ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 380/20890/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 березня 2025 року м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Мричко Н.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов?язання вчинити дії
встановив:
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» код ЄДРПОУ 33583465, місцезнаходження: 01001, м. Київ, вул. Михайла Грушевського, буд. 10 (далі позивач) до Головного управління ДПС у Львівській області код ЄДРПОУ 43968090, місцезнаходження: 79003, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35 (далі відповідач), в якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення №0/33057/13-01-04-13 від 29.07.2024, винесене ГУ ДПС у Львівській області.
Ухвалою від 15.10.2024 суддя залишила позовну заяву без руху.
Ухвалою від 30.10.2024 суддя прийняла позовну заяву до розгляду й відкрила провадження у справі.
Ухвалою від 17.02.2025 суд на підставі частини тринадцятої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України залишив позовну заяву без руху та встановив позивачу строк для усунення недоліків.
На виконання вимог ухвали суду про залишення позовної зави без руху, представник позивача через підсистему «Електронний суд» подав до суду пояснення в яких просив суд вважати поданий позов з дотриманням строку звернення до суду.
Ухвалою від 03.03.2025 суд продовжив розгляд справи.
Ухвалою від 13.03.2025 суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення позовної заяви без розгляду.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при винесенні оскаржуваного податкового-повідомлення рішення відповідачем не враховано неможливості виконання податкового зобов`язання, оскільки ПАТ «Українська залізниця» не виконано обов`язку щодо оплати наданих позивачем послуг. Відтак у позивача був відсутній дохід для сплати податкових зобов`язань. Окрім того, відповідачем не взято до уваги військову агресію російської федерації, як форс-мажорну обставину, що унеможливлює виконання податкових зобов`язань. Форс-мажорні обставини підтверджуються листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-0.1.
Представник відповідача подала до суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечила. Відзив обґрунтований тим, що оскаржуване рішення прийняте відповідачем у відповідності до вимог чинного законодавства. Відповідачем застосовано штрафну санкцію за несвоєчасну сплату позивачем, узгодженої суми податкового зобов`язання, а саме орендної плати за земельну ділянку, що сплачується юридичними особами. Лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-0.1 не містить конкретних ідентифікуючих ознак, щодо позивача та неможливості виконання податкових зобов`язань. Звільнення від відповідальності можливе за умови підтвердження неможливості виконання платником податків податкового обов`язку.
Частиною п`ятою статті 262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З клопотаннями про розгляд справи у судовому засіданні сторони у справі не звертались.
Дослідивши матеріали справи на підтвердження й спростування заявлених вимог в їх сукупності, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.
Головним управлінням ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку ТОВ «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку з юридичних осіб.
За результатами проведеної камеральної перевірки ТОВ «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» Головним управлінням ДПС у Львівській області складено акт від 29.02.2024 № 7971/13-01-04-13-04/33583465, згідно з яким встановлено несвоєчасну сплату узгодженої суми податкового зобов`язання.
На підставі акту перевірки Головним управлінням ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 05.04.2024 № 0/15322/13-01-04-13, яким за несвоєчасну сплату грошового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку згідно пункту 124.1 статті 124 Податкового кодексу України зобов`язано ТОВ «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» сплатити штраф у розмірі 99614,45 грн.
Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням Головного управління ДПС у Львівській області від 05.04.2024 № 0/15322/13-01-04-13, позивач подав скаргу до Державної податкової служби України від 29.04.2024 №29/04.
Рішенням Державної податкової служби України від 27.06.2024 № 19743/6/99-00-06-03-02-06 скасовано податкове повідомлення-рішення від 05.04.2024 № 0/15322/13-01-04-13 в частині застосування штрафу в розмірі 466,08 грн, в іншій частині податкове повідомлення-рішення залишено без змін.
29.07.2024 Головним управлінням ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 29.07.2024 № 0/33057/13-01-04-13, яким за несвоєчасну сплату грошового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку пункту 124.1 статті 124 Податкового кодексу України зобов`язано ТОВ «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» сплатити штраф у розмірі 99148,37 грн.
Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся з цим позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд виходив з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до пунктів 61.1, 61.2 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.
Згідно з підпунктом 62.1.3 пункту 62.1 статті 62 ПК України одним із способів здійснення податкового контролю є проведення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України встановлено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Пунктом 14.1 статті 14 ПК України визначено, що земельний податок - це обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу) (підпункт 14.1.72); землекористувачі - це юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди (підпункт 14.1.73); земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами (підпункт 14.1.74); плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147).
Підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України передбачено, що грошове зобов`язання платника податків - це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
За правилами підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки і збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з пунктом 31.1 статті 31 ПК України строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Пунктом 36.5 статті 36 ПК України встановлено, що відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених ПК України.
Відповідно до пункту 54.1 статті 54 ПК України платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Згідно з пунктом 286.2 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
За приписами пункту 287.3 статті 287 ПК України податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідно до пункту 124.1 статті 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Судом встановлено, що за результатами проведеної камеральної перевірки ТОВ «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» Головним управлінням ДПС у Львівській області складено акт від 29.02.2024 № 7971/13-01-04-13-04/33583465, яким встановлено несвоєчасну сплату узгодженої суми податкового зобов`язання згідно поданих податкових декларацій:
- податкової декларації від 19.02.2019 №10868, граничний термін податкового зобов`язання - 30.11.2019, дата фактичної сплати - 12.12.2019, кількість днів затримки - 12, сума податкового боргу - 24139,49 грн;
- податкова декларація № 10868 від 19.02.2019, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.10.2019, дата фактичної сплати - 29.11.2019, кількість днів затримки -30, сума податкового боргу - 22300 грн;
- податкова декларація № 10868 від 19.02.2019, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.10.2019, дата фактичної сплати - 29.11.2019, кількість днів затримки -30, сума податкового боргу - 22300 грн;
- податкова декларація № 10868 від 19.02.2019, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.10.2019, дата фактичної сплати - 12.12.2019, кількість днів затримки - 43, сума податкового боргу - 1792,72грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.06.2020, дата фактичної сплати 08.11.2022, кількість днів затримки - 166, сума податкового боргу - 24139,49 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.07.2020, дата фактичної сплати 08.11.2022, кількість днів затримки - 166, сума податкового боргу - 7635,91 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 02.02.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 24139,49 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 31.03.2020, дата фактичної сплати 08.11.2022, кількість днів затримки - 166, сума податкового боргу - 9945,62 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 01.09.2020, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 24139,49 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.10.2020, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 24139,49 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 31.12.2020, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 24139,49 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 01.12.2020, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 24139,49 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 31.03.2020, дата фактичної сплати 07.11.2022, кількість днів затримки - 165, сума податкового боргу - 5000,00 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.06.2020, дата фактичної сплати 08.11.2022, кількість днів затримки - 166, сума податкового боргу - 24139,49 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.07.2020, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 16493,58 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.09.2020, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 24139,49 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.04.2020, дата фактичної сплати 08.11.2022, кількість днів затримки - 166, сума податкового боргу - 24139,49 грн;
- податкова декларація № 7348 від 11.02.2020, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.07.2020, дата фактичної сплати 17.03.2023, кількість днів затримки - 295, сума податкового боргу - 10,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.09.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 01.08.2022, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 231, сума податкового боргу - 23020,96 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 01.11.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 31.05.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 02.03.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.12.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.11.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.08.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.07.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.06.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.03.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 4824667 від 28.01.2021, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.04.2021, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 23021,00 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.11.2022, дата фактичної сплати 13.05.2023, кількість днів затримки - 164, сума податкового боргу - 2086,94 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.11.2021, дата фактичної сплати 13.05.2023, кількість днів затримки - 164, сума податкового боргу - 124,74 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 02.03.2022, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 25322,92 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.10.2022, дата фактичної сплати 09.05.2023, кількість днів затримки - 190, сума податкового боргу - 5788,76 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.10.2022, дата фактичної сплати 18.04.2023, кількість днів затримки - 169, сума податкового боргу - 19534,16 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.05.2022, дата фактичної сплати 18.04.2023, кількість днів затримки - 323, сума податкового боргу - 25322,92 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 01.08.2022, дата фактичної сплати 18.04.2023, кількість днів затримки - 260, сума податкового боргу - 25322,92 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.01.2023, дата фактичної сплати 13.05.2023, кількість днів затримки - 103, сума податкового боргу - 25322,95 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.12.2022, дата фактичної сплати 13.05.2023, кількість днів затримки - 134, сума податкового боргу - 25322,92 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.05.2022, дата фактичної сплати 18.04.2023, кількість днів затримки - 327, сума податкового боргу - 25322,92 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.11.2022, дата фактичної сплати 09.05.2023, кількість днів затримки - 160, сума податкового боргу - 23111,24 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.09.2022, дата фактичної сплати 18.04.2023, кількість днів затримки - 200, сума податкового боргу - 25322,92 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.08.2022, дата фактичної сплати 18.04.2023, кількість днів затримки - 231, сума податкового боргу - 25322,92 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.06.2022, дата фактичної сплати 18.04.2023, кількість днів затримки - 292, сума податкового боргу - 25322,92 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.03.2022, дата фактичної сплати 20.03.2023, кількість днів затримки - 298, сума податкового боргу - 2124,60 грн;
- податкова декларація № 9037880468 від 22.02.2022, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.03.2022, дата фактичної сплати 18.04.2023, кількість днів затримки - 327, сума податкового боргу - 23198,32грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.08.2023, дата фактичної сплати 23.10.2023, кількість днів затримки - 54, сума податкового боргу - 3250,18 грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.08.2023, дата фактичної сплати 02.10.2023, кількість днів затримки - 33, сума податкового боргу - 4660,52 грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 01.05.2022, дата фактичної сплати 13.05.2023, кількість днів затримки - 12, сума податкового боргу - 17973,08 грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.03.2023, дата фактичної сплати 13.05.2023, кількість днів затримки - 44, сума податкового боргу - 29121,34 грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.05.2023, дата фактичної сплати 14.06.2023, кількість днів затримки - 15, сума податкового боргу - 5748,68 грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 02.10.2023, дата фактичної сплати 23.10.2023, кількість днів затримки - 21, сума податкового боргу - 29121,34 грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 02.03.2023, дата фактичної сплати 13.05.2023, кількість днів затримки - 72, сума податкового боргу - 29121,34 грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 02.01.2024, дата фактичної сплати 30.01.2024, кількість днів затримки - 29, сума податкового боргу - 0,67 грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.11.2023, дата фактичної сплати 27.12.2023, кількість днів затримки - 27, сума податкового боргу - 20093,14 грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 01.05.2023, дата фактичної сплати 15.05.2023, кількість днів затримки - 14, сума податкового боргу - 11148,26 грн;
- податкова декларація № 908930007 від 20.02.2023, граничний термін сплати податкового зобов`язання - 30.06.2023, дата фактичної сплати 03.07.2023, кількість днів затримки - 3, сума податкового боргу - 28870,02 грн.
Суд зазначає, що позивачем не заперечується, що несвоєчасна сплата грошового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, однак вказує на неможливість сплати грошового зобов`язання у визначений ПК України строк у зв`язку з відсутністю доходів, введення на території України воєнного стану, форс-мажорних обставин, що підтверджуються листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-0.1.
Так, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
При цьому, згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303, що набрав чинності 06 вересня 2022 року, затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента (далі - Порядок № 225).
Пункти 1 та 2 розділу І Порядку № 225 визначають, що цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку № 225 підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи; 5) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації; 6) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Згідно з пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Пунктом 4 розділу ІІ Порядку № 225 встановлено, що до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Згідно з пунктом 7 розділу ІІ Порядку № 225 платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
В матеріалах справи відсутні докази подання позивачем до Головного управління ДПС у Львівській області заяви про відсутність можливості виконання податкового зобов`язання з плати за землю згідно поданих декларацій з вичерпним переліком документів відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №255.
Відтак то в силу пункту 7 розділу ІІ Порядку № 225 ТОВ «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» вважається таким, що мало можливість виконати податкове зобов`язання з плати за землю згідно поданих декларацій.
Суд звертає увагу, що обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган лише у випадку подання платником податків до контролюючого органу заяви про відсутність можливості виконати податковий обов`язок разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені затвердженим наказом Міністерства фінансів України Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок. Проте, позивач таку заяву разом з вичерпним переліком документів (копій документів) та інформації, які передбачені наказом Міністерства фінансів України, до контролюючого органу не подавав.
Наведене спростовує позицію позивача щодо неможливості виконання податкового обов`язку з плати за землю згідно поданих податкових декларацій.
Окрім того, жодних доказів на підтвердження неможливості виконання податкового зобов`язання позивачем до суду не надано.
У свою чергу, підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України визначено, що обставиною, що звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Статтями 14 та 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» передбачено, що Торгово-промислова палата України: засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб. Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки,
Таким чином, військова агресія Російської Федерації проти України з 24 лютого 2022 року є форс-мажорною обставиною (обставиною непереборної сили), що може вплинути на виконання суб`єктами господарювання своїх обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами та об`єктивно унеможливити виконання зобов`язань, проте одного лише засвідчення настання форс-мажорної обставини на всій території України недостатньо для висновку про неможливість певного суб`єкта господарювання виконати перед державою та іншими суб`єктами господарювання своїх зобов`язань у зв`язку із настанням такої обставини. Саме сертифікат, що виданий певному суб`єкту господарювання за його зверненням, може підтвердити наявність причинно-наслідкового зв`язку між обставиною непереборної сили (форс-мажорною обставиною) та безпосереднім впливом такої обставини саме на цього суб`єкта господарювання і можливістю виконання ним свого обов`язку перед державою та/або іншими суб`єктами господарювання.
Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 31.10.2024 у справі № 120/15159/23.
Суд вказує, що ТОВ «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» не подавало до Головного управління ДПС у Львівській області сертифікат торгово-промислової палати про засвідчення форс-мажорних обставин.
Окрім того, позивачем не надано документів, які підтверджують неможливість своєчасно здійснити плату за землю, з яких було б можливо встановити причинно-наслідковий зв`язок між обставиною непереборної сили (форс-мажорною обставиною), що сталася в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом такої обставини саме на позивача та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.
При цьому, альтернативою сертифікату торгово-промислової палати України є рішення органу ДПС про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного Порядком № 225, яке стосовно позивача не приймалося.
Суд не бере до уваги посилання позивача на неможливість виконання податкового зобов`язання, оскільки контрагентом не здійснено оплату наданих послуг позивачу, суд зазначає, що ПК України не ставить в залежність сплату таких зобов`язань із врахуванням доходів.
Таким чином, оскільки позивачем у визначені ПК України строки не сплачено податкового зобов`язання з плати за землю, згідно поданих декларацій, винесене контролюючим органом податкове повідомлення-рішення від 29.07.2024 № 0/33057/13-01-04-13, яким за несвоєчасну сплату грошового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку пункту 124.1 статті 124 ПК України зобов`язано ТОВ «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» сплатити штраф у розмірі 99148,37 грн є правомірним, а відтак не підлягає до скасування.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити в повному обсязі.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.
Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ЕНЕРГОРЕМОНТ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов?язання вчинити дії відмовити повністю.
Судові витрати між сторонами не розподіляються.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду
Суддя Мричко Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2025 |
Оприлюднено | 17.03.2025 |
Номер документу | 125818458 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мричко Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні