номер провадження справи 15/238/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.03.2025 Справа № 908/3481/24
м. Запоріжжя Запорізька область
Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова І.С., розглянувши матеріали
за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця, 03680, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, буд. 5 в особі регіональної філії Придніпровська залізниця, 49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Метінвест - Шіппінг, 69008, м. Запоріжжя, Південне шосе, буд. 72, каб. 5
про стягнення коштів
без виклику представників сторін
установив
До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Придніпровська залізниця до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Метінвест - Шіппінг про стягнення коштів за договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 в розмірі 179 795,16 грн.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.12.2024, справу № 908/3481/24 передано на розгляд судді Горохову І.С.
Ухвалою суду від 06.01.2025 позовна заява була залишена без руху для усунення недоліків, допущених позивачем.
10.01.2025 на адресу суду надійшла заява Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Придніпровська залізниця про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 13.01.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/3481/24. Присвоєно справі номер провадження 15/238/24, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судового засідання.
Запропоновано відповідачу надати у строк до 12.02.2025 відзив на позовну заяву разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача або визнання позовних вимог, якщо такі докази не надані позивачем. Копію зазначеного документа направити на адресу позивача, докази направлення надіслати суду.
Запропоновано позивачу в строк до 27.05.2025 у разі отримання відзиву на позов надати суду відповідь на відзив, оформлену згідно вимог ст. 166 ГПК України разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтується відповідь позивача, якщо такі докази не надані відповідачем, а також надіслати на адресу суду докази, що підтверджують надіслання відповіді на відзив і доданих до нього доказів відповідачу.
Запропоновано відповідачу надати у строк до 14.03.2025, відповідно до ст. 167 ГПК України заперечення разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтується заперечення відповідача, якщо такі докази не надані позивачем.
Позов обґрунтовано тим, що між позивачем та відповідачем було укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. На виконання вказаного договору позивачем були надані послуги з перевезення тепловозів. Платником перевезення у накладних визначено ТОВ «Метінвест-Шіппінг», про що зазначено в графі 13 накладних. Позивачем установлено недобір провізної плати, у зв`язку з чим просить стягнути кошти з відповідача.
12.02.2025 до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями щодо позову. Відповідач зазначив, що документи, які містять індекси № 4677+023+4573 та № 4677+015+4573 не мають найменування та не є належними доказами на підтвердження відправки тепловозів окремим локомотивом. Відповідно до розпорядження наданого до матеріалів справи перевезення тепловозів мало здійснюватися у складі поїзда згідно із планом формування, а не окремим локомотивом. Недобір провізної плати виник саме з вини позивача. Підстав для звернення позивача до суду з позовом до відповідача за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів станом на теперішній час немає, через відсутність порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів позивача. Просить закрити провадження у справі за відсутності предмета спору. У разі наявності спору між сторонами у справі, відмовити в задоволенні позовних вимог у зв`язку з їх недоведеністю та безпідставністю.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що документами з так званими індексами є витягами з програмного забезпечення АСК ВП УЗ. Посилання відповідача на пункти 4.2, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7 договору про надання пологу є недоречним, оскільки вони стосуються питання списання коштів на надання залізницею послуги, які відображаються в переліку перевізних документів. При цьому, п. 4.7 договору про надання послуг стосується Замовників-нерезидентів. Залізницею направлялась претензія на яку отримано відповідь із відмовою у сплаті коштів. Просить позов задовольнити.
Відповідно до ч. ч. 5, 7 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Згідно з ст. 248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 4, 5 ст. 240 ГПК України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення (повне або скорочене) без його проголошення. Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи, суд щодо спору зазначає наступне.
Згідно із статтею 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Відповідно до ч. 5 ст. 306 Господарського кодексу України загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом, порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, вантажобагажу визначає Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06 квітня 1998 № 457.
Відповідно до ч. 1, 2, 5 ст. 307 Господарського кодексу України, ст. 908 Цивільного кодексу України, п. 22 Статуту залізниць України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Згідно із ст. 71 Статуту взаємовідносини залізниці з підприємством порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором.
Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства.
Організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги регулюються Договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020, укладеним між залізницею та ТОВ «Метінвест-Шиппінг» (договір про надання послуг).
Предметом Договору про надання послуг є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів\внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (послуги) і проведення розрахунків за ці послуги (п. 1.1. Договору про надання послуг).
Строк позовної давності за вимогами Перевізника до Замовників, що випливають з правовідносин Сторін та Договором, становить один рік (п. 7.3 Договору про надання послуг).
Відповідно до п . 1.4. Договору про надання послуг надання послуг за Договором може підтверджуватися у т.ч. накладною.
Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
Накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення (ст. 6 Статуту).
Відповідно до п. 57, 62 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, тарифи на перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу залізничним транспортом (за винятком приміських пасажирських перевезень) встановлюються у порядку, що визначає Кабінет Міністрів України. Порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Належні за перевезення вантажів і надання додаткових послуг платежі можуть вноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях відправлення або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.
Згідно із ст. 61 Статуту тарифи на перевезення, збори і штрафи, встановлені відповідно до чинного законодавства, публікуються у Збірниках правил перевезень і тарифів залізничного транспорту.
Відповідно до п. 1.3 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення.
Пунктом 2.7 Правил установлено, що сплата додаткових провізних платежів, зборів та штрафів, які виникли при перевезенні або на станції призначення, провадиться в такому самому порядку через розрахунковий підрозділ незалежно від терміну видачі вантажу станцією.
На кожне підправлення вантажу порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084 (зі змінами та доповненнями). Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. ... Накладна супроводжує на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.
На підставі розпорядження № НЗ-1-7/382 від 07.08.2024 за накладними від 23.08.2024 № 46683850, від 12.08.2024 №№ 46473591, 46473609, 46474235 із станції Інгулець прийнято до перевезення тепловози №№ 00003418, 00000281, 00003228, 00032280 власності ПрАТ «Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат» призначенням на станцію Терни. Платником перевезення за вказаними накладними є Товариство з обмеженою «Метінвест-Шіппінг», про що зазначено в графі 13 накладних.
Перевезення тепловозів №№ 00003418, 00000281, 00003228, 00032280 здійснювалося з обмеженням швидкості руху до 60 км/год, що підтверджується відміткою відправника ПрАТ «Інгулецький гірничо-збагачуваний збагачувальний комбінат» у графі 7 вищезазначених накладних.
У графі 20 накладних від 23.08.2024 № 46683850, від 12.08.2024 №№ 46473591, 46473609, 46474235 відправником зазначено: «Тепловози, перевозимые на своих осях ... З окремим власним локомотивом (тепловоз) Власний локомотив».
При відправленні провізна плата розрахована за тарифною схемою 14.2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356, із змінами та доповненнями (Збірник тарифів): - за накладною віл 23.08.2024 № 46683850 - 16 281,10 грн; за накладними від 12.08.2024 № 46473591 - 9768,70 грн, № 46473609 - 9768,70 грн, № 46474235 - 9768,70 грн (всього 29 306,10 грн), про що зазначено в графі 31 перевізних документів.
Тепловози №№ 00003418, 00000281, 00003228, 00032280 відправлялися з окремим локомотивом (електровозом) Перевізника, що підтверджується натурними листами на поїзд № 8901 індексом № 4677+023+4573, на поїзд № 8901 індексом 4677+015+4573. Вказані документи сформовано в електронному вигляді як «інформація про поїзди по наскрізному номеру» та є витягами з програмного забезпечення АСК ВП УЗ.
Відповідно до Інструкції із складання натурного листа поїзда від 12.02.2003 натурний лист вантажного поїзда ф. ДУ-1 основний технологічний документ, що використовується для організації процесу обробки вагонопотоків на станціях залізниць.
Натурний лист є машинно-орієнтовним документом, що готується в автоматизованому режимі на підставі даних, що передаються в ЕОМ у вигляді повідомлення 02-телеграми-натурного листа вантажного поїзда (ТНГЛ), п. п. 1.1.1 Інструкції.
Структурно натурний лист складається з трьох розділів дані про потяг в цілому, дані про вагони, підсумкові дані, п. п. 1.1.2 Інструкції.
Відповідно до п. 19.1. Розділу II Збірника тарифів за перевезення з окремим локомотивом залізниці рейкового рухомого складу (крім вагонів) плата визначається за тарифною схемою 28 окремо за локомотив і рейковий рухомий склад.
Розрахунок провізної плати по схемі 28.2 Збірника тарифів
По накладній від 23.08.2024 № 46683850: за локомотив Перевізника 10421*6,327 = 65 934,00 грн, де: 10421 - ставка за електровоз за відстань 226 км Інгулець - Терни, 6,327 - коефіцієнт, що діє для вантажів 3-го класу згідно з Наказом Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 № 441, із змінами; За рейковий рухомий склад 270.0*6.327*12 = 21 182,80 + 20% = 25 419,40 грн, де: 279,0 - ставка за перевезення рейкового рухомого складу, крім вагонів, за вісь, за відстань 226 км Інгулець - Терни. 6.327 - коефіцієнт, що діє для вантажів 3-го класу згідно з Наказом Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 № 441, із змінами; 12 - кількість осей у тепловозі 2ТЕ10М; 20% - збільшення плати за перевезення власного рейкового рухомого складу, що вимагає обмеження швидкості руху, згідно з п. 23.3. Збірника тарифів. Усього: 65 934,00 грн + 25 419,40 грн. = 91 353,40 грн.
Недобір провізної плати становить: 91 353,40 грн - 16 281,10 грн (стягнено по накладній № 46683850, графа 31) = 75 072,30 грн, зурахуванням ПДВ - 90 086,76 грн.
По накладних від 12.08.2024 №№ 46473591, 46473609, 46474235:
За локомотив Перевізника 10421*6,327 = 65 934,00 грн, де: 10421 ставка за електровоз за відстань 226 км Інгулець Терни; 6.327 коефіцієнт, що діє для вантажів 3-го класу згідно з Наказом Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 № 441, із змінами; За рейковий рухомий склад 279.0*6,327*6 = 10 591,40 грн + 20% = 12 709.70 грн, де: 279,0 - ставка за перевезення рейкового рухомого складу, крім вагонів, за вісь, за відстань 226 км Інгулець - Терни. 6.327 коефіцієнт, що діє для вантажів 3-го класу згідно з Наказом Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 № 441. із змінами: 6 - кількість осей у тепловозі ТЕМ2. у секціях зав. № 3228А, 3228Б; 20% - збільшення плати за перевезення власного рейкового рухомого складу, що вимагає обмеження швидкості руху, згідно з п. 23.3. Збірника тарифів. За 3 тепловоза 12 709,70 грн * 3 = 38 129,10 грн. Усього 65 934,00 грн + 38 129,10 грн = 104 063,10 грн.
Недобір провізної плати становить: 104 063,10 грн - 29 306,10 грн (стягнено по накладних №№ 46473591, 46473609, 46474235 графа 31) = 74 757,00 грн; з урахуванням ПДВ -89 708,40 грн.
Усього: 90 086,76 грн + 89 708,40 грн = 179 795Д6 грн.
Згідно з п. 4.9. Договору про надання послуг, у разі виявлення Перевізником неправильного нарахування платежів, здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок Замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних Перевізнику платежів в порядку та строки, передбачені законодавством України і цим Договором.
Відповідно до п. 7. Договору про надання послуг усі спірні питання з виконання Договору вирішуються шляхом переговорів, а у випадку недосягнення домовленості у претензійно-позовному порядку.
Залізницею на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Метінвест-Шиппінг» направлено претензію № ДПридн-05/1325 від 11.11.2024 на яку отримано відповідь № 24/11/21 від 26.11.2024, де зазначено про відмову - стягненні добору за перевезення на суму 179 795,16 грн, оскільки був дозвіл НЗ-1 Придн 7/382 від 07.08.2024 про транспортування тепловозів у складі поїзду.
До матерів справи дозвіл НЗ-1 Придн 7/382 від 07.08.2024 про транспортування тепловозів у складі поїзду не надано.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до статей 76, 77, 78, 79, 80 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду.
Позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви.
Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.
З урахуванням обставин справи та наданих доказів, норм чинного законодавства України, суд вважає, що відповідачем не спростовано належними та допустимими доказами заявлені позовні вимоги. Заперечення відповідача щодо позову є безпідставними з урахуванням наведеного.
Позов підлягає задоволенню повністю.
Судові витрати із сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Метінвест-Шіппінг» (Південне шосе, будинок 72, кабінет 5, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69008, Україна, ідентифікаційний номер юридичної особи 31158623) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця», (вул. Є. Гедройця 5, м. Київ, 03150, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 40075815) кошти за недобір провізної плати в сумі 179 795,16 грн (сто сімдесят дев`ять тисяч сімсот дев`яносто п`ять гривень 16 коп.). Видати наказ.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Метінвест-Шіппінг» (Південне шосе, будинок 72, кабінет 5, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69008, Україна, ідентифікаційний номер юридичної особи 31158623) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця», (вул. Є. Гедройця 5, м. Київ, 03150, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 40075815) судовий збір у розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 коп.). Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 14 березня 2025 року.
Суддя І. С. Горохов
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2025 |
Оприлюднено | 17.03.2025 |
Номер документу | 125836749 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі перевезення, транспортного експедирування, з них залізницею, з них |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Горохов І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні