РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
13 березня 2025 року м. Рівне№460/575/25
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю «САРНИ ТРАК СЕРВІС» доРівненської митниці про визнання протиправними та скасування картки відмови, рішення про коригування митної вартості товарів, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «САРНИ ТРАК СЕРВІС» звернулось до суду з позовом доРівненської митниці про визнання протиправною та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA204060/2024/000148; визнання протиправним та скасування рішення про коригування митної вартості товарів №UA204060/2024/000031/2 від 26.12.2024.
Ухвалою суду від 17.01.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі; розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою суду від 27.01.2025 відмовлено в задоволенні клопотання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що за наявності усіх необхідних документів, позивач звернувся до митного органу для здійснення митного оформлення імпортованих товарів автомобільні шини. При визначенні митної вартості товарів декларантом було обрано перший метод за ціною договору. Сторона позивача стверджує, що відповідачем протиправно, в порушення норм статті 57 Митного кодексу України та за наявності усіх документів, які підтверджують заявлену декларантом митну вартість товару, здійснено визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту за другорядним методом резервним. Внаслідок цього було прийнято оскаржуване рішення про коригування митної вартості товарів та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформлені випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Сторона позивача вважає, що відповідач безпідставно поставив під сумнів весь поданий йому пакет документів і необґрунтовано витребував додаткові документи, оскільки митним органом не доведено обставин, які б свідчили про існування у нього достатніх підстав для виникнення обґрунтованих сумнівів щодо правильності визначення позивачем числового значення митної вартості імпортованих товарів. Застосування резервного методу для визначенні митної вартості товару сторона позивача вважає протиправним та необґрунтованим. За сукупністю наведених обставин, сторона позивача просила позов задовольнити повністю.
Згідно з відзивом на позовну заяву Рівненська митниця позов не визнає. В обґрунтування заперечень покликається на те, що при проведенні у відповідності до положень статті 54 Митного кодексу України контролю правильності визначення декларантом митної вартості товарів, заявлених до митного оформлення позивачем, митницею встановлено наявність в документах неточностей та розбіжностей. За таких підстав та відповідно до вимог Митного кодексу України, посадовою особою відповідача було направлено позивачу електронну вимогу щодо надання додаткових документів з метою підтвердження заявлених відомостей у митній декларації. Сторона відповідача вважає, що у повній відповідності з частиною п`ятою статті 54 Митного кодексу України, митним органом обґрунтовано та правомірно було прийнято рішення про коригування митної вартості товарів та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформлені випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Ствердила, що митну вартість імпортованих товарів було визначено на підставі раніше визнаної митницею митної вартості. Для визначення митної вартості оцінюваних товарів використано найменшу вартість із альтернативних, згідно інформації, наявної у митниці із врахуванням обсягів товарів, згідно рівнів митної вартості ЄАІС Держмитслужби. За наведеного сторона відповідача зауважила, що оспорювана картка відмови в прийнятті митної декларації та рішення про коригування митної вартості товарів є такими, що прийняті митним органом в межах повноважень та на підставі чинного законодавства України. З огляду на це, просила у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Позивачем подано відповідь на відзив. Вважає, що у поданому відзиві відповідач не спростував доводи та обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.
20.03.2024 між ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» (Україна), як покупцем та SPORTRAK TIRE СО., LTD (Китай), як продавцем укладено зовнішньо-економічний договір (Контракт) №SC2024/03/20, згідно з яким продавець зобов`язався у порядку та на умовах визначених контрактом поставляти у власність покупця товар, а покупець зобов`язався приймати товар та оплачувати товар (п.1.1.). Найменування, асортимент, одиниці виміру, кількість, ціна на товар, умови оплати встановлюються в комерційних інвойсах на поставку товару, які є невід`ємними його частинами (п.1.2.). Згідно з пунктом 2.4 Контракту ціна товару визначається сторонами на умовах поставки FOB (INCOTERMS 2020). Відповідно до пункту 3.1. Контракту продавець здійснює поставку товару на умовах поставки FOB (INCOTERMS 2020) порт Циндао Китай. Сторонами погоджено, що покупець здійснює попередню оплату партії товару в розмірі 100% вартості товару згідно проформи-інвойсу (п.4.1.).
07.10.2024 ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» отримало від SPORTRAK TIRE CO., LTD прайс-лист та проформу-інвойс №SP241007/1325, якими попередньо погоджено перелік (асортимент) товарів (шини) визначених сторонами для поставки, їх ціну, валюту розрахунків та загальну вартість в сумі 35654,00 доларів США, а з урахуванням знижки 1475,70 доларів США визначено 34178,30 доларів США (кінцева загальна вартість).
Згідно з проформою-інвойсом №SP241007/1325 від 07.10.2024, постачальником SPORTRAK TIRE CO., LTD, товар поставляється покупцю ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» на умовах 100% передоплати перед завантаженням в сумі 34178,30 доларів США, поставка товару здійснюється на умовах FOB-Qingdao.
08.10.2024 ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» сплатило SPORTRAK TIRE CO., LTD 34178,30 доларів США (100% вартості товару), що підтверджується платіжною інструкцією в іноземній валюті №84 від 08.10.2024.
Підставою для оплати товару став Контракт №SC2024/03/20 від 20.03.2024 та проформа-інвойс №SP241007/1325 від 07.10.2024, що зазначено в платіжній інструкції №84 від 08.10.2024.
Країною походження товару є Китай, про що зазначено в проформі-інвойсі №SP241007/1325 від 07.10.2024 та підтверджується сертифікатом походження №24С3702Н5087/50132 від 04.11.2024.
Відповідно до комерційного інвойсу №SP241007/1325 від 22.10.2024 вартість товару (шини в асортименті) становить 34178,30 доларів США (35630,60 доларів США з урахуванням знижки 1452,30 доларів США).
Згідно з пакувальним листом до комерційного інвойсу №SP241007/1325 від 22.10.2024 вантажовідправником SPORTRAK TIRE CO. LTD передано на умовах Контракту №SC2024/03/20 від 20.03.2024 (інвойс №SP241007/1325 від 07.10.2024) вантажоотримувачу ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» автозапчастини (шини до автотранспорту) в кількості 212 штук вагою брутто 14930,00 кг, об`ємом 60 куб.м.
На підставі комерційного інвойсу №SP241007/1325 від 22.10.2024 товар відвантажено на адресу ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС».
25.10.2024 SPORTRAK TIRE CO. LTD було подано експортну митну декларацію №425020240000022200 про відправлення в Україну для ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» на умовах FOB-Qingdao згідно з комерційним інвойсом №SP241007/1325 від 22.10.2024 товар - шини для автотранспорту в кількості 212 штук вагою брутто 14930,00 кг, об`ємом 60 куб.м.
ТОВ «ЛАМАН ШИПІНГ» на підставі договору №0305-23-1 від 03.05.2023 за рахунок ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» організувало транспортно-експедиторське обслуговування та перевезення вантажу за маршрутом морський торговий порт Qingdao (Китай) - морський торговий порт Гданськ (Польща).
28.10.2024 вантаж прийнято до перевезення морським транспортом в порту Qingdao (Китай), що підтверджується коносаментом (морською накладною) №HYSF2024100904.
23.12.2024 ТОВ «ЛАМАН ШИПІНГ» виставив рахунок на оплату послуг №LS-4612043 на суму 128187,80 грн за договором про транспортно-експедиторське обслуговування №0305-23-1 від 03.05.2023, згідно з яким надано ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» послуги перевезення вантажу (контейнер MRKU6247922): транспортно-експедиторське обслуговування за межами державного кордону України - 15735,00 грн; морське перевезення за межами державного кордону України - 111613,60 грн; експедиторська винагорода в сумі 699,33 грн. Вказане також підтверджується довідкою про транспортні витрати №449589 від 23.12.2024.
Подальше перевезення вантажу за маршрутом Гданськ (Польща) - Сарни (Україна) здійснювалось ФОП ОСОБА_1 на умовах договору про міжнародне перевезення вантажів автомобільним транспортом №20062024 від 20.06.2024 та заявки на перевезення вантажу до договору від 20.12.2024 відповідно до CMR 20122024, транспортним засобом н.з. НОМЕР_1 /ВК0500ХJ.
23.12.2024 ФОП ОСОБА_1 виставив рахунок на оплату послуг №4 на суму 68904,00 грн за договором про міжнародне перевезення вантажів автомобільним транспортом №20062024 від 20.06.2024, згідно з яким надано ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» послуги перевезення вантажу (контейнер MRKU6247922): міжнародні транспортні послуги перевезення вантажу по маршруту Гданськ (Польща) - м/п Ягодин (Україна) 48232,80 грн; міжнародні транспортні послуги перевезення вантажу тю маршруту м/п Ягодин (Україна) - Сарни (Україна) 20671,20 грн.
26.12.2024 з метою митного оформлення ввезеного товару позивачем до Рівненської митниці подано митну декларацію №24UA204060009746U5.
Відповідно до митної декларації задекларовано товар: шини гумові нові, безкамерні, всезенонні, тип протектора універсальний, для вантажних автомобілів, з індексом навантаження більш як 121 (різних розмірів).
Декларантом обрано перший метод визначення митної вартості за ціною товару. Митну вартість товару заявлено розмірі 35630,60 доларів США. Загальна відомість про вартість 1667160,27 грн.
До митної вартості включено витрати на транспортування товару, а саме: транспортно-експедиторське обслуговування за межами державного кордону України в сумі 15735,00 грн, морське перевезення за межами державного кордону України в сумі 111613,60 грн та міжнародні транспортні послуги перевезення вантажу по маршруту Гданськ (Польща) - м/п Ягодин (Україна) в сумі 48232,80 грн.
Товар заявлено на комерційних умовах поставки FOB CN Qingdao.
До вказаної митної декларації декларантом долучені наступні документи: сертифікат відповідності №UA.005.001111-24 від 24.12.2024, пакувальний лист до комерційного інвойсу №SP241007/1325 від 22.10.2024, рахунок-проформа №SP241007/1325 від 07.10.2024, комерційний інвойс №SP241007/1325 від 22.10.2024, коносамент №HYSF2024100904 від 28.10.2024, автотранспортна накладна (CMR) №20122024 від 24.12.2024, сертифікат про походження товару №24С3702Н5087/50132 від 04.11.2024, платіжна інструкція в іноземній валюті №84 від 08.10.2024, рахунок на оплату послуг перевезення №LS-4612043 від 23.12.2024, рахунок на оплату послуг перевезення №4 від 23.12.2024, довідка про транспортні витрати ТОВ «ЛАМАН ШИПІНГ» №449589 від 23.12.2024, довідка про транспортні витрати ФОП ОСОБА_1 №2 від 23.12.2024, прайс-лист виробника товару б/н від 10.07.2024, зовнішньо-економічний договір (контракт) №SC2024/03/20 від 20.03.2024, договір про міжнародне перевезення вантажів автомобільним транспортом №20062024 від 20.06.2024, договір про транспортно-експедиторське обслуговування №0305-23-1 від 03.05.2023, заявка на перевезення вантажу б/н від 20.12.2024 до договору №20062024 від 20.06.2024, експортна митна декларація №4250202400000022200 від 28.10.2024.
26.12.2024 митним органом сформовано повідомлення, що відповідно до положень Митного кодексу України, подані до митного оформлення документи містять неточності, які свідчать про наявність ризиків заявлення до митного оформлення неповних відомостей стосовно умов придбання товару.
В свою чергу, позивачем надано лист №163-ю від 26.12.2024 з відповідними поясненнями, повідомивши про те, що для цілей митного оформлення товару були подані всі необхідні документи.
Митним органом сформовано Картку відмови в прийняті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA204060/2024/000148 (далі Картка відмови), якою відмовлено у митному оформленні (випуску) товарів. Причини відмови: прийняття рішення про коригування митної вартості товарів №UA204060/2024/000031/2 від 26.12.2024, статті 49-66, 256, 257 Митного кодексу України.
26.12.2024 митним органом прийнято рішення про коригування митної вартості товарів №UA204060/2024/000031/2, відповідно до якого митну вартість товару скориговано за другорядним резервним методом (6).
Графа 33 «Обставини прийняття Рішення та джерела інформації, що використовувалися митним органом для визначення митної вартості»:
«I. Митна вартість імпортованого товару №1 не може бути визнана за рівнем, визначеним декларантом, оскільки:
1) декларантом не подано усіх додаткових документів, витребуваних митницею, згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у ч. 2 - 4 ст. 53 МКУ та у відповідності до ч. 5 ст. 54 МКУ, де зазначено, що при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості товарів митниця має право упевнюватись в достовірності або точності будь-якої заяви, документа чи розрахунку, поданих для цілей визначення митної вартості, що позиціонується 3 положеннями статті 17 угоди про застосування статті VII ГАТТ/СОТ від 1994 року;
2) подані до митного оформлення документи містять окремі неточності та розбіжності:
1.Згідно пункту 2.4 Контракту від 20.03.2024 №SC2024/03/20 (далі Контаркт) ціна товару визначаються сторонами на умовах поставки FOB (INCOTERMS 2020). Відповідно до пункту 3.1. Контракту продавець здійснює поставку товару на умовах поставки FOB (INCOTERMS 2020) порт Циндао Китай. Умови поставки FOB у редакції INCOTERMS 2020 відповідальність за вантаж переходить від продавця до покупця після розміщення вантажу на борт судна, основне перевезення (морський фрахт) оплачує покупець. Усі витрати і ризики з доставки товару до порту призначення, перевантаження і транспортування на склад, а також митного оформлення, лягають на покупця. В базис зазначених умов поставки включається вартість страхування вантажу. Враховуючи викладене декларантом до митного оформлення не надано страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування та їх включення відповідно до ч.10 ст.58 МКУ;
2.В поданому до митного оформлення Рахунку-проформа (Proforma invoice) №SP241007/1325 від 07.10.2024 загальна вартість товару на умовах FOB Qingdao без врахування скидки становить 35654 USD, що не відповідає загальній вартості за товар в сумі 35630,60 USD зазначеному в Рахунку-фактурі (Commercial invoice) від 22.10.2024 №SP241007/1325;
3.В наданому до митного оформлення Прайс-листі від 10.07.2024 №б/н цінова інформація щодо одиниці товару - шини моделі 295/80R22.5-18PR SPORTRAK SP398 становить 135,70 USD/шт., що не відповідає ціновій інформації зазначеній в списку позицій Рахунку-фактури (Commercial invoice) від 22.10.2024 №SP241007/1325 в якому ціна за одиницю товару - шини моделі 295/80R22.5-18PR SPORTRAK SP398 становить 133,30 USD/шт;
4.В графу 44 МД під кодом документа 3004 заявлено рахунок-фактуру про надання транспортно-експедиційних послуг від 23.12.2024 №LS-4612043 (від виконавця договору від 03.05.2023 №0305-23-1) згідно якого надано: 1) транспортно-екпедиційне обслуговування за межами державного кордону України; 2) послуги по морському перевезенню вантажу за межами державного кордону України; 3) експедиторська винагорода, при цьому декларантом не надано договорів, заявок, рахунків, актів виконаних робіт, банківських платіжних документів про оплату транспортно експедиційних послуг, між експедитором ТОВ «Ламан Шипінг» та фактичними виконавцями зазначених послуг по транспортуванню вантажу.
II. Рівненська митниця володіє інформацією стосовно митної вартості аналогічних товарів, яка призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості товарів згідно цінової інформації ЄАІС Держмитслужби: Товар №1 - МД від 21.12.2024 №UA100110/2024/134889 3,0971 USD/кг.
III. Заявлена декларантом митна вартість може бути визнана митнецею за умови надання додаткових документів згідно з переліком: 1) Висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями; 2) Виписку з бухгалтерської документації продавця про формування ціни товарів на заявлених комерційних умовах поставки; 3) страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування товару. 4) Договорів, заявок, рахунків, актів виконаних робіт, банківських платіжних документів про оплату транспортно експедиційних послуг, між експедитором ТОВ «Ламан Шипінг» та фактичними виконавцями послуг по транспортуванню вантажу.
IV. За результатом проведеної відповідно до положень частини 4 статті 57 Митного кодексу України процедури консультації з декларантом та у зв`язку із відсутністю у декларанта та митниці прийнятної до застосування (згідно положень глави 9 МКУ) інформації щодо вартості операцій щодо ідентичних, подібних (аналогічних) товарів, достовірної та документально підтвердженої інформації щодо ціни одиниці товару для обчислення митної вартості за методом на основі віднімання вартості (стаття 62 Митного кодексу України), інформації щодо складових вартості товарів наданої виробником для обчислення митної вартості за методом на основі додавання вартості (стаття 63 Митного кодексу України), що унеможливлює визначення митної вартості шляхом послідовного використання методів, зазначених у статтях 58 63 Митного кодексу України, митну вартість товарів скориговано із застосуванням резервного методу визначення митної вартості згідно положень статті 64 Митного кодексу України.
Числове значення митної вартості товару №1 у валюті рахунку становить 46239,70 USD, що з урахуванням курсу НБУ у національній валюті України становить 1 935 700,19 грн (3,0971 USD/кг * 14930 кг * 41,8623 грн/USD)».
Не погоджуючись з рішеннями відповідача, позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 1 Митного кодексу України відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування.
Згідно із частинами першою-третьою статті 54 Митного кодексу України контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості. Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється митним органом шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу. За результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів митний орган визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень статті 55 цього Кодексу.
Пунктом 1 частини четвертої статті 54 Митного кодексу України перебачено, що митний орган під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів зобов`язаний здійснювати контроль заявленої декларантом або уповноваженою ним особою митної вартості товарів шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості, наявності в поданих зазначеними особами документах усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
Відповідно до частини п`ятої статті 54 Митного кодексу України митний орган з метою здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів має право:
1) упевнюватися в достовірності або точності будь-якої заяви, документа чи розрахунку, поданих для цілей визначення митної вартості;
2) у випадках, встановлених цим Кодексом, письмово запитувати від декларанта або уповноваженої ним особи встановлені статтею 53 цього Кодексу додаткові документи та відомості, якщо це необхідно для прийняття рішення про визнання заявленої митної вартості;
3) у випадках, встановлених цим Кодексом, здійснювати коригування заявленої митної вартості товарів;
4) проводити в порядку, визначеному статтями 345-354 цього Кодексу, перевірки правильності визначення митної вартості товарів після їх випуску;
5) звертатися до митних органів інших країн із запитами щодо надання відомостей, необхідних для підтвердження достовірності заявленої митної вартості;
6) застосовувати інші передбачені цим Кодексом форми митного контролю.
В силу вимог частини шостої цієї ж статті, митний орган може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі:
1) невірно проведеного декларантом або уповноваженою ним особою розрахунку митної вартості;
2) неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій - четвертій статті 53 цього Кодексу, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари;
3) невідповідності обраного декларантом або уповноваженою ним особою методу визначення митної вартості товару умовам, наведеним у главі 9 цього Кодексу;
4) надходження до митного органу документально підтвердженої офіційної інформації митних органів інших країн щодо недостовірності заявленої митної вартості.
А за правилами частини сьомої цієї статті, у разі якщо під час проведення митного контролю митний орган не може аргументовано довести, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, то заявлена декларантом або уповноваженою ним особою митна вартість вважається визнаною автоматично.
Відповідно частини першої до статті 256 Митного кодексу України відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення митного органу про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом. А згідно з частиною другою цієї статті, у рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.
За правилами частини першої статті 257 Митного кодексу України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено електронний підпис декларанта або уповноваженої ним особи.
Відповідно до частини дванадцятої статті 264 Митного кодексу Україниу разі відмови у прийнятті митної декларації посадовою особою митного органу заповнюється картка відмови у прийнятті митної декларації за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Один примірник зазначеної картки невідкладно вручається (надсилається) декларанту або уповноваженій ним особі. Інформація про відмову у прийнятті для оформлення електронної митної декларації надсилається декларанту електронним повідомленням, засвідченим електронним цифровим підписом посадової особи митного органу.
В свою чергу, відповідно до частини першої статті 49 Митного кодексу України митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
Згідно зі статтею 51 Митного кодексу України митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу. Митна вартість товарів, що ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, визначається відповідно до глави 9 цього Кодексу.
Стаття 57 глави 9 Митного кодексу України визначає такі методи визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту: 1) основний - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції); 2) другорядні: а) за ціною договору щодо ідентичних товарів; б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; в) на основі віднімання вартості; г) на основі додавання вартості (обчислена вартість); ґ) резервний. При цьому, основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції), а кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу.
Частинами першою-другою статті 53 Митного кодексу України визначено, що у випадках, передбачених цим Кодексом, одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення. Зокрема, документами, які підтверджують митну вартість товарів, є:
1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості;
2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності;
3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу);
4) якщо рахунок сплачено - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару;
5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару;
6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів;
7) копія імпортної ліцензії, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню;
8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.
Частиною третьою цієї ж статті встановлено, що в разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи:
1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається;
2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом);
3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту);
4) виписку з бухгалтерської документації;
5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів;
6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару;
7) копію митної декларації країни відправлення;
8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.
В силу вимог частини п`ятої цієї статті, забороняється вимагати від декларанта або уповноваженої ним особи будь-які інші документи, відмінні від тих, що зазначені в цій статті.
За правилами частини першої статті 58 Митного кодексу України, метод визначення митної вартості за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, застосовується у разі, якщо:
1) немає жодних обмежень щодо прав покупця (імпортера) на використання оцінюваних товарів, за винятком тих, що: а) встановлюються законом чи запроваджуються органами державної влади в Україні; б) обмежують географічний регіон, у якому товари можуть бути перепродані (відчужені повторно); в) не впливають значною мірою на вартість товару;
2) щодо продажу оцінюваних товарів або їх ціни відсутні будь-які умови або застереження, які унеможливлюють визначення вартості цих товарів;
3) жодна частина виручки від будь-якого подальшого перепродажу, розпорядження або використання товарів покупцем не надійде прямо чи опосередковано продавцеві, якщо тільки не буде зроблено відповідне коригування з урахуванням положень частини десятої цієї статті;
4) покупець і продавець не пов`язані між собою особи або хоч і пов`язані між собою особи, однак ці відносини не вплинули на ціну товарів.
В силу вимог частини другої цієї статті метод визначення митної вартості товарів за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються, не застосовується, якщо використані декларантом або уповноваженою ним особою відомості не підтверджені документально або не визначені кількісно і достовірні та/або відсутня хоча б одна із складових митної вартості, яка є обов`язковою при її обчисленні.
Відповідно до частини четвертої статті 58 Митного кодексу України, митною вартістю товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товари, якщо вони продаються на експорт в Україну, скоригована в разі потреби з урахуванням положень частини десятої цієї статті.
Згідно з частиною п`ятою цієї статті, ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, - це загальна сума всіх платежів, які були здійснені або повинні бути здійснені покупцем оцінюваних товарів продавцю або на користь продавця через третіх осіб та/або на пов`язаних із продавцем осіб для виконання зобов`язань продавця.
Частиною десятою статті 58 Митного кодексу України передбачено, що при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, додаються такі витрати (складові митної вартості), якщо вони не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті:
1) витрати, понесені покупцем: а) комісійні та брокерська винагорода, за винятком комісійних за закупівлю, що є платою покупця своєму агентові за надання послуг, пов`язаних із представництвом його інтересів за кордоном для закупівлі оцінюваних товарів; б) вартість ящиків тари (контейнерів), в яку упаковано товар, або іншої упаковки, що для митних цілей вважаються єдиним цілим з відповідними товарами; в) вартість упаковки або вартість пакувальних матеріалів та робіт, пов`язаних із пакуванням;
2) належним чином розподілена вартість нижчезазначених товарів та послуг, якщо вони поставляються прямо чи опосередковано покупцем безоплатно або за зниженими цінами для використання у зв`язку з виробництвом та продажем на експорт в Україну оцінюваних товарів, якщо така вартість не включена до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті: а) сировини, матеріалів, деталей, напівфабрикатів, комплектувальних виробів тощо, які увійшли до складу оцінюваних товарів; б) інструментів, штампів, шаблонів та аналогічних предметів, використаних у процесі виробництва оцінюваних товарів; в) матеріалів, витрачених у процесі виробництва оцінюваних товарів (мастильні матеріали, паливо тощо); г) інженерних та дослідно-конструкторських робіт, дизайну, художнього оформлення, ескізів та креслень, виконаних за межами України і безпосередньо необхідних для виробництва оцінюваних товарів;
3) роялті та інші ліцензійні платежі, що стосуються оцінюваних товарів та які покупець повинен сплачувати прямо чи опосередковано як умову продажу оцінюваних товарів, якщо такі платежі не включаються до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті.
4) відповідна частина виручки від будь-якого подальшого перепродажу товарів, що оцінюються, їх використання або розпорядження ними на митній території України, яка прямо чи опосередковано йде на користь продавця;
5) витрати на транспортування оцінюваних товарів до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України;
6) витрати на навантаження, вивантаження та обробку оцінюваних товарів, пов`язані з їх транспортуванням до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України;
7) витрати на страхування цих товарів.
Частиною одинадцятою статті 58 Митного кодексу України встановлено, що при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, не допускається включення ніяких інших витрат, крім тих, що передбачені у цій статті.
Частиною дев`ятою статті 58 Митного кодексу України визначено, що розрахунки згідно із цією статтею робляться лише на основі об`єктивних даних, які підтверджуються документально та піддаються обчисленню.
Частиною першою статті 55 Митного кодексу України передбачено, що рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається митним органом у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо митним органом у випадках, передбачених частиною шостою статті 54 цього Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що обов`язок доведення митної ціни товару лежить на імпортерові, але, при цьому, митний орган може витребувати додаткові документи лише у випадку наявності у нього небезпідставних підозр з приводу достовірності поданих декларантом відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, яка була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
Тобто, імперативною умовою є наявність обґрунтованих сумнівiв у правильності зазначеної декларантом митної вартості товарів. При цьому, в розумінні вищенаведених статей, сумніви митниці є обґрунтованими тоді, коли:
- або надані декларантом документи містять розбіжності,
- або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари,
- або наявні ознаки підробки.
Відповідно, наведені норми зобов`язують митний орган зазначати конкретні обставини, які викликали відповідні сумніви, причини неможливості їх перевірки на підставі наданих декларантом документів, а також обґрунтувати необхідність перевірки спірних відомостей та зазначити документи, надання яких може усунути сумніви у їх достовірності.
Встановивши відсутність достатніх відомостей, що підтверджують задекларовану митну вартість товарів, митний орган повинен вказати, які саме складові митної вартості товарів є непідтвердженими, чому з поданих документів неможливо встановити дані складові, та які документи необхідні для підтвердження того чи іншого показника.
Не наведення митним органом в рішенні про коригування митної вартості товарів належних та допустимих доказів того, що документи, подані декларантом для митного оформлення товару, є недостатніми, чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, випробовування додаткових документів без зазначення обставин, які ці документи повинні підтвердити, свідчать про протиправність рішення щодо застосування іншого, ніж основний метод визначення митної вартості товарів.
Частиною четвертою статті 54 Митного кодексу України передбачено обов`язок митного органу письмово надавати інформацію декларанту про причини, за яких заявлена ним митна вартість не може бути визначена.
Відповідно до Правил заповнення рішення про коригування митної вартості, затверджених наказом Міністерства фінансів України №598 від 24.05.2012, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01.06.2012 за №883/21195, митним органом при визначенні митної вартості товарів у графі 33 зазначаються причини, через які митна вартість імпортованих товарів не може бути визначена за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції), у тому числі:
- неподання основних документів, які підтверджують відомості про заявлену митну вартість товарів (згідно з переліком та відповідно до умов, наведених у статті 53 Кодексу);
- невірно проведений розрахунок митної вартості;
- невідповідність обраного декларантом або уповноваженою ним особою методу визначення митної вартості товару умовам, наведеним у главі 9 розділу III Кодексу;
- надходження до митного органу документально підтвердженої офіційної інформації митних органів інших країн щодо недостовірності заявленої митної вартості.
Як встановлено судом, у графі 33 оскаржуваного позивачем рішення про коригування митної вартості товарів, відповідачем вказано, що подані до митного оформлення та на вимогу митниці документи містять неточності та розбіжності.
Встановлені судом фактичні обставини справи свідчать на користь висновку про необґрунтованість такого рішення відповідача, з огляду на наступне.
Так, відповідач вказав, що з огляду на умови поставки, декларантом до митного оформлення не надано страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.
З даного приводу, суд наголошує, що частиною другою статті 53 Митного кодексу України визначено перелік документів, які підтверджують митну вартість товарів.
В пункті 8 частини другої статті 53 Митного кодексу України зазначено, що страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування подаються до митного оформлення у випадку, якщо здійснювалося страхування.
Відповідно до правил Інкотермс 2020 термін FOB означає, що продавець зобов`язаний доставити товар у порт і завантажити на вказане покупцем судно; витрати з доставки товару на борт судна лягають на продавця. У деяких портах при поставках на умовах FOB витрати з завантаження несе покупець. Ризик випадкової загибелі майна або його пошкодження покладається на продавця - до моменту перетину товаром борту судна, і на покупця - з зазначеного моменту. За стандартами Інкотермс, FOB означає «товар завантажується на судно замовника». Вказівка на умови FOB в договорі означає, що продавець оплачує доставку товару до моменту завантаження, плюс саме завантаження на борт. Також на нього покладено обов`язки з очищення товару від мит (при експортній поставці). Покупець оплачує перевезення, страховку, витрати по розвантаженню і транспортування в точку призначення. Передача ризиків відбувається в момент, коли вантаж перетинає борт судна.
Таким чином, покупець оплачує страховку вантажу, у разі якщо вказаний вантаж було застраховано.
Підпунктом 2.2.2 договору №0305-23-1 від 03.05.2023 про транспортно-експедиторське обслуговування, що укладений між ТОВ «ЛАМАН ШИПІНГ» та ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» визначено, що до обов`язків перевізника віднесено за дорученням та за рахунок клієнта здійснювати страхування вантажів клієнта. Договір про міжнародне перевезення вантажів автомобільним транспортом, що укладений між позивачем та ФОП ОСОБА_1 №20062024 від 20.06.2024, не містить умов щодо страхування товару.
Позивач зазначає, що перевізниками страхування вантажів не здійснювалося, оскільки не було такого доручення від нього.
Доказів на підтвердження того, що заявлений до митного оформлення товару підлягав страхуванню і декларантом позивача вартість такої страховки не включено до митної вартості розмитнюваного товару відповідачем не надано, а судом не встановлено.
Відтак, оскільки з поданого до митного оформлення пакету документів вбачається, що страхування товару не здійснювалось, такі документи декларантом не подавались.
Щодо тверджень відповідача про те, що «в поданому до митного оформлення рахунку-проформа (Proforma invoice) №SP241007/1325 від 07.10.2024 загальна вартість товару на умовах FOB Qingdao без врахування скидки становить 35654 USD, що не відповідає загальній вартості за товар в сумі 35630,60 USD зазначеному в рахунку-фактурі (Commercial invoice) від 22.10.2024 №SP241007/1325», суд зазначає таке.
Як встановлено судом, митну вартість товару дійсно заявлено розмірі 35630,60 доларів США. Загальна відомість про вартість 1667160,27 грн. До митної вартості включено витрати на транспортування товару (транспортно-експедиторське обслуговування за межами державного кордону України в сумі 15735,00 грн, морське перевезення за межами державного кордону України в сумі 111613,60 грн та міжнародні транспортні послуги перевезення вантажу по маршруту Гданськ (Польща) - м/п Ягодин (Україна) в сумі 48232,80 грн).
08.10.2024 ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» сплатило SPORTRAK TIRE CO., LTD 34178,30 доларів США (100% вартості товару), що підтверджується платіжною інструкцією в іноземній валюті №84 від 08.10.2024. Підставою для оплати товару став контракт №SC2024/03/20 від 20.03.2024 та проформа-інвойс №SP241007/1325 від 07.10.2024 про що зазначено в платіжній інструкції №84 від 08.10.2024. Так, 07.10.2024 ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» отримало від SPORTRAK TIRE CO., LTD прайс-лист та проформу-інвойс №SP241007/1325, якими попередньо погоджено перелік (асортимент) товарів (шини) визначених сторонами для поставки, їх ціну, валюту розрахунків та загальну вартість в сумі 35654,00 доларів США, а з урахуванням знижки 1475,70 доларів США визначено 34178,30 доларів США кінцева загальна вартість.
Відповідно до комерційного інвойсу №SP241007/1325 від 22.10.2024 загальна вартість товару (шини в асортименті) становить 35630,60 доларів США, при цьому з урахуванням знижки 1452,30 доларів США становить 34178,30 доларів США.
Таким чином, позивачем задекларовано товар на підставі контракту №SC2024/03/20 від 20.03.2024 та комерційного інвойсу №SP241007/1325 від 22.10.2024 в сумі 35630,60 доларів США. Розбіжностей між проформою-інвойсом №SP241007/1325 від 07.10.2024 та комерційним інвойсом №SP241007/1325 від 22.10.2024 судом не встановлено, з огляду на погоджену між сторонами знижку.
Щодо покликань відповідача на те, що «в наданому до митного оформлення прайс-листі від 10.07.2024 №б/н цінова інформація щодо одиниці товару - шини моделі 295/80R22.5-18PR SPORTRAK SP398 становить 135,70 USD/шт, що не відповідає ціновій інформації зазначеній в списку позицій рахунку-фактури від 22.10.2024 №SP241007/1325 в якому ціна за одиницю товару - шини моделі 295/80R22.5-18PR SPORTRAK SP398 становить 133,30 USD/шт», суд зауважує, що прайс-лист не є документом, який має містити комерційні умови.
Комерційні умови зазначаються в контракті та інвойсі. Ціни в прайс-листі це ціни, за якими продавець пропонує товар для необмеженого кола осіб незалежно від обраних в подальшому комерційних умов. Цей документ носить виключно інформаційний характер та не відноситься до документів, які підтверджують митну вартість товару. Продавець та покупець відповідно до умов договору мають право домовитись про будь-яку ціну на товари, яка б відповідала як ринковій кон`юктурі, так і комерційним інтересам та очікуванням сторін.
Обґрунтовуючи спірне рішення про коригування митної вартості товару відповідач також зазначив, що «в графу 44 МД під кодом документа 3004 заявлено рахунок-фактуру про надання транспортно-експедиційних послуг від 23.12.2024 №LS-4612043 (від виконавця договору від 03.05.2023 №0305-23-1) згідно якого надано: 1) транспортно-екпедиційне обслуговування за межами державного кордону України; 2) послуги по морському перевезенню вантажу за межами державного кордону України; 3) експедиторська винагорода, при цьому декларантом не надано договорів, заявок, рахунків, актів виконаних робіт, банківських платіжних документів про оплату транспортно експедиційних послуг, між експедитором ТОВ «Ламан Шипінг» та фактичними виконавцями зазначених послуг по транспортуванню вантажу».
Як вже зазначалося, відповідно до частини десятої статті 58 Митного кодексу України визначено, що при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, додаються витрати на транспортування оцінюваних товарів до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на мигну територію України, якщо вони не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті.
Як встановлено судом, ТОВ «ЛАМАН ШИПІНГ» на підставі договору №0305-23-1 від 03.05.2023 за рахунок ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» організувало транспортно-експедиторське обслуговування та перевезення вантажу за маршрутом морський торговий порт Qingdao (Китай) - морський торговий порт Гданськ (Польща).
28.10.2024 вантаж прийнято до перевезення морським транспортом в порту Qingdao (Китай), що підтверджується коносаментом (морською накладною) №HYSF2024100904.
23.12.2024 ТОВ «ЛАМАН ШИПІНГ» виставив рахунок на оплату послуг №LS-4612043 на суму 128187,80 грн за договором про транспортно-експедиторське обслуговування №0305-23-1 від 03.05.2023, згідно з яким надано ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» послуги перевезення вантажу (контейнер MRKU6247922): транспортно-експедиторське обслуговування за межами державного кордону України - 15735,00 грн; морське перевезення за межами державного кордону України - 111613,60 грн; експедиторська винагорода в сумі 699,33 грн. Вказане також підтверджується довідкою про транспортні витрати №449589 від 23.12.2024.
Подальше перевезення вантажу за маршрутом Гданськ (Польща) - Сарни (Україна) здійснювалось ФОП ОСОБА_1 на умовах договору про міжнародне перевезення вантажів автомобільним транспортом №20062024 від 20.06.2024 та заявки на перевезення вантажу до договору від 20.12.2024 відповідно до CMR 20122024, транспортним засобом н.з. НОМЕР_1 /ВК0500ХJ.
23.12.2024 ФОП ОСОБА_1 виставив рахунок на оплату послуг №4 на суму 68904,00 грн за договором про міжнародне перевезення вантажів автомобільним транспортом №20062024 від 20.06.2024, згідно з яким надано ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» послуги перевезення вантажу (контейнер MRKU6247922): міжнародні транспортні послуги перевезення вантажу по маршруту Гданськ (Польща) - м/п Ягодин (Україна) 48232,80 грн; міжнародні транспортні послуги перевезення вантажу тю маршруту м/п Ягодин (Україна) - Сарни (Україна) 20671,20 грн.
Судом достеменно встановлено, що до митної вартості включено витрати на транспортування товару (транспортно-експедиторське обслуговування за межами державного кордону України в сумі 15735,00 грн, морське перевезення за межами державного кордону України в сумі 111613,60 грн та міжнародні транспортні послуги перевезення вантажу по маршруту Гданськ (Польща) - м/п Ягодин (Україна) в сумі 48232,80 грн).
Тобто, позивачем заявлено повні та точні відомості щодо витрат на транспортування товарів, що підтверджується документально належними та необхідними документами.
Отже, наведені відповідачем у рішенні про коригування митної вартості товарів обставини, не впливають на числове значення митної вартості товарів.
У сукупності вищенаведеного, суд наголошує, що подані позивачем до митного офомлення документи не містять неточностей та розбіжностей в числових значеннях митної вартості товару, дозволяють ідентифікували оцінюваний товар та чітко встановлюють вартість партії товару, який задекларовано на підставі контракту №SC2024/03/20 від 20.03.2024 та комерційного інвойсу №SP241007/1325 від 22.10.2024 в сумі 35630,60 доларів США. Розбіжностей між проформою-інвойсом №SP241007/1325 від 07.10.2024 та комерційним інвойсом №SP241007/1325 від 22.10.2024 судом не встановлено, з огляду на погоджену між сторонами знижку.
При цьому, позивачем було надано необхідні документи, передбачені пунктом 6 частини другої статті 53 Митного кодексу України, що підтверджують понесені декларантом витрати на транспортування товарів, які були включені до митної вартості товарів.
Суд звертає увагу, що в силу вимог частини п`ятої статті 53 Митного кодексу України, забороняється вимагати від декларанта або уповноваженої ним особи будь-які інші документи, відмінні від тих, що зазначені в цій статті.
Отже, зазначені в рішенні про коригування митної вартості зауваження не є неточностями чи розбіжностями, а тому не вливають на числові значення митної вартості, а також не спростовують реальну вартість імпортованих товарів.
Судом достеменно встановлено, що декларант позивача надав відповідачу усі, передбачені частинами першою-другою статті 53 Митного кодексу України документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.
Контракт, рахунки-фактури (інвойси) і банківський платіжний документ про оплату імпортованих товарів не місять жодних розбіжностей ні про умови поставки, ні про номенклатуру товарів, ні про їхню ціну.
Навпаки усі документи складені належним чином, узгоджуються між собою і відображають усі необхідні показники числових значень митної вартості товарів.
Згідно правової позиції Верховного Суду, яка викладена у постанові від 05.03.2019 у справі №815/5791/17 основними документами, які підтверджують митну вартість товару, є зовнішньоекономічний договір (контракт), рахунок-фактура (інвойс), якщо рахунок сплачено, та банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару. Вимагати від декларанта або уповноваженої ним особи будь-які інші документи, не передбачені Митним кодексом України (ст. 53) заборонено.
В основу оскаржуваного рішення покладено також ту обставину, що Рівненська митниця володіє інформацією стосовно митної вартості аналогічних товарів, яка призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості товарів згідно цінової інформації ЄАІС Держмитслужби: товар №1 - МД від 21.12.2024 №UA100110/2024/134889 3,0971 USD/кг.
Слід зауважити, що вказана митна декларація, не була долучена відповідачем до відзиву, а отже відсутня можливість встановити який саме товар по ній розмитнювався, з якими характеристиками, яким обсягом (кількістю), а також на яких саме умовах.
Прирівнювання цін товарів різних виробників, різного матеріалу і призначення ні за яких умов не може вважатися обґрунтованим та підставним, як і ціни різних постачальників, з різних куточків світу, що мають різні умови поставки.
Крім того, у рішенні про коригування заявленої митної вартості, крім номеру та дати митних декларацій, які були взяті за основу для визначення митної вартості оцінюваних товарів, митний орган повинен також навести пояснення щодо зроблених коригувань на обсяги партії ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, умов поставки, комерційних умов тощо та зазначити докладну інформацію і джерела, які використовувалися митним органом при визначенні митної вартості оцінюваних товарів із застосуванням другорядних методів.
Суд зазначає, що інформація щодо вартості аналогічних товарів не може бути самостійною підставою для витребування митним органом додаткових документів з метою підтвердження заявленої митної вартості, якщо при цьому подані до митного оформлення разом з митною декларацією документи не містять розбіжностей, ознак підробки та містять всі відомості, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів та всі відомості щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
Крім того, митний орган при здійсненні митного контролю, у тому числі й з питань контролю правильності визначення митної вартості, має діяти у спосіб, визначений Митним кодексом України, а відомості, які містяться в інформаційних системах мають лише допоміжний інформаційний характер при прийнятті митним органом відповідних рішень.
Такі відомості з об`єктивних причин не можуть містити усієї інформації, що стосується товарів і умов їх продажу, тому такі дані не можуть мати більше значення, ніж надані декларантом первинні документи про товар. Розбіжність між рівнем заявленої декларантом митної вартості товару та рівнем вартості такого товару згідно з даними інформаційної системи, не є беззаперечним доказом для підтвердження висновку про недостовірність даних щодо заявленої декларантом митної вартості товару. В цьому випадку митниця повинна здійснити дослідження документів щодо поставки товару з метою встановлення доказів, які підтверджують сумнів у правильності визначення митної вартості товару та довести обґрунтованість цього сумніву, оскільки саме з цією обставиною закон пов`язує можливість витребовування додаткових документів у декларанта та надає право вчиняти дії, спрямовані на коригування митної вартості товару.
Разом з тим, на підтвердження правомірності коригування митної вартості імпортованих позивачем товарів відповідач у своєму рішенні не наводить порівняння характеристик оцінюваного товару та характеристик товару, ціна якого взята за основу для коригування митної вартості за резервним методом, що свідчить про порушення останнім частини другої статті 55 Митного кодексу України щодо обґрунтованості прийнятого рішення.
Так, відповідно до пунктів 2, 4 частини другої статті 55 Митного кодексу України, прийняте митним органом письмове рішення про коригування заявленої митної вартості товарів має містити: наявну в митного органу інформацію (у тому числі щодо числових значень складових митної вартості, митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, інших умов, що могли вплинути на ціну товарів), яка призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості та до прийняття рішення про коригування митної вартості, заявленої декларантом; обґрунтування числового значення митної вартості товарів, скоригованої митним органом, та фактів, які вплинули на таке коригування.
Між тим, як вбачається з оскаржуваного рішення про коригування митної вартості товарів, у ньому зазначено лише дату та номер МД, на підставі якої здійснено коригування митної вартості, що не дає підстав вважати таке рішення обґрунтованим та мотивованими у контексті норм пунктів 2, 4 частини другої статті 55 Митного кодексу України.
За наведеного, суд дійшов висновку, що спірне рішення відповідача не відповідає ні вимогам законності, ні вимогам обґрунтованості.
Отже, вищенаведене не являється та не може являтися обґрунтованою правовою підставою для витребування у декларанта додаткових документів та прийняття картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, а також коригування митної вартості товарів.
З досліджених доказів, суд дійшов висновку, що позивач під час митного оформлення надав відповідачу усі необхідні документи, які чітко ідентифікували оцінювані товари та містили об`єктивні і достовірні дані, що підтверджували заявлену декларантом митну вартість товарів за ціною договору, водночас відповідач не довів наявність у митного органу обґрунтованого сумніву у правильності визначення позивачем митної вартості товарів за основним методом, що свідчить про відсутність підстав для коригування митної вартості імпортованих позивачем товарів та протиправність оскаржуваних рішень про коригування митної вартості і похідного від нього рішення картки відмови у прийнятті митної декларації.
Також суд зауважує на тому, що відповідно до частини другої статті 57 Митного кодексу України, основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції). Частиною третьою статті 57 Митного кодексу України передбачено, що кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу.
При цьому, застосуванню другорядних методів передує процедура консультацій між органом доходів і зборів та декларантом з метою визначення основи вартості згідно з положеннями статей 59 і 60 цього Кодексу. Під час таких консультацій орган доходів і зборів та декларант можуть здійснити обмін наявною у кожного з них інформацією за умови додержання вимог щодо її конфіденційності (частина четверта статті 57).
Відповідно до частин п`ятої та шостої статті 57 Митного кодексу України, у разі неможливості визначення митної вартості товарів згідно з положеннями статей 59 і 60 цього Кодексу за основу для її визначення може братися або ціна, за якою ідентичні або подібні (аналогічні) товари були продані в Україні не пов`язаному із продавцем покупцю відповідно до статті 62 цього Кодексу, або вартість товарів, обчислена відповідно до статті 63 цього Кодексу. Кожний наступний метод застосовується, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу.
З даного приводу суд зазначає, що оскаржуване рішення про коригування митної вартості товарів не містить опису неможливості застосування методів визначення митної вартості товару почергово, а лише містить загальні формулювання щодо неможливості їх почергового використання.
Таким чином, стороною відповідача не надано жодного доказу на підтвердження тому, що зазначена процедура взагалі проводилась, як і тому, що ним здійснювався саме послідовний вибір методу.
За правилами частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
А в силу вимог частини другої цієї статті, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що Рівненською митницею не доведено існування обставин, які б викликали обґрунтовані сумніви в достовірності проведеного позивачем розрахунку митної вартості товарів у митній декларації, а інших обставин, які б впливали на рівень задекларованої позивачем митної вартості товарів не встановлено.
З огляду на наведене, за результатами судового розгляду справи суд дійшов висновку, що оспорюване рішення про коригування митної вартості товарів і картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення не відповідають критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, встановленим в частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства, порушують права та законні інтереси позивача, які підлягають до судового захисту шляхом скасування відповідних рішень суб`єкта владних повноважень.
За наведеного, позовні вимоги підлягають до повного задоволення.
За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, на користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 6056,00 грн відповідно до наявної в матеріалах справи квитанції.
Також, відповідно до положень пункту першого частини третьої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України до витрат, пов`язаних з розглядом справи належать витрати, пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз.
З матеріалів справи судом встановлено, що позивачем понесені витрати за письмовий офіційний переклад письмових доказів з англійської та китайської мов на українську.
Відповідно до частин п`ятої, шостої статті 137 Кодексу адміністративного судочинства України, розмір витрат на підготовку експертного висновку на замовлення сторони, проведення експертизи, залучення спеціаліста, перекладача чи експерта встановлюється судом на підставі договорів, рахунків та інших доказів. Розмір витрат на оплату робіт (послуг) залученого стороною спеціаліста, перекладача чи експерта має бути співмірним із складністю відповідної роботи (послуг), її обсягом та часом, витраченим ним на виконання робіт (надання послуг).
Судом встановлено, що ТОВ «САРНИ ТРАК СЕРВІС» понесло витрати за здійснення перекладу доказів ПП «Альфа Переклад» в сумі 3564,00 грн, що підтверджується актом наданих послуг №4 від 10.01.2025 та рахунком на оплату №4 від 10.01.2025.
Таким чином, на користь позивача також підлягають стягненню витрати, пов`язані із залученням перекладача в розмірі 3564,00 грн.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «САРНИ ТРАК СЕРВІС» до Рівненської митниці задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA204060/2024/000148 та рішення про коригування митної вартості товарів №UA204060/2024/000031/2 від 26.12.2024.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Рівненської митниці на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «САРНИ ТРАК СЕРВІС» судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 6056,00 грн та витрати, пов`язані із залученням перекладача в розмірі 3564,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 13 березня 2025 року
Учасники справи:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «САРНИ ТРАК СЕРВІС» (вул. Варшавська, буд. 6 Г, м.Сарни, Сарненський р-н, Рівненська обл., 34504, ЄДРПОУ/РНОКПП 42702563)
Відповідач - Рівненська митниця (вул. Соборна, буд. 104, м.Рівне, Рівненська обл., 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 43958370)
Суддя Н.В. Друзенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2025 |
Оприлюднено | 17.03.2025 |
Номер документу | 125819108 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.В. Друзенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні