Справа № 589/5553/24
Провадження № 2-о/589/73/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 лютого 2025 року Шосткинський міськрайонний суд Сумської області у складі:
головуючого судді Лєвши С.Л.,
за участю секретаря судового засідання Новик О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Шостка Сумської області в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , від імені та в інтересах якої діє представник адвокат Єрмоленко Світлана Володимирівна, заінтересована особа: Шосткинський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Шосткинському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції,
- про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України,-
ВСТАНОВИВ:
29 листопада 2024 року ОСОБА_1 , від імені та в інтересах якої діє представник адвокат Єрмоленко С.В., звернулась до Шосткинського міськрайонного суду Сумської області із заявою, в якій просить встановити факт смерті, яка настала ІНФОРМАЦІЯ_1 , її колишнього чоловіка ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , на тимчасово окупованій території України, а саме: в селі Берегове Бахчисарайського району Автономної Республіки Крим.
В обґрунтування заяви зазначено, що заявник з 01 листопада 1996 року перебувала в зареєстрованому шлюбі з ОСОБА_2 . Від цього шлюбу ІНФОРМАЦІЯ_3 народився син ОСОБА_3 .
14 листопада 2003 року шлюб між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 був розірваний.
Після чого ОСОБА_2 виїхав з міста Шостка до місця свого народження в село Берегове Бахчисарайського району Автономної Республіки Крим, де і помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Їх спільний син ОСОБА_3 під час виконання службових обов`язків пов`язаних із забезпеченням оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, 25 жовтня 2024 року зник безвісти на території Покровського району Донецької області. У безвісти зниклого військовослужбовця ОСОБА_3 , крім, його матері, інших родичів та членів сім`ї не має.
Отримати свідоцтво про смерть колишнього чоловіка ОСОБА_2 у відділі державної реєстрації актів цивільного стану неможливо, оскільки останній помер на тимчасово окупованій території України. Врегулювати дане питання в іншому, поза судовому порядку, неможливо.
Встановлення факту смерті ОСОБА_2 та отримання свідоцтва про смерть встановленого на території України зразка, потрібно заявнику для підтвердження відсутності інших членів сім`ї безвісти зниклого ОСОБА_3 .
Заявник ОСОБА_1 та її представник адвокат Єрмоленко С.В. в судове засідання не з`явились про дату, час та місце його проведення повідомлені. Представник заявника адвокат Єрмоленко С.В. надала заяву в якій просить розглядати справу за її відсутності та відсутності заявника, заявлені вимоги підтримують в повному обсязі. (а.с.31)
Представник заінтересованої особи Шосткинського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Шосткинському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції в судове засідання не з`явився, надав заяву про розгляд справи за його відсутності. (а.с.30)
Суд, дослідивши матеріали справи, прийшов до наступного.
Судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 293 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України), суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Відповідно до ч.2 ст.317 ЦПК України, заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Із фотокопії свідоцтва про народження, серія НОМЕР_1 , виданого 09 червня 1997 року, місце реєстрації Відділ реєстрації актів громадянського стану Шосткинського міськвиконкому Сумської області вбачається, що ОСОБА_3 народився ІНФОРМАЦІЯ_3 , про що в книзі записів актів громадянського стану про народження 09 червня 1997 року зроблено відповідний запис за №305, та його батьками є: батько - ОСОБА_2 , мати - ОСОБА_1 . (а.с.14)
Відповідно до фотокопії свідоцтва про розірвання шлюбу виданого 14 листопада 2003 року, шлюб між громадянином ОСОБА_2 і громадянкою ОСОБА_1 розірвано, про що в книзі реєстрації актів про розірвання шлюбу 14 листопада 2003 року зроблено запис №385. Прізвища після розірвання шлюбу: громадянина - ОСОБА_4 , громадянки - ОСОБА_4 . (а.с.14)
Згідно із фотокопією свідоцтва про смерть, серія НОМЕР_2 , виданого 30 липня 2024 року на тимчасово окупованій території - Автономній Республіці Крим, вбачається, що ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в селі Берегове Бахчисарайського району Автономної Республіки Крим. (а.с.15)
Наведені документи, як то, свідоцтво про смерть, відповідно до інформаційного листа Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ щодо окремих питань застосування Закону України від 04.02.2016 «Про внесення змін до ЦПК України щодо встановлення факту народження або смерті на тимчасово окупованій території», беруться до уваги під час розгляду даної справи, проте відповідно до ч.2, 3 ст.9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом, будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
Статтею 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15 квітня 2014 року за №1207-VII (з наступними змінами) (далі - Закон №1207-VII) встановлено, що тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Частинами 2, 3, 4 статті 9 Закону №1207-VII передбачено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану. Встановлення зв`язків та взаємодія органів державної влади України, їх посадових осіб, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, допускається виключно з метою забезпечення національних інтересів України, захисту прав і свобод громадян України, виконання міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, сприяння відновленню в межах тимчасово окупованої території конституційного ладу України.
Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року за №309 «Про затвердження переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», вся територія Автономної Республіки Крим є тимчасово окупованою Російською Федерацією територією України з 20 лютого 2014 року.
Документи, які видані органом, що створений на тимчасово окупованій території у порядку, не передбаченому законами України, відповідно до ч.3 ст.9 Закону №1207-VII є недійсними і не створюють правових наслідків.
Таким чином, будь-яке свідоцтво про смерть особи, видане на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження, є недійсним та не створює правових наслідків.
Відповідно до ч.1 ст.18 Закону №1207-VII, громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.
Факти, які підлягають встановленню, повинні мати юридичний характер, тобто відповідно до закону викликати юридичні наслідки: виникнення, зміну або припинення особистих чи майнових прав громадян або організацій. Для визначення юридичного характеру факту потрібно з`ясувати мету, для якої необхідне його встановлення.
Частиною 1 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01.07.2010 №2398-VI (далі - Закон №2398-VI) передбачено, що державна реєстрація актів цивільного стану у встановлених законом випадках є обов`язковою.
Відомості про смерть особи підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян.
Відповідно до ст. 17 Закону №2398-VI, державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника у разі встановлення у судовому порядку факту смерті.
Крім того, у листі Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 22 квітня 2021 року за №985/0/208-21 що практики розгляду судами справ про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, звернуто увагу на те, що під час розгляду судами справ про встановлення факту народження або смерті на тимчасово окупованій території України вимога щодо отримання письмової відмови органів реєстрації актів цивільного стану у здійсненні реєстрації таких фактів не ґрунтується на положеннях чинного законодавства.
Згідно висновків ЄСПЛ у справах проти Туреччини зокрема, «Loizidouv.Turkey», «Cyprusv.Turkey»), а також Молдови та Росії (зокрема, «Mozer v. the Republico f Moldova and Russia», «Ila§cu and Othersv.Moldova and Russia»), де ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case), ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.
Такий висновок ЄСПЛ слід розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого «намібійського винятку», який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на такій території. Застосовуючи «намібійський виняток» у справі «Кіпр проти Туреччини», ЄСПЛ, зокрема, зазначив, що виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а це становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать. Враховуючи наведену практику ЄСПЛ, а також ключове значення, яке має встановлення факту народження або смерті особи для реалізації майнових та особистих немайнових прав заявників, рішення суду у такій категорії справ має ґрунтуватись на дотриманні вимог ст. 263 ЦПК України щодо повного і всебічного з`ясування обставин справи на підставі всіх поданих особами, які беруть участь у справі, доказів у сукупності, в тому числі з урахуванням документів, які видані органами та установами, що знаходяться на такій території.
Враховуючи вищевикладене та зважаючи на те, що встановлення факту смерті ОСОБА_2 на тимчасово окупованій території України, необхідне заявнику, для державної реєстрації смерті ОСОБА_2 та внесення відомостей про його смерть до Державного реєстру актів цивільного стану громадян, що в подальшому підлягає використанню в цивільно-правових відносинах згідно із законодавством України, суд вважає за необхідне заяву задовольнити, а саме встановити факт смерті ОСОБА_2 на тимчасово окупованій території України.
Керуючись ст. 9, 12, 13, 76-81, 89, 211, 223, 258, 259, 263-265, 268, п. 5 ч. 2 ст. 293, ст. 315, 317 ЦПК України, суд,-
УХВАЛИВ:
Заяву ОСОБА_1 , від імені та в інтересах якої діє представник адвокат Єрмоленко Світлана Володимирівна, заінтересована особа: Шосткинський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Шосткинському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України, задовольнити.
Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженця села Берегове Бахчисарайського району Автономної Республіки Крим, яка настала ІНФОРМАЦІЯ_1 на тимчасово окупованій території України в селі Берегове Бахчисарайського району Автономної Республіки Крим.
Рішення підлягає негайному виконанню.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Сумського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому рішення суду.
Відповідно до ч. 4 ст. 317 Цивільного процесуального кодексу України оскарження рішення у справах про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, не зупиняє його виконання.
Заявник ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_3 , адреса зареєстрованого місця проживання АДРЕСА_1 .
Заінтересована особа - Шосткинський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Шосткинському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, ідентифікаційний номер юридичної особи - 41855071, адреса місцезнаходження юридичної особи поштовий індекс 41100, Сумська область, місто Шостка, вулиця Шевченка, будинок 21.
Суддя Шосткинського міськрайонного суду
Сумської області С.Л.Лєвша
Суд | Шосткинський міськрайонний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2025 |
Оприлюднено | 17.03.2025 |
Номер документу | 125847530 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Шосткинський міськрайонний суд Сумської області
Лєвша С. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні