Рішення
від 17.02.2025 по справі 398/4316/24
ОЛЕКСАНДРІЙСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №: 398/4316/24

провадження №: 2/398/428/25

РІШЕННЯ

Іменем України

"17" лютого 2025 р. м. Олександрія

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області в складі:

головуючого судді Стручкової Л.І.,

за участі: секретаря судового засідання Дудченко О.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління освіти Олександрійської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Олександрійська міська рада, про визнання протиправним і скасування наказу про застосування дисциплінарного стягнення у виді догани та відшкодування моральної шкоди,

ВСТАНОВИВ:

20.08.2024 року позивач ОСОБА_1 , в інтересах та від імені якої діє представник адвокат Гретченко Л.Л., звернулася до суду з позовом до Управління освіти Олександрійської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Олександрійська міська рада, в якому просить визнати протиправним та скасувати наказ начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 16.07.2024 року №137-кв «Про оголошення догани ОСОБА_2 », стягнути з управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області 50000 грн. на відшкодування моральної шкоди, завданої в наслідок видання роботодавцем оскаржуваного наказу про оголошення догани, стягнути з управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області 50000 грн. на відшкодування моральної шкоди, спричиненої незаконним звільненням на підставі п.3 ч.1 ст.40 КЗпП України та переслідуванням зі сторони роботодавця у виді неодноразового незаконного притягнення до дисциплінарної відповідальності. В обґрунтування заявлених позовних вимог посилається на те, що наказом начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 16.07.2024 року № 137-кв «Про оголошення догани Олені ЛОБУНСЬКІЙ» до неї, директора Гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області, з 16.07.2024 року застосовано дисциплінарне стягнення шляхом оголошення догани. Позивач ознайомлена з вказаним наказом 17.07.2024 р., що засвідчено її особистим підписом на примірнику наказу з застереженням про незгоду. Як слідує зі змісту зазначеного наказу від 16.07.2024 року № 137-кв підставою оголошення догани ОСОБА_1 , слугували: Акт № 1 від 29.02.2024 року про перевірку фінансово-господарської діяльності, стану документування інформації та ведення діловодства в навчальних закладах освіти Олександрійської міської ради; Рішення Комісії управління освіти щодо визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку директором Гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області - Лобунською О.А. від 15.07.2024 р. В обґрунтування необхідності і мети застосування дисциплінарного стягнення роботодавцем зазначено про те, що наказом начальника управління освіти Олександрійської міської ради № 33 від 12.02.2024 р. ініційовано перевірку фінансово-господарської діяльності, стану документування інформації та ведення діловодства в навчальних закладах освіти Олександрійської міської ради. За результатами перевірки складено Акт № 1 від 29.02.2024 р., відповідно до якого, у тому числі, встановлено факт не нарахування 10% до посадового окладу заступнику директора з навчально-виховної роботи ОСОБА_3 протягом 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020, 2020-2021 навчальних роках, через не внесення директором закладу та не здійснення контролю щодо відповідного внесення ОСОБА_1 до наказів про підвищення ставки працівникам закладу - Гімназії імені Т.Г.Шевченка (теперішня назва) відповідних відомостей про ОСОБА_3 , що спричинило недоотримання останньою доплати у розмірі - 55105,78 грн. Зазначене розцінено начальником управління освіти як порушення ОСОБА_1 трудової дисципліни, та враховуючи ступінь і тяжкість вчиненого проступку, заподіяну шкоду, відповідно до ст.ст.147, 149 КЗпП України оголошено догану позивачеві. Зміст наказу начальника управління освіти від 16.07.2024 року № 137-кв свідчить про відсутність сукупності умов та підстав, необхідних для притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності. Зокрема, у наказі про оголошення догани не встановлено та не конкретизовано яких саме обов`язків як складових трудової функції позивача стосується порушення трудової дисципліни, допущене, на думку відповідача, директором Гімназії імені Т.Г. Шевченка ОСОБА_1 , та з яких положень контракту, посадової інструкції чи правил трудового розпорядку вони випливають. Оскаржуваний наказ жодним чином не ідентифікує конкретний дисциплінарний проступок, тобто, в чому саме виявилося допущене позивачем невиконання або неналежне виконання трудових обов`язків, і що це невиконання або неналежне виконання трудових обов`язків є протиправним і винним діянням чи бездіяльністю. Приводом для дисциплінарного провадження відносно ОСОБА_1 стали результати перевірки діяльності Гімназії імені Т.Г.Шевченка, що задокументовані Актом № 1 постійно діючої комісії централізованої бухгалтерії управління освіти Олександрійської міської ради від 29.02.2024 р. Позивач наголошує, що перевірка фінансово - господарської діяльності, стану документування інформації та ведення діловодства в гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області проведена в період 27.02 - 29.02.2024 р., за керівництва іншого директора закладу освіти ОСОБА_4 , без участі ОСОБА_1 , яка в той час не обіймала посаду директора гімназії через незаконне звільнення. Фактичний допуск позивача до виконання посадових обов`язків директора гімназії після незаконного звільнення 04.04.2023 р. відбувся 21.06.2024 р. на підставі наказу начальника управління освіти від 21.06.2024 р. № 226-к Про поновлення на роботі ОСОБА_1 . Про перевірку Гімназії позивачеві стало відомо з наказу начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 13.06.2024 р. № 21 Про результати проведення перевірки фінансово-господарської діяльності, стану документування інформації та ведення діловодства в навчальних закладах освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області, надісланого в заклад освіти 25.06.2024 р., та в подальшому наданого 27.06.2024 р. для ознайомлення Акта перевірки гімназії, що підтверджується особистим підписом позивача на примірнику Акта. На виконання п. 2 наказу начальника управління освіти від 13.06.2024 р. № 21, позивачем ОСОБА_5 як директором Гімназії спільно з головним бухгалтером І.Зайченко надано пояснення голові постійно діючої комісії, щодо порушень, виявлених перевіркою та заходів, вжитих на їх усунення. З поміж іншого, в п. 2 пояснень, в частині виявленої недоплати по заробітній платі працівникові ОСОБА_3 за період роботи 01.09.2015 - 31.08.2021 р.р. міститься вказівка на рішення суду у справі № 398/5356/23, на підставі якого заступникові директора з навчально-виховної роботи ОСОБА_3 виплачено недоплату в сумі 55105,78 грн. Наказом начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 04.07.2024 р. № 126 Про створення дисциплінарної комісії щодо визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку директором ОСОБА_6 . Шевченка - ОСОБА_1 з несвоєчасної виплати заробітної плати ОСОБА_3 доручено дисциплінарній комісії в строк до 15.07.2024 р. встановити наявність чи відсутність дисциплінарного проступку в діях директора ОСОБА_6 . Шевченка - ОСОБА_1 , а саме несвоєчасної виплати заробітної плати ОСОБА_3 . Поясненнями ОСОБА_1 від 15.07.2024 р. висловлено незгоду з озвученими в ході засідання дисциплінарної комісії обставинами та зібраними матеріалами перевірки, пов`язаними з недоплатою надбавки до посадового окладу ОСОБА_3 за період 01.09.2015 - 31.08.2021 р.р., які розцінюються як дисциплінарний проступок. У вказаних поясненнях ОСОБА_1 , з посиланням на наявне в матеріалах дисциплінарного провадження рішення Олександрійського міськрайонного суду від 13.03.2024 р. у справі № 398/5356/23, вказано, що судом присуджено до стягнення на користь ОСОБА_7 надбавки до посадового окладу за період з 01.09.2015 р. до 31.08.2021 р. у загальному розмірі 55 105,78 грн. саме з управління освіти Олександрійської міської ради. Причиною задоволення вимог про стягнення коштів стало визнання позову представником управління освіти. Розгляд цивільної справи № 398/5356/23 відбувався без залучення ОСОБА_1 . Також, саме листом начальника управління освіти ОСОБА_8 від 24.05.2024 р №13-15/95 на виконання судового рішення від 13.03.2024 р. у справі № 398/5356/23 в адресу тогочасного директора ОСОБА_9 було скеровано копію виконавчого листа, що свідчить про поінформованість управління освіти про стан виконання судового рішення про стягнення коштів на користь ОСОБА_7 , залученість у процес Віктора Тухара, про надання яким пояснень по суті питань, порушених перевіркою згідно Акту від 29.02.2024 р., відсутні відомості в матеріалах дисциплінарного провадження. Очевидним є те, що на момент видачі наказу від 04.07.2024 р. за № 126 стосовно дисциплінарного провадження та на момент видачі наказу від 16.07.2024 р. № 137-кв про оголошення догани позивачеві, в начальника управління освіти була наявною вся інформація щодо урегулювання ситуації з недоплатою надбавки до посадового окладу ОСОБА_3 , у тому числі щодо судового провадження у справі № 398/5356/23. Оскільки згадані події перевірки закладу освіти в лютому 2024 р. та судового провадження у справі № 398/5356/23 в період жовтень 2023 р. - травень 2024 р. відбулися без участі та поінформованості ОСОБА_1 , до поновлення її на посаді керівника закладу освіти, це виключає можливість покладення на неї відповідальність за дії третіх осіб та розцінювання ситуації як дисциплінарного проступку. Комісією управління освіти вибірково взято до уваги пояснення ОСОБА_1 від 15.07.2024 р. Згідно рішення дисциплінарної комісії від 15.07.2024 р., що стало підставою для видачі начальником управління оскаржуваного наказу від 16.07.2024 р. № 137-кв, комісія дійшла висновку, що факт невиплати надбавки до заробітної плати ОСОБА_3 в розмірі 10% відповідно до вимог п.п. б п. 28 Інструкції № 102 було допущено через винні дії директора ОСОБА_6 .Шевченка - ОСОБА_10 , а саме через не внесення до наказу про підвищення ставки працівникам закладу відповідних відомостей про ОСОБА_3 . Відповідне порушення носило системний характер та тривало з 2015 по 2021 навчальні роки. Невиконання ОСОБА_11 вимог законодавства в частині нарахування 10% надбавки до заробітної плати ОСОБА_7 спричинило недоотримання останньою, згідно рішення у справі № 398/5356/23 55 105,78 грн. Позивач ознайомлена з вказаним рішенням 17.07.2024 р., що засвідчено її особистим підписом на примірнику рішення з застереженням про незгоду. Необ`єктивність та помилковість висновків дисциплінарної комісії, звужений предмет перевірки в рамках дисциплінарного провадження відносно позивача, убачається з того, що матеріали дисциплінарного провадження та зміст рішення від 15.07.2024 р., як і оскаржуваний наказ про оголошення догани від 16.07.2024 р., жодним чином не ідентифікують та не вказують на дослідження наказів, не містять реквізитів розпорядчих документів щодо оплати праці в Гімназії ім. Т.Г. Шевченка, які б мали містити вказівку на нарахування 10% надбавки до заробітної плати ОСОБА_7 в період 2015 - 2021 р.р. Аналогічно, перевіркою не встановлено порядку чи процедури за якою визначається обсяг педагогічного навантаження кожного педагогічного працівника, встановлюються доплати та надбавки і розраховується фонд оплати праці на місяць, а також ролі в такому процесі керівника закладу освіти. Вказуючи в рішенні від 15.07.2024 р., що порушення носило системний характер та тривало з 2015 по 2021 навчальні роки ні дисциплінарна комісія, ні в подальшому начальник управління освіти, не з`ясували та не конкретизували, коли саме та з якою періодичністю мали видаватися накази про нарахування 10% надбавки до заробітної плати ОСОБА_7 в період 2015 - 2021 р.р., не дослідили документи щодо складу тарифікаційної комісії Гімназії ім. Т.Г. Шевченка, порядку її роботи у 2015 - 2021 р.р., наявні тарифікаційні списки, зокрема, в частині умов оплати праці ОСОБА_7 , відповідно не з`ясовано ролі директора Гімназії та підстав для одноосібної відповідальності з огляду на приписи п.6 Інструкції № 102 в розрізі її унормованого поділу між керівником, головним бухгалтером (бухгалтерами) установ і закладів освіти, та керівником вищестоящого органу управління. Таким чином, конкретного діяння ОСОБА_1 схарактеризованого за всіма елементами як складу дисциплінарного проступку, не містить ані акт перевірки Гімназії від 29.02.2024 р., а ні рішення комісії від 15.07.2024 р., ні прийнятий на їх основі оскаржуваний наказ начальника управління освіти від 16.07.2024 р. № 137-кв Про оголошення догани ОСОБА_1 . Матеріали перевірки і висновки комісії стосуються узагальнено періоду 2015 2021 р.р., без конкретизації жодного з епізодів. Акт перевірки Гімназії, рішення дисциплінарної комісії та наказ роботодавця, не ідентифікують прямого трудового обов`язку чи трудової функції позивача, за невиконання чи порушення яких застосовано дисциплінарне стягнення, з посиланнями на відповідні умови контракту, пункти посадової інструкції, положення Правил внутрішнього трудового розпорядку, норми чинного законодавства. Відсутність деталізації обставин, які позивачу ставляться у провину, виключає можливість ідентифікації порушення посадових обов`язків, які є складовими трудової функції працівника. З огляду на викладене, вважає оскаржуваний наказ не законним. Також зауважує на те, що дисциплінарне провадження відносно позивача стосувалося періоду 2015 - 2021 р.р. Застосований відповідачем підхід накладення дисциплінарного стягнення у виді оголошення догани за порушення, яке мало системний характер, без чіткої вказівки на дату його вчинення та виявлення, не ґрунтується на нормах трудового законодавства та свідчить про недотримання строків, обумовлених ст. 148 КЗпП України. Зміщуючи строки виявлення проступку до Акту перевірки від 29.02.2024, працівниками управління замовчується факт обізнаності про судове провадження у справі №398/5356/23 з жовтня 2023 року, від моменту відкриття провадження у справі ухвалою суду від 27.10.2023 р. В матеріалах дисциплінарного провадження також наявна довідка начальника управління освіти ОСОБА_8 від 04.10.2023 р. № 13-27/14, видана ОСОБА_7 , за змістом якої вказано на встановлене Централізованою бухгалтерією не донарахування ставки 10% за посадою заступника директора Гімназії як порушення, що було допущено через невнесення директором відповідної інформації до наказу про підвищення ставки працівникам Гімназії імені Т.Г. Шевченка. В частині строків також підлягає урахуванню обставина, встановлена судовим рішенням від 13.03.2024 р. у справі № 398/5356/23 з посиланням на лист управління освіти Олександрійської міської ради від 03.09.2021 року № 13-15/274 щодо права ОСОБА_12 на врахування гімназійної надбавки та встановлення їй такої надбавки з 01.09.2021 року. Аналогічна інформація про встановлення 10% надбавки ОСОБА_12 у 2021-2022 р.р. за наказом директора Гімназії та нарахування заробітної плати з підвищенням підтверджується Актом перевірки від 29.02.2024 р. З огляду на документальне підтвердження самостійного виявлення і визнання управлінням освіти порушення щодо виплат ОСОБА_12 у вересні 2021 р та у жовтні 2023 року, враховуючи закріплені ст.148 КЗпП України строки для можливого застосування дисциплінарного стягнення в разі вчинення дисциплінарного проступку (один місяць з моменту виявлення, але в будь - якому випадку не пізніше шести місяців з дня вчинення проступку), очевидним є сплив строків в рамках процедури дисциплінарного провадження та при оголошенні ОСОБА_1 догани згідно з оскаржуваним наказом від 16.07.2024 р. Також про недотримання відповідачем порядку застосування дисциплінарного стягнення свідчить відсутність вказівки у спірному наказі від 16.07.2024 р. № 137-кв про відібрання роботодавцем письмових пояснень у ОСОБА_1 , їх оцінки, врахування чи відхилення у процесі прийняття рішення про застосування дисциплінарного стягнення. Викладене вказує на відсутність сукупності умов, необхідних при притягненні працівника до дисциплінарної відповідальності, а також на недотримання відповідачем передбачених статтями 147-149 КЗпП України правил і порядку застосування дисциплінарного стягнення, що має наслідком висновки про незаконність наказу про оголошення догани та є підставою для його скасування судом. Моральну шкоду, завдану внаслідок видання роботодавцем протиправного наказу від 16.07.2024 р. № 137-кв про оголошення догани ОСОБА_1 , позивач оцінює в 50 000 грн., що полягає у:

- порушенні усталеного способу життя та роботи, усвідомлення неодноразовості переслідування позивача зі сторони роботодавця та вчинюваного ним психологічного тиску відразу після поновлення позивача на посаді директора гімназії на підставі судового рішення від 13.06.2024 р. у цивільній справі №398/1803/23 про визнання звільнення незаконним;

- стражданнях від знецінення попереднього багаторічного досвіду роботи, приниження ділової репутації позивача, її авторитету перед здобувачами освіти та їх батьками, перед колективом гімназії, серед освітян і директорів закладів освіти місцевого, регіонального та національного рівня, відчуття негативних емоцій від несправедливого дисциплінарного стягнення, що призвело до втрати нормальних життєвих зв`язків і вимагало від неї додаткових зусиль для організації свого життя, від зниження ступеня престижу, ділової репутації як висококваліфікованого педагога та управлінця, необхідності надавати пояснення - виправдування перед своїми колегами по роботі та рідними, доводити правомірність власних дій;

- переживаннях від потреби проходження процедури дисциплінарного провадження, відчуття упередженого ставлення зі сторони членів комісії і розуміння розгляду справи за наявності конфлікту інтересів окремих членів комісії, які долучалися до попередніх висновків про дисциплінарний проступок у процесі звільнення, визнаного незаконним рішенням суду від 13.06.2024 р. у цивільній справі №398/1803/23;

- переживаннях, спричинених порушенням прав позивача, швидкоплинною процедурою дисциплінарного провадження та давністю подій відносно яких проводиться перевірка, штучного й надуманого характеру приводу для дисциплінарного провадження на підставі перевірки, проведеної в період керівництва гімназією іншою особою, потреба отримання професійної правничої допомоги, звернення за захистом порушених прав до суду, що потребували часу та зусиль, змін життєвого укладу.

Моральну шкоду, завдану незаконним звільненням на підставі п.3 ч.1 ст.40 КЗпП України, та після поновлення її на посаді директора гімназії подальшим переслідуванням зі сторони роботодавця у виді незаконного притягнення до дисциплінарної відповідальності, позивач оцінює в 50 000 грн., що полягає у:

- душевних стражданнях, яких позивач зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою відповідача щодо неї самої, оскільки рішенням Олександрійського міськрайонного суду від 13.06.2024 р. у цивільній справі №398/1803/23 її поновлено на посаді директора гімназії;

- стражданнях від знецінення попереднього багаторічного досвіду роботи, приниження ділової репутації позивача, її авторитету перед здобувачами освіти та їх батьками, перед колективом гімназії, серед освітян і директорів закладів освіти місцевого, регіонального та національного рівня, відчуття негативних емоцій від несправедливого дисциплінарного стягнення, що призвело до втрати нормальних життєвих зв`язків і вимагало від неї додаткових зусиль для організації свого життя, від зниження ступеня престижу, ділової репутації як висококваліфікованого педагога та управлінця, необхідності надавати пояснення - виправдування перед своїми колегами по роботі та рідними, доводите правомірність власних дій;

- переживаннях від вимушених змін в особистому та професійному житті, зумовлених звільненням з посади директора гімназії як заходом дисциплінарного стягнення, визнаного судом незаконним, зокрема, потреба працевлаштування в іншому місті, тимчасова зміна постійного місця проживання (м.Олександрія) на тимчасове (м. Кропивницький), потреба найму квартири, переїзду, адаптація в новому трудовому колективі, неможливість продовження роботи за посадою керівника закладу освіти більш ніж на річний період, з 04.04.2023 до 21.06.2024 р., що потребувало додаткових зусиль;

- втрата громадського професійного авторитету як очільника Ради керівників закладів освіти міста Олександрії, внаслідок незаконного звільнення з посади директора гімназії;

- переживаннях, спричинених порушенням прав позивача, довготривалістю судового провадження через постійні відкладення судових засідань за клопотаннями сторони відповідача, потреба отримання професійної правничої допомоги, звернення за захистом порушених прав до суду, що потребували часу та зусиль, зміни життєвого укладу позивача.

З огляду на викладене вважає доведеним сукупність обов`язкових умов, таких як: наявність шкоди, протиправність дій заподіювача шкоди, причинний зв`язок між протиправною поведінкою заподіювача і шкодою; вина в заподіянні шкоди, необхідних для покладення відповідальності на заподіювана моральної шкоди відповідно до положень ст. 1167 ЦК України.

Ухвалою суду від 23.08.2024 року відкрито провадження та справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження із викликом сторін.

30.09.2024 року від представника відповідача Управління освіти Олександрійської міської ради надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого він просить у задоволені позову відмовити в повному обсязі. Заперечення проти позову мотивує тим, що наказом начальника управління освіти Олександрійської міської ради № 33 від 12 лютого 2024 року ініційовано перевірку фінансово-господарської діяльності, стану документування інформації та ведення діловодства в навчальних закладах освіти Олександрійської міської ради. За результатами перевірки та виявленими порушеннями постійно діючою комісією централізованої бухгалтерії управління освіти Олександрійської міської ради складено Акт №1 від 29.02.2024 року, відповідно до якого, у тому числі, встановлено факт не нарахування 10% до посадового окладу заступнику директора з навчальновиховної роботи ОСОБА_3 протягом 2015-2021 навчальних років. Наказом начальника управління освіти № 126 від 04 липня 2024 року створено комісію щодо визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку директором Гімназії імені Т.Г.Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області ОСОБА_13 . Встановлено, що з 01.09.2015 року ОСОБА_3 переведено на посаду заступника директора з навчально виховної роботи на підставі наказу НВО «Олександрійська гімназія ім. Т.Г. Шевченка ЗНЗ І-ІІІ ступенів школа мистецтв» №71-к від 31.08.2015. відповідним наказом встановлено заробітну плату згідно діючого законодавства. Крім того, Комісією взято до уваги рішення Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської обл. № 398/5356/23 від 13 березня 2024 року за позовом ОСОБА_3 до управління освіти Олександрійської міської ради про стягнення надбавки до заробітної плати. Фактично, відповідним рішенням задоволено позовні вимоги ОСОБА_3 в частині стягнення надбавки до посадового окладу за період з 01 вересня 2015 року до 31 серпня 2021 року на суму 55105 грн. 78 коп. Даним рішенням жодним чином не визнано вини та не накладено покарання за бездіяльність керівника Гімназії ім. Т.Г. Шевченка. Сам факт розгляду судом та присудження до виплати Хейнолайнен надбавки до заробітної плати не вирішує питання в частині причин та передумов, внаслідок яких було допущено таке порушення. Факт невиплати надбавки до заробітної плати Хейнолайнен у розмірі 10% відповідно до вимог п.п. «б» п. 28 Інструкції № 102 було допущено через винні дії директора Гімназії ім. Т.Г. Шевченка Олени Лобунської, а саме через не внесення до наказів про підвищення ставки працівникам закладу відповідних відомостей про ОСОБА_3 . Відповідне порушення носило системний характер та тривало з 2015 по 2021 навчальні роки. Невиконання ОСОБА_11 вимог законодавства в частині нарахування 10% надбавки до заробітної плати ОСОБА_7 спричинило недоотримання останньою, згідно рішення суду у справі 398/5356/23 - 55 105,78 грн. Ініціація створення та роботи Комісії фактично є правом роботодавця зажадати пояснень за порушення трудової дисципліни та визначитись стосовно накладення дисциплінарного стягнення. На спростування твердження Позивача щодо порушення порядку застосування дисциплінарного стягнення в частині відібрання від ОСОБА_10 пояснювальної записки стосовно порушення трудової дисципліни вказує, що відповідні пояснення містяться в матеріалах дисциплінарного провадження та відтворено в Рішенні дисциплінарної комісії від 15.07.2024 року. Крім того, Повивачем дані пояснення долучено до матеріалів позовної заяви за №16. Щодо стягнення моральної шкоди, просить суд виходити з наступног. Винесення догани, оскаржуваним наказом №137- кв від 16.07.2024 року, директору Гімназії ім. Т.Г. Шевченка жодним чином не відтворилося в зменшенні розміру її заробітної плати а, тим паче, в порушенні її права на працю. Після оголошення догани ОСОБА_14 не втратила своїх нормальних соціальних життєвих зв`язків та не докладала додаткових зусиль для організації свого життя, а продовжила працювати на посаді директора Гімназії ім. Т.Г. Шевченка з отриманням всіх визначених законом нарахувань. Управління освіти міської ради вважає, що заявлений розмір моральної шкоди не відповідає глибині страждань, які зазнала позивач. Крім того, управління освіти міської ради вважає і звертає увагу суду, що заявлення Позивачем моральної шкоди, спричиненої незаконним звільненням на підставі п.3 ч.1 ст. 40 КЗпП України та вчиненого після поновлення її на посаді директора гімназії подальшого переслідування зі сторони роботодавця у виді незаконного притягнення до дисциплінарної відповідальності є надуманим, таким що не встановлено та не підтверджено жодними доказами.

07.10.2024 року до суду надійшла відповідь на відзив в якій позивач наголошує на тому, що відповідачем не спростовано доводів позивача, що перевірка фінансово - господарської діяльності, стану документування інформації та ведення діловодства в гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області проведена в період 27.02 - 29.02.2024 р., за керівництва іншого директора закладу освіти ОСОБА_4 , без участі ОСОБА_1 , яка в той час не обіймала посаду директора гімназії через незаконне звільнення, що підтверджено рішенням Олександрійського міськрайонного суду від 13.06.2024 р. у цивільній справі №398/1803/23. Аргументів та доказів щодо повідомлення чи запрошення ОСОБА_1 для надання пояснень в ході перевірки, проведеної 27.02 - 29.02.2024 р., висновки якої в подальшому використані підставою для дисциплінарного провадження, матеріали відзиву на позов від 30.09.2024 р. не містять. Фактичний допуск позивача до виконання посадових обов`язків директора гімназії після незаконного звільнення 04.04.2023 р., відбувся 21.06.2024 р. на підставі наказу начальника управління освіти від 21.06.2024 р. № 226-к Про поновлення на роботі ОСОБА_1 . Посилаючись на рішення Олександрійського міськрайонного суду від 13.03.2024 р. у цивільній справі №398/5356/23, відповідач замовчує, що розгляд судового спору за позовом ОСОБА_3 до Управління освіти міської ради про стягнення коштів відбувся без залучення ОСОБА_1 . Як слідує зі змісту судового рішення від 13.03.2024 р. у справі № 398/5356/23 задоволення позовних вимог відбулося з урахуванням визнання відповідачем позову повністю. При ознайомленні з матеріалами цивільної справи № 398/5356/23 ОСОБА_1 було з`ясовано, що в ході судового провадження стороною відповідача, а саме начальником управління освіти Олександрійської місько ради Олександром Авраменком та директором гімназії ім. Т.Г.Шевченка Віктором Тухарем подано до суду спільне клопотання від 19.02.2024 р. про задоволення позову. Слід зазначити, що судом відмовлено у задоволенні позовних вимог про визнання дій ОСОБА_1 незаконними, і стягнуто на користь ОСОБА_12 надбавки до посадового окладу у загальному розмірі 55 105,78 грн. саме з управління освіти Олександрійської міської ради, а не з Гімназії імені Т.Г. Шевченка. Відповідно, ОСОБА_1 не має підстав нести жодної відповідальності за стягнення коштів з управління освіти. У відзиві на позов відповідач оминув увагою та не конкретизував, коли саме, на якій підставі та з якою періодичністю мали видаватися ОСОБА_1 накази про нарахування 10% надбавки до заробітної плати ОСОБА_7 в період 2015 2021 р.р. Відзив, як і спірний наказ про дисциплінарне стягнення, та Акт перевірки, на який відповідач посилається як на доказ порушення трудових обов`язків ОСОБА_1 , не ідентифікують реквізитів наказів, які були предметом перевірки, та зміст яких мав би містити положення про виплату надбавки ОСОБА_12 . Відповідачем не наведено правових обґрунтувань та не доведено відповідних обставин щодо додержання роботодавцем передбаченого ст.ст. 147(1), 148, 149 КЗпП порядку застосування дисциплінарних стягнень. Зазначене виключає наявність дисциплінарного проступку в діях ОСОБА_1 та правомірність застосованого дисциплінарного стягнення у виді догани. На спростування доводів відзиву на позов в частині заперечень відповідача проти заявлених вимог про відшкодування моральної шкоди зазначає наступне. Прояви завданої роботодавцем моральної шкоди, вимірність критеріїв її оцінки та відповідні докази наведено у позовній заяві. Суб`єктивною і такою, що не ґрунтується на вимогах законодавства є думка відповідача, що догана не вплинула на умови оплати праці позивача, відповідно не призвела до втрати нормальних життєвих зв`язків та потреби докладати додаткових зусиль в організації життя. Фінансові втрати у разі змін умов оплати праці внаслідок догани охоплювалися б категорією матеріальної, а не моральної шкоди. Разом з тим, оголошена безпідставно догана унеможливлює застосування заходів заохочення до позивача протягом строку дії дисциплінарного стягнення відповідно до ч. 3 ст. 151 КЗпП України. Зокрема це стосується так званих обов`язкових надбавок і доплат, які гарантовані педагогічним працівникам законодавством і їх виплата не залежить від рішення органу управління. Відповідач свідомо замовчує про невиплату позивачеві: надбавки за складність, напруженість у роботі до 50% (п.п.3 п. 1 розділу ІІІ контракту від 30.06.2020 р.) премії за високі показники в роботі до 75% (п.п.5 п.1 розділу ІІІ контракту від 30.06.2020 р.) грошової винагороди за сумлінну працю і зразкове виконання службових обов`язків. Пунктом 3 розділу ІІІ контракту передбачено, що у разі неналежного виконання умов цього контракту премія за високі показники в роботі, грошова винагорода за сумлінну працю і зразкове виконання службових обов`язків зменшується або не виплачується. Враховуючи критерії для встановлення і виплати вищевказаних видів надбавки і заохочувальних виплат, такі як якість роботи, сумлінна праця і зразкове виконання, то очевидно, що саме оскаржувана догана в контексті ч. 3 ст. 151 КЗпП обумовили незастосування до позивача заходів заохочення протягом строку дії дисциплінарного стягнення. Спростуванням доводів відповідача про непов`язаність вимоги про стягнення моральної шкоди за незаконне звільнення з вимогами про визнання протиправним наказу про дисциплінарне стягнення слугує те, що в обох випадках заподіяння моральної шкоди спричинено застосуванням роботодавцем незаконних дисциплінарних стягнень, яким є незаконне звільнення ОСОБА_1 на підставі п. 3 ч. 1 ст.40 КЗпП України та подальше, після поновлення на посаді, безпідставне оголошення догани, оскарження якої є предметом даного провадження.

Представник позивача ОСОБА_1 адвокат Гретченко Л.Л. в судовому засіданні позов підтримала, з підстав, викладених в письмових заявах по суті справи. Вражає, що дії відповідача суперечать діючому законодавству, порушують права позивача. Наголошує на систематичності дисциплінарного переслідування позивача відповідачем, що підтверджується судовими рішеннями по цивільній справі №398/1803/23. Крім того, про систематичність переслідування позивача відповідачем свідчить цивільна справа №398/6357/24 про визнання потиправним і скасування наказу про застосування дисциплінарного стягнення у виді догани та відшкодування моральної шкоди, що перебуває у провадженні Олександрійського міськрайонного суду, суддя Авраменко О.В., предметом оскарження якої є наказ начальника управління освіти Олександрійської міської ради від 04.09.2024 р № 170-кв про оголошення догани ОСОБА_1 . Наказом начальника управління освіти Олександрійської міської ради від 16.12.2024 року за № 207-кв відповідачем самостійно скасовано оскаржуваний позивачем наказ від 04.09.2024 р № 170-кв. Посилаючись на викладені в письмових заявах по суті справи обставини позовні вимоги просить задовольнити. В сьогоднішнє судове засідання надала заяву про розгляд справи у її та позивача відсутність.

Відповідач Управління освіти Олександрійської міської ради подав заяву про розгляд справи у відсутність їх представника з урахуванням позиції викладеної в письмових заявах по суті справи. У поданому відзиві на позовну заяву позов ОСОБА_1 не визнають та просять відмовити у його задоволенні у повному обсязі.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Олександрійська міська рада в судове засідання свого представника не направила, про час та місце його проведення повідомлена належним чином, шляхом надіслання судових повісток про виклик до суду до електронного кабінету в підсистемі «Електронний суд».

Вислухавши пояснення представника позивача, з`ясувавши обставини та дослідивши представлені у справі докази, суд дійшов таких висновків.

Відповідно до ст.43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

Статтею 3 КЗпП України встановлено, що трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, регулюються законодавством про працю.

Згідно з п.3 ч.1 ст.40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані роботодавцем у випадку систематичного невиконання працівником без поважних причин обов`язків, покладених на нього трудовим договором або правилами внутрішнього трудового розпорядку, якщо до працівника раніше застосовувалися заходи дисциплінарного стягнення.

Загальні обов`язки працівників встановлені ст.139 КЗпП України, згідно з якою працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержувати трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна власника, з яким укладено трудовий договір.

За положеннями ч.1 ст.147 КЗпП України, дисциплінарне стягнення може бути накладене на працівника лише у випадку порушення ним трудової дисципліни. За порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано тільки один з таких видів стягнення: 1) догана; 2) звільнення.

У постанові Верховного Суду від 22.07.2020 року у справі № 554/9493/17 (провадження № 61-38286св18) зазначено, що дисциплінарний проступок визначається як винне невиконання чи неналежне виконання працівником своїх трудових обов`язків. Складовими дисциплінарного проступку є дії (бездіяльність) працівника; порушення або неналежне виконання покладених на працівника трудових обов`язків; вина працівника; наявність причинного зв`язку між діями (бездіяльністю) і порушенням або неналежним виконанням покладених на працівника трудових обов`язків. Недоведеність хоча б одного з цих елементів виключає наявність дисциплінарного проступку.

Саме на роботодавцеві лежить обов`язок надати докази фактів винного вчинення працівником дисциплінарного проступку. При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган повинен враховувати всі обставини, за яких вчинено проступок. Для притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності в обов`язковому порядку має бути встановлена вина як одна з важливих ознак порушення трудової дисципліни.

Для правомірного накладення дисциплінарного стягнення роботодавцем необхідна наявність сукупності таких умов: порушення має стосуватися лише тих обов`язків, які є складовими трудової функції працівника чи випливають з правил внутрішнього трудового розпорядку. Невиконання чи неналежне виконання працівником трудових обов`язків має бути винним, скоєним без поважних причин, умисно або з необережності (постанова Верховного Суду від 23.01.2019 року у справі № 572/1644/17-ц).

При розгляді справ про накладення дисциплінарних стягнень за порушення трудової дисципліни суд повинен з`ясовувати, в чому конкретно проявилося порушення, чи додержані власником або уповноваженим ним органом передбачені ст.147-1-149 КЗпП України правила і порядок застосування дисциплінарного стягнення, зокрема, чи не закінчився встановлений для цього строк, чи враховані обставини, за яких вчинено проступок тощо.

У наказі про накладення дисциплінарного стягнення обов`язково має бути зазначено, в чому полягає порушення трудової дисципліни, тобто має бути вказівка на фактичні обставини, які послужили підставою для застосування заходу дисциплінарного стягнення. Наказ про накладення дисциплінарного стягнення повинен обов`язково містити нормативне посилання, тобто роботодавець повинен зазначити назву, статтю, її частину, абзац, пункт, підпункт нормативно правового акта чи акта локального нормотворення, на підставі якого працівник притягується до дисциплінарної відповідальності.

Згідно зі ст.31 КЗпП України, роботодавець не має права вимагати від працівника виконання роботи, не обумовленої трудовим договором.

Працівника може бути покарано за невиконання або неналежне виконання трудових обов`язків у межах робочого місця і робочого часу тільки якщо ці обов`язки покладеного на нього належно, тобто встановлено в посадовій інструкції або трудовому договорі, правилах внутрішнього трудового розпорядку, локальних нормативних актах, наказ роботодавця тощо.

За змістом ст.141 КЗпП України, власник або уповноважений ним орган повинен правильно організувати працю працівників, створювати умови для зростання продуктивності праці, забезпечувати трудову і виробничу дисципліну, неухильно додержуватися законодавства про працю і правил охорони праці, здійснювати заходи щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню), уважно ставитися до потреб і запитів працівників, поліпшувати умови їх праці та побуту.

Відповідно до ст.148 КЗпП України, дисциплінарне стягнення застосовується роботодавцем безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення, не рахуючи часу звільнення працівника від роботи у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю або перебування його у відпустці. Дисциплінарне стягнення не може бути накладене пізніше шести місяців з дня вчинення проступку.

За положеннями ст.149 КЗпП України, до застосування дисциплінарного стягнення власник або уповноважений ним орган повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення. За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення. При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника.

З світлокопії трудової книжки серії НОМЕР_1 вбачається, що 01.09.2003 року ОСОБА_1 на підставі наказу № 248-к від 29.08.2003 року переведена на посаду директора навчально-виховного об`єднання «Олександрійська гімназія ім. Т.Г. Шевченко ЗНЗ І-ІІ ступенів школа мистецтв».

04.04.2023 року ОСОБА_1 звільнено з посади на підставі п.3 ст.40 КЗпП України (наказ № 06-К від 04.04.2023 року).

30.06.2023 року тип та повне найменування закладу загальної середньої освіти змінено на Гімназію імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області.

Рішенням Олександрійського міськрайонного суд №398/1803/23 від 13.06.2024 року, яке постановою Кропивницького апеляційного суду від 20.11.2024 року залишено без змін, позов ОСОБА_1 до Управління освіти Олександрійської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Олександрійської міської ради про поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу задоволено. Визнано незаконним та скасовано наказ начальника управління освіти Олександрійської міської ради від 04.04.2023р. №06-К «Про звільнення ОСОБА_1 » з займаної посади 04.04.2023 року відповідно до п.3 ст. 40 Кодексу законів про працю України. Поновлено ОСОБА_1 на посаді директора Гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області з 04.04.2023 року. Стягнуто з Управління освіти Олександрійської міської ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу, спричиненого незаконним звільненням.

Наказом начальника управління освіти Олександрійської міської ради від 21.06.2024 р. №226-К «Про поновлення на роботі ОСОБА_1 » скасовано наказ начальника управління освіти Олександрійської міської ради від 04.04.2023р. №06-К «Про звільнення ОСОБА_1 », позивача поновлено на посаді директора Гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області з 04.04.2023 року, головному бухгалтеру гімназії здійснити виплату ОСОБА_1 середнього заробітку за один місяць.

25.06.2024 року до закладу освіти надійшов наказ начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 13.06.2024 року № 21 «Про результати проведення перевірки фінансово-господарської діяльності, стану документування інформації та ведення діловодства в навчальних закладах освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області».

27.06.2024 року ОСОБА_1 надано для ознайомлення Акт № 1 від 29.02.2024 р.перевірки гімназії, проведеної у період з 27.02.2024 року по 29.02.2024 року, що підтверджується особистим підписом позивача на примірнику Акта.

Згідно вказаного Акту № 1 від 29.02.2024 р., складеного постійно діючою комісією централізованої бухгалтерії управління освіти Олександрійської міської ради за результатами перевірки закладу освіти, у тому числі, встановлено факт не нарахування 10% до посадового окладу заступнику директора з навчально-виховної роботи ОСОБА_3 протягом 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020, 2020-2021 навчальних роках.

На виконання п. 2 наказу начальника управління освіти від 13.06.2024 р. № 21 позивачем, як директором Гімназії, спільно з головним бухгалтером І. Зайченко надано пояснення голові постійно діючої комісії, бухгалтерові - ревізору ОСОБА_15 щодо порушень, виявлених перевіркою та заходів, вжитих на їх усунення.

З поміж іншого, в п. 2 пояснень, в частині виявленої недоплати по заробітній платі працівникові ОСОБА_3 за період роботи 01.09.2015 - 31.08.2021 р.р. міститься вказівка на рішення суду у справі № 398/5356/23, на підставі якого заступникові директора з навчально-виховної роботи ОСОБА_3 виплачено недоплату в сумі 55 105,78 грн.

Наказом начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 04.07.2024 р. № 126 «Про створення дисциплінарної комісії щодо визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку директором ОСОБА_6 . Шевченка - ОСОБА_1 з несвоєчасної виплати заробітної плати ОСОБА_3 » доручено дисциплінарній комісії в строк до 15.07.2024 р. встановити наявність чи відсутність дисциплінарного проступку в діях директора ОСОБА_6 . Шевченка - ОСОБА_1 , а саме несвоєчасної виплати заробітної плати ОСОБА_3 .

Листом №13-15/111 від 10.07.2024 року ОСОБА_1 повідомлено про призначення засідання дисциплінарної комісії з метою визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого нею дисциплінарного проступку на 10.07.2024 року о 15-00 год., що на думку суду «пролунало» як вже встановлений факт.

В зазначений час відбулося засідання дисциплінарної комісії та надано можливість стороні позивача ознайомитися з матеріалами дисциплінарного провадження, шляхом отримання копій документів на підставі поданої заяви від 10.07.2024 року.

15.07.2024 року ОСОБА_1 , без попередньої пропозиції уповноваженого органу, подала письмові пояснення в яких висловила незгоду з озвученими в ході засідання дисциплінарної комісії обставинами та зібраними матеріалами перевірки, пов`язаними з недоплатою надбавки до посадового окладу заступниці директора з навчально-виховної роботи ОСОБА_3 за період 01.09.2015 31.08.2021 р.р., які були розцінені управлінням як дисциплінарний проступок.

Комісія управління освіти у своєму рішенні від 15.07.2024 року, щодо визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку директором Гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області - ОСОБА_1 , дійшла висновку, що факт невиплати надбавки до заробітної плати Хейнолайнен у розмірі 10% відповідно до вимог п.п. б п. 28 Інструкції № 102 було допущено через винні дії директора Гімназії імені Т.Г. Шевченка ОСОБА_16 , а саме через не внесення до наказу про підвищення ставки працівникам закладу відповідних відомостей про ОСОБА_3 . Відповідне порушення носило системний характер та тривало з 2015 по 2021 навчальні роки. Невиконання ОСОБА_5 вимог законодавства в частині нарахування 10% надбавки до заробітної плати ОСОБА_12 спричинило недоотримання останньою, згідно рішення суду у справі №398/55356/23 - 55 105,78 грн.

Наказом начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 16.07.2024 року № 137-кв «Про оголошення догани ОСОБА_2 » останній, директору Гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області, оголошено догану з 16.07.2024 року.

Позивач ознайомлена з вказаним наказом 17.07.2024 р., що засвідчено її особистим підписом на примірнику наказу з застереженням про незгоду.

Як слідує зі змісту зазначеного наказу від 16.07.2024 року № 137-кв підставою оголошення догани ОСОБА_1 , слугували Акт № 1 від 29.02.2024 року про перевірку фінансово-господарської діяльності, стану документування інформації та ведення діловодства в навчальних закладах освіти Олександрійської міської ради та Рішення Комісії управління освіти щодо визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку директором Гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області - Лобунською О.А. від 15.07.2024 року.

Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 16.07.2024 року №137-кв «Про оголошення догани ОСОБА_2 », суд зазначає наступне.

Так, у наказі від 16.07.2024 року №137-кв «Про оголошення догани ОСОБА_2 » (як і в Акті № 1 від 29.02.2024 року та Рішенні дисциплінарної комісії від 15.07.2024 року) не зазначено в чому саме полягає порушення трудової дисципліни, відсутня вказівка на фактичні обставини, які послужили підставою для застосування заходу дисциплінарного стягнення.

Вказаний наказ не містить посилання на положення контракту, посадової інструкції директора закладу освіти, чи правил трудового розпорядку закладу освіти які, на думку відповідача, були порушені чи не виконані ОСОБА_1 , як директором Гімназії імені Т.Г. Шевченка, що це невиконання або неналежне виконання трудових обов`язків є протиправним і винним діянням чи бездіяльністю.

Рішення дисциплінарної комісії від 15.07.2024 року, як і оскаржуваний наказ про оголошення догани від 16.07.2024 року №137-кв, жодним чином не ідентифікують та не вказують на дослідження конкретних наказів про підвищення ставки працівникам закладу освіти, не містять реквізитів розпорядчих документі в щодо оплати праці в Гімназії ім. Т.Г. Шевченка, які б мали містити вказівку на нарахування 10% надбавки до заробітної плати ОСОБА_12 в період 2015-2021 років. Проведеною перевіркою не встановлено порядку чи процедури за якою визначається обсяг педагогічного навантаження кожного педагогічного працівника, встановлюються доплати та надбавки і розраховується фонд оплати праці на місяць, не з`ясовано з якою періодичністю мали видаватися накази про нарахування 10% надбавки до заробітної плати ОСОБА_12 , а також ролі в такому процесі керівника закладу освіти, не вказано прямого трудового обов`язку чи трудової функції позивача, з посиланнями на відповідні умови контракту, пункти посадової інструкції, положення Правил внутрішнього трудового розпорядку, норми чинного законодавства.

Також, в порушення положень ст.149 КЗпП України, до застосування дисциплінарного стягнення ОСОБА_1 не запропоновано надати письмові пояснення.

Пояснення порушника трудової дисципліни є однією з важливих форм гарантії, наданих працівнику для захисту своїх законних прав та інтересів, направлених проти безпідставного застосування стягнення. Тому правова оцінка дисциплінарного проступку здійснюється на підставі з`ясування усіх обставин його вчинення, у тому числі з урахуванням письмового пояснення працівника, (як приклад, правова позиція у постанові Верховного Суду від 04.12.2019 року у справі №442/1691/17).

Суду надано копію пояснень позивача бухгалтерові-ревізору ОСОБА_17 , та пояснень голові дисциплінарної комісії від 15.07.2024 року.

Проте, виходячи з положень ст.149 КЗпП України, зажадати пояснення віл ОСОБА_1 мав право лише начальник управління освіти, оскільки відповідно до п.4 розділу І Посадової інструкції директора закладу загальної середньої освіти, директор підпорядковується безпосередньо начальникові управління освіти міської ради.

Суд звертає увагу, що відповідач порушив порядок застосування дисциплінарного стягнення, оскільки не зажадав від позивача письмових пояснень до застосування дисциплінарного стягнення.

Щодо строку застосування дисциплінарного стягнення, встановленого ст. 148 КЗпП України, суд звертає увагу, що дисциплінарне стягнення застосовується власником або уповноваженим ним органом безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення. Дисциплінарне стягнення не може бути накладене пізніше шести місяців з дня вчинення проступку.

Як зазначено вище, дисциплінарне провадження відносно позивача стосується періоду 2015-2021 років.

В період часу з 04.04.2023 року (момент звільнення) до 21.06.2024 року (поновлення на роботі) ОСОБА_1 не обіймала посаду директора Гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області.

Рішенням Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області №398/5356/23 від 13.03.2024 року, яке набрало законної сили 15.04.2024 року позовні вимоги ОСОБА_3 до Гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області, управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області про визнання дій незаконними та стягнення надбавки до заробітної плати задоволено частково. Стягнуто з управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області на користь ОСОБА_3 надбавку до посадового окладу (ставки заробітної плати) за період з 01.09.2015 року до 31.08.2021 року у загальному 55105,78грн. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Як вбачається з світлокопії вказаного рішення провадження у справі було відкрито 23.10.2023 року.

При розгляді спору судом встановлено, що 26.07.2021 року ОСОБА_3 звернулась до начальника управління освіти Олександрійської міської ради з заявою про причини ненарахування 10-відсоткової надбавки до посадового окладу, яка передбачена пп. «б» п. 28 Інструкції № 102.

Згідно листа управління освіти Олександрійської міської ради від 03.09.2021 року №13-15/274 позивачу було повідомлено, що відповідно до п. 28 (б) Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України № 102 від 15.04.1993 року, вона має право на нарахування гімназійної надбавки та така надбавка їй встановлена з 01.09.2021 року.

04.10.2023 року листом № 13-27/14 управління освіти Олександрійської міської ради на звернення позивача надало відповідь, у якій вказало, централізованою бухгалтерією управління освіти Олександрійської міської ради встановлено, що, в порушення вимог Інструкції № 102, в навчальний період з 2015 року по 2021 рік ставка заробітної плати на посаді заступника директора нараховувалась позивачу без урахування 10-відсоткової надбавки. Дане порушення було допущено через те, що директором не було внесено відповідну інформацію до наказу про підвищення ставки працівникам Гімназії ім. Т.Г. Шевченка. За період з 01.09.2018 року по 31.08.2021 року зроблено перерахунок та встановлено, що загальний розмір надбавки до посадового окладу за цей період складає 39545,39 грн. За період з 01.09.2015 року по 31.08.2018 року перерахунок не проводився.

Тобто управління освіти Олександрійської міської ради ще до 04.10.2023 року достеменно дослідило це питання, та дійшло висновку, що в навчальний період з 2015 року по 2021 рік ставка заробітної плати ОСОБА_3 нараховувалась без урахування 10-відсоткової надбавки, через порушення допущене директором навчального закладу, а саме не було внесено відповідну інформацію до наказу про підвищення ставки працівникам Гімназії ім. Т.Г. Шевченка.

Вказане безумовно свідчить про порушення строку застосування дисциплінарного стягнення, встановленого ст. 148 КЗпП України.

Беручи до уваги вказані обставини, позовна вимога про визнання протиправним та скасування наказу начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 16.07.2024 року №137-кв «Про оголошення догани ОСОБА_2 » підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про моральної шкоди, завданої в наслідок видання роботодавцем протиправного наказу від 16 липня 2024 року №137-кв «Про оголошення догани ОСОБА_2 », суд зазначає таке.

Згідно ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до ст. 237-1 КЗпП України, відшкодування власником або уповноваженим ним органом моральної шкоди працівнику провадиться у разі, якщо порушення його законних прав призвели до моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв`язків і вимагають від нього додаткових зусиль для організації свого життя. Порядок відшкодування моральної шкоди визначається законодавством.

Згідно із ст.23 ЦК України, особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає, зокрема, у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; у приниженні честі та гідності фізичної особи. Розмір грошового відшкодування визначається залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань та інших обставин, які мають істотне значення з врахуванням вимог розумності і справедливості. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню і не пов`язана з розміром цього відшкодування, моральна шкода відшкодовується грішми.

Відповідно до ч.1 ст.1167 ЦК України, моральна шкода, завдана фізичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Пунктами 9, 13 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 соку №4 «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» роз`яснено, що розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.

Моральну шкоду, завдану внаслідок видання роботодавцем протиправного наказу від 16.07.2024 р. № 137-кв про оголошення догани ОСОБА_1 , остання оцінює в 50 000 гривень.

Моральну шкоду, завдану незаконним звільненням на підставі п.3 ч.1 ст.40 КЗпП України та вчиненого після поновлення її на посаді директора гімназії подальшого переслідування зі сторони роботодавця у виді незаконного притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 оцінює в 50 000 гривень.

За твердженням позивача, спричинена їй моральна шкода полягає у:

- душевних стражданнях, яких позивач зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою відповідача щодо неї самої, оскільки рішенням Олександрійського міськрайонного суду від 13.06.2024 р. у цивільній справі №398/1803/23 її поновлено на посаді директора гімназії;

- стражданнях від знецінення попереднього багаторічного досвіду роботи, приниження ділової репутації позивача, її авторитету перед здобувачами освіти та їх батьками, перед колективом гімназії, серед освітян і директорів закладів освіти місцевого, регіонального та національного рівня, відчуття негативних емоцій від несправедливого дисциплінарного стягнення, що призвело до втрати нормальних життєвих зв`язків і вимагало від неї додаткових зусиль для організації свого життя, від зниження ступеня престижу, ділової репутації як висококваліфікованого педагога та управлінця, необхідності надавати пояснення - виправдування перед своїми колегами по роботі та рідними, доводите правомірність власних дій;

- переживаннях від вимушених змін в особистому та професійному житті, зумовлених звільненням з посади директора гімназії як заходом дисциплінарного стягнення, визнаного судом незаконним, зокрема, потреба працевлаштування в іншому місті, тимчасова зміна постійного місця проживання (м.Олександрія) на тимчасове (м. Кропивницький), потреба найму квартири, переїзду, адаптація в новому трудовому колективі, неможливість продовження роботи за посадою керівника закладу освіти більш ніж на річний період, з 04.04.2023 до 21.06.2024 р., що потребувало додаткових зусиль;

- втрата громадського професійного авторитету як очільника Ради керівників закладів освіти міста Олександрії, внаслідок незаконного звільнення з посади директора гімназії;

- переживаннях, спричинених порушенням прав позивача, довготривалістю судового провадження через постійні відкладення судових засідань за клопотаннями сторони відповідача, потреба отримання професійної правничої допомоги, звернення за захистом порушених прав до суду, що потребували часу та зусиль, зміни життєвого укладу позивача;

- порушенні усталеного способу життя та роботи, усвідомлення неодноразовості переслідування позивача зі сторони роботодавця та вчинюваного ним психологічного тиску відразу після поновлення позивача на посаді директора гімназії на підставі судового рішення від 13.06.2024 р. у цивільній справі №398/1803/23 про визнання звільнення незаконним;

- переживаннях від потреби проходження процедури дисциплінарного провадження, відчуття упередженого ставлення зі сторони членів комісії і розуміння розгляду справи за наявності конфлікту інтересів окремих членів комісії, які долучалися до попередніх висновків про дисциплінарний проступок у процесі звільнення, визнаного незаконним рішенням суду від 13.06.2024 р. у цивільній справі №398/1803/23;

- переживаннях, спричинених порушенням прав позивача, швидкоплинною процедурою дисциплінарного провадження та давністю подій відносно яких проводиться перевірка, штучного й надуманого характеру приводу для дисциплінарного провадження на підставі перевірки, проведеної в період керівництва гімназією іншою особою, потреба отримання професійної правничої допомоги, звернення за захистом порушених прав до суду, що потребували часу та зусиль, змін життєвого укладу.

ОСОБА_1 з 2003 року займала посаду директора закладу освіти, відповідно до відомостей про нагородження, відображених в трудовій книжці серії НОМЕР_1 , неодноразово нагороджена почесними грамотами, подяками, в тому числі і управління освіти, за вагомі результати в роботі, нагороджена подякою Міністерства освіти і науки України за вагомий особистий внесок у розвиток сфери освіти і науки України.

З протоколу №1 установчих зборів засновників громадської організації «Рада директорів закладів освіти міста Олександрії» від 27.02.2018 року, та реєстру осіб, які брали участь у зборах, вбачається, що на зборах були присутні 37 осіб. Обираючи голову зборів присутні одностайно проголосували за кандидатуру ОСОБА_1 . В подальшому присутні одностайно проголосували за кандидатуру ОСОБА_18 на зайняття посади голови громадської організації «Рада директорів закладів освіти міста Олександрії», яку вона очолювала декілька років.

Вказане безумовно свідчить про багаторічну плідну педагогічну працю, ділову репутацію ОСОБА_1 як очільника, та авторитет в колективі гімназії, серед директорів закладів освіти місцевого рівня.

В судовому засіданні суд вважає доведеними позивачем порушення усталеного способу життя та роботи, усвідомлення неодноразовості переслідування позивача зі сторони роботодавця та вчинюваного ним психологічного тиску, знецінення попереднього багаторічного досвіду роботи, приниження ділової репутації позивача, її авторитету перед здобувачами освіти та їх батьками, перед колективом гімназії, серед освітян і директорів закладів освіти місцевого рівня, що безумовно призвело до моральних страждань.

Про це свідчать дії управління освіти Олександрійської міської ради, яке ще в період часу з вересня 2021 року по жовтень 2023 року достеменно дослідило питання нарахування ставки заробітної плати ОСОБА_3 в навчальний період з 2015 року по 2021 рік без урахування 10-відсоткової надбавки та дійшло висновку, що дане порушення допущене саме директором навчального закладу ОСОБА_1 , якою не було внесено відповідну інформацію до наказу про підвищення ставки працівникам Гімназії ім. Т.Г. Шевченка.

В подальшому, після звільнення 04.04.2023 року ОСОБА_1 з посади директора гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради, а саме 12.02.2024 року ініційовано перевірку зокрема і з цього приводу, яку було проведено у відсутність позивача.

Складений за наслідком перевірки фінансово-господарської діяльності, стану документування інформації та ведення діловодства в навчальних закладах освіти Олександрійської міської ради Акт № 1 від 29.02.2024 року, було направлено в заклад освіти лише після поновлення позивача 21.06.2024 року на посаді директора (вже будучі обізнаними про ухвалене судом рішення від 13.06.2024 року про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення), а саме 26.06.2024 року і одразу створено дисциплінарну комісію.

Застосувавши дисциплінарне стягнення шляхом оголошення догани ОСОБА_1 з 16.07.2024 року наказом від № 137-кв, відповідач (будучи обізнаним про відкриття провадження у цивільній справі про визнання протиправним вказаного наказу) наказом від 04.09.2024 року № 170-кв оголошує догану ОСОБА_1 , директору Гімназії імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради на підставі висновків щодо стану готовності гімназії до нового 2024/2025 навчального року, яку в подальшому наказом начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 16.12.2024 року № 207-кв було знято.

На окрему увагу заслуговують посилання позивача на вплив винесеної догани оскаржуваним наказом, директору Гімназії ім. Т.Г. Шевченка на розмір її заробітної плати, що призвело до порушенні її прав.

Конституційний Суд України в Рішенні від 29.01.2008 року № 2-рп/2008 зазначив, що право заробляти собі на життя є невід`ємним від права на саме життя, оскільки останнє є реальним лише тоді, коли матеріально забезпечене.

Визначення терміну «заробітна плата» надано в Конвенції Міжнародної організації праці «Про захист заробітної плати» № 95 ( ратифікована Україною 30.06.1961), статті 94 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП), статті 1 Закону України «Про оплату праці». Під заробітною платою, зокрема, розуміється будь-яка винагорода або заробіток, які обчислюються, як правило, у грошовому виразі, та які роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

При цьому, поняття «заробітна плата» і «оплата праці», які використовуються у трудовому законодавстві, є рівнозначними в аспекті прав і обов`язків щодо оплати праці, умов їх реалізації та наслідків, що мають настати у разі невиконання цих обов`язків.

Наведений зміст поняття заробітної плати узгоджується з одним із принципів здійснення трудових правовідносин відплатність праці, який дістав відображення в Європейській соціальній хартії (переглянутої) від 3 травня 1996 року (ратифікована Україною 14.09.2006), за яким усі працівники мають право на справедливу винагороду, яка забезпечить достатній життєвий рівень.

У період з 21.06.2024 по 31.12.2024 року до посадового окладу директору ОСОБА_1 нараховано обов`язкові надбавки і доплати, які гарантовані педагогічним працівникам законодавством, виплата яких не залежить від рішення органу управління, а саме:

- надбавку 10% відповідно до Постанови КМУ №22 від 11.01.2018 року

- надбавку 5% відповідно до Постанови КМУ №373 від 01.09.2011 року

- надбавка за вислугу років згідно Постанови КМУ №78 від 31.01.2001 року (зі змінами)

- доплату 5% відповідно до Постанови КМУ №1391 від 28.12.2021 року.

Однак, п.3 розділу ІІІ контракту передбачено, що у разі неналежного виконання умов цього контракту премія за високі показники в роботі, грошова винагорода за сумлінну працю і зразкове виконання службових обов`язків зменшується або не виплачується.

Враховуючи критерії для встановлення і виплати вищевказаних видів надбавки і заохочувальних виплат, такі як якість роботи, сумлінна праця і зразкове виконання, то очевидно, що саме оскаржувана догана в контексті ч. 3 ст. 151 КЗпП обумовили незастосування до позивача заходів заохочення протягом строку дії дисциплінарного стягнення, а саме не нараховано:

- надбавку за складність, напруженість у роботі до 50% (п.п.3 п. 1 розділу ІІІ контракту від 30.06.2020 р.)

- премію за високі показники в роботі до 75% (п.п.5 п.1 розділу ІІІ контракту від 30.06.2020 р.) грошової винагороди за сумлінну працю і зразкове виконання службових обов`язків.

Співставлення відомостей про умови оплати праці директорів закладів загальної середньої освіти м. Олександрії, наведені у листі управління освіти Олександрійської міської ради від 22.01.2025 року за № 13-9/26 Щодо надання інформації та в довідці Гімназії ім. Т.Г. Шевченка від 29.01.2025 р. за № 05 свідчать, що оголошена безпідставно догана (оскаржуваний наказ від 16.07.2024 року № 137-кв) унеможливила застосування заходів заохочення до позивача. Натомість, такі заходи на постійній основі, щомісячно застосовані до всіх директорів закладів загальної середньої освіти м. Олександрії.

Застосований відповідачемчерез накладеннянезаконного дисциплінарногостягнення відміннийпідхід доумов оплатипраці позивача,у порівнянніз директорамиінших закладівосвіти,що належатьдо комунальноївласності Олександрійськоїтериторіальної громади,демонструє знеціненнясумлінної роботипозивача,суттєво знижуєпрестиж іділову репутаціюкерівника ігімназії,має наслідкомзміни ужиттєвих тавиробничих стосункахз учасникамиосвітнього процесу,порушує правопозивача на справедливу винагороду, яка забезпечує достатній життєвий рівень.

Також судом беруться до уваги висновки Олександрійського міськрайонного суду, викладені в рішенні №398/1803/23 від 13.06.2024 року, щодо незаконності наказу начальника управління освіти Олександрійської міської ради від 04.04.2023р. №06-К «Про звільнення ОСОБА_1 » з займаної посади 04.04.2023 року відповідно до п.3 ст. 40 КЗпП України.

Визначаючи розмір компенсації заподіяної позивачу в наслідок видання роботодавцем протиправного наказу від 16.07.2024 року №137-кв «Про оголошення догани ОСОБА_2 » моральної шкоди, суд вважає розумною та достатньою для відновлення справедливості грошову суму - 20 000 грн.

Визначаючи розмір компенсації завданої позивачу незаконним звільненням моральної шкоди, суд вважає розумною та достатньою для відновлення справедливості грошову суму - 30 000 грн.

У відповідності до ст. 141 ЦПК України, з відповідача підлягають стягненню судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2422,40 грн.

Керуючись ст.10, 12, 89, 141, 264, 265, 273, 353, 354, 430 ЦПК України, суд,

УХВАЛИВ:

Позов ОСОБА_1 до Управління освіти Олександрійської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Олександрійська міська рада, про визнання протиправним і скасування наказу про застосування дисциплінарного стягнення у виді догани та відшкодування моральної шкоди задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ начальника управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 16 липня 2024 року №137-кв «Про оголошення догани ОСОБА_2 ».

Стягнути з управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області на користь ОСОБА_1 в рахунок відшкодування моральної шкоди, завданої в наслідок видання роботодавцем протиправного наказу від 16липня 2024року №137-кв«Про оголошеннядогани ОСОБА_2 » 20 000 грн. (двадцять тисяч гривень).

Стягнути з управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області на користь ОСОБА_1 в рахунок відшкодування моральної шкоди, завданої незаконним звільненням 30 000 грн. (тридцять тисяч гривень).

В іншій частині заявлених позовних вимог відмовити.

Стягнути з управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору в розмірі 2422,40 грн. (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 коп.).

Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне судове рішення складено 21.02.2025 року.

Суддя: Л.І. Стручкова

СудОлександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено17.03.2025
Номер документу125847048
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —398/4316/24

Рішення від 02.04.2025

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Стручкова Л. І.

Ухвала від 25.03.2025

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Стручкова Л. І.

Рішення від 17.02.2025

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Стручкова Л. І.

Рішення від 17.02.2025

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Стручкова Л. І.

Ухвала від 23.08.2024

Цивільне

Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області

Стручкова Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні