П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 березня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/17228/24Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О.А.
Дата і місце ухвалення: 02.12.2024 р., м. Одеса
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого Ступакової І.Г.
суддів Бітова А.І.
Лук`янчук О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2024 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АСГАРДА ЮГ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну, -
В С Т А Н О В И Л А:
В червні 2024 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АСГАРДА ЮГ» (далі позивач, ТОВ «АСГАРДА ЮГ») до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1, ГУДПС в Одеській області), Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС України), в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.05.2024 року № 11018495/45355940 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 22.04.2024 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її фактичного подання податкову накладну № 36 від 22.04.2024 року на суму 99995 грн., яка складена Товариством з обмеженою відповідальністю «АСГАРДА ЮГ» та направлена 26.04.2024 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування позовних вимог позивач, з покликанням на фактичні обставини справи, зазначає, що відповідач, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, без визначення переліку документів. За результатами розгляду наданих ТОВ «АСГАРДА ЮГ» 30.04.2024 року пояснень та документів, комісією ГУДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН було надіслано повідомлення від 02.05.2024 року № 11000539/45355940 з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній від 22.04.2024 року № 36. На думку позивача, позначення суцільним порядком затребуваних документів в повідомленні про необхідність подання додаткових документів свідчить про той факт, що податковий орган не розбирався щодо деталей та специфіки господарських операцій, на які складено податкову накладну, та взагалі не врахував пояснення та документи, подані ТОВ «АСГАРДА ЮГ» на підтвердження реальності господарської операції, на яку було складено податкову накладну. Як стверджує позивач, оскаржуване рішення не містить жодного доказу, що подані до податкового органу документи є недостатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної. На переконання ТОВ «АСГАРДА ЮГ», надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарської операції. Позивач стверджує, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних не є обґрунтованим та вмотивованим, та не містить переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, оскільки не встановлює, які саме первинні документи не надані платником податків та чому наданих документів недостатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної позивача.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2024 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.05.2024 року № 11018495/45355940 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 22.04.2024 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її фактичного подання податкову накладну № 36 від 22.04.2024 року на суму 99995,00 грн, яка складена ТОВ «АСГАРДА ЮГ» та направлена 26.04.2024 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, не повне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2024 року та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову «АСГАРДА ЮГ».
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач-1 зазначає, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 36 від 22.04.2024 року на загальну суму з урахуванням ПДВ 99995 грн. За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу було повідомлено, що обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. ТОВ «АСГАРДА ЮГ» було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. Позивачем було подано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, разом з яким платник направив 22 документа. Контролюючим органом було складено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9097399/42560569 від 29.06.2023 року. На переконання контролюючого органу, надіслані позивачем пояснення та додані до них документи неможливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направленій на реєстрацію податковій накладній № 36 від 22.04.2024 року. Відповідач-1 посилається на те, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» не надав додаткових пояснень та копій документів у 5-денний термін щодо підтвердження інформації, зазначеної у спірній податковій накладній № 36 від 22.04.2024 року. Підсумовуючи вищевикладене, відповідач-1 вважає, що комісією Головного управління ДПС в Одеській області, на підставі наданих ТОВ «АСГАРДА ЮГ» документів, було правомірно винесено рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 22.04.2024 року.
ТОВ «АСГАРДА ЮГ» подало письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін. Зокрема, позивач зазначає, що відповідно до затребуваних у повідомленні від 02.05.2024 року № 11000539/45355940 додаткових пояснень, ТОВ «АСГАРДА ЮГ» направлено до податкового органу повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.05.2024 року № 36 з додатками до податкової накладної від 22.04.2024 року № 36, яке було отримано відповідачем 06.05.2024 року в 13:12:22, про що свідчить відповідна квитанція. Копія вказаного повідомлення від 06.05.2024 року № 36 з копіями квитанцій були додані до позовної заяви, що, на думку позивача, свідчить про свідоме намагання податкового органу ввести суд в оману щодо підстав прийняття оскаржуваного рішення № 11018495/45355940 від 07.05.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 22.04.2024 року.
Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» зареєстровано юридичною особою 31.10.2023 року (номер запису: 1005561020000083554) та здійснює такі види діяльності за КВЕД: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний).
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» на отримувача послуг - ТОВ «ГРАНОВА УКРАЇНА» виписано податкову накладну № 36 від 22.04.2024 року на суму 99995 грн. (з ПДВ) (опис послуг перевезення автотранспортом).
Вказана податкова накладна 26.04.2024 року направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак, реєстрацію ПН зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним було направлено повідомлення від 30.04.2024 року № 36 про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, реєстрацію якої зупинено, зокрема, контролюючому органу надано:
- договір про надання транспортних послуг № 1504-2 від 15.04.2024 року, який укладений між ТОВ «АСГАРДА ЮГ» (перевізник) та ТОВ «ГРАНОВА УКРАЇНА» (замовник), відповідно до умов якого замовник замовляє, а перевізник надає послуги з внутрішнього перевезення вантажів автомобільним транспортом;
- акт надання послуг з перевезення автотранспортом № 145 від 22.04.2024 року згідно вказаного договору на суму 99995 грн., а також ТТН до цього акту;
- рахунок на оплату № 148 від 22.04.2024 року згідно вказаного договору на суму 99995 грн. та виписка банку від 26.04.2024 року;
- оборотно-сальдова відомість по рахунку 361;
- щодо наявності технічної можливості ТОВ «АСГАРДА ЮГ» виконувати укладений договір: штатний розпис, договори оренди транспортних засобів, договір оренди автостоянки, договори оренди офісу та нежитлових приміщень, свідоцтва про реєстрацію ТЗ, повідомлення про об`єкти оподаткування 20-ОПП.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС в Одеській області 02.05.2024 року направлено позивачу повідомлення № 11000539/45355940 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У вказаному повідомлені щодо документів, які необхідно додатково надати на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, суцільним порядком відмічено весь перелік документів (договорів, у тому числі зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційних описів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних тощо).
06.05.2024 року ТОВ «АСГАРДА ЮГ» направлено контролюючому органу повідомлення № 36 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, до якого додано, зокрема: договір про надання транспортних послуг № 1504-2 від 15.04.2024 року, який укладений між ТОВ «АСГАРДА ЮГ» (перевізник) та ТОВ «ГРАНОВА УКРАЇНА» (замовник); акт надання послуг з перевезення автотранспортом № 145 від 22.04.2024 року згідно вказаного договору на суму 99995 грн., а також ТТН до цього акту; рахунок на оплату № 148 від 22.04.2024 року згідно вказаного договору на суму 99995 грн. та виписка банку від 26.04.2024 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 361; штатний розпис ТОВ «АСГАРДА ЮГ»; договори оренди ТОВ «АСГАРДА ЮГ» транспортних засобів; договір оренди ТОВ «АСГАРДА ЮГ» автостоянки; договори оренди ТОВ «АСГАРДА ЮГ» офісу та нежитлових приміщень; свідоцтва про реєстрацію ТЗ; повідомлення ТОВ «АСГАРДА ЮГ» про об`єкти оподаткування 20-ОПП.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС в Одеській області від 07.05.2024 року № 11018495/45355940 відмовлено в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 36 від 22.04.2024 року у зв`язку з:
- ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Додаткова інформація (конкретні документи): не заповнено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з яких виходив останній вирішуючи справу, з огляду на викладене.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, далі ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі Порядок № 1165, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно пп. 5, 7 Порядку № 1165, податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року № 520.
Додатком 3 до Порядку № 1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п. 1: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
За правилами пп. 4-6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за № 1245/34216, далі - Порядок № 520, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної/розрахунку коригування зазначено код товару/послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/умовним кодом товару/Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Подання письмових пояснень та копій документів до розрахунків коригування, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати отримувач (покупець), для чого: отримувач (покупець) надсилає такі пояснення та копії документів постачальнику (продавцю) через електронний кабінет в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису; постачальник (продавець) подає такі пояснення та копії документів з накладенням кваліфікованого електронного підпису до контролюючого органу; отримувачу (покупцю) надходить в електронний кабінет інформація щодо дати подання пояснень та копій документів постачальником (продавцем) і результату розгляду комісією регіонального рівня таких пояснень та копій документів.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Згідно пп. 3, 9-12 Порядку № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
- або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
- або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
- або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Згідно обставин даної справи, ТОВ «АСГАРДА ЮГ» на отримувача послуг - ТОВ «ГРАНОВА УКРАЇНА» виписано податкову накладну № 36 від 22.04.2024 року на суму 99995 грн. (з ПДВ) (опис послуг перевезення автотранспортом).
Вказана податкова накладна 26.04.2024 року направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак, реєстрацію ПН зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Однак, відповідачем-1 не наведений обґрунтований розрахунок за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, якому відповідає операція платника податку, чого вимагає пункт 11 Порядку № 1165.
Відповідач-1 не визначив, з яких підстав подана позивачем на реєстрацію податкова накладна підлягала зупиненню у відповідності до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Колегія суддів зазначає, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» зареєстровано юридичною особою 31.10.2023 року (номер запису: 1005561020000083554) та здійснює такі види діяльності за КВЕД: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний).
Колегія суддів звертає увагу на те, що відповідач-1 у відзиві на позовну заяву та апеляційній скарзі взагалі жодним чином не обґрунтовує підстави зупинення реєстрації спірної податкової накладної.
Крім того, колегія суддів зазначає, що позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним було направлено повідомлення від 30.04.2024 року № 36 про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, реєстрацію якої зупинено, зокрема, контролюючому органу надано:
- договір про надання транспортних послуг № 1504-2 від 15.04.2024 року, який укладений між ТОВ «АСГАРДА ЮГ» (перевізник) та ТОВ «ГРАНОВА УКРАЇНА» (замовник), відповідно до умов якого замовник замовляє, а перевізник надає послуги з внутрішнього перевезення вантажів автомобільним транспортом;
- акт надання послуг з перевезення автотранспортом № 145 від 22.04.2024 року згідно вказаного договору на суму 99995 грн., а також ТТН до цього акту;
- рахунок на оплату № 148 від 22.04.2024 року згідно вказаного договору на суму 99995 грн. та виписка банку від 26.04.2024 року;
- оборотно-сальдова відомість по рахунку 361;
- щодо наявності технічної можливості ТОВ «АСГАРДА ЮГ» виконувати укладений договір: штатний розпис, договори оренди транспортних засобів, договір оренди автостоянки, договори оренди офісу та нежитлових приміщень, свідоцтва про реєстрацію ТЗ, повідомлення про об`єкти оподаткування 20-ОПП.
Таким чином, у спірному випадку ТОВ «АСГАРДА ЮГ» виписано податкову накладну згідно укладеного з ТОВ «ГРАНОВА УКРАЇНА» договору про надання транспортних послуг за першою подією надання послуг згідно складеного акту, який надавався контролюючому органу разом з договором.
Дані податкової накладної, яка направлена на реєстрацію в ЄРПН, щодо отримувача послуг, суті операцій, щодо сум операцій ПН відповідають наданим позивачем контролюючому органу договору, акту, на підставі яких і виписана ПН.
В свою чергу, відповідач-1 направив позивачу повідомлення про необхідність подання додаткових документів.
Водночас, колегія суддів наголошує, що у вказаному повідомлені щодо документів, які необхідно додатково надати на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, суцільним порядком відмічено весь перелік документів, в тому числі, і договори, акти, рахунки, виписки з рахунків тощо, хоча ці документи вже були надані контролюючому органу.
ТОВ «АСГАРДА ЮГ» направлено контролюючому органу повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Проте, оскаржуваним рішенням відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових документів.
Поряд з цим, колегія суддів звертає увагу на те, що в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, яких, на думку податкового органу, не вистачає для здійснення реєстрації в ЄРПН податкової накладної.
Колегія суддів зазначає, що форма рішення про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної передбачає необхідність зазначення в додатковій інформації конкретно документи, які не були надані платником податків, після отримання повідомлення про надання цих документів, проте, відповідачем-1 взагалі не заповнено цей розділ рішення.
Колегія суддів наголошує, що позивачем, після зупинення реєстрації в ЄРПН податкової накладної, були надані контролюючому органу документи, які стали підставою для виписки ПН, зокрема, договір про надання транспортних послуг, акт надання послуг з перевезення автотранспортом на суму ПН.
Як в повідомленні про надання додаткових документів, так і в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН відповідач-1 не вказує, які конкретно документи мав надати позивач для реєстрації в ЄРПН податкової накладної.
Фактично відповідач-1 в повідомленні про надання додаткових документів навів увесь перелік документів, який передбачений Порядком № 520, а в рішення про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН взагалі не вказано, які документи не були надані позивачем, що стало підставою для прийняття такого рішення.
В ході розгляду справи відповідач-1 також не зазначив, які, на його думку, документи мав надати позивач для реєстрації ПН в ЄРПН, не визначив підстав для не прийняття до уваги наведених первинних документів позивача.
В апеляційній скарзі відповідач-1 вказує, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» не надав додаткових пояснень та копій документів у 5-денний термін щодо підтвердження інформації, зазначеної у спірній податковій накладній № 36 від 22.04.2024 року.
Проте, наведені доводи апелянта не відповідають дійсним обставинам справи, оскільки матеріалами справи підтверджується, що позивачем направлено контролюючому органу повідомлення про подання додаткових пояснень та документів.
Більш того, колегія суддів наголошує, що відповідач-1 не зазначив, які саме документи мав надати позивач до вже поданих ним документів після зупинення реєстрації ПН в ЄРПН, перелік яких, включав документи щодо надання послуг, які стали підставою для виписки ПН, а також і документи щодо своєї господарської діяльності.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В свою чергу, не виконання відповідачем-1 обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що вони прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо у відповідності до вимог Порядків №№ 1165, 520), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також, враховуючи вимоги п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, яким прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а також за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації ПН, колегія суддів приходить до висновку, що зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку № 1246.
Таким чином, доводи апеляційної скарги правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому, підстав для задоволення скарги та скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст. 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч. 5 ст. 328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її ухвалення та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Повний текст судового рішення виготовлений 14 березня 2025 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2025 |
Оприлюднено | 17.03.2025 |
Номер документу | 125853944 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні