Рішення
від 13.03.2025 по справі 260/569/25
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Резюме судової справи

Для доступу до отримання резюме судової справи необхідно зареєструватися або увійти в систему.

Реєстрація

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

13 березня 2025 року м. Ужгород№ 260/569/25

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дору Ю.Ю., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Берегівської окружної прокуратури до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», філії «Берегівське лісове господарство» ДСГП «Ліси України», третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Департамент екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною і зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Берегівська окружна прокуратура (далі - позивач, прокуратура) в інтересах держави звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (далі - відповідач-1), філії «Берегівське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» (далі - відповідач-2), третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Департамент екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації (далі - третя особа), у якому просить:

1. Визнати протиправною бездіяльність Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Берегівське лісове господарство» щодо незабезпечення проведення робіт із винесення меж пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га та зобов`язати останнього відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити протягом 1 року з дня набрання рішенням законної сили розроблення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду, на підставі якого провести роботи із винесення меж пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» шляхом закріплення їх в натурі (на місцевості).

2. Визнати протиправною бездіяльність Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Берегівське лісове господарство» щодо невстановлення охоронної зони пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га та зобов`язати останнього відповідно до вимог чинного законодавства України протягом 1 року з дня набрання рішенням законної сили провести роботи із встановлення охоронної зони пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» та закріплення її в натурі (на місцевості).

Позов обгрунтовано тим, що Рішенням дев`ятнадцятої сесія VII скликання Закарпатської обласної ради №1847 від 01.10.2020 «Про оголошення об`єкта природно-заповідного фонду місцевого значення», об`єктом природно-заповідного фонду місцевого значення визначено пралісову пам`ятку природи «Природний ліс Затисянського лісництва» на площі 29,3 га без вилучення площі від землекористувача - державного підприємства «Виноградівське лісове господарство».

Цим же рішенням Закарпатській обласній державній адміністрації рекомендовано провести відповідні заходи з метою збереження об`єкта природно-заповідного фонду відповідно до вимог чинного природоохоронного законодавства.

Позивач вказує, що відповідно до ст. 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» Департаментом екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації згідно з охоронним зобов`язанням від 17.10.2023 за №06-24/3495/12 пралісова пам`ятка природи «Природний ліс Затисянського лісництва», розташована в межах кварталу 122 (виділ 15) Затисянського лісництва філії «Берегівське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», передана останньому під охорону та дотримання встановленого режиму.

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства.

Крім того, відповідно до ст.39 Закону України «Про природно-заповідний фонд» для забезпечення необхідного режиму охорони природних комплексів та об`єктів природних заповідників, запобігання негативному впливу господарської діяльності на прилеглих до них територіях установлюються охоронні зони.

Позивач зазначає, що відповідачем-1 не проведено передбачені ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та ст. 47 Закону України «Про землеустрій» роботи із винесення меж пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» шляхом закріплення їх в натурі (на місцевості), підтвердженням чого є відсутність проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду - пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва», та відомостей про її межі та охоронну зону в Державному земельному кадастрі.

Невжиття заходів щодо винесення меж та охоронної зони пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» та закріплення їх в натурі (на місцевості) унеможливлює її належне використання та охорону, існує ймовірність використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, оскільки межі квазіпралісів не відомо де починаються та невідомо де закінчуються.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 03 лютого 2025 року відкрито провадження в цій адміністративній справі та призначено цю справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Вказаною ухвалою встановлено строк для подання учасниками справи заяв по суті позовних вимог.

19 лютого 2025 року від Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» через систему «Електронний суд» до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач-1 заперечує проти заявлених позовних вимог та просить суд відмовити у задоволенні позову. В обгрунтування власних заперечень відповідач вказує, що Прокурором не доведено, що відповідач-1, в розумінні положень чинного КАС України, є суб`єктом владних повноважень у спірних правовідносинах, тобто здійснює публічно-владні управлінські функції та/або надає адміністративні послуги а, отже, може бути відповідачем за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень (в тому числі і прокурора на виконання функцій суб`єкта владних повноважень). Прокурором у поданій позовній заяві не зазначено жодної правової норми жодного чинного нормативно-правового акту, який би надавав будь-якому суб`єкту владних повноважень право звертатися до адміністративного суду з позовом до юридичної особи публічного права постійного землекористувача про визнання протиправними бездіяльності такої особи, яка проявляється у невжитті заходів для оформлення землевпорядної документації на об`єкти природно-заповідного фонду та винесення їх меж в натуру (на місцевості) та зобов`язання вчинити відповідні дії.

Також Прокурором не доведено, що у спірних правовідносинах відповідач-1, як юридична особа публічного права, наділений владними (управлінськими функціями) та/або надає адміністративні послуги.

Окрім цього, по суті заявлених позовних вимог відповідач-1 вказує, що Розробка проектів створення регіональних ландшафтних парків, заповідних урочищ, а також заказників, пам`яток природи та парків-пам`яток садово-паркового мистецтва місцевого значення забезпечується обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища (частина четверта статті 52 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

Отже, за приписами діючого законодавства, дотримання правового режиму земель об`єкту природно-заповідного фонду пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га забезпечується в існуючих межах, які визначаються проектом створення цієї пам`ятки природи, розробку якого зобов`язана забезпечити Закарпатська обласна державна адміністрація.

На підставі розробленої за замовленням ДП «Берегівське лісове господарство» технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), в Державному земельному кадастрі 14.12.2022 р. проведено державну реєстрацію земельної ділянки лісогосподарського призначення з місцезнаходженням Закарпатська область Берегівський район за межами населених пунктів на території Королівської селищної територіальної громади (Затисянське лісництво, квартали 116-122) загальною площею 1023.8840 га. та присвоєно кадастровий номер 2121282700:03:001:0016 (копія витягу №НВ-6100605602022 від 14.12.2022 р. з Державного земельного кадастру про земельну ділянку міститься в матеріалах справи).

Витягом №НВ-6100605602022 від 14.12.2022 р. з Державного земельного кадастру про земельну ділянку підтверджується, що до Державного земельного кадастру внесено інформацію про обмеження у використанні земельної ділянки з кадастровим номером 2121282700:03:001:0016 площею 1023.8840 га., а саме про пралісову пам`ятку природи «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га.

Державна реєстрація речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 2121282700:03:001:0016 площею 1023.8840 га., а саме права постійного користування Відповідача, проведена 20.02.2023 р. (копія інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав №392913124 від 29.08.2024 р. міститься в матеріалах справи).

Державна реєстрація земельної ділянки лісогосподарського призначення загальною площею 1 023.8840 га. у Державному земельному кадастрі проведена на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), оскільки у Відповідача був наявний правовстановлюючий документ державний акт на право постійного користування землею серії І-ЗК №000381 від 12.12.1996 р.

Отже, земельна ділянка лісогосподарського призначення 2121282700:03:001:0016 площею 1023.8840 га., в межах якої знаходиться територія пралісової пам`ятка природи «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га., зареєстрована в Державному земельному кадастрі, право користування на неї зареєстроване в Державному реєстрі речових прав, а її межі встановлені в натурі (на місцевості) у відповідності до технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

У свою чергу межі об`єкту природно-заповідного фонду місцевого значення - пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га. нанесені на планово-картографічні матеріали лісовпорядкування, а інформація про цей об`єкт природно-заповідного фонду внесена до таксаційного опису Затисянського лісництва ДП «Виноградівське лісове господарство».

Тому відповідач-1 вважає, що ним встановлено режим охорони і збереження пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га., дотримуються вимоги, передбачені частиною другою статті 28 Закону України «Про природно-заповідний фонд», зокрема, щодо заборони на території пралісової пам`ятки природи всіх видів рубок, у тому числі санітарних, рубок формування і оздоровлення лісів та видалення захаращеності (крім догляду за лінійними об`єктами та вирубування окремих дерев під час гасіння пожежі), будівництво споруд, прокладання шляхів, лінійних та інших об`єктів транспорту і зв`язку, випасання худоби, промислова заготівля недеревинних лісових продуктів.

Щодо меж охоронних зон пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га., яка згідно частини третьої статті 28 Закону України «Про природно-заповідний фонд» повинна бути завширшки не менше подвійної висоти деревостану пралісу, в яких забороняються будь-які суцільні, у тому числі санітарні, а також поступові рубки, слід зазначити, що згідно планшету лісовпорядкування виділ 15 кварталу 122 площею 29,3 га. (територія пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва») межує з виділами номер 5,14,16,17,18,19 кварталу 122, виділом номер 35 кварталу 123 та виділами номер 40,57,59 кварталу 121 Затисянського лісницва, у яких згідно з проектом організації та розвитку лісового господарства ДП «Виноградівське лісове господарство» Затисянське лісництво не заплановані суцільні, санітарні чи поступові рубки.

Від інших учасників справи заяви по суті справи до суду не надходили.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що у постійному користуванні відповідача-1, як правонаступника усіх прав та обов`язків припиненого ДП «Берегівське лісове господарство» (ідентифікаційний код юридичної особі 22114537), яке було правонаступником усіх прав та обов`язків припиненого ДП «Виноградівське лісове господарство» (ідентифікаційний код юридичної особі 22114556), перебувають землі лісогосподарського призначення на території Берегівського (колишнього Виноградівського району) Закарпатської області згідно державного акту серії І-ЗК №000381 від 12.12.1996 р., що виданий Виноградівському державному лісогосподарському підприємству.

Рішенням дев`ятнадцятої сесія VII скликання Закарпатської обласної ради №1847 від 01.10.2020 «Про оголошення об`єкта природно-заповідного фонду місцевого значення», об`єктом природно-заповідного фонду місцевого значення визначено пралісову пам`ятку природи «Природний ліс Затисянського лісництва» на площі 29,3 га без вилучення площі від землекористувача - державного підприємства «Виноградівське лісове господарство».

Цим же рішенням Закарпатській обласній державній адміністрації рекомендовано провести відповідні заходи з метою збереження об`єкта природно-заповідного фонду відповідно до вимог чинного природоохоронного законодавства.

Також, розпорядженням голови Закарпатської обласної державної адміністрації- начальника обласної військової адміністрації №893 від 10.10.2023, затверджено положення про об`єкти природно-заповідного фонду місцевого значення у новій редакції, в тому числі на об`єкт природно-заповідного фонду місцевого значення - пралісову пам`ятку природи «Природний ліс Затисянського лісництва».

Згідно Положення про пралісову пам`ятку природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва», затвердженого розпорядження голови Закарпатської обласної військової адміністрації № 893 від 10.10.2023 (далі - Положення) вона входить до складу природно-заповідного фонду України і охороняється як національне надбання, щодо якого встановлений особливий режим охорони, відтворення та використання.

Пунктом 1.6 Положення передбачено, що межі пам`ятки природи встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж в натурі його межі визначаються відповідно до проекту його створення.

Пунктом 1.5 Положення встановлено, що на землекористувача покладено зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження пам`ятки природи.

Відповідно до п. 2.2.9 Положення про філію «Берегівське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» предметом діяльності Філії є забезпечення охорони типових та унікальних природних комплексів і об`єктів, рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, рослинних угруповань, сприяння формуванню екологічної мережі відповідно до природоохоронного законодавства.

Також, згідно з п. 2.2.11 Положення про філію «Берегівське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» предметом діяльності Філії є збереження та посилення ролі захисних властивостей лісів, лісові ділянки яких виконують захисні, природоохоронні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі та рекреаційні функції, а також функції захисту навколишнього природного середовища та інженерних об`єктів від негативного впливу природних та антропогенних факторів.

Отже, встановлено, що обов`язки щодо збереження пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» загальною площею 29,3 га, зокрема, забезпечення режиму території у межах пам`ятки, винесення меж об`єкту та його охоронних зон на планово-картографічному матеріалі та у натурі (на місцевості), збереження межових знаків, встановлених інформаційних щитів і знаків, покладено на філію «Берегівське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України».

Водночас, встановлено, що проект землеустрою щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду - пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» не розроблено, її межі та охоронні зони не визначені та не закріплені в натурі (на місцевості).

Зокрема, судом встановлено, що на запит прокуратури Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області листом № 10-7-0.31-5454/2-24 від 12.11.2024 повідомило про те, що в Головному управлінні Держгеокадастру у Закарпатській області відсутня інформація щодо розроблення будь-якої документації щодо встановлення меж об`єкту природно-заповідного місцевого значення - пралісової пам`ятки природи «Природний ліс Затисянського лісництва», загальною площею 29,3 га, розташованої на землях філії «Берегівське лісове господарство».

Відповідно до інформації наведеної у листі № 1695/02-01 від 24.10.2024 до Департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації проект землеустрою щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду - пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» на розгляд та погодження також не надходив.

З відповіді філії «Берегівське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» №590/21.29¬2024 від 18.11.2024 вбачається, що на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на землях лісогосподарського призначення Затисянського лісництва Берегівського району Закарпатської області, квартали 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122 сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 2121282700:03:001:0016 площею 1023,883, відомості про яку внесено до Державного земельного кадастру та здійснено її державну реєстрацію.

На частині території вказаної земельної ділянки площею 29,3 га розташована пралісова пам`ятка природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва». Однак, відомості про її межі та межі охоронної зони в Державному земельному кадастрі відсутні.

В пункті 10.05 переліку обмежень щодо використання земель та земельної ділянки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки з кадастровим номером 2121282700:03:001:0016 площею 1023,883 га міститься інформація про обмеження у зв`язку із наявністю на ділянці пам`ятки природи площею 29,3 га. Таке ж обмеження у використанні земельної ділянки з кадастровим номером 2121282700:03:001:0016 міститься і у витягу із Державного земельного кадастру.

Разом з тим, із зазначених документів не можливо встановити межі території природно-заповідного фонду - пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва», на які розповсюджуються встановлені обмеження, оскільки вони не закріплені на місцевості та відомості про них не внесено до Державного земельного кадастру. Крім того, відсутня інформація про охоронні зони.

Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, окрім іншого, організація землеустрою та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ст.ст.43, 44 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).

Відповідно до ч. 1 ст. 45 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Положеннями ст. 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища; штучно створені об`єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, пам`ятки природи, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва.

Заказники, пам`ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.

Відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Одним із видів документації із землеустрою, згідно з п. «в» ч. 2ст. 25 Закону України «Про землеустрій» є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

Відповідно до п. «д» ч. 1ст. 47 вказаного Закону проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою, зокрема, визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Таким чином, передумовою дій, які прокурор просить зобов`язати вчинити відповідача, є розроблення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду.

Положеннями ст. 47 Закону України «Про землеустрій» також передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.

Межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон встановлюються і по суходолу, і по водному простору.

Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

Відомості про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів вносяться до Державного земельного кадастру.

Звертаючись до суду з адміністративним позовом, прокурор вказував на те, що саме на ДП «Ліси України» покладено обов`язок забезпечити проведення робіт з винесення меж пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га шляхом розроблення та затвердження землевпорядної документації щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду.

Такий висновок ґрунтується на тому, що відповідні землі перебувають у користуванні відповідача-1, що останнім не заперечується.

Вирішуючи питання про те, чи виникає у відповідача-1 обов`язок забезпечити проведення робіт з розроблення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га, винесення меж території, закріплення їх в натурі (на місцевості) під зазначеним об`єктом природно-заповідного фонду, суд зазначає, що за правилами ч. 2ст. 23 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» регіональні ландшафтні парки організовуються з вилученням або без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

За правилами ч. 5 ст. 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Відповідно до вказаної норми права наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 25 лютого 2013 року № 65 було затверджено Інструкцію щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єкти природно-заповідного фонду (далі - Інструкція).

Згідно з п. 1.3. Інструкції охоронним зобов`язанням оформляється передача під охорону території чи об`єкта природно-заповідного фонду з визначенням переліку зобов`язань щодо забезпечення додержання встановленого режиму охорони та збереження.

В охоронному зобов`язанні зазначаються, згідно з п. 2.2. Інструкції, зокрема, перелік зобов`язань, які покладаються на землекористувача (землевласника): дотримуватись встановленого режиму для території (об`єкта) природно-заповідного фонду, не здійснювати заборонену господарську діяльність, вживати заходів щодо попередження і ліквідації екологічних наслідків аварій та шкідливого впливу на територію (об`єкт) природно-заповідного фонду, дотримуватися вимог щодо використання території (об`єкта) природно-заповідного фонду, забезпечити охорону та збереження цінних природних комплексів території (об`єкта) природно-заповідного фонду.

Згідно охоронного зобов`язання від 17.10.2023 №06-24/3495/12 філія «Берегівське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» взяла під охорону та дотримання встановленого режиму об`єкт природно-заповідного фонду місцевого значення-пралісова пам`ятка природи «Природний ліс Затисянського лісництва» загальною площею 29,3 га у межах кварталу 122 (виділ 15) Затисянського лісництва і зобов`язалась дотримуватися встановленого режиму для території (об`єкта) природно-заповідного фонду. Згідно пункту 4 охоронного зобов`язання землекористувач (землевласник) забезпечує охорону та збереження території (об`єкта), що перебуває у його користуванні (власності).

Рішенням Закарпатської обласної ради 19 сесії 7 скликання від 01.10.2020 року №1847 вирішено оголосити об`єктом природно-заповідного фонду місцевого значення пралісову пам`ятку природи «Природний ліс Затисянського лісництва» загальною площею 29,3 га, без вилучення площі від землекористувача державного підприємства «Виноградівське лісове господарство».

Відповідно до пункту 1.3. Положення про пралісову пам`ятку природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва», затвердженого розпорядженням начальника військової адміністрації 10.10.2023 №893 пралісова пам`ятка природи загальною площею 29,3 га розташована у кварталі 122 (виділ 15) Затисянського лісництва філії «Берегівське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» Берегівського району Закарпатської області.

Згідно з пунктами 1.4.-1.5. вказаного Положення територія, оголошена Пралісовою пам`яткою природи, не вилучається у землекористувача. Землекористувач бере на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження Пралісової пам`ятки природи.

Пунктом 1.6. вказаного Положення передбачено, що межі Пралісової пам`ятки природи встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж Пралісової пам`ятки природи в натурі її межі визначаються відповідно до проекту її створення.

Окрім цього, відповідно до пункту 3.3 вказаного Положення власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених Пралісовою пам`яткою природи, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

При визначенні кола питань, що можуть включати в себе організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення, колегія суддів враховує, що відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду належить встановити в натурі відповідно до законодавства.

Відповідно до ч. 9 ст. 47 зазначеного Закону рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

Отже, враховуючи, що пралісова пам`ятка природи загальною площею 29,3 га розташована у кварталі 122 (виділ 15) Затисянського лісництва філії «Берегівське лісове господарство» перебуває у постійному користуванні Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», управління таким об`єктом природно-заповідного фонду здійснює саме зазначене підприємство.

Таким чином, обов`язок щодо проведення робіт із встановлення меж територій природно-заповідного фонду та винесення меж пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» шляхом закріплення їх в натурі (на місцевості), як в силу закону, так і взятих зобов`язань покладено саме на Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України».

У свою чергу, ДП «Ліси України» як особа, що здійснює управління пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва», зобов`язана була провести роботи із встановлення охоронної зони пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» та закріплення її в натурі (на місцевості).

Щодо тверджень відповідача про недотримання правил предметної юрисдикції, суд вказує наступне.

На підставі пункту 7 частини першої статті 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, орган військового управління, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Пунктом 1 частини другої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативноправових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство лісових ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 за №521, Державне агентство лісових ресурсів України (Держлісагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.

Держлісагентство відповідно до покладених на нього завдань здійснює державне управління територіями та об`єктами природно - заповідного фонду в лісах підприємств, установ і організацій, що належать до сфери його управління (пп. 5 п. 4 Положення).

Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» засноване на державній власності, створене відповідно до наказу Державного агентства лісових ресурсів України від 26.10.2022 за № 804 та належить до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України (п.1.1 Статуту від 03.10.2023 за № 511).

Крім того, він здійснює функцію ведення лісового господарства, яка визначена ст. 19 Лісового кодексу України, згідно якого постійні лісокористувачі зобов`язані забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати iнших заходів відповідно до законодавства на ocнові принципів сталого розвитку; дотримуватися правил i норм використання лісових pecypcів, вести лісове господарство на ocнові матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових pecypciв способами, якi забезпечують збереження оздоровчих i захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення; вести первинний облік лісів, дотримуватися встановленого законодавством режиму використання земель; забезпечувати охорону типових та унікальних природних комплексів i об`єктів, рідкісних i таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного i рослинного світу, рослинних угруповань, сприяти формуванню екологічної мережі до природоохоронного законодавства.

Вказані функції відносяться до публічно-владних управлінських функцій, таким чином Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Берегівське лісове господарство» є суб`єктом владних повноважень.

Вказана позиції висвітлена Великою палатою Верховного Суду у постанові від 30 cічня 2018 року у справі №807/1892/1З-а та Верховним Судом у справі №К/9901/1877/18.

Згідно із ч. 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідач-1 не надав будь-які докази на спростування доводів органу прокуратури, який виступає в інтересах держави, зокрема і щодо забезпечити розроблення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» шляхом закріплення їх в натурі (на місцевості) відповідно до вимог закону.

З огляду на це, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Берегівської окружної прокуратури (90200, Закарпатська область, м.Берегове, вул.І.Сечені, буд.15, код ЄДРПОУ 0290996721) до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (01601, м.Київ, вул.Руставелі Шота, буд.9А, код ЄДРПОУ 44768034), філії «Берегівське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» (90233, Закарпатська область, Берегівський район, с.Яноші, вул.Головна, буд.50а, код ЄДРПОУ 45049507), третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Департамент екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації (88000, Закарпатська область, м.Ужгород, пл.Народна, буд.4, код ЄДРПОУ 38766364) про визнання бездіяльності протиправною і зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Берегівське лісове господарство» щодо незабезпечення проведення робіт із винесення меж пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га.

Зобов`язати Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» (код ЄДРПОУ 44768034) відповідно до вимог чинного законодавства України протягом одного року з дня набрання рішенням законної сили забезпечити розроблення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду, на підставі якого провести роботи із винесення меж пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» шляхом закріплення їх в натурі (на місцевості).

Визнати протиправною бездіяльність Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Берегівське лісове господарство» щодо невстановлення охоронної зони пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» площею 29,3 га.

Зобов`язати Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» (код ЄДРПОУ 44768034) відповідно до вимог чинного законодавства України протягом одного року з дня набрання рішенням законної сили провести роботи із встановлення охоронної зони пралісової пам`ятки природи місцевого значення «Природний ліс Затисянського лісництва» та закріплення її в натурі (на місцевості).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяЮ.Ю.Дору

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.03.2025
Оприлюднено17.03.2025
Номер документу125817834
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —260/569/25

Ухвала від 19.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 19.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 15.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 13.03.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Рішення від 13.03.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні