КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 березня 2025 року м. Кропивницький Справа № 340/7490/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Савонюка М.Я. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ХІМРЕЗЕРВ-УКРАЇНА" до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ХІМРЕЗЕРВ-УКРАЇНА" (далі позивач) звернулося до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (далі відповідач 1), Державної податкової служби України (також відповідач 2), у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області №11941403/45320719 від 22.10.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №7 від 27.09.2024, складену ТОВ "ХІМРЕЗЕРВ-УКРАЇНА", код ЄДРПОУ 45320719, в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що на виконання договору поставки №799 від 02.08.2024 здійснило поставку Товару на адресу ТОВ «ОМЕГА», яке 27.09.2024 сплатило на користь ТОВ "ХІМРЕЗЕРВ-УКРАЇНА" 229227,77 грн, з яких 178385,06 грн оплата за отриманий товар та 50842,71 грн передплата за товар, що буде поставлятися в майбутньому.
Вказує, що на виконання вимог пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України товариством була складена податкова накладна №7 від 27.09.2024. Однак, контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), передбачену Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165), за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання послуг та ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку.
Зауважує, що зупинивши реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не довів відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або відповідність відображеної у податковій накладній господарської операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Також, не вказав позивачу на необхідний, достатній та вичерпний перелік документів, які позивач мав надати на пропозицію контролюючого органу на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, з урахуванням змісту та специфіки договірних відносин між учасниками господарської операції.
Позивач зазначає, що ним було надано з поясненнями усі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій по вказаній податковій накладній. Проте, такі документи не взяті до уваги відповідачем 1 та прийнято спірне рішення №11941403/45320719 від 22.10.2024, яке позивач вважає протиправними та таким, що підлягає скасуванню.
З цих підстав просить позов задовольнити.
Відповідач 1 надав суду відзив на позовну заяву, у якому заперечив проти задоволення позовних вимог (т.3 а.с.101-103).
На обґрунтування заперечень зазначив, що за результатами розгляду поданих ТОВ "ХІМРЕЗЕРВ-УКРАЇНА" документів встановлено відсутність копій повного пакету документів, зокрема: відсутні акти виконаних робіт з ТОВ "КІРОВОГРАДПОСТАЧ" на отримані розвантажувальні роботи, послуги відправлення продукції, за суборенду нежитлових приміщень, розрахункові документи (належним чином завірені платіжні інструкції, банківські виписки тощо), що підтверджують оплату за отримані послуги за період з серпня по жовтень 2024.
Крім того, платника включено до переліку, які мають ознаки ризиковості та відповідають п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 "Про запровадження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
Враховуючи вищевикладене, комісією 22.10.2024 прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 27.09.2024.
З цих підстав просить відмовити у задоволенні позову.
Аналогічний за змістом відзив на позовну заяву подав до суду відповідач 2 (т.3 а.с.116-118).
06.12.2024 представник позивача надав суду відповідь на відзив, у якій більш детально конкретизує доводи та обґрунтування, зазначені у позовній заяві, а також наводить свої аргументи на спростування тверджень відзиву відповідача (т.3 а.с.121-126).
Будь-яких клопотань від учасників справи не надходило.
25.11.2024 ухвалою Кіровоградського окружного суду відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у порядку письмового провадження).
Установивши фактичні обставини справи, на які посилаються сторони як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши та оцінивши докази, проаналізувавши норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ХІМРЕЗЕРВ-УКРАЇНА" зареєстроване 22.02.2024 як юридична особа (т.3 а.с. 82), а з 01.04.2024 - як платник податку на додану вартість (т.3 а.с. 88).
Основним видом економічної діяльності товариства є виробництво інших основних неорганічних хімічних речовин (КВЕД 20.13).
Для здійснення господарської діяльності товариство має відповідні дозволи/ліцензії, орендує офісні, складські та виробничі приміщення, використовує власне та орендоване обладнання, транспортні засоби.
Станом на 23.09.2024 облікова чисельність працівників становила всього 74 чол. (т.3 а.с.40-77).
З поданих суду документів установлено, що позивач (постачальник) мав господарські правовідносини з ТОВ "Торгово-промислова компанія "Омега-Автопоставка" (покупець) щодо поставки товару (авто-хімія, авто-косметика) відповідно до Договору від 02.08.2024 №799 (т.1 а.с.143-145).
Зокрема, 27.09.2024 покупець сплатив на користь позивача 229227,77 грн, з яких, як зазначено у позовній заяві, 178385,06 грн оплата за отриманий товар та 50842,71 грн передплата за товар, що буде поставлятися в майбутньому (т.1 а.с.148).
07.10.2024 покупцю поставлено товару (електроліт кислотний, омивач скла зимовий) на загальну суму 194 896,50 грн, що підтверджується видатковою накладною від 07.10.2024 № ХР-0003540 (т.1 а.с.146).
Перевезення товару здійснено автомобільним перевізником ПП "Кіровоградмеблі", з яким позивач уклав договір про надання транспортно-екпедиційних послуг з перевезення вантажів в автомобільному повідомленні від 08.04.2024 № 08/04/24 (т.1 а.с.149-153).
На перевезення вантажу оформлено ТТН № ХР-0003540 від 07.10.2024 (т.3 а.с.147).
Факт отримання товару покупцем підтверджується підписами і печатками отримувача на видатковій та на товарно-транспортній накладних та Актом №480 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 08.10.2024 (т.1 а.с.154).
18.10.2024 позивач оплатив надані автотранспортні послуги (т.1 а.с.155).
Відповідно до вимог пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) позивачем на дату попередньої оплати товару (омивач скла зимовий -22 LOVE ISS оrange (каністра з лійк.) 4л пє (3,85 кг) - б/є) в кількості 590,919 шт) було складено податкову накладну №7 від 27.09.2024 на загальну суму 50842,71 грн, в т.ч. ПДВ 8473,79 грн, яку засобами телекомунікаційного зв`язку направлено на реєстрацію до ЄРПН (т.1 а.с.17).
Згідно квитанції №9305240666 від 15.10.2024 реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 3820 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"=1.6138%, "Рпоточ"=0, запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі) (т.1 а.с.18)
З метою реєстрації податкової накладної №7 від 27.09.2024 позивачем подано до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено від 16.10.2024 №2 (т.1 а.с.23-92).
За результатами розгляду поданих документів комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області (далі Комісія) прийняла рішення від 22.10.2024 № 11941403/45320719, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 7 від 27.09.2024 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
При цьому, у графі "Додаткова інформація" такого рішення додаткового було вказано: "Відсутні копії повного пакету документів, зокрема: відсутні акти виконаних робіт з ТОВ "КІРОВОГРАДПОСТАЧ" на отримані розвантажувальні роботи, послуги відправлення продукції, за суборенду нежитлових приміщень, розрахункові документи (належним чином завірені платіжні інструкції, банківські виписки тощо), що підтверджують оплату за отримані послуги за період з серпня по жовтень 2024р. Крім того, платника включено до переліку, які мають ознаки ризиковості та відповідають п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 "Про запровадження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних"." (т.1 а.с.16).
За результатами адміністративного оскарження рішення №11941403/45320719 від 22.10.2024 до Державної податкової служби скарга була залишена без задоволення, а рішення про відмову у реєстрації податкової накладної без змін (т.1 а.с. 93, 142).
Незгода позивача з рішенням №11941403/45320719 від 22.10.2024 зумовила його звернення до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
ПК України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Порядок адміністрування податку на додану вартість унормований розділом V ПК України.
Відповідно до пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно до абзацу першого пункту 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
Відповідно до абзацу першого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Абзацом п`ятим пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі Порядок №1246).
Пунктом 11 Порядку №1246 передбачено, що після накладення кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Мінфіну від 6 червня 2017 р. №557. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктом 201.10 статті 201 та пунктом 97 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Мінфіну від 06.06.2017 №557.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
У відповідності до вимог абзацу десятого пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання вказаної норми та статті 56 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 №1165, якою затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка набрала чинності 01.02.2020.
Згідно до пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Так, приписами пункту 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно пунктів 10, 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. №520.
Отже з наведених норм вбачається, що після надсилання платником податку складеної ним податкової накладної (розрахунку коригування) до ДПС України, в автоматизованому режимі (тобто без участі працівників контролюючого органу) проводиться перевірка відповідності цієї податкової накладної (розрахунку коригування) критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520, в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 2, 3, 4 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Відповідно до пункту 10 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 12 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як встановлено, позивач склав податкову накладну №7 від 27.09.2024 на загальну суму 50842,71 грн (ПДВ 8473,79 грн), яку засобами телекомунікаційного зв`язку направив на реєстрацію до ЄРПН (т.1 а.с.17).
Згідно квитанції реєстраційний номер 9305240666 від 15.10.2024 реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 3820 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку) (т.1 а.с.18).
Пунктом 1 Додатку №3 до Порядку №1165 визначено, що до критеріїв ризиковості здійснення операцій належить: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД / Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Разом з тим, суду не надано доказів, що на час проведення моніторингу податкової накладної №7 від 27.09.2024, поданої на реєстрацію в ЄРПН, позивач відповідав пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Зокрема, відповідачами не доведено, що обсяг постачання товару/послуги 3820 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Крім того, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику у своїх поясненнях.
Відповідно до квитанції реєстраційний номер 9305240666 від 15.10.2024 позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.18).
Необхідно звернути увагу на те, що у вказаній вище квитанції лише наведено перелік документів згідно до вимог пункту 5 Порядку №520.
Таким чином, пропозиція надання документів сформована з недостатньою чіткістю, необхідною для розуміння платником податків, які саме документи від нього вимагаються контролюючим органом. Як наслідок позивач був змушений самостійно вирішувати, які саме документи він має надати податковому органу.
Суд також підкреслює, що на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДПС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
З метою реєстрації податкової накладної №7 від 27.09.2024 позивачем подано до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено від 16.10.2024 №2 (т.1 а.с.23-92).
Однак, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, що відповідачем не заперечується, контролюючий орган на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності поданих документів для прийняття рішень в рамках поданих пояснень не направляв та ніяких додаткових документів від позивача не вимагав, натомість прийняв рішення про відмову у реєстрацію податкової накладної.
При цьому, як вбачається з оскаржуваного рішення, підставою відмови у реєстрації податкової накладної стало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У графі "Додаткова інформація" рішення додаткового вказано: "Відсутні копії повного пакету документів, зокрема: відсутні акти виконаних робіт з ТОВ "КІРОВОГРАДПОСТАЧ" на отримані розвантажувальні роботи, послуги відправлення продукції, за суборенду нежитлових приміщень, розрахункові документи (належним чином завірені платіжні інструкції, банківські виписки тощо), що підтверджують оплату за отримані послуги за період з серпня по жовтень 2024р. Крім того, платника включено до переліку, які мають ознаки ризиковості та відповідають п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 "Про запровадження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних"." (т.1 а.с.16).
Між тим, контролюючим органом не обґрунтовано чому подані позивачем документи не є достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної; не конкретизовано які саме документи складені позивачем з порушенням законодавства та в чому полягає таке порушення.
Водночас, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Також суд звертає увагу, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Аналогічна правова позиція наведена Верховним судом у постановах від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, від 19.07.2023 у справі №420/7850/22, від 13.12.2023 у справі №500/4191/22, від 21.03.2024 у справі №400/3927/22.
Таким чином, контролюючий орган під час виконання повноважень щодо моніторингу податкових накладних має аналізувати первинні документи у взаємозв`язку з відомостями податкової накладної та іншими джерелами (державними реєстрами, електронними документами) лише за зовнішніми (формальними, очевидними) критеріями. Натомість змістовна оцінка господарських операцій позивача з контрагентами (в тому числі стосовно правовідносин з ТОВ "КІРОВОГРАДПОСТАЧ") може бути проведена контролюючим органом лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої чітко визначено нормами Податкового кодексу України.
Викладене узгоджується із правовим висновком Верховного Суду наведеним у постанові від 06.07.2023 у справі №140/1986/22.
Включення позивача до переліку платників податку, що відповідають п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків не є автоматичною та достатньою підставою для відмови у реєстрації податкової накладної.
Принагідно, суд звертає увагу, що згідно до п.201.7 ст.201 ПК України позивачем на дату відвантаження товару (електроліт кислотний (ґатунок вищий) ТМ STANDART (0,87кг) (тара 0,8л; пет) в кількості 1005 шт; електроліт кислотний (ґатунок вищий) ТМ STANDART (5,07кг) (тара 0,4л; пет) в кількості 794,462 шт) складено податкову накладну №20 від 07.10.2024 на загальну суму 144053,80 грн, в т.ч. ПДВ 24008,98 грн, яку також було направлено на реєстрацію до ЄРПН. При цьому, згідно до квитанції реєстраційний номер 9310907875 від 07.10.2024 податкову накладну № 20 прийнято та зареєстровано в Реєстрі (т.1 а.с.19-21).
Таким чином, суд дійшов висновку, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам та принципам управлінської діяльності, закріпленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства (далі КАС України), позаяк прийняте суб`єктом владних повноважень необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для його прийняття. При прийнятті оскаржуваного у справі рішення контролюючий орган виявив надмірний формалізм, відступивши від оцінки самої суті господарської операції, у зв`язку із чим, таке рішення підлягає скасуванню.
Вирішуючи похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, суд дійшов до таких висновків.
Частиною 3 статті 245 КАС України передбачено, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, за правилами Порядку №1246 реєстрація в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДПС України, якою ведеться Реєстр, та здійснюється з дотриманням пункту 12 цього Порядку.
Водночас перевірка наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної не проводиться.
Враховуючи, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної було визнане судом протиправним, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну датою її фактичного отримання.
Отже, позовні вимоги в цій частині також підлягають задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат, то суд зазначає наступне.
Згідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання позовної заяви позивач сплатив судовий збір в сумі 2422,40 грн (т.3 а.с.94).
Оскільки передумовою виникнення спору стало рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області, яке визнане протиправним, суд дійшов висновку про стягнення судових витрат позивача зі сплати судового збору саме за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Кіровоградській області.
Керуючись статтями 241 - 246, 255 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "ХІМРЕЗЕРВ-УКРАЇНА" до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 22.10.2024 №11941403/45320719.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 27.09.2024 на загальну суму 50842,71 грн, в тому числі ПДВ 8473,79 грн, складену товариством з обмеженою відповідальністю "ХІМРЕЗЕРВ-УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 45320719), датою подання її на реєстрацію.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ХІМРЕЗЕРВ-УКРАЇНА" (вул. Виставочна Перша, 9, смт Нове, Кропивницький район, Кіровоградська область, 25491, код ЄДРПОУ 45320719) судовий збір в сумі 2422,40 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006, код ЄДРПОУ ВП 43995486).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 14 березня 2025 року.
Повне найменування учасників справи:
Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю "ХІМРЕЗЕРВ-УКРАЇНА" (вул. Виставочна Перша, 9, смт Нове, Кропивницький район, Кіровоградська область, 25491, код ЄДРПОУ 45320719).
Відповідач 1 - Головне управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006, код ЄДРПОУ ВП 43995486).
Відповідач 2 - Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393).
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду М.Я. САВОНЮК
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2025 |
Оприлюднено | 17.03.2025 |
Номер документу | 125849496 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
М.Я. САВОНЮК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні