УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - * 10002, м. Житомир, май дан Путятинський, 3/65, '481-620
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
від "21" жовтня 2010 р. Справа № 18/39-НМ
Господарський суд Житоми рської області у складі:
судді Со ловей Л.А.,
за участю представників ст орін:
від 1 позивача: не з'явився ;
від 2 позивача: Козир Р.А. - головний спеціаліст, дові реність №11-2643/11/01
11.05.2010р.;
від відповідача: не з'явив ся;
від ІІІ особи: Соколо ва Н.А., довіреність №1309 від 29.09 .2010р.;
в судовому засіданні прийн яв участь прокурор - Слівінсь кий О.О.;
розглянув справу за п озовом Житомирського міжрай онного природоохоронного пр окурора в інтересах держави в особі Коростишівської райо нної державної адміністраці ї (м.Коростишів) та Головного у правління Держкомзему у Жито мирській області (м.Житомир)
до Фізичної особи-підп риємця ОСОБА_3 (м.Коростиш ів)
за участю третьої особи на с тороні позивачів, яка не заяв ляє самостійних вимог на пре дмет спору, Державного підпр иємства "Коростишівське лісо ве господарство" (м.Коростиші в)
про зобов'язання звільн ити самовільно зайняту земел ьну ділянку та стягнення шко ди в сумі 1054,23грн.,
Спір розглядається у більш тривалий строк, ніж передбач ено ч.1 ст.69 ГПК України, за клоп отанням сторін (а.с.15),
Прокурором пред'явлено поз ов до відповідача про звільн ення самовільно зайнятої зем ельної ділянки та стягнення 1054,23грн. шкоди.
Ухвалою суду від 07.10.1010р. залуч ено до участі у справі в якост і третьої особи на стороні по зивачів, яка не заявляє самос тійних вимог на предмет спор у, ДП "Коростишівське лісове господарство", оскільки воно є постійним користувачем сп ірної земельної ділянки (а.с. 70-71).
Представник першого позив ача - Коростишівської районн ої державної адміністрації в судове засідання не з'явився , про причини неявки суд не пов ідомив.
Представник другого позив ача - Головного управління Де ржкомзему у Житомирській обл асті позовні вимоги підтрима в в повному обсязі з підстав, в икладених в позовній заяві, н а виконання вимог ухвали суд у від 07.10.2010р. надав правове обґр унтування підстав нарахуван ня шкоди в сумі 1054,23грн. за самов ільне зайняття ФОП ОСОБА_3 земельної ділянки (а.с.77-78).
Прокурор в судовому засіда нні позовні вимоги підтримав .
Представник ІІІ особи пись мового відзиву на позовну за яву не надав, в судовому засід анні повідомив, що ДП "Корости шівське лісове господарство " не укладало з відповідачем д оговір оренди на використанн я земель лісогосподарського призначення та не надавало д озвіл ФОП ОСОБА_3 на розмі щення кафе.
Відповідач не скористався своїм правом надання письмо вого відзиву на позовну заяв у та правом на участь в судово му засіданні: повноважного п редставника в судове засідан ня не направив. В адресованій господарському суду заяві в ід 20.10.2010р. відповідач в черговий раз просить відкласти розгл яд справи посилаючись на нем ожливість з'явитись в судове засідання посилаючись на пе ребування у відрядженні (а.с.74 -75). Раніше, ні відповідач, ні йо го представник, не з'явились в жодне судове засідання, в адр есованих суду клопотаннях (а .с.15, 22, 41, 49, 60) відповідач щоразу пр осив відкласти розгляд справ и.
Розглянувши клопотання ві дповідача про відкладення ро згляду справи, враховуючи те , що неявка відповідача не пер ешкоджає повному та всебічно му розгляду справи, а також т ой факт, що відповідач не був п озбавлений права направити в судове засідання свого пред ставника, приймаючи до уваги , що розгляд справи здійснюєт ься тривалий термін і відпов ідач мав процесуальну можлив ість довести ті обставини, на які він посилався як на підст аву своїх вимог і заперечень , суд відхиляє клопотання від повідача про відкладення роз гляду справи.
Відповідно до ст.75 ГПК Украї ни якщо відзив на позовну зая ву і витребувані господарськ им судом документи не подано , справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалам и.
Заслухавши пояснення прок урора, представників позивач а та третьої особи, дослідивш и матеріали справи, господар ський суд
ВСТАНОВИВ:
Перевіркою дотримання в имог земельного законодавст ва на території Коростишівсь кої міської ради, проведеною міжрайонною природоохоронн ою прокуратурою спільно з уп равлінням з контролю за вико ристанням та охороною земель у Житомирській області, вста новлено факт самовільного за йняття Фізичною особою-підпр иємцем ОСОБА_3 (відповіда ч) земельної ділянки площею 0,1 2га, розташованої на територі ї Коростишівської міської ра ди на 105км автомобільної дорог и Київ-Чоп. Дана земельна діля нка, на якій розміщене кафе "Са ло" використовується відпові дачем без правовстановлюючи х документів на землю, що підт верджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 15.07.2009р. (а.с.25), а ктом обстеження №003/28/09 від 15.07.2009р. (а.с.26), протоколом про адмініст ративне правопорушення №003/61/09 від 15.07.2009р. (а.с.28), приписом №003/61/09 ві д 15.07.2009р. про усунення порушень земельного законодавства, я ким ФОП ОСОБА_3 зобов'язув ався оформити правовстановл юючі документи на право кори стування земельною ділянкою (а.с.27). Крім того, постановою Де ржавної інспекції з контролю за використанням і охороною земель у Житомирській облас ті 16.07.2009р. на відповідача за вик ористання земельної ділянки без правовстановлюючих доку ментів накладено адміністра тивне стягнення у вигляді шт рафу в розмірі 170грн. (а.с.29).
05 листопада 2009р. Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Житомир ській області було проведено повторну перевірку дотриман ня вимог земельного законода вства Фізичною особою-підпри ємцем ОСОБА_3, якою встано влено, що відповідач не викон ав припису від 15.07.2009р. за №003/81/09, а с аме, не оформив правовстанов люючі документи на земельну ділянку площею 0,12га, яка викор истовується для розміщення т а обслуговування кафе "Сало", у зв'язку із чим було 05.11.2009р. винес ено повторний припис (а.с.32), скл адено протокол про адміністр ативне правопорушення №000467 (а.с .33) .
Постановою Державної інсп екції з контролю за використ анням і охороною земель у Жит омирській області 06.11.2009р. на від повідача за використання зем ельної ділянки без правовста новлюючих документів наклад ено адміністративне стягнен ня у вигляді штрафу в розмірі 85,00грн.
17 грудня 2009р. Управлінням з ко нтролю за використанням та о хороною земель у Житомирські й області проведено перевірк у дотримання вимог земельног о законодавства Фізичною осо бою-підприємцем ОСОБА_3 та встановлено, що відповідач н е виконав припису від 05.11.2009р.
Внаслідок використання ві дповідачем земельної ділянк и без правовстановлюючих док ументів завдано державі шкод и на загальну суму 1054,23грн., що пі дтверджується розрахунком р озміру шкоди, заподіяної вна слідок самовільного зайнятт я земельної ділянки, проведе ним Управлінням з контролю з а використанням та охороною земель у Житомирській област і (а.с.30).
Розрахунок розміру шкоди з дійснений відповідно до Мето дики визначення розміру шкод и, заподіяної внаслідок само вільного зайняття земельних ділянок, використання земел ьних ділянок не за цільовим п ризначенням, зняття ґрунтово го покриву (родючого шару ґру нту) без спеціального дозвол у, затвердженої постановою К абінету Міністрів України ві д 25 липня 2007 року №963.
Виходячи з принципу повног о, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин спра ви, суд визнає вимоги позивач а такими, що підлягають задов оленню, враховуючи наступне.
За змістом ст.ст.13, 14 Конститу ції України земля є об'єктом п рава власності Українського народу та основним націонал ьним багатством, що перебува є під особливою охороною дер жави. Від імені українського народу права власника здійс нюють органи державної влади та органи місцевого самовря дування в межах, визначених ц ією Конституцією.
Відповідно до ч.2 ст.116 Земель ного кодексу України набуття права на землю громадянами т а юридичними особами здійсню ється шляхом передачі земель них ділянок у власність або н адання їх у користування.
Громадяни та юридичні особ и набувають права власності та права користування земель ними ділянками із земель дер жавної або комунальної власн ості за рішенням органів вик онавчої влади або органів мі сцевого самоврядування в меж ах їх повноважень, визначени х цим Кодексом, або за результ атами аукціону (ч.1 ст.116 Земельн ого кодексу України).
Стаття 1 Закону України "Про державний контроль за викор истанням та охороною земель" визначає, що будь-які дії, які свідчать про фактичне викор истання земельної ділянки за відсутності відповідного рі шення органу виконавчої влад и чи органу місцевого самовр ядування про її передачу у вл асність або надання у корист ування (оренду) або за відсутн ості вчиненого правочину щод о такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними, вва жаються самовільним зайнятт ям земельної ділянки.
Згідно п.7 ст.13 Закону України "Про місцеві державні адміні страції" до відання місцевих державних адміністрацій у м ежах і формах, визначених Кон ституцією і законами України , належить вирішення питань в икористання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Також, п. "а" ст.17 Земельного ко дексу України визначено, що д о повноважень місцевих держа вних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями держа вної власності в межах, визна чених цим Кодексом.
Відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про місцеві державні а дміністрації" на виконання К онституції України, законів України, актів Президента Ук раїни, Кабінету Міністрів Ук раїни, міністерств та інших ц ентральних органів виконавч ої влади, власних і делегован их повноважень голова місцев ої державної адміністрації в межах своїх повноважень вид ає розпорядження, а керівник и управлінь, відділів та інши х структурних підрозділів - н акази.
Разом з тим, у матеріалах сп рави відсутні будь-які розпо рядження Коростишівської ра йдержадміністрації щодо пер едачі відповідачу спірної зе мельної ділянки.
Крім того, відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постій ного користування та право о ренди земельної ділянки вини кають з моменту державної ре єстрації цих прав.
Статтею 126 Земельного кодек су України визначено перелік документів, які посвідчують право на земельну ділянку. Та кими документами є державний акт, цивільно-правова угодою , свідоцтво про право на спадщ ину, договір оренди.
В матеріалах справи містит ься договір №1 від 08.09.2006р. купівл і-продажу нестаціонарного то ргового кіоску кафе "Сало" (а.с . 66), з якого вбачається, що Фізи чна особа-підприємець ОСОБ А_3 купив у гр.ОСОБА_4 два торгові кіоски під розміщен ня кафе.
При цьому, право на вказану земельну ділянку відповідач у передано не було, і доказів н аявності правовстановлюючи х документів на неї останнім не надано.
Слід зазначити, що майно, як е було предметом договору ку півлі-продажу від 08.09.2006р., Фізич ною особою-підприємцем ОСО БА_3 розташовано на спірній земельній ділянці самовільн о.
Разом з тим, з матеріалів сп рави вбачається, що земельна ділянка, на якій розташоване кафе "Сало", входить до земель , наданих ДП "Коростишівське л ісове господарство" в постій не користування. ДП "Коростиш івське лісове господарство" не укладало з відповідачем д оговір оренди на використанн я земель лісогосподарського призначення та не надавало д озвіл ФОП ОСОБА_3 на розмі щення кафе (а.с. 62-64).
Порушення відповідачем но рм чинного законодавства під тверджується також матеріал ами перевірки Держземінспек ції у Житомирській області, з окрема, поясненнями відповід ача від 15.07.2009, в яких останнім ви знано факт зайняття спірної земельної ділянки без правов становлюючих документів (а.с .28 на звороті).
Тобто, відповідач у порушен ня вимог ст.ст.116, 125, 126 Земельного кодексу України без достатн іх правових підстав (відпові дного рішення органу виконав чої влади, цивільно-правової угоди, державного акту на зем ельну ділянку), зайняв земель ну ділянку площею 0,012 га, що роз ташована на території Корос тишівської міської ради на 105 км. автомобільної дороги Киї в-Чоп під розміщення кафе "Са ло".
Отже, з врахуванням змісту с т.1 Закону України "Про державн ий контроль за використанням та охороною земель", суд прихо дить до висновку, що Фізична о соба-підприємець ОСОБА_3 ф актичного використовує спір ну земельну ділянку без прав овстановлюючих документів н а неї для зайняття господарс ькою діяльністю.
Статтею 212 Земельного кодек су України передбачено, що са мовільно зайняті земельні ді лянки підлягають поверненню власникам землі за рішенням суду.
Отже, враховуючи вищенавед ене, суд задовольняє позовну вимогу про зобов'язання відп овідача звільнити самовільн о зайняту земельну ділянку л ісогосподарського призначе ння площею 0,12га, що розташован а за межами населеного пункт у на території Коростишівськ ої міської ради на 105км автомо більної дороги Київ-Чоп.
Крім того, прокурор просить стягнути з відповідача 1054,23грн . збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного зайн яття земельної ділянки площе ю 0,12га.
Розрахунок розміру заподі яної шкоди здійснено відпові дно до Методики визначення р озміру шкоди, заподіяної вна слідок самовільного зайнятт я земельних ділянок, викорис тання земельних ділянок не з а цільовим призначенням, зня ття ґрунтового покриву (родю чого шару ґрунту) без спеціал ьного дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністр ів України від 25 липня 2007р. №963, з а наступною формулою Шс = Пс х Нп х Кф х Кі (1), де:
Шс - розмір шкоди, заподіяно ї внаслідок самовільного зай няття земельної ділянки, гри вень;
Пс - площа самовільно зайнят ої земельної ділянки, гектар ів;
Нп - середньорічний дохід, я кий можна отримати від викор истання земель за цільовим п ризначенням, визначений у до датку 1, з урахуванням перелік ів, наведених у додатках 2 і 3;
Кф - коефіцієнт функціональ ного використання земель, ви значений у додатку 4;
Кі - коефіцієнт індексації н ормативної грошової оцінки з емель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нор мативної грошової оцінки зем ель за 2007 та наступні роки, що в изначаються відповідно до По рядку проведення індексації грошової оцінки земель, затв ердженого постановою Кабіне ту Міністрів України від 12 тра вня 2000р. №783 (а.с.6).
Таким чином, виходячи з розр ахунку, проведеного позиваче м згідно вказаної формули на підставі зазначеної Методик и, та перевіреного судом, роз мір заподіяної шкоди станови ть 1054,23грн.
Разом з тим, суд не приймає д о уваги посилання позивача т а прокурора в письмових пояс неннях (а.с.77, 79-80) на Порядок визн ачення та відшкодування збит ків власникам землі та земле користувачам, затверджений П остановою Кабінету Міністрі в України від 19 квітня 1993р. №284, ос кільки в даній справі спірні правовідносини пов'язані з в ідшкодуванням власнику земл і ш к о д и, завданої внаслідо к самовільного використання відповідачем земельної діля нки, а предметом правового ре гулювання норм ст.156, 157 Земельн ого кодексу України та вказа ного Порядку, є відшкодуванн я з б и т к і в власникам земл і та землекористувачам, запо діяних внаслідок з а к о н н о г о вилучення земельних діл янок на користь інших осіб, їх тимчасового зайняття такими користувачами та обумовлено го цим неодержання власником (позивачем) доходів за час тим часового невикористання зем ельної ділянки.
Вказані правовідносини не слід ототожнювати з фактом с амовільного зайняття земель ної ділянки, тобто без належн их правовстановлюючих докум ентів на землю (абзац 16 ст.1 Зако ну України "Про державний кон троль за використанням та ох ороною земель"), що, в свою черг у, є підставою для застосуван ня Методики визначення розм іру шкоди, заподіяної внаслі док самовільного зайняття зе мельних ділянок, використанн я земельних ділянок не за ціл ьовим призначенням, зняття ґ рунтового покрову (родючого шару ґрунту) без спеціальног о дозволу”, затвердженої пос тановою КМ України від 25.07.2007 №963, а не Порядку.
Крім того, листом Державно ї інспекції з контролю за вик ористанням і охороною земель від 03.04.2008р. №6-8-841 надано роз'яснен ня територіальним відділенн ям Державної інспекції з кон тролю за використанням і охо роною земель щодо застосува ння Методики визначення розм іру шкоди, заподіяної внаслі док самовільного зайняття зе мельних ділянок, використанн я земельних ділянок не за ціл ьовим призначенням, зняття ґ рунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціальног о дозволу, затвердженої пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 25.07.2007р. №963, та Порядку в изначення та відшкодування з битків власникам землі та зе млекористувачам, який затвер джений постановою Кабінету М іністрів України від 19.04.1993р. №284. Згідно вказаного листа розра хунок розміру шкоди, заподія ної земельним ресурсам внасл ідок самовільного зайняття з емельних ділянок, використан ня земельних ділянок не за ці льовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціальног о дозволу, який здійснено Дер жземінспекцією та її територ іальними органами, затвердже нню будь-якими іншими органа ми не підлягає.
Відповідно до ст.33 ГПК Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог та заперечень.
Відповідач позов не оспори в, доводів позивачів не спрос тував.
Враховуючи викладене, суд в важає позов обґрунтованим, з аявленим відповідно до чинно го законодавства та таким, що підлягає задоволенню.
Витрати, пов'язані з оплатою державного мита та за інформ аційно-технічне забезпеченн я судового процесу покладают ься на відповідача, оскільки він спонукав прокурора звер нутись з позовом до суду.
Керуючись ст.ст.33, 34, 43, 44, 49, 75, 82-85 ГП К України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Зобов'язати Фізичну особу -підприємця ОСОБА_3 (12500, АД РЕСА_1, ідентифікаційний ко д НОМЕР_1) звільнити від не стаціонарного торгового кіо ску самовільно зайняту земел ьну ділянку площею 0,12га, розта шовану на території Коростиш івської міської ради на 105км а втомобільної дороги Київ-Чоп .
3. Стягнути з Фізичної особи -підприємця ОСОБА_3 (12500, АД РЕСА_1, ідентифікаційний ко д НОМЕР_1) в доход фонду охо рони довкілля місцевого бюдж ету за №31519921700269, одержувач: УДК у К оростишівському районі, код призначення платежу 24062100, МФО 811 039 -1054,23грн. шкоди.
4. Стягнути з Фізичної особи -підприємця ОСОБА_3 (12500, АД РЕСА_1, ідентифікаційний ко д НОМЕР_1)
- в доход Державного бюджет у України - 187,00грн. державного мита (за вимогу майнового та н емайнового характеру);
- в доход Державного бюджету України - 236,00грн. за інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу (р/р 31217264700002 в УДК в м.Житомирі, код ЄДРПОУ 22062319, ба нк отримувача - ГУДКУ у Житоми рській області, МФО - 811039, код до ходу 22050003).
Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення десятиденного строку з дня підписання моти вованого рішення, оформленог о відповідно до ст.84 ГПК Украї ни.
Суддя Соловей Л.А.
Повне рішення складено 26. 10.2010р.
7 пр им.:
--------------------------------------
1 - в справу
2 - першому позивачу
3 - другому позивачу;
4 - відповідачу рек. з повідом л.;
5 - третій особі (12502, м.Коростиш ів, вул.Щорса,29);
6,7 - природоох. прок. та Житом. о блпрокуратурі
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2010 |
Оприлюднено | 03.12.2010 |
Номер документу | 12576007 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Соловей Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні