ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2025 рокум. ПолтаваСправа № 440/333/25
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" до Головного управління ДПС у Полтавській області та Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "УКР-БУР" про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
До Полтавського окружного адміністративного суду подано позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" /надалі позивач, ТОВ "АРЕВ"/ до Головного управління ДПС у Полтавській області /надалі відповідач-1, ГУ ДПС у Полтавській області/ та Державної податкової служби України /надалі відповідач-2, ДПС України/ про:
- визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 05 серпня 2024 року №11569052/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Арев» від 10 листопада 2022 року № 792;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «Арев» податкову накладну від 10 листопада 2022 року № 792 датою її подання;
- визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 05 серпня 2024 року № 11569064/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Арев» від 11 листопада 2022 року № 794;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «Арев» податкову накладну від 11 листопада 2022 року № 794 датою її подання;
- визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 05 серпня 2024 року № 11569060/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Арев» від 12 листопада 2022 року № 796;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «Арев» податкову накладну від 12 листопада 2022 року № 796 датою її подання;
- визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 05 серпня 2024 року № 11569057/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Арев» від 14 листопада 2022 року № 799;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «Арев» податкову накладну від 14 листопада 2022 року № 799 датою її подання;
- визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 05 серпня 2024 року № 11569053/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Арев» від 15 листопада 2022 року № 801;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «Арев» податкову накладну від 15 листопада 2022 року № 801 датою її подання /а.с. 1-21/.
Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу належним чином оформлені документи, необхідні для реєстрації податкових накладних №792 від 10 листопада 2022 року, №794 від 11 листопада 2022 року, №796 від 12 листопада 2022 року, №799 від 14 листопада 2022 року, №801 від 15 листопада 2022 року, а тому рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569052/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569064/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569060/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569057/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569053/39272453 від 05 серпня 2024 року, якими відмовлено в реєстрації вказаних податкових накладних, є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 13 січня 2025 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "УКР-БУР" /надалі третя особа/, витребувано докази.
Відповідачі позов не визнали та у відзиві на позовну заяву /а.с. 116-123/ зазначили, що підставою для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних №792 від 10 листопада 2022 року, №794 від 11 листопада 2022 року, №796 від 12 листопада 2022 року, №799 від 14 листопада 2022 року, №801 від 15 листопада 2022 року згідно рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569052/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569064/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569060/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569057/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569053/39272453 від 05 серпня 2024 року стало надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, а саме: надано акти надання послуг, які складені з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV від 16 липня 1999 року.
Правом на подання відповіді на відзив позивач не скористався.
Правом на подання письмових пояснень щодо позову третя особа не скористалася.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" (ідентифікаційний код 39272453) пройшло державну реєстрацію юридичної особи та відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстрованими видами діяльності товариства є: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний); 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів /а.с. 113/.
01 грудня 2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" (Перевізник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "УКР-БУР" (Замовник) укладено договір про надання послуг по перевезенню вантажів №АР-41/1 /а.с. 60-61/, відповідно до якого в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Перевізник зобов`язується доставляти (перевозити) автомобільним транспортом довірені йому Замовником нафтопродукти, нафтохімію, (в подальшому Вантаж), в пункти призначення. В свою чергу Замовник зобов`язується в повному обсязі сплачувати за надані послуги на умовах та в терміни передбачені даним Договором (підпункт 1.1 пункту 1); конкретні умови перевезень вантажів, наданих Замовником зазначаються в транспортному замовленні на перевезення. Графік подач і транспорту, маршрути перевезення, кількість та різновид вантажу, вантажовідправники і вантажоодержувачі, строки виконання, вартість послуг Перевізника - зазначаються в транспортних замовленнях на перевезення, які є невід`ємною частиною даного Договору і надаються Замовником Перевізнику перед кожним перевезенням або групою перевезень. Транспортне замовлення має переважну силу над умовами договору (підпункт 1.2 пункту 1); транспортне замовлення на перевезення вантажу повинно бути складене в письмовій формі і скріплене печатками Перевізника і Замовника та є невід`ємною частиною даного договору. Сторони визнають юридичну силу транспортного замовлення на перевезення, переданого шляхом факсимільного зв`язку (підпункт 1.3 пункту 1); вартість послуг встановлюється Сторонами за попередньою домовленістю та вказується Перевізником у рахунку на оплату. Вартість послуг встановлюється у гривні (підпункт 3.1 пункту 3); замовник впродовж 3-х днів після отримання рахунку сплачує Перевізнику кошти згідно виставленого рахунку. Надання послуг підтверджується складанням акту виконаних робіт, що узгоджується Сторонами (підпункт 3.2 пункту 3); даний Договір вступає в силу з моменту його підписання обома сторонами та діє до 31 грудня 2021 року (підпункт 8.1 пункту 8); договір вважається пролонгованим на наступний календарний рік на тих же умовах, якщо жодна з і сторін не заявила про його розірвання до моменту закінчення його строку дії (підпункт 8.2 пункту 8).
Додатковою угодою №1 до Договору перевезення вантажу автомобільним транспортом №АР-41/1 від 01 грудня 2020 року /а.с. 59-зворот/ сторони погодили, що у зв`язку із закінченням терміну дії договору перевезення вантажу автомобільним транспортом №АР-41/1 від 01 грудня 2020 року сторони дійшли згоди продовжити термін дії договору до 31 грудня 2023 року (пункт 1); дана додаткова угода набирає чинності з моменту її підписання, вважається невід`ємною частиною договору перевезення вантажу автомобільним транспортом № АР-41/1 від 01 грудня 2020 року.
Сторонами (відповідною стороною) договору про надання послуг по перевезенню вантажів №АР-41/1 від 01 грудня 2020 року оформлено:
- акт надання послуг №1011/02 від 10 листопада 2022 року /а.с. 138-зворот/ відповідно до якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані послуги): «транспортні послуги с. Теребляче (ПП Порубне, Чернівецька обл.), м. Кременчук м. Кременчук», авто ВІ 98-45 ВК, причіп ВІ 85-11 ХР, водій ОСОБА_1 , кількість - 2 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 96,00 грн; «транспортні м. Кременчук м. Кам`янське, Дніпропетровська обл.», авто ВІ 60-69 НО, причіп ВІ 5922 ХF, водій ОСОБА_2 , кількість - 180 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 8640,00 грн; «транспортні м. Немирів (Вінницька обл.) м. Кременчук (Полтавська обл.)», авто ВІ 98-45 ВК, причіп ВІ 85-11 ХР, водій ОСОБА_1 , кількість - 470 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 22560,00 грн; «транспортні с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) м. Кременчук (Полтавська обл.)», авто ВІ 20-37 ВМ, причіп ВІ 01-02 ХТ, водій ОСОБА_3 , кількість - 212 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 10176,00 грн; «транспортні с. Зарубинці (Тернопільська обл.) м. Кременчук (Полтавська обл.)», авто ВІ 60-69 НО, причіп ВІ 5922 ХF, водій ОСОБА_2 , кількість - 860 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 41280,00 грн; всього 82752,00 грн; у т.ч. ПДВ 13792,00 грн;
- акт надання послуг №1111/02 від 11 листопада 2022 року /а.с. 139/ відповідно до якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані послуги): «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) с. Оленівка (Дніпроп. обл.)», авто ВІ 20-37 ВМ, причіп ВІ 01-02 ХТ, водій ОСОБА_3 , кількість - 152 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 7296,00 грн; «транспортні м. Рені (Одеська обл.) - м. Кременчук (Полтавська обл.)», авто ВІ 97-23 ВК, причіп ВІ 04-76 ХО, водій ОСОБА_4 , кількість - 960 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 46080,00 грн; «транспортні м. Рені (Одеська обл.) - м. Кременчук (Полтавська обл.)», авто ВІ 16-45 ВО, причіп ВІ 24-49 ХК, водій ОСОБА_5 , кількість - 960 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 46080,00 грн; «транспортні м. Рені (Одеська обл.) - м. Кременчук (Полтавська обл.)», авто ВІ 64-47 СО, причіп ВІ 69-15 ХТ, водій ОСОБА_6 , кількість - 960 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 46080,00 грн; всього 145536,00 грн; у т.ч. ПДВ 24256,00 грн;
- акт надання послуг №1211/02 від 12 листопада 2022 року /а.с. 140/ відповідно до якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані послуги): «транспортні послуги м. Рені (Одеська обл.) м. Світловодськ (Кіровоградська обл.), м. Кременчук (Полтавська обл.)», авто ВІ 97-23 ВК, причіп ВІ 04-76 ХО, водій ОСОБА_4 , кількість - 960 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 46080,00 грн; «транспортні послуги м. Кременчук м. Миронівка (Київська обл.)», авто ВІ 09-70 ВК, причіп ВІ 49-98 ХХ, водій ОСОБА_7 , кількість - 359 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 17232,00 грн; «транспортні послуги м. Люботин м. Кременчук», авто ВІ 09-23 ВК, причіп ВІ 49-98 ХХ, водій ОСОБА_7 , кількість - 255 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 12240,00 грн; всього 75552,00 грн; у т.ч. ПДВ 12592,00 грн;
- акт надання послуг №3110/03 від 14 листопада 2022 року /а.с. 140-зворот/ відповідно до якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані послуги): «транспортні послуги м. Кропивницький; м. Кременчук с. Оленівка (Дніпропетровська обл.)», авто ВІ 09-70 НЕ, причіп ВІ 49-98 ХХ, водій ОСОБА_7 , кількість - 152 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 7296,00 грн; «транспортні послуги м. Рені (Одеська обл.) м. Лубни (Полтавська обл.)», авто ВІ 16-45 ВО, причіп ВІ 24-49 ХХ, водій ОСОБА_5 , кількість - 1060 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 50880,00 грн; «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н) м. Кременчук м. Кременчук (Полтавська обл.)», авто ВІ 20-37 ВМ, причіп ВІ 01-02 ХТ, водій ОСОБА_3 , кількість - 20 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 960,00 грн; «транспортні послуги с. Зарубинці (Тернопільська обл.) - м. Кременчук», авто ВІ 60-69 НО, причіп НОМЕР_1 , водій ОСОБА_2 , кількість - 860 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 41280,00 грн; «транспортні послуги м. Люботин - м. Кременчук», авто ВІ 51-97 СК, причіп ВІ 06-78 ХF, водій ОСОБА_8 , кількість - 255 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 12240,00 грн; всього 112656,00 грн; у т.ч. ПДВ 18776,00 грн;
- акт надання послуг №1511/02 від 15 листопада 2022 року /а.с. 141/ відповідно до якого виконавцем були виконані наступні роботи (надані послуги): «транспортні послуги м. Рені (Одеська обл.), м. Кременчук (Полт. обл.) с. Пришиб (Полт. обл.)», авто ВІ 97-23 ВК, причіп ВІ 04-76 ХО, водій ОСОБА_4 , кількість - 60 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 2880,00 грн; «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл.), м. Кременчук с. Григорівка (Кіровоград. обл.)», авто ВІ 20-37 ВМ, причіп ВІ 01-02 ХТ, водій ОСОБА_3 , кількість - 55 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 2640,00 грн; «транспортні послуги м. Кременчук- м. Миронівка (Київська обл.)», авто ВІ 60-69 НО, причіп НОМЕР_1 , водій ОСОБА_2 , кількість - 359 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 17232,00 грн; «транспортні послуги м. Кременчук- м. Миронівка (Київська обл.)», авто ВІ 66-02 ЕА, причіп ВІ 11-95 ХР, водій ОСОБА_5 , кількість - 359 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 17232,00 грн; «транспортні послуги м. Люботин - м. Кременчук», авто НОМЕР_2 , причіп НОМЕР_3 , водій ОСОБА_5 , кількість - 255 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 12240,00 грн; «транспортні послуги с. Водяне (Харк. обл., Красн. р-н), м. Кременчук (Полтавська обл.)», авто ВІ 20-37 ВМ, причіп ВІ 01-02 ХТ, водій ОСОБА_3 , кількість - 212 км, ціна з ПДВ 48,00 грн, сума з ПДВ 10176,00 грн; всього 62400,00 грн; у т.ч. ПДВ 10400,00 грн.
Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /надалі - ПК України (у відповідних редакціях)/.
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) /пункт 201.7 статті 201 ПК України/.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та направити її контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаних норм Товариством з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" складено:
- податкову накладну №792 від 10 листопада 2022 року /а.с. 173/ на загальну суму з ПДВ: 82752,00 грн (сума ПДВ: 13792,00 грн) за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №1011/02 від 10 листопада 2022 року (на загальну суму 82752,00 грн (сума ПДВ: 13792,00 грн)) /а.с. 138-зворот/;
- податкову накладну №794 від 11 листопада 2022 року /а.с. 174/ на загальну суму з ПДВ: 145536,00 грн (сума ПДВ: 24256,00 грн) за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №1111/02 від 11 листопада 2022 року (на загальну суму: 145536,00 грн (сума ПДВ: 24256,00 грн)) /а.с. 139/;
- податкову накладну №796 від 12 листопада 2022 року /а.с. 175/ на загальну суму з ПДВ: 75552,00 грн (сума ПДВ: 12592,00 грн) за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №1211/02 від 12 листопада 2022 року (на загальну суму 75552,00 грн (сума ПДВ: 12592,00 грн)) /а.с. 140/;
- податкову накладну №799 від 14 листопада 2022 року /а.с. 176/ на загальну суму з ПДВ: 112656,00 грн (сума ПДВ: 18776,00 грн) за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №3110/03 від 14 листопада 2022 року (на загальну суму 112656,00 грн (сума ПДВ: 18776,00 грн)) /а.с. 140-зворот/;
- податкову накладну №801 від 15 листопада 2022 року /а.с. 177/ на загальну суму з ПДВ: 62400,00 грн (сума ПДВ: 10400,00 грн) за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №1511/02 від 15 листопада 2022 року (на загальну суму 62400,00 грн (сума ПДВ: 10400,00 грн)) /а.с. 141/.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /надалі - Порядок №1165/.
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: 1) відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку; 2) відповідність податкової накладної/ розрахунку коригування Критеріям ризиковості здійснення операцій.
Додатком 3 до Порядку №1165 (у відповідній редакції) визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/ умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД / Державного класифікатора продукції та послуг / умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, контролюючий орган після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 (у відповідній редакції) передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Тож у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Судовим розглядом встановлено, що за результатами розгляду податкових накладних №792 від 10 листопада 2022 року, №794 від 11 листопада 2022 року, №796 від 12 листопада 2022 року, №799 від 14 листопада 2022 року, №801 від 15 листопада 2022 року контролюючий орган направив Товариству з обмеженою відповідальністю "АРЕВ":
- квитанцію від 30 листопада 2022 року /а.с. 167/, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 10.11.2022 №792 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.5344%, "P"=0;
- квитанцію від 30 листопада 2022 року /а.с. 168/, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 11.11.2022 №794 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.5344%, "P"=0;
- квитанцію від 30 листопада 2022 року /а.с. 168-зворот/, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 12.11.2022 №796 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.5344%, "P"=0;
- квитанцію від 30 листопада 2022 року /а.с. 169/, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 14.11.2022 №799 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.5344%, "P"=0;
- квитанцію від 30 листопада 2022 року /а.с. 169-зворот/, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 15.11.2022 №801 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=2.5344%, "P"=0.
Таким чином, у квитанціях від 30 листопада 2022 року зазначено конкретний критерій ризиковості здійснення операцій із розрахованим показником критерію, якому відповідає платник податку, а також міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну, зокрема первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, то в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної міститься лише загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику податків для підтвердження інформації, що зазначена у відповідній податковій накладній. Відповідно які саме документи надати до пояснень на цьому етапі вирішення питання про реєстрацію податкової накладної визначає не контролюючий орган, а платник податків, виходячи із вимог законодавства та умов укладених ним договорів та фактично складених на виконання таких договорів первинних та супровідних документів.
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 (у відповідній редакції) комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /надалі Порядок № 520/.
Пунктами 4 та 5 Порядку № 520 (у відповідній редакції) передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, визначений Порядком № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є чітко визначеним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений його сторонами, та вимог законодавства.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкових накладних №792 від 10 листопада 2022 року, №794 від 11 листопада 2022 року, №796 від 12 листопада 2022 року, №799 від 14 листопада 2022 року, №801 від 15 листопада 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" направило контролюючому органу Повідомлення №11 від 27 липня 2024 року із письмовими поясненнями та копіями документів щодо таких податкових накладних (кількість додатків: 25) /а.с. 178-179/.
Згідно з пунктом 9 Порядку № 520 (у відповідній редакції) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Таким чином, у разі надання платником податку копій документів, недостатніх для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, комісія регіонального рівня направляє платнику податку Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення) з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування. У разі ж надання платником податку необхідних для реєстрації копій документів, але складених/оформлених із порушенням законодавства, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно із наявним в матеріалах справи Витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05 серпня 2024 року № 154 /а.с. 231/ за результатами розгляду поданих пояснень та копій документів встановлено, що до повідомлення платником надано акти надання послуг, які складено з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996-XIV від 16 липня 1999 року та ухвалено прийняти рішення (одноголосно) щодо відмови в реєстрації ТОВ "АРЕВ" (39272453) податкових накладних від 10 листопада 2022 року №792, від 11 листопада 2022 року №794, від 12 листопада 2022 року №796, від 14 листопада 2022 року №799, від 15 листопада 2022 року №801.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 (у відповідній редакції) комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути повне або часткове ненадання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, вказаних в Повідомленні, або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
05 серпня 2024 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №11569052/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної № 792 від 10 листопада 2022 року /а.с.71/.
Вказане рішення обґрунтовано наданням платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, а саме: надано акт надання послуг, який складено з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV від 16 липня 1999 року.
05 серпня 2024 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №11569064/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної № 794 від 11 листопада 2022 року /а.с.77/.
Вказане рішення обґрунтовано наданням платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, а саме: надано акт надання послуг, який складено з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV від 16 липня 1999 року.
05 серпня 2024 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №11569060/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної № 796 від 12 листопада 2022 року /а.с.81-зворот-82/.
Вказане рішення обґрунтовано наданням платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, а саме: надано акт надання послуг, який складено з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV від 16 липня 1999 року.
05 серпня 2024 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №11569057/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної № 799 від 14 листопада 2022 року /а.с.86/.
Вказане рішення обґрунтовано наданням платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, а саме: надано акт надання послуг, який складено з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV від 16 липня 1999 року.
05 серпня 2024 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №11569053/39272453 про відмову в реєстрації податкової накладної № 801 від 15 листопада 2022 року /а.с.91/.
Вказане рішення обґрунтовано наданням платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, а саме: надано акт надання послуг, який складено з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV від 16 липня 1999 року.
Відповідно до пунктів 11 та 12 Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Не погодившись з рішеннями Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569052/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569064/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569060/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569057/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569053/39272453 від 05 серпня 2024 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням, суд виходить з того, що приписи пункту 187.1 статті 187 ПК України дату виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дату складання податкової накладної, ставлять у залежність від дати настання однієї із подій, що сталася раніше: або факту зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або факту відвантаження товару, а для послуг факту оформлення документа, що засвідчує постачання послуг платником податку.
Судовим розглядом встановлено, що:
- податкова накладна №792 від 10 листопада 2022 року на загальну суму з ПДВ: 82752,00 грн (сума ПДВ: 13792,00 грн) складена ТОВ «АРЕВ» за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №1011/02 від 10 листопада 2022 року;
-податкова накладна №794 від 11 листопада 2022 року на загальну суму з ПДВ: 145536,00 грн (сума ПДВ: 24256,00 грн) складена ТОВ «АРЕВ» за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №1111/02 від 11 листопада 2022 року;
-податкова накладна №796 від 12 листопада 2022 року на загальну суму з ПДВ: 75552,00 грн (сума ПДВ: 12592,00 грн) складена ТОВ «АРЕВ» за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №1211/02 від 12 листопада 2022 року;
-податкова накладна №799 від 14 листопада 2022 року на загальну суму з ПДВ: 112656,00 грн (сума ПДВ: 18776,00 грн) складена ТОВ «АРЕВ» за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №3110/03 від 14 листопада 2022 року;
-податкова накладна №801 від 15 листопада 2022 року на загальну суму з ПДВ: 62400,00 грн (сума ПДВ: 10400,00 грн) складена ТОВ «АРЕВ» за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг платником податку: акту надання послуг №1511/02 від 15 листопада 2022 року.
Водночас частинами першою та другою статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (у відповідній редакції) передбачено, що первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо). Первинні документи, створені автоматично в електронній формі програмним забезпеченням інформаційно-комунікаційної системи, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови наявності накладеного електронного підпису чи печатки з дотриманням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Дослідивши зміст актів надання послуг №1011/02 від 10 листопада 2022 року, №1111/02 від 11 листопада 2022 року, №1211/02 від 12 листопада 2022 року, №3110/03 від 14 листопада 2022 року, №1511/02 від 15 листопада 2022 року /а.с. 138-в звороті - 141/, які надавалися позивачем контролюючому органу, суд встановив, що вони, дійсно, не містять ані особистих підписів осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення зі сторони виконавця та замовника, ані печатки виконавця та замовника і такий недолік не дозволяє достовірно встановити, що послуги, які надаються згідно цих актів надання послуг, надаються саме позивачем та його контрагентом, а не іншими особами від імені позивача та його контрагента, та чи надаються ці послуги взагалі з огляду на відсутність в актах надання послуг №1011/02 від 10 листопада 2022 року, №1111/02 від 11 листопада 2022 року, №1211/02 від 12 листопада 2022 року, №3110/03 від 14 листопада 2022 року, №1511/02 від 15 листопада 2022 року обов`язкового реквізиту, а саме: підпису відповідальних осіб виконавця та замовника (наявність яких у первинному документі виключила б будь-які сумніви щодо осіб, які беруть участь у здійсненні господарської діяльності та відповідно несуть відповідальність за достовірність та правильність оформлення первинного документу та фактичне здійснення господарської операції згідно такого первинного документу). При цьому вважати, що надані контролюючому органу акти надання послуг №1011/02 від 10 листопада 2022 року, №1111/02 від 11 листопада 2022 року, №1211/02 від 12 листопада 2022 року, №3110/03 від 14 листопада 2022 року, №1511/02 від 15 листопада 2022 року були створені автоматично в електронній формі програмним забезпеченням інформаційно-комунікаційної системи, відсутні підстави, адже в цих актах відсутня відмітка про накладення на них електронного підпису чи печатки.
Суд не заперечує можливість допущення помилок у документах, проте допущення суб`єктом господарювання істотних помилок є відповідно до частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для невизнання господарської операції.
В свою чергу факт невизнання господарської операції позбавляє первинний документ, який складений на підтвердження такої господарської операції, юридичної сили (у спірному випадку актів надання послуг №1011/02 від 10 листопада 2022 року, №1111/02 від 11 листопада 2022 року, №1211/02 від 12 листопада 2022 року, №3110/03 від 14 листопада 2022 року, №1511/02 від 15 листопада 2022 року). А за відсутності первинних документів, які засвідчують настання 10 листопада 2022 року, 11 листопада 2022 року, 12 листопада 2022 року, 14 листопада 2022 року, 15 листопада 2022 року подій, які обумовили складання податкових накладних №792 від 10 листопада 2022 року, №794 від 11 листопада 2022 року, №796 від 12 листопада 2022 року, №799 від 14 листопада 2022 року, №801 від 15 листопада 2022 року, підстави для складання та реєстрації цих податкових накладних відсутні.
За таких обставин позивачем надано відповідачу первинні документи, які складені із порушенням законодавства (статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні») та які не підтверджують настання подій, з якими пункт 187.1 статті 187 ПК України пов`язує дату складання відповідної податкової накладної.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №11569052/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569064/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569060/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569057/39272453 від 05 серпня 2024 року, №11569053/39272453 від 05 серпня 2024 року є правомірними та підстав для їх скасування немає, у зв`язку з чим у задоволенні відповідних позовних вимог слід відмовити.
За відсутності підстав для задоволення основних позовних вимог, відсутні підстави й для задоволення похідних вимог, заявлених позивачем.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
У Х В А Л И В:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "АРЕВ" (вул. Богаєвського Лікаря, буд. 31, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 39272453) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192) та Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "УКР-БУР" (вул. Приколійна, буд. 21, м. Київ, 02099, ідентифікаційний код 44784669) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2025 |
Оприлюднено | 17.03.2025 |
Номер документу | 125818762 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні