, с.Селе зівка Овруцького району Жито мирської області, ідентифіка ційний код 05453947:

- в дохід спеціального фонду Державного бюджету Копищенс ької сільської ради Олевсько го району (р/р №31511921700476, МФО 811039, код п ризначення 24062100, код ЄДРПОУ 20413477, У ДК в Олевському районі, банк о держувача ГУДКУ у Житомирськ ій області) - 26632,50 грн. заподіяно ї шкоди;

- в дохід Державного бюджету України (р/р 31118095700002 ГУДКУ у Житом ирській області, ЄДРПОУ 22062319, МФ О 811039, код 22090200, отримувач УДК в м.Ж итомирі) - 266,33 грн. державного ми та;

- 236,00 грн. за інформаційно-техн ічне забезпечення судового п роцесу (р/р 31217264700002, ГУДКУ у Житоми рській області, МФО 811039, код дох оду 22050003, ЄДРПОУ 22062319, отримувач - У ДК в м.Житомирі).

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення десятиденного строку з дня підписання ріше ння, оформленого відповідно до статті 84 ГПК України.

Суддя Прядко О.В.

Повний текст складено 22.10.2010р.

Друк.: 3 прим.: 1 - у справу, 2,3 - ст оронам.

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення19.10.2010
Оприлюднено03.12.2010
Номер документу12576001
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10/1099

Ухвала від 18.08.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Прядко О.В.

Рішення від 19.10.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Прядко О.В.

Ухвала від 06.08.2010

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Остапенко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні