Справа № 686/6892/25
Провадження № 2-о/686/289/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2025 року м. Хмельницький
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області в складі:
головуючого судді Чевилюк З.А.
за участі секретаря Козубович А.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Хмельницькому справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа Хмельницький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Хмельницькому районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) про встановлення факту смерті,-
ВСТАНОВИВ:
13.03.2025 року ОСОБА_1 звернулася до суду із заявою про встановлення факту смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в місті Мелітополі, Мелітопольського району, Запорізької області.
В заяві вказала, що є рідною донькою ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , що підтверджується свідоцтвом про народження НОМЕР_1 від 02.11.1991 року, виданим Сарнівською сільською радою Волочиського району Хмельницької області. Після реєстрації шлюбу її прізвище « ОСОБА_3 » було змінено на « ОСОБА_4 », що вбачається зі свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 , виданого 26.09.2010 року відділом РАЦС міста Хмельницького Хмельницького міськрайонного управління юстиції.
З 2018 року її батько ОСОБА_2 проживав у місті Мелітополі Мелітопольського району Запорізької області, що на даний час має статус тимчасово окупованої території, де й помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , що підтверджується копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_3 від 20.09.2024 року, виданого на непідконтрольній України території територіальним відділом РАЦС міста Мелітополя та Мелітопольського району Управління РАЦС Запорізької області.
Місце смерті місто Мелітополь, Мелітопольського району, Запорізької області, Україна. Отримати свідоцтво про смерть у відділі державної реєстрації актів цивільного стану неможливо, оскільки факт смерті відбувся на тимчасово окупованій території України, на якій неможливо отримати медичний документ, що може бути прийнято Відділом державної реєстрації актів цивільного стану для здійснення реєстрації смерті відповідно до статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».
Встановлення факту, що має юридичне значення, необхідно заявнику для отримання свідоцтва про смерть її батька, тобто для засвідчення факту смерті близької їй людини.
Факт смерті особи підтверджується свідоцтвом про смерть ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , серії НОМЕР_3 від 20 вересня 2024 року, виданим неуповноваженим органом.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Згідно з ст. 317 ЦПК України, заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України. Справи про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду. У зв`язку із викладеними обставинами, ОСОБА_1 змушена звертатись до суду із вказаною заявою.
В судове засідання заявник не з`явилась, подала заяву про розгляд справи за її відсутності.
Представник заінтересованої особи в судове засідання не з`явився, про час та місце слухання справи повідомлявся у встановленому законом порядку.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що заява підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст.293 ч.1 ЦПК України, окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Згідно ст.293ч.2п.5ЦПК України,суд розглядаєв порядкуокремого провадженнясправи про: встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Відповідно доп.8ч.1ст.315ЦПК Українисуд розглядаєсправи провстановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Відповідно до правових позицій Постанови ПленумуВерховного СудуУкраїни №5від 31.03.1995р.«Про судовупрактику всправах провстановлення фактів,що маютьюридичне значення» вбачається, що в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо: згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.
Статтею ст.317 ч.1 ЦПК України передбачено, що заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» Тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Статтею 9Закону України«Про забезпеченняправ ісвобод громадянта правовийрежим натимчасово окупованійтериторії України» передбачено, що державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно доКонституціїта законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану.
З досліджених у судовому засіданні доказів, судом встановлено факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 місто Мелітополь, Мелітопольского району, Запорізької області, Україна.
Вказані обставинипідтверджуються свідоцтвом про смерть ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , серії НОМЕР_3 від 20 вересня 2024 року, виданим неуповноваженим органом.
Місцем смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 , є місто Мелітополь, Мелітопольского району, Запорізької області, Україна.
Враховуючи вищевикладене, обставину, що для оформлення смерті ОСОБА_2 є об`єктивні перешкоди, і заявник не має можливості отримати документ встановленої форми про його смерть, слід встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця села Сарнів, Волочиського району Хмельницької області, громадянина України, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 , в місті Мелітополі, Мелітопольського району, Запорізької області, Україна.
Відповідно до вимог ч.4 ст.317 ЦПК України,ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.
Керуючись ст.ст.247,293, 317 ЦПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
Заяву задовольнити.
Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця Хмельницької області, Волочиського району, села Сарнів, громадянина України, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 , у місті Мелітополі, Мелітопольського району, Запорізької області, України.
Рішення підлягає негайному виконанню.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Хмельницького апеляційного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Суддя: Зоряна ЧЕВИЛЮК
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2025 |
Оприлюднено | 17.03.2025 |
Номер документу | 125816413 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Чевилюк З. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні